Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.411.2020.2.ENB
z 23 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 27 maja oraz 3 lipca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia rezydencji podatkowej oraz opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymywanego z funduszu emerytalnego ONZ - jest nieprawidłowe w zakresie opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymanego w formie jednorazowej wypłaty, jest prawidłowe w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 23 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 27 maja oraz 3 lipca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia rezydencji podatkowej oraz opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymywanego z funduszu emerytalnego ONZ.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 1 maja 2019 r. Wnioskodawczyni jest na emeryturze, i pobiera emeryturę z dwóch źródeł:


  1. emerytura z ZUS-u, która jest opodatkowana i wpłacana na polskie konto osobiste
  2. emerytura z funduszu emerytalnego ONZ (UN Pension Fund, www.unjspf.com).


Emerytura ONZ składa się z dwóch komponentów: jednorazowej wpłaty na konto duńskie i miesięcznych wpłat na konto osobiste w Polsce. Emerytura ONZ wynika z faktu, że od 14 lipca 2008 r. do 30 kwietnia 2019 r. Wnioskodawczyni pracowała w U. w C. w Danii. W okresie zatrudnienia Wnioskodawczyni pracowała na stanowisku o statusie dyplomatycznym i była zwolniona od podatku. Fundusz emerytalny ONZ był gromadzony w okresie zatrudnienia w U. w 1/3 przez Wnioskodawczynię i w 2/3 przez U. Do 30 kwietnia 2019 r. (okres zatrudnienia) Wnioskodawczyni była zwolniona od podatku. Od 1 maja 2019 Wnioskodawczyni jest na emeryturze i podlega prawu podatkowemu. Od 1 maja ośrodkiem interesów życiowych jest dla Wnioskodawczyni Polska, gdzie jest zameldowana na stałe. Po przejściu na emeryturę Wnioskodawczyni przebywała w Danii likwidując tam elementy 12-letniego pobytu w Danii. Wnioskodawczyni przebywała w Dani dłużej niż pół roku. Jednocześnie zmieniając centrum swoich interesów życiowych na Polskę, w maju 2019 r. zarejestrowała w Polsce samochód przywieziony z Danii i została zwolniona z podatku akcyzowego.


Otrzymane świadczenie jednorazowe jest sumą następujących kwot:


  1. 1/3 funduszu emerytalnego zgromadzonego przez Wnioskodawczynię w okresie ok. 12 lat zatrudnienia (2/3 były zgromadzone przez organizację),
  2. 3,5 % odsetek naliczonych od zgromadzonego przez Wnioskodawczynię funduszu (1/3).


Miesięczne emerytury są wypłacane z części (2/3) funduszu zgromadzonego przez organizację i są opodatkowane w Polsce.

Do rozliczenia Wnioskodawczyni wykorzystuje PIT-36 i zał. ZG (Wnioskodawczyni rozlicza także emeryturę z ZUS, którą otrzymuje od lipca 2019). Z funduszu ONZ Wnioskodawczyni otrzymała informację, że podatek od emerytury ONZ musi zapłacić w kraju rezydencji (Polska), w USA podatek nie był pobrany - uniknięcie podwójnego opodatkowania.

Ponadto w uzupełnieniu przesłanym w dniu 3 lipca 2020 r. Wnioskodawczyni wyjaśniła, że emeryturę zagraniczną (zarówno wypłatę jednorazową jak i wypłaty miesięczne) otrzymuje z funduszu emerytalnego ONZ (UNJSPF) zlokalizowanego w USA (z biurami w Nowym Jorku i w Genewie). Jednorazową wypłatę uzyskała 6 czerwca 2019 r. Wpłata ta stanowiła udziały Wnioskodawczyni (1/3 funduszu) wraz z odsetkami obliczonymi jako 3,5% tych udziałów w skali roku. Również pierwsza z wypłat miesięcznych nastąpiła w dniu 6 czerwca 2019 r.

UNJSPF (United Nations Joint Staff Pension Fund/ Fundusz Emerytalny ONZ) jest programem emerytalnym dla wszystkich organizacji działających pod parasolem ONZ (LIN) dlatego nazywa się funduszem połączonym (Joint). Wnioskodawczyni pracowała w organizacji U., która jest jedną z organizacji działających pod parasolem ONZ. Fundusz emerytalny dla danej osoby jest gromadzony przez tę osobę (w postaci miesięcznych wpłat) oraz przez organizację, w której pracuje. 1/3 funduszu jest gromadzona przez daną osobę a 2/ 3 przez organizację. W momencie przejścia na emeryturę 1/3 funduszu wraz z odsetkami może być wypłacona zainteresowanemu (jednorazowa wypłata, która w przypadku Wnioskodawczyni wynosiła 1/3 składek plus odsetki), a 2/3 funduszu pozostaje, jak sądzi Wnioskodawczyni – do wykorzystania na wypłaty miesięczne. Ponadto fundusz nalicza odsetki od wpłat pracownika (1/3) i podaje informacje o wysokości odsetek zgromadzonych w ciągu lat gromadzenia funduszu.

W momencie przejścia na emeryturę Wnioskodawczyni mogła otrzymać zwrot swoich udziałów w wysokości max. 1/3 funduszu (na życzenie). Gdyby poprosiła o zwrot mniejszej kwoty swoich udziałów (mniej niż 1/3 zgromadzonego funduszu), to miesięczne wypłaty emerytury byłyby relatywnie większe.

W okresie od 14 lipca 2008 r. do 30 kwietnia 2019 r. Wnioskodawczyni była zatrudniona w U. w K., w Danii.

Od dnia 1 maja 2019 r. Wnioskodawczyni uznaje Polskę za centrum swoich interesów życiowych. Posiada w Polsce mieszkanie i jest zameldowana w Polsce od zawsze. W okresie pracy dla U. Wnioskodawczyni była czasowo zameldowana w Danii i posiadała tam status dyplomatyczny zwalniający całkowicie od płacenia podatków (od 14 lipca 2008 r. do 30 kwietnia 2019 r.). Ponadto w pierwszych dniach maja 2019 r. Wnioskodawczyni przywiozła z Danii samochód, który zarejestrowała w Polsce. W Danii Wnioskodawczyni nie posiadała i nie posiada żadnych nieruchomości. Mieszkanie w Danii wynajmowała. Od maja 2019 r. do października 2019 r. Wnioskodawczyni podróżowała kilkakrotnie do Danii w celu przywiezienia rzeczy.

W Polsce Wnioskodawczyni została zwolniona z podatku akcyzowego.

Po 1 maja 2019 r. Wnioskodawczyni wynajmowała nadal mieszkanie w Danii w celu likwidacji centrum interesów życiowych w Danii i przeniesienia wszystkiego do Polski. Od sierpnia miała tzw. Yellow Card, potrzebną do wykupienia leków w aptece w Danii, a także utrzymania jeszcze przez jakiś czas konta bakowego w ....

Po dniu 1 maja 2019 r. Wnioskodawczyni miała stałe miejsce zamieszkania w Polsce. Ponadto Wnioskodawczyni wyjaśniła, że od 2006 r. jest rozwiedziona i nie ma męża ani dzieci. W Polsce ma rodzinę: rodziców i brata, a także dalszych krewnych, znajomych i przyjaciół. Po dniu 1 maja 2019 r. Wnioskodawczyni zazwyczaj przebywała połowę czasu w Danii, a połowę w Polsce. Wnioskodawczyni posiada Polskie obywatelstwo.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy miejscem rezydencji Wnioskodawczyni w 2019 r. jest Polska?
  2. Czy emerytura z ONZ jest zwolniona w Polsce z opodatkowania?
  3. Czy wskazane we wniosku jednorazowe świadczenie podlega w Polsce opodatkowaniu w całości, czy też podlega ono w Polsce opodatkowaniu wyłącznie w zakresie odsetek naliczonych od środków zgromadzonych w funduszu?


Zdaniem Wnioskodawczyni, od 1 maja 2019 r. Polska jest miejscem Jej rezydencji. Ponadto, na podstawie wielokrotnych konsultacji z Urzędem Skarbowym w Polsce Wnioskodawczyni zaakceptowała fakt, że miesięczne wypłaty emerytury ONZ są opodatkowane. Emerytura zagraniczna nie jest opodatkowana w USA, ani w Danii (jak dotychczas). Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie ustawy o unikaniu podwójnego opodatkowania będzie płaciła podatek tylko w Polsce. W zakresie jednorazowej wypłaty środków z funduszu ONZ, Wnioskodawczyni uważa, że ponieważ są to Jej zgromadzone przez lata oszczędności, to nie są one opodatkowane. Opodatkowaniu podlegają jedynie odsetki naliczone przez fundusz ONZ (UNJSPF). Konsultanci telefoniczni Urzędu Skarbowego w Polsce zasugerowali, że jeśli odsetki są naliczane od udziałów Wnioskodawczyni to powinny być opodatkowane, za pośrednictwem podatku zryczałtowanego.

Zgodnie z powyższym, składając zeznanie podatkowe za rok 2019 na formularzu PIT-36, Wnioskodawczyni uwzględniła podatek od miesięcznej emerytury zagranicznej oraz podatek zryczałtowany od odsetek od jednorazowej wypłaty części funduszu emerytalnego (1/3) stanowiącej de facto oszczędności Wnioskodawczyni. Ponadto na powyższym formularzu złożyła też zeznanie na temat emerytury ZUS, którą otrzymuje od lipca 2019. PIT 36 wyliczył podatek, który powinna zapłacić od miesięcznych emerytur z funduszu ONZ. Zdaniem Wnioskodawczyni takie postępowanie jest zgodne z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe w zakresie opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymanego w formie jednorazowej wypłaty, jest prawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy – osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 4a wyżej cytowanej ustawy przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub” co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależność do organizacji/klubów, uprawianie hobby itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, itd.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni od 1 maja 2019 r. jest na emeryturze, i pobiera emeryturę z dwóch źródeł:


  1. emerytura z ZUS-u, która jest opodatkowana i wpłacana na polskie konto osobiste
  2. emerytura z funduszu emerytalnego ONZ (UN Pension Fund, www.unjspf.com).


Emerytura ONZ składa się z dwóch komponentów: jednorazowej wpłaty na konto duńskie i miesięcznych wpłat na konto osobiste w Polsce. Emerytura ONZ wynika z faktu, że od 14 lipca 2008 r. do 30 kwietnia 2019 r. Wnioskodawczyni pracowała w U. w C., w Danii. W okresie zatrudnienia Wnioskodawczyni pracowała na stanowisku o statusie dyplomatycznym i była zwolniona od podatku. Fundusz emerytalny ONZ był gromadzony w okresie zatrudnienia w U. w 1/3 przez Wnioskodawczynię i w 2/3 przez U. Do 30 kwietnia 2019 r. (okres zatrudnienia) Wnioskodawczyni była zwolniona od podatku. Od 1 maja 2019 Wnioskodawczyni jest na emeryturze i podlega prawu podatkowemu. Od 1 maja ośrodkiem interesów życiowych jest dla Wnioskodawczyni Polska, gdzie jest zameldowana na stałe. Po przejściu na emeryturę Wnioskodawczyni przebywała w Danii likwidując tam elementy 12-letniego pobytu w Danii. Wnioskodawczyni przebywała w Dani dłużej niż pół roku. Jednocześnie zmieniając centrum swoich interesów życiowych na Polskę, w maju 2019 r. zarejestrowała w Polsce samochód przywieziony z Danii i została zwolniona z podatku akcyzowego.


Otrzymane świadczenie jednorazowe jest sumą następujących kwot:


  1. 1/3 funduszu emerytalnego zgromadzonego przez Wnioskodawczynię w okresie ok. 12 lat zatrudnienia (2/3 były zgromadzone przez organizację),
  2. 3,5% odsetek naliczonych od zgromadzonego przez Wnioskodawczynię funduszu (1/3).


Miesięczne emerytury są wypłacane z części (2/3) funduszu zgromadzonego przez organizację i są opodatkowane w Polsce.

Do rozliczenia Wnioskodawczyni wykorzystuje PIT-36 i zał. ZG (Wnioskodawczyni rozlicza także emeryturę z ZUS, którą otrzymuje od lipca 2019). Z funduszu ONZ Wnioskodawczyni otrzymała informację, że podatek od emerytury ONZ musi zapłacić w kraju rezydencji (Polska), w USA podatek nie był pobrany - uniknięcie podwójnego opodatkowania.

Ponadto Wnioskodawczyni wyjaśniła, że emeryturę zagraniczną (zarówno wypłatę jednorazową jak i wypłaty miesięczne) otrzymuje z funduszu emerytalnego ONZ ( UNJSPF) zlokalizowanego w USA ( z biurami w Nowym Jorku i w Genewie). Jednorazową wypłatę uzyskała 6 czerwca 2019 r. Wpłata ta stanowiła udziały Wnioskodawczyni (1/3 funduszu) wraz z odsetkami obliczonymi jako 3;5 % tych udziałów w skali roku. Również pierwsza z wypłat miesięcznych nastąpiła w dniu 6 czerwca 2019 r.

UNJSPF (United Nations Joint Staff Pension Fund/ Fundusz Emerytalny ONZ) jest programem emerytalnym dla wszystkich organizacji działających pod parasolem ONZ (LIN) dlatego nazywa się funduszem połączonym (Joint). Wnioskodawczyni pracowała w organizacji UNICEF, która jest jedną z organizacji działających pod parasolem ONZ. Fundusz emerytalny dla danej osoby jest gromadzony przez tę osobę (w postaci miesięcznych wpłat) oraz przez organizację, w której pracuje. 1/3 funduszu jest gromadzona przez daną osobę a 2/ 3 przez organizację. W momencie przejścia na emeryturę 1/3 funduszu wraz z odsetkami może być wypłacona zainteresowanemu (jednorazowa wypłata, która w przypadku Wnioskodawczyni wynosiła 1/3 składek plus odsetki), a 2/3 funduszu pozostaje, jak sądzi Wnioskodawczyni – do wykorzystania na wypłaty miesięczne. Ponadto fundusz nalicza odsetki od wpłat pracownika (1/3) i podaje informacje o wysokości odsetek zgromadzonych w ciągu lat gromadzenia funduszu.

W momencie przejścia na emeryturę Wnioskodawczyni mogła otrzymać zwrot swoich udziałów w wysokości max. 1/3 funduszu (na życzenie). Gdyby poprosiła o zwrot mniejszej kwoty swoich udziałów (mniej niż 1/3 zgromadzonego funduszu), to miesięczne wypłaty emerytury byłyby relatywnie większe.

W okresie od 14 lipca 2008 r. do 30 kwietnia 2019 r. Wnioskodawczyni była zatrudniona w U. w K., w Danii.

Od dnia 1 maja 2019 r. Wnioskodawczyni uznaje Polskę za centrum swoich interesów życiowych. Posiada w Polsce mieszkanie i jest zameldowana w Polsce od zawsze. W okresie pracy dla U. Wnioskodawczyni była czasowo zameldowana w Danii i posiadała tam status dyplomatyczny zwalniający całkowicie od płacenia podatków (od 14 lipca 2008 r. do 30 kwietnia 2019 r.). Ponadto w pierwszych dniach maja 2019 r. Wnioskodawczyni przywiozła z Danii samochód, który zarejestrowała w Polsce. W Danii Wnioskodawczyni nie posiadała i nie posiada żadnych nieruchomości. Mieszkanie w Danii wynajmowała. Od maja 2019 r. do października 2019 r. Wnioskodawczyni podróżowała kilkakrotnie do Danii w celu przywiezienia rzeczy.

W Polsce Wnioskodawczyni została zwolniona z podatku akcyzowego.

Po 1 maja 2019 r. Wnioskodawczyni wynajmowała nadal mieszkanie w Danii w celu likwidacji centrum interesów życiowych w Danii i przeniesienia wszystkiego do Polski. Od sierpnia miała tzw. Yellow Card, potrzebną do wykupienia leków w aptece w Danii, a także utrzymania jeszcze przez jakiś czas konta bakowego ...

Po dniu 1 maja 2019 r. Wnioskodawczyni miała stałe miejsce zamieszkania w Polsce. Ponadto Wnioskodawczyni wyjaśniła, że od 2006 r. jest rozwiedziona i nie ma męża ani dzieci. W Polsce ma rodzinę: rodziców i brata, a także dalszych krewnych, znajomych i przyjaciół. Po dniu 1 maja 2019 r. Wnioskodawczyni zazwyczaj przebywała połowę czasu w Danii, a połowę w Polsce. Wnioskodawczyni posiada Polskie obywatelstwo.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny, w szczególności zaś fakt, że od 14 lipca 2008 r. do 30 kwietnia 2019 r. Wnioskodawczyni pracowała w Danii, oraz, że jak wskazała począwszy od dnia 1 maja 2019 r. ośrodkiem interesów życiowych jest dla Wnioskodawczyni Polska, gdzie od tego dnia posiada stałe miejsce zamieszkania, uznać należy, że w świetle art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, począwszy od dnia 1 maja 2019 r. Wnioskodawczyni posiadał ośrodek interesów życiowych, a w konsekwencji miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.

Wobec powyższego do opodatkowania wskazanej we wniosku emerytury, zarówno w części wypłaconej w formie jednorazowej wypłaty w dniu 6 czerwca 2019 r., jak i w części wypłacanej w formie miesięcznych wypłat, dokonywanych począwszy od 6 czerwca 2019 r. z funduszu emerytalnego ONZ ( UNJSPF) zlokalizowanego w USA zastosowanie znajdują odpowiednie uregulowania umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178).

Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania emerytury. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

W myśl art. 5 ust. 1 ww. umowy, osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.


Przepis art. 5 ust. 2 cyt. umowy stanowi, że postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:


  1. prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
  2. przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.


Stosownie do art. 5 ust. 3 umowy, bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artkułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Ograniczenie takie wprowadza np. art. 19 ust. 1 umowy. Zgodnie z tym przepisem, płace, wynagrodzenia i podobne świadczenia, włączając emerytury i renty lub podobne dochody, wypłacane z funduszy publicznych jednego z Umawiających się Państw obywatelowi tego Umawiającego się Państwa z tytułu pracy lub osobiście świadczonych usług jako pracownikowi Rządu tego Umawiającego się Państwa lub jakiejkolwiek jego agendy w związku z pełnionymi funkcjami rządowymi, będą zwolnione od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo.

Praca lub osobiście świadczone usługi, wykonywane przez obywatela jednego z Umawiających się Państw, będą traktowane przez drugie Umawiające się Państwo jako pełnienie funkcji rządowych, jeżeli taka praca lub osobiście świadczone usługi są tak traktowane przez wewnętrzne prawo obu Umawiających się Państw (art. 19 ust. 2 ww. umowy).

Zatem, emerytury i renty wypłacane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, z wyjątkiem wskazanym w art. 19 ust. 1 umowy, podlegają opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i Stanach Zjednoczonych Ameryki.

W konsekwencji, Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia emerytalnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Jednocześnie art. 20 ust. 1 powołanej Umowy wskazuje sposób unikania podwójnego opodatkowania dochodów. W myśl tego przepisu, zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczenie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy należy stwierdzić, że otrzymywana przez Wnioskodawczynię emerytura w postaci wypłat z United Nations Joint Staff Pension Fund podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest m.in. emerytura.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy, przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Zauważyć należy, że wskazane we wniosku świadczenie emerytalne z funduszu emerytalnego ONZ nie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem łączna kwota świadczeń emerytalnych z funduszu emerytalnego ONZ, otrzymana przez Wnioskodawczynię zarówno w formie jednorazowej wypłaty, jak i w postaci miesięcznych wypłat stanowi dochód w rozumieniu art. 12 ust. 7 o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający w całości opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji nie można zgodzić się z Wnioskodawczynią, że w przypadku świadczenia emerytalnego otrzymanego w formie jednorazowej wypłaty, opodatkowaniu podlegają tylko naliczone odsetki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj