Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.274.2020.1.KK
z 20 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym dnia 4 maja 2020 r. (data wpływu 8 maja 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2020 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 19 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z podatku VAT nabycia dwóch działek zabudowanych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz możliwości skorzystania z opcji opodatkowania transakcji w przypadku zastosowania zwolnienia od podatku,
  • opodatkowania podatkiem VAT nabycia nieruchomości niezabudowanej,
  • prawa do odliczenia podatku w związku z transakcją nabycia trzech działek (dwóch zabudowanych oraz niezabudowanej)

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2020 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 19 czerwca 2020 r.) dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z podatku VAT nabycia dwóch działek zabudowanych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz możliwości skorzystania z opcji opodatkowania transakcji w przypadku zastosowania zwolnienia od podatku,
  • opodatkowania podatkiem VAT nabycia nieruchomości niezabudowanej,
  • prawa do odliczenia podatku w związku z transakcją nabycia trzech działek (zabudowanych oraz niezabudowanej)

- jest prawidłowe.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    (…) Sp. z o.o.
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    (…) Spółka Akcyjna

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z dnia 19 czerwca 2020 r.):

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) prowadzącym działalność deweloperską. Spółka zamierza nabyć prawo użytkowania wieczystego następujących nieruchomości:

  1. zabudowanej nieruchomości położonej w województwie (…), składającej się z działki 1 o łącznej powierzchni 36 m2, stanowiącej odrębną nieruchomość (dalej: „Nieruchomość 1”) wraz z prawem własności jednokondygnacyjnego budynku o przeznaczeniu „stacja transformatorowa”, wybudowanego w 1970 r. posadowionego na Nieruchomości 1;
  2. zabudowanej nieruchomości położonej w województwie (…), składającej się z działki 2 o łącznej powierzchni 3,412 m2, stanowiącej inne tereny zabudowane oznaczone symbolem „BI” (dalej: „Nieruchomość 2”) wraz z prawem własności budynku murowanego siedmiokondygnacyjnego o przeznaczeniu „budynek biurowy”, wybudowanego w 1968 r. posadowionego na Nieruchomości 2;
  3. niezabudowanej nieruchomości położonej w województwie (…), składającej się z działki 3 o łącznej powierzchni 178 m2, stanowiącej zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy oznaczone symbolem „BP” (dalej: „Nieruchomość 3”).

Dalej wspólnie jako „Nieruchomości”.

W dniu 31 marca 2020 r. Spółka podpisała umowę przedwstępną sprzedaży prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z prawem własności budynków, budowli i urządzeń znajdujących się na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 (dalej: „Umowa”). Użytkownikiem wieczystym Nieruchomości oraz właścicielem budynków, budowli i urządzeń znajdujących się na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 jest (…) z siedzibą w (…) (dalej: „Sprzedający”).

Sprzedający uzyskał dla Nieruchomości decyzję o warunkach zabudowy wydaną przez (…) w dniu 7 października 2013 roku dotyczącą ustalenia warunków i szczegółowych zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i garażem podziemnym, budowie zjazdu z ul. (…) i infrastruktury technicznej, na działkach 2 i 1 oraz części działek 4 i 3, przy ul. (…) w (…) na terenie Dzielnicy (…) ( dalej: „Decyzja WZ”), która jest ostateczna i prawomocna. A zatem, mając na uwadze powyższe, Nieruchomość 3 należy traktować jako niezabudowany teren budowlany.

Następnie na podstawie Decyzji WZ Sprzedający uzyskał dla Nieruchomości decyzję wydaną przez Prezydenta m.st. (…) w dniu 14 marca 2018 roku zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i garażem podziemnym na terenie działek 2, 1 wraz ze zjazdem i zagospodarowaniem terenu na dz. 1, 2, 3, 4 przy ul. (…) w (…) oraz rozbiórkę istniejącego budynku biurowego na dz. 2 przy ul. (…) w (…) i budynku trafostacji na dz. 1 przy ul. (…) w (…) (dalej: „Pozwolenie na Budowę”), która jest ostateczna i prawomocna. Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że na moment sprzedaży rozbiórka budynków nie rozpocznie się.

Ponadto, Sprzedający uzyskał dla Nieruchomości odpowiednie zgłoszenia i decyzje (dalej. „Decyzje Administracyjne”) oraz nabył autorskie prawa majątkowe i zależne do projektu koncepcyjnego wstępnego/analizy chłonności, projektów technicznych wykonawczych przyłączy wszystkich mediów dla potrzeb inwestycji oraz małej architektury, dróg, zieleni w granicach Nieruchomości oraz projektu budowlanego wielobranżowego i projektu rozbiórki, będących podstawą Pozwolenia na Budowę oraz pozostałej dokumentacji projektowej (dalej: „Dokumentacja Projektowa”), a autorzy Dokumentacji Projektowej otrzymali wynagrodzenie za wykonane prace.

Na nabytych Nieruchomościach oraz na podstawie Decyzji WZ i Pozwolenia na Budowę Spółka zamierza wybudować zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami i garażem podziemnym oraz naziemnymi miejscami postojowymi, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową oraz wjazdem na teren inwestycji od ulicy (…) (dalej: „Inwestycja”).

Zgodnie z Umową transakcja sprzedaży przenosząca prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości na Spółkę zostanie zawarta po spełnieniu zdefiniowanych w umowie przedwstępnej warunków m.in.:

  1. Prezydent Miasta (…) nie wykona prawa pierwokupu przysługującego Miastu (…), w stosunku do prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej Nieruchomości 3;
  2. Decyzja WZ, Pozwolenie na Budowę oraz inne Decyzje Administracyjne zostaną przeniesione na Kupującego na podstawie prawomocnych i ostatecznych decyzji administracyjnych. Ponadto, Sprzedający udzielili Wnioskodawcy pełnomocnictwa do reprezentowania Sprzedającego w toku procedur o przeniesienie tych decyzji;
  3. Sprzedający wypowie albo rozwiąże na piśmie wszystkie umowy najmu obciążające Nieruchomość 2. Najemcy opuszczą Nieruchomość 2 wraz z rzeczami do nich należącymi, a Sprzedający zaspokoi wszelkie roszczenia najemców i poniesie koszty związane z rozwiązaniem umów najmu.

Warunki, o których mowa w punktach b) i c) powyżej, zostały zastrzeżone na korzyść Spółki, co oznacza, że może ona samodzielnie uznać, że którykolwiek z tych warunków nie będzie wymagany do zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości, o czym Spółka poinformuje Sprzedającego, przekazując mu stosowne oświadczenie w tym zakresie.

W związku z powyższym, Sprzedający udzielił Wnioskodawcy prawa do dysponowania Nieruchomościami na cele budowlane, na zasadzie użyczenia. Wynagrodzenie z tego tytułu zawarte jest w cenie sprzedaży.

Ponadto, Sprzedający zezwolił Spółce na wejście na teren Nieruchomości w celu pobrania próbek gruntu i dokonania niezbędnych pomiarów i badań. Co więcej, Sprzedający udzielił Wnioskodawcy upoważnienia do podejmowania wszelkich czynności, w tym składania i odbierania wszelkich oświadczeń, dokumentów lub uzgodnień w toku ww. postępowań.

Dodatkowo, Sprzedający wyraził zgodę na uzyskanie przez Spółkę zaświadczeń z właściwego Urzędu Skarbowego oraz z właściwego Urzędu Miasta stwierdzających, że Sprzedający nie zalega z zapłatą podatków i innych opłat publicznoprawnych, a także zaświadczeń z ZUS, KRUS oraz PFRON.

Sprzedający jest podatnikiem podatku VAT, nie jest stroną postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Na skutek wniesienia niniejszego wniosku, zyskał status zainteresowanego w rozumieniu art. 14r Ordynacji podatkowej, wskazanym w załączniku do wniosku o wydanie interpretacji ORD-WS/B. Przedmiotem działalności Sprzedającego jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi m in. wynajmem powierzchni biurowych i magazynowych, zlokalizowanych w (…).

Sprzedający nabył prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości 1 wraz z własnością budynku stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności na podstawie umowy sprzedaży i oświadczenia o ustanowieniu służebności z dnia 22 listopada 2017 r. Natomiast udział wynoszący 21/22 części we współużytkowaniu wieczystym Nieruchomości 2 wraz z takim samym udziałem we współwłasności budynku stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności, Sprzedający nabył na podstawie umowy przeniesienia własności przedsiębiorstwa z dnia 1 marca 2000 r. Pozostały udział wynoszący 1/22 części we współużytkowaniu wieczystym Nieruchomości wraz z takim samym udziałem we współwłasności budynku stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności Sprzedający nabył na podstawie umowy sprzedaży z dnia 29 stycznia 2013 r. Również prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości 3 Sprzedający nabył na podstawie umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości z dnia 4 grudnia 2017 r. zawartej w wykonaniu warunkowej umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego z dnia 12 października 2017 r.

Lokale znajdujące się w budynku zlokalizowanym na Nieruchomości 2 są wynajmowane. Ponadto, budynek jest również wykorzystywany jako siedziba Sprzedającego od momentu jej nabycia w 2000 r. Ponadto w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości 2 i własności posadowionego na niej budynku ustanowiona została nieodpłatna i na czas nieoznaczony służebność przesyłu (na podstawie oświadczenia o ustanowieniu służebności przesyłu z dnia 30 czerwca 2017 roku, zmienionego w dniu 31 grudnia 2017 roku). Na Nieruchomości 2 ustanowiona jest także hipoteka umowna na zabezpieczenie wierzytelności wynikających z umowy kredytowej z dnia 6 listopada 2012 roku. Natomiast stacja transformatorowa znajdująca się na Nieruchomości 1 została oddana w użytkowanie firmie przesyłowej na podstawie nieodpłatnej i nieograniczonej w czasie służebności przesyłu (na podstawie umowy sprzedaży i oświadczenia o ustanowieniu służebności przesyłu z dnia 22 listopada 2017 r.).

Sprzedający nie ponosił nakładów na ulepszenie budynków znajdujących się na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej. Sprzedający nie ponosił nakładów na ulepszenie budynków, które mogłyby stanowić przebudowę rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia ani nie nabywał towarów i usług przeznaczonych na ulepszenie budynków, a więc nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego.

Zgodnie z Umową, przedmiotem sprzedaży mają być również autorskie prawa majątkowe należące do Dokumentacji Projektowej oraz prawo własności kompletów egzemplarzy Dokumentacji Projektowej, których sprzedaż zostanie opodatkowana przez Sprzedającego podstawową stawką podatku VAT (23%).

W świetle powyższego Wnioskodawca i Sprzedający powzięli wątpliwości odnośnie do opodatkowania VAT transakcji sprzedaży Nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytanie 1, 2 i 4 z wniosku):

Czy przeniesienie przez Sprzedającego na rzecz Spółki prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości 3 będzie podlegało opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu stawki VAT 23%, która jest właściwa dla dostawy terenów niezabudowanych stanowiących tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

W ocenie Wnioskodawcy, przeniesienie przez Sprzedającego na rzecz Spółki prawa własności budynków, wraz z przeniesieniem prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a co za tym idzie, strony będą mogły zrezygnować ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Ad 2.

W ocenie Wnioskodawcy przeniesienie przez Sprzedającego na rzecz Spółki prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości 3 będzie podlegało opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu stawki VAT 23%, która jest właściwa dla dostawy terenów niezabudowanych stanowiących tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Ad 3.

Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia na cele związane z działalnością opodatkowaną prawa własności budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego Nieruchomości jak również autorskich praw majątkowych i należnych do Dokumentacji Projektowej oraz prawa własności kompletów egzemplarzy Dokumentacji Projektowej, na podstawie faktury wystawionej przez Sprzedającego.

Ad. 1

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się natomiast przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z powołanych uregulowań wynika zatem, że nieruchomości gruntowe spełniają definicję towaru zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a zbycie prawa własności do nich (użytkowania wieczystego) traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Niemniej, nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu VAT. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa w charakterze podatnika VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, gdyż związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest kumulatywne spełnienie dwóch przesłanek:

  • po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT;
  • po drugie - czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika.

Określony w ustawie o VAT zakres opodatkowania wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, by czynność podlegająca opodatkowaniu została wykonana przez podmiot, który dla potrzeb tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Taka sytuacja zachodzi niewątpliwie w niniejszej sprawie. Sprzedający dokona bowiem zbycia Nieruchomości, które są wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Nieruchomości, jak wskazano powyżej, zostały nabyte przez Sprzedającego do majątku spółki, której przedmiotem działalności - od początku jej zawiązania - był i jest wynajem powierzchni. Podjęte przez Sprzedającego wobec Nieruchomości czynności tj. wynajem lokali usługowych i magazynowanych, jak również uzyskanie Decyzji WZ i Pozwolenia na budowę mieszczą się zatem niewątpliwie w przedmiocie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, opodatkowanej VAT, przesądzając tym samym o trafności wniosku, że Nieruchomości były i są wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej Sprzedającego.

Mając na względzie powyższe Spółka stoi na stanowisku, że planowana sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedającego objęta będzie zakresem przedmiotowym VAT jako dostawa towarów za wynagrodzeniem dokonywana przez podatnika VAT działającego w takim charakterze.

Jak już to zostało wskazane, Nieruchomość 1 i Nieruchomość 2 są zabudowane, odpowiednio stacją transformatorową oraz budynkiem biurowym. W związku z powyższym przedmiotem transakcji będzie w obu przypadkach dostawa nieruchomości zabudowanej. W ocenie Wnioskodawcy, uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę budynków usytuowanych na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2, jeszcze przed sprzedażą działki, nie będzie miało wpływu na kwalifikację prawną nieruchomości bowiem przed dokonaniem transakcji sprzedaży rozbiórka budynków nie rozpocznie się.

W tym zakresie należy wskazać na stanowisko NSA wyrażone w wyroku z dnia 7 listopada 2013 r. o sygn. I FSK 1436/13. W wyroku tym NSA podkreślił, że w „zakresie skutków tej czynności (dostawy gruntu zabudowanego) na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie ma żadnego znaczenia cel ekonomiczny nabycia tej działki istniejący po stronie kupującego. To czy nabywca w przyszłości, po dokonaniu dostawy zamierza zburzyć budynki oraz budowle i wznieść nowy budynek, jest bez znaczenia dla kwalifikacji tej czynności w aspekcie tej daniny publicznoprawnej.” Zgodnie ze stanowiskiem NSA wyrażonym w powyższym wyroku „nie można dostawy zabudowanych gruntów traktować jako czynności wyłączonej spod zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o VAT tylko z tych względów, że nabywca zamierza wyburzyć budynki oraz budowle i wznieść na tym terenie nowy budynek.”

Powyższe znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów krajowych m.in. w wyroku NSA z dnia 19 czerwca 2015 r., sygn. akt I FSK 818/14: „(...) skoro rozbiórka budynków nawet nie rozpoczęła się przed dokonaniem dostawy, to Wnioskodawca nabył nieruchomość zabudowaną, a nie sam grunt. Zgodzić się należy z konkluzją, że dla oceny charakteru takiej transakcji nie ma znaczenia fakt, że została wydana decyzja udzielająca pozwolenia na budowę, dla realizacji którego konieczna była rozbiórka istniejących na działkach obiektów. Słusznie sąd I instancji podkreślił, że bez znaczenia dla kwalifikacji tej czynności na gruncie podatku VAT jest okoliczność, że nabywca w przyszłości, po dokonaniu dostawy zamierza zburzyć budynki i wznieść nowe. Zatem, samo stwierdzenie, że budynek znajdujący się na Nieruchomości jest przeznaczony do rozbiórki nie skutkuje uznaniem, że dostawa nie będzie dotyczyła terenu zabudowanego. W sytuacji, kiedy rozbiórka nie rozpocznie się przez dniem dostawy będzie miała miejsce dostawa gruntu zabudowanego.

W tym kontekście należy wskazać, że zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie powyższego przepisu dostawa budynków, budowli lub ich części, spełniających określone w przepisie warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do dostawy upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy zauważyć, że istotą pierwszego zasiedlenia - jak wynika z ww. art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - jest oddanie do użytkowania, które następuje w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Jak wynika z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz sądów krajowych m.in. wyrok NSA z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14, „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko, jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej, w sytuacji gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE - musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT ustawodawca umożliwił podatnikom – po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednocześnie, w świetle art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W ocenie Wnioskodawcy w zakresie budynków, które będą podlegały sprzedaży wraz z przeniesieniem praw użytkowania wieczystego gruntów doszło już do pierwszego zasiedlenia i od momentu tego zasiedlenia minął już okres przekraczający ponad dwa lata. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego;

  • budynek biurowy posadowiony na Nieruchomości 2 jest wykorzystywany przez Sprzedającego do prowadzenia działalności gospodarczej już od 2000 r. Ponadto, stanowi on również siedzibę Spółki.
  • stacja transformatorowa, na podstawie służebności przesyłu, użytkowana jest przez spółkę przesyłową co najmniej od momentu jej nabycia przez Sprzedającego w 2017 r. Prawidłowość objęcia zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT analogicznej transakcji sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności znajdującego się na niej budynku stacji transformatorowej, w przypadku, gdy budynek ten został oddany do użytkowania ponad dwa lata od daty transakcji sprzedaży potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 19 lipca 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.198.2019.1.KP).

Dodatkowo, należy wskazać, że nie ponoszono wydatków na ulepszenie budynków, stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności należy uznać, że planowana dostawa budynków wskazanych w niniejszej sprawie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W przypadku rezygnacji ze zwolnienia, z czego strony planują skorzystać, sprzedaż będzie opodatkowana stawką właściwą tj. 23%.

Mając na względzie powyższe analizowana transakcja podlegać będzie opodatkowaniu VAT według stawki 23%, co powinno zostać udokumentowane przez Sprzedającego za pomocą faktury obejmującej kwotę podatku obliczoną przy zastosowaniu tej stawki.

Zgodnie bowiem z art. 106b ust. 1 pkt 1 podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż (w tym dostawę towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju) dokonywaną przez niego na rzecz innego podatnika podatku.

Ad. 2

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Zasadniczo zatem dostawa terenów niezabudowanych objęta jest zwolnieniem od VAT, chyba że dotyczy terenów budowlanych.

Pojęcie terenów budowlanych zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Mając zatem na względzie, że w stosunku do Nieruchomości 3 została wydana Decyzja WZ, nie ulega wątpliwości, że stanowi ona, w świetle tej decyzji, grunt przeznaczony pod zabudowę. W rezultacie, Nieruchomość 3 będąca przedmiotem sprzedaży stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT, nie zaś „teren niezabudowany inny niż teren budowlany”, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Z uwagi na powyższe przeniesienie prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości 3 przez Sprzedającego na Spółkę nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Jak podkreślają jednak organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, wyłączenie czynności dostawy niezabudowanych terenów budowlanych z zakresu stosowania przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT nie przesądza jeszcze o tym, ze dana czynność nie może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, ze zwolnienia od podatku korzysta również dostawa towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wskazano jednak powyżej, Sprzedający wykorzystywał Nieruchomość 3 na cele swojej działalności opodatkowanej VAT, tj. działalności nieobjętej zwolnieniem od podatku. Tym samym, Spółka stoi na stanowisku, że również zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania do będącego przedmiotem niniejszego wniosku zdarzenia przyszłego.

Tym samym czynność zbycia przez Sprzedającego prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości 3 będzie opodatkowana VAT z zastosowaniem stawki 23%, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Stosownie bowiem do treści tych przepisów, stawka podatku, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wynosi 22%, przy czym w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. stawka ta wynosi 23%.

Stanowisko powyższe jest zbieżne ze stanowiskiem prezentowanym w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo stanowiskiem wyrażonym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej znak 0115-KDIT1-2.4012.176.2017.1.DM z dnia 08 czerwca 2017 r., w której organ wyjaśnił: „(...) Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów, prowadzi do stwierdzenia, że zbycie przez Pana nieruchomości, o których mowa we wniosku będzie podlegało opodatkowaniu, stawką podatku w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wynika z treści wniosku, prowadzi Pan działalność gospodarczą, a przedmiotowe nieruchomości nabył Pan z zamiarem dalszej odsprzedaży. Sprzedaż ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, z uwagi na to, że przedmiotowa nieruchomość - jak wynika z wniosku - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest gruntem przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową i usługową, a jedynie grunty inne niż budowlane mogą być zwolnione od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy).”

Analogiczne stanowisko wyraził w interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2018 r., znak 0111-KDIB3-1.4012.772.2017.2.AB Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podkreślając, że: „(...) Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy należy stwierdzić, że sprzedaż opisanej działki niezabudowanej nr 748/5, która na dzień sprzedaży będzie objęta planem zagospodarowania przestrzennego i będzie przeznaczona pod zabudowę jako działka budowlana nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.”

Mając na względzie powyższe analizowana transakcja podlegać będzie opodatkowaniu VAT według stawki 23%, co powinno zostać udokumentowane przez Sprzedającego za pomocą faktury obejmującej kwotę podatku obliczoną przy zastosowaniu tej stawki.

Ad 3

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 3.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Katalog wyłączeń dotyczących obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku jest zawarty w art. 88 ustawy o VAT, obejmującym m.in. przepis art. 88 ust. 3a pkt 2, w myśl którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami. Wnioskodawca nabędzie prawo własności (użytkowania wieczystego) Nieruchomości celem zlokalizowania na niej Inwestycji w postaci budynku wielorodzinnego z miejscami postojowymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową. Znajdujące się w tym budynku lokale przeznaczone zostaną do sprzedaży i będą, zgodnie z założeniem Spółki, przedmiotem czynności opodatkowanych VAT. Spółka nabędzie zatem Nieruchomości z zamiarem jej wykorzystania w ramach czynności opodatkowanych.

Przedmiotowe nabycie stanowić będzie zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy, dostawę terenów zabudowanych i niezabudowanego terenu budowlanego, które, jak to zostało wyjaśnione w odpowiedzi na pytanie nr 1 i nr 2, będzie opodatkowane VAT z zastosowaniem stawki 23%. Z przyczyn opisanych powyżej czynność ta nie będzie objęta zwolnieniem od podatku.

Mając na względzie powyższe, art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania.

Reasumując, Spółce - zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 i 2 ustawy VAT - będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury wystawionej przez Sprzedającego dla udokumentowania sprzedaży Nieruchomości 1, 2 i 3, jak również autorskich praw majątkowych i zależnych do Dokumentacji Projektowej oraz prawa własności kompletów egzemplarzy Dokumentacji Projektowej

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym zaznacza się, że podmiot dokonujący czynności, polegające na wykorzystaniu nieruchomości dla celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność deweloperską. Spółka zamierza nabyć prawo użytkowania wieczystego następujących nieruchomości:

  1. zabudowanej nieruchomości składającej się z działki ewidencyjnej numer 1 o łącznej powierzchni 36 m2 wraz z prawem własności jednokondygnacyjnego budynku o przeznaczeniu „stacja transformatorowa”, wybudowanego w 1970 r. posadowionego na Nieruchomości 1;
  2. zabudowanej nieruchomości składającej się z działki 2 o łącznej powierzchni 3.412 m2 wraz z prawem własności budynku murowanego siedmiokondygnacyjnego o przeznaczeniu „budynek biurowy”, wybudowanego w 1968 r. posadowionego na Nieruchomości 2;
  3. niezabudowanej nieruchomości składającej się z działki 3 o łącznej powierzchni 178 m2.

W dniu 31 marca 2020 r., Spółka podpisała umowę przedwstępną sprzedaży prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z prawem własności budynków, budowli i urządzeń znajdujących się na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2. Użytkownikiem wieczystym Nieruchomości oraz właścicielem budynków, budowli i urządzeń znajdujących się na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 jest Sprzedający.

Sprzedający uzyskał dla Nieruchomości decyzję o warunkach zabudowy polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i garażem podziemnym, budowie zjazdu oraz infrastruktury technicznej, na działkach 2 i 1 oraz części działek 4 i 3.

Następnie na podstawie Decyzji WZ Sprzedający uzyskał dla Nieruchomości decyzję zatwierdzającą projekt budowany i udzielającą pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i garażem podziemnym na terenie działek 2, 1 wraz ze zjazdem i zagospodarowaniem terenu na dz. 2, 1, 3, 4 oraz rozbiórkę istniejącego budynku biurowego na dz. 2 i budynku trafostacji na dz. 1, która jest ostateczna i prawomocna. Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że na moment sprzedaży rozbiórka budynków nie rozpocznie się.

Ponadto, Sprzedający uzyskał dla Nieruchomości odpowiednie zgłoszenia i decyzje oraz nabył autorskie prawa majątkowe i zależne do projektu koncepcyjnego wstępnego/analizy chłonności, projektów technicznych wykonawczych przyłączy wszystkich mediów dla potrzeb inwestycji oraz malej architektury, dróg, zieleni w granicach Nieruchomości oraz projektu budowlanego wielobranżowego i projektu rozbiórki, będących podstawą Pozwolenia na Budowę oraz pozostałej dokumentacji projektowej.

Na nabytych Nieruchomościach oraz na podstawie Decyzji WZ i Pozwolenia na Budowę Spółka zamierza wybudować zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami i garażem podziemnym oraz naziemnymi miejscami postojowymi, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową oraz wjazdem na teren inwestycji.

Sprzedający jest podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalności Sprzedającego jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi m.in. wynajmem powierzchni biurowych i magazynowych.

Sprzedający nabył prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości 1 wraz z własnością budynku na podstawie umowy sprzedaży i oświadczenia o ustanowieniu służebności z dnia 22 listopada 2017 r. Natomiast udział wynoszący 21/22 części we współużytkowaniu wieczystym Nieruchomości 2 oraz we współwłasności budynku, Sprzedający nabył na podstawie umowy przeniesienia własności przedsiębiorstwa z dnia 1 marca 2000 r. Pozostały udział wynoszący 1/22 części we współużytkowaniu wieczystym Nieruchomości oraz we współwłasności budynku, Sprzedający nabył na podstawie umowy sprzedaży z dnia 29 stycznia 2013 r. Również prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości 3 Sprzedający nabył na podstawie umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości z dnia 4 grudnia 2017 r., zawartej w wykonaniu warunkowej umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego z dnia 12 października 2017 r.

Lokale znajdujące się w budynku zlokalizowanym na Nieruchomości 2 są wynajmowane. Ponadto, budynek jest również wykorzystywany jako siedziba Sprzedającego od momentu jej nabycia w 2000 r. Natomiast stacja transformatorowa znajdująca się na Nieruchomości 1 została oddana w użytkowanie firmie przesyłowej na podstawie nieodpłatnej i nieograniczonej w czasie służebności przesyłu (na podstawie umowy sprzedaży i oświadczenia o ustanowieniu służebności przesyłu z dnia 22 listopada 2017 r.).

Sprzedający nie ponosił nakładów na ulepszenie budynków znajdujących się na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej. Sprzedający nie ponosił nakładów na ulepszenie budynków, które mogłyby stanowić przebudowę rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia ani nie nabywał towarów i usług przeznaczonych na ulepszenie budynków, a więc nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego.

Ad 1

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy transakcja zakupu budynków znajdujących się na Nieruchomości 1 i 2, powinna podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Odnosząc się do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że w kwestii opodatkowania dostawy gruntów zabudowanych budynkami/budowlami przeznaczonymi do rozbiórki wydały rozstrzygnięcia Sądy Administracyjne.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Sądów Administracyjnych, sam fakt, że w chwili sprzedaży nieruchomości w stosunku do znajdującego się na niej budynku zostało wydane pozwolenie na jego rozbiórkę, nie daje podstaw do uznania transakcji za dostawę niezabudowanego gruntu – tak m.in. orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z dnia 7 listopada 2013 r. sygn. akt I FSK 1436/13 i sygn. akt I FSK 1582/13 oraz w wyroku z dnia 19 czerwca 2015 r. sygn. akt I FSK 818/14. W wyroku z dnia 19 czerwca 2015 r. sygn. akt I FSK 818/14, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „(...) skoro rozbiórka budynków nawet nie rozpoczęła się przed dokonaniem dostawy, to wnioskodawca nabył nieruchomość zabudowaną, a nie sam grunt. Zgodzić się należy z konkluzją, że dla oceny charakteru takiej transakcji nie ma znaczenia fakt, że została wydana decyzja udzielająca pozwolenia na budowę, dla realizacji którego konieczna była rozbiórka istniejących na działkach obiektów. Słusznie sąd I instancji podkreślił, że bez znaczenia dla kwalifikacji tej czynności na gruncie podatku VAT jest okoliczność, że nabywca w przyszłości, po dokonaniu dostawy zamierza zburzyć budynki i wznieść nowe (...)”.

W konsekwencji, w sprawie opodatkowania dostawy gruntów zabudowanych budynkami przeznaczonymi do rozbiórki istotny jest fakt, czy rozbiórka budynków zostanie dokonana (bądź rozpocznie się) przed planowaną dostawą.

W rozpatrywanej sprawie w chwili dokonywania transakcji nie rozpocznie się rozbiórka budynków znajdujących się na działkach 2 i 1. Poza wystąpieniem przez Sprzedającego o wydanie pozwolenia na ich rozbiórkę, nie podjęto żadnych innych czynności związanych z rozbiórką, uznać należy, że przedmiotem sprzedaży będzie sprzedaż gruntu zabudowanego.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy oraz zgodnie z treścią ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy wynika, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy, naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Jak wskazuje ponadto art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, ww. oświadczenie musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

W tym miejscu należy zauważyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku, ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle (art. 29a ust. 8 ustawy).

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione. Powyższy przepis, obejmuje swoim zakresem, także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Jak wskazał Wnioskodawca w zakresie budynku biurowego i budynku stacji transformatorowej, które będą podlegały sprzedaży wraz z przeniesieniem prawa użytkowania wieczystego gruntów doszło już do pierwszego zasiedlenia i od momentu tego zasiedlenia minęły już 2 lata. Stacja Transformatorowa znajdująca się na Nieruchomości 1 użytkowana jest przez firmę przesyłową na podstawie umowy o służebności przesyłu od momentu jej nabycia przez Sprzedającego w 2017 r. Natomiast Budynek biurowy posadowiony na Nieruchomości 2 jest wykorzystywany przez Sprzedającego do prowadzenia działalności gospodarczej od 2000 r. oraz do wynajmu lokali. Dodatkowo jak wskazał Wnioskodawca nie ponoszono nakładów na ulepszenie budynków, stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej. Tym samym spełnione są warunki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.

Zatem skoro sprzedaż budynków znajdujących się na Nieruchomości 1 i 2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to dostawa gruntu będącego w użytkowaniu wieczystym, na którym budynki te są posadowione, także będzie zwolniona z podatku VAT stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Należy wskazać, że Wnioskodawcy i Sprzedającemu w stosunku do zabudowanych nieruchomości, których zbycie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, przysługuje możliwość wyboru opodatkowania tych transakcji na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy VAT. Zatem jeśli strony transakcji skorzystają z uprawnienia zawartego w przepisie art. 43 ust 10 i 11 ustawy, to transakcja zbycia zabudowanych nieruchomości nie będzie zwolniona z podatku VAT, lecz na podstawie umowy o służebności przesyłu będzie opodatkowana VAT stawką właściwą.

Ponadto, należy wskazać, że badanie przesłanek dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, jest bezzasadne, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad 2

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293 z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że na moment zbycia działki niezabudowanej będzie obowiązywać decyzja o warunkach zabudowy z przeznaczeniem na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i garażem podziemnym. Zatem Nieruchomość 3, którą Sprzedający zamierza sprzedać, będzie traktowana w myśl art. 2 pkt 33 ustawy jako teren budowlany, który nie będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Skoro nie można zastosować zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy (tj. teren ma charakter budowlany), to należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Mając na uwadze powyższe okoliczności należy stwierdzić, Sprzedający wykorzystywał Nieruchomość 3 na cele swojej działalności opodatkowanej VAT, tj. działalności nieobjętej zwolnieniem od podatku.

W konsekwencji, w związku z powyższymi okolicznościami, sprzedaż Nieruchomości 3 będącej przedmiotem wniosku, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Ad 3

Odnosząc się do prawa do odliczenia podatku naliczonego stwierdzić należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z opisem sprawy Wnioskodawca nabędzie przedmiotową Nieruchomość w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Po nabyciu Nieruchomości 1, 2 i 3, Spółka zgodnie decyzją o warunkach zabudowy ma zamiar zrealizować inwestycję polegającą na budowie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami i garażem podziemnym oraz naziemnymi miejscami postojowymi wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową oraz wjazdem na teren inwestycyjny. Lokale znajdujące się w wybudowanych budynkach będą przedmiotem sprzedaży podlegających opodatkowaniu VAT. Spółka nabędzie zatem Nieruchomość z zamiarem jej wykorzystywania w ramach czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu transakcji nabycia Nieruchomości 1, 2 i 3 jak również autorskich praw majątkowych i zależnych do Dokumentacji Projektowej oraz prawa własności kompletów egzemplarzy Dokumentacji Projektowej.

Jak wyżej stwierdził tut. Organ, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości nr 3 będzie podlegała opodatkowaniu VAT, natomiast sprzedaż zabudowanej Nieruchomości 1 i 2 będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, ale Wnioskodawca i Sprzedawca będą uprawnieni do zrezygnowania z tego zwolnienia i wyboru opodatkowania VAT transakcji. W związku z tym, jeżeli Wnioskodawcy złożą przed dokonaniem transakcji oświadczenie o wyborze opodatkowania VAT transakcji, będzie ona w całości opodatkowana VAT. Ponadto Wnioskodawca nabędzie prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości 1, 2 i 3 celem zlokalizowania na niej Inwestycji w postaci budynku wielorodzinnego z miejscami postojowymi oraz niezbędna infrastrukturą techniczną i drogową, która to inwestycja będzie w całości wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, okoliczności wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w myśl którego podatnik nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie jest opodatkowana VAT lub jest zwolniona z VAT, nie będą miały miejsca. Również sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy autorskich praw majątkowych i zależnych do Dokumentacji Projektowej oraz prawa własności kompletów egzemplarzy Dokumentacji Projektowej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wg właściwej stawki, gdyż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują dla nich zwolnienia z VAT.

W konsekwencji, w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że Spółce zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury wystawionej przez Sprzedającego dla udokumentowania sprzedaży Nieruchomości 1, 2 i 3, jak również autorskich praw majątkowych i zależnych do Dokumentacji Projektowej oraz prawa własności kompletów egzemplarzy Dokumentacji Projektowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, że w zakresie opodatkowania sprzedaży Działki 3 stawką podatku VAT w wysokości 23% zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko zagadnień będących przedmiotem zapytań Wnioskodawcy, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii, poruszanych w treści wniosku, które nie były objęte sformułowanymi pytaniami (np. w zakresie opodatkowania VAT stawką 23 % transakcji sprzedaży Nieruchomości 1 i 2 ).

Tut. Organ wskazuje, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku VAT dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być rozstrzygnięta tylko w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj