Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.329.2020.1.MT
z 24 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • kwestii złożenia zawiadomienia o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy o VAT w przypadku sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich pochodzących z importu,
  • możliwości rezygnacji z opodatkowania w systemie VAT marża sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich i stosowania ogólnych zasad opodatkowania podatkiem VAT

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kwestii złożenia zawiadomienia o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy o VAT w przypadku sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich pochodzących z importu oraz możliwości rezygnacji z opodatkowania w systemie VAT marża sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich i stosowania ogólnych zasad opodatkowania podatkiem VAT.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka”, „Wnioskodawca”) planuje rozpocząć sprzedaż przedmiotów kolekcjonerskich (w szczególności monet mających wartość numizmatyczną). Spółka planuje m.in. importować przedmioty kolekcjonerskie i prowadzić sprzedaż w systemie VAT marża lub na zasadach ogólnych. Spółka będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w związku z planowana działalnością zawiadomienie o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług („ustawa o VAT”) należy złożyć w przypadku sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich pochodzących z importu?
  2. Czy po złożeniu zawiadomienia o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy VAT Spółka może zrezygnować ze sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich w systemie VAT marża i stosować ogólne zasady opodatkowania podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


Zdaniem Spółki, w związku z planowaną działalnością zawiadomienie zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy VAT o przyjętym sposobie opodatkowania należy złożyć m.in. w przypadku sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich pochodzących z importu. Stosowanie procedury opodatkowania marży jest możliwe bez zawiadomienia urzędu skarbowego w sytuacjach opisanych w art. 120 ust. 10 ustawy VAT. Wobec powyższego, należy zawiadomić Naczelnika Urzędu Skarbowego w przypadku dostaw przedmiotów kolekcjonerskich uprzednio zaimportowanych przez podatnika zamierzającego korzystać ze szczególnej procedury.


Ad 2


Zdaniem Spółki, po złożeniu zawiadomienia o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy VAT Spółka może w każdym czasie zrezygnować ze sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich w systemie VAT marża i stosować ogólne zasady opodatkowania według własnego uznania.

Stosownie do art. 120 ust. 13 ustawy VAT - przepis ust. 11 ustawy VAT stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił Naczelnika Urzędu Skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.

Zgodnie z art. 120 ust. 14 ustawy VAT podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 i 11. W przypadku zastosowania ogólnych zasad podatnik ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od towarów, o których mowa w ust. 11, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy u tego podatnika z tytułu dostawy tych towarów. Jeżeli podatnik oprócz zasad, o których mowa w ust. 4 i 5, stosuje również ogólne zasady opodatkowania, to jest on obowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania; w odniesieniu do dostawy, o której mowa w ust. 4 i 5, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w tych przepisach (art. 120 ust. 15 ustawy VAT).

Przepisy ustawy o VAT wprost zatem przewidują możliwość rezygnacji przez podatnika ze stosowania specjalnej procedury polegającej na opodatkowaniu marży i stosowaniu w tym zakresie ogólnych zasad opodatkowania podatkiem VAT. Każda dostawa towarów, która mogłaby zostać opodatkowana według procedury VAT marży, może również zostać opodatkowana na zasadach ogólnych (nawet po złożeniu zawiadomienie zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy VAT). Wnioskodawca zajmuje stanowisko, że może w każdym przypadku dowolnie zdecydować, czy do danej dostawy zastosuje zasady szczególne przewidziane przepisem art. 120 ustawy o VAT czy też opodatkuje sprzedaż na zasadach ogólnych (o czym stanowi art. 120 ust. 14 ustawy VAT). W takim przypadku podatnik będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów, o których mowa w art. 120 ust. 11 ustawy VAT (w przypadku opodatkowania jedynie marży takie prawo podatnikowi nie przysługuje). Prawo do odliczenia przysługuje jednak dopiero w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym powstał u podatnika obowiązek podatkowy z tytułu dostawy tych towarów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami - według art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


W świetle art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o VAT przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705 00 00), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT – przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Jak stanowi art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku podatnika, dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.


Jednakże zgodnie z art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy o VAT, przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5.


W myśl art. 120 ust. 12 ustawy o VAT – w przypadku dostawy towarów, o których mowa w ust. 11 pkt 1, kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w ust. 4 i 5, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.

Stosownie do art. 120 ust. 13 ustawy o VAT – przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.

Dokonując analizy przepisu art. 120 ust. 13 ustawy o VAT należy stwierdzić, że podatnik musi najpierw powiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania na zasadzie VAT marży. Jeśli naczelnik urzędu zostanie już powiadomiony przez przedsiębiorcę, to zawiadomienie takie jest aktualne przez okres dwóch lat.

Zgodnie z art. 120 ust. 14 ustawy o VAT, podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 i 11. W przypadku zastosowania ogólnych zasad, podatnik ma prawo do odliczenia, kwoty podatku naliczonego od towarów, o których mowa w ust. 11 w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy u tego podatnika z tytułu dostawy tych towarów.

Jak wynika z art. 120 ust. 15 ustawy o VAT, jeżeli podatnik oprócz zasad, o których mowa w ust. 4 i 5, stosuje również ogólne zasady opodatkowania, to jest on obowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania; w odniesieniu do dostawy, o której mowa w ust. 4 i 5, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w tych przepisach.

W myśl art. 120 ust. 19 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z ust. 4 i 5.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka planuje rozpocząć sprzedaż przedmiotów kolekcjonerskich - w szczególności monet mających wartość numizmatyczną. Spółka planuje m.in. importować przedmioty kolekcjonerskie i prowadzić sprzedaż w systemie VAT marża lub na zasadach ogólnych. Spółka będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.


Ad 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii złożenia zawiadomienia o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy o VAT w przypadku sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich pochodzących z importu.


Mając na uwadze unormowania zawarte w ustawie o VAT w zakresie szczególnej procedury przy dostawie m.in. przedmiotów kolekcjonerskich Wnioskodawca ma prawo do wybrania formy opodatkowania na zasadzie marży. Taki sposób rozliczania podatku VAT jest możliwy, jeśli Wnioskodawca przed dokonaniem dostawy zawiadomi na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania.

Zatem, Wnioskodawca w celu stosowania szczególnej procedury VAT marża do sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich pochodzących z importu powinien złożyć zawiadomienie o wyborze tej formy opodatkowania na podstawie art. 120 ust. 13 ustawy o VAT.


Ad 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości rezygnacji z opodatkowania w systemie VAT marża sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich i stosowania ogólnych zasad opodatkowania podatkiem VAT.


Należy zauważyć, że stosowanie szczególnej procedury VAT marża nie jest obligatoryjne. Z regulacji zawartej w art. 120 ust. 14 ustawy o VAT wynika, że podatnik zamiast korzystać z możliwości opodatkowania towarów z zastosowaniem marży, może stosować zasady ogólne. Zatem, Wnioskodawca ma możliwość rezygnacji z jej stosowania oraz opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich na zasadach ogólnych, tj. przewidzianych w przepisach art. 29a ust. 1, ust. 6 i ust. 7 ustawy o VAT.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w całości należało uznać za prawidłowe.


Przedstawiona interpretacja odnosi się wyłącznie do zadanych pytań Wnioskodawcy tj. kwestii złożenia zawiadomienia o przyjętym sposobie opodatkowania w przypadku sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich pochodzących z importu oraz możliwości rezygnacji z opodatkowania w systemie VAT marża sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich i stosowania ogólnych zasad opodatkowania podatkiem VAT. Inne kwestie dotyczące zakresu prowadzonej działalności gospodarczej niebędące przedmiotem zapytania nie były elementem interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj