Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.210.2020.1.AW
z 10 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku sporządzania dokumentacji lokalnej cen transferowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku sporządzania dokumentacji lokalnej cen transferowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – jest podatnikiem podatku od osób prawnych powstałym w 2008 r. Spółka wpisana jest do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu: kontroli bezpieczeństwa (…) (tzw. specjalistyczna uzbrojona formacja ochronna), ochrony osób i mienia, utrzymania porządku i czystości powierzchni zewnętrznych oraz wewnątrz budynków, prowadzenia parkingów oraz szkoleń.

Jedynym udziałowcem Wnioskodawcy (podmiotem posiadającym 100% udziałów) jest Przedsiębiorstwo Państwowe. Organem założycielskim Przedsiębiorstwa Państwowego jest Minister. Podmiot ten powstał na podstawie ustawy (…) o przedsiębiorstwie państwowym, zaś aktualnie jego działalność reguluje ustawa (…) o przedsiębiorstwie państwowym.

Podsumowując kwestie strukturalne Wnioskodawcy i podstawę prawną powstania oraz funkcjonowania należy wskazać, że:

  1. jedynym właścicielem Wnioskodawcy jest Przedsiębiorstwo Państwowe – jednostka organizacyjna utworzona i działająca na mocy wskazanych ustaw;
  2. Wnioskodawca powstał w 2008 r. na podstawie uprzedniej zgody Ministra wydanej na wniosek Przedsiębiorstwa Państwowego;
  3. Wnioskodawca jako tzw. państwowa osoba prawna podlega przepisom ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 735 z późn. zm.).

Wnioskodawca dokonuje transakcji handlowych, m.in. z:

  1. Przedsiębiorstwem Państwowym;
  2. W. Sp. z o.o., gdzie Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 100% udziałów;
  3. P. Sp. z o.o., gdzie Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 45,65%, zaś Województwo posiada 54,35%.

Co do zasady między Wnioskodawcą a powyższymi podmiotami mają miejsce transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi wobec czego Wnioskodawca w myśl art. 11k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych powinien sporządzać lokalną dokumentację cen transferowych za rok 2019 oraz lata następne.

Z uwagi na to, że powiązania będące warunkiem sporządzenia dokumentacji lokalnej cen transferowych wynikają wyłącznie z powiązania Wnioskodawcy i podmiotów uczestniczących ze Skarbem Państwa poprzez fakt posiadania przez Przedsiębiorstwo Państwowe udziałów w spółkach, w tym 100% udziałów we Wnioskodawcy, 100% udziałów w W. Sp. z o.o. oraz 45,65% udziałów w P. Sp. z o.o., Wnioskodawca powziął wątpliwości co do ewentualnego braku konieczności sporządzania dokumentacji lokalnej cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych za rok 2019 i lata następne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z tym, że u Wnioskodawcy i podmiotów powiązanych, powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa i/lub jednostką samorządu terytorialnego, to na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzania dokumentacji lokalnej cen transferowych za rok 2019 i lata następne na podstawie art. 11n pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy w związku z tym, że Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 100% udziałów we Wnioskodawcy, to Wnioskodawcę i Przedsiębiorstwo Państwowe należy traktować jako powiązanych wyłącznie ze Skarbem Państwa w myśl art. 11n pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i dla transakcji między tymi podmiotami nie istnieje obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych?
  3. Czy w związku z tym, że Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym spółki W. Sp. z o.o., to Wnioskodawcę i W. Sp. z o.o. należy traktować jako powiązanych wyłącznie ze Skarbem Państwa w myśl art. 11n pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i dla transakcji między tymi podmiotami nie istnieje obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych?
  4. Czy w związku z tym, że Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 45,65% udziałów w kapitale zakładowym spółki P. Sp. z o.o., a pozostałe udziały posiada jednostka samorządu terytorialnego – Województwo, to czy Wnioskodawcę i P. Sp. z o.o. należy traktować jako powiązanych ze Skarbem Państwa i jednostką samorządu terytorialnego i w myśl art. 11n pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i dla transakcji między tymi podmiotami nie istnieje obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do przygotowania lokalnej dokumentacji cen transferowych z uwagi na treść art. 11n ust. 5 (powinno być: pkt 5 – przyp. Organu) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z treścią art. 11k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865 z póżn. zm.) podmioty powiązane są co do zasady obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Przez podmioty powiązane należy tu rozumieć podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, między innymi poprzez posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

  1. udziałów w kapitale lub
  2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
  3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych.

Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

  1. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji towarowej;
  2. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;
  3. 2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej;
  4. 2 000 000 zł – w przypadku innej transakcji niż określona powyżej.

Progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla;

  1. każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;
  2. strony kosztowej i przychodowej.

Zgodnie z art. 11m ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, podmioty powiązane, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, składają urzędom skarbowym oświadczenie o jej sporządzeniu, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego.

W oświadczeniu o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych podmiot powiązany oświadcza, że:

  1. sporządził lokalną dokumentację cen transferowych;
  2. ceny transferowe transakcji kontrolowanych objętych lokalną dokumentacją cen transferowych są ustalane na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Ponadto art. 11t ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nakłada na podmioty powiązane obowiązek informowania szefa KAS o cenach transferowych. Analiza wskazanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozwala stwierdzić, iż w zakresie transakcji Wnioskodawcy z:

  1. Przedsiębiorstwem Państwowym;
  2. W. Sp. z o.o., gdzie Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 100% udziałów;
  3. P. Sp. z o.o., gdzie Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 45,65% udziałów, a Województwo 54,35% udziałów, mają miejsce transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi i co do zasady Wnioskodawca powinien sporządzać lokalną dokumentację cen transferowych.

Jednakże w ocenie Wnioskodawcy zachodzi okoliczność wyłączająca obowiązek sporządzania przez Wnioskodawcę jako podmiot powiązany lokalnej dokumentacji cen transferowych z uwagi na treść art. 11n pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z treścią ww. przepisu: Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych, w przypadku gdy powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami.

Jak stanowi art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, podmioty powiązane to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.


Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w 11a ust. 1 pkt 4 lit. a i b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, rozumie się:

    1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
    1. udziałów w kapitale lub
    2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
    3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
    2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
    3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.


Posiadanie pośrednio udziału lub prawa, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 ww. przepisu, oznacza sytuację, w której jeden podmiot posiada w drugim podmiocie udział lub prawo za pośrednictwem innego podmiotu lub większej liczby podmiotów, przy czym wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa odpowiada:

  1. wielkości udziału albo prawa łączącego dowolne dwa podmioty spośród wszystkich podmiotów uwzględnianych przy ustalaniu posiadania pośrednio udziału lub prawa –w przypadku gdy wszystkie wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są równe;
  2. najniższej wielkości udziału lub prawa łączącego podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana – w przypadku gdy wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są różne;
  3. sumie wielkości posiadanych pośrednio udziałów lub praw – w przypadku gdy podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana, łączy więcej niż jeden posiadany pośrednio udział lub prawo.

Przedsiębiorstwo Państwowe utworzone zostało na podstawie ustawy (…) o przedsiębiorstwie państwowym. Organem założycielskim ww. Przedsiębiorstwa Państwowego jest Minister. W chwili utworzenia Przedsiębiorstwa Państwowego otrzymało ono tzw. mienie ogólnonarodowe, stanowiące własność Skarbu Państwa, tym samym Przedsiębiorstwo Państwowe jest ściśle powiązane ze Skarbem Państwa. Dodatkowo jego działalność regulują nadal przepisy ustawy (…). Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, której właścicielem i jedynym udziałowcem jest Przedsiębiorstwo Państwowe.

Tym samym Wnioskodawca, w jego opinii, powiązany jest ze Skarbem Państwa i dokonuje transakcji jako podmiot powiązany z Przedsiębiorstwem Państwowym oraz:

  1. W. Sp. z o.o., gdzie ww. Przedsiębiorstwo Państwowe posiada również 100% udziałów i jest jedynym właścicielem spółki;
  2. P. Sp. z o.o., gdzie ww. Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 45,65% udziałów, a Województwo, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiada 54,35% udziałów.

Mając na uwadze opisany fakt powiązań ww. podmiotów z Wnioskodawcą, przepis art. 11n pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych powinien być w opisanych okolicznościach uwzględniony. Wskazane argumenty pozwalają przyjąć, że:

Ad 1) u Wnioskodawcy i wskazanych podmiotów powiązanych, powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa i/lub jednostką samorządu terytorialnego i na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzania dokumentacji lokalnej cen transferowych za rok 2019 i lata następne na podstawie art. 11n pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych;

Ad 2) w związku z tym, że Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 100% udziałów we Wnioskodawcy, to Wnioskodawcę i Przedsiębiorstwo Państwowe należy traktować jako powiązanych wyłącznie ze Skarbem Państwa w myśl art. 11n pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i dla transakcji między tymi podmiotami nie istnieje obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych;

Ad 3) w związku z tym, że Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym spółki W. Sp. z o.o., to Wnioskodawcę i W. Sp. z o.o. należy traktować jako powiązanych wyłącznie ze Skarbem Państwa w myśl art. 11n pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i dla transakcji między tymi podmiotami nie istnieje obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych;

Ad 4) w związku z tym, że Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 45,65% udziałów w kapitale zakładowym spółki P. Sp. z o.o., a pozostałe udziały posiada jednostka samorządu terytorialnego – Województwo, to Wnioskodawcę i P. Sp. z o.o. należy traktować jako powiązanych ze Skarbem Państwa i jednostką samorządu terytorialnego w myśl art. 11n pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i dla transakcji między tymi podmiotami nie istnieje obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na mocy art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2193 z późn. zm.) wprowadzony został do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: updop) Rozdział 1a Ceny transferowe zawierający przepisy art. 11a-11t, który wszedł w życie 1 stycznia 2019 r.

Obowiązujące przepisy wpisują się w pakiet działań legislacyjnych, których celem jest uszczelnienie systemu podatkowego, w szczególności w zakresie podatków dochodowych tak, aby zapewnić powiązanie wysokości podatku, płaconego przez duże przedsiębiorstwa, w szczególności międzynarodowe, z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu.

Zgodnie z art. 11k ust. 1 updop podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Stosownie do art. 11k ust. 2 updop lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

  1. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji towarowej;
  2. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;
  3. 2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej;
  4. 2 000 000 zł – w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

W myśl art. 11k ust. 3 ww. ustawy progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

  1. każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;
  2. strony kosztowej i przychodowej.

Z definicji legalnej zawartej w art. 11a ust. 1 pkt 4 tej ustawy wynika, że ilekroć w Rozdziale 1a Ceny transferowe jest mowa o podmiotach powiązanych – oznacza to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.


W świetle art. 11a ust. 2 pkt 1 ww. ustawy przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

  1. udziałów w kapitale lub
  2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
  3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jedynym udziałowcem Wnioskodawcy posiadającym 100% udziałów jest Przedsiębiorstwo Państwowe, dla którego organem założycielskim jest Minister i które powstało na podstawie ustawy. Wskutek zgody Ministra wydanej na wniosek Przedsiębiorstwa Państwowego, Wnioskodawca powstał w 2008 r. Wnioskodawca dokonuje transakcji handlowych, m.in. z:

  1. Przedsiębiorstwem Państwowym;
  2. W. Sp. z o.o., gdzie Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 100% udziałów;
  3. P. Sp. z o.o., gdzie Przedsiębiorstwo Państwowe posiada 45,65%, zaś Województwo posiada 54,35%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania art. 11n pkt 5 updop do transakcji z podmiotami powiązanymi, tj. Wnioskodawcą i podmiotami powiązanymi ze Skarbem Państwa poprzez fakt posiadania przez Przedsiębiorstwo Państwowe udziałów w spółkach, w tym 100% udziałów w kapitale Wnioskodawcy, 100% udziałów w W. Sp. z o.o. oraz 45,65% udziałów w P. Sp. z o.o. za rok 2019 i lata następne.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 44 ust. 2 ww. ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, na podstawie którego przepisy art. 23m i art. 23w-23zd ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 11a i art. 11k-11r ustawy zmienianej w art. 2 podatnik może stosować do transakcji kontrolowanych realizowanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r., przy czym przepisy te będą miały zastosowanie do wszystkich transakcji kontrolowanych podatnika realizowanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r., a podatnik będzie zwolniony z obowiązków dokumentacyjnych na podstawie przepisów obowiązujących w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2017 r.

Powyższe oznacza, że co do zasady między Wnioskodawcą a powyższymi podmiotami mają miejsce transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi, wobec czego Wnioskodawca – w myśl art. 11k updop – jest obowiązany do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok 2019 oraz lata następne.

Ustawodawca przewidział jednak wyłączenie obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych ustanawiając przepis art. 11n pkt 5 updop, zgodnie z którym obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych w przypadku gdy powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami.

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.) Skarb Państwa jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych.

Z kolei według art. 441 § 1 tej ustawy, własność i inne prawa majątkowe, stanowiące mienie państwowe, przysługują Skarbowi Państwa albo innym państwowym osobom prawnym.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (t.j. Dz.U z 2020 r. poz. 735 z późn. zm.) państwową osobą prawną jest jednostka organizacyjna posiadająca osobowość prawną, utworzona w drodze ustawy lub na podstawie ustawy lub w wykonaniu ustawy przez organ administracji rządowej, w celu realizacji zadań publicznych, w której:

  1. przewidziane w regulujących ustrój tej osoby prawnej przepisach ustawy prawo nadawania i zmiany statutu przysługuje organowi administracji rządowej albo przepisy te przewidują, że prawo do udziału w organie stanowiącym osoby prawnej, w tym uprawnionym do zmiany statutu, przysługuje w całości Skarbowi Państwa oraz
  2. przewidziane w regulujących ustrój tej osoby prawnej przepisach ustawy prawo do nadwyżki między przychodami a kosztami tej osoby prawnej, jeżeli podlegają dysponowaniu, przysługują w całości Skarbowi Państwa, chyba że przepisy te przewidują inny niż prawo do nadwyżki sposób dysponowania nią, oraz
  3. w razie rozwiązania albo innej utraty bytu prawnego przez tę osobę prawną, prawa do jej majątku, w tym prawo do dysponowania tym majątkiem, przysługują wyłącznie Skarbowi Państwa.

Treść art. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2152 z późn. zm.) wskazuje, że przedsiębiorstwo państwowe jest samodzielnym, samorządnym i samofinansującym się przedsiębiorcą posiadającym osobowość prawną.

W świetle art. 7 ust. 1 pkt 1 tej ustawy przedsiębiorstwa państwowe tworzą naczelne oraz centralne organy administracji państwowej, zwane w dalszych przepisach ustawy organami założycielskimi.

W myśl art. 46 ust. 1 ww. ustawy organ założycielski wyposaża przedsiębiorstwo w środki niezbędne do prowadzenia działalności określonej w akcie prawnym o jego utworzeniu.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 512 z późn. zm.) samorząd województwa dysponuje mieniem wojewódzkim.

We wniosku podano, że Przedsiębiorstwo Państwowe (państwowa osoba prawna) posiada 100% udziałów Wnioskodawcy, 100% udziałów W. Sp. z o.o. oraz 45,65% udziałów P. Sp. z o.o.; pozostałe 54,35% udziałów P. Sp. z o.o. posiada Województwo.

Transakcje dokonywane pomiędzy tymi podmiotami wskazują zatem na powiązania kapitałowe, które jednak nie spełniają przesłanek wymienionych w art. 11n ust. 5 updop umożliwiających wyłączenie wobec Wnioskodawcy obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych. Przepis art. 11n ust. 5 updop przewiduje bowiem, że obowiązek taki nie istnieje jedynie w przypadku gdy powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa (lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami).

W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że jedynym podmiotem mogącym wykazać się wyłącznym powiązaniem ze Skarbem Państwa jest Przedsiębiorstwo Państwowe.

Nie może natomiast wykazać się takim powiązaniem Wnioskodawca, będący spółką prawa handlowego, którego Przedsiębiorstwo Państwowe jest udziałowcem. Nie jest on bowiem powiązany wyłącznie ze Skarbem Państwa, lecz z Przedsiębiorstwem Państwowym.

Podobnie należy rozpatrywać kwestię powiązania Wnioskodawcy z W. Sp. z o.o., której udziałowcem jest Przedsiębiorstwo Państwowe. W tym przypadku również podmiot ten nie jest wyłącznie powiązany ze Skarbem Państwa, lecz z Przedsiębiorstwem Państwowym.

Podobną argumentację należy zastosować wobec powiązania Wnioskodawcy z P. Sp. z o.o. Zarówno w części, w której udziałowcem tej Spółki jest Przedsiębiorstwo Państwowe, jak i w części, w której jej udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego (Województwo). Także w tym przypadku nie można mówić o wyłącznych powiązaniach Wnioskodawcy ze Skarbem Państwa.

Jak wykazano powyżej, w żadnym z przypadków będących przedmiotem wniosku, nie można stwierdzić, by powiązania Wnioskodawcy wynikały wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostką samorządu terytorialnego.

Stąd w rozpatrywanej sprawie nie jest możliwe zastosowanie art. 11n pkt 5 updop wobec nieziszczenia się przesłanek występujących w tym przepisie.

Oznacza to, że wskutek braku wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane – Wnioskodawca winien ów obowiązek realizować.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj