Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.382.2020.3.AK
z 3 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2020 r. (data wpływu 21 maja 2020r.), uzupełnionym pismem w dniu 20 lipca 2020r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT, świadczonych przez Wnioskodawcę usług we współpracy z Uczelnią, po uzyskaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty, wykonywanych zarówno …, jak i w wielu innych miastach Polski,
  • zwolnienia od podatku VAT, świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia, polegających na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych dostępnych przez Internet,

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT, świadczonych przez Wnioskodawcę usług we współpracy z Uczelnią, po uzyskaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty, wykonywanych zarówno …, jak i w wielu innych miastach Polski,
  • zwolnienia od podatku VAT, świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia, polegających na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych dostępnych przez Internet.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 20 lipca 2020 r., o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania, własne stanowisko oraz dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego wpisaną do rejestru przedsiębiorców. Od momentu powstania spółka zamierzała zajmować się obrotem i wynajmem nieruchomości oraz doradztwem gospodarczym, obecnie zmieniła swoją aktywność, dostosowując ją do swoich możliwości i warunków rynkowych. Aktualnie głównym przedmiotem działalności jest współpraca z wyższą uczelnią przy organizowaniu i realizacji studiów podyplomowych, zarówno realizowanych stacjonarnie, jak i zdalnie za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Wnioskodawca rozwija również swoją drugą aktywność edukacyjną, którą są szkolenia i kursy e-learningowe, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. W 2019 roku spółka zaczęła rozwijać swoją działalność na polu edukacyjnym związaną z powstaniem studiów podyplomowych … na Uniwersytecie …

Oferta studiów … adresowana jest do samorządowców, którzy zajmują wysokie stanowiska kierownicze - z prezydentami i burmistrzami miast włącznie. Skorzystać z niej mogą również zarządzający spółkami miejskimi. Ukończenie programu m.in. nadaje uprawnienia do zasiadania w radach nadzorczych spółek skarbu państwa (bez konieczności zdawania egzaminu). Studia mają na celu wykształcenie kompetentnych, skutecznych i odpowiedzialnych liderów, którzy posiadają szeroką perspektywę, potrafią generować twórcze, korzystne, często nowatorskie i trwałe rozwiązania w przestrzeni publicznej. Zajęcia są przeznaczone zarówno dla urzędników, jak i dla polityków oraz liderów opinii (urzędy miast, gmin, marszałkowskie, powiaty, spółki, radni, ale też zarządzający …-sami współpracujący z samorządami). Celem studiów jest przekazanie oraz usystematyzowanie wiedzy niezbędnej do zarządzania instytucjami publicznymi w oparciu o najlepsze praktyki i doświadczenia pracowników/liderów jednostek publicznych oraz współpracującego z nimi świata biznesu i mediów. Praktyczny wymiar tych studiów polega na tym, że studenci skorzystają z wiedzy i doświadczenia prezydentów, dyplomatów, praktyków zarządzania w samorządach, twórców strategii samorządowych oraz wykładowców akademickich.

Praca przy tworzeniu i realizacji tego kierunku studiów odbywa się przy współpracy z Uniwersytetem … w … na podstawie zawartej prze Wnioskodawcę z Uczelnią umowy, w ramach której oba podmioty powołały nowy kierunek … w … i … (zajęcia odbywają się w tych miastach od października 2019 r.). Obecnie kierunek ten jest rozwijany na kolejne miasta (.. i …). Liderem projektu został Uniwersytet …. … został Partnerem. Kopia umowy stanowi załącznik do wniosku. W ramach tej umowy w zakresie obowiązków spółki … leży min. współtworzenie programu studiów, rekrutacja studentów, dobór wykładowców, działania marketingowe i wizerunkowe. Szczegółowe zasady współpracy pomiędzy spółką … a Uczelnią określa zawarta między nimi umowa. Zgodnie z nią Uczelnia zapewnia merytoryczną obsługę studiów, zobowiązując się do wszelkich działań w zakresie organizacji i prowadzenia studiów …, a w szczególności: opracowania programu studiów oraz określenia limitów i kryteriów przyjęć, przygotowania i prowadzenia dokumentacji studiów, w tym dokumentacji dotyczącej realizacji programu studiów, realizacji programu studiów i weryfikacji efektów uczenia się, zawierania umów lub porozumień z osobami realizującymi zajęcia, w tym z nauczycielami akademickimi i innymi pracownikami pozostającymi w stosunku pracy z Liderem oraz wykładowcami nie reprezentującymi Stron, z uczestnikami studiów lub przedstawicielami jednostek finansujących ich udział, kontrahentami wspomagającymi realizację programu studiów, w tym z patronami przedsięwzięcia, zapewnienia merytorycznego i organizacyjnego kierownictwa studiów, w tym organizacji i zabezpieczenia zasobów niezbędnych do realizacji procesu kształcenia, przygotowania pomocy dydaktycznych koniecznych do realizacji programu studiów, wydawania świadectw i innych dokumentów potwierdzających przebieg studiów, na zasadach określonych w przepisach powszechnie obowiązujących.

Uczelnia zapewnia obsługę biurowo-organizacyjną Studiów … oraz obsługę rachunkową w zakresie rozliczenia kosztów i przychodów wspólnych.

Wnioskodawca, czyli Partner, zobowiązuje się w szczególności do wspierania organizacji naboru kandydatów, m. in. poprzez akwizycję indywidualną, reklamę prasową, lub też inną formę promocji w celu pozyskania studentów, przedstawiania do akceptacji Uczelni wykładowców dla wybranych obszarów tematycznych, uczestnictwa w pracach Rady Studiów, wskazania osoby odpowiedzialnej za wsparcie obsługi organizacyjnej studiów i zabezpieczenia wszelkich warunków organizacyjnych. Dla celów opiniowania spraw bezpośrednio dotyczących realizacji procesu nauczania i jakości kształcenia, w tym programu studiów oraz kadry realizującej kształcenie, Strony powołują Radę Studiów, na okres kadencji odpowiadającej cyklowi kształcenia.

Kadencja Rady Studiów może zostać przedłużona na kolejne cykle kształcenia. Rada Studiów wykonuje obowiązki konsultacyjne i opiniodawcze w zakresie wskazanym w ust. 1. Radę Studiów tworzą:

  • Dyrektor …Szkoły ... jako Przewodniczący,
  • kolejnych dwóch przedstawicieli Lidera,
  • dwóch przedstawicieli Partnera.

Zatem Wnioskodawca wykonuje część pracy związaną z aktywowaniem konkretnego kierunku studiów podyplomowych oraz aktywnie uczestniczy w realizacji procesów nauczania przez uczestnictwo w Radzie Studiów.

Wnioskodawca tworzy i organizuje te specjalistyczne kierunki studiów w miastach poza Krakowem (do zadań Wnioskodawcy należy m.in. znalezienie sali wykładowych, hotelu dla wykładowców), udziela wywiadów w mediach, uczestniczy we wszystkich zajęciach ze studentami na każdym zjeździe, roztacza opiekę nad studentami i wykładowcami, organizuje spotkania integracyjnych dla studentów poza zajęciami w ramach „Klubu …”.

Wnioskodawca jest autorem pomysłu na utworzenie kierunku studiów … dla samorządu. Dobiera i zaprasza do wykładów kadrę naukową spoza .., współtworzy programu studiów, bierze udział w rozmowach rekrutacyjnych, wyszukuje sale dla sale i wynajmuje sale do prowadzenia zajęć ze studentami …..

Rolą Wnioskodawcy jest też pozyskanie ważnych partnerów: Związku …, … i Portalu samorządowego, jak również prezentacja programu … na zjeździe związku Miast Polskich. Prezentacja programu … w Związku …..

Prace wizerunkowe i marketingowe to m.in. opracowanie treści na stronę www …., opracowanie kampanii na media społecznościowe, opracowanie kontentu do broszury dedykowanej studiom.

Zajęcia ze studentami odbywają się stacjonarnie w wynajmowanych w tym celu lokalach …, w … i w … oraz w budynkach … w …. Aktualnie, ze względu na ograniczenia związane z pandemią, nie odbywają się zajęcia w trybie stacjonarnym, a w ich miejsce realizowane są spotkania zdalne przy wykorzystaniu komunikacji elektronicznej (np. przez platformę do wideokonferencji zoom).

W ramach rozliczeń za pracę przy realizacji studiów podyplomowych (świadczenie usług związanych z kształceniem na rzecz uczelni wyższej) Wnioskodawca wystawia dla Uczelni fakturę VAT.

Obecnie spółka … z sukcesem rozwija swoją działalność na polu edukacyjnym i skupia całą swoją aktywność w tym kierunku. Spółka zamierza uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego i w tym celu ubiega się o wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół. Obecnie spółka czeka na wpis do ewidencji prowadzonej przez Urząd Miejski ….. W związku z uzyskaniem statusu placówki kształcenia ustawicznego Spółka zamierza rozpocząć świadczenie usług kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zdarzenie przyszłe dotyczy świadczenia wyżej opisanych usług, w tym dla Uczelni przy realizacji studiów podyplomowych … w tym samym zakresie, ale już po uzyskaniu przez Wnioskodawcę wpisu do ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez Urząd Miejski ….

Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach współorganizowania studiów podyplomowych nie są usługami w zakresie kształcenia rozumianymi jako usługi, których bezpośrednim odbiorcą są słuchacze studiów, ponieważ Wnioskodawca nie jest wyższą uczelnią i nie posiada uprawnień do kształcenia podyplomowego, ale świadczone usługi są usługami ściśle związanymi z usługami kształcenia, wykonywanymi przez Wnioskodawcę na rzecz Uczelni w celu wspólnej realizacji studiów podyplomowych.

Celem świadczonych w ramach współpracy z Uczelnią usług jest i będzie wykonanie kompleksowej usługi polegającej na przeprowadzaniu studiów podyplomowych, w efekcie której uczestnicy projektu uzyskają niezbędną wiedzę w zakresie realizowanych studiów.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z 4 grudnia 2016r.- Prawo oświatowe.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wnioskodawca nie będzie posiadać dokumentacji potwierdzającej finansowanie studiów ze środków publicznych.

Świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z Uczelnią usługi, stanowią usługi ściśle związane z usługą podstawową, tj. usługą kształcenia na studiach podyplomowych świadczoną przez uczelnie wyższą.

Celem świadczenia ww. usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane z kształceniem na rzecz uczelni wyższej są niezbędne do wykonania usługi kształcenia. Kształcenie na studiach podyplomowych na kierunkach realizowanych przez Uczelnię wspólnie z Wnioskodawcą jest kierunkiem nowym, unikatowym w Polsce, nie powstałby bez inicjatywy, współpracy i czynnego działania Wnioskodawcy przy bieżącej jego realizacji. Bez udziału Wnioskodawcy Uczelnia nie realizowałaby takiego kierunku studiów z powodu braku wsparcia merytorycznego osób, które dzięki Wnioskodawcy zasilają grono wykładowców. Ponadto Wnioskodawca jest autorem pomysłu utworzenia i rozwoju unikatowego kierunku studiów podyplomowych, który to pomysł rozwija i czynnie realizuje zadania wspólnie z Uczelnią m.in. przez propagowanie tego kierunku studiów, nabór części grona wykładowców, wspólną z Uczelnią rekrutacją słuchaczy, udział w zajęciach, ankietowanie studentów, wynajem sali wykładowych, aktywną pracę w ramach Rady Studiów, spotkania w ramach Klubu …. Wnioskodawca odpowiedzialny jest za promowanie kierunku w mediach.

Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w opisywanej wyżej sprawie, uzyskując interpretację indywidualną z 27 marca 2020 r. o numerze 0111-KDIB3-2.4012.101.2020.2.AZ. Obecne wątpliwości interpretacyjne dotyczą spełnienia wymogów do zwolnienia sprzedaży opisywanych usług w związku z terytorialnym charakterem ewidencji placówek oświatowych, jak i poszerzeniem zakresu działalności Wnioskodawcy o szeroko rozumiany e-learning.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach współorganizowania studiów podyplomowych nie są usługami w zakresie kształcenia rozumianymi jako usługi, których bezpośrednim odbiorcą są słuchacze studiów, ponieważ Wnioskodawca nie jest wyższą uczelnią i nie posiada uprawnień do kształcenia podyplomowego, ale świadczone usługi są usługami ściśle związanymi z usługami kształcenia, wykonywanymi przez Wnioskodawcę na rzecz Uczelni w celu wspólnej realizacji studiów podyplomowych.

Celem świadczonych w ramach współpracy z Uczelnią usług jest i będzie wykonanie kompleksowej usługi polegającej na przeprowadzaniu studiów podyplomowych, w efekcie której uczestnicy projektu uzyskają niezbędną wiedzę w zakresie realizowanych studiów.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z 4 grudnia 2016r.- Prawo oświatowe.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wnioskodawca nie będzie posiadać dokumentacji potwierdzającej finansowanie studiów ze środków publicznych;

Świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z Uczelnią usługi, stanowią usługi ściśle związane z usługą podstawową, tj. usługą kształcenia na studiach podyplomowych.

Celem świadczenia ww. usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są niezbędne do wykonania usługi kształcenia. Kształcenie na studiach podyplomowych na kierunkach realizowanych przez Uczelnię wspólnie z Wnioskodawcą jest kierunkiem nowym, unikatowym w Polsce, nie powstałby bez inicjatywy, współpracy i czynnego działania Wnioskodawcy przy bieżącej jego realizacji. Bez udziału Wnioskodawcy Uczelnia nie realizowałaby takiego kierunku studiów z powodu braku wsparcia merytorycznego osób, które dzięki Wnioskodawcy zasilają grono wykładowców. Ponadto Wnioskodawca jest autorem pomysłu utworzenia i rozwoju unikatowego kierunku studiów podyplomowych, który to pomysł rozwija i czynnie realizuje zadania wspólnie z Uczelnią m.in. przez propagowanie tego kierunku studiów nabór części grona wykładowców, wspólną z Uczelnią rekrutacją słuchaczy, udział w zajęciach, ankietowanie studentów, wynajem sali wykładowych, aktywną pracę w ramach Rady Studiów, spotkania w ramach Klubu …. Wnioskodawca odpowiedzialny jest za promowanie kierunku w mediach.

Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w opisywanej wyżej sprawie, uzyskując interpretację indywidualną z 27 marca 2020 r. o numerze 0111-KDIB3-2.4012.101.2020.2.AZ. Obecne wątpliwości interpretacyjne dotyczą spełnienia wymogów do zwolnienia sprzedaży opisywanych usług w związku z terytorialnym charakterem ewidencji placówek oświatowych, jak i poszerzeniem zakresu działalności Wnioskodawcy o szeroko rozumiany e-learning.

W uzupełnieniu wniosku na pytania tut. Organu:

  1. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy?
  2. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe?
  3. Czy Wnioskodawca będzie podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT lub § 3 ust. 1 pkt 13 lub 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r., poz. 701, z późn. zm.)?
  4. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego?
  5. Czy nabyte w trakcie ww. usług, umiejętności będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych? Jeśli tak to jakich zawodów/branż?
  6. Czy Wnioskodawca w zakresie ww. usług, będzie podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe?
  7. Czy usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, o których mowa we wniosku, prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to należy wskazać dokładną podstawę prawną w odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę?
  8. Czy usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet będą finansowane w całości lub w części ze środków publicznych?
  9. Czy Wnioskodawca będzie posiadał stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania usług kształcenia, polegających na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, są środki publiczne?
  10. Czy ww. usługi Wnioskodawca będzie świadczył jako główny wykonawca czy podwykonawca?
  11. Czy usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, o których mowa we wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę będą usługami podstawowymi czy usługami ściśle związanymi z usługą podstawową (szkoleniem zawodowym)?
  12. W sytuacji gdy Wnioskodawca nie będzie wykonywał usługi podstawowej, to czy usługi szkoleniowe, świadczone przez podmioty na zlecenie których Wnioskodawca będzie świadczył ww. usługi, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 ustawy o VAT lub § 3 ust. 1 pkt 13 lub 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień?
  13. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą stanowiły usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)?
  14. Czy świadczenie usług kształcenia, polegających na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będzie zautomatyzowane, a udział człowieka będzie niewielki?
  15. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą stanowiły usługi edukacyjne w ramach których treść kursu przekazywana będzie przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej?
  16. Czy świadczenie ww. usług możliwe jest bez wykorzystania technologii informacyjnej?

Zainteresowany udzieli następujących odpowiedzi:

  1. Tak, będą to usługi kształcenia.
  2. Tak.
  3. Nie.
  4. Nie.
  5. Tego Wnioskodawca nie wie i nie ma na to wpływu, więc nie.
  6. Nie.
  7. Tak. Określają to przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tj. Dz. U. z 2020, poz. 910), stanowiące podstawę prawną działalności placówki kształcenia ustawicznego dla Instytutu …..

Art. 117 [Organizacja kształcenia ustawicznego]

  1. Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
    1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
    2. formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

1a. Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

  1. kwalifikacyjny kurs zawodowy;
  2. kurs umiejętności zawodowych;
  3. kurs kompetencji ogólnych;
  4. turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
  5. kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. [...]

  1. Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych - także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.

  1. Nie, być może czasami w części.
  2. Nie.
  3. Nie dotyczy w związku z negatywnymi odpowiedziami na powyższe.
  4. Będą to usługi podstawowe Wnioskodawcy.
  5. Nie dotyczy.
  6. Nie, ponieważ te usługi będą wymagały znacznego udziału uczestników.
  7. Nie.
  8. Tak.
  9. Nie.

Instytut … pracuje nad pakietami on-linowych szkoleń pogłębiających wiedzę wyniesioną ze studiów menadżerskich.

Oferta szkoleń ogniskuje się na następujących obszarach:

  1. Szkolenia finansowo-prawne: mediacje i arbitraż, prawo dla nie-prawników, nadzór właścicielski, zarządzanie zmianą, inżynieria finansowa, sieciowanie w biznesie.
  2. Szkolenia medialne-retoryka i storytelling w wystąpieniach publicznych, media lokalne, krajowe i branżowe w pracy samorządu terytorialnego, praca z dziennikarzem w środowisku biznesowym, transformacja modeli biznesowych pod wpływem nowych mediów.
  3. Szkolenia społeczno-polityczne: zmiana postaw i wywieranie wpływu na ludzi, rozwój osobisty, relacje Polska-Wschód, protokół dyplomatyczny, wystąpienia publiczne i emisja głosu, kryzys klimatyczny i kryzysy społeczne.

Do każdego z tych szkoleń przypisani są konkretni szkoleniowcy - nazwiska rozpoznawalne, o wyrobionej marce, ludzie cieszący się poważaniem i legitymujący ogromnym doświadczeniem w danej dziedzinie.

Instytut … może też stworzyć dodatkowe szkolenie odpowiadające na konkretną potrzebę indywidualnego klienta.

Szkolenia te realizowane będą przy użyciu internetowych platform komunikacyjnych, w czasie rzeczywistym, z możliwą interakcją słuchaczy z prowadzącym szkolenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, który uzyska status jednostki objętej systemem oświaty po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych …, polegające na świadczeniu usług ściśle związanych z kształceniem, wykonywanych zarówno …, jak i w wielu innych miastach Polski, będą zwolnione z podatku VAT? Czy wykonywanie tych usług w innych miastach poza …, bez wpisów do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w każdej z lokalizacji, w której odbywają się zajęcia, daje podstawy do zwolnienia tych usług z VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 26 ustawy VAT?
  2. Czy świadczenie usług kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą objęte zwolnieniem z podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi związane z kształceniem, wykonywane przez Wnioskodawcę, który uzyska już wpis do ewidencji jednostek oświatowych, będą zwolnione z podatku VAT.

Wnioskodawca, który będąc jednostką objętą systemem oświaty, będzie wykonywał usługi związane z kształceniem, polegające na realizacji wspólnego przedsięwzięcia z wyższą uczelnią w zakresie studiów podyplomowych, spełniać będzie wymagania określone w art. 43 ust. l pkt 26 ustawy VAT, jako jednostka objęta systemem oświaty i wykonująca usługi określone w tym przepisie. Sam fakt, że usługi te będą realizowane nie tylko w mieście, w którym uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, nie zmienia statusu podatnika jako jednostki oświatowej, tym samym nie wpływa na zmianę kwalifikowania usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy odpłatne prowadzenie kursów i szkoleń objęte będzie zwolnieniem z podatku VAT. Wynika to z faktu, że Wnioskodawca, świadczący takie usługi, będzie spełniał warunki zapisane w art. 43 ust. l pkt 26 ustawy VAT, jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, a świadczone usługi stanowić będą usługi kształcenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…)

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r., poz. 1722, z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy 2006/112/WE Rady nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Analogicznie w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy koniecznym jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia na poziomie wyższym, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo jednostką badawczo-rozwojową. Również w tym przypadku niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Natomiast w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy koniecznym jest spełnienie przesłanki dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innego niż wymienione w pkt 26 przy jednoczesnym spełnieniu jednej z przesłanek wymienionych w poz. a-c tego przepisu.

Jednocześnie z powołanych przepisów art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 i art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli: są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego wpisaną do rejestru przedsiębiorców. Aktualnie głównym przedmiotem działalności spółki jest współpraca z wyższą uczelnią przy organizowaniu i realizacji studiów podyplomowych, zarówno realizowanych stacjonarnie, jak i zdalnie za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Wnioskodawca rozwija również swoją drugą aktywność edukacyjną, którą są szkolenia i kursy e-learningowe, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. W 2019 roku spółka zaczęła rozwijać swoją działalność na polu edukacyjnym związaną z powstaniem studiów podyplomowych … na Uniwersytecie …. Praca przy tworzeniu i realizacji tego kierunku studiów odbywa się przy współpracy z Uniwersytetem … na podstawie zawartej przez Wnioskodawcę z Uczelnią umowy, w ramach której oba podmioty powołały nowy kierunek … i .. (zajęcia odbywają się w tych miastach od października 2019 r.). Obecnie kierunek ten jest rozwijany na kolejne miasta (… i …). Liderem projektu został Uniwersytet ….. … został Partnerem. W ramach umowy w zakresie obowiązków spółki … leży m.in. współtworzenie programu studiów, rekrutacja studentów, dobór wykładowców, działania marketingowe i wizerunkowe. Szczegółowe zasady współpracy pomiędzy spółką …, a Uczelnią określa zawarta między nimi umowa. Zgodnie z nią Uczelnia zapewnia merytoryczną obsługę studiów, zobowiązując się do wszelkich działań w zakresie organizacji i prowadzenia studiów …, a w szczególności: opracowania programu studiów oraz określenia limitów i kryteriów przyjęć, przygotowania i prowadzenia dokumentacji studiów, w tym dokumentacji dotyczącej realizacji programu studiów, realizacji programu studiów i weryfikacji efektów uczenia się, zawierania umów lub porozumień z osobami realizującymi zajęcia, w tym z nauczycielami akademickimi i innymi pracownikami pozostającymi w stosunku pracy z Liderem oraz wykładowcami nie reprezentującymi Stron, z uczestnikami studiów lub przedstawicielami jednostek finansujących ich udział, kontrahentami wspomagającymi realizację programu studiów, w tym z patronami przedsięwzięcia, zapewnienia merytorycznego i organizacyjnego kierownictwa studiów, w tym organizacji i zabezpieczenia zasobów niezbędnych do realizacji procesu kształcenia, przygotowania pomocy dydaktycznych koniecznych do realizacji programu studiów, wydawania świadectw i innych dokumentów potwierdzających przebieg studiów, na zasadach określonych w przepisach powszechnie obowiązujących. Wnioskodawca, czyli Partner, zobowiązuje się w szczególności do wspierania organizacji naboru kandydatów, m.in. poprzez akwizycję indywidualną, reklamę prasową, lub też inną formę promocji w celu pozyskania studentów, przedstawiania do akceptacji Uczelni wykładowców dla wybranych obszarów tematycznych, uczestnictwa w pracach Rady Studiów, wskazania osoby odpowiedzialnej za wsparcie obsługi organizacyjnej studiów i zabezpieczenia wszelkich warunków organizacyjnych. Wnioskodawca wykonuje część pracy związaną z aktywowaniem konkretnego kierunku studiów podyplomowych oraz aktywnie uczestniczy w realizacji procesów nauczania przez uczestnictwo w Radzie Studiów. Wnioskodawca tworzy i organizuje te specjalistyczne kierunki studiów w miastach … (do zadań Wnioskodawcy należy m.in. znalezienie sali wykładowych, hotelu dla wykładowców), udziela wywiadów w mediach, uczestniczy we wszystkich zajęciach ze studentami na każdym zjeździe, roztacza opiekę nad studentami i wykładowcami, organizuje spotkania integracyjnych dla studentów poza zajęciami w ramach „Klubu …”. Wnioskodawca jest autorem pomysłu na utworzenie kierunku studiów … dla samorządu. Dobiera i zaprasza do wykładów kadrę naukową spoza …, współtworzy programu studiów, bierze udział w rozmowach rekrutacyjnych, wyszukuje sale i wynajmuje sale do prowadzenia zajęć ze studentami w ….. Rolą Wnioskodawcy jest też pozyskanie ważnych partnerów: Związku Miast Polskich, … i Portalu samorządowego, jak również prezentacja programu … na zjeździe związku Miast Polskich Prezentacja programu … w Związku Gmin Polskich. Zajęcia ze studentami odbywają się stacjonarnie w wynajmowanych w tym celu lokalach …, w … i w … oraz w budynkach …. Aktualnie, ze względu na ograniczenia związane z pandemią, nie odbywają się zajęcia w trybie stacjonarnym, a w ich miejsce realizowane są spotkania zdalne przy wykorzystaniu komunikacji elektronicznej (np. przez platformę do wideokonferencji ….). Zdarzenie przyszłe dotyczy świadczenia wyżej opisanych usług, w tym dla Uczelni przy realizacji studiów podyplomowych … w tym samym zakresie, ale już po uzyskaniu przez Wnioskodawcę wpisu do ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez Urząd Miejski …. Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach współorganizowania studiów podyplomowych nie są usługami w zakresie kształcenia rozumianymi jako usługi, których bezpośrednim odbiorcą są słuchacze studiów, ponieważ Wnioskodawca nie jest wyższą uczelnią i nie posiada uprawnień do kształcenia podyplomowego, ale świadczone usługi są usługami ściśle związanymi z usługami kształcenia, wykonywanymi przez Wnioskodawcę na rzecz Uczelni w celu wspólnej realizacji studiów podyplomowych. Celem świadczonych w ramach współpracy z Uczelnią usług jest i będzie wykonanie kompleksowej usługi polegającej na przeprowadzaniu studiów podyplomowych, w efekcie której uczestnicy projektu uzyskają niezbędną wiedzę w zakresie realizowanych studiów. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z 4 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Wnioskodawca nie będzie posiadać dokumentacji potwierdzającej finansowanie studiów ze środków publicznych. Świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z Uczelnią usługi, stanowią usługi ściśle związane z usługą podstawową, tj. usługą kształcenia na studiach podyplomowych świadczoną przez uczelnie wyższą. Celem świadczenia ww. usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane z kształceniem na rzecz uczelni wyższej są niezbędne do wykonania usługi kształcenia. Kształcenie na studiach podyplomowych na kierunkach realizowanych przez Uczelnię wspólnie z Wnioskodawcą jest kierunkiem nowym, unikatowym w Polsce, nie powstałby bez inicjatywy, współpracy i czynnego działania Wnioskodawcy przy bieżącej jego realizacji. Bez udziału Wnioskodawcy Uczelnia nie realizowałaby takiego kierunku studiów z powodu braku wsparcia merytorycznego osób, które dzięki Wnioskodawcy zasilają grono wykładowców. Ponadto Wnioskodawca jest autorem pomysłu utworzenia i rozwoju unikatowego kierunku studiów podyplomowych, który to pomysł rozwija i czynnie realizuje zadania wspólnie z Uczelnią m.in. przez propagowanie tego kierunku studiów nabór części grona wykładowców, wspólną z Uczelnią rekrutacją słuchaczy, udział w zajęciach, ankietowanie studentów, wynajem sali wykładowych, aktywną pracę w ramach Rady Studiów, spotkania w ramach Klubu …. Wnioskodawca odpowiedzialny jest za promowanie kierunku w mediach.

Pierwszą kwestią do rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 dla świadczenia przez Wnioskodawcę wyżej opisanych usług we współpracy z Uczelnią zarówno w …, jak i w wielu innych miastach Polski przy realizacji studiów podyplomowych, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie posiadał status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania.

Odnosząc się do powyższego, należy zauważyć, że w świetle art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2020 r., poz. 910), system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Na mocy art. 2 pkt 4 cyt. ustawy, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
  2. formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

Zgodnie z art. 117 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe, kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.

Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych - także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej (art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe).

Według art. 168 ustawy Prawo oświatowe, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z powyższych przepisów wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

W sytuacji więc gdy Wnioskodawca będzie jednostką objętą systemem oświaty, spełnione zostanie kryterium podmiotowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy VAT.

Odnośnie drugiej przesłanki przedmiotowej uzasadniającej zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, Wnioskodawca wskazuje, że czynności podejmowane przez niego w ramach współorganizowania studiów podyplomowych nie są usługami w zakresie kształcenia rozumianymi jako usługi, których bezpośrednim odbiorcą są słuchacze studiów, ponieważ Wnioskodawca nie jest wyższą uczelnią i nie posiada uprawnień do kształcenia podyplomowego, ale świadczone usługi są usługami ściśle związanymi z usługami kształcenia, wykonywanymi przez Wnioskodawcę na rzecz Uczelni w celu wspólnej realizacji studiów podyplomowych. Celem świadczonych w ramach współpracy z Uczelnią usług jest i będzie wykonanie kompleksowej usługi polegającej na przeprowadzaniu studiów podyplomowych, w efekcie której uczestnicy projektu uzyskają niezbędną wiedzę w zakresie realizowanych studiów. Świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z Uczelnią usługi, stanowią usługi ściśle związane z usługą podstawową, tj. usługą kształcenia na studiach podyplomowych.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca świadczy w ramach projektu różnego rodzaju czynności podlegające opodatkowaniu, natomiast ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy mogą korzystać (w określonych w przepisach przypadkach) jedynie usługi szkoleniowe oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z nimi związanych. Ponadto podkreślenia wymaga, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ma zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu.

W zakresie obowiązków Wnioskodawcy leży m.in. współtworzenie programu studiów, wspólnie z Uczelnią rekrutacja studentów, dobór wykładowców, działania marketingowe i wizerunkowe. Szczegółowe zasady współpracy pomiędzy spółką … a Uczelnią określa zawarta między nimi umowa. Rolą Wnioskodawcy jest też pozyskanie ważnych partnerów: Związku Miast Polskich, … i Portalu samorządowego, jak również prezentacja programu … na zjeździe związku Miast Polskich Prezentacja programu …. W ramach rozliczeń za pracę przy realizacji studiów podyplomowych (świadczenie usług związanych z kształceniem na rzecz uczelni wyższej) Wnioskodawca wystawia dla Uczelni fakturę VAT.

W świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i obowiązującego stanu prawnego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie świadczy usługi studiów podyplomowych we własnym imieniu. Wnioskodawca świadczy natomiast na rzecz Uczelni usługi polegające na aktywowaniu konkretnego kierunku studiów podyplomowych.

Wnioskodawca świadczy zatem szereg usług na rzecz uczelni wyższej (jako podmiotu uprawnionego w świetle powołanych przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym do prowadzenia przedmiotowego kształcenia na poziomie wyższym), która to uczelnia zapewnia merytoryczną obsługę studiów, zobowiązując się do wszelkich działań w zakresie organizacji i prowadzenia studiów ….

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy - Dz. Urz. UE L Nr 145, s. 1 ze zm. (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Zgodnie z ww. regulacjami zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (przykładowo kształcenia) mają zastosowanie, jeżeli:

  • usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,
  • usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
  • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Możliwość skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do świadczenia przez Wnioskodawcę usług ściśle związanych z usługą kształcenia, wymaga jednak spełnienia warunków wskazanych m.in. w ww. wyroku w sprawie Horizon College. Po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE (por. pkt 34 wyroku Horizon College). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (por. pkt 38 wyroku Horizon College). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT (por. pkt 42 wyroku Horizon College).

Wnioskodawca po uzyskaniu wpisu do rejestru jednostek objętych systemem oświaty, będzie więc podmiotem co do zasady korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, podmiotem prawa publicznego, działającym w zakresie kształcenia, o którym mowa w powołanym wyżej wyroku TSUE. Ponadto stwierdzić należy, iż świadczenie przez Wnioskodawcę usług w ramach organizacji studiów podyplomowych nie może być wyłączone ze zwolnienia od podatku VAT z tego powodu, że ich głównym celem miałoby być osiągnięcie dodatkowego dochodu przez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw opodatkowanych VAT. Jak wskazał Wnioskodawca, celem świadczenia ww. usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Ponadto każdy inny podmiot mający tak jak Wnioskodawca statut jednostki objętej systemem oświaty, świadczący takie usługi również korzystałaby ze zwolnienia od podatku VAT.

Z wniosku wynika również, że bez udziału Wnioskodawcy Uczelnia nie realizowałaby takiego kierunku studiów z powodu braku wsparcia merytorycznego osób, które dzięki Wnioskodawcy zasilają grono wykładowców. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są niezbędne do wykonania usługi kształcenia. Kształcenie na studiach podyplomowych na kierunkach realizowanych przez Uczelnię wspólnie z Wnioskodawcą jest kierunkiem nowym, unikatowym w Polsce, nie powstałby bez inicjatywy, współpracy i czynnego działania Wnioskodawcy przy bieżącej jego realizacji. W ramach rozliczeń za pracę przy realizacji studiów podyplomowych Wnioskodawca wystawia dla Uczelni fakturę VAT.

Wnioskodawca świadcząc usługi w ramach współorganizowanych studiów podyplomowych może zatem korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b, gdyż ze zwolnienia od podatku VAT korzysta dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z świadczonymi przez uczelnie, zwolnionymi od podatku VAT, usługami w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Uczelni w ramach organizowanych studiów podyplomowych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustaw, jako świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związana ze świadczeniem zwolnionych od podatku VAT usług świadczenia studiów podyplomowych. Na powyższe nie będzie miał wpływ fakt, iż usługi te będą realizowane nie tylko w mieście, w którym Wnioskodawca uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych tj. w …. Nie nastąpi bowiem zmiana statusu Wnioskodawcy jako jednostki oświatowej, a tym samym nie wpłynie to na zmianę kwalifikowania usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.

Przechodząc natomiast do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku VAT, dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia, polegających na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych dostępnych przez Internet, stwierdzić należy, iż przez usługi elektroniczne – stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy – rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, ust. 1 obejmuje w szczególności:

  1. ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
  2. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
  3. usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
  4. odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
  5. pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
  6. usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że ust. 1 nie ma zastosowania do:

  1. usług nadawczych;
  2. usług telekomunikacyjnych;
  3. towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
  4. płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
  5. materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
  6. płyt CD i kaset magnetofonowych;
  7. kaset wideo i płyt DVD;
  8. gier na płytach CD-ROM;
  9. usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
  10. usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
  11. usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
  12. hurtowni danych off-line;
  13. usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
  14. usług centrum wsparcia telefonicznego;
  15. usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
  16. konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
  17. (uchylona)
  18. (uchylona)
  19. (uchylona)
  20. biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
  21. zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

  1. automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
  2. ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Brzmienie powołanych uregulowań wskazuje na to, że aby dana usługę uznać za usługę elektroniczną musi wystąpić sytuacja, w ramach której:

  • jej realizacja ma miejsce za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
  • jej świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
  • jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe, a usługa ta nie jest objęta włączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Zatem do „usług świadczonych drogą elektroniczną” nie wlicza się jedynie usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również usług edukacyjnych w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.

Natomiast usługi edukacyjne w sytuacji automatycznego nauczania na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka (łącznie z klasami wirtualnymi), oraz gdy ćwiczenia wypełniane są przez ucznia online i sprawdzane są automatycznie, bez udziału człowieka, zaliczane są do usług świadczonych drogą elektroniczną.

Należy podkreślić, że rozporządzenie 282/2011 wyraźnie wskazuje jakie usługi edukacyjne są usługami elektronicznymi, a jakie nie są.

Z opisu sprawy wynika, że aktualnie głównym przedmiotem działalności jest współpraca z wyższą uczelnią przy organizowaniu i realizacji studiów podyplomowych, zarówno realizowanych stacjonarnie, jak i zdalnie za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Wnioskodawca rozwija również swoją drugą aktywność edukacyjną, którą są szkolenia i kursy e-learningowe, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Instytut ….. pracuje nad pakietami on-linowych szkoleń pogłębiających wiedzę wyniesioną ze studiów menadżerskich.

Oferta szkoleń ogniskuje się na następujących obszarach:

  1. Szkolenia finansowo-prawne: mediacje i arbitraż, prawo dla nie-prawników, nadzór właścicielski, zarządzanie zmianą, inżynieria finansowa, sieciowanie w biznesie.
  2. Szkolenia medialne-retoryka i storytelling w wystąpieniach publicznych, media lokalne, krajowe i branżowe w pracy samorządu terytorialnego, praca z dziennikarzem w środowisku biznesowym, transformacja modeli biznesowych pod wpływem nowych mediów.
  3. Szkolenia społeczno-polityczne: zmiana postaw i wywieranie wpływu na ludzi, rozwój osobisty, relacje Polska-Wschód, protokół dyplomatyczny, wystąpienia publiczne i emisja głosu, kryzys klimatyczny i kryzysy społeczne.

Do każdego z tych szkoleń przypisani są konkretni szkoleniowcy - nazwiska rozpoznawalne, o wyrobionej marce, ludzie cieszący się poważaniem i legitymujący ogromnym doświadczeniem w danej dziedzinie. Instytut … może też stworzyć dodatkowe szkolenie odpowiadające na konkretną potrzebę indywidualnego klienta. Szkolenia te realizowane będą przy użyciu internetowych platform komunikacyjnych, w czasie rzeczywistym, z możliwą interakcją słuchaczy z prowadzącym szkolenie. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe. Ww. usługi Wnioskodawca będzie świadczył jako główny wykonawca. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, nie będą stanowiły usług elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ te usługi będą wymagały znacznego udziału uczestników. Świadczenie usług kształcenia, polegających na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, nie będzie zautomatyzowane. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą stanowiły usługi edukacyjne w ramach których treść kursu przekazywana będzie przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej. Świadczenie ww. usług nie jest możliwe bez wykorzystania technologii informacyjnej.

W świetle definicji zawartej w ww. rozporządzeniu nr 282/2011, jak również wskazanych w nim katalogów usług elektronicznych oraz usług wyłączonych z tej kategorii, a także mając na uwadze opis sprawy stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia i kursy e-learningowe, nie będą stanowiły usług elektronicznych spełniających kryteria wskazane w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011. Jak bowiem wskazał Zainteresowany w opisie sprawy świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, nie będą stanowiły usług elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ usługi te będą wymagały znacznego udziału uczestników. Świadczenie usług kształcenia, polegających na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, nie będzie zautomatyzowane. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą stanowiły usługi edukacyjne w ramach których treść kursu przekazywana będzie przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej.

W konsekwencji, należy przeanalizować, czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwolnienie od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy w zakresie świadczonych usług polegających na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych dostępnych przez Internet, w sytuacji, gdy Wnioskodawca uzyska status placówki kształcenia ustawicznego, tj. jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia.

Jak wskazano wyżej, z treści wyżej cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program kształcenia. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie usługi, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych dostępnych przez Internet, które zamierza świadczyć Wnioskodawca, będą zwolnione od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, konieczne jest zatem stwierdzenie:

  1. czy będą świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty oraz
  2. czy będą to usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe. Bowiem jak wskazano w opisie sprawy Wnioskodawca czeka na wpis do ewidencji prowadzonej przez Urząd Miejski …. Zatem mając na uwadze przepisy art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe wskazać należy, że Wnioskodawca będzie spełniał przesłankę do uznania go za jednostkę objętą system oświaty. W konsekwencji powyższego Wnioskodawca będzie spełniał przesłankę podmiotową wynikającą z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, dla zwolnienia świadczonych usług.

Aby jednak możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia lub wychowania. Jak już wskazano, nie jest konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

Z opisu sprawy wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia, polegające na prowadzeniu odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że usługi prowadzenia kursów i szkoleń, których głównym celem – jak wskazał Wnioskodawca – będzie umożliwienie uzyskania i uzupełnienia wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych uznać należy, za usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Mając na uwadze powyższe regulacje prawne oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że prowadzenie odpłatnych kursów i szkoleń zdalnych, dostępnych przez Internet, które jak wskazał Wnioskodawca, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy i które Zainteresowany zamierza świadczyć jako jednostką objęta przepisami ustawy Prawo oświatowe, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj