Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.241.2020.1.WR
z 15 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 kwietnia 2020 r. (data wpływu − 30 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę,
  • prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim nabywane towary usługi są wykorzystywane do prowadzenia nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę,
  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim nabywane towary usługi są wykorzystywane do prowadzenia nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie […] w […] (dalej: „Stowarzyszenie” lub „Wnioskodawca”) jest organizacją prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu artykułu 3 oraz 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego. Wnioskodawca jest zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym osobą prawną i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Celem Stowarzyszenia jest:

  1. pomoc społeczna i psychologiczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
  2. ochrona i promocja zdrowia;
  3. nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie;
  4. wypoczynek dzieci i młodzieży;
  5. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
  6. promocja i organizacja wolontariatu;
  7. działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechnienia i ochrony praw dziecka;
  8. przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym; oraz
  9. działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 2 i w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w zakresie określonym, w art. 4 ust. 1 pkt 1-32 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wnioskodawca (zgodnie z treścią Statutu Stowarzyszenia) prowadzi działalność pożytku publicznego zarówno o charakterze:

  1. nieodpłatnym (m. in. wydawanie książek, wychowanie przedszkolne, nauka języków obcych, opieka dzienna nad dziećmi oraz wydawanie czasopism i pozostałych periodyków); jak i o charakterze
  2. odpłatnym (m. in. pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (w szczególności prowadzenie opieki dziennej indywidualnej i grupowej nad dziećmi i młodzieżą, niesienie pomocy osobom w trudnej sytuacji materialnej, organizowanie i udzielanie wsparcia materialnego podopiecznym i ich rodzinom, organizacja wypoczynku letniego i zimowego dla podopiecznych).

Ponadto, Wnioskodawca pragnie wskazać, że Stowarzyszenie prowadzi również działalność gospodarczą, jednakże wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego. Działalność ta prowadzona jest na zasadach określonych w odrębnych przepisach i obejmuje w szczególności zorganizowane działania w celu pozyskania sponsorów (sponsoring) oraz prowadzenie sklepiku. Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, działalność ta może polegać również m. in. na: wydawaniu książek, wypożyczaniu i dzierżawie sprzętu rekreacyjnego i sportowego oraz wypożyczaniu i dzierżawie pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego, a także działalności agencji reklamowych i catering.

Wobec powyższego, Wnioskodawca wykonuje zarówno czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT (nieodpłatna i odpłatna działalność pożytku publicznego) oraz czynności opodatkowane VAT (działalność gospodarcza Stowarzyszenia).

W celu prowadzenia obu rodzajów działalności, Stowarzyszenie nabywa towary i usługi. Transakcje te, są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę, gdy sprzedającym jest podatnik VAT.

Zważywszy na niejednorodny na gruncie VAT charakter działalności Stowarzyszenia, Wnioskodawca podjął wątpliwości co do zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym: Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w takim zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, a jednocześnie nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do prowadzenia nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że:

  • przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w takim zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę; oraz że
  • nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do prowadzenia nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - tak art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W efekcie opodatkowaniu mogą podlegać te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika - tak A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, wyd. XIII, WKP 2019. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1) lit. a) ustawy o VAT: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy - tak art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego można podsumować, że elementarnymi warunkami umożliwiającymi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonanie odliczenia przez czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego i określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi). Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.

Przenosząc zatem powyższe wnioskowanie na stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w treści niniejszego pisma, Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że:

  • przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w takim zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej; oraz że
  • nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Wnioskodawca pragnie uzupełniająco zwrócić uwagę, że opisana przez niego wykładnia przepisów prawa podatkowego znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej:

  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 marca 2020 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.33.2020.1. AW;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 marca 2020 r„ sygn. 0112- KDIL3.4012.60.2020.1. JK;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 marca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.76.2020.1. WL;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 marca 2020 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.30.2020.1. HW;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 października 2019 r., sygn. 0111-KDIB3- 3.4012.279.2019.2.AMS;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 września 2019 r., sygn. 0114- KDIP4.4012.456.2019.2.AK;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 6 marca 2013 r., sygn. IPTPP4/443-40/13-4/OS.


Wobec powyższego, Stowarzyszenie wniosło o uznanie opisanego stanowiska za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl ustawy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, w tym m. in. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność pożytku publicznego zarówno w charakterze:

  1. nieodpłatnym (m.in. wydawanie książek, wychowanie przedszkolne, nauka języków obcych, opieka dzienna nad dziećmi oraz wydawanie czasopism i pozostałych periodyków), jak i o charakterze
  2. odpłatnym (m.in. pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (w szczególności prowadzenie opieki dziennej indywidualnej i grupowej nad dziećmi i młodzieżą, niesienie pomocy osobom w trudnej sytuacji materialnej, organizowanie i udzielanie wsparcia materialnego podopiecznym i ich rodzinom, organizacja wypoczynku letniego i zimowego dla podopiecznych)).

Wnioskodawca prowadzi również działalność gospodarczą, która jest działalnością dodatkową w stosunku do wykonywanej działalności pożytku publicznego. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje zarówno czynności niepodlegające opodatkowaniu (nieodpłatna i odpłatna działalność pożytku publicznego) oraz czynności opodatkowane podatkiem VAT (działalność gospodarcza Wnioskodawcy).

Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi wystawiane są na Wnioskodawcę.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, oraz
  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do prowadzenia nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając na uwadze powyższe oraz treść przywołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, jako podatnikowi VAT czynnemu, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej. Stosownie do przedstawionego opisu sprawy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje bowiem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi będą służyły Wnioskodawcy do prowadzenia nieopodatkowanej odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki dla dokonania odliczenia jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Z opisu stanu faktycznego wynika, bowiem, że w ramach prowadzonej działalności pożytku publicznego (zarówno odpłatnej, jak i nieodpłatnej) Wnioskodawca wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Wnioskodawcy t.j. prawa do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do prowadzenia podlegającej opodatkowaniu działalności gospodarczej oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania niepodlegającej opodatkowaniu nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego. Zagadnienia nie objęte zakresem pytania Wnioskodawcy nie stanowią przedmiotu niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj