Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.279.2020.1.AM
z 16 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Gmina ubiega się o dofinansowanie zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej IV Przejście na gospodarkę niskoemisyjną - Działania 4.2, Efektywność energetyczna, typ projektów: Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej. Gmina ma zamiar zrealizować zadanie pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020: Działania 4.2 Efektywność energetyczna, typ projektów: Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej, nr (…). Gmina zamierza zadanie sfinansować ze środków zewnętrznych (dofinansowanie), o które będzie się starać składając wniosek, oraz częściowo ze środków własnych. Dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 wyniesie 80% kosztów kwalifikowanych (wraz z podatkiem VAT), pozostałe 20% to koszt jaki poniesie Gmina. Szacunkowy koszt całej inwestycji (na podstawie kosztorysów inwestorskich) wyniesie (…) zł brutto.

W ramach zadania Gmina poniosła koszty dokumentacji projektowej, które są kosztem kwalifikowalnym. Kosztami kwalifikowanymi projektu jakie poniosła Gmina są również:

  • koszty robót termomodernizacyjnych wraz z robotami towarzyszącymi niezbędnymi do uzyskania założeń programowych, które wskazują na poprawę efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej poprzez głęboką modernizację energetyczną, w tym wymianę źródeł ciepła oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii (jako element projektu);
  • dokumentacja projektowa;
  • koszt sprawowania nadzoru inwestorskiego;
  • dokumentacja aplikacyjna (studium wykonalności);
  • audyty ex – post;
  • promocja projektu.

Planowany termin rozpoczęcia inwestycji to luty 2021 r., planowany termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2022 r. Po zakończeniu inwestycji wytworzony majątek zostanie przyjęty dokumentem OT w stan majątku Gminy (w przypadku Budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Miejscowości 1 jest sporządzona umowa użyczenia na okres 15 lat). Gmina nie jest właścicielem budynku OSP w Miejscowości 1, dysponuje budynkiem na podstawie umowy użyczenia. Budynek OSP na ul. (…) jest własnością Gminy, opłaty za media typu prąd, woda oraz kanalizacja są ponoszone przez Gminę.

Projekt „(…)” będzie obejmować termomodernizację budynków:

  1. Budynku mieszkalnego komunalnego, zlokalizowanego w (…) ul. (…), budynku na potrzeby mieszkalne.
  2. Budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Miejscowości 1 przeznaczonego na potrzeby OSP.
  3. Budynku Ochotniczej Straży Pożarnej położonego ul. (…), przeznaczonego na potrzeby OSP.

W ramach zadania wykonywane będą następujące prace:

Ad 1

Budynek mieszkalny komunalny, budynek wielorodzinny, który zostanie poddany gruntownej przebudowie i termomodernizacji ze względu na bardzo słaby standard życia mieszkańców. W tej chwili budynek nie jest podłączony do sieci kanalizacyjnej, ani żadnej sieci grzewczej. Zakres robót obejmie prace, w skład których wejdą:

  • rozbiórka przybudówki konstrukcji murowanej przykrytej daszkiem drewnianym;
  • rozbiórka konstrukcji drewnianej dachu wraz z pokryciem;
  • wykonanie nowej konstrukcji drewnianej dachowej po uprzednim przemurowaniu ścianek na poddaszu i wykonaniu wieńca żelbetowego;
  • pokrycie konstrukcji warstwami izolacyjnymi cieplnymi wraz z pokryciem dachowym z blachodachówki;
  • wykonanie hydroizolacji pionowej na wszystkich zewnętrznych ścianach fundamentowych budynku;
  • wykonanie nowej posadzki na gruncie w całym budynku wraz z izolacją przeciw wilgociową poziomą;
  • wykonanie zabezpieczającej izolacji termicznej ścian fundamentowych podziemnych;
  • wykonanie tynków na izolacji ścian fundamentowych;
  • wykonanie okładziny z tynku mozaikowego na cokole budynku;
  • wykonanie termomodernizacji budynku;
  • wykonanie nowych nadproży okiennych w miejscach nowych lub poszerzanych otworów;
  • wykonanie nowych nadproży drzwiowych;
  • wykonanie nowego stropu w miejscu klatki schodowej;
  • wykonanie nowego stropu nad I piętrem;
  • wykonanie nowych schodów wewnętrznych o konstrukcji żelbetowej;
  • wykonanie nowych ścian wewnętrznych;
  • montaż zdemontowanych wcześniej elementów jak instalacja odgromowa czy anteny;
  • montaż stolarki okiennej i drzwiowej;
  • wykonanie wewnętrznych instalacji budynku oraz na terenie działki wg załączonych projektów branżowych;
  • zagospodarowanie terenu.

W budynku zostanie wydzielonych 8 lokali mieszkalnych, zgodnie z art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 9 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Właścicielem i zarządcą ww. budynku w całości jest Gmina. Lokatorzy na podstawie zawartej umowy najmu lokalu z Gminą będą zawierać indywidualne umowy z zakładem energetycznym na dostawę prądu, oraz na dostawę wody z Z. (Zakładem ...), w budynku mieszkalnym komunalnym nie znajdują się przyłącza kanalizacji sanitarnej. Lokale są przyznawane wnioskodawcom (osobom, które złożą wniosek o przyznanie mieszkania), którzy zostają zakwalifikowani do przyznania mieszkania przez Społeczną Komisję Mieszkaniową (lista osób musi być ostatecznie zatwierdzona przez Burmistrza) na podstawie kryteriów zawartych w uchwałach, tj. uchwała nr (…) oraz uchwała nr (…) w sprawie uchwalenia Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy na lata 2018-2023.

Na podstawie zawartej umowy najmu z Gminą, lokatorzy będą płacić czynsz, który będzie rozliczany raz w roku, na podstawie stawki określonej w uchwale, czynsz jest zwolniony z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 nie będą z tego tytułu wystawiane faktury VAT, ale zostanie ujęty w deklaracji VAT-7 oraz plikach JPK.

Ad 2

Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w Miejscowości 1. Planowana inwestycja będzie polegać na przebudowie i remoncie budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Miejscowości 1. Planowane prace remontowe i prace związane z przebudową nie zmieniają żadnych parametrów charakterystycznych budynku. Podjęte działania będą miały na celu poprawę stanu technicznego obiektu, jego parametrów użytkowych oraz dostosowanie do obowiązujących przepisów budowlanych, przeciwpożarowych i ergonomii użytkowania oraz BHP. W zakres prac wejdzie:

  • ocieplenie ścian zewnętrznych;
  • ocieplenie stropodachu;
  • wymiana posadzek wewnętrznych;
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;
  • wymiana pokrycia dachu;
  • nowa instalacja c.w.u.;
  • montaż instalacji C.O.;
  • adaptacja pomieszczenia na kotłownię;
  • montaż zaworów termostatycznych;
  • montaż grzejników, parapetów zewnętrznych i wewnętrznych;
  • wymiana instalacji elektrycznej wraz z montażem oświetlenia energooszczędnego;
  • OZE (odnawialne źródło energii-panele fotowoltaiczne);
  • remont ścian, sufitów;
  • remont łazienek;
  • wymiana stolarki drzwiowej;
  • przebudowa ścian wewnętrznych;
  • zagospodarowanie terenu;
  • podjazdy, podjazd dla niepełnosprawnych;
  • odnowienie ogrodzenia.

Została podpisana umowa użyczenia między Gminą a OSP w Miejscowości 1. Gmina bierze w użyczenie (bezpłatnie) budynek OSP w Miejscowości 1 na okres 15 lat, od 2020 roku do 2035 roku, na cele społeczne wynikające z art. 7 ust. 9, 14, 17, 20 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713). W budynku OSP nie będą wynajmowane odpłatnie pomieszczenia, nie będzie prowadzona działalność komercyjna, będą się odbywać spotkania mieszkańców, na różnego rodzaju spotkania wiejskie, ze świetlicy będzie również korzystała OSP w Miejscowości 1 na cele statutowe, czyli na spotkania związane ze swoją działalnością. Gmina biorąc do używania budynek OSP będzie inwestowała w obiekt, dokonywała wszelkich napraw, remontów i konserwacji i ponosiła z tego tytułu koszty w uzgodnieniu z OSP w Miejscowości 1. Gmina zobowiązuje się utrzymać budynek i teren wokół w stanie niepogorszonym, a więc będzie dokonywać napraw bieżących.

Zgodnie z umową Gmina nie może użyczać budynku OSP w Miejscowości 1 osobom trzecim. Gmina będzie ponosiła koszty związane z eksploatacją budynku tj: usuwanie nieczystości stałych oraz pozostałych opłat związanych z utrzymaniem budynku strażnicy, podatek, woda, kanalizacja, ogrzewanie.

Po zakończeniu umowy Gmina może zabrać ulepszenia niezwiązane na trwałe z gruntem, pozostałe ulepszenia pozostawi OSP Miejscowości, bez dodatkowej odpłatności. Przedmiotowy projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi Gminy, jak również efekty jego realizacji nie będą służyły działalności opodatkowanej. Powyższe zadanie będzie realizowane za pośrednictwem Gminy, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji projektu będą w całości wystawiane na Gminę.

Ad 3

Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej ul. (…). Planowana inwestycja będzie polegać na przebudowie, rozbudowie i remoncie istniejącego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Miejscowości 2 wraz z zagospodarowaniem terenu (boisko, siłownia zewnętrzna, utwardzenie terenu) oraz infrastrukturą towarzyszącą (przyłącze gazowe). Podjęte działania będą miały na celu poprawę stanu technicznego obiektu, jego parametrów użytkowych oraz dostosowanie do obowiązujących przepisów budowlanych, przeciwpożarowych i ergonomii użytkowania oraz BHP. Modernizacja dotyczy garażu, planowane jest utworzenie dodatkowego miejsca na samochód OSP (wydzielenie warsztatu, wydzielenie kotłowni i wykonanie komina przy kotłowni, wykucie nowego otworu drzwiowego do nowo wydzielonej łazienki i kotłowni). Planowane jest utworzenie tarasu zadaszonego od strony północnej. W zagospodarowaniu terenu przy budynku OSP planowane jest utworzenie pochylni dla niepełnosprawnych przed wejściem głównym do remizy oraz przebudowa schodów przed tym wejściem dostosowując je do obowiązujących przepisów. W zakres prac w ramach rozbudowy i przebudowy wejdzie:

  • rozbudowa garażu na samochody straży pożarnej od strony północnej;
  • przebudowa istniejących pomieszczeń garaży;
  • wydzielenie kotłowni i warsztatu;
  • montaż instalacji C.O.;
  • adaptacja pomieszczenia na kotłownię;
  • przebudowa ścian wewnętrznych (związana z wykuciem otworu drzwiowego celem poszerzenia garażu, utworzenia nowej łazienki, wydzielenia kotłowni, wykonaniem komina);
  • zagospodarowanie terenu;
  • podjazdy, podjazd dla niepełnosprawnych, budowę tarasu zadaszonego, boiska siłowni zewnętrznej;
  • wykonanie ogrodzenia.

W zakres prac w ramach remontu (termomodernizacji) wejdzie:

  • ocieplenie ścian zewnętrznych;
  • ocieplenie stropodachu i sufitów z wymianą konstrukcji i pokrycia dachowego,
  • wymiana posadzek wewnętrznych;
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;
  • nowa instalacja CO i CWU;
  • odtworzenie instalacji odgromowej;
  • wymiana instalacji elektrycznej wraz z montażem oświetlenia energooszczędnego;
  • OZE (odnawialne źródło energii - panele fotowoltaiczne);
  • remont ścian, sufitów;
  • remont łazienek;
  • budowa instalacji gazowej zewnętrznej i wewnętrznej.

Po zakończeniu inwestycji wytworzony majątek zostanie przyjęty w stan majątku Gminy. Budynek OSP przy ul. (…) jest własnością Gminy. W budynku OSP nie będą wynajmowane odpłatnie pomieszczenia, nie będzie prowadzona działalność komercyjna. Budynek OSP jest własnością Gminy, w związku z tym opłaty za media prąd, woda oraz kanalizację są ponoszone przez Gminę. Koszty amortyzacji wytworzonego majątku będzie ponosiła Gmina. Przedmiotowy projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi Gminy, jak również efekty jego realizacji nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Powyższe zadanie będzie realizowane za pośrednictwem Gminy, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji projektu będą w całości wystawiane na Gminę. Gmina zabezpiecza w budżecie 20% wartości zadania, a pozostałe 80% będzie dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej IV Przejście na gospodarkę niskoemisyjną - Działania 4.2. Efektywność energetyczna, typ projektów: Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej. Budynki OSP udostępniane są nieodpłatnie jednostkom OSP na cele realizowania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, Gmina nie wykorzystuje budynków OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszystkie nabyte w trakcie realizacji zadania towary i usługi w zakresie dofinansowania nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji inwestycji będą wystawiane na Gminę. Gmina składa deklaracje VAT za okresy miesięczne. Towary i usługi nabyte w trakcie realizacji zadania będą związane wyłącznie z czynnościami, za które nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

Projekt pn. „(…)” jest projektem o charakterze niedochodowym - zadanie polega na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej tj. budynek mieszkalny komunalny oraz strażnic OSP, za korzystanie, z których nie są i nie będą wystawiane faktury. Wytworzone dobra w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zadanie nie jest związane z działalnością gospodarczą Gminy w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wykonując powyższy projekt, Gmina działa jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z zakupem usług od wykonawcy dla projektu pn. „(…)” w: Budynku mieszkalnym komunalnym ul. (…), Budynku OSP w Miejscowości 1, oraz Budynku OSP ul. (…)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina jako podmiot realizujący projekt pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, Działania 4.2 Efektywność energetyczna, typ projektów: Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej, nr (…), nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie ww. inwestycji.

Projekt polega na wykonaniu termomodernizacji budynków użyteczności publicznej tj: budynku mieszkalnego komunalnego, strażnic ochotniczych straży pożarnych, za korzystanie z których nie będą wystawiane faktury, realizacja zadania będzie związana wyłącznie z czynnościami, za które nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

Zadanie nie jest związane z działalnością gospodarczą Gminy w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dlatego też Gminie nie przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących realizację danego projektu.

Wykonując powyższe zadanie, Gmina działa jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, dlatego też dla tej czynności nie ma przymiotu podatnika podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie takich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji w zakresie termomodernizacji budynków użyteczności publicznej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto za korzystanie z przedmiotowych budynków, nie są i nie będą pobierane opłaty. W świetle powyższego stwierdzić należy, że Gmina w związku z realizacją projektu pn. „(…)” nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od poczynionych wydatków, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Gmina nie może dla poniesionych wydatków skorzystać z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż te wydatki nie służą czynnościom opodatkowanym Gminy tj. zostały poniesione na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą Gminy w rozumieniu ustawy o podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Gmina jednoznacznie wskazała, że wszystkie nabyte w trakcie realizacji zadania towary i usługi w zakresie dofinansowania nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanej planowanej inwestycji pn. „(…)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:

  • pkt 7) gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  • pkt 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Gmina ubiega się o dofinansowanie zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Gmina ma zamiar zrealizować zadanie pn. „(…)”. Gmina zamierza sfinansować zadanie ze środków zewnętrznych (dofinansowanie), o które będzie się starać składając wniosek, oraz częściowo ze środków własnych. Dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 wyniesie 80% kosztów kwalifikowanych (wraz z podatkiem VAT), pozostałe 20% to koszt jaki poniesie Gmina.

W ramach zadania Gmina poniosła koszty dokumentacji projektowej, które są kosztem kwalifikowalnym. Kosztami kwalifikowanymi projektu jakie poniosła Gmina są również:

  • koszty robót termomodernizacyjnych wraz z robotami towarzyszącymi niezbędnymi do uzyskania założeń programowych, które wskazują na poprawę efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej poprzez głęboką modernizację energetyczną, w tym wymianę źródeł ciepła oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii (jako element projektu),
  • dokumentacja projektowa,
  • koszt sprawowania nadzoru inwestorskiego,
  • dokumentacja aplikacyjna (studium wykonalności),
  • audyty ex - post,
  • promocja projektu.

Planowany termin rozpoczęcia inwestycji to luty 2021 r., planowany termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2022 r. Po zakończeniu inwestycji wytworzony majątek zostanie przyjęty dokumentem OT w stan majątku Gminy (w przypadku Budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Miejscowości 1 jest sporządzona umowa użyczenia na okres 15 lat). Gmina nie jest właścicielem budynku OSP w Miejscowości 1, dysponuje budynkiem na podstawie umowy użyczenia.

Projekt będzie obejmować termomodernizację budynków:

  1. Budynku mieszkalnego komunalnego, zlokalizowanego w Miejscowości 2, budynku na potrzeby mieszkalne.
  2. Budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Miejscowości 1, przeznaczonego na potrzeby OSP.
  3. Budynku Ochotniczej Straży Pożarnej położonego: ul. (…), Miejscowości 1 przeznaczonego na potrzeby OSP.

Ad 1

Budynek mieszkalny komunalny, budynek wielorodzinny, zostanie poddany gruntownej przebudowie i termomodernizacji ze względu na bardzo słaby standard życia mieszkańców. W tej chwili budynek nie jest podłączony do sieci kanalizacyjnej, ani żadnej sieci grzewczej.

W budynku zostanie wydzielonych 8 lokali mieszkalnych. Właścicielem i zarządcą ww. budynku w całości jest Gmina. Lokatorzy na podstawie zawartej umowy najmu lokalu z Gminą będą zawierać indywidualne umowy z zakładem energetycznym na dostawę prądu, oraz na dostawę wody z Z. (Zakładem...), w budynku mieszkalnym komunalnym nie znajdują się przyłącza kanalizacji sanitarnej. Lokale są przyznawane wnioskodawcom, którzy zostają zakwalifikowani do przyznania mieszkania przez Społeczną Komisję Mieszkaniową, na podstawie kryteriów zawartych w uchwałach.

Na podstawie zawartej umowy najmu z Gminą, lokatorzy będą płacić czynsz, który będzie rozliczany raz w roku, na podstawie stawki określonej w uchwale, czynsz jest zwolniony z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 nie będą z tego tytułu wystawiane faktury VAT.

Ad 2

Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w Miejscowości 1. Planowana inwestycja będzie polegać na przebudowie i remoncie budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Miejscowości 1. Planowane prace remontowe i prace związane z przebudową nie zmieniają żadnych parametrów charakterystycznych budynku. Podjęte działania będą miały na celu poprawę stanu technicznego obiektu, jego parametrów użytkowych oraz dostosowanie do obowiązujących przepisów budowlanych, przeciwpożarowych i ergonomii użytkowania oraz BHP.

Została podpisana umowa użyczenia między Gminą a OSP w Miejscowości 1. Gmina bierze w użyczenie (bezpłatnie) budynek OSP a na okres 15 lat, od 2020 roku do 2035 roku, na cele społeczne wynikające z art. 7 ust. 9, 14, 17, 20 ustawy o samorządzie gminnym. W budynku OSP nie będą wynajmowane odpłatnie pomieszczenia, nie będzie prowadzona działalność komercyjna, będą się odbywać spotkania mieszkańców, na różnego rodzaju spotkania wiejskie, ze świetlicy będzie również korzystała OSP na cele statutowe, czyli na spotkania związane ze swoją działalnością. Gmina biorąc do używania budynek OSP będzie inwestowała w obiekt, dokonywała wszelkich napraw, remontów i konserwacji i ponosiła z tego tytułu koszty w uzgodnieniu z OSP.

Zgodnie z umową Gmina nie może użyczać budynku OSP w Miejscowości 1 osobom trzecim. Gmina będzie ponosiła koszty związane z eksploatacją budynku tj.: usuwanie nieczystości stałych oraz pozostałych opłat związanych z utrzymaniem budynku strażnicy, podatek, woda, kanalizacja, ogrzewanie.

Przedmiotowy projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi Gminy, jak również efekty jego realizacji nie będą służyły działalności opodatkowanej. Powyższe zadanie będzie realizowane za pośrednictwem Gminy, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji projektu będą w całości wystawiane na Gminę.

Ad 3

Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej ul. (…). Planowana inwestycja będzie polegać na przebudowie, rozbudowie i remoncie istniejącego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Miejscowości 2 wraz z zagospodarowaniem terenu (boisko, siłownia zewnętrzna, utwardzenie terenu) oraz infrastrukturą towarzyszącą (przyłącze gazowe). Podjęte działania będą miały na celu poprawę stanu technicznego obiektu, jego parametrów użytkowych oraz dostosowanie do obowiązujących przepisów budowlanych, przeciwpożarowych i ergonomii użytkowania oraz BHP. Modernizacja dotyczy garażu; planowane jest utworzenie dodatkowego miejsca na samochód OSP (wydzielenie warsztatu, wydzielenie kotłowni i wykonanie komina przy kotłowni, wykucie nowego otworu drzwiowego do nowo wydzielonej łazienki i kotłowni). Planowane jest utworzenie tarasu zadaszonego od strony północnej. W zagospodarowaniu terenu przy budynku OSP planowane jest utworzenie pochylni dla niepełnosprawnych przed wejściem głównym do remizy oraz przebudowa schodów przed tym wejściem dostosowując je do obowiązujących przepisów.

Po zakończeniu inwestycji wytworzony majątek zostanie przyjęty w stan majątku Gminy. Budynek OSP jest własnością Gminy. W budynku OSP nie będą wynajmowane odpłatnie pomieszczenia, nie będzie prowadzona działalność komercyjna. Budynek OSP jest własnością Gminy, w związku z tym opłaty za media prąd, woda oraz kanalizację są ponoszone przez Gminę. Przedmiotowy projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi Gminy, jak również efekty jego realizacji nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Budynki OSP udostępniane są nieodpłatnie jednostkom OSP na cele realizowania zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, Gmina nie wykorzystuje budynków OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszystkie nabyte w trakcie realizacji zadania towary i usługi w zakresie dofinansowania nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji inwestycji będą wystawiane na Gminę. Projekt jest projektem o charakterze niedochodowym - zadanie polega na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej tj. budynku mieszkalnego komunalnego oraz strażnic OSP, za korzystanie, z których nie są i nie będą wystawiane faktury. Wytworzone dobra w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z zakupem usług od wykonawcy do realizacji ww. projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony.

Jak wskazał Wnioskodawca wytworzone dobra w ramach Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zadanie nie jest związane z działalnością gospodarczą Gminy w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Wykonując Projekt, Gmina działa jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Z okoliczności sprawy wynika zatem, że budynki poddane termomodernizacji i remontowi w ramach ww. Projektu nie będą wykorzystywane do czynności, które nakładałyby na Wnioskodawcę obowiązek obliczenia i zapłaty podatku VAT należnego.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. Projektu. Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj