Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.184.2020.1.AKS
z 10 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2020 r. (data wpływu 22 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji operacji pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji operacji pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma Wnioskodawcy głównie prowadzi swoją działalność w oparciu o PKD 68.32.Z i obecnie zarządza ponad 20 wspólnotami mieszkaniowymi oraz ponad 40 lokalami mieszkalnymi przeznaczonymi na wynajem. Usługi zarządzania nieruchomościami Wnioskodawca świadczy od 2011 r. Od 2019 r. firma Wnioskodawcy figuruje w ewidencji czynnych podatników podatku VAT. Konieczność zarejestrowania jako czynny płatnik podatku VAT wynikła z przekroczenia obrotów firmy ponad 200 000 zł w 2018 r.

Do dnia dzisiejszego Wnioskodawca świadczy usługi w oparciu o program (…), w którym zorganizował sobie odpowiednie kalkulatory. Ten system jest dobry, ale bardzo czasochłonny oraz obarczony dużym prawdopodobieństwem popełnienia błędu. Wnioskodawca postanowił więc wystartować w konkursie unijnym w celu pozyskania środków na rozwój usług związanych z zarządzaniem nieruchomościami mieszkaniowymi.

Wnioskodawca będzie realizował operację pt. „(…)”. W przedmiotowym konkursie podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, tj. nie może zostać zaliczony do refundacji, jeśli firma ma możliwość jego odzyskania. Firma Wnioskodawcy jest widoczna w urzędzie jako czynny płatnik podatku VAT, ale nie jest płatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ usługa zarządzania nieruchomościami mieszkaniowymi jest podmiotowo zwolniona od VAT. To znaczy, firma Wnioskodawcy nie wystawia faktur z naliczonym podatkiem VAT dla wyżej opisanych klientów.

Poniżej Wnioskodawca przedstawi zakres rzeczowy na co planuje wydać środki uzyskane z dotacji unijnej. Wszystkie niżej wymienione urządzenia, oprogramowanie, systemy informatyczne zakupione zostaną w celu rozwoju usługi Wnioskodawcy, tj. zarządzania nieruchomościami mieszkaniowymi. W związku z powyższym firma Wnioskodawcy nie jest w stanie starać się o zwrot podatku VAT.

Opis zakupów:

  1. Opis programu do zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi; aplikacji mobilnej do zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi: (…).
    Program do zarządzania wspólnotami będzie posiadał następujące funkcje: Informacje ogólne budynku, System pomocy, Internetowa Kartoteka Mieszkańca, Komunikacja e-mail, Komunikacja SMS, Ewidencja zasobów, System dokumentów połączonych, Rejestry umów, Dział techniczny – ewidencja zgłoszeń usterek, Sekretariat i obieg korespondencji, Czynsze, Rozliczenia, Rozrachunki, Płatności masowe, Kasa, Ewidencja księgowa, Ewidencja towarów i materiałów w magazynach, Sprzedaż, Pozaksięgowa ewidencja kosztów, Ewidencja VAT, Dział członkowski, Wydruki. Prostota i ład to główne zalety programu. Poza oszczędnością czasu dla użytkowników to przede wszystkim kontrola zasobów, która umożliwia bieżące śledzenie zmian w systemie. Dodatkowo, gwarantuje bezpieczeństwo za sprawą rozbudowanego systemu uprawnień. To wszystko wpłynie na sprawną i bezawaryjną pracę firmy Wnioskodawcy, jako podmiotu związanego z zarządzaniem nieruchomościami. Parametry i funkcje przedstawia załącznik (…).
  2. Opis programu do zarządzania nieruchomościami przeznaczonymi na wynajem; aplikacji mobilnej do systemu zarządzania nieruchomościami na wynajem; (…).
    1. Program do zarządzania nieruchomościami przeznaczonymi na wynajem: Dzięki internetowej platformie wymiany danych firma Wnioskodawcy skróci czas potrzebny do obsługi zarządzanych nieruchomości. Założenie systemu jest następujące. W momencie podpisania umowy z najemcą przez firmę Wnioskodawcy (w imieniu właściciela) wprowadzane są dane do systemu. Następnie najemcy zostają udostępnione login i hasło do systemu, przez który będą załatwiane wszelkie sprawy związane z najmem.
    2. Aplikacja mobilna do systemu zarządzania nieruchomościami na wynajem: stworzenie mobilnej aplikacji do systemu opisanego pod lit. a. Dzięki temu z jednej strony najemca będzie mógł prowadzić korespondencję, wprowadzać liczniki, podglądać rozliczenia, zgłaszać usterki i wnioski oraz korzystać z funkcji programu opisanego pod lit. a z poziomu telefonu komórkowego. Z drugiej strony z aplikacji mobilnej będzie korzystać właściciel, który będzie doglądać ruchy, które mają miejsce na jego nieruchomościach, w tym wgląd do wszystkich danych nieruchomości z poziomu telefonu czy tableta.
    3. Aplikacja mobilna do zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi: stworzenie aplikacji mobilnej do programu do obsługi wspólnot mieszkaniowych. Dzięki niemu klienci będą mogli logować się do niego z poziomu telefonu czy tableta i obserwować wszystkie sprawy na jego koncie. Dzięki ww. aplikacji klient będzie miał dostęp do sald kont, będzie mógł robić i wysyłać zdjęcia usterek, podawać liczniki, gromadzić swoje dane, prowadzić korespondencje. Dzięki aplikacji usprawni się kontakt z klientem i przyspieszy sposób reagowania na usterki. Każda młoda wspólnota mieszkaniowa, których w terenie Wnioskodawcy coraz więcej będzie chciała korzystać z takiej aplikacji. Dzięki tej aplikacji liczba telefonów klientów do biura ograniczy się w 80% z uwagi na możliwość wglądu do danych przez 24 h/dobę.
  3. Opis szczegółowy, uzasadnienie zakresu rzeczowego wyposażenia biurowego i sprzętu (…):
    1. Zestaw komputerowy: Komputer z monitorem 32 cale, klawiaturą, myszką wraz z oprogramowaniem: (…) – niezbędny zestaw do pracy dla nowego pracownika. Będzie to jego narzędzie pracy, dzięki któremu będzie świadczył usługi. Komputer musi mieć dobre parametry obliczeniowe, ponieważ praca na dwóch potężnie rozbudowanych systemach IT będzie tego wymagała aby komputer się nie zawieszał. Duży monitor jest przy tym niezbędny.
    2. Projektor multimedialny jest to urządzenie służące do przedstawienia wyników pracy zarządcy nieruchomości wyświetlanych na zebraniach wspólnot mieszkaniowych organizowanych poza biurem firmy, np. w szkołach umiejscowionych blisko wspólnoty mieszkaniowej bądź aulach. Ukazanie koncepcji projektowej bądź wizualizacji wykonanych przez zarządcę nieruchomości, rozliczeń finansowych z wyjaśnieniem jak je czytać oraz wyjaśnieniem ich sensu. Dzięki rzutnikowi jakość usług Wnioskodawcy również wzrośnie ze względu na fakt, iż właściciele nieruchomości często są niedoinformowani o działalności zarządców i przez to często niezadowoleni. Wnioskodawca chce im tym samym rozświetlić swoją pracę wykonywaną na ich rzecz i zwiększyć jakość swoich usług.
      (…):
    3. Zakup zestawów aparatów telefonicznych bezprzewodowych wraz z zestawem słuchawkowym zakładanym na głowę – potrzeba jest podyktowana koniecznością rozdziału linii telefonicznej na kilka numerów wewnętrznych po to aby minimum dwie osoby mogły prowadzić rozmowę w jednym czasie. Przy natłoku klientów Wnioskodawca nie jest w stanie obsłużyć ich za pomocą jednej linii telefonicznej. Centrala jest również niezbędna aby posłużyć jako łącznik pomiędzy pracownikami oddziału a siedziby firmy. Co więcej centrala telefoniczna za pomocą głosowego powitania skieruje klienta bezpośrednio do osoby, która za daną sprawę odpowiada. Aparat telefoniczny bezprzewodowy wraz z zestawem słuchawkowym jest potrzebny po to aby mieć wolne dwie ręce podczas rozmowy z klientem. Dzięki temu szybkość obsługi klienta się zwiększy, bo jednoczasowo będzie można rozmawiać przez telefon i np. wysyłać ofertę, zmieniać bądź wprowadzać dane do systemu.
      (…):
    4. Zakup foteli ergonomicznych – są potrzebne z uwagi na dużą ilość godzin spędzonych przed komputerem. Fotel jest tak wykonany, aby kręgosłup mógł odpoczywać, a Wnioskodawca nie nabawił się schorzenia. Wnioskodawca będzie zdecydowanie więcej pracował niż pracownik, dla którego to już ma fotel. Jeden fotel przeznaczony dla pracownika i jeden dla właściciela. Komfort pracy zwiększa jej efektywność. Ergonomia pozycji podczas pracy wpływa na samopoczucie, wydajność i jakoś pracy. Usługi w firmie Wnioskodawcy będą świadczone głównie z poziomu biura więc ww. ergonomia musi być zachowana.
      (…):
    5. Zestaw komputerowy: Komputer z monitorem 32 cale, klawiaturą, myszką wraz z oprogramowaniem: (…) – niezbędny zestaw do pracy właściciela firmy. Obecny komputer pracuje od 2011 r. i jest na granicy wytrzymałości. Będzie to jego narzędzie pracy, dzięki któremu Wnioskodawca będzie świadczył usługi. Komputer musi mieć dobre parametry obliczeniowe, ponieważ praca na dwóch potężnie rozbudowanych systemach IT będzie tego wymagała aby komputer się nie zawieszał. Duży monitor jest przy tym niezbędny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji operacji, o której mowa we wniosku?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując operację w zakresie rozwoju działalności gospodarczej (kod PKD: 68.32.Z) pt. „(…)” (realizacja operacji w oparciu o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020, na realizację operacji w zakresie poddziałania: Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność) poprzez dokonanie zakupu zakresu rzeczowego opisanego pod lit. G wniosku, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, a te zgodnie z ustawą VAT (art. 43 ust. 1 ustawy VAT) oraz rozporządzeniem w sprawie zwolnień od podatku VAT, są zwolnione od podatku VAT. Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku VAT, zwalnia się od VAT usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0). Zgodnie z przepisami ustawy VAT, nie można odliczyć podatku VAT od zakupów, jeżeli firma świadczy usługi zwolnione od VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określonego czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca głównie prowadzi swoją działalność w oparciu o PKD 68.32.Z i obecnie zarządza ponad 20 wspólnotami mieszkaniowymi oraz ponad 40 lokalami mieszkalnymi przeznaczonymi na wynajem. Usługi zarządzania nieruchomościami Wnioskodawca świadczy od 2011 r. Od 2019 r. firma Wnioskodawcy figuruje w ewidencji czynnych podatników podatku VAT. Konieczność zarejestrowania jako czynny płatnik podatku VAT wynikła z przekroczenia obrotów firmy ponad 200 000 zł w 2018 r.

Do dnia dzisiejszego Wnioskodawca świadczy usługi w oparciu o program (…), w którym zorganizował sobie odpowiednie kalkulatory. Ten system jest dobry, ale bardzo czasochłonny oraz obarczony dużym prawdopodobieństwem popełnienia błędu. Wnioskodawca postanowił więc wystartować w konkursie unijnym w celu pozyskania środków na rozwój usług związanych z zarządzaniem nieruchomościami mieszkaniowymi.

Wnioskodawca będzie realizował operację pt. „(…)”. Firma Wnioskodawcy jest widoczna w urzędzie jako czynny płatnik podatku VAT, ale nie jest płatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ usługa zarządzania nieruchomościami mieszkaniowymi jest podmiotowo zwolniona od VAT. To znaczy, firma Wnioskodawcy nie wystawia faktur z naliczonym podatkiem VAT dla wyżej opisanych klientów.

Wszystkie urządzenia, oprogramowanie, systemy informatyczne, na które Wnioskodawca planuje wydać środki uzyskane z dotacji unijnej zakupione zostaną w celu rozwoju usługi Wnioskodawcy, tj. zarządzania nieruchomościami mieszkaniowymi. W związku z powyższym firma Wnioskodawcy nie jest w stanie starać się o zwrot podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji operacji pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z informacji zawartych w opisie sprawy wynika bowiem, że środki uzyskane z dotacji unijnej wykorzystane zostaną na zakupy związane z działalnością zwolnioną od podatku. Zatem towary i usługi zakupione w ramach realizowanej operacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym – pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym – nie ma On prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowej operacji, ponieważ nie jest spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z realizacją ww. operacji, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji operacji pn. „(…)”.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię te rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocy bezzwrotnej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj