Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.446.2020.1.DK
z 31 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pn. „(...)”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pn. „(…)”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat B. (dalej: Wnioskodawca lub Powiat) jest jednostką samorządu terytorialnego, do zakresu działania której należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Powiat został powołany do realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 4 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 920 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie powiatowym). Zadania publiczne są wykonywane przez Powiat w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie powiatowym Powiat posiada osobowość prawną.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym, do zadań własnych powiatu należy działalność w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Dodatkowo, Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). W związku z czym, pewne czynności wykonywane przez Powiat na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych zaliczane są do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę).

Powiat planuje realizować inwestycję pn. „(...)”(dalej: Projekt).

W celu wykonania Projektu Powiat złożył wniosek o dofinansowanie z Funduszy norweskich i EOG w ramach Programu „Kultura”, na działanie: „Poprawa zarządzania dziedzictwem kulturowym” w ramach MF EOG 2014-2021.

Głównym celem Projektu jest rozwój społeczno-gospodarczy, wzmocniony poprzez współpracę w dziedzinie kultury i zarządzania dziedzictwem kulturowym na obszarze Powiatu, a także stworzenie miejsca integracji lokalnej społeczności, w tym osób niepełnosprawnych.

Projekt przyczyni się do poprawy zarządzania dziedzictwem kulturowym na terenie Powiatu, zwiększenia dostępu do sztuki i kultury oraz wzrostu poziomu wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego poprzez stworzenie odpowiednich warunków do prowadzenia działalności kulturalnej zarówno w ramach ochrony dziedzictwa kulturowego, jak również w zakresie infrastruktury kulturalnej.

Biorąc pod uwagę wyznaczony przepisami zakres zadań własnych Powiatu oraz zakres przedmiotowy Projektu należy wskazać, że realizacja Projektu będzie stanowiła realizację zadań własnych Wnioskodawcy, o których mowa w powołanym powyżej art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym, tj. działania w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

W ramach Projektu zostaną przeprowadzone roboty budowlane w obecnie nieużywanym, zabytkowym budynku (dalej: Budynek). Budynek wpisany jest do rejestru zabytków nieruchomych województwa oraz do gminnej ewidencji zabytków. Omawiany Budynek stanowi własność Wnioskodawcy i po zakończeniu realizacji Projektu Budynek również pozostanie własnością Powiatu.

Działania w zakresie rewitalizacji Budynku mają na celu adaptację Budynku na cele kulturalno - edukacyjne i będą polegały, m.in. na rekonstrukcji i rewaloryzacji elewacji, przebudowie klatki schodowej, wykonaniu instalacji elektrycznej, centralnego ogrzewania, dostosowania układu pomieszczeń do nowych funkcji, a także dostosowaniu Budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Projekt będzie obejmował również:

  • wyposażenie Budynku w niezbędny sprzęt do działalności kulturalno – edukacyjnej, m.in. meble, sprzęt komputerowy i multimedialny, sprzęt sceniczno – estradowy;
  • wdrożenie oferty kulturalno-edukacyjnej w trakcie realizacji projektu, np. warsztaty, wystawy, wykłady związane tematycznie z prezentacją unikalnego dziedzictwa kulturowego rejonu Bieszczad;
  • szkolenia związane z powyższą tematyką, np. szkolenie z oprowadzania po obiektach dziedzictwa kulturowego;
  • promocję Projektu.

Powiat będzie beneficjentem wnioskowanego dofinansowania oraz inwestorem Projektu. Ponoszone przez Powiat wydatki na realizację Projektu będą dokumentowane przez wykonawców wystawionymi na Wnioskodawcę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT.

Co istotne, Powiat planuje powołać samorządową instytucję kultury, pn. B. Centrum Dziedzictwa Kulturowego (dalej: BCDK), której siedziba będzie znajdowała się w ww. Budynku. Przedmiotem działalności BCDK – prowadzonej w Budynku – będzie wspieranie rozwoju społeczno-kulturalnego mieszkańców Powiatu poprzez edukację kulturalną i propagowanie kultury.

Po zakończeniu realizacji Projektu, Powiat w ramach realizacji zadań własnych w zakresie kultury zamierza nieodpłatnie udostępnić w całości majątek powstały w wyniku Projektu (budynek wraz z wyposażeniem) na podstawie umowy użyczenia dla BCDK. Powiat nie będzie pobierał od BCDK jakichkolwiek opłat za korzystanie z obiektu powstałego w ramach Projektu oraz wykorzystywał go do celów komercyjnych. Wnioskodawca nie będzie również samodzielnie prowadził działalności kulturalnej w Budynku.

BCDK będzie instytucją kultury posiadającą osobowość prawną na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 194 ze zm., dalej: ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Organizatorem dla BCDK będzie Powiat. BCDK będzie podlegał wpisowi do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Powiat.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż BCDK nie będzie jednostką budżetową oraz zakładem budżetowym Powiatu, zatem nie będzie podlegał centralizacji rozliczeń VAT razem z Wnioskodawcą.

BCDK będzie wykorzystywał majątek powstały w wyniku projektu na potrzeby działalności statutowej, jak również w pewnym zakresie do działalności gospodarczej (np. opłaty za bilety wstępu na wybrane wystawy, wykłady).

Organizatorem oferty kulturalno - edukacyjnej, np. wystawy, wykłady, itd. (również organizowanej w trakcie trwałości Projektu) realizowanej w Budynku będzie BCDK. Zatem, przychody związane z organizowaniem przedmiotowej oferty kulturalno - edukacyjnej (również organizowanej w trakcie trwałości Projektu) będą osiągane wyłącznie przez BCDK jako odrębny podmiot od Wnioskodawcy.

Środki otrzymane przez Powiat w ramach wnioskowanego dofinansowania na realizację Projektu - w części dotyczącej wdrożenie oferty kulturalno-edukacyjnej - zostaną przekazane jako dotacja podmiotowa na rzecz BCDK, ponieważ Powiat w celu organizowania działalności kulturalnej w Budynku powoła wskazaną samorządową instytucję kultury.

Natomiast, Powiat – w związku z realizacją Projektu – nie osiągnie żadnych przychodów związanych zarówno z organizowaniem oferty kulturalno - edukacyjnej (również w trakcie trwałości Projektu) oraz z udostępnianiem Budynku na rzecz BCDK.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn.: „(…)”, Powiat będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT, tj. czy będzie miał możliwość obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki w trakcie realizacji ww. Projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT – tj. możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki w trakcie realizacji ww. Projektu – ponieważ nabyte towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego Projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT. Ponadto, Powiat realizując przedmiotowe przedsięwzięcie realizuje zadania własne nałożone odrębnymi przepisami i nie będzie występował – dla tej czynności – w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej.

Poniżej Powiat przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm., dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.

W myśl przywołanej regulacji, prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.

  1. gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz
  2. gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

1. Powiat jako podatnik VAT w związku z realizacją Projektu

Natomiast, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tej regulacji, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. jednostka samorządu terytorialnego będzie uznana za podatnika VAT, jeżeli wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jej zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jej zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem, z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Dodatkowo, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Natomiast, na mocy art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

W świetle art. 12 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, organizator (przyp. podmiot tworzący instytucję kultury) zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.

W związku z powyższym, Powiat jako organizator instytucji kultury (tj. BCDK) będzie zobowiązany do zapewnienia jej środków niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Powiat nabywając towary / usługi celem realizacji Projektu, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działał – dla tej czynności – w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na Projekt będą bowiem ponoszone w związku z realizacją zadań własnych Powiatu z zakresu kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Jak zostało wskazane, Powiat nie przewiduje wykorzystania nabytych towarów i usług w ramach realizacji Projektu do świadczenia odpłatnych usług / dostawy towarów, które potencjalnie mogłyby podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Powiatu i stanowiłyby działalność gospodarczą Powiatu w rozumieniu ustawy o VAT.

Wydatki na Projekt są/będą zatem Donoszone przez Powiat do realizacji zadań własnych – poza działalnością gospodarczą Wnioskodawcy – a tym samym nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie, z którą prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego ma podatnik VAT ponoszący wydatki w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.

2. Związek wydatków poniesionych w ramach Projektu z działalności opodatkowana VAT Powiatu

Natomiast, drugą przesłanką wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – warunkującą możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego – jest wykorzystanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zdaniem Powiatu, powyżej wskazana regulacja odnosi się do nieodpłatnego świadczenia usług przez podatnika VAT. Natomiast, w opinii Wnioskodawcy, udostępniając nieodpłatnie majątek powstały w wyniku Projektu do BCDK, Powiat nie będzie występował w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej realizujący nieodpłatnie zadania własne z zakresu spraw dotyczących kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Zatem, przedmiotowy obszar działalności Powiatu, tj. wykonywanie zadań własnych w oparciu o reżim publicznoprawny, nie może być podstawą do zastosowania wobec Wnioskodawcy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z tym – zdaniem Wnioskodawcy – nie istnieje / nie będzie istniał związek pomiędzy wydatkami Powiatu poniesionymi w ramach Projektu z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi VAT przez Powiat. W konsekwencji, druga przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca możliwość odliczenia VAT naliczonego, również nie została spełniona.

Reasumując, Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT – tj. możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki w trakcie realizacji ww. Projektu – ponieważ zakupy towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Ponadto, Powiat realizując przedmiotowe przedsięwzięcie realizuje zadania własne nałożone odrębnymi przepisami i nie będzie występował – dla tej czynności – w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych, przykładowo:

  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 28 kwietnia 2020 r. (sygn. 0112- KDIL3.4012.137.2020.1.JK) stwierdzi, iż: „czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których jednostka samorządowa nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez jednostki poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy. W odniesieniu do sytuacji Wnioskodawcy, należy zauważyć, że świadczenie polegające na oddaniu w nieodpłatne użyczenie samorządowej instytucji kultury – Gminnemu Ośrodkowi Kultury zrewitalizowanego budynku rampy pokolejowej będzie realizowane w ramach wykonywania zadań własnych w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym czy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy), niewątpliwie stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej”,
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 16 września 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.274.2019.2.AP) stwierdził, iż: „w okolicznościach rozpatrywanej sprawy, w związku z wydatkami, które Miasto będzie ponosić w roku 2019 na realizację zadania pn. „Termomodernizacja Ośrodka Kultury w A”, Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług. W analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca w stosunku do przedmiotowego zadania nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki służące realizacji przedmiotowej inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem”;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 2 sierpnia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.260.2019.1.SS) stwierdził, iż: „opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług (ewentualnie nieodpłatne zrównane z odpłatnym świadczeniem), jednak aby takie czynności podlegały opodatkowaniu, muszą być one wykonywane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. (...) Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadania, Gmina nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku VAT wynikającej z faktur dokumentujących ww. wydatki, gdyż w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca w stosunku do przedmiotowego zadania nie działa jako podatnik VAT, a wydatki służące realizacji ww. zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem”;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 7 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-2.4012.630.2018.2.AG) stwierdził, że: „W odniesieniu do sytuacji Wnioskodawcy należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym przekazaniu (udostępnieniu) do użytkowania na rzecz Domu Kultury nieruchomości, będącej własnością Gminy, realizowane w ramach wykonywania zadań własnych w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, niewątpliwie stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej. Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz Domu Kultury, realizowane jest poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca realizując tę czynność nie występuję/nie będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Odnosząc się zatem do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przedmiotową inwestycją stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie nie zostały/nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Bowiem z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z poniesionymi wydatkami na realizację przedmiotowego zadania wynika, że nabycie towarów i usług w związku realizacją przedmiotowej inwestycji nie ma/nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym, z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT”.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj