Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDWL.4011.18.2020.1.DK
z 9 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych

  • w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do warrantów– jest prawidłowe,
  • w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do zbycia akcji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do warrantów oraz w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do zbycia akcji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą w Rzeczypospolitej Polskiej.

W Spółce planowane jest wprowadzenie rocznych i/lub wieloletnich programów motywacyjnych (dalej odpowiednio: „Program” lub „Programy”) w celu przyznania praw do objęcia akcji w kapitale zakładowym Wnioskodawcy przez posiadaczy warrantów subskrypcyjnych emitowanych przez Wnioskodawcę (dalej: „Warranty”). Programy będą mogły być przedłużane na kolejne lata. Celem realizacji Programu będzie zapewnienie optymalnych warunków dla wzrostu wyników finansowych Wnioskodawcy oraz długoterminowego wzrostu wartości jego przedsiębiorstwa jak i zwiększenie pozycji rynkowej Wnioskodawcy. Programy będą adresowane m.in. do wybranych, kluczowych pracowników i współpracowników oraz członków kadry zarządzającej (dalej: „Osoby Uprawnione”), mających priorytetowe znaczenie dla Wnioskodawcy i wpływ na osiągane przez niego wyniki w celu trwałego i długoterminowego związania tychże Osób Uprawnionych z Wnioskodawcą oraz w celu zwiększenia ich motywacji.

W ramach Programów, Osobom Uprawnionym przyznane zostanie prawo do nieodpłatnego objęcia Warrantów emitowanych w związku z warunkowym podwyższaniem kapitału zakładowego Wnioskodawcy i uprawniających do objęcia akcji Wnioskodawcy. W wyniku realizacji praw wynikających z Warrantów (praw majątkowych) Osoby Uprawnione będą obejmowały akcje Wnioskodawcy na warunkach preferencyjnych – tj. po cenie emisyjnej tychże akcji – niższej od ich wartości rynkowej. [Akcje obejmowane w ramach realizacji praw z Warrantów będą akcjami uprzywilejowanymi co do dywidendy, a jednocześnie akcjami niemymi w rozumieniu art. 353 § 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 505 ze zm., dalej: „KSH”)].

Przed rozpoczęciem roku obrotowego, walne zgromadzenie akcjonariuszy Wnioskodawcy podejmie uchwały m.in. o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego, o ustanowieniu Programu motywacyjnego oraz o emisji Warrantów. Uchwała o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego Wnioskodawcy nastąpi na podstawie 448 § 2 pkt 3 KSH, tj. w celu przyznania praw do objęcia akcji posiadaczom Warrantów. Emisja warrantów subskrypcyjnych nastąpi w oparciu o art. 453 § 2 KSH.

Uchwała o emisji Warrantów będzie określała w szczególności Osoby Uprawnione, liczbę akcji przypadających na jeden Warrant, cenę emisyjną akcji Wnioskodawcy oraz wskazanie, iż Warranty będą obejmowane nieodpłatnie oraz będzie wskazywała termin wykonania praw z Warrantów.

Z uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Wnioskodawcy o utworzeniu Programu będzie wynikać upoważnienie dla Rady Nadzorczej Wnioskodawcy lub dla Zarządu Wnioskodawcy do uchwalenia regulaminu Programu określającego szczegółowe zasady Programu (dalej: „Regulamin”). Załącznikiem do Regulaminu będzie wzór umowy uczestnictwa w Programie (dalej odpowiednio: „Umowa Uczestnictwa” lub „Umowy Uczestnictwa”). Umowy Uczestnictwa będą zawierane z Osobami Uprawnionymi wskazanymi w treści uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Wnioskodawcy o emisji Warrantów, uzyskującymi od Wnioskodawcy przychody ze źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 i 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r„ poz. 1387 ze zm., dalej: „UPIT”).

Osoby Uprawnione będą mogły, pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych w Regulaminach Programów, uzyskać prawo do objęcia akcji Wnioskodawcy. Na gruncie każdego Programu, możliwość ta uzależniona będzie zasadniczo od osiągnięcia przez Wnioskodawcę określonych w danym Regulaminie parametrów ekonomicznych w roku obrotowym.

Obecnie akcje Spółki nie są notowane na giełdzie i nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, obrót akcjami nie będzie podlegał regulacjom tego rynku, stąd konieczne będzie zapewnienie jasnych reguł obrotu/zbywalności akcji dla Osób Uprawnionych. W związku z powyższym, w Regulaminach określone zostaną szczegółowe zasady zbywania akcji (w tym na rzecz Spółki) przez Osoby Uprawnione. Do czasu dopuszczenia akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym, Osoby Uprawnione będą mogły zbywać akcje zasadniczo tylko na rzecz Spółki Holdingowej – ma to na celu ograniczenie kręgu akcjonariuszy.

Prawa z Warrantów będą mogły zostać zrealizowane dopiero po dniu dywidendy wypłaconej za rok obrotowy, którego dotyczy Program. Po zrealizowaniu praw z Warrantów i objęciu akcji Wnioskodawcy przez Osoby Uprawnione, akcje te będą przez Wnioskodawcę skupowane przed dniem dywidendy za następny rok obrotowy, w trybie art. 362 § 1 pkt 8 KSH, tj. nabycia na podstawie i w granicach upoważnienia udzielonego przez walne zgromadzenie akcjonariuszy Wnioskodawcy.

Cena sprzedaży akcji objętych przez Osoby Uprawnione będzie ustalana na podstawie wyceny akcji Wnioskodawcy dokonywanej przed zawarciem umowy przyrzeczonej sprzedaży akcji własnych Wnioskodawcy. W ramach poszczególnych Programów możliwe będzie wystąpienie sytuacji, w której Umowa Uczestnictwa będzie stanowić jednocześnie warunkową umowę przedwstępną sprzedaży akcji własnych Wnioskodawcy. Wówczas, w treści Umowy Uczestnictwa wskazane będą podstawy do ustalenia ceny sprzedaży akcji Wnioskodawcy.

Akcje własne, które Wnioskodawca nabędzie od Osób Uprawnionych, po zakończeniu wszystkich planowanych Programów zostaną przez Wnioskodawcę umorzone za kwotę odpowiadającą wartości rynkowej tych akcji zgodnie z wyceną dokonaną przez uprawnionego rzeczoznawcę.

Mając na uwadze wyżej przedstawione zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do określenia źródła i momentu powstania przychodu w związku z uruchomieniem Programu (Programów) na rzecz Osób Uprawnionych, a także w zakresie wynikających z tych zdarzeń obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych lub też obowiązek sporządzenia innych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 UPIT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedstawiony w zdarzeniu przyszłym Program (Programy) spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b UPIT a w szczególności czy Warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b UPIT, oraz czy w opisanym zdarzeniu przyszłym przychód po stronie Osób Uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w następstwie wykonania praw z Warrantów, a w konsekwencji czy w związku z uczestnictwem Osób Uprawnionych w Programie (Programach) na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy odnośnie tego, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, w związku z objęciem przez Osoby Uprawnione w ramach Programu (Programów) akcji Wnioskodawcy, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia tychże akcji stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit a) UPIT, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b UPIT, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika, gdyż przychód z powyższego źródła jest opodatkowany w ramach samoopodatkowania przez Osoby Uprawnione, ani też obowiązki informacyjne, wynikające z art. 30b ust. 2 w zw. z art. 39 ust. 3 UPIT lub jakiekolwiek innego przepisu prawa podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym przedstawione w zdarzeniu przyszłym zasady działania Programu (Programów) spełniają przesłanki programów motywacyjnych, o których mowa w art. 24 ust. 11-12a UPIT, a w szczególności Warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11 b UPIT zaś w opisanym zdarzeniu przyszłym przychód po stronie Osób Uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach wykonania praw z Warrantów, nie zaś w momencie objęcia samych Warrantów lub objęcia akcji w następstwie wykonywania praw z Warrantów, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w związku z uczestnictwem Osób Uprawnionych w Programie (Programach).

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, uczestnictwo Osób Uprawnionych w Programie (Programach) oraz zbycie akcji objętych przez Osoby Uprawnione w ramach wykonywania praw z Warrantów, skutkować będzie powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) UPIT, podlegającym opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b UPIT, a w konsekwencji Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika ani też obowiązki informacyjne, wynikające z art. 30b ust. 2 U PIT, gdyż przychód z powyższego źródła jest opodatkowany w ramach samoopodatkowania przez Osoby Uprawnione.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do Pytania 1.

W myśl art. 9 ust. 1 UPIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c UPIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 UPIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 UPIT, Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

  1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

– podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Zgodnie z art. 24 ust. 11a UPIT, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 UPIT.

Zgodnie z art. 24 ust. 11b UPIT, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

  1. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 UPIT, albo
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 UPIT

– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2286 ze zm., dalej: „Ustawa o Obrocie”) lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

W tym kontekście Wnioskodawca wskazuje, że interpretując literalnie art. 24 ust 11b UPIT należy przyjąć, że przepis ten przewiduje dwa sposoby objęcia akcji w ramach programu motywacyjnego:

  1. objęcie bezpośrednie oraz
  2. objęcie pośrednie:
    1. w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub;
    2. w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o Obrocie lub;
    3. w wyniku realizacji innych praw majątkowych.

Ustawodawca w ramach art. 5a pkt 11 UPIT zdefiniował na potrzeby tego aktu prawnego pojęcie papierów wartościowych. I tak, w myśl tego przepisu, za papiery wartościowe uznaje się papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 Ustawy o Obrocie.

Art. 3 pkt 1 lit. a Ustawy o Obrocie wskazuje, że za papiery wartościowe dla celów Ustawy o Obrocie uznaje się wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego:

  1. akcje,
  2. prawa poboru,
  3. prawa do akcji,
  4. warranty subskrypcyjne,
  5. kwity depozytowe,
  6. listy zastawne,
  7. certyfikaty inwestycyjne i
  8. inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu.

Z kolei art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o Obrocie wskazuje, że za papiery wartościowe dla celów Ustawy o Obrocie uznaje się również inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji:

  1. inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w ww. art. 3 pkt 1 lit. a Ustawy o Obrocie, lub
  2. wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a Ustawy o Obrocie, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

UPIT nie zawiera definicji praw majątkowych lub innych praw majątkowych. W art. 18 UPIT jest mowa jedynie o przychodach z praw majątkowych: za których uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Dla przedmiotowych rozważań, w ocenie Wnioskodawcy za pomocną uznać należy definicję mienia przewidzianą w artykule 44 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, z póżn. zm.). W myśl tego przepisu, pod pojęciem mienia należy rozumieć własność i inne prawa majątkowe, tj. wszystkie prawa podmiotowe majątkowe. Pojęcie to wiąże się z takimi prawami podmiotowymi, które wyrażają m.in. prawo własności, użytkowanie wieczyste, prawa rzeczowe ograniczone (prawa podmiotowe bezwzględne), wierzytelności, roszczenia (prawa podmiotowe względne), a także z innymi przedmiotami stosunków majątkowych, o charakterze majątkowym.

W ocenie Wnioskodawcy, konstrukcja art. 24 ust. 11b UPIT wskazuje, że ustawodawca wprowadzając do przepisu pojęcie „inne prawa majątkowe” odnosił się do praw majątkowych innych, niż prawa majątkowe z realizacji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o Obrocie lub prawa majątkowe z realizacji pochodnych instrumentów finansowych. Wskazując w treści przepisu „inne prawa majątkowe” ustawodawca rozszerzył zatem katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie/objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o wszelkie prawa majątkowe niewymienione wprost w tym przepisie.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym objęcie akcji nowych emisji w związku z wykonaniem praw z Warrantów następuje właśnie w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. praw majątkowych do objęcia akcji nowych emisji, wynikających z Warrantów (warrantów subskrypcyjnych) nabytych wcześniej przez Osoby Uprawnione w ramach Programu (Programów). W konsekwencji objęcie akcji w ramach Programu (Programów), w wyniku realizacji praw z Warrantów, będzie mieściło się w ramach przepisu art. 24 ust. 11 b UPIT.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym warranty subskrypcyjne stanowią „inne prawa majątkowe”, o których mowa w art. 24 ust. 11b UPIT, znajduje również odzwierciedlenie w wydanych interpretacjach indywidualnych, i tak przykładowo:

  1. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 19 czerwca 2019 r., o sygn. 0115- KDIT2-1.4011.87.2019.3.k.k., za prawidłowe uznał stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „Wskazując w treści przepisu "inne prawa majątkowe" (...) Ustawodawca rozszerzył katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie/objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o inne prawa majątkowe niewymienione wprost w tym przepisie. W analizowanym zdarzeniu przyszłym objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w związku z wykonaniem prawa do warrantu subskrypcyjnego następuje w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. Prawa majątkowego ograniczonego w czasie do objęcia akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie 10% ceny emisyjnej (warrant). W konsekwencji, objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w ramach programu nastąpi zgodnie z art. 24 ust. 11b UPIT.”
  2. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 26 października 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.490.2018.1.JG1, za prawidłowe uznał stanowisko wnioskodawcy, wskazując, że: „Biorąc powyższe pod uwagę zgodzić należy się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem warranty są "innymi prawami majątkowymi" w rozumieniu art. 24 ust. 11b UPIT, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach programu motywacyjnego, tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw.”
  3. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 24 marca 2020 r., o sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.4.MS, potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że: „Warranty zaliczane są do kategorii "innych praw majątkowych", o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym Program spełnia warunki przewidziane w tym przepisie (...) Program przedstawiony we wniosku spełnia warunki, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, co zostało wykazane powyżej, dochód Osoby Uprawnionej z tytułu uczestnictwa w Programie będzie opodatkowany zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 24 ust. 11-11a ww. ustawy. W konsekwencji, jakikolwiek przychód po stronie Osób Uprawnionych, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki Holdingowej, tj. (i) zbycia akcji nowej emisji Spółki Holdingowej objętych w wyniku realizacji prawa z Warrantów, które wcześniej zostały przyznane Osobie Uprawnionej lub (ii) zbycia akcji własnych Spółki Holdingowej nabytych bezpośrednio. Tym samym, zdarzenia poprzedzające zbycie, takie jak: (i) przystąpienie do programu, (ii) przyznanie praw do nabycia w przyszłości Warrantów, do objęcia w przyszłości Akcji, (iii) nabycie Warrantów, (iv) realizacja praw z Warrantów do objęcia Akcji, (v) objęcie/nabycie Akcji, nie będą skutkować powstaniem dla Osoby Uprawnionej przychodów.”

Interpretację wskazanych wyżej przepisów nakazuje też dyrektywa racjonalności ustawodawcy. W polskim systemie prawnym warranty subskrypcyjne emitowane w ramach warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego od lat były jednym z podstawowych instrumentów wykorzystywanym do implementacji przez spółki publiczne programów motywacyjnych, w których osoby uprawnione mogły faktycznie objąć akcje Wnioskodawcy. Niekwalifikowanie warrantów subskrypcyjnych, jako „innych praw majątkowych” powodowałoby, że wprowadzona do UPIT instytucja programu motywacyjnego miałaby istotnie zawężone stosowanie.

W ocenie Wnioskodawcy również treść uzasadnienia do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 27 października 2017 r. wskazuje, że również w przypadku objęcia akcji Wnioskodawcy bezpłatnie lub po preferencyjnej cenie w wykonaniu prawa z warrantów subskrypcyjnych, przychód dla osoby uprawnionej powstanie dopiero w momencie zbycia akcji. W uzasadnieniu do ww. ustawy przewidziano bowiem, że: „Dotychczas opodatkowaniu podlegały dochody uzyskane ze zbycia akcji otrzymanych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki. Nie ustalano natomiast dochodu na moment otrzymania akcji. Wprowadzone od 1 stycznia 2018 r. regulacje doprecyzowały powyższe rozwiązanie, wskazując, że w przypadku otrzymania przychodu w ramach realizacji programu motywacyjnego, przychód powstaje tylko w momencie odpłatnego zbycia akcji. Wszystkie zatem zdarzenia zaistniałe w ramach realizacji programu motywacyjnego (np. objęcie pochodnego instrumentu finansowego, jako nieodpłatne świadczenie, realizacja praw z tego instrumentu wykonana poprzez nabycie akcji) są obojętne podatkowo".

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym, Program (Programy) spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b UPIT. Powyższe wynika z następujących okoliczności:

  1. Program (Programy) pełnią funkcję motywacyjną, ponieważ celem jego (ich) wprowadzenia jest zachęcenie Osób Uprawnionych do podejmowania określonych działań oraz powiązanie tej motywacji (oraz idących za nią wysiłków Osób Uprawnionych) z długoterminowymi celami Wnioskodawcy; objęcie akcji jest uzależnione od osiągnięcia przez Wnioskodawcę określonych celów, stąd oczekuje się, że Osoby Uprawnione będą zmotywowane do realizacji tych celów;
  2. akcje przyznawane w ramach Programów będą akcjami spółki akcyjnej (Wnioskodawcy);
  3. Wnioskodawca jest spółką z siedzibą w Polsce (na terytorium Unii Europejskiej);
  4. w Programie (Programach) będą mogły uczestniczyć wyłącznie osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę, na podstawie umowy o pracę bądź umowy cywilnoprawnej, lub osoby wykonujące swoje funkcje na podstawie powołania w skład organów Wnioskodawcy, a zatem osoby uzyskujące świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 UPIT;
  5. Program (Programy) będzie (będą) utworzony i wprowadzony na podstawie uchwał walnego zgromadzenia akcjonariuszy Wnioskodawcy;
  6. w ramach Programu (Programów) Osoby Uprawnione obejmą odpłatnie (po preferencyjnej cenie) akcje Wnioskodawcy w wyniku realizacji praw majątkowych jakimi są Warranty.

Zdaniem Wnioskodawcy, oznacza to także, że przychód w ramach udziału Osób Uprawnionych w Programie (Programach) nie powstaje na żadnym z wcześniejszych etapów udziału w nim, to jest na etapie objęcia Warrantów ani też wykonania praw z Warrantów przez Osoby Uprawnione.

Z brzmienia art. 24 ust. 11 UPIT wynika bowiem explicite, iż przychód z tytułu nabycia akcji spółki akcyjnej, w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez tę spółkę powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych akcji. Samo objęcie przez Osoby Uprawnione Warrantów, ani też akcji Wnioskodawcy w wyniku wykonania praw z Warrantów, nie będzie wiązało się więc z powstaniem obowiązku podatkowego po stronie Osób Uprawnionych. Powyższe nie łączy się bowiem z osiągnięciem jakiegokolwiek wymiernego przysporzenia o charakterze majątkowym.

Pogląd Wnioskodawcy co do analizowanego zagadnienia znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. W tym miejscu przywołać należy stanowiska wyrażone w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 21 grudnia 2018 r., sygn. akt I SA/Po 680/18, sygn. I SA/Po 681/18 oraz sygn. akt I SA/Po 692/18, w których Sąd ten stwierdzał, że: „Wbrew twierdzeniom organu objęcie jak i nabycie warrantów przez skarżącą nie będzie skutkować powstaniem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Objęcie jak i nabycie warrantu subskrypcyjnego nie łączy się z osiągnięciem wymiernego (wyrażonego w wartościach pieniężnych) przysporzenia o charakterze majątkowym. Mając powyższe na uwadze za trafny należało uznać także zarzut naruszenia art. 13 pkt 7 UPIT. Skoro bowiem objęcie jak i nabycie warrantów nie będzie skutkować powstaniem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń za bezprzedmiotowe należało uznać rozważania odnoszące się do źródła, do którego należy zaliczyć omawiane przysporzenie".

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym nie pełni on funkcji płatnika. Należy bowiem wskazać, że nie występuje żadna z sytuacji opisanych w Rozdziale 7 UPIT (art. 31 i nast. UPIT), która mogłaby spowodować konieczność działania Wnioskodawcy w charakterze płatnika.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do Pytania 2.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 b UPIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

  1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 UPIT,
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 UPIT.

– podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Zgodnie z art. 24 ust. 11a UPIT, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 UPIT.

Zgodnie z art. 24 ust. 11b UPIT, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

  1. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 UPIT, albo
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymywania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 UPIT.

– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymywania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o Obrocie lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Opierając się na stanowisku Wnioskodawcy przedstawionym w uzasadnieniu do pytania 1, Wnioskodawca stwierdza, że Program (Programy) stanowi system wynagradzania spełniający przesłanki z art. 24 ust. 11 i nast. UPIT, a w konsekwencji przychody Osób Uprawnionych uzyskane w związku z udziałem w Programie (Programach) stanowić będą przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (przychód z kapitałów pieniężnych), o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a UPIT.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym oraz w następstwie zbycia akcji objętych w ramach Programu (Programów) u Osoby Uprawnionej powstaje przychód z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a UPIT, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b ust. 1 UPIT.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 UPIT, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego przychodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 6 UPIT, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 UPIT, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14 UPIT, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należy podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 UPIT, w terminie określonym w art. 45 ust. 1 UPIT, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b UPIT.

W zakresie innych informacji, zgodnie z art. 39 ust. 3 UPIT osoby prawne są obowiązane (co do zasady w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym) przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a UPIT, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 UPIT (w tym dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych), sporządzone według ustalonego wzoru.

Po zakończeniu roku podatkowego – w terminie do końca lutego roku następującego po danym roku podatkowym – podmioty, za pośrednictwem których podatnik przeprowadzał transakcje odpłatnego zbycia papierów wartościowych, zobowiązane są do sporządzenia imiennej informacji o wysokości uzyskanego przychodu i przekazani jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w przypadku Programu (Programów), Wnioskodawca nie będzie pośredniczyć w sprzedaży (odpłatnym zbyciu) akcji Wnioskodawcy objętych w ramach Programu (Programów) przez Osoby Uprawnione. Obowiązek sporządzenia informacji nie spoczywa zatem na Wnioskodawcy.

Podsumowując, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego na Wnioskodawcy nie spoczywa ani obowiązek płatnika ani również obowiązek sporządzenia innych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust 2 w zw. z art. 39 ust. 3 UPIT ani też na jakiejkolwiek innej podstawie prawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

– podatku, zaliczki lub raty.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów są m.in.:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
  • działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c ( pkt 7).

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 i 9 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in.:

  • przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
  • przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z treści przywołanych przepisów wynika, że warunkiem istnienia obowiązków płatnika, określonych w art. 31 ww. ustawy dla określonego podmiotu, jest fakt dokonywania wypłaty świadczeń przez ten podmiot kwalifikowanych jako przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Jak wynika z powołanych przepisów, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:

  • określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
  • określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, że warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą w Rzeczypospolitej Polskiej. W Spółce planowane jest wprowadzenie rocznych i/lub wieloletnich programów motywacyjnych w celu przyznania praw do objęcia akcji w kapitale zakładowym Wnioskodawcy przez posiadaczy warrantów subskrypcyjnych emitowanych przez Wnioskodawcę. Celem realizacji Programu będzie zapewnienie optymalnych warunków dla wzrostu wyników finansowych Wnioskodawcy oraz długoterminowego wzrostu wartości jego przedsiębiorstwa jak i zwiększenie pozycji rynkowej Wnioskodawcy. Programy będą adresowane m.in. do wybranych, kluczowych pracowników i współpracowników oraz członków kadry zarządzającej (dalej: „Osoby Uprawnione”), mających priorytetowe znaczenie dla Wnioskodawcy i wpływ na osiągane przez niego wyniki w celu trwałego i długoterminowego związania tychże Osób Uprawnionych z Wnioskodawcą oraz w celu zwiększenia ich motywacji.

W ramach Programów, Osobom Uprawnionym przyznane zostanie prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych (dalej: Warranty) emitowanych w związku z warunkowym podwyższaniem kapitału zakładowego Wnioskodawcy i uprawniających do objęcia akcji Wnioskodawcy. W wyniku realizacji praw wynikających z Warrantów (praw majątkowych) Osoby Uprawnione będą obejmowały akcje Wnioskodawcy na warunkach preferencyjnych – tj. po cenie emisyjnej tychże akcji – niższej od ich wartości rynkowej.

Przed rozpoczęciem roku obrotowego, walne zgromadzenie akcjonariuszy Wnioskodawcy podejmie uchwały m.in. o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego, o ustanowieniu Programu motywacyjnego oraz o emisji Warrantów. Uchwała o emisji Warrantów będzie określała w szczególności Osoby Uprawnione, liczbę akcji przypadających na jeden Warrant, cenę emisyjną akcji Wnioskodawcy oraz wskazanie, iż Warranty będą obejmowane nieodpłatnie oraz będzie wskazywała termin wykonania praw z Warrantów.

Z uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Wnioskodawcy o utworzeniu Programu będzie wynikać upoważnienie dla Rady Nadzorczej Wnioskodawcy lub dla Zarządu Wnioskodawcy do uchwalenia regulaminu Programu określającego szczegółowe zasady Programu (dalej: „Regulamin”). Załącznikiem do Regulaminu będzie wzór umowy uczestnictwa w Programie. Umowy Uczestnictwa będą zawierane z Osobami Uprawnionymi wskazanymi w treści uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Wnioskodawcy o emisji Warrantów, uzyskującymi od Wnioskodawcy przychody ze źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 i 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obecnie akcje Spółki nie są notowane na giełdzie i nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, obrót akcjami nie będzie podlegał regulacjom tego rynku, stąd konieczne będzie zapewnienie jasnych reguł obrotu/zbywalności akcji dla Osób Uprawnionych. W związku z powyższym, w Regulaminach określone zostaną szczegółowe zasady zbywania akcji (w tym na rzecz Spółki) przez Osoby Uprawnione. Do czasu dopuszczenia akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym, Osoby Uprawnione będą mogły zbywać akcje zasadniczo tylko na rzecz Spółki Holdingowej – ma to na celu ograniczenie kręgu akcjonariuszy.

Cena sprzedaży akcji objętych przez Osoby Uprawnione będzie ustalana na podstawie wyceny akcji Wnioskodawcy dokonywanej przed zawarciem umowy przyrzeczonej sprzedaży akcji własnych Wnioskodawcy. W ramach poszczególnych Programów możliwe będzie wystąpienie sytuacji, w której Umowa Uczestnictwa będzie stanowić jednocześnie warunkową umowę przedwstępną sprzedaży akcji własnych Wnioskodawcy. Wówczas, w treści Umowy Uczestnictwa wskazane będą podstawy do ustalenia ceny sprzedaży akcji Wnioskodawcy. Akcje własne, które Wnioskodawca nabędzie od Osób Uprawnionych, po zakończeniu wszystkich planowanych Programów zostaną przez Wnioskodawcę umorzone za kwotę odpowiadającą wartości rynkowej tych akcji zgodnie z wyceną dokonaną przez uprawnionego rzeczoznawcę.

Biorąc pod uwagę powyższe, w odniesieniu do określenia skutków podatkowych związanych z objęciem warrantów subskrypcyjnych i realizacji wynikających z nich praw w ramach Programu Motywacyjnego przez Osoby Uprawnione wyjaśnić należy, co następuje.

W myśl art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

  1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

– podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Zgodnie z art. 24 ust. 11a ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Natomiast stosownie do art. 24 ust. 11b ww. ustawy, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

  1. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, papiery wartościowe oznaczają papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2286, 2243 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 730 i 875).

Jak stanowi art. 3 pkt 1 lit. a) i lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – rozumie się przez to:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, 1543, 1655, 1798 i 2217), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Z powyższych przepisów wynika, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są dwie formy faktycznego obejmowania lub nabywania przez osoby uprawnione akcji spółki, tj. bezpośrednio - przez objęcie lub nabycie akcji, albo pośrednio - w wyniku realizacji praw majątkowych (rozumianych szeroko). Należy zauważyć, że wskazane w tym przepisie dwa najczęściej występujące instrumenty finansowe, które inkorporują prawo do objęcia lub nabycia akcji: papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają charakter przykładowego wskazania takich praw, z realizacji których możliwe jest faktyczne objęcie lub nabycie akcji. O tym, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są również inne sposoby nabywania akcji świadczy użycie w tym przepisie zwrotu „lub realizacji innych praw majątkowych”, co również odnosi się do realizacji praw z papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Przepis art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że definiując program motywacyjny ustawodawca miał na celu dopuszczenie wszelkich form faktycznego objęcia lub nabycia akcji przez osoby uprawnione.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 24 ust. 12a ww. ustawy, przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia w przypadku, gdy:

  • jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
  • podatnik uzyskuje od spółki świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
  • w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
  • podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek,
  • dochód jest uzyskany przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zatem w niniejszej sprawie:

  • Program jest systemem wynagradzania utworzonym przez Spółkę - podmiot będący spółką akcyjną, której siedziba znajduje się w Polsce;
  • Program zostanie utworzony i wprowadzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki. W ramach Uchwały Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki upoważni Radę Nadzorczą lub zarząd do uchwalenia regulaminu Programu, określającego szczegółowe zasady Programu;
  • Osobami Uprawnionymi będą wybrani kluczowi pracownicy i współpracownicy oraz członkowie kadry zarządzającej, uzyskujący przychody, o których mowa w art. 12 i 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • Osoby Uprawnione będą zawierać ze Spółką stosowne umowy określającą warunki uczestnictwa w Programie;
  • Osobom Uprawnionym przyznane zostanie prawo do nieodpłatnego objęcia Warrantów emitowanych w związku z warunkowym podwyższaniem kapitału zakładowego Wnioskodawcy i uprawniających do objęcia akcji Wnioskodawcy. W wyniku realizacji praw wynikających z Warrantów (praw majątkowych) Osoby Uprawnione będą obejmowały akcje Wnioskodawcy na warunkach preferencyjnych.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że opisany we wniosku Program będzie spełniał przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie.

Ponadto warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw.

Warto zaznaczyć, że sama okoliczność nabycia lub objęcia akcji, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ustawy.

Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Osób uprawnionych powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu. Przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przechodząc do kwestii opodatkowania przychodu (dochodu) ze zbycia otrzymanych akcji przez Osoby Uprawnione, jako uczestników programu motywacyjnego, należy wskazać, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów (akcji), oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 17 ust. 1ab pkt 1 cytowanej ustawy, przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Tym samym w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów powstanie przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów, rozliczenie uzyskanych przez podatnika dochodów następuje w drodze samoopodatkowania. Wobec powyższego, na Spółce (Wnioskodawcy), jako podmiocie organizującym przedmiotowy Program nie będą ciążyły obowiązki płatnika, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zarówno na etapie objęcia akcji Spółki przez Osoby Uprawnione, jak i ich odpłatnego zbycia.

Reasumując:

  • przedstawiony we wniosku Program spełnia przesłanki programu motywacyjnego;
  • warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w momencie objęcia przez Osoby Uprawnione warrantów i objęcia akcji w wyniku wykonania praw z nich wynikających w ramach programu motywacyjnego;
  • przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Osób Uprawnionych dopiero w momencie odpłatnego zbycia nabytych w ramach programu motywacyjnego akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ww. ustawy;
  • uzyskany dochód uczestników programu motywacyjnego należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b ust.1 ww. ustawy;
  • rozliczenie uzyskanych przez Osoby Uprawnione dochodów z odpłatnego zbycia akcji następuje w drodze samoopodatkowania, tj. do obliczenia i zapłaty podatku z powyższego tytułu zobowiązane będą bezpośrednio Osoby Uprawnione;
  • w związku ze sprzedażą akcji Spółki przez osoby uprawnione na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne z tego tytułu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji oraz orzeczeń sądów administracyjnych tutejszy organ informuje, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj