Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.326.2020.1.MT
z 27 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2020 r. (data wpływu 1 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z faktur korygujących w sytuacji:

  • gdy Wnioskodawca za moment dostarczenia faktury korygującej do kontrahenta przyjmuje potwierdzenie wysyłki korekty faktury (raportu wysyłki) przez system „…”,
  • gdy Wnioskodawca nie posiada elektronicznego potwierdzenia odbioru faktury korygującej od kontrahentów niewspółpracujących w systemie „…”, ale posiada elektroniczne potwierdzenie doręczenia faktury korygującej na dedykowaną skrzynkę mailową kontrahenta wskazaną w umowie pomiędzy stronami na wymianę faktur w formie elektronicznej,
  • braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej (zwrotnego potwierdzenia odbioru) od kontrahentów niewspółpracujących z „…” oraz niewyrażających zgody na „efaktury”, czyli takich, z którymi wymiana dokumentów odbywa się „papierowo”, ale Wnioskodawca posiada dowód nadania i/lub elektroniczne potwierdzenie doręczenia wiadomości mailowej zawierającej prośbę o potwierdzenie odbioru konkretnej faktury korygującej lub posiada potwierdzenie dokonania zwrotu na rachunek bankowy odbiorcy kwoty wynikającej z faktury korekty bądź wyciągu z rachunku bankowego, z którego wynika, że kontrahent dokonał potrącenia kwoty wynikającej z faktury korekty,

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z faktur korygujących, których potwierdzenie odbioru przybiera różne formy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca („Spółka”) będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT wdrożyła u większości swoich kontrahentów system wystawiania i przesyłania faktur oraz faktur korygujących w formie elektronicznej („e-faktury”) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2012 r., poz. 1528) („Rozporządzenie”).

E-faktury wystawiane przez Spółkę są udostępniane w Serwisie za pośrednictwem specjalnej platformy - systemu komputerowego zwanego „…” bądź rozsyłane do właściwego odbiorcy z serwera firmowego za pośrednictwem adresu mailowego „e-faktura@...”


E-faktury udostępniane w „…” jak i rozsyłane mailowo spełniają wymogi integralności, autentyczności oraz czytelności.


Spółka, jako użytkownik platformy „…”, przed wprowadzeniem e-faktury do platformy jest zobowiązana zgodnie z treścią regulaminu platformy do zapewniania powyższych cech e-fakturom przesyłanym za jej pośrednictwem. Format e-faktur zamieszczanych na platformie jest zależny od użytkowników i może być to jeden z formatów określonych w regulaminie, m.in. PDF. Po przekazaniu e-faktury lub e-faktury korygującej za pośrednictwem platformy Wnioskodawca otrzymuje systemowe powiadomienie o przekazaniu e-faktury do kontrahenta będącego użytkownikiem platformy (w tym przypadku Odbiorcy) - tzw. wynik przetwarzania „dokument przetworzony poprawnie”. W przypadku błędów w dokumentach uniemożliwiających wysyłkę wynik przetwarzania będzie negatywny - system poinformuje nadawcę (czyli Wnioskodawcę) o rodzajach błędów uniemożliwiających wysyłkę.

Faktury sprzedaży oraz korekty sprzedaży wystawiane są w systemie finansowo-księgowym przez uprawnionych pracowników Spółki na podstawie składanych przez kontrahentów zamówień lub w przypadku korekt informacji reklamacjach/zwrotach, a następnie automatycznie generowane do pliku PDF i przesyłane do serwera, z którego wysyłane są do odbiorcy przez system „…”.

Dowodem dostarczenia wiadomości zawierającej fakturę sprzedaży lub korektę sprzedaży jest potwierdzenie wysyłki zwane „raportem importu” wygenerowane przez system informatyczny, które trafia na adres mailowy upoważnionego pracownika Wnioskodawcy (jako wystawcy dokumentu). „Raport importu” zawiera następujące dane:

  • data oraz kod pliku
  • nr dokumentu (tj. numer faktury sprzedaży lub faktury korygującej sprzedaż)
  • dane nadawcy (czyli dane Wnioskodawcy)
  • dane nabywcy
  • wynik przetwarzania (czyli informacja o poprawnej transmisji do odbiorcy)

W przypadku, gdyby nie doszło w ogóle do transmisji danych na skutek np. zawieszenia systemu lub serwera to Wnioskodawca nie otrzymałby potwierdzenia w postaci „raportu importu”.


Każdy poprawnie wysłany przez Wnioskodawcę plik trafia na serwer odbiorcy, na którym pojawia się systemowy komunikat o przetworzonych przez system „…” dokumentach.


Transmisja poprawnie przekazanych do systemu dokumentów odbywa się na bieżąco, z jednym z kontrahentów zastrzeżono umownie, że jest to nie rzadziej niż raz na dobę. Zatem można przyjąć, iż dokumenty wygenerowane przez Wnioskodawcę w tym samym dniu trafiają do odbiorców.


W umowach o elektronicznej wymianie danych pomiędzy nadawcą e-faktur (czyli Wnioskodawcą), a odbiorcą jest zapis, że potwierdzenie otrzymania e-faktury nie jest wymagane.


Cytując fragment umowy: „Faktura VAT przesłana za pomocą systemu EDI będzie uważana przez Strony za doręczoną, w czasie w którym odpowiedni komunikat e-faktury dotrze do systemu znajdującego się pod wyłączną kontrolą odbiorcy” i wiedząc, że przesyłanie i przetwarzanie odbywa się w dniu, w którym dokument zostanie wprowadzony do systemu przez nadawcę (Wnioskodawcę) i w tym dniu zostanie wygenerowany przez operatora systemu komunikat o wyniku przetwarzania można stwierdzić, że w przypadku poprawnego wprowadzenia dokumentów datą odbioru jest dzień, w którym Wnioskodawca otrzyma informację o wyniku przetwarzania, gdyż jest to ten sam dzień, w którym dokument dociera do systemu komputerowego (serwera) odbiorcy.

Dodatkowo w aneksie do umowy z jednym z głównych odbiorców znajduje się zapis w przypadku e-faktur korygujących potwierdzeniem otrzymania przez odbiorcę e-faktury korygującej będzie automatyczny komunikat EDI wysłany do Nadawcy (Wnioskodawcy) przez pośrednika (operatora systemu „…”), informujący o przetworzeniu i wysłaniu e-faktury korygującej do odbiorcy”, co potwierdza powyższą tezę i precyzuje moment dostarczenia korekty.

Zarówno Wnioskodawca jak i odbiorca e-faktur i e-faktur korygujących mają w każdym czasie dostęp do dokumentów na serwerach, jednak Wnioskodawca nie ma żadnego wpływu na czas, w jakim odbiorca dokumentów pobierze je do swojego systemu finansowo-księgowego (to znaczy rozliczy, zaksięguje) i potwierdzi odbiór dokumentu. Odbiorca może bowiem w dniu wysyłki widzieć plik z otrzymanymi dokumentami i nie otwierać go lub nie potwierdzać odbioru faktur korygujących z powodów, na które Wnioskodawca nie ma wpływu. Jest to sytuacja porównywalna z tradycyjnym obiegiem dokumentów w formie papierowej, gdzie przesyłka trafia na biurko odbiorcy i nie jest przez niego otwarta lub potwierdzona, a jej nadawca dysponuje potwierdzeniem nadania.

Kolejną grupę odbiorców stanowią kontrahenci Wnioskodawcy, którzy nie współpracują z „…”, ale mają podpisane zgody na wysyłkę dokumentów w formie elektronicznej tzw. „e-faktury”. W tym przypadku faktury oraz korekty dostarczane są przez Wnioskodawcę na dedykowany adres mailowy odbiorcy, a wystawca dokumentu (Wnioskodawca) posiada elektroniczne potwierdzenie wysyłki maila z załączonymi dokumentami.


Trzecia grupa kontrahentów Wnioskodawcy (nieliczni) to odbiorcy towarów i usług, z którymi wymiana dokumentów odbywa się w sposób tradycyjny (papierowy). Wnioskodawca wysyła dokumenty za pośrednictwem poczty i posiada stosowne potwierdzenie nadania.


Z uwagi na niesubordynację kontrahentów do Wnioskodawcy nie zawsze trafiają potwierdzenia otrzymania faktur korygujących i Wnioskodawca korzysta z alternatywnych możliwości udowodnienia dostarczenia ww. dokumentów, takich jak mailowa prośba/przypomnienie czy też posiłkuje się saldem rozrachunkowym. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą konieczności uzyskania potwierdzenia odbioru faktur korygujących in minus oraz formy tego potwierdzenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku faktur korygujących, zgodnie z którymi podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w fakturze dokumentującej odpłatną dostawę i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, otrzymane w formie elektronicznej i przechowywane w tej formie potwierdzenie wysyłki korekty faktury, tj. „raport wysyłki” przez Wnioskodawcę jest wystarczającym dowodem, który uprawnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania?
  2. Czy w przypadku braku otrzymania elektronicznego potwierdzenia odbioru faktury korygującej od kontrahentów niewspółpracujących w systemie „…”, a mającymi z Wnioskodawcą podpisane zgody na „efaktury” czy wystarczające do obniżenia podstawy opodatkowania jest posiadanie elektronicznego potwierdzenia doręczenia faktury korygującej na dedykowaną skrzynkę mailową kontrahenta wskazaną w umowie pomiędzy stronami na wymianę faktur w formie elektronicznej?
  3. Czy w przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej od kontrahentów niewspółpracujących z „…” oraz niewyrażających zgody na „efaktury” czyli takich, z którymi wymiana dokumentów odbywa się „papierowo” w przypadku braku pocztowego zwrotnego potwierdzenia odbioru (ZPO) wystarczające do obniżenia podstawy opodatkowania jest posiadanie dowodu nadania i/lub elektronicznego potwierdzenia doręczenia wiadomości mailowej zawierającej prośbę o potwierdzenie odbioru konkretnej faktury korygującej lub posiadanie potwierdzenia dokonania zwrotu na rachunek bankowy odbiorcy kwoty wynikającej z faktury korekty bądź wyciągu z rachunku bankowego, z którego wynika, że kontrahent dokonał potrącenia kwoty wynikającej z faktury korekty?

Zdaniem Wnioskodawcy, momentem doręczenia nabywcy e-faktury korygującej będzie moment wysyłki do odbiorcy poprawnych dokumentów przez system „…”, co jest równoznaczne z otrzymaniem na serwer/system komputerowy odbiorcy komunikatu o umieszczeniu e-faktury na platformie „…”, zaś u nadawcy zostanie wygenerowany komunikat „raport importu”. W związku z tym, co do zasady Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek wykazany na e-fakturach korygujących w okresie, w którym otrzymał „raport importu” niezależnie od okresu, w którym nabywca potwierdził w inny sposób otrzymanie e-faktur korygujących czy też wprowadził je do swojego systemu księgowego.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym to potwierdzenie uzyskano.

Ustawodawca nie sprecyzował więc, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Zatem potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej może być dokonane w dowolnej formie. Istotne jest tylko posiadanie informacji, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą.

Zgodnie z § 4 Rozporządzenia faktury mogą być przesyłane w dowolnym formacie elektronicznym pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.


Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia przez autentyczność należy rozumieć pewność co do tożsamości dostawcy towarów lub usługodawcy albo wystawcy e-faktury. Przez integralność treści e-faktury należy z kolei rozumieć to, że w e-fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać e-faktura. Uznać zatem należy, że indywidualny profil na platformie „…” chroniony przyporządkowanym kontrahentowi loginem oraz hasłem, do którego dostęp będą mieli tylko wystawca oraz odbiorca e-faktury, w pełni wypełnia przesłankę autentyczności e-faktury. Jednocześnie e-faktury znajdujące się na platformie, będą udostępniane odbiorcom w sposób uniemożliwiający ich edytowanie, czyli wprowadzanie jakichkolwiek zmian. A zatem również przesłanka integralności treści e-faktury będzie spełniona.

Co do momentu otrzymania e-faktury podkreślenia wymaga fakt, że w polskim systemie prawnym nie funkcjonuje wprost definicja legalna momentu otrzymania e-faktury. W konsekwencji zasadne jest odwołanie się do wykładni językowej pojęcia otrzymania. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN słowo „otrzymać” oznacza „stać się odbiorcą czegoś, dostać coś”.

Z kolei przywołany wcześniej § 3 Rozporządzenia przewiduje możliwość przesyłania faktur w formie elektronicznej. Oznacza to, że udostępnienie e-faktury odbiorcy (przy zachowaniu warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności e-faktury) jest uznawane za jej skuteczne przesłanie.

A zatem za najbardziej racjonalne należy uznać, że datą otrzymania e-faktury będzie moment, w którym odbiorca otrzyma informację/powiadomienie systemowe o dostępie do nowo wystawionej e-faktury (informację o możliwości wglądu, pobrania lub wydrukowania e-faktury). Biorąc pod uwagę, że wiadomość ta jest generowana i przesyłana na adres elektroniczny nabywcy niezwłocznie po zamieszczeniu e-faktury korygującej na platformie i jednocześnie dla Wnioskodawcy w tym samym dniu generowany jest raport importu nabywca w chwili otrzymania na swój serwer pliku z e-fakturami korygującymi staje się odbiorcą e-faktury korygującej, a dla Wnioskodawcy „raport importu” jest potwierdzeniem jej dostarczenia.

Stanowisko to znajduje poparcie w regulacji Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16. poz. 93 z późn. zm.) stanowiąc odwołanie, do którego wydaje się zasadne z braku definicji doręczenia faktury elektronicznej w prawie podatkowym. Jest to bowiem akt prawny obowiązujący strony w ramach przeprowadzanych przez nie transakcji. I tak zgodnie z art. 61 § 2 Kodeksu cywilnego „oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.”

Oznacza to, że fakturę uznaje się za doręczoną z chwilą, gdy plik e-faktury doręczony został do środka komunikacji elektronicznej odbiorcy w taki sposób, że odbiorca mógł zapoznać się z jego treścią. W praktyce momentem doręczenia będzie moment, gdy plik z danymi e-faktury spocznie na serwerze w taki sposób, że wyłącznie od decyzji odbiorcy zależy, czy i kiedy zapozna się z e-fakturą. W opisywanej sytuacji, po otrzymaniu przez odbiorcę komunikatu o wystawieniu i udostępnieniu e-faktury, to od decyzji odbiorcy zależy faktycznie moment, w którym zaloguje się do systemu i zapozna się z e-fakturą. Jest to analogiczne do sytuacji, gdy podatnik otrzymuje faktury papierowo np. za pośrednictwem poczty. Datą otrzymania faktury jest w takiej sytuacji dzień otrzymania przesyłki (koperty) zawierającej fakturę. Decyzją odbiorcy jest moment, w którym kopertę otwiera i zapoznaje się z zawartą w niej fakturą.


Przytaczając Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP2/443-157/13-3/JW.:


„Należy podkreślić, iż ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w aktach wykonawczych do ustawy, nie określił pojęć moment wystawienia i otrzymania faktury elektronicznej. W konsekwencji, konieczne jest odwołanie się do gramatycznej wykładni obu pojęć. Zgodnie z „Małym Słownikiem Języka Polskiego” pod red. E. Sobol (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa, 1995, s. 1079 oraz s. 587) „wystawić” oznacza wydobyć, wyjąć, wydostać coś skąd, wyłożyć na zewnątrz, ale również wypisać, wypełnić, wydać. Z kolei, „otrzymać” oznacza stać się odbiorcą czegoś, dostać coś. Należy zatem stwierdzić, iż powyżej opisane pojęcia wiążą się z czynnościami faktycznymi, a nie prawnymi.”

Zatem skoro nabywca e-faktury korygującej przystąpił do platformy „…”, zaakceptował warunki jej funkcjonowania oraz wyraził zgodę na otrzymywanie faktur w taki właśnie sposób uznać należy, iż będzie on posiadał jednoznaczną wiedzę o wystawieniu faktury korygującej przez Wnioskodawcę w momencie otrzymania powiadomienia systemowego przez platformę „…”.

Zdaniem Wnioskodawcy, elektroniczne potwierdzenie wysyłki za pomocą komunikatu e-mailowego „raport wysyłki” wysłane automatycznie po przetworzeniu przez platformę spełniają ten warunek.


Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 października 2010 r., sygn.: ITPP3/443-116/10/JK „(...) Podatnik uzyska potwierdzenie doręczenia (otrzymania) przez klienta faktury elektronicznej korygującej w jeden z następujących sposobów: faktura elektroniczna korygująca będzie dostępna (będzie prezentowana) w serwisie internetowym prowadzonym przez podatnika: będzie prezentowana w ramach indywidualnego konta danego klienta. W świetle zawartej uprzednio przez klienta umowy o świadczenie usługi EBPP i umowy EDI, moment prezentacji w serwisie internetowym stanowić będzie zarazem moment doręczenia faktury elektronicznej korygującej klientowi; dowodem potwierdzenia dostarczenia powyższej faktury będzie odpowiedni zapis w systemie informatycznym (tzw. log systemowy), lub poprzez potwierdzenie otrzymania wiadomości elektronicznej (za pomocą automatycznego komunikatu wysyłanego przez serwer pocztowy klienta, tj. odbiorcy faktury elektronicznej korygującej) lub poprzez pobranie pliku (fakt pobrania pliku zostanie zapisany w logu systemowym) (...) zasadnym jest twierdzenie, iż doręczenie tego typu faktury (faktury elektronicznej) następuje z chwilą jej udostępnienia klientowi. Wskazane udostępnienie następuje, zdaniem podatnika, z chwilą umieszczenia przez niego faktury elektronicznej (lub faktury elektronicznej korygującej) w prowadzonym przez siebie serwisie internetowym, w ramach konta elektronicznego danego klienta. Od tego bowiem momentu klient ma możliwość zapoznania się z treścią faktury, jak i jej pobrania. Powyższa sytuacja jest tożsama z sytuacją, gdy faktura VAT elektroniczna przesyłana jest na adres skrzynki pocztowej (e-mail) wskazanej przez nabywcę. Również i w tym przypadku uznaje się, że faktura została doręczona z chwila jej dostarczenia na ww. adres. W przypadku podatnika owym wysłaniem jest udostępnienie faktury w ramach konta elektronicznego danego klienta umiejscowionego w serwisie internetowym prowadzonym przez podatnika (...).”

W wyroku TSUE z dnia z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. Trybunał wskazał, że: „(...) posiadanie przez dostawcę towarów lub usług potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług nadaje się do tego, by wykazać, że ów nabywca został poinformowany o fakcie, że powinien on obliczyć zakres swego ewentualnego prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie wskazanej korekty faktury. (...)

Trybunał stanął na stanowisku, że o ile samo zawarcie przez przepis prawa krajowego obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury nie narusza reguł wspólnotowych podatku od wartości dodanej, to jednak w praktyce mogłoby do takiego naruszenia dochodzić, poprzez zawężanie w niektórych sytuacjach możliwości dowodzenia przez podatnika, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią.

Zatem sytuacji, gdy strony transakcji zdecydowały się na zgodną z prawem elektroniczną wymianę dokumentów (e-faktury), a system - platforma pozwala na generowanie powiadomień umożliwiających nabywcy odbiór dokumentu i zapoznanie się z jego treścią, to powiadomienia te można uznać za substytuty potwierdzeń. Ma to szczególne znaczenie u Wnioskodawcy, który w krótkim czasie generuje bardzo dużą ilość dokumentów (miesięcznie jest to 500-1000 faktur korygujących).


Ad 2 i 3


Spółka stoi na stanowisku, że posiadanie elektronicznego potwierdzenia dostarczenia wiadomości zawierającej załącznik w postaci faktury korygującej lub elektronicznego potwierdzenia dostarczenia wiadomości, w której to zwrócono się z prośbą o potwierdzenie odbioru danej faktury korygującej (w przypadku kontrahentów, do których dokumenty są dostarczane w formie papierowej) będzie równoznaczne z udokumentowaniem próby doręczenia faktury korygującej.

Za dowód potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę może również posłużyć wyciąg bankowy, z którego wynika, że kontrahent Wnioskodawcy dokonał potrącenia lub Spółka dokonała zwrotu kwoty określonej na fakturze korygującej, pod warunkiem, że w tym okresie Spółka dysponuje potwierdzeniami, o których mowa powyżej, a które to świadczą o próbach doręczeniu faktury korygującej do odbiorcy.


Stanowisko Wnioskodawcy jest w tym zakresie również zgodne z przytoczonym wyżej wyrokiem TSUE jak i wieloma krajowymi interpretacjami prawa podatkowego, które mimo, że dotyczą konkretnych podatników, mogą stanowić cenne źródło informacji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ustawy o VAT – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Art. 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


W myśl z art. 2 pkt 31 ustawy, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.


Natomiast fakturą elektroniczną – w myśl art. 2 pkt 32 ustawy o VAT – jest faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym.


Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106g ust. 1 ustawy o VAT faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.


Na podstawie art. 106g ust. 3 ustawy o VAT– w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej:

  1. podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy,
  2. nabywca, o którym mowa w art. 106d ust. 1, przesyła je lub udostępnia podatnikowi, który upoważnił go do wystawiania faktur, z uwzględnieniem zasad wynikających z procedury zatwierdzania faktur przez podatnika dokonującego sprzedaży,
  3. nabywca, o którym mowa w art. 106k ust. 1, przesyła je lub udostępnia wystawcy faktury,
  4. podmiot, o którym mowa w art. 106c, przesyła je lub udostępnia nabywcy i dłużnikowi

- zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

W świetle art. 106n ust. 1 ustawy o VAT, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.


W myśl art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.


Faktura korygująca, stosownie do art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.


Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Jak stanowi art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W świetle art. 29a ust. 10 ustawy o VAT podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy o VAT – w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.


Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy o VAT – przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.


Z treści art. 29a ust. 15 ustawy o VAT wynika, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Stosownie do art. 29a ust. 16 ustawy o VAT, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.


Przytoczone regulacje prawne stanowią, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia. Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.


Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.


Uregulowanie zawarte w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy.

Z powyższego wynika, że w przypadku gdy u podatnika wystąpią przesłanki do zmniejszenia podstawy opodatkowania, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.

Kwestia potwierdzania odbioru faktur korygujących była przedmiotem rozważań TSUE, który w wyroku z 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 wskazał na treść art. 1 ust. 2, art. 73, art. 79, art. 90 ust. 1, art. 183 i art. 273 Dyrektywy 112 i uznał, że powyższe przepisy nie sprzeciwiają się wprowadzeniu krajowej regulacji uwarunkowującej korektę zobowiązania w podatku VAT od uzyskania od nabywcy towaru lub usługi potwierdzenia otrzymania faktury korygującej. Zdaniem TSUE Polska mogła co do zasady wprowadzić wymóg uzyskania od nabywcy towaru lub usług potwierdzenia otrzymania przez niego faktury korygującej. Wymóg uzależniający obniżenie podstawy opodatkowania od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 Dyrektywy.

TSUE wyraził również pogląd, że wskazane przepisy Dyrektywy nie precyzują warunków ani obowiązków, które mogą nałożyć państwa członkowskie. Państwa członkowskie mają swobodę w doborze formalności, które muszą zostać spełnione przez podatników względem organu podatkowego celem obniżenia podstawy opodatkowania. Zdaniem Trybunału taki wymóg nie jest sprzeczny z zasadami neutralności i proporcjonalności.

Jednakże TSUE podkreślił, że wprowadzony wymóg nie może naruszać podstawowej zasady, według której podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane. Dlatego też, jak podkreślił TSUE, wprowadzone odstępstwo jest dopuszczalne jedynie w granicach tego, co jest bezwzględnie konieczne dla zapobieżenia oszustwom podatkowym i unikaniu opodatkowania.

Trybunał podniósł w wydanym orzeczeniu C-588/10, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury, i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz, że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają wymogów dotyczących konkretnej formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy. Wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty faktury stwarza pole i możliwość do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, że podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź tego prawa nie ma.

Stwierdzić należy, że - jak wyżej wskazano – warunkiem obniżenia przez sprzedawcę kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej jest posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, z wyjątkiem przypadków wymienionych w art. 29a ust. 15 ustawy. Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, zaś nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.

Należy wskazać, że powołane przepisy oraz orzeczenie TSUE nie wskazują jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały te okoliczności. Ciężar odpowiedzialności w zakresie wykazania ww. okoliczności uzasadniających obniżenie podatku należnego spoczywa na podatniku. Posiadane przez podatnika dokumenty i dowody mają potwierdzić określony stan faktyczny. Weryfikacja jednak zgodności informacji zgromadzonej dokumentacji, potwierdzającej spełnienie warunków wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług umożliwiających obniżenie podatku należnego bez posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a zatem ocena dowodów przedłożonych w sprawie będzie dokonywana w ramach postępowania podatkowego i kontrolnego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT wdrożyła u większości swoich kontrahentów system wystawiania i przesyłania faktur oraz faktur korygujących w formie elektronicznej (e-faktury). E-faktury wystawiane przez Spółkę są udostępniane w Serwisie za pośrednictwem specjalnej platformy - systemu komputerowego zwanego „…” bądź rozsyłane do właściwego odbiorcy z serwera firmowego za pośrednictwem adresu mailowego. E-faktury udostępniane w „…” jak i rozsyłane mailowo spełniają wymogi integralności, autentyczności oraz czytelności. Spółka, jako użytkownik platformy „…”, przed wprowadzeniem e-faktury do platformy jest zobowiązana zgodnie z treścią regulaminu platformy do zapewniania powyższych cech e-fakturom przesyłanym za jej pośrednictwem. Format e-faktur zamieszczanych na platformie jest zależny od użytkowników i może być to jeden z formatów określonych w regulaminie, m.in. PDF. Po przekazaniu e-faktury lub e-faktury korygującej za pośrednictwem platformy Wnioskodawca otrzymuje systemowe powiadomienie o przekazaniu e-faktury do kontrahenta będącego użytkownikiem platformy (w tym przypadku Odbiorcy) - tzw. wynik przetwarzania „dokument przetworzony poprawnie”. W przypadku błędów w dokumentach uniemożliwiających wysyłkę wynik przetwarzania będzie negatywny - system poinformuje nadawcę (Spółkę) o rodzajach błędów uniemożliwiających wysyłkę. Faktury sprzedaży oraz korekty sprzedaży wystawiane są w systemie finansowo-księgowym przez uprawnionych pracowników Spółki na podstawie składanych przez kontrahentów zamówień lub w przypadku korekt informacji o reklamacjach/zwrotach, a następnie automatycznie generowane do pliku PDF i przesyłane do serwera, z którego wysyłane są do odbiorcy przez system „…”. Dowodem dostarczenia wiadomości zawierającej fakturę sprzedaży lub korektę sprzedaży jest potwierdzenie wysyłki zwane „raportem importu” wygenerowane przez system informatyczny, które trafia na adres mailowy upoważnionego pracownika Wnioskodawcy (jako wystawcy dokumentu). „Raport importu” zawiera następujące dane: data oraz kod pliku, nr dokumentu (tj. numer faktury sprzedaży lub faktury korygującej sprzedaż), dane nadawcy (czyli dane Wnioskodawcy), dane nabywcy, wynik przetwarzania (czyli informacja o poprawnej transmisji do odbiorcy). W przypadku, gdyby nie doszło w ogóle do transmisji danych na skutek np. zawieszenia systemu lub serwera to Wnioskodawca nie otrzymałby potwierdzenia w postaci „raportu importu”. Każdy poprawnie wysłany przez Wnioskodawcę plik trafia na serwer odbiorcy, na którym pojawia się systemowy komunikat o przetworzonych przez system „…” dokumentach. Transmisja poprawnie przekazanych do systemu dokumentów odbywa się na bieżąco, z jednym z kontrahentów zastrzeżono umownie, że jest to nie rzadziej niż raz na dobę. W umowach o elektronicznej wymianie danych pomiędzy nadawcą e-faktur (czyli Wnioskodawcą), a odbiorcą jest zapis, że potwierdzenie otrzymania e-faktury nie jest wymagane. Zarówno Wnioskodawca jak i odbiorca e-faktur i e-faktur korygujących mają w każdym czasie dostęp do dokumentów na serwerach, jednak Wnioskodawca nie ma żadnego wpływu na czas, w jakim odbiorca dokumentów pobierze je do swojego systemu finansowo-księgowego (to znaczy rozliczy, zaksięguje) i potwierdzi odbiór dokumentu. Odbiorca może bowiem w dniu wysyłki widzieć plik z otrzymanymi dokumentami i nie otwierać go lub nie potwierdzać odbioru faktur korygujących z powodów, na które Wnioskodawca nie ma wpływu. Jest to sytuacja porównywalna z tradycyjnym obiegiem dokumentów w formie papierowej, gdzie przesyłka trafia na biurko odbiorcy i nie jest przez niego otwarta lub potwierdzona, a jej nadawca dysponuje potwierdzeniem nadania.

Kolejną grupę odbiorców stanowią kontrahenci Wnioskodawcy, którzy nie współpracują z „…”, ale mają podpisane zgody na wysyłkę dokumentów w formie elektronicznej tzw. „e-faktury”. W tym przypadku faktury oraz korekty dostarczane są przez Wnioskodawcę na dedykowany adres mailowy odbiorcy, a wystawca dokumentu (Wnioskodawca) posiada elektroniczne potwierdzenie wysyłki maila z załączonymi dokumentami. Trzecia grupa kontrahentów Wnioskodawcy (nieliczni) to odbiorcy towarów i usług, z którymi wymiana dokumentów odbywa się w sposób tradycyjny (papierowy). Wnioskodawca wysyła dokumenty za pośrednictwem poczty i posiada stosowne potwierdzenie nadania. Wnioskodawca korzysta z alternatywnych możliwości udowodnienia dostarczenia ww. dokumentów, takich jak mailowa prośba/przypomnienie czy też posiłkuje się saldem rozrachunkowym.


Ad 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z faktur korygujących w sytuacji, gdy Wnioskodawca za moment dostarczenia faktury korygującej do kontrahenta przyjmuje potwierdzenie wysyłki korekty faktury (raportu wysyłki) przez system „…”.


W odniesieniu do faktur korygujących udostępnianych klientom w Serwisie za pośrednictwem specjalnej platformy, tj. „…”, należy zaznaczyć, że Spółka jednoznacznie wskazała, że zgodnie z regulaminem dotyczącym sposobu korzystania z platformy zaakceptowanym przez klienta Spółki, klient oświadcza, że wyraża zgodę na przesyłanie i udostępnianie Mu faktur korygujących w formie elektronicznej. Ponadto klient akceptuje zapis regulaminu, zgodnie z którym w przypadku e-faktur korygujących potwierdzeniem otrzymania przez klienta tej faktury będzie automatyczny komunikat (EDI) wysłany do Wnioskodawcy przez platformę „…”, informujący o przetworzeniu i wysłaniu e-faktury korygującej do klienta.

Zatem w odniesieniu do faktur korygujących udostępnianych w Serwisie za pośrednictwem platformy „…”, należy zgodzić się ze Spółką, że w tym przypadku momentem doręczenia faktury korygującej do nabywcy będzie moment wysyłki do odbiorcy faktury korygującej przez system „…”, co jest równoznaczne z otrzymaniem na serwer/system komputerowy klienta komunikatu o umieszczeniu e-faktury na platformie „…”, natomiast u Wnioskodawcy zostanie wygenerowany komunikat „raport importu”, który stanowi potwierdzenie jej dostarczenia.

Tym samym, należy się zgodzić ze stanowiskiem Spółki, że skoro nabywca e-faktury korygującej przystąpił do platformy „…”, zaakceptował warunki jej funkcjonowania oraz wyraził zgodę na otrzymywanie faktur w taki sposób, to będzie On posiadał jednoznaczną wiedzę o wystawieniu faktury korygującej przez Spółkę w momencie otrzymania powiadomienia systemowego przez platformę „…”. W konsekwencji, stosownie do art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT, za ten okres rozliczeniowy, w którym Spółka udostępni fakturę korygującą za pośrednictwem platformy „…”, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającego z tej faktury korygującej.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 wniosku należało uznać za prawidłowe.


Ad 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z faktur korygujących w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie posiada elektronicznego potwierdzenia odbioru faktury korygującej od kontrahentów niewspółpracujących w systemie „…”, ale posiada elektroniczne potwierdzenie doręczenia faktury korygującej na dedykowaną skrzynkę mailową kontrahenta wskazaną w umowie pomiędzy stronami na wymianę faktur w formie elektronicznej.

Wnioskodawca wskazał, że drugą grupę odbiorców stanowią klienci, którzy nie współpracują z platformą „…”, ale mają podpisane zgody na wysyłkę dokumentów w formie elektronicznej tzw. „e-faktury”. W tym przypadku faktury oraz korekty dostarczane są przez Wnioskodawcę na dedykowany adres mailowy odbiorcy.

Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że posiadanie przez Wnioskodawcę elektronicznego potwierdzenia doręczenia faktury korygującej na dedykowaną skrzynkę mailową kontrahenta wskazaną w umowie pomiędzy stronami będzie równoznaczne z potwierdzeniem otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej oraz zapoznanie się przez niego z treścią tego dokumentu. Zatem wskazaną powyżej formę należy uznać za potwierdzenie odbioru faktury korygującej uprawniające Wnioskodawcę – na podstawie art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT – do obniżenia podstawy opodatkowania wynikające z tej faktury korygującej.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 2 wniosku należało uznać za prawidłowe.


Ad 3


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej
z faktur korygujących w sytuacji braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej (zwrotnego potwierdzenia odbioru) od kontrahentów niewspółpracujących z „…” oraz niewyrażających zgody na „efaktury”, czyli takich, z którymi wymiana dokumentów odbywa się „papierowo”, ale Wnioskodawca posiada dowód nadania i/lub elektroniczne potwierdzenie doręczenia wiadomości mailowej zawierającej prośbę o potwierdzenie odbioru konkretnej faktury korygującej lub posiada potwierdzenie dokonania zwrotu na rachunek bankowy odbiorcy kwoty wynikającej z faktury korekty bądź wyciągu z rachunku bankowego, z którego wynika, że kontrahent dokonał potrącenia kwoty wynikającej z faktury korekty.

Analizując przedstawioną sytuację w świetle powołanych przepisów prawa należy zauważyć, że Spółka mimo braku posiadania zwrotnego potwierdzenia odbioru (ZPO) faktury korygującej, będzie dysponowała elektronicznym potwierdzeniem doręczenia wiadomości mailowej zawierającej prośbę o potwierdzenie odbioru konkretnej faktury korygującej. Wnioskodawca będzie również w posiadaniu potwierdzenia dokonania zwrotu na rachunek bankowy odbiorcy kwoty wynikającej z faktury korekty lub wyciągu z rachunku bankowego, z którego wynika, że kontrahent dokonał potrącenia kwoty wynikającej z faktury korekty. Należy stwierdzić, że na podstawie tych dokumentów kontrahent Wnioskodawcy zapoznał się z treścią faktury korygującej i posiada stosowne informacje do dokonania właściwego rozliczenia transakcji. Zatem, spełniony zostanie wymóg określony w art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT i Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania.

Jednakże, należy zaznaczyć, że Spółka nabędzie prawo do obniżenia podstawy opodatkowania nie wcześniej niż w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym spełni warunek podjęcia udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej oraz będzie w posiadaniu stosownej dokumentacji, z której będzie wynikało, że kontrahent jest świadomy o realizacji transakcji zgodnie z warunkami określonymi na fakturze korygującej, m.in. wyciąg bankowy, z którego wynika potrącenie lub zwrot kwoty zawartej na określonej fakturze korygującej.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 3 wniosku należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj