Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4015.81.2020.2.BFP
z 10 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 czerwca 2020 r. (data wpływu – 4 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania darowizn (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania darowizn (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Koło Łowieckie „X”, działające na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie, jako dzierżawca obwodów łowieckich nr 62 i 65 (nadleśnictwo Y) zostało zobowiązane rozporządzeniem wojewody w sprawie odstrzału sanitarnego dzików na terenie województwa, wydanym na podstawie art. 46 ust. 3 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt wraz z późniejszymi zmianami (Dz.U. z 2018 r., poz. 1967 i z 2020 r., poz. 148 i 285), do dokonania odstrzału sanitarnego dzików w poszczególnych obwodach łowieckich.

Zgodnie z art. 47a ust. 2 i ust. 3 pkt 1-2 ww. ustawy podmiotowi, który poniósł koszty związane z realizacją nakazu odstrzału sanitarnego zwierząt przysługuje ze środków budżetu państwa zryczałtowany zwrot kosztów za każdą sztukę odstrzelonego zwierzęcia, w wysokości 80% kwoty ryczałtu dla myśliwego wykonującego odstrzał sanitarny oraz 20% kwoty ryczałtu dla dzierżawcy lub zarządcy obwodu łowieckiego, na obszarze którego dokonano odstrzału sanitarnego zwierząt. Koło Łowieckie po dokonaniu odstrzału sanitarnego, na podstawie art. 47a ust. 4 ustawy wystawiło właściwemu dla siebie powiatowemu inspektoratowi weterynarii fakturę VAT.

Po otrzymaniu środków pieniężnych z powiatowego inspektoratu weterynarii Koło Łowieckie „X” – Wnioskodawca – przystąpiło do dokonania wypłat ryczałtu wskazanym do tego myśliwym wraz z informacją, iż Koło nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłaty zwrotu kosztów oraz o konieczności zapłaty ww. podatku po otrzymaniu deklaracji (informacji) PIT-11 za rok, w którym przychód został osiągnięty.

W związku z trudną sytuacją finansową Koła i okresem bezprzychodowym spowodowanym wystąpieniem pandemii COVID-19 (odwołanie polowań komercyjnych oraz zmniejszenie wpływów z zaliczek na jesienne polowania komercyjne) wielu myśliwych chciałoby wesprzeć Koło, pozostawiając środki z wypłaty ryczałtu do dyspozycji Koła z przeznaczeniem na realizację celów statutowych, zawierając z nim umowę darowizny.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 3):

Czy Koło Łowieckie będzie musiało zapłacić podatek od przekazanych przez myśliwych środków pieniężnych zawartą umową darowizny?

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizna przekazana przez myśliwego dla Koła Łowieckiego (w tym przypadku pozostawienie środków finansowych do dyspozycji Koła) według ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn zalicza się do III grupy podatkowej (art. 14). Zwolnione w tym przypadku są darowizny, których wartość nie przekroczy 4902 zł (art. 9 ust. 1) nabytych od jednej osoby. Tym samym darowizny od myśliwych znajdujące się w przedziale kwotowym 195,12 zł-813 zł zwolnione będą z opłaty podatku od darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy na gruncie podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania darowizn (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2019 r., poz. 1813), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

W myśl przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, określając przedmiot opodatkowania ustawodawca wprowadził tylko jedno ograniczenie, co do zakresu podmiotowego ustawy, a mianowicie objął podatkiem tylko te przypadki, w których nabycie następuje przez osobę fizyczną. W konsekwencji, w przypadku nabycia tytułem darowizny opodatkowaniu podlega nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych pod warunkiem, że obdarowanym będzie osoba fizyczna.

Zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie (Dz.U. z 2020 r., poz. 67, ze zm.), koła łowieckie posiadają osobowość prawną i ponoszą odpowiedzialność za swoje zobowiązania.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Koło Łowieckie) otrzyma od myśliwych darowizny z przeznaczeniem na realizację celów statutowych, w związku z trudną sytuacją finansową spowodowaną wystąpieniem pandemii COVID-19.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenia oraz przywołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że otrzymane darowizny nie będą podlegać regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy, powyższy podatek obciąża jedynie nabycie przez osoby fizyczne. Przepisy cyt. ustawy nie przewidują opodatkowania nabycia, jeśli nabywcą są inne podmioty, w tym podmioty posiadające osobowość prawną.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym darowizny przekazane przez myśliwych znajdujące się w określonym przedziale kwotowym zwolnione będą z zapłaty podatku od spadków i darowizn należało uznać za nieprawidłowe. Jak wyjaśniono powyżej, planowane nabycie w ogóle nie podlega uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od spadków i darowizn, a zatem opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn z uwagi na fakt, iż podatek ten obciąża jedynie nabycie przez osoby fizyczne. Aby można było oceniać czy nabycie jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn lub też ze względu na kwotę wolną podatek nie wystąpi, nabycie musi się mieścić w katalogu określonym w ustawie o podatku od spadków i darowizn. W analizowanym przypadku nabycie darowizny przez Wnioskodawcę nie podlega regulacjom określonym w ww. ustawie.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzeń przyszłych podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w(…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj