Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.113.2020.1.SJ/AG
z 26 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2020 r. (data wpływu 1 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • braku powstania przychodu w wyniku przejęcia majątku zlikwidowanej Uczelni:
    • w części dotyczącej wartości otrzymanego majątku odpowiadającej wartości majątku przekazanego przez Wnioskodawcę (jako organ założycielski) do Uczelni – jest prawidłowe;
    • w części dotyczącej pozostałej wartości otrzymanego majątku – jest nieprawidłowe;
  • kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia środków trwałych otrzymanych w wyniku likwidacji Uczelni – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku powstania przychodu w wyniku przejęcia majątku zlikwidowanej Uczelni oraz kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia środków trwałych otrzymanych w wyniku likwidacji Uczelni.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


(…) Sp. z o.o., dalej „Wnioskodawca”, w rozumieniu Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, jest Założycielem (…) z siedzibą w (…). Uczelnia działa na podstawie decyzji Ministra (…) Nr (…) z dnia (…). Uczelnia jest uczelnią niepubliczną. Działa na podstawie Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przepisów wydanych na jej podstawie oraz Statutu. Nadzór nad działalnością Uczelni sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego w zakresie określonym ustawą oraz Założyciel (Wnioskodawca) w zakresie określonym w ustawie oraz Statucie.


Wnioskodawca jako założyciel Uczelni ma przyznane szereg kompetencji. Do jego kompetencji należy:

  1. nadawanie statutu Uczelni i dokonywanie jego zmian,
  2. powoływanie i odwoływanie swoich przedstawicieli w kolegialnych organach Uczelni,
  3. wnioskowanie do ministra właściwego dla szkolnictwa wyższego o rejestrację związku uczelni,
  4. podejmowanie decyzji o przekształceniu związku uczelni w uczelnię,
  5. podejmowanie decyzji o połączeniu Uczelni z inną uczelnią niepubliczną,
  6. wnioskowanie do ministra właściwego dla szkolnictwa wyższego o przeniesienie pozwolenia na prowadzenie uczelni na rzecz innej osoby fizycznej lub prawnej,
  7. podejmowanie decyzji o likwidacji Uczelni i powołanie Likwidatora, z zachowaniem warunków określonych w Ustawie,
  8. powoływanie i odwoływanie Rektora, po zasięgnięciu opinii Senatu, oraz ustalanie jego wynagrodzenia,
  9. powoływanie i odwoływanie Kanclerza Uczelni, po zasięgnięciu opinii Senatu, oraz ustalanie jego wynagrodzenia,
  10. powoływanie i odwoływanie Prorektorów oraz Dziekanów, na wniosek Rektora, po zasięgnięciu opinii Senatu oraz ustalanie ich wynagrodzenia,
  11. nadzorowanie pracy organów jednoosobowych Uczelni,
  12. opiniowanie strategii rozwoju Uczelni oraz podstawowych jednostek organizacyjnych przedłożonych przez Rektora,
  13. przekazywanie Rektorowi wniosków o utworzenie lub likwidację kierunku studiów oraz opiniowanie wniosków Rektora o zamiarze uruchomienia lub likwidacji kierunków studiów,
  14. wyrażanie zgody na nabycie, zbycie lub obciążenie mienia o wartości powyżej 250 000 zł,
  15. wybieranie podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego Uczelni,
  16. zatwierdzanie rocznego planu rzeczowo-finansowego,
  17. zatwierdzanie zasad pobierania oraz wysokości opłat w Uczelni,
  18. zatwierdzanie Regulaminu Organizacyjnego Uczelni oraz Regulaminu Wynagradzania,
  19. przyjmowanie rocznego sprawozdania Rektora i Kanclerza z działalności Uczelni,
  20. zatwierdzanie programów i projektów rozwojowych,
  21. wyrażanie zgody na podejmowanie działalności gospodarczej przez Uczelnię,
  22. wyrażanie zgody na zawarcie przez Uczelnię umowy o współpracy z podmiotem zagranicznym,
  23. opiniowanie wniosków Rektora o utworzenie, przekształcenie lub likwidację wydziału,
  24. przedkładanie Rektorowi i Kanclerzowi wniosków dotyczących zmian organizacyjnych w Uczelni,
  25. wyrażanie zgody na zawarcie przez Uczelnię porozumienia z innymi podmiotami, w tym również zagranicznymi, w sprawie utworzenia jednostki międzyuczelnianej lub wspólnej,
  26. wydawanie zgody na utworzenie przez Uczelnię spółki celowej,
  27. podejmowanie decyzji w innych sprawach przekazanych do jego kompetencji przez postanowienia statutu i przepisy Ustawy.


Uczelnia prowadzi samodzielną gospodarkę finansową opartą na zasadach samofinansowania z uwzględnieniem obowiązujących w tym zakresie przepisów. Podstawę gospodarki Uczelni stanowi plan rzeczowo-finansowy. Mienie Uczelni obejmuje własność i inne prawa majątkowe.


Podstawowymi źródłami finansowania Uczelni mogą być wpływy z:

  1. opłat pobieranych przez Uczelnię,
  2. dochodów z działalności gospodarczej,
  3. subwencji,
  4. dotacji z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków,
  5. dywidend,
  6. darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej, także pochodzenia zagranicznego,
  7. od płatnej działalności badawczej.

Szkoła jest w posiadaniu 2 nieruchomości gruntowych zabudowanych. Przedmiotowe nieruchomości Szkoła nabyła:

  • ... wartość nabycia gruntu – 25.924 zł,
  • ... wartość nabycia budynku – 2.169.088,47 zł, zwiększenia wartości – 2.354.760,97 zł, umorzenie na dzień 31.12.2019 r. – 3.209.260,85 zł, wartość bilansowa netto – 1.314.588,59 zł,
  • ... wartość nabycia gruntu – 81.400,00 zł,
  • ... wartość nabycia budynku – 9.522.013,03 zł, zwiększenia wartości – 309.623,65 zł, umorzenie na dzień 31.12.2019 r. – 4.505.388,81 zł, wartość bilansowa netto – 5.326.247,87 zł.

Wnioskodawca rozważa decyzję o likwidacji Uczelni. Zgodnie z zapisami Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz Statutu, likwidację przeprowadza Założyciel, a majątek Uczelni pozostały po zaspokojeniu wierzycieli przechodzi na własność Założyciela. Wnioskodawca rozważa także możliwość sprzedaży części majątku przejętego po zlikwidowanej Uczelni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przejęcie majątku zlikwidowanej Uczelni przez Wnioskodawcę, będącego jednocześnie założycielem Uczelni, spowoduje powstanie przychodu po stronie Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2217 ze m.), zwanej dalej „u.p.d.o.p.’’?
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie numer 1 będzie twierdząca, to czy przychód ten będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
  3. Czy w momencie sprzedaży środków trwałych nabytych uprzednio poprzez przejęcie majątku po zlikwidowanej Uczelni, Wnioskodawca będzie mógł w kosztach podatkowych ująć wartość początkową nabytego środka trwałego ustaloną na dzień jego nabycia, pomniejszoną o dokonane odpisy amortyzacyjne oraz powiększoną o ewentualne nakłady?

Stanowisko Wnioskodawcy.


Ad. 1


Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p. przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.


Katalog przychodów, które należy zakwalifikować do przychodów z zysków kapitałowych, określony został w art. 7b ust. 1 u.p.d.o.p. Otrzymanie majątku w związku z likwidacją Uczelni nie zalicza się jednak do żadnej kategorii przychodów wskazanych w tym przepisie. Uczelnia bowiem nie jest osobą prawną. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uczelnia posiada osobowość prawną. Nie może być zatem uznana za osobę prawną. Uczelnia nie jest również spółką, o której mowa w art. 1 ust. 3 u.p.d.o.p. Katalog przychodów z zysków kapitałowych jest katalogiem zamkniętym, nie można zatem dokonywać jego wykładni rozszerzającej. Niezasadnym byłoby więc zaliczenie do przychodów z zysków kapitałowych wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją Uczelni.


Otrzymanie spornego majątku nie może także powodować powstania przychodu z innego źródła, o którym mowa w art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p. Otrzymanie przez założyciela Uczelni majątku pozostałego z jej likwidacji nie może stanowić dla tego założyciela przychodu. Wnioskodawca bowiem przez cały okres istnienia Uczelni był niejako jej zwierzchnikiem, nadzorcą. Uznać należy, iż Uczelnia należała do Wnioskodawcy, w związku z czym majątek, jaki posiada Uczenia, należy niejako do Wnioskodawcy. Nie ma podstaw do tego, aby majątek Uczelni, którą Wnioskodawca założył, nie należał do Wnioskodawcy.

Mając powyższe na uwadze uznać należy, iż przejęcie majątku zlikwidowanej Uczelni przez Wnioskodawcę, będącego jednocześnie założycielem Uczelni, nie spowoduje powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p.


Ad. 2


Z uwagi na negatywną odpowiedź na pytanie numer 1, udzielenie odpowiedzi na niniejsze pytanie jest bezzasadne.


Ad. 3


Wyjątkiem od zasady, zgodnie z którą nabycie środków trwałych prowadzi do rozpoznawania kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej jest sytuacja, w której środek trwały ulega odpłatnemu zbyciu przed upływem przyjętego okresu jego podatkowej amortyzacji. W takiej sytuacji, podatnik uprawniony jest do zaliczenia bezpośrednio do kosztów podatkowych niezamortyzowanej części wartości początkowej środka trwałego.


Wynika z tego, że wartość podatkowa takiego zbywanego środka trwałego dla celów ustalenia kosztu uzyskania przychodu ze zbycia jest pochodną wartości początkowej ustalonej dla celów amortyzacji podatkowej.


Powyższa zasada znajduje swoje potwierdzenie w art. 16 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie/wytworzenie we własnych zakresie środków trwałych, jednakże wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, są kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia takich środków trwałych. Należy zwrócić uwagę iż pomimo, że wspomniany przepis nie posługuje się wprost pojęciem wartości początkowej środków lecz używa sformułowania „wydatki na nabycie środków trwałych” zakres znaczeniowy powyższego sformułowania uznać należy na gruncie zacytowanego przepisu za tożsamy z zakresem pojęcia „wartość początkowa”. Uwzględniając powyższą argumentację, w przypadku ewentualnego odpłatnego zbycia przez Wnioskodawcę środków trwałych otrzymanych w związku z likwidacją Uczelni, Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania w kosztach uzyskania przychodów wartości początkowej nabytego środka trwałego, ustalonej na dzień jego nabycia, pomniejszonej o ewentualne odpisy amortyzacyjne oraz powiększonej o dokonane nakłady.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • braku powstania przychodu w wyniku przejęcia majątku zlikwidowanej Uczelni:
    • w części dotyczącej wartości otrzymanego majątku odpowiadającej wartości majątku przekazanego przez Wnioskodawcę (jako organ założycielski) do Uczelni – jest prawidłowe;
    • w części dotyczącej pozostałej wartości otrzymanego majątku – jest nieprawidłowe;
  • kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia środków trwałych otrzymanych w wyniku likwidacji Uczelni – jest nieprawidłowe.


Jak wskazano w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca jest Założycielem Uczelni. Uczelnia jest uczelnią niepubliczną, działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r., poz. 85), przepisów wydanych na jej podstawie oraz Statutu. Nadzór nad działalnością Uczelni sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego w zakresie określonym ustawą oraz Założyciel (Wnioskodawca) w zakresie określonym w ustawie oraz Statucie. Wnioskodawca rozważa decyzję o likwidacji Uczelni. Zgodnie z zapisami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz Statutu, likwidację przeprowadza Założyciel, a majątek Uczelni pozostały po zaspokojeniu wierzycieli przechodzi na własność Założyciela.


Ad. 1


Wątpliwość Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 dotyczy tego, czy w wyniku przejęcia majątku zlikwidowanej Uczelni, po stronie Wnioskodawcy, jako Założyciela Uczelni, powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Odnosząc się w pierwszej kolejności do twierdzenia Wnioskodawcy zawartego w uzasadnieniu własnego stanowiska, zgodnie z którym Uczelnia nie posiada statusu osoby prawnej, należy zauważyć, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uczelnia posiada osobowość prawną. Stosownie do art. 12 tej ustawy, uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności polegającej na wykonywaniu zadań, o których mowa w art. 11, w zakresie i formach określonych w statucie, w szczególności przez tworzenie spółek kapitałowych.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm.; dalej: „updop”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Jak stanowi art. 1 ust. 2 updop, przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.


Pojęcie „osoba prawna” określone zostało w art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. W świetle powyższej regulacji, tylko przepisy prawa decydują o charakterze prawnym danego podmiotu. Osobą prawną jest więc taka jednostka organizacyjna, która z mocy przepisów prawa posiada określoną zdolność prawną (jest podmiotem praw i obowiązków).


Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że Uczelnia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i należy ją uznać za osobę prawną w rozumieniu przepisów tej ustawy.


W związku z powyższym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że Uczelnia nie może zostać w niniejszej sprawie uznana za osobę prawną.


Przechodząc do kwestii związanej z powstaniem przychodu w związku z przejęciem majątku zlikwidowanej Uczelni przez Wnioskodawcę, zauważyć trzeba, że stosownie do art. 7 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 updop).

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e updop, za przychody z zysków kapitałowych uważa się wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.


Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3).


Na podstawie przywołanych wyżej przepisów można stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów. Jednocześnie stwierdzić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą podatnik może rozporządzać jak własną.


W myśl art. 12 ust. 4 pkt 22 updop, do przychodów nie zalicza się wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki – w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach tej osoby prawnej.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że w przypadku uczelni niepublicznej nie można mówić o nabyciu lub objęciu udziałów (akcji). Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce nie używa takich pojęć. Zamiast tego przepis art. 23 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że po uzyskaniu pozwolenia na utworzenie uczelni niepublicznej założyciel składa w formie aktu notarialnego oświadczenie woli o założeniu uczelni niepublicznej, zwane „aktem założycielskim”. Akt założycielski określa w szczególności założyciela, nazwę, siedzibę i szczególny zakres działalności uczelni, wielkość środków majątkowych przeznaczonych na utworzenie uczelni w tym wartość rzeczy przekazanych jej na własność, termin ich przekazania oraz sposób dalszego finansowania uczelni. Ponieważ jednak uczelnia niepubliczna jest osobą prawną, to nie ma podstaw aby w przypadku jej likwidacji wykluczyć zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 22 updop. W tym celu, użyty w tym przepisie zwrot „w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach tej osoby prawnej” wyrażający nic innego tylko wartość majątku wniesionego do osoby prawnej, należy odpowiednio zastosować do rozwiązań przyjętych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wartością majątku wniesionego do osoby prawnej jaką jest uczelnia, zgodnie z aktem założycielskim będzie zatem wartość środków majątkowych w tym rzeczy, przekazanych przez daną osobę (założyciela) na własność uczelni.


Mając na uwadze powyższe, wyłączeniu z przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 4 pkt 22 updop objęta jest jedynie wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach tej osoby prawnej – w przedmiotowej sprawie wartość majątku przekazanego przez Założyciela na własność Uczelni. Przedmiotowym wyłączeniem nie będzie natomiast objęta pozostała wartość majątku, otrzymana przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją Uczelni.


Mając na uwadze powyższe oraz cytowane powyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że wartość majątku, jaki Założyciel (Wnioskodawca) otrzyma w związku z likwidacją Uczelni, będącej osobą prawną, stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e updop, z wyjątkiem wartości otrzymanego majątku odpowiadającej wartości majątku przekazanego przez Wnioskodawcę (jako organ założycielski) do Uczelni, która będzie wyłączona z przychodu na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 22 updop. Jednocześnie, przychód wykazany na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e updop, zgodnie z literalnym brzmieniem przedmiotowej regulacji, będzie stanowił przychód ze źródła „zyski kapitałowe”.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku powstania przychodu w wyniku przejęcia majątku zlikwidowanej Uczelni:

  • w części dotyczącej wartości otrzymanego majątku odpowiadającej wartości majątku przekazanego przez Wnioskodawcę (jako organ założycielski) do Uczelni – jest prawidłowe;
  • w części dotyczącej pozostałej wartości otrzymanego majątku – jest nieprawidłowe.


Ad. 2


Kolejne pytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego w związku z przejęciem majątku zlikwidowanej Uczelni.


Katalog zwolnień przedmiotowych został określony w art. 17 updop. W regulacji tej wymienione zostały dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


W myśl natomiast art. 17 ust. 1c updop, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z przepisów art. 17 updop, w szczególności z powołanych powyżej art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17 ust. 1c updop nie wynika, aby Wnioskodawca będący spółką z o.o., jako założyciel Uczelni, mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodów powstałych w wyniku przejęcia majątku zlikwidowanej Uczelni. Jednocześnie, Wnioskodawca nie jest podmiotem korzystającym ze zwolnienia podmiotowego, określonego w art. 6 updop


Jak wskazano natomiast w uzasadnieniu do pytania nr 1, przychód Wnioskodawcy z powyższego tytułu w części dotyczącej wartości otrzymanego majątku odpowiadającej wartości majątku przekazanego przez Wnioskodawcę (jako organ założycielski) do Uczelni, będzie podlegał wyłączeniu z przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 22 updop. Pozostała część otrzymanego majątku polikwidacyjnego będzie zaś stanowiła przychód podatkowy Wnioskodawcy.


Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2 jest bezzasadne z uwagi na brak obowiązku wykazania przychodu w związku z przejęciem majątku zlikwidowanej Uczelni, jest nieprawidłowe.


Ad. 3


Kolejna wątpliwość zgłoszona przez Wnioskodawcę dotyczy sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodów przy odpłatnym zbyciu środków trwałych otrzymanych w drodze likwidacji Uczelni.


Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca rozważa możliwość sprzedaży części majątku przejętego po zlikwidowanej Uczelni.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Powyższy przepis oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Zatem kosztem uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Z uwagi na to, że składniki majątku trwałego wykorzystywane są przez podatników w dłuższym okresie czasu, a nie tylko w roku ich nabycia, ustawodawca przyjął zasadę, że wydatki te zalicza się do kosztów sukcesywnie, w miarę ich zużycia. Jak stanowi bowiem art. 15 ust. 6 updop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.


Art. 16 ust. 1 updop zawiera katalog, w którym ustawodawca określił wydatki, które pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów bądź zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów dla celów podatkowych.


W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Powołany powyżej art. 16 ust. 1 pkt 1 updop odwołuje się jednoznacznie do odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Zatem, w sytuacji planowanego zbycia środka trwałego należy ustalić wartość kosztów uzyskania przychodów na poziomie niezamortyzowanej podatkowo wartości początkowej tego środka trwałego.


Stosownie do treści art. 16a ust. 1 updop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.


Na mocy art. 16h ust. 1 pkt 1 updop, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.


Stosownie natomiast do art. 16g ust. 1 pkt 5 updop, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie otrzymania w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, z zastrzeżeniem ust. 10b – ustaloną przez podatnika wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej;


Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że w momencie sprzedaży przez Wnioskodawcę środków trwałych nabytych uprzednio poprzez przejęcie majątku po zlikwidowanej Uczelni, Wnioskodawca będzie mógł rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów wartość początkową nabytego środka trwałego, pomniejszoną o dokonane odpisy amortyzacyjne oraz powiększoną o ewentualne nakłady.


Należy przy tym zauważyć, że podstawą ustalenia kosztu, w przypadku zbycia środków trwałych nabytych w wyniku likwidacji osoby prawnej, powinna być wartość ustalona na moment likwidacji. Nie można zatem uznać, że do kosztów podatkowych Wnioskodawca może zaliczyć wartość początkową środka trwałego, ustaloną na dzień jego nabycia, pomniejszoną o ewentualne odpisy i powiększoną o dokonane nakłady. Pojęcie „dzień nabycia”, jakim posługuje się Wnioskodawca, jest niejednoznaczne i może być różnie rozumiane. W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie nie może być uznane za prawidłowe. Podstawą ustalenia przedmiotowego kosztu będzie więc wartość ustalona na moment likwidacji środka trwałego, a nie – jak twierdzi Wnioskodawca – na dzień jego nabycia.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia środków trwałych otrzymanych w wyniku likwidacji Uczelni, jest nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj