Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.440.2020.2.DA
z 23 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2020 r. (data wpływu 20 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty środków pieniężnych z rachunku IKE – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty środków pieniężnych z rachunku IKE.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 25 czerwca 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.440.2020.1.DA, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 25 czerwca 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 29 czerwca 2020 r.). W dniu 3 lipca 2020 r. (nadano w dniu 2 lipca 2020 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 12 września 2014 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę rachunku IKE, nr …, prowadzonym w Banku ….

Wnioskodawczyni dokonała transferu środków z PPE na IKE:

  • w dniu 1 października 2014 r. w wysokości 55 730 zł 9 gr,
  • w dniu 3 lutego 2016 r. w wysokości 5 191 zł 73 gr,
  • w dniu 8 lutego 2016 r. w wysokości 50 zł 59 gr,

zaś w dniu 30 grudnia 2019 r. Wnioskodawczyni dokonała przelewu środków w wysokości 20 zł.

Stan środków zgromadzonych przez Wnioskodawczynię na IKE na dzień 9 grudnia 2019 r. wynosił 69 946 zł 61 gr.

Art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1808, z późn. zm.), wskazuje, że wypłata środków zgromadzonych na IKE następuje wyłącznie:

  1. na wniosek oszczędzającego po osiągnięciu przez niego 60 lat lub nabyciu uprawnień emerytalnych i ukończeniu 55 roku życia oraz spełnieniu warunku:
    1. dokonywania wpłat na IKE w 5 dowolnych latach kalendarzowych albo
    2. dokonania ponad połowy wartości wpłat nie późnią niż na 5 lat przed dniem złożenia przez oszczędzającego wniosku o dokonanie wypłaty;
  2. w przypadku śmierci oszczędzającego ‒ na wniosek osoby uprawnionej.

Warunków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a) i b), nie stosuje się w stosunku do środków przeniesionych z programu emerytalnego na IKE (art. 34 ust. 1a ww. ustawy).

W dniu … 2020 r. Wnioskodawczyni ukończyła 60 lat. Wnioskodawczyni planuje wystąpić z wnioskiem o jednorazową wypłatę środków zgromadzonych na IKE na zasadach określonych w art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, oraz zgodnie z zawartą umową rachunku IKE prowadzonym w Banku …, obecnie Bank z siedzibą w ….

Swoje oszczędności Wnioskodawczyni gromadziła wyłącznie na jednym indywidualnym koncie emerytalnym w ww. banku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego, na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego Wnioskodawczyni spełnia warunki do jednorazowej wypłaty środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym bez ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych obciążeń?
  2. Czy w związku z jednorazową wypłatą środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym, po ukończeniu 60 roku życia, Wnioskodawczyni zobowiązana będzie na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych do zapłaty 19% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz czy płatnik tego podatku powinien go pobrać?
  3. Czy dochód uzyskany z tytułu gromadzenia i wypłaty środków na indywidualnym koncie emerytalnym będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 2-3, natomiast w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), z uwagi na spełnienie przesłanki zawartej w art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, związanej z jednorazową wypłatą wszystkich środków zgromadzonych na rachunku IKE w Banku … (obecnie w restrukturyzacji), tj. zarówno zgromadzonego kapitału, jak i należnych odsetek, bank winien wypłacić posiadaczowi tego rachunku kwotę brutto zgromadzonych tam środków, bez potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego. Jedyną przesłanką warunkującą wypłatę wszystkich zgromadzonych na tym rachunku środków, bez obciążania ich 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest bowiem ukończenie 60 roku życia, które miało miejsce w dniu … 2020 r.

Dochód uzyskany przez posiadacza rachunku IKE, w związku z wypłatą zgromadzonych na nim środków, będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie będzie podlegał opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 10 tej ustawy, który dotyczy dochodu ze zwrotu środków, a nie z ich wypłaty.

Przywilej zwolnienia z obciążeń podatkowych środków gromadzonych na IKE w ramach tzw. III filaru emerytalnego miał bowiem, w intencji ustawodawcy, stanowić zachętę do tej formy oszczędzania na przyszłą emeryturę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednak w myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 58a ww. ustawy, wolne od podatku są dochody z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, uzyskane w związku z:

  1. gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego,
  2. wypłatą środków dokonaną na rzecz osób uprawnionych do tych środków po śmierci oszczędzającego,
  3. wypłatą transferową

‒ z tym że zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku, gdy oszczędzający gromadził oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym, chyba że przepisy te przewidują taką możliwość.

W świetle tego przepisu wolne od podatku dochodowego są środki uzyskane m.in. w związku z gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym.

Zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych dalej „IKE”, oraz na indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, zwanych dalej „IKZE”, oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1808, z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 13 ww. ustawy, wypłata oznacza wypłatę jednorazową albo wypłatę w ratach środków zgromadzonych na IKE lub IKZE dokonywaną na rzecz:

  1. oszczędzającego, po spełnieniu warunków określonych w art. 34 ust. 1 pkt 1 lub art. 34a ust. 1 pkt 1, albo
  2. osób uprawnionych, w przypadku śmierci oszczędzającego.

Natomiast pkt 15 tego przepisu definiuje zwrot jako wycofanie całości środków zgromadzonych na IKE lub IKZE, jeżeli nie zachodzą przesłanki wypłaty bądź wypłaty transferowej.

Z kolei w świetle art. 4 ust. 1 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, oszczędzający na IKE ma prawo do zwolnienia podatkowego na zasadach i w trybie określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli na podstawie pisemnej umowy o prowadzenie IKE gromadzi oszczędności tylko na jednym IKE, z zastrzeżeniem art. 14 i 23.

Ze wskazanych wyżej przepisów należy wywieść, że czym innym jest dokonywanie wypłat środków zgromadzonych na indywidualnych kontach emerytalnych, a czym innym jest zwrot środków zgromadzonych na tych kontach.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna składa przed zawarciem umowy o prowadzenie IKE oświadczenie, że:

  1. nie gromadzi środków na IKE prowadzonym przez inną instytucję finansową, z zastrzeżeniem art. 23, oraz że w danym roku kalendarzowym nie dokonała wypłaty transferowej z uprzednio posiadanego IKE do programu emerytalnego albo
  2. posiada IKE prowadzone przez inną instytucję finansową, podając równocześnie nazwę tej instytucji i potwierdzając, że dokona ona wypłaty transferowej.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli osoba składająca oświadczenie osiągnęła wiek 55 lat, w oświadczeniu potwierdza również, że nie dokonała w przeszłości wypłaty środków zgromadzonych na IKE.

Przesłanki, które warunkują dokonywanie wypłat środków zgromadzonych na indywidualnych kontach emerytalnych zostały określone w art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego. Przepis ten stanowi, że wypłata środków zgromadzonych na IKE następuje wyłącznie na wniosek oszczędzającego po osiągnięciu przez niego wieku 60 lat lub nabyciu uprawnień emerytalnych i ukończeniu 55 roku życia oraz spełnieniu warunku:

  1. dokonywania wpłat na IKE co najmniej w 5 dowolnych latach kalendarzowych albo
  2. dokonania ponad połowy wartości wpłat nie później niż na 5 lat przed dniem złożenia przez oszczędzającego wniosku o dokonanie wypłaty.

Warunków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a) i b), nie stosuje się w stosunku do środków przeniesionych z programu emerytalnego na IKE (art. 34 ust. 1a tej ustawy).

Zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych, wypłata może być, w zależności od wniosku oszczędzającego albo osoby uprawnionej, dokonywana jednorazowo albo w ratach.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 12 września 2014 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę rachunku IKE, prowadzonym w banku. Wnioskodawczyni dokonała transferu środków z PPE na IKE w dniu 1 października 2014 r. w wysokości 55 730 zł 9 gr, w dniu 3 lutego 2016 r. w wysokości 5 191 zł 73 gr, w dniu 8 lutego 2016 r. w wysokości 50 zł 59 gr oraz dokonała przelewu środków w wysokości 20 zł w dniu 30 grudnia 2019 r. Stan środków zgromadzonych przez Wnioskodawczynię na IKE na dzień 9 grudnia 2019 r. wynosił 69 946 zł 61 gr. W dniu … 2020 r. Wnioskodawczyni ukończyła 60 lat. Wnioskodawczyni planuje wystąpić z wnioskiem o jednorazową wypłatę środków zgromadzonych na IKE na zasadach określonych w art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, oraz zgodnie z zawartą z bankiem umową rachunku IKE. Swoje oszczędności Wnioskodawczyni gromadziła wyłącznie na jednym indywidualnym koncie emerytalnym w ww. banku.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, co oznacza, że otrzymanie środków pieniężnych z IKE stanowiło wypłatę, o której mowa w art. 2 pkt 13 tej ustawy.

Wobec powyższego dochód z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym uzyskany w związku z wypłatą środków przez Wnioskodawczynię będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i w konsekwencji nie będzie podlegał opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 10 tej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj