Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1206/11-2/AD
z 14 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1206/11-2/AD
Data
2011.11.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
karnet
podatek od towarów i usług
sport
stawka
stawki podatku
świadczenie usług
usługi
usługi rekreacyjne
zajęcie


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku.



Wniosek ORD-IN 299 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki cywilnej, jest czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowany świadczy usługi związane z rozrywką i rekreacją. Są to m.in. usługi sklasyfikowane w PKWiU 2008 pod symbolem 93.20. Oferowane przez Wnioskodawcę usługi to: zajęcia taneczne, joga i gimnastyka z elementami sztuk walki. Klienci, którzy chcą wziąć udział w zajęciach wykupują jednorazowy bilet wstępu lub karnet uprawniający do wielokrotnego wstępu na zajęcia. Zajęcia prowadzone są zarówno przez właścicielki, jak i przez zatrudnionych instruktorów, którzy w oparciu o autorskie programy prowadzą takie zajęcia i kursy. Zainteresowany do czasu otrzymania indywidualnych interpretacji stosuje stawkę 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do świadczonych usług prawidłowa będzie 8% stawka podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy sprzedaż biletów wstępu i karnetów dla osób fizycznych oraz prowadzących działalność gospodarczą w celu korzystania z usług rekreacyjnych, tj. joga, taniec, gimnastyka jest opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%. Od dnia 1 stycznia 2011 r. nie ma znaczenia klasyfikacja PKWiU, istotna jest nazwa usługi, co zostało uregulowane przez ustawodawcę w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 186 – „bez względu na PKWiU” – „pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust.1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.


Poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wskazuje, bez względu na symbol PKWiU, „pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi związane z rozrywką i rekreacją. Są to m.in. usługi sklasyfikowane w PKWiU 2008 pod symbolem 93.20. Oferowane przez Wnioskodawcę usługi to: zajęcia taneczne, joga i gimnastyka z elementami sztuk walki. Klienci, którzy chcą wziąć udział w zajęciach wykupują jednorazowy bilet wstępu lub karnet uprawniający do wielokrotnego wstępu na zajęcia. Zajęcia prowadzone są zarówno przez właścicielki, jak i przez zatrudnionych instruktorów, którzy w oparciu o autorskie programy prowadzą takie zajęcia i kursy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wskazane „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” bez względu na PKWiU. Pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w załączniku nr 3 do ustawy) nie można, w ocenie tut. Organu, utożsamiać z pojęciem „biletu wstępu/karnetem” uprawniającym do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca sprzedaje bilety wstępu/karnety upoważniające do wejścia/wstępu na zajęcia taneczne, jogi i gimnastyki z elementami sztuk walki, a zatem bilet wstępu/karnet upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Z tych też względów opłaty (bilet wstępu/karnet) pobierane za uczestnictwo w przedmiotowych zajęciach, nie mogą być uznane za opłaty za wstęp, lecz udział w zajęciach. W związku z tym Zainteresowanemu na sprzedaż biletów/karnetów na zajęcia taneczne, jogi i gimnastyki z elementami sztuk walki nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług wynikające z art. 41 ust. 1 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy o VAT. W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować usługi o których mowa powyżej podstawową stawką podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca winien opodatkować bilety/karnety na zajęcia taneczne, jogi i gimnastyki z elementami sztuk walki podstawową stawką podatku od towarów i usług – 23%, z uwagi na fakt, iż art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy nie znajdzie zastosowania w rozpatrywanej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj