Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.366.2020.2.ICz
z 28 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z 23 lipca 2020 r. (data wpływu 24 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku w związku z wydatkami dotyczącymi realizacji projektu pn. „Program …” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku w związku z wydatkami dotyczącymi realizacji projektu pn. „Program ….”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 lipca 2020 r. (data wpływu 24 lipca 2020 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 16 lipca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.366.2020.1.ICZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w związku z ogłoszonym konkursem nr (...) w ramach Osi Priorytetowej IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka nisko emisyjna, Działania 4.6 Czyste powietrze, Poddziałania 4.6.1 Czyste powietrze - konkurs, Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa …na lata 2014-2020, złożyła wniosek o dofinansowanie dla projektu „Program…”.

W ramach projektu prowadzone będą działania związane z zadaniami własnymi gminy polegającymi na udzielaniu wsparcia na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych dla mieszkańców doświadczających ubóstwa energetycznego w związku z realizacją projektu …., współfinansowanego ze środków Funduszu Wspierania Termomodernizacji i Remontów na podstawie Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r. poz. 22) oraz podpisanego porozumienia pomiędzy Gminą a Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii.

Mieszkańcy Gminy, czyli użytkownicy budynków mieszkalnych, którzy będą objęci dotacją w ramach projektu nie są podatnikami czynnymi w związku z przedmiotem projektu i nie mają możliwości odzyskania podatku VAT.

Wsparcie dla mieszkańców udzielane będzie w formie rzeczywistych usprawnień wykonywanych w ramach przedsięwzięcia niskoemisyjnego. Podstawą do udzielenia jest umowa dotycząca wsparcia termomodernizacyjnego oraz ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r. poz. 22), dlatego też dotacja ta podlega szczególnym zasadom rozliczania środków z Funduszu Wspierania Termomodernizacji i Remontów na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Dotacja celowa będzie obejmować wydatki dokonane przez Gminę przed przekazaniem środków finansowych na rzecz realizacji przedsięwzięć termomodernizacyjnych w formie refundacji, ale po zawarciu umowy w przedmiocie udzielenia wsparcia, zgodnie z przeznaczeniem określonym przez zawartą umowę.

Umowa pomiędzy Gminą a mieszkańcem będzie przewidywała dodatkowo szczegółowe informacje w zakresie:

  • zakresu wsparcia/przedsięwzięcia,
  • przestrzeganie obowiązku kontroli, który umożliwi funkcjonowanie procedur gwarantujących m.in. zachowanie poprawności i prawidłowości deklarowanych wydatków, zapewnienie właściwej ścieżki audytowej, zapobiegnie nadużyciom i nienależnie wypłaconym kwotom,
  • informacje w zakresie okresu trwałości projektu,
  • informacje w zakresie utrzymania produktów i rezultatów projektu w zakresie okresu trwałości projektu,
  • sposób użytkowania przedmiotu objętego dotację,
  • określenie wysokości wkładu własnego mieszkańca i wkładu Gminy,
  • określenie zasad dotyczących zwrotów dotacji jeśli to będzie wymagane.

Pismem z dnia 23 lipca 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

  1. Gmina jest czynnym podatnikiem od towarów i usług. Jednocześnie zakres projektu nie jest związany z działalnością opodatkowaną Gminy.
  2. Projekt obejmuje realizację inwestycji, których celem jest przeciwdziałanie ubóstwu, planowana jest modernizacja 283 budynków mieszkalnych w ramach Programu …, w tym 83 starych wysokoemisyjnych źródeł ciepła wraz z modernizacją instalacji wewnętrznej i ciepłej wody użytkowej w 83 budynkach zakwalifikowanych do programu …..w ramach środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. W ramach zadania nastąpi (w zależności od zakresu wniosku):
    • docieplenie ścian, stropów, podłóg na gruncie, fundamentów, stropodachów lub dachów, i/lub,
    • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, i/lub,
    • modernizacja systemu ogrzewania budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub systemu przygotowania ciepłej wody użytkowej, i/lub,
    • likwidacja liniowych i punktowych mostków cieplnych, i/lub,
    • modernizacja systemu wentylacji, i/lub,
    • instalacja lub wymiana urządzeń pomiarowo-kontrolnych, teletransmisyjnych oraz automatyki w ramach wdrażania systemów zarządzania energią, innych niż będące własnością operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych.”
    W wyniku projektu nie powstanie nowa infrastruktura, a jedynie zmodernizowana zostanie już istniejąca.
  3. Nabywcą na fakturach VAT będzie Gmina.
  4. Gmina nie wykorzysta towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efektem projektu, będzie modernizacja budynków mieszkalnych należących do mieszkańców Gminy, którzy spełnią wymagania Regulaminu Programu … (m.in. w zakresie wysokości dochodu, utrzymania trwałości zgodnie z Ustawą o wspieraniu remontów i termomodernizacji) i będą wykorzystywać efekty jedynie do celów mieszkalnych.
  5. Realizacja przedmiotowego projektu wpisuje się w zadania własne gminy na mocy art. 2 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020r., poz. 713).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizacja przez gminę projektu pn. „Program….” objętego Regionalnym Programem Operacyjnym dla Województwa … na lata 2014-2020, daje gminie możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina ze względu na prowadzoną działalność z zakresu usług publicznych oraz brakiem możliwości związanych z udostępnianiem przedmiotu zadań w ramach projektu w sposób odpłatny, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Wydatki ponoszone bezpośrednio przez Gminę to: organizacja kampanii edukacyjnej w ramach projektu, a także przygotowanie analizy finansowej koniecznej do wnioskowania o środki.

W związku z tym inwestycja (działania zaplanowane w ramach projektu) będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikającą art. 7 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. 2019 poz. 506 z późn. zm.). W szczególności zadania własne obejmują sprawy: określone w Art. 7. 1. „Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy: (...)


1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; (...)

5) ochrona zdrowia (...)

8) edukacji publicznej; (...)

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; (...)

18) promocji gminy;"

Podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowany, ponieważ zarówna Gmina, jak i mieszkańcy nie mają prawnej możliwości odliczenia podatku VAT. Zgodnie z Art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tzw. Ustawa VAT (tj. Dz.U. 2020 poz. 106) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Do czynności podlegających opodatkowaniu należą:

  • Dostawa towarów - odpłatna lub zrównana z odpłatną,
  • Świadczenie usług - odpłatne lub zrównane z odpłatnym,
  • Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
  • Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  • Import (od 1 stycznia 2013 r. - import towarów na terytorium kraju),
  • Eksport.

W związku z powyższym Gmina ponosząc wydatki w ramach projektu związane z przygotowaniem i realizacją projektu, w tym na edukację ekologiczną, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Dlatego też zostanie on uznany jako wydatek kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, ochrony zdrowia; (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 5 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie dla projektu „Program … w Gminie”.

W ramach projektu prowadzone będą działania związane z zadaniami własnymi gminy polegającymi na udzielaniu wsparcia na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych dla mieszkańców doświadczających ubóstwa energetycznego w związku z realizacją projektu…., współfinansowanego ze środków Funduszu Wspierania Termomodernizacji i Remontów na podstawie Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz podpisanego porozumienia pomiędzy Gminą a Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii.

Mieszkańcy Gminy, czyli użytkownicy budynków mieszkalnych, którzy będą objęci dotacją w ramach projektu nie są podatnikami czynnymi w związku z przedmiotem projektu i nie mają możliwości odzyskania podatku VAT.

Gmina jest czynnym podatnikiem od towarów i usług. Jednocześnie zakres projektu nie jest związany z działalnością opodatkowaną Gminy. Nabywcą na fakturach VAT będzie Gmina. Gmina nie wykorzysta towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efektem projektu, będzie modernizacja budynków mieszkalnych należących do mieszkańców Gminy, którzy spełnią wymagania Regulaminu Programu (m.in. w zakresie wysokości dochodu, utrzymania trwałości zgodnie z Ustawą o wspieraniu remontów i termomodernizacji) i będą wykorzystywać efekty jedynie do celów mieszkalnych. Realizacja przedmiotowego projektu wpisuje się w zadania własne gminy na mocy art. 2 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca – realizacja przedmiotowego projektu wpisuje się w zadania własne gminy na mocy art. 2 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, a ponadto Gmina nie wykorzysta towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów usług związanych z realizacją ww. zadania. W konsekwencji Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest jednak pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Wobec powyższego Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku związanego z wydatkami na przygotowanie i realizację projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku związanego z wydatkami na przygotowanie i realizację projektu jest prawidłowe.

Ponadto, Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj