Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.319.2020.3.ŻR
z 23 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2020 r. (data wpływu 28 kwietnia 2020r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.) oraz z dnia 7 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • 8% stawki podatku VAT dla usług montażu refleksoli zewnętrznych,
  • 8% stawki podatku VAT dla usług montażu żaluzji fasadowych,

– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • 8% stawki podatku VAT dla usług montażu refleksoli zewnętrznych,
  • 8% stawki podatku VAT dla usług montażu żaluzji fasadowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.) oraz z dnia 7 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.), o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz o doprecyzowanie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniach wniosku).

... Sp. z o.o. Sp. k. (zwana dalej Wnioskodawcą) specjalizuje się w bramach roletach oraz innych nowoczesnych systemach osłonowych. Wnioskodawca zajmuje się ich produkcją oraz montażem, obsługując klientów detalicznych oraz hurtowych, dbając o najwyższą jakość produktów.

Jednym z elementów prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest montaż żaluzji fasadowych (zwane dalej ŻF) oraz refleksoli, które to usługi są przedmiotem niniejszego wniosku. W tym celu Wnioskodawca zakupuje u producentów refleksole i ŻF, a następnie dokonuje ich montażu u swoich klientów. Wnioskodawca w omawianym przypadku świadczy usługę montażu i z tego tytułu wystawia fakturę.

Sekwencja zdarzeń od momentu zapytania klienta do rozliczenia usługi, przedstawia się w następujący sposób:

  1. zapytanie złożone przez klienta,
  2. pomiar u klienta w mieszkaniu lub domu,
  3. oferta przygotowana pod wymiary z pomiaru,
  4. umowa z klientem na montaż produktu żaluzja przeciwsłoneczna lub roleta,
  5. montaż w mieszkaniu lub domu klienta zakończona przekazaniem gwarancji na okres 24 miesięcy,
  6. rozliczenie z klientem fakturą.

Refleksole oraz ŻF, będące przedmiotem montażu, charakteryzują się następującymi właściwościami:

  • są przeznaczone do montażu na otworach okiennych,
  • ograniczają dostęp światła słonecznego do pomieszczenia,
  • zwiększają udział światła rozproszonego w pomieszczeniu,
  • chronią pomieszczenie przed nagrzewaniem, przez co przyczyniają się do poprawy komfortu termicznego w pomieszczeniach,
  • pozwalają na ograniczenie kosztów związanych z klimatyzacją pomieszczeń,
  • ograniczają przenikanie hałasu do wnętrza budynku,
  • nie wydzielają toksycznych substancji w trakcie eksploatacji,
  • emisja hałasu przez wyrób z napędem elektromechanicznym (związany z ruchem roboczym elementów ruchomych, wytwarzany przez silnik elektryczny podczas pracy) nie jest uważana za znaczące zagrożenie i jest kwestią komfortu, poziom emisji ciśnienia akustycznego jest mniejszy lub równy 58 dBA,
  • silniki posiadają stopień ochrony obudowy IP 44, to znaczy, że posiadają zabezpieczenia chroniące przed dotknięciem części pod napięciem i ruchomych za pośrednictwem narzędzi i drutów o średnicy 1 mm i większej oraz że są zabezpieczone przed rozbryzgami wody na obudowę z dowolnego kierunku,
  • konstrukcja wyrobu i napędu pozwala na bezpieczne zatrzymanie wyrobu na każdej wysokości w obszarze pracy góra-dół i pozostawanie tam w stanie zawieszenia,
  • ruch w górę i dół odbywa się za pomocą elektrycznego przełącznika lub zdalnie za pomocą pilota.

Jeżeli chodzi o montaż ŻF i refleksoli, to może być on wykonany w następujący sposób:

  • we wnęce poprzez bezpośredni montaż do stolarki okiennej i drzwiowej; ewentualny demontaż osłony, powoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie okien i drzwi,
  • na ścianie budynku, także montaż do ocieplenia; potencjalny demontaż osłony, powoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie elewacji oraz szpalet wewnętrznych okna,
  • pod elewacją, kiedy to montaż osłony ma miejsce w nadprożu, a osłona jest następnie zabudowywana ociepleniem; w tym przypadku, demontaż osłony wiąże się z trwałym i nieodwracalnym uszkodzeniem ocieplenia okna, a także ściany wewnętrznej budynku.

Wnioskodawca najpierw zakupuje refleksole i ŻF od producenta, a później wykonuje usługę ich montażu. Należy zaznaczyć, iż w całkowitej cenie usługi świadczonej dla klienta około 66% stanowi koszt zakupu refteksoli i ŻF od producentów. Usługi montażu refleksoli i ŻF, będące przedmiotem niniejszego wniosku, mają miejsce w obiektach należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca zastanawia się czy ma prawo zastosować 8% stawkę podatku VAT na usługi montażu refleksoli i ŻF, biorąc pod uwagę ww. stan faktyczny.

W uzupełnieniach wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na pytanie Organu „Kiedy były wykonane usługi objęte zakresem wniosku? Należy podać konkretną datę.” Wnioskodawca odpowiedział „Usługi były wykonywane cały czas.”

Ww. przez Wnioskodawcę usługi są wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 14 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.). W niektórych budynkach mieszkalnych ich powierzchnia użytkowa, na której Wnioskodawca dokonuje montażu refleksoli i żaluzji fasadowych (zwanych dalej ŻF) przekraczała 300 m2. Powierzchnia użytkowa budynku powyżej 300 m2 opodatkowana jest 23% stawką podatku VAT. W niektórych lokalach mieszkalnych ich powierzchnia użytkowa, na której Wnioskodawca dokonuje montażu refleksoli i ŻF, przekraczała 150 m2. Powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego powyżej 150 m2 opodatkowana jest 23% stawką podatku VAT.

Zlecenia składane przez klientów Wnioskodawcy obejmują dostawę wraz z montażem towarów, które to czynności stanowią usługę montażu świadczoną przez Wnioskodawcę. Przedmiotem umów zawieranych przez Wnioskodawcę ze swoimi klientami na wykonanie czynności objętych zakresem wniosku jest usługa montażu refleksoli i ŻF. Klienci Wnioskodawcy oczekują od Niego kompleksowego wykonania usługi, tj. zamontowania refleksoli i ŻF. Zakup omawianych towarów bez montażu nie stanowi przedmiotu zainteresowania klientów. Gdyby było inaczej, to przedmiotem zamówień byłby zakup refleksoli lub ŻF. Czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę w ramach zleceń z klientami jest pomiar, doradztwo, konsultacje, wycena, złożenie zamówienia u dostawcy refleksoli i ŻF oraz montaż. Refleksola i ŻF są wliczone w wartość świadczonej usługi. Kalkulacja wynagrodzenia Wnioskodawcy obejmuje cenę zakupu refleksoli i ŻF oraz koszty wykonania usługi. Cena zakupu refleksoli i ŻF jest wliczona w wartość świadczonej usługi Wnioskodawcy na rzecz klienta. Cena zakupu refleksoli i ŻF stanowi około 2/3 ceny usługi montażu świadczonej na rzecz klienta

Montaż refleksoli i ŻF będący przedmiotem wniosku, nastąpi z wykorzystaniem w sposób istotny elementów konstrukcyjnych budynku/lokalu. Sposób zamocowania poszczególnych elementów umożliwia późniejszy ich demontaż bez uszkodzenia konstrukcji budynku/lokalu. Wykonanie demontażu w budynku/lokalu w pewnych sytuacjach wymagać będzie drobnych prac budowlanych w tych budynkach/lokalach. Ponadto w przypadku ewentualnego demontażu niektóre elementy refleksoli lub ŻF ulegną trwałemu zniszczeniu. Demontaż refleksoli i żaluzji fasadowych nie powinien spowodować naruszenia elementów konstrukcyjnych budynku/lokalu, których głównym zadaniem jest przenoszenie obciążeń.

Wnioskodawca dokumentuje wykonane usługi montażu refleksoli i ŻF w postaci zlecenia, protokołu odbioru, faktury, załączając do tego zamówienie refleksoli i ŻF (zakup tych towarów).

Refleksole wykonane są z aluminium i tkaniny z poliestru (ewentualnie zamiast tkaniny z poliestru może być użyte włókno szklane). ŻF wykonane są z aluminium.

Efektem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest podniesienie walorów użytkowych budynków/lokali, na których są montowane refleksole i żaluzje fasadowe.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest montaż reflleksoli na zewnątrz. Jeżeli chodzi o jakikolwiek montaż wewnątrz budynku, to nawet jak ma miejsce, to Wnioskodawca opodatkowuje taką czynność stawką VAT 23% i kwestia ta nie budzi jego wątpliwości. Reasumując, przedmiotem pytania nr 1 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest montaż refleksoli na zewnątrz obiektów należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania 8% stawki podatku VAT przy usłudze montażu refleksoli w sytuacji, kiedy 66% ceny tej usługi stanowi koszt zakupu refleksoli i montaż ma miejsce w obiektach należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT?
  2. Czy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania 8% stawki podatku VAT przy usłudze montażu ŻF w sytuacji, kiedy 66% ceny tej usługi stanowi koszt zakupu ŻF i montaż ma miejsce w obiektach należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1

Wnioskodawca ma prawo do stosowania stawki podatku VAT 8% dla usług montażu rolet ponieważ usługi te, na które składa się zakup refleksoli, transport, prace przygotowawcze i montaż, wykonywane są w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, należących wyłącznie do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 pkt 12 ustawy o VAT.

Dlatego też stawka podatku VAT w wysokości 8% ma zastosowanie do powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych, o powierzchni nieprzekraczającej 150 m2, natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekracza 300 m2.

Ustawodawca w art. 41 ust. 12 wskazuje, w jakich przypadkach możemy stosować 8% stawkę podatku VAT. Przepis ten ma następujące brzmienie: Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do:

  1. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 1.


Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy, „Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z póżn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.”

Należy tutaj zauważyć, że w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez „obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11”. Dział 11 PKOB obejmuje m.in.: budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111) oraz budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112).

Następnie w art. 41 ust.12b ustawodawca wskazuje, co nie zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Regulacja ta ma następujące brzmienie: „Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określanego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.”

Z analizy zacytowanych przepisów wynika, iż Wnioskodawca ma prawo zastosować 8% stawkę podatku VAT do świadczonych usług montażu z następujących powodów:

  • usługi montażu rolet zewnętrznych, które są przedmiotem niniejszego wniosku, wykonywane są w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, czyli spełniają warunek z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT,
  • usługi dotyczą wyłącznie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w rozumieniu art. 41 pkt 12a ustawy o VAT. 8% stawka podatku VAT dotyczy wyłącznie powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych nieprzekraczającej 150 m2, natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych nie przekracza 300 m2. W przypadkach przekraczających ww. wartości powierzchni użytkowych obowiązuje stawka podatku VAT w wysokości 23%,
  • obiekty, w których są zamontowane refleksole uzyskują nowe parametry użytkowe oraz techniczne, unowocześnienie oraz usprawnienie obiektów, a także podwyższenie wartości obiektu. Nowe parametry użytkowe oraz techniczne obiektów, uzyskane w następstwie montażu refleksoli, polegają w szczególności na ograniczeniu ilości energii zużywanej na ogrzanie obiektu w okresie grzewczym oraz na ograniczeniu energii zużywanej na utrzymanie niskiej temperatury w obiekcie w okresie letnim. Ponadto, w następstwie montażu refleksoli budynki oraz ich części, uzyskują ochronę przed niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi przedłużając funkcjonalność i sprawność danego obiektu. Skutkiem montażu refleksoli nie jest wyłącznie wzbogacanie obiektów o dodatkowe elementy wyposażenia, ale trwałe połączenie z budynkiem materiałów/elementów wybranych przez usługobiorcę podnosząc w sposób znaczący walory użytkowe budynku. Wszystkie te skutki montażu refleksoli wynikają z ich właściwości przedstawionych w stanie faktycznym,
  • w wyniku montażu refleksoli stają się one częścią budynku, a ich usunięcie może spowodować trwałe i nieodwracalne uszkodzenie obiektu.
  • Wnioskodawca zawiera umowę na wykonanie usługi montażu. Przedmiotem sprzedaży zgodnie z umową zawieraną pomiędzy Wnioskodawcą, a klientem, jest wykonanie pomiaru z natury, wytworzenie lub zakup elementów zlecenia, transport oraz usługa zamontowania wraz z przygotowaniem miejsca do instalacji.

Jak wynika z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie w przypadku następujących czynności: dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Poniżej zostaną przedstawione definicje ww. czynności. Według Słownika języka polskiego, przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie. Natomiast budować to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

„Przebudowa”, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego, to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś. W znaczeniu słownikowym „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia. Z kolei „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania w efekcie, którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Pojęcie „modernizacja” według Słownika języka polskiego, oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2017 r., poz. 130. z późn. zm.), za przedsięwzięcia termomodernizacyjne uznaje się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych, Wnioskodawca z całą pewnością wykonując usługę montażu refleskoli dla swoich klientów wykonuje te czynności w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót w obiektów budowlanych lub ich częściach objętych społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, co oznacza, iż może on zastosować 8% stawkę podatku VAT dla tych usług. To, którą z tych czynności wykonuje w ramach usługi montażu Wnioskodawca, jest bez znaczenia ponieważ wszystkie one korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, jeżeli dotyczą budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wnioskodawca świadczy jedną usługę montażu rolet. Jak wskazano w ww. stanie faktycznym Wnioskodawca najpierw zakupuje od producenta roletę, której to koszt zakupu stanowi około 66% ceny usługi montażu świadczonej na rzecz klienta, na którą to cenę poza kosztem zakupu refleksoli, składają się również transport oraz montaż. Wszystkie te koszty zawarte są w kompleksowej usłudze montażu (i w konsekwencji są opodatkowane jak usługa montażu) na zasadzie tzw. świadczenie złożonego. W tym zakresie zasadne jest odwołanie się do poglądów prezentowanych w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na ten temat. Przyjmuje się w nich, że do celów VAT każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne. Natomiast w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jedną transakcję, jeżeli nie są one od siebie niezależne (wyroki: z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Senzice oraz z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie C-76/09 Everything Everywhere). Jedna transakcja występuje w wypadku, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (wyroki: z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen i OV Bank, a także z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN). Aby stwierdzić, czy określone dwa elementy stanowią jedną transakcję dla celów podatku VAT, należy ustalić, czy owe elementy mogą być świadczone łącznie, a więc czy istnieje związek między tymi elementami. W rozpatrywanym przypadku niewątpliwie omawiane koszty zakupu refleksoli oraz transportu pełnią rolę służebną w stosunku do świadczenia głównego, tj. usługi montażu (służą skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego - używając języka z wyroku nr C-392/11) i dlatego podlegają reżimowi opodatkowania dla usługi montażu (robót budowlanych). Fakt, iż koszt zakupu rolety stanowi 2/3 ceny usługi montażu jest bez znaczenia, ponieważ klient nie kupuje rolety tylko usługę jej montażu. Żaden klient nie kupiłby samej rolety, ponieważ bez montażu jest ona mu niepotrzebna. Po prostu koszt zakupu rolety (towaru) jest elementem cenotwórczym usługi montażu. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku usługi montażu okien, gdzie klienci również nie kupują okna tylko kompleksową usługę jego montażu bez względu na wartość towaru (okna) w całkowitej cenie usługi.

Ad. 2

Argumentacja zawarta w Ad. 1 znajduje stosowne zastosowanie przy usłudze montażu ŻF.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że w pierwotnie złożonym wniosku Wnioskodawca w pozycji 76 w zdaniu pierwszym użył wyraz „rolet” zamiast wyrazu „refleksoli”. Co prawda refleksole są rodzajem rolet ale w omawianym przypadku winien być w zdaniu wyraz „refleksoli”, ponieważ wniosek dotyczy refleksoli, a nie wszystkich rodzajów rolet.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%,

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy – stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z brzmieniem obowiązującym od 23 listopada 2019 r. – wprowadzonym art. 6 ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 2166) – art. 41 ust. 12a stanowi, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy – w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Według art. 2 pkt 12 ustawy – przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Należy zauważyć, że rodzaje czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, w tym pojęcie remontu i budowy, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r., poz. 22 z późn. zm.), za przedsięwzięcia termomodernizacyjne uznaje się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym, to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu, jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, jak i na gruncie prawa podatkowego.

Budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja i przebudowa powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Należy zauważyć, że istotnym i podstawowym kryterium, jakie brane jest pod uwagę przy ustalaniu możliwości przyjęcia wyjątkowego rozwiązania polegającego na zastosowaniu obniżonej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do szeroko pojętych usług montażowych i budowlano-montażowych, w tym w szczególności polegających na dostawie i montażu elementów zewnętrznych, tj. refleksoli, żaluzji fasadowych jest powstała w wyniku montażu cecha konstrukcyjna taka jak trwałość połączenia z budynkiem elementów, które zostają zamontowane na skutek wykonania usługi, a zwłaszcza sposób ingerencji zastosowanego montażu w konstrukcję budynku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że jednym z elementów prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest montaż żaluzji fasadowych (zwane dalej ŻF) oraz refleksoli. W tym celu Wnioskodawca zakupuje u producentów refleksole i ŻF a następnie dokonuje ich montażu u swoich klientów. Wnioskodawca w omawianym przypadku świadczy usługę montażu i z tego tytułu wystawia fakturę.

Refleksole oraz ŻF będące przedmiotem montażu charakteryzują się następującymi właściwościami:

  • są przeznaczone do montażu na otworach okiennych,
  • ograniczają dostęp światła słonecznego do pomieszczenia,
  • zwiększają udział światła rozproszonego w pomieszczeniu,
  • chronią pomieszczenie przed nagrzewaniem przez co przyczyniają się do poprawy komfortu termicznego w pomieszczeniach,
  • pozwalają na ograniczenie kosztów związanych z klimatyzacją pomieszczeń,
  • ograniczają przenikanie hałasu do wnętrza budynku,
  • nie wydzielają toksycznych substancji w trakcie eksploatacji,
  • emisja hałasu przez wyrób z napędem elektromechanicznym (związany z ruchem roboczym elementów ruchomych, wytwarzany przez silnik elektryczny podczas pracy) nie jest uważana za znaczące zagrożenie i jest kwestią komfortu, poziom emisji ciśnienia akustycznego jest mniejszy lub równy 58 dBA,
  • silniki posiadają stopień ochrony obudowy IP 44, to znaczy, że posiadają zabezpieczenia chroniące przed dotknięciem części pod napięciem i ruchomych za pośrednictwem narzędzi i drutów o średnicy 1 mm i większej oraz, że są zabezpieczone przed rozbryzgami wody na obudowę z dowolnego kierunku,
  • konstrukcja wyrobu i napędu pozwala na bezpieczne zatrzymanie wyrobu na każdej wysokości w obszarze pracy góra-dół i pozostawanie tam w stanie zawieszenia,
  • uch w górę i dół odbywa się za pomocą elektrycznego przełącznika lub zdalnie za pomocą pilota.

Montaż ŻF i refleksoli może być wykonany w następujący sposób:

  • we wnęce poprzez bezpośredni montaż do stolarki okiennej i drzwiowej; ewentualny demontaż osłony, powoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie okien i drzwi,
  • na ścianie budynku, także montaż do ocieplenia; potencjalny demontaż osłony, powoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie elewacji oraz szpalet wewnętrznych okna,
  • pod elewacją, kiedy to montaż osłony ma miejsce w nadprożu, a osłona jest następnie zabudowywana ociepleniem; w tym przypadku, demontaż osłony wiąże się z trwałym i nieodwracalnym uszkodzeniem ocieplenia okna, a także ściany wewnętrznej budynku.

Usługi montażu refleksoli i ŻF będące przedmiotem niniejszego wniosku mają miejsce w obiektach należących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ww. przez Wnioskodawcę usługi są wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 14 ust. 12 ustawy. Zlecenia składane przez klientów Wnioskodawcy obejmują dostawę wraz z montażem towarów, które to czynności stanowią usługę montażu świadczoną przez Wnioskodawcę. Przedmiotem umów zawieranych przez Wnioskodawcę ze swoimi klientami na wykonanie czynności objętych zakresem wniosku jest usługa montażu refleksoli i ŻF. Klienci Wnioskodawcy oczekują od Niego kompleksowego wykonania usługi, tj. zamontowania refleksoli i ŻF. Montaż refleksoli i ŻF będący przedmiotem wniosku, nastąpi z wykorzystaniem w sposób istotny elementów konstrukcyjnych budynku/lokalu. Sposób zamocowania poszczególnych elementów umożliwia późniejszy ich demontaż bez uszkodzenia konstrukcji budynku/lokalu. Wykonanie demontażu w budynku/lokalu w pewnych sytuacjach wymagać będzie drobnych prac budowlanych w tych budynkach/lokalach. Ponadto w przypadku ewentualnego demontażu niektóre elementy refleksoli lub ŻF ulegną trwałemu zniszczeniu. Demontaż refleksoli i żaluzji fasadowych nie powinien spowodować naruszenia elementów konstrukcyjnych budynku/lokalu, których głównym zadaniem jest przenoszenie obciążeń. Refleksole wykonane są z aluminium i tkaniny z poliestru (ewentualnie zamiast tkaniny z poliestru może być użyte włókno szklane). ŻF wykonane są z aluminium. Efektem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest podniesienie walorów użytkowych budynków/lokali, na których są montowane refleksole i żaluzje fasadowe. Przedmiotem niniejszego wniosku jest montaż reflleksoli na zewnątrz.

Należy zauważyć, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT, decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, natomiast pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa, nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z opisu sprawy wynika, że istotą wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności będzie montaż obejmujący także dostawę wymienionych we wniosku zewnętrznych refleksoli i żaluzji fasadowych. Z charakteru wykonanych czynności wynika, że dominującą w tym przypadku jest usługa, pomimo wartości (66%) montowanych towarów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę czynności polegające na dostawie i montażu, należy uznać za kompleksową usługę, przedmiotem której będzie montaż i uruchomienie ww. urządzeń, a nie dostawa poszczególnych materiałów, czy też zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

Zauważyć jednak należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, powinny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Co istotne, sama usługa montażu, czy też instalacja poszczególnych towarów, nie może być traktowana jako budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się, bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako ww. usługi, o których mowa w ustawie.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy należy wskazać, że obniżona stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie wtedy, gdy montaż określonych towarów następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego. Należy więc badać stopień konstrukcyjnego połączenia montowanych towarów i elementów obiektu budowlanego. Nie chodzi tutaj o badanie powiązania elementów montowanych z konstrukcyjnymi w rozumieniu techniki budowlanej elementami obiektu budowlanego, lecz o tak silne połączenie konstrukcyjne elementów montowanych i elementów obiektu budowlanego, że powstaje trwała całość spełniająca określoną funkcję użytkową.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że montaż zewnętrznych refleksoli oraz żaluzji fasadowych wykonany przez Wnioskodawcę w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym powoduje, że uzyskują one nowe parametry użytkowe oraz techniczne, unowocześnienie oraz usprawnienie, a także podwyższenie ich wartości. Skutkiem montażu zewnętrznych refleksoli oraz żaluzji fasadowych nie jest wyłącznie wzbogacanie obiektów o dodatkowe elementy wyposażenia, ale trwałe połączenie z budynkiem materiałów/elementów wybranych przez klienta podnosząc w sposób znaczący walory użytkowe obiektu. Elementy te stają się elementem składowym obiektu objętego społecznym programem mieszkaniowym, w którym są montowane a ich usunięcie może spowodować trwałe i nieodwracalne uszkodzenie obiektu. Specyfika wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności w zakresie montażu zewnętrznych refleksoli oraz żaluzji fasadowych wskazuje, że po zmontowaniu stają się one elementem konstrukcyjnym budynku, z którym zostają trwale połączone.

Istotnym i podstawowym kryterium, jakie brane jest pod uwagę przy ustalaniu możliwości przyjęcia wyjątkowego rozwiązania polegającego na zastosowaniu obniżonej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do szeroko pojętych usług montażowych, jest powstała w wyniku montażu cecha konstrukcyjna taka jak trwałość połączenia z obiektem elementów, które zostają zamontowane na skutek wykonania usługi, a zwłaszcza sposób ingerencji zastosowanego montażu w konstrukcję budynku.

Zatem, jeśli skutkiem realizacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest trwałe (czyli skutkujące w przypadku demontażu uszkodzeniem elementów konstrukcyjnych obiektu objętego społecznym programem mieszkaniowym) połączenie z budynkiem/lokalem materiałów lub konstrukcji wybranych przez klienta, a efektem prac jest podniesienie walorów użytkowych obiektów, w których ww. prace zostały przeprowadzone należy uznać za zasadne przypisanie przedmiotowych czynności do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, opodatkowanych stawką podatku 8%.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi montażu zewnętrznych refleksoli i żaluzji fasadowych, w sytuacji, gdy, koszt zakupu żaluzji/refleksoli stanowi 66% wartości tej usługi, dotyczące obiektów zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, są opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%, o której mowa w art. 41 ust. 2 w zw. z art. art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z art. 41 ust. 12c ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności tut. Organ nie rozpatrywał kwestii wysokości stawki podatku VAT dla usług montażu zewnętrznych refleksoli i żaluzji fasadowych w budynku o powierzchni powyżej 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia przekraczała 150 m2.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo tut. Organ informuje, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie:

  • 8% stawki podatku VAT dla usług montażu refleksoli,
  • 8% stawki podatku VAT dla usług montażu żaluzji fasadowych

do dnia 30 czerwca 2020 r. Natomiast po dniu 30 czerwca 2020 r. w zakresie określenia wysokości stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług będą miały zastosowanie przepisy dotyczące WIS.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj