Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-618/11-2/AK
z 19 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-618/11-2/AK
Data
2011.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
aport
korekta podatku naliczonego
wkłady niepieniężne
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Opodatkowanie wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej na pokrycie kapitału oraz konieczność dokonania korekty podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 396 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2011r. (data wpływu 23 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz konieczności dokonywania korekty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz konieczności dokonywania korekty podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zdzisław N. w ramach indywidualnie wykonywanej działalności prowadzi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Działalność w ramach tego przedsiębiorstwa obejmuje w przeważającej mierze prowadzenie 5 stacji paliw, hurtowni paliw oraz działalność budowlano - montażową. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a cała wartość przychodów ze sprzedaży realizowanej w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług, natomiast sprzedaż zwolniona nie występuje. Ze względu na to, że u Wnioskodawcy nie występuje sprzedaż zwolniona z podatku od towarów i usług to Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonywania korekty podatku odliczonego wg zasad określonych w art. 91 ustawy. Wnioskodawca rozważa możliwość podwyższenia kapitału, w nowoutworzonej spółce komandytowej oraz wniesienia na pokrycie tego kapitału wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, obejmującej m.in. aktywa i pasywa związane z działalnością 4 stacji paliw, hurtowni paliw i działalności budowlano-montażowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej na pokrycie kapitału będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego będzie skutkowało koniecznością korekty przez Wnioskodawcę podatku naliczonego odliczonego przez Wnioskodawcę w związku z zakupem majątku obrotowego (materiałów, towarów) i majątku trwałego (środków trwałych) wchodzącego w skład wyodrębnionej części przedsiębiorstwa, będącej przedmiotem aportu... Czy obowiązek takiej korekty dotyczyłby spółki komandytowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 UVAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 UVAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 UVAT, są rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii. Natomiast w świetle art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu). Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). W art. 2 pkt 27e ustawy od podatku od towarów i usług zdefiniowano natomiast zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zgodnie z zawartą w tym przepisie definicją przez zorganizowaną części przedsiębiorstwa - rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, jeżeli zostaną spełnione warunki określone w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące zorganizowanej części przedsiębiorstwa to zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wniesienie przez Wnioskodawcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa aportem do spółki komandytowej będzie czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a zatem nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 10 czerwca 2010r. przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy (ITPP2/443-220a/10/MD).

Ponadto wniesienia aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa na pokrycie kapitału w spółce komandytowej, w której Wspólnikiem jest Wnioskodawca wiązało się będzie z przeznaczeniem składników majątkowych (wchodzących w skład tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do dalszej działalności gospodarczej. Tym samym nie można utożsamiać przekazania tych składników z przekazaniem na cele osobiste podatnika, o czym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Reasumując w odniesieniu do pytania nr 1 „Czy wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej na pokrycie kapitału będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...” Wnioskodawca uważa, że czynność wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci aportu do spółki komandytowej nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przypadku wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci aportu istnieje kwestia ewentualnego obowiązku skorygowania podatku naliczonego w związku z dokonaniem aportu do spółki komandytowej określonych środków trwałych i zapasów będących częścią składową zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zdaniem Wnioskodawcy w tym zakresie, do wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako wkładu do spółki komandytowej zastosowanie będzie miał art. 91 ust. 9 ustawy o VAT. Oznacza to, że mimo zbycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w drodze czynności niepodlegającej podatkowi, tj. wniesienia do spółki komandytowej, na Wnioskodawcy nie będzie w związku z tym wniesieniem ciążył jakikolwiek obowiązek korekty VAT naliczonego. Wynika to z faktu, że w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT wszelkie ewentualne obowiązki korekty podatku VAT przechodzą na nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. na spółkę komandytową. Jeżeli podatnik przekazuje aportem zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a okres korekty dla poszczególnych składników majątku wykorzystywanych w działalności mieszanej jeszcze się nie zakończył, korektę VAT będzie kontynuował nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W przypadku Wnioskodawcy nie ciążył na nim obowiązek korekty podatku VAT, o której mowa w art. 91 ust.1 ustawy, gdyż u Wnioskodawcy występowała wyłącznie sprzedaż opodatkowana. W związku z tym skoro Wnioskodawca nie miał obowiązku korekty podatku, o której mowa w art. 91 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, to taki obowiązek nie przejdzie na spółkę komandytową w wyniku wniesienia do niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 UVAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują innych korekt w związku z wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako wkładu do spółki osobowej.

Reasumując w odniesieniu do pytania nr 2 „Czy wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego będzie skutkowało koniecznością korekty przez Wnioskodawcę podatku naliczonego odliczonego przez Wnioskodawcę w związku z zakupem majątku obrotowego (materiałów, towarów) i majątku trwałego (środków trwałych) wchodzącego w skład wyodrębnionej części przedsiębiorstwa, będącej przedmiotem aportu... Czy obowiązek takiej korekty dotyczyłby spółki komandytowej...” zdaniem Wnioskodawcy wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego nie będzie skutkowało u Wnioskodawcy koniecznością dokonania korekty podatku odliczonego. Podobnie w spółce komandytowej nie będzie występował obowiązek korekty podatku naliczonego w oparciu o art. 91 ust. 9 gdyż u wnoszącego aport (Wnioskodawcy) nie występowała sprzedaż zwolniona z podatku od towarów i usług, a tym samym u wnoszącego nie istniał obowiązek korekty podatku odliczonego, zgodnie z art. 91 ust.1-8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, w świetle art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem transakcji jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Przepisy ustawy nie definiują terminu „przedsiębiorstwo”. z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia „przedsiębiorstwo” wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny (Dz. u. Nr 16, poz. 93 ze zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Natomiast zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że nie podlegają opodatkowaniu transakcje zbycia przedsiębiorstwa oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w tym np. sprzedaż, darowizna czy wniesienie go aportem.

Z przytoczonych definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W związku z powyższym przedmiotem transakcji jest zorganizowana część przedsiębiorstwa wówczas, gdy w wyniku transakcji nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa przejmuje funkcję gospodarczą zbywcy. Z definicji tej wynika, że nie jest istotne wyczerpanie zespołu składników określonych w definicji z art. 551 Kodeksu cywilnego. Każde bowiem przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część ma swoją wyłączną specyfikę.

Kolejnym warunkiem uznania zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest jego organizacyjne i finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa, obrotowe, ale także czynnik ludzki, a więc pracownicze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze).

Zatem samodzielność finansowa zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika z jej odrębności majątkowej oraz organizacyjnej. Stanowisko takie zostało zaakceptowane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w orzeczeniu w sprawie Andersen Jansen (C-43/00) stwierdził, iż przy definiowaniu części przedsiębiorstwa (branch of activy) ważne jest wyodrębnienie finansowe. Aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, że powinno być możliwe przypisanie przedmiotowi aportu, w strukturach zbywcy, określonych wskaźników finansowych, w tym zwłaszcza przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań realizowanych (osiąganych) przez tą część przedsiębiorstwa.

Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego, kryterium to sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Jak wynika z ww. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w aktualnym stanie prawnym, transakcja wniesienia w formie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli wnoszony w formie aportu zespół składników materialnych i niematerialnych, który jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, to transakcja taka korzysta z wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie dyspozycji art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, gdyż wyodrębniony zespół składników majątkowych wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Wnioskodawca w ramach indywidualnie wykonywanej działalności prowadzi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Działalność w ramach tego przedsiębiorstwa obejmuje w przeważającej mierze prowadzenie 5 stacji paliw, hurtowni paliw oraz działalność budowlano - montażową. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a cała wartość przychodów ze sprzedaży realizowanej w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług, natomiast sprzedaż zwolniona nie występuje. Ze względu na to, że u Wnioskodawcy nie występuje sprzedaż zwolniona z podatku od towarów i usług to Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonywania korekty podatku odliczonego wg zasad określonych w art. 91 ustawy. Wnioskodawca rozważa możliwość podwyższenia kapitału, w nowoutworzonej spółce komandytowej oraz wniesienia na pokrycie tego kapitału wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, obejmującej m.in. aktywa i pasywa związane z działalnością 4 stacji paliw, hurtowni paliw i działalności budowlano-montażowej.

Biorąc zatem pod uwagę okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę oraz jego stanowisko, zgodnie z którym wnoszony aportem zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, stwierdzić należy, że wniesienie w drodze aportu ww. zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłączone spod działania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 cyt. ustawy.

Transakcja wniesienia w formie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje u Wnioskodawcy i otrzymującego aport - spółki komandytowej konieczności dokonania korekty podatku naliczonego, jaki odliczono przy zakupie środków trwałych oraz innych towarów wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa będącego przedmiotem aportu.

Reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle art. 91 ust. 9 cyt. ustawy, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 cytowanego artykułu jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zasady korekt podatku naliczonego przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa są odbiciem zasad dotyczących korekt podatku naliczonego przez zbywcę. Wynika to z przyjęcia na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług oraz w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (która zastąpiła VI Dyrektywę) reguły, iż nabywca przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa traktowany jest w zakresie odliczeń jak następca prawny zbywcy (jest beneficjentem praw i obowiązków zbywcy).

Zatem jeśli w ramach wnoszonej w formie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawca wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane i spółka komandytowa także wykonywać będzie wyłącznie czynności opodatkowane, obowiązek korekty podatku naliczonego związanego z nabytymi składnikami nie wystąpi.

Wnioskodawca wskazał, iż wniesie aportem do spółki komandytowej zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w skład której wejdą aktywa i pasywa związane z działalnością 4 stacji paliw, hurtowni paliw i działalności budowlano-montażowej. Wnoszony majątek był wykorzystywany wyłącznie do działalności opodatkowanej.

Mając na uwadze powyższe, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż wniesienie w formie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie wiąże się dla Wnioskodawcy oraz spółki komandytowej z obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych.

Końcowo wyjaśnić, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena czy wnoszone przez Wnioskodawcę składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, a twierdzenie Wnioskodawcy wyrażone w opisie stanu faktycznego, iż wnoszone przez niego aktywa i pasywa stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa potraktowano jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj