Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.106.2020.1.MZ
z 14 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 13 maja 2020 r. (data wpływu 13 maja 2020 r.), uzupełnionym 20 maja 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zachowania prawa do zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży gruntów rolnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zachowania prawa do zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży gruntów rolnych. Wniosek uzupełniono 20 maja 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wraz z żoną są właścicielami na prawach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej nieruchomości:

  1. o łącznej powierzchni 18,7444 ha, położonej na terenie gminy B.,
  2. o łącznej powierzchni 1,09 ha, położonej na terenie gminy Z.,
  3. o łącznej powierzchni 1,1200 ha, położonej na terenie gminy B. (działka oznaczona nr …)

stanowiących nieruchomości rolne w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r, poz. 1145) (dalej jako „KC”) w zw. z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1362) (dalej jako „UKUR”). Ponadto Wnioskodawca jest właścicielem użytków rolnych o powierzchni 10,4800 ha, położonych w gminie B., które stanowią jego majątek osobisty (działka oznaczona nr …), zaś żona Wnioskodawcy jest właścicielem użytków rolnych o powierzchni 2,1000 ha położonych w gminie Z., które stanowią jej majątek osobisty. W skład wyżej wymienionego gospodarstwa wchodzą nabyte w 2016 r. działki nr (…),(…) i (…) zakupione w formie aktu notarialnego; działki nr (…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…) udział w części 1/2 oraz działka (…) udział w części 1/4 darowane w formie aktu notarialnego. W dniu 9 stycznia 2018 r. na mocy umowy sprzedaży zawartej przed notariuszem Wnioskodawca wraz z żoną nabył do wspólności majątkowej małżeńskiej nieruchomość rolną o powierzchni 1,1200 ha, położoną w gminie B. (nieruchomość ta stanowi nieruchomość wskazaną w pkt 3 powyżej). Wszystkie przywołane powyżej nieruchomości stanowią zorganizowaną całość gospodarczą, w związku z czym są gospodarstwem rolnym w rozumieniu art. 553 KC w zw. z art. 2 pkt 2 UKUR. Wnioskodawca prowadzi owo gospodarstwo rolne osobiście – od co najmniej 5 lat pracuje w tym gospodarstwie i podejmuje wszelkie decyzje dotyczące prowadzenia działalności rolniczej w tym gospodarstwie. Wskazane powyżej nieruchomości zostały nabyte przez Wnioskodawcę i jego żonę w celu powiększenia prowadzonego przez nich gospodarstwa rolnego i jako takie weszły w skład tego gospodarstwa rolnego. W związku z faktem, iż opisane powyżej nieruchomości zostały nabyte w celu powiększenia gospodarstwa rolnego już istniejącego Wnioskodawca wraz z żoną skorzystał ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu umowy sprzedaży użytków rolnych po myśli art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1519) (dalej jako „UPCC”). Zwolnienie to stanowiło pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013). W chwili obecnej Wnioskodawca nosi się z zamiarem wydzielenia z nieruchomości wchodzącej w skład jego majątku osobistego położonej w gminie B., o łącznej powierzchni 10,4800 ha (wskazanej powyżej) – wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego prowadzonego przez Wnioskodawcę i jego żonę – nieruchomości rolnej o łącznej powierzchni 60 arów (0,6 ha), następnie zaś zawarcie umowy zamiany, na mocy której przeniósłby on własność wydzielonej nieruchomości rolnej o łącznej powierzchni 60 arów w zamian za nabycie własności działki stanowiącej nieruchomość rolną w rozumieniu art. 461 KC o łącznej powierzchni ponad 1 ha.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zawarcie przez Wnioskodawcę umowy zamiany nieruchomości, przewidującej przeniesienie przez niego własności działki o powierzchni 60 arów, która wydzielona zostanie z działki oznaczonej numerem (…) położonej w gminie B, jaka nabyta została przez Wnioskodawcę w drodze umowy darowizny (bez skorzystania przy jej nabyciu z pomocy de minimis), wchodzącej w skład jego majątku osobistego w zamian za przeniesienie w ramach zamiany na rzecz Wnioskodawcy własności działki gruntów rolnych o powierzchni 2 ha, a więc zawarcie umowy de facto zwiększającej areał prowadzonego gospodarstwa, rodziło będzie skutek w postaci utraty przez Wnioskodawcę i jego żonę uprawnienia do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 in fine UPCC, w sytuacji gdy z uprawnienia do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych Wnioskodawca i jego żona korzystali przy okazji nabycia w drodze umowy sprzedaży z 9 stycznia 2018 r. nieruchomości rolnej położonej w gminie B., oznaczonej nr działki (…), o łącznej powierzchni 1,1200 ha?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydzielenie działki o łącznej powierzchni 60 arów (0,6 ha) z nieruchomości rolnej położonej w gminie B., o łącznej powierzchni 10,4800 ha, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego prowadzonego przez Wnioskodawcę i jego żonę, następnie zaś zawarcie umowy zamiany, na mocy, której Wnioskodawca przeniesie własność wydzielonej nieruchomości rolnej na rzecz kontrahenta, w zamian za nabycie nieruchomości rolnej o łącznej powierzchni ponad 1 ha nie powinno skutkować utratą uprawnienia do zwolnienia od podatku po myśli art. 9 pkt 2 UPCC. Warunkami zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych w rozumieniu art. 9 pkt 2 UPCC są powiększenie gospodarstwa rolnego oraz prowadzenie przez nabywcę powiększonego gospodarstwa rolnego przez wymagany ustawowo okres. Należy wskazać, iż na gruncie niniejszej sprawy warunki te nadal byłyby spełnione. Po pierwsze stosowna nieruchomość rolna miałaby zostać wydzielona z nieruchomości rolnej innej aniżeli nieruchomości, której przeniesienie własności stanowiło przedmiot umowy sprzedaży z 9 stycznia 2018 r., ergo nieruchomość nabyta przez Wnioskodawcę i jego żonę celem powiększenia istniejącego gospodarstwa rolnego nie zostałaby uszczuplona. Ponadto w wyniku dokonania wydzielenia nieruchomości rolnej o łącznej powierzchni 60 arów (0,6 ha) z nieruchomości rolnej położonej w gminie B., następnie zaś przeniesienie jej własności na kontrahenta w zamian za nabycie nieruchomości rolnej o łącznej powierzchni ponad 1 ha nie doprowadziłoby do uszczuplenia gospodarstwa rolnego prowadzonego przez Wnioskodawcę i jego żonę lecz de facto doprowadziłoby do jego kolejnego powiększenia. Finalnie zaś należy podkreślić, iż dokonanie czynności opisanych powyżej nie będzie skutkować zaprzestaniem przez Wnioskodawcę i jego żonę prowadzenia gospodarstwa rolnego, w skład którego weszła nieruchomość nabyta przez wyżej powołanych na podstawie umowy sprzedaży z 9 stycznia 2018 r. zawartej przed notariuszem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 815) – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje – w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – moment dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy – obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości wynosi 2%.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ww. ustawy – podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. W myśl natomiast ust. 2 ww. przepisu – notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Jak wynika z przywołanych przepisów, zawarcie umowy sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym, a w przypadku, gdy umowa sprzedaży jest dokonywana w formie aktu notarialnego obowiązkiem notariusza (jako płatnika) jest pobór tego podatku.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 powołanej ustawy – zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, tzn. ma zastosowanie jeżeli zostaną spełnione wszystkie warunki w nim określone. Oznacza to, że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, jak również dla zachowania prawa do zwolnienia koniecznym jest m.in. aby w wyniku nabycia w drodze umowy sprzedaży gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 333), zostało utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, miało powierzchnię nie mniejszą niż 11 ha i nie większą niż 300 ha oraz gospodarstwo to było prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Ww. przepis nie przewiduje zatem regulacji, która by pozwalała zachować zwolnienie w przypadku zbycia w jakiejkolwiek formie części już posiadanego obszaru gospodarstwa rolnego powiększonego w wyniku zakupu własności gruntów (działek) stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym przed upływem ustawowego terminu 5 lat od dnia nabycia nieruchomości, w związku z którą to czynnością (czynnościami) przysługuje zwolnienie w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca wraz z żoną prowadzi gospodarstwo rolne, w którego skład wchodzi m.in. stanowiąca majątek osobisty Wnioskodawcy, nabyta w drodze darowizny, nieruchomość rolna (działka nr …) o powierzchni 10,4800 ha, położona w gminie B. W dniu 9 stycznia 2018 r, na mocy umowy sprzedaży zawartej przed notariuszem Wnioskodawca wraz z żoną nabył do wspólności majątkowej małżeńskiej nieruchomość rolną (działkę nr …) o powierzchni 1,1200 ha, położoną w gminie B. w celu powiększenia prowadzonego przez małżonków gospodarstwa rolnego (nabyta nieruchomość weszła w skład tego gospodarstwa rolnego). Z tytułu ww. nabycia Wnioskodawca wraz z żoną skorzystał ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonać wydzielenia z nieruchomości nr (…) nieruchomości rolnej o łącznej powierzchni 60 arów (0,6 ha), a następnie zamierza zawrzeć umowę zamiany, na mocy której przeniósłby on własność wydzielonej nieruchomości rolnej o łącznej powierzchni 60 arów w zamian za nabycie własności działki stanowiącej nieruchomość rolną o łącznej powierzchni ponad 1 ha.

Zatem zgodnie z brzmieniem obowiązujących przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, Wnioskodawca chcąc zachować prawo do zwolnienia z opodatkowania będzie miał obowiązek prowadzenia przez okres 5 lat gospodarstwa rolnego (tj. do stycznia 2023 r. całego gospodarstwa) powiększonego o nabytą w styczniu 2018 r. działkę nr (…) o powierzchni 1,1200 ha. Warunki zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zawarte w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – jak już wskazano powyżej – muszą być spełnione łącznie – w tym przypadku warunek powiększenia gospodarstwa rolnego, a następnie warunek prowadzenia przez nabywcę, przez wymagany ustawowo okres gospodarstwa rolnego powstałego w wyniku powiększenia.

Dla zachowania zwolnienia podatkowego wynikającego z powyższego przepisu nabywca nieruchomości, które weszły w skład gospodarstwa rolnego powinien prowadzić to powiększone gospodarstwo rolne (obejmujące wszystkie działki nabyte tytułem zakupu i objęte zwolnieniem podatkowym jak również dotychczas wchodzące w skład gospodarstwa rolnego a będące jego częścią w chwili zakupu) przez 5 lat od dnia nabycia.

W doktrynie podkreśla się, że celem ustanowienia omawianego zwolnienia jest wspieranie zakładania gospodarstw rolnych i prowadzenia w nich produkcji oraz poprawa struktury agrarnej, przede wszystkim przez powiększenie obszaru gospodarstw rolnych. Tak więc obszar powiększonego gospodarstwa rolnego nie może być w jakikolwiek sposób uszczuplony w okresie 5 lat od dnia jego nabycia, a zbycie jakiejkolwiek części tego gospodarstwa powoduje utratę zwolnienia od podatku w całości.

Reasumując, stwierdzić należy, że w analizowanym zdarzeniu przyszłym planowana czynność zamiany (stanowiąca formę zbycia) nieruchomości wchodzącej w skład dotychczasowego gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy, tj. zamiana przez Wnioskodawcę działki o powierzchni 60 arów, która wydzielona zostanie z działki nr (…) o powierzchni 10,4800 ha (tworzącej obecnie powiększone gospodarstwo rolne i wchodzącej w skład tego gospodarstwa) na nieruchomość rolną o łącznej powierzchni ponad 1 ha, spowoduje utratę przez Wnioskodawcę prawa do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Omawiane zwolnienie odnosi się do nieruchomości rolnej nabytej w styczniu 2018 r., a warunki konieczne do zachowania ww. ulgi w postaci prowadzenia powiększonego gospodarstwa rolnego przez okres co najmniej 5 lat od daty nabycia tej nieruchomości nie zostaną dotrzymane, jeżeli Wnioskodawca dokona wcześniej, tj. przed styczniem 2023 r., zbycia w postaci zamiany części gruntów rolnych stanowiących część wcześniej prowadzonego gospodarstwa rolnego. Tym samym nie zostanie spełniony (zachowany) warunek prowadzenia powiększonego gospodarstwa rolnego (tj. bez zbycia jakiejkolwiek jego części) przez okres wymagany ustawą. Jednocześnie okoliczność, że Wnioskodawca w wyniku zamiany nabędzie nieruchomość o powierzchni większej niż powierzchnia nieruchomości, której zbycia dokona, pozostaje w przedmiotowej sprawie bez znaczenia i nie ma wpływu na możliwość zachowania przez Wnioskodawcę prawa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że wydzielenie działki o łącznej powierzchni 60 arów (0,6 ha) z nieruchomości rolnej położonej w gminie B., o łącznej powierzchni 10,4800 ha, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego prowadzonego przez Wnioskodawcę i jego żonę, następnie zaś zawarcie umowy zamiany, na mocy, której Wnioskodawca przeniesie własność wydzielonej nieruchomości rolnej na rzecz kontrahenta, w zamian za nabycie nieruchomości rolnej o łącznej powierzchni ponad 1 ha nie powinno skutkować utratą uprawnienia do zwolnienia od podatku po myśli art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Należy stwierdzić, że w zaistniałej sytuacji, w wyniku zamiany przez Wnioskodawcę działki o powierzchni 60 arów, która wydzielona zostanie z działki nr (…) o powierzchni 10,4800 ha wchodzącej wcześniej w skład gospodarstwa rolnego, przed upływem 5 lat od dnia nabycia innych gruntów rolnych na powiększenie tego gospodarstwa, gospodarstwo rolne Wnioskodawcy będzie już prowadzone w innym kształcie niż to, co do którego zastosowano zwolnienie. A zatem brak możliwości zbycia części powiększonego gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy przed upływem 5 lat od dnia nabycia gruntów rolnych powiększających to gospodarstwo, w celu zachowania prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia działki rolnej nr (…) o powierzchni 1,1200 ha zakupionej przez Wnioskodawcę w styczniu 2018 r. absolutnie nie dotyczy wyłącznie tej działki, ale także wszystkich innych nieruchomości (tj. również działki o powierzchni 60 arów, która wydzielona zostanie z działki nr (…) o powierzchni 10,4800 ha), składających się dotychczas na to gospodarstwo na moment zakupu ww. działki nr (…) dokonanego w styczniu 2018 r. Jednocześnie należy zauważyć, że wskazana przez Wnioskodawcę okoliczność, że dokonanie czynności wydzielenia i zamiany nie będzie skutkować zaprzestaniem przez Wnioskodawcę i jego żonę prowadzenia gospodarstwa rolnego, w skład którego weszła nieruchomość nabyta przez wyżej powołanych na podstawie umowy sprzedaży z 9 stycznia 2018 r., pozostaje w przedmiotowej sprawie bez znaczenia i nie ma wpływu na możliwość zachowania przez Wnioskodawcę prawa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z ww. przyczyn, jeżeli Wnioskodawca w wyniku opisanej zamiany dokona przed styczniem 2023 r. zbycia części gruntu, w związku z powiększeniem którego skorzystał ze zwolnienia, będzie on zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zakupu działki rolnej nr (…) o powierzchni 1,1200 ha dokonanego 9 stycznia 2018 r.; utraci bowiem wówczas całkowicie prawo do zwolnienia z opodatkowania wymienionym podatkiem.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Przedmiotowa interpretacja – zgodnie ze złożonym wnioskiem została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy. Stosownie bowiem do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Żona Wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną w zakresie zachowania prawa do zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży gruntów rolnych winna wystąpić z odrębnym wnioskiem i uiścić stosowną opłatę.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj