Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.251.2020.1.AA
z 15 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami dotyczącymi odwołanych wydarzeń oraz obowiązku dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku z tego tytułu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 maja 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami dotyczącymi odwołanych wydarzeń oraz obowiązku dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku z tego tytułu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną z chwilą uzyskania wpisu do Rejestru Instytucji Kultury pod (…) prowadzonego przez samorząd województwa (…). Wnioskodawca działa w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.).

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy, zgodnie z treścią § 4 ust.1 Statutu należy:

  1. prowadzenie działalności artystycznej z udziałem twórców i wykonawców, posiadających odpowiednie kwalifikacje, w celu kreowania i zaspokajania potrzeb kulturalnych społeczeństwa oraz rozwoju kultury i sztuki w kraju ze szczególnym uwzględnieniem (…) i województwa (…);
  2. aktywny udział w tworzeniu wizerunku regionu (…), poprawy jakości życia jego mieszkańców i zwiększeniu spójności społecznej w województwie (…) w oparciu o rozwój kultury;
  3. reprezentowanie kultury polskiej za granicą.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej przez siebie działalności wykonuje czynności opodatkowane stawką 8%, 23% oraz zwolnione.


Czynności opodatkowane to przede wszystkim usługi:

  • kulturalne - sprzedaż biletów na koncerty organizowane co do zasady w siedzibie Filharmonii (sala koncertowa lub kameralna) - wymienione w załączniku nr 3 poz. 182 ustawy o VAT,
  • wynajmu - dzierżawa pomieszczeń podmiotom pod działalność gospodarczą oraz wynajem Sali koncertowej na potrzeby organizowanych przez podmioty zewnętrzne koncertów, spotkań kabaretowych lub konferencji,
  • wynajmu mienia ruchomego, np. instrumentów, sprzętu nagłaśniającego lub oświetlenia efektowego na potrzeby organizowanych w Sali koncertowej imprez obcych,
  • reklamowe i promocyjne oraz sponsoring.


Natomiast czynności zwolnione z VAT to:

  • usługi kulturalne polegające na organizowaniu koncertów „zleconych” przez podmioty zewnętrzne oraz koncerty współorganizowane z innymi podmiotami,
  • warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży.


W celu wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca ponosi koszty - nabywa towary i usługi i zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jeśli towary i usługi te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że w przypadku ponoszenia kosztów związanych z wykonywaniem czynności:

  • opodatkowanych stawką 8% i 23% odlicza cały podatek VAT naliczony,
  • opodatkowanych stawką zwolnioną nie odlicza podatku VAT naliczonego,
  • w przypadku kosztów, których nie można jednoznacznie przypisać czynnościom, które dają podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Wnioskodawca zgodnie z art. 90 ust. 2 stosuje proporcję w odliczaniu podatku VAT naliczonego.


W przypadku koncertów, na których wstęp związany jest z zakupem biletów ze stawką VAT 8%, od faktur zakupowych generujących koszty związanych z ww. wydarzeniami Wnioskodawca odlicza VAT naliczony w całości. Natomiast w przypadku warsztatów edukacyjnych, na które bilety sprzedawane są ze stawką zw., nie odlicza podatku VAT naliczonego od faktur zakupowych, a wartość podatku zwiększa odpowiednio koszty danego wydarzenia.


W związku z zagrożeniami, związanymi z rozprzestrzenianiem się koronawirusa (SARS-CoV-2) oraz koniecznością realizacji epidemiologicznych zaleceń, działając na podstawie:

  • ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 poz. 374 ze zm.),
  • Komunikatu Wojewody (…) z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie zarządzenia zawieszenia organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych na terenie województwa, w szczególności w: teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, domach kultury i galeriach sztuk

działalność Filharmonii w zakresie organizowania koncertów i warsztatów została zawieszona do odwołania.


W związku z planowanymi wydarzeniami (czynnościami opodatkowanymi stawką 8%) Wnioskodawca poniosła w minionych i bieżących okresach sprawozdawczych koszty dotyczące np. zakupu i wypożyczenia nut, druku materiałów promocyjnych itp., od których zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT podatek VAT naliczony został odliczony w całości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z odwołaniem planowanych wydarzeń kulturalnych - czynności opodatkowanych stawką 8%, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur zakupowych dotyczących tych wydarzeń i nie ma obowiązku korygowania minionych okresów sprawozdawczych, w których odliczała VAT naliczony w całości od ww. czynności?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Z treści powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Ponadto, ustawa ustanawia zasadę tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego", która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.


Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa.


Powyższe stwierdzenie potwierdza orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 października 2018 r. (C-249/17), które stanowi, iż podatnikowi w pewnych okolicznościach przysługuje prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków poniesionych na zakup usług (i towarów) nawet jeśli ostatecznie nie udało się zrealizować planowanego przedsięwzięcia.

Mając na uwadze powyższe przepisy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z niezależnymi od instytucji okolicznościami skutkującymi odwołaniem planowanych wydarzeń kulturalnych, które wygenerowały koszty udokumentowane fakturami, Wnioskodawca nie traci prawa do odliczenia VAT naliczonego. Tym samym nie jest zobowiązana do dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Kwestię odliczenia podatku naliczonego reguluje przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (zadeklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług.


Zatem najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi podatku od towarów i usług skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.


W myśl art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.


Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 ustawy).


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje czynności opodatkowane oraz zwolnione z podatku VAT. Czynności opodatkowane to przede wszystkim usługi: kulturalne, wynajmu, wynajmu mienia ruchomego, reklamowe i promocyjne oraz sponsoring. Czynności zwolnione z VAT to usługi kulturalne oraz warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży. W celu wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca ponosi koszty - nabywa towary i usługi, jeśli towary i usługi te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W związku z zagrożeniami, związanymi z rozprzestrzenianiem się koronawirusa (SARS-CoV-2) oraz koniecznością realizacji epidemiologicznych zaleceń, działając na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 poz. 374 ze zm.) oraz Komunikatu Wojewody (…) z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie zarządzenia zawieszenia organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych na terenie województwa, w szczególności w: teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, domach kultury i galeriach sztuk, działalność Wnioskodawcy w zakresie organizowania koncertów i warsztatów została zawieszona do odwołania.


W związku z planowanymi wydarzeniami (czynnościami opodatkowanymi stawką 8%) Wnioskodawca poniosła w minionych i bieżącym okresie sprawozdawczym koszty dotyczące np. zakupu i wypożyczenia nut, druku materiałów promocyjnych itp., od których zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT podatek VAT naliczony został odliczony w całości

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur zakupowych, dotyczących odwołanych, planowanych wydarzeń kulturalnych (opodatkowanych stawką 8%), a w konsekwencji braku obowiązku korygowania minionych okresów sprawozdawczych, w których odliczano VAT naliczony w całości od ww. czynności.


W przedmiotowej sprawie należy odwołać się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV, w którym Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności podatku VAT), że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia zostaje zachowane.


W świetle powołanego wyroku, należy stwierdzić, że jeżeli nabycie przez Wnioskodawcę towarów i usług było dokonane z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i skoro działalność Filharmonii w zakresie organizowania wydarzeń kulturalnych została zawieszona z przyczyn niezależnych od woli Wnioskodawcy, tj. w sposób niezawiniony, czy jak to ujął Trybunał „z powodów pozostających poza kontrolą podatnika”, jego prawo do odliczenia w związku z ww. nabyciem zostanie zachowane, a tym samym nie będzie podstaw do dokonywania korekt odliczonego podatku.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że nie utraci prawa do odliczenia podatku naliczonego i nie jest zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku, należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj