Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.250.2020.2.AM
z 10 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2020 r. (data wpływu 27 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem Strony nadanym w dniu 26 czerwca 2020 r. (data wpływu 1 lipca 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 19 czerwca 2020 r. znak sprawy 0114 KDIP4 1.4012.250.2020.1.AM (skutecznie doręczone w dniu 19 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu dotyczącego modernizacji i prac remontowych bazy dydaktycznej w Zespole Szkół – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu dotyczącego modernizacji i prac remontowych bazy dydaktycznej w Zespole Szkół.


Wniosek został uzupełniony pismem Strony nadanym w dniu 26 czerwca 2020 r. (data wpływu 1 lipca 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 19 czerwca 2020 r. znak sprawy 0114 KDIP4 1.4012.250.2020.1.AM (skutecznie doręczone w dniu 19 czerwca 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe:


W budżecie Powiatu zaplanowano realizację projektu współfinansowanego ze środków zewnętrznych. Przedmiot projektu to modernizacja i prace remontowe bazy dydaktycznej Zespołu Szkół w zakresie 4 pomieszczeń laboratoriów chemicznych po 2 na każdej kondygnacji wraz z pokojem wag, pokojami przygotowawczymi, sterylizatornią, stacją demineralizacji wody oraz ciągami komunikacyjnymi. Powierzchnia użytkowa pomieszczeń modernizowanych to około 465 m2. Remont ma na celu stworzenie warunków przestrzennych i organizacyjnych dla uczniów i nauczycieli oraz podniesienie standardu funkcjonalnego i użytkowego. Z wyremontowanej infrastruktury będą korzystać uczniowie Zespołu Szkół powiatu.


Zakres prac w remontowanych pracowniach to: wymiana inst. wod-kan., wymiana inst. elektrycznej wraz z oświetleniem, wykonanie inst. wentylacji mechanicznej i jej zasilenie, wymiana inst. gazu dla zasilania stanowisk, inne roboty budowlane, doposażenie 4 pracowni praktycznej nauki zawodu. Efektem realizacji projektu będą profesjonalne laboratoria chemiczne oraz 4 nowocześnie wyposażone pracownie praktycznej nauki zawodu, dzięki którym zwiększone zostaną kompetencje zawodowe uczniów szkół kształcących w zawodach w tym technik analityk, technik ortopeda, technik żywienia i usług gastronomicznych. Pracownie będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do nauki zawodu przez uczniów wyżej wymienionych szkół. Nie będą z nich korzystać inne osoby, czy też przedsiębiorstwa.


Opisaną wyżej modernizację oraz prace remontowe będzie wykonywał Powiat poprzez Wydział (…) Starostwa Powiatowego. Powiat jest podatnikiem podatku od towaru i usług, ale na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy w zakresie zadań wykonywanych na cele dydaktyczne w jednostce oświatowej korzysta ze zwolnienia.


Ponadto w piśmie, które wpłynęło w dniu 1 lipca 2020 r., Wnioskodawca uzupełnił informacje zawarte we wniosku wskazując, że projekt modernizacyjny bazy dydaktycznej w Zespole Szkół będzie dotyczył w głównej mierze pracowni - laboratoriów chemicznych. Efektem projektu będą zmodernizowane i doposażone pracownie praktycznej nauki zawodu, które pozwolą na polepszenie warunków nauczania, a w następstwie tego w przyszłości zwiększenia kompetencji zawodowych kształcących się tam uczniów.


W związku z realizacją omawianego projektu nabywane usługi i towary będą przez Powiat wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działalność zmodernizowanych pracowni i laboratoriów będzie służyła wyłącznie celom edukacyjnym i dydaktycznym. Realizowane zdarzenie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wobec powyższego Powiat przy realizacji omawianego przedsięwzięcia będzie nadal mógł korzystać ze zwolnienia i uznać, iż nie ma możliwości pomniejszania VAT u należnego o VAT naliczony w toku wykonywania projektu?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Realizacja projektu nie będzie dla Powiatu dawać możliwości pomniejszania VAT-u należnego o VAT naliczony w toku wykonywania projektu. Projekt będzie realizowany w placówce oświatowej, jest dedykowany w całości dla celów dydaktycznych, remont pracowni praktycznej nauki zawodu oraz nowa instalacja będzie całkowicie służyć do celów dydaktycznych. Zadania te wchodzą w zakres statutowych zadań publicznych, których realizacja jako zadań własnych Powiatu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia. W związku z tym produkty będące wynikiem zrealizowania projektu edukacyjnego nie będą w żaden sposób wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W omawianych zdarzeniach brak jest naczelnej zasady pozwalającej na pomniejszanie VAT-u należnego o określone kwoty VAT-u naliczonego z faktur dotyczących wykonywanego zadania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane.


Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywań podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U z 2020 r. poz. 920) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.


Z opisu sprawy wynika, że w budżecie powiatu zaplanowano realizację projektu współfinansowanego ze środków zewnętrznych. Przedmiot projektu to modernizacja i prace remontowe bazy dydaktycznej Zespołu Szkół w zakresie 4 pomieszczeń laboratoriów chemicznych po 2 na każdej kondygnacji wraz z pokojem wag, pokojami przygotowawczymi, sterylizatornią, stacją demineralizacji wody oraz ciągami komunikacyjnymi. Remont ma na celu stworzenie warunków przestrzennych i organizacyjnych dla uczniów i nauczycieli oraz podniesienie standardu funkcjonalnego i użytkowego. Z wyremontowanej infrastruktury będą korzystać uczniowie.


Zakres prac w remontowanych pracowniach to: wymiana inst. wod-kan., wymiana inst. elektrycznej wraz z oświetleniem, wykonanie inst. wentylacji mechanicznej i jej zasilenie, wymiana inst. gazu dla zasilania stanowisk, inne roboty budowlane, doposażenie 4 pracowni praktycznej nauki zawodu. Efektem realizacji projektu będą profesjonalne laboratoria chemiczne oraz 4 nowocześnie wyposażone pracownie praktycznej nauki zawodu. Nie będą z nich korzystać inne osoby, czy też przedsiębiorstwa.


Opisaną wyżej modernizację oraz prace remontowe będzie wykonywał Powiat poprzez Wydział (…) Starostwa Powiatowego.


Powiat jest podatnikiem podatku od towaru i usług, ale na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy w zakresie zadań wykonywanych na cele dydaktyczne w jednostce oświatowej korzysta ze zwolnienia.


W związku z realizacją projektu nabywane towary i usługi będą przez Powiat wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działalność zmodernizowanych pracowni i laboratoriów będzie służyła wyłącznie celom edukacyjnym i dydaktycznym. Realizowane zadanie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przy realizacji omawianego przedsięwzięcia będzie nadal mógł korzystać ze zwolnienia i uznać, iż nie ma możliwości pomniejszania podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w toku wykonywania projektu.


Zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca wydatki dotyczące projektu zostaną przeznaczone na remont i modernizację pomieszczeń, z których będą korzystać wyłącznie uczniowie szkół.


Działalność zmodernizowanych pracowni i laboratoriów będzie służyła wyłącznie celom edukacyjnym i dydaktycznym. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu będą przez Powiat wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizowane zadanie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem, wykonywane prace remontowe i modernizacyjne nie będą wykorzystywane do czynności, które nakładałyby na Wnioskodawcę obowiązek obliczenia i zapłaty podatku VAT należnego.


W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki na nabycia towarów i usług służących do realizacji projektu, ponieważ nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj