Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.204.2020.3.MS
z 31 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 kwietnia 2020 r. (data wpływu 20 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z 17 czerwca 2020 r. (data wpływu 19 czerwca 2020 r.) oraz pismami z 7 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.) i z 10 lipca 2020 r. (data wpływu 10 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn.: „…” w części dotyczącej budynku remizy strażackiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2020 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków na realizację ww. projektu polegającego na termomodernizacji, modernizacji instalacji c.o. wraz z wymianą źródeł ciepła w budynkach remizy strażackiej w … oraz Urzędu .

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 17 czerwca 2020 r. (data wpływu 19 czerwca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 10 czerwca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.204.2020.1.MS oraz pismami z 7 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.) i z 10 lipca 2020 r. (data wpływu 10 lipca 2020 r.) będącymi odpowiedziami na wezwanie z 3 lipca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.204.2020.2.MS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina zwana dalej Podatnikiem) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, podlegającym przepisom ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego.

Podatnik wykonuje zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami, dla realizacji których został powołany. Niewielka część wykonywanych przez niego czynności podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - głównie z tytułu wykonywania umów cywilno-prawnych, w szczególności w zakresie zarządzania zasobem nieruchomości komunalnych (wynajem, dzierżawa, zbycie, nabycie).

Celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej w sektorze publicznym poprzez modernizację dwóch budynków stanowiących własność Wnioskodawcy - Urzędu Miejskiego oraz remizy strażackiej w ….

Zakres rzeczowy projektu w przypadku budynku urzędu obejmuje termomodernizację poprzez wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, ocieplenie, izolację dachu, wymianę więźby oraz wymianę instalacji c.o. montaż pompy ciepła.

Natomiast zakres rzeczowy projektu w przypadku remizy strażackiej obejmuje termomodernizację poprzez wymianę stolarki oraz ocieplenie, wymianę instalacji c.o. montaż pompy ciepła.

Realizacja projektu przyczyni się do poprawy jakości powietrza, zostanie zredukowana emisja zanieczyszczeń do powietrza poprzez wymianę starych systemów grzewczych o niskiej sprawności energetycznej. Uzyska się mniejsze zapotrzebowanie na ciepło, czego efektem będzie zmniejszenie ilości gazów pochodzących z procesu spalania do atmosfery.

W piśnie z 16 czerwca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że projekt realizowany jest pod nazwą „…”.

Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu w części dotyczącej budynku Urzędu Miejskiego do celów prowadzonej działalności gospodarczej tj. do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, w szczególności budynek Urzędu Miejskiego ani żadne jego pomieszczenia nie będą przedmiotem umowy dzierżawy, najmu bądź sprzedaży.

Budynek Urzędu Miejskiego będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do celów innych niż działalność gospodarcza - czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w szczególności związanych z pobieraniem podatków i opłat lokalnych, wydawaniem decyzji administracyjnych bądź koncesji.

Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu w części dotyczącej budynku remizy strażackiej w jakimkolwiek zakresie do celów prowadzonej działalności gospodarczej tj. do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT jak i do celów innych niż działalność gospodarcza - czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy jednak zauważyć, że część budynku remizy strażackiej (głównie garaże, magazyny, pomieszczenia gospodarcze) jest i będzie nieodpłatnie udostępniona Ochotniczej Straży Pożarnej w … w celu zapewnienia gotowości bojowej, co stanowi zadanie publiczne gminy - na mocy przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1372 z późn. zm.), w szczególności art. 32 ust. 2 tejże ustawy.

Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków mieszanych w zakresie realizowanego projektu - niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (wykonywanie czynności niepodlegających opodatkowaniu) jak i służących celom prowadzonej działalności gospodarczej (wykonywanie czynności opodatkowanych oraz czynności zwolnionych).

Prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku VAT i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., wyliczony dla Urzędu Miejskiego w … wynosi 30%.

W piśmie z 10 lipca 2020 r. wskazano, że:

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Urząd Miejski w … jest jednostką budżetową Gminy …, przy pomocy której Burmistrz Miasta … wykonuje swoje zadania określone w szczególności w art. 30 tejże ustawy. Jednym z realizowanych zadań jest „gospodarowanie mieniem komunalnym”.

Budynek Urzędu Miejskiego ani żadne jego pomieszczenia nie będą przedmiotem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w szczególności umowy dzierżawy, najmu czy użyczenia i z tego tytułu Gmina … nie będzie osiągała przychodów opodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Mienie komunalne obejmuje również inne nieruchomości Gminy …, których część jest przedmiotem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w szczególności umów umowy dzierżawy, najmu czy użyczenia.

Adres budynku Urzędu Miejskiego w … wskazuje na miejsce zatrudnienia pracowników tej jednostki budżetowej, którzy realizują zadania w imieniu Burmistrza Miasta …, w większości o charakterze wskazanym w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa o VAT”). Niemniej część pracowników Urzędu Miejskiego, w tym służby techniczne, realizuje czynności związane z mieniem komunalnym, którego wykorzystywanie powoduje osiąganie przychodów opodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. W budynku Urzędu Miejskiego pracownicy ci posiadają pomieszczenia, których zapewnienie wymagane jest m.in. przepisami prawa pracy.

W kontekście powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, nie następuje wykorzystywanie budynku urzędu na cele rozumiane jako działalność gospodarcza.

Budynek straży pożarnej, jako całość, będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza, tj. w celu zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej, co stanowi zadanie publiczne gminy - na mocy przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1372 z późn. zm.), w szczególności art. 32 ust. 2 tejże ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17, 19 oraz art. 124. Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu, nie będzie prowadzić działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, więc nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku. W szczególności budynki te ani ich części nie będą wynajmowane. Należy jednak zauważyć, że część budynku remizy strażackiej (głównie garaże, magazyny, pomieszczenia gospodarcze) będzie nieodpłatnie udostępnione Ochotniczej Straży Pożarnej w … w celu zapewnienia gotowości bojowej - na mocy przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1372 z późn. zm.), w szczególności art. 32 ust. 2 tejże ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z planowanym projektem pn. „…” w części dotyczącej budynku remizy strażackiej jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z planowanym projektem pn.: „…” w części dotyczącej budynku remizy strażackiej. Wniosek z dnia 16 czerwca 2020 r. w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z ww. projektem w części dotyczącej budynku Urzędu Miejskiego w … będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy o VAT regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 713) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15), porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (pkt 14).

Na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wątpliwości Gminy dotyczą możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…” między innymi w zakresie termomodernizacji remizy strażackiej w …. Zakres rzeczowy projektu w przypadku remizy strażackiej obejmuje termomodernizację przez wymianę stolarki oraz ocieplenie, wymianę instalacji c.o. montaż pompy ciepła. Wnioskodawca wskazał, że budynek straży pożarnej, jako całość, będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza, tj. w celu zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej, co stanowi zadanie publiczne gminy - na mocy przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1372 z późn. zm.), w szczególności art. 32 ust. 2 tejże ustawy.

Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wynika to z przedstawionego opisu sprawy należący do Gminy termomodernizowany budynek remizy strażackiej (jako całość) wykorzystywany będzie tylko i wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza tj. zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej, co stanowi zadanie publiczne gminy. Powyższe zatem prowadzi do wniosku, że towary i usługi nabywane w związku realizacją opisanego we wniosku projektu w zakresie termomodernizacji remizy strażackiej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny. W tym też kontekście Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt w zakresie termomodernizacji budynku remizy strażackiej nie będzie działał w charakterze podatnika VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” w części dotyczącej budynku remizy strażackiej.

W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu w części dotyczącej budynku remizy strażackiej, to nie ma także możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że w wyniku realizacji projektu, nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku w części dotyczącej budynku remizy strażackiej jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy, proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj