Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.190.2020.2.AS
z 15 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2020 r. (data wpływu 26 czerwca 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 19 czerwca 2020 r. (doręczone 22 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji (sygn. akt ...) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji (sygn. akt ...).


Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 czerwca 2020 r. (data wpływu 26 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 19 czerwca 2020 r. (doręczone 22 czerwca 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W myśl regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020, poz. 106), komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.


W toku postępowania egzekucyjnego toczącego się przed Komornikiem Sądowym przy Sądzie Rejonowym w … … sygn. akt ... i inne będzie sprzedawana w trybie przetargu (licytacji) o której mowa w art. 972 i n.k.p.c. nieruchomość gruntowa o powierzchni 0,2839 ha, składająca się z działek nr ... i ... obręb 6, położona w … przy ul. …, zabudowana budynkami produkcyjno-usługowymi, dla której prowadzona jest księga wieczysta nr …. Nieruchomość jest własnością A. Spółka Jawna.


Z uwagi na treść cytowanego powyżej przepisu art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług konieczne jest ustalenie czy ww. nieruchomość sprzedawana w drodze planowanej licytacji komorniczej, będąca dostawą budynku, budowli lub ich części w rozumieniu tej ustawy, będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 10a przywoływanego aktu.

W toku postępowania egzekucyjnego ustalono, iż obecny właściciel zajętej nieruchomości tj. ww. spółka jawna stała się właścicielem nieruchomości w latach 1995/96, która została wniesiona do niej jako aport. Nabycie nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Z oświadczenia wspólnika spółki złożonego do akt sprawy wynika, iż w trakcie prowadzonej działalności spółka dokonywała nakładów na przedmiotowej nieruchomości, przekraczających 30% jej wartości, lecz było to około 20 lat temu, co powoduje niemożność przedstawienia dokumentacji w tym zakresie. Według oświadczenia wspólnika spółka miała prawo do obniżenia kwoty należnego podatku z tego tytułu i nie zrezygnowała ze zwolnienia z opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości podatkiem VAT.


W toku prowadzonego postępowania organ egzekucyjny, poza wysłuchaniem osoby reprezentującej dłużną spółkę, dążył do ustalenia czy ww. dłużnik A. Spółka Jawna w stosunku do ww. nieruchomości KW nr … korzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do ww. nieruchomości oraz czy ponosił wydatki na ulepszenie ww. obiektu, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to czy były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, kierując na podstawie art. 761 § 1 [1] k.p.c. stosowne zapytanie do właściwego urzędu skarbowego. Pismem z dnia 27 czerwca 2019 r. Naczelnik US w … poinformował, iż na podstawie informacji zawartych w elektronicznej bazie danych nie jest w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na powyższe zapytania komornika.


Przedmiotowych kwestii nie udało się także ustalić poprzez wgląd do treści księgi wieczystej i zgromadzonych w niej dokumentów.

Z powyższego wynika, iż organ egzekucyjny nie jest w stanie w sposób jednoznaczny ustalić historii sposobu użytkowania nieruchomości, w szczególności nie jest w stanie jednoznacznie ustalić zakresu jej ulepszania.


W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wskazał, że:

  1. Dłużnik był zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od dnia 5 lipca 1993 roku do dnia wykreślenia tj. 15 marca 2018 r.
  2. Obie działki tj. działka 1/1, jak i działka1/2 są gruntami zabudowanymi; na obu działkach znajdują się budynki produkcyjno-usługowe (odpowiednio: budynek o pow. zabudowy 854 m [2] i budynek o pow. zabudowy 627 m [2]), stan według kartoteki budynków z ewidencji gruntów: funkcja i rodzaj budynku - Budynki przemysłowe). W MPZP miasta … zatwierdzonym Uchwałą nr … Rady Miejskiej w … z dnia … r. obie działki są położone w strefie oznaczonej symbolem „E102PU - Tereny istniejącej zabudowy przemysłowo-usługowej-adaptowane”.
  3. Nieruchomość była wykorzystywana na cele produkcyjno-usługowe oraz była wykorzystywana do czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
  4. Budynki produkcyjno-usługowe położone na działkach 1/1 i 1/2 nie były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w … powinien naliczyć podatek od towarów i usług w wysokości 23% od sprzedaży gruntu, wymienionego w polu „stan faktyczny” przedstawionego we wniosku?
  2. Czy sprzedaż nieruchomości wymienionej w opisie stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu podlega zwolnieniu od podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż licytacyjna wymienionego w opisie stanu faktycznego wniosku nieruchomości nie będzie zwolniona z podatku VAT, a Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w … powinien naliczyć podatek od towarów i usług w wysokości 23% od sprzedaży tego rodzaju nieruchomości.


Z treści art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (a contrario) wynika, że opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane. Jednakże z uwagi na treść art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku 23 % VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli jednak na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika komornikowi sądowemu nie udało się potwierdzić spełnienia warunków zastosowania do określonej dostawy określonych towarów zwolnień od podatku, przyjmuje się, że te warunki nie są spełnione.


Zgodnie bowiem z treścią art. 43 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych Informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3, 9-10a, przyjmuje się, ze warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.


Zdaniem komornika sądowego, w niniejszym postępowaniu egzekucyjnym wyczerpano możliwość jednoznacznego ustalenia czy ustawowo określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a warunki zwolnienia od podatku będą mogły być zastosowane w odniesieniu do ww. nieruchomości w przypadku skutecznie przeprowadzonej licytacji tego składnika majątku, która to sprzedaż będzie w takiej sytuacji podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.


Reasumując, ponieważ brak udokumentowanej historii sposobu użytkowania w zakresie przeprowadzonych ulepszeń dokonywanych przez obecnego właściciela nieruchomości, dla której prowadzona jest księga wieczysta nr …, opisanej w stanie faktycznym wniosku nie pozwala na jednoznaczne ustalenie okoliczności decydujących o możliwości zastosowania ustawowo przewidzianych zwolnień w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości, sprzedaż licytacyjna wymienionego w opisie stanu faktycznego wniosku gruntu nie będzie zwolniona z podatku VAT, a Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w … powinien naliczyć podatek od towarów i usług w wysokości 23% od jego sprzedaży.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.


Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.


Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.


Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.


Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w toku postępowania egzekucyjnego będzie sprzedawana w trybie przetargu (licytacji) nieruchomość gruntowa o powierzchni 0,2839 ha, składająca się z działek nr 1/1 i 1/2. Obecny właściciel zajętej nieruchomości, tj. spółka jawna stał się właścicielem nieruchomości w latach 1995/96. Spółka była zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od 5 lipca 1983 r. do 15 marca 2018 r. Nieruchomość została wniesiona jako aport. Nabycie nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Obie działki, tj. działka 1/1 i działka 1/2 są gruntami zabudowanymi. Na obu działkach znajdują się budynki produkcyjno-usługowe. Nieruchomość była wykorzystywana na cele produkcyjno-usługowe oraz była wykorzystywana do czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Budynki produkcyjno-usługowe położone na działkach nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.


Z oświadczenia wspólnika spółki wynika, iż w trakcie prowadzonej działalności spółka dokonywała nakładów na przedmiotowej nieruchomości przekraczających 30% jej wartości, lecz było to około 20 lat temu, co powoduje niemożność przedstawienia dokumentacji w tym zakresie. Według oświadczenia wspólnika spółka miała prawo do obniżenia kwoty należnego podatku z tego tytułu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania sprzedaży opisanej nieruchomości.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.


Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.


W analizowanej sprawie nieruchomość wykorzystywana była w działalności gospodarczej dłużnika, zatem jej sprzedaż stanowić będzie odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dokonaną przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.


Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.


W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.


Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy, jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.


W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla sprzedaży w trybie przetargu (licytacji) nieruchomości zabudowanej zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do obiektów położonych na przedmiotowej nieruchomości miało miejsce pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy.

Z przepisu art. 2 pkt 14 ustawy wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.


Mając na uwadze opis sprawy i powołane przepisy należy stwierdzić, że w przypadku opisanej nieruchomości zabudowanej doszło do pierwszego zasiedlenia, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, Spółka stała się właścicielem nieruchomości w latach 1995/96 i wykorzystywała ją do prowadzonej działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie nieruchomości przekraczające 30% jej wartości w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, lecz było to około 20 lat temu. Należy wskazać, że w sytuacji, gdy wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowią co najmniej 30% ich wartości początkowej, to do pierwszego zasiedlenia dochodzi w momencie oddania budynków po ulepszeniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne. Zatem w opisanym przypadku doszło do pierwszego zasiedlenia budynków po dokonanych ulepszeniach, gdyż jak wynika z uzupełnienia wniosku Spółka wykorzystywała nieruchomość na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.


W konsekwencji w analizowanej sprawie upłynął okres 2 lat od momentu pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy budynków posadowionych na nieruchomości do momentu sprzedaży nieruchomości, tym samym dostawa nieruchomości zabudowanej budynkami produkcyjno-usługowymi będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29 ust. 8 ustawy, z możliwością wyboru opcji opodatkowania, stosownie do art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.


Wobec zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku dostawą nieruchomości, bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie opodatkowania bądź zwolnienia sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji (pytania nr 1 i nr 2). W części dotyczącej oceny gromadzonej przez komornika dokumentacji (pytanie nr 3) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj