Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.163.2020.2.RD
z 5 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu 17 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 28 lipca 2020 r. (data wpływu 3 sierpnia 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 14 lipca 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów na podstawie posiadanych dokumentów (stan 1-4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2020 r. za wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów na podstawie posiadanych dokumentów (stan 1-4).

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 24 lipca 2020 r., złożonym w dniu 28 lipca 2020 r. (data wpływu 3 sierpnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14 lipca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stan 1)

Przedsiębiorstwo A. sp. jawna (A) ma siedzibę na terenie Polski i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dla realizacji transakcji wewnątrzwspólnotowych posiada ważny numer identyfikacyjny (tzw. VAT UE).

W ramach prowadzonej działalności A sp. jawna sprzedaje towary do kontrahenta niebędącego polskim podatnikiem VAT. Kontrahent posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewątrzwspólnotowych (zagraniczny VAT UE).

Towary są transportowane z magazynu przedsiębiorstwa A sp. jawna położonego na terenie Polski bezpośrednio do magazynu kontrahenta położonego na terenie jego państwa (innego państwa UE). Transport realizowany jest przez firmę zewnętrzną (jej środkami transportu), która wystawia fakturę sprzedaży i przesyła ją do A sp. jawna. Dla A sp. jawna transakcja ma charakter wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), a dla kontrahenta z UE wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT).

Spółka A dla potrzeb przygotowania i złożenia comiesięcznej deklaracji VAT oraz Informacji podsumowującej VAT-UE w zakresie transakcji WDT gromadzi komplet dokumentów:

  • własna faktura sprzedaży,
  • dokument CMR podpisany przez kierowcę,
  • faktura za transport wystawiona przez firmę zewnętrzną realizującą fizycznie transport z Polski do siedziby kontrahenta na terenie państwa UE.

Stan 2)

Stan faktyczny jak wyżej z jednym wyjątkiem:

transport realizowany jest przez przedsiębiorstwo A sp. jawna własnym środkiem transportu. W tej sytuacji celem złożenia comiesięcznej deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej VAT UE A sp. jawna gromadzi następujący komplet dokumentów:

  • własna faktura sprzedaży,
  • oświadczenie potwierdzające zrealizowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, którego elementami są następujące pola: identyfikacja sprzedawcy (nazwa, ważny numer VAT UE, adres), odbiorca towaru (nazwa, ważny numer VAT UE, adres), adres fizycznej dostawy towaru (jeśli różny od adresu siedziby odbiorcy), dokładna specyfikacja wysłanego towaru - z wykazaniem poszczególnych rodzajów i ich ilości, potwierdzenie odbioru dostarczonego towaru do siedziby odbiorcy (lub na adres magazynu należącego do odbiorcy) zawierające podpis osoby odbierającej i datę, oznaczenie środka transportu (nazwa samochodu, numer tablicy rejestarcyjnej, oznaczenie właściciela samochodu).

Stan 3)

Stan faktyczny jak w opisanym stanie faktycznym nr 1 z jednym wyjątkiem:

transport realizowany jest poprzez firmę kurierską ale na konto spółki trzeciej tj. F sp. z o.o. (krajowa spółka z o.o. która ma korzystne umowy z firmą kurierską zamawia na swoje konto transport towaru firmy A sp. jawna). W tej sytuacji zestaw dokumentów mających wykazać skuteczność dostawy WDT z A sp. jawna do kontrahenta z UE (a także aby przygotować deklarację VAT i informację podsumowującą VAT UE) wygląda następująco:

  • faktura sprzedaży firmy A sp. jawna do kontrahenta z UE (faktura zawiera ponadto odręcznie wpisany przez pracownika firmy A sp. jawna tzw. Tracking number nadawany przez firmę kurierską każdej realizowanej przez siebie dostawie),
  • skan listu przewozowego wskazującego firmę nadającą (tj. F. sp. z o.o.), firmę odbierającą (kontrahent firmy A sp. jawna) oraz tracking number zgodny z numerem wpisanym odręcznie na fakturze sprzedaży towaru wystawionej przez A. sp. jawna. Na liście przewozowym pracownik F sp z o.o. umieszcza ponadto odręcznie wpisany numer faktury firmy A sp. jawna celem dokładnego skojarzenia konkretnej wysyłki poprzez firmę kurierską ale de facto zrealizowanej na konto firmy trzeciej tj. F. sp. z o.o.,
  • skan faktury zbiorczej firmy kurierskiej wystawionej dla firmy F. sp. z o.o. za miniony miesiąc, na której nie ma żadnych wskazań, że zawiera dostawy towaru firmy A. sp. jawna.

Stan 4)

Stan faktyczny jak w stanie faktycznym nr 1 z jednym wyjątkiem:

A. sp. jawna dokonuje wysyłki poprzez firmę kurierską ale na swoje konto (nie poprzez inną firmę zamawiającą usługę kurierską). W tej sytuacji zestaw dokumentów mających wykazać skuteczność dostawy WDT z A sp. jawna do kontrahenta z UE (a także aby przygotować deklarację VAT i informację podsumowującą VAT UE) wygląda następująco:

  • własna faktura sprzedaży do kontrahenta z UE z odręcznie wpisanym numerem faktury firmy kurierskiej,
  • list przewozowy firmy kurierskiej wskazujący: A sp. jawna jako nadawcę, wysyłany towar - liczba palet (bez wskazania konkretnych rodzajów towaru wchodzącego w skład palet), na liście przewozowym pracownicy A sp. jawna odręcznie notują numery faktur sprzedaży towaru jaki był wysłany i oznaczony poprzez liczbę wysyłanych palet na dantym liście przewozowym,
  • faktura sprzedaży usługi transportowej od firmy kurierskiej.

Ponadto na wezwanie Organu w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał:

Stan 1)

Przedsiębiorstwo A sp. jawna ma siedzibę na terenie Polski i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dla realizacji transakcji wewnątrzwspólnotowych posiada ważny numer identyfikacyjny (tzw. VAT UE).

W ramach prowadzonej działalności A sp. jawna sprzedaje towary do kontrahenta niebędącego polskim podatnikiem VAT. Kontrahent posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewątrzwspólnotowych (zagraniczny VAT UE).

Towary są transportowane z magazynu przedsiębiorstwa A sp. jawna położonego na terenie Polski bezpośrednio do magazynu kontrahenta położonego na terenie jego państwa (innego państwa UE). Transport realizowany jest przez firmę zewnętrzną (jej środkami transportu), która wystawia fakturę sprzedaży i przesyła ją do A sp. jawna. Dla A sp. jawna transakcja ma charakter wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), a dla kontrahenta z UE - wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT).

Spółka A. dla potrzeb przygotowania i złożenia comiesięcznej deklaracji VAT oraz Informacji podsumowującej VAT-UE w zakresie transakcji WDT gromadzi komplet dokumentów:

  • Własna faktura sprzedaży. Zawiera dokładną specyfikację wysyłanego towaru (tzn. dokładna nazwa towaru, liczba sztuk, cena jednostkowa netto, wartość netto, kwota podatku VAT, wartość brutto). Faktura zawiera odręcznie wpisany numer faktury za transport (od firmy mającej dostarczyć towar do miejsca przeznaczenia w UE), którym towar wykazany na fakturze ma być dostarczony do odbiorcy.
  • Dokument CMR podpisany przez kierowcę firmy transportowej odbierającej towar do dostarczenia do finalnego odbiorcy na terenie UE. Dokument CMR zawiera: miejsce przeznaczenia (dokładny adres dostawy na terenie UE), wykazane numery faktur sprzedaży firmy A sp. jawna (których dotyczy dany CMR), pieczątkę firmy transportowej i podpis kierowcy odbierającego towar z magazynu A sp. jawna, nr rejestracyjny użytego samochodu. Z samego dokumentu CMR nie wynika wprost, że dana dostawa dotarła finalnie do miejsca przeznaczenia - w egzemplarzu jaki trafia do księgowości brak podpisu w rubryce 24 (potwierdzenie odbioru). Egzemplarz z podpisem w rubryce 24 potwierdzającym skuteczne dostarczenie do odbiorcy w UE pojawia się z księgowości z dużym opóźnieniem uniemożliwiającym w momencie sporządzania deklaracji VAT UE potwierdzenie zrealizowania dostawy.
  • Faktura za transport wystawiona przez firmę zewnętrzną, realizującą fizycznie transport z Polski do siedziby kontrahenta na terenie państwa UE. Faktura zawiera m.in.: specyfikację dostawy, numer rejestracyjny użytego samochodu (zgodny z numerem na CMR), odręcznie wpisany numer faktury sprzedaży A sp. jawna, której dotyczy transport. Z samej faktury nie wynika wprost, że towar został skutecznie dostarczony do miejsca przeznaczenia.
  • Pomiędzy A sp. jawna a odbiorcami z UE zwykle nie ma sformalizowanych (w formie papierowej) umów. A sp. jawna zwyczajowo prowadzi korespondencję email z kontrahentami z UE, na rzecz których realizowany jest transport. W ramach tej korespondencji odbiorcy z UE przesyłają informacje o ewentualnych brakach, uszkodzeniach towaru, warunkach płatności i także na jej podstawie można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE, czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy. Jednak A sp. jawna nie gromadzi tej korespondencji w formie drukowanej tak by w momencie księgowania oraz przygotowywania deklaracji VAT mieć dowód na skuteczną realizację dostawy do UE.
  • Kontrahenci z UE płacą za dostawę po jej otrzymaniu (firma A sp. jawna kredytuje dostawy). Sytuacje związane z przedpłatami odbiorców z UE na poczet przyszłej dostawy zdarzają się sporadycznie. A zatem A sp. jawna otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru. Sama płatność to przelew na konto bankowe A sp. jawna.

Stan 2)

Stan faktyczny jak wyżej z jednym wyjątkiem:

transport realizowany jest przez przedsiębiorstwo A sp. jawna własnym środkiem transportu. W tej sytuacji celem złożenia comiesięcznej deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej VAT UE A sp. jawna gromadzi następujący komplet dokumentów:

  • Własna faktura sprzedaży. Zawiera dokładną specyfikację wysyłanego towaru (tzn. dokładna nazwa towaru, liczba sztuk, cena jednostkowa netto, wartość netto, kwota podatku VAT, wartość brutto).
  • Oświadczenie potwierdzające zrealizowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, którego elementami są następujące pola: identyfikacja sprzedawcy (nazwa, ważny numer VAT UE, adres), odbiorca towaru (nazwa, ważny numer VAT UE, adres), adres fizycznej dostawy towaru (jeśli różny od adresu siedziby odbiorcy), dokładna specyfikacja wysłanego towaru (z wykazaniem poszczególnych rodzajów i ich ilości), potwierdzenie odbioru dostarczonego towaru do siedziby odbiorcy (lub na adres magazynu należącego do odbiorcy) zawierające podpis osoby odbierającej i datę, oznaczenie środka transportu (nazwa samochodu, numer tablicy rejestracyjnej, oznaczenie właściciela samochodu).
  • Pomiędzy A sp. jawna a odbiorcami z UE zwykle nie ma sformalizowanych (w formie papierowej) umów. A sp. jawna zwyczajowo prowadzi korespondencję email z kontrahentami z UE, na rzecz których realizowany jest transport. W ramach tej korespondencji odbiorcy z UE przesyłają informacje o ewentualnych brakach, uszkodzeniach towaru, warunkach zapłaty i także na jej podstawie można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy. Jednak A sp. jawna nie gromadzi tej korespondencji w formie drukowanej tak by w momencie księgowania oraz przygotowywania deklaracji VAT mieć dowód na skuteczną realizację dostawy do UE.
  • Kontrahenci z UE płacą za dostawę po jej otrzymaniu (firma A sp. jawna kredytuje dostawy). Sytuacje związane z przedpłatami odbiorców z UE na poczet przyszłej dostawy zdarzają się sporadycznie. A zatem A sp. jawna otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru. Sama płatność to przelew na konto bankowe A sp. jawna.

Stan 3)

Stan faktyczny jak w opisanym stanie faktycznym nr 1 z jednym wyjątkiem:

transport realizowany jest poprzez firmę kurierską ale na konto spółki trzeciej tj. F sp. z o.o. (krajowa spółka z o.o. która ma korzystne umowy z firmą kurierską zamawia na swoje konto transport towaru firmy A sp. jawna). W tej sytuacji zestaw dokumentów mających wykazać skuteczność dostawy WDT z A sp. jawna do kontrahenta z UE (a także aby przygotować deklarację VAT i informację podsumowującą VAT UE) wygląda następująco:

  • Faktura sprzedaży firmy A sp. jawna do kontrahenta z UE. Zawiera dokładną specyfikację wysyłanego towaru (tzn. dokładna nazwa towaru, liczba sztuk, cena jednostkowa netto, wartość netto, kwota podatku VAT, wartość brutto). Faktura zawiera ponadto odręcznie wpisany przez pracownika firmy A sp. jawna tzw. tracking number nadawany przez firmę kurierską każdej realizowanej przez siebie dostawie.
  • Skan listu przewozowego, wskazującego firmę nadającą (tj. F sp. z o.o.), firmę odbierającą (kontrahent firmy A sp. jawna) oraz tracking number zgodny z numerem wpisanym odręcznie na fakturze sprzedaży towaru wystawionej przez A sp. jawna. Na liście przewozowym pracownik F sp. z o.o. umieszcza ponadto odręcznie wpisany numer faktury firmy A sp. jawna celem dokładnego skojarzenia konkretnej wysyłki poprzez firmę kurierską ale de facto zrealizowanej na konto firmy trzeciej tj. F sp. z o.o. Skan listu przewozowego nie zawiera podpisu kontrahenta z UE, ale zawiera adres dostarczenia towaru w docelowym kraju UE zgodny z adresem na fakturze sprzedaży A sp. jawna. Nie ma innej informacji wskazującej na skuteczne dostarczenie towaru do kraju UE.
  • Skan faktury zbiorczej firmy kurierskiej wystawionej dla firmy F sp. z o.o. za miniony miesiąc, na której nie ma żadnych wskazań, że zawiera dostawy towaru firmy A sp. jawna. Z tej faktury nie wynika czy towary zostały wywiezione z Polski i skutecznie dostarczone do odbiorcy w UE. Faktura taka co najwyżej zawiera korektę minusującą jej wartość ale w pozycji korekty nie ma wskazania czego to dotyczy.
  • Pomiędzy A sp. jawna a odbiorcami z UE zwykle nie ma sformalizowanych (w formie papierowej) umów. A sp. jawna zwyczajowo prowadzi korespondencję email z kontrahentami z UE, na rzecz których realizowany jest transport. W ramach tej korespondencji odbiorcy z UE przesyłają informacje o ewentualnych brakach, uszkodzeniach towaru, warunkach zapłaty i także na jej podstawie można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy. Jednak A sp. jawna nie gromadzi tej korespondencji w formie drukowanej tak by w momencie księgowania oraz przygotowywania deklaracji VAT mieć dowód na skuteczną realizację dostawy do UE.
  • Kontrahenci z UE płacą za dostawę po jej otrzymaniu (firma A sp. jawna kredytuje dostawy). Sytuacje związane z przedpłatami odbiorców z UE na poczet przyszłej dostawy zdarzają się sporadycznie. A zatem A sp. jawna otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru. Sama płatność to przelew na konto bankowe A sp. jawna.

A. sp. jawna dowiaduje się o skutecznym dostarczeniu towaru do odbiorcy na terenie UE drogą email bezpośrednio od odbiorcy, gdy towar nie zostanie dostarczony np. jakieś opóźnienie w dostawie. Zwykle jednak jak dostawa dojdzie do skutku odbiorca specjalnie nie informuje A sp. jawna o otrzymaniu towaru.

Stan 4)

Stan faktyczny jak w stanie faktycznym nr 1 z jednym wyjątkiem:

A. sp. jawna dokonuje wysyłki poprzez firmę kurierską ale na swoje konto (nie poprzez inną firmę zamawiającą usługę kurierską). W tej sytuacji zestaw dokumentów mających wykazać skuteczność dostawy WDT z A sp. jawna do kontrahenta z UE (a także aby przygotować deklarację VAT i informację podsumowującą VAT UE) wygląda następująco:

  • Własna faktura sprzedaży do kontrahenta z UE z odręcznie wpisanym numerem faktury firmy kurierskiej. Faktura zawiera ponadto dokładną specyfikację wysyłanego towaru (tzn. dokładna nazwa towaru, liczba sztuk, cena jednostkowa netto, wartość netto, kwotę podatku VAT, wartość brutto).
  • List przewozowy firmy kurierskiej wskazujący: A sp. jawną jako nadawcę, wysyłany towar – liczba palet (bez wskazania konkretnych rodzajów towaru wchodzącego w skład palet). Na liście przewozowym pracownicy A sp. jawna odręcznie notują numery faktur sprzedaży towaru jaki był wysłany i oznaczony poprzez liczbę wysyłanych palet na danym liście przewozowym. List przewozowy zawiera wskazanie osoby odbierającej towar z A sp. jawna w imieniu przewoźnika. Nie ma na nim żadnej innej informacji wskazującej na skuteczne dostarczenie towaru do odbiorcy w UE.
  • Faktura sprzedaży usługi transportowej od firmy kurierskiej. Faktura zawiera datę realizacji dostawy, adres w UE pod jaki dostarczono towar i ogólną specyfikację dostawy (waga, objętość) ale bez wskazania rodzaju towaru zgodnego z fakturą sprzedaży wystawioną przez A sp. jawna.
  • Pomiędzy A sp. jawna a odbiorcami z UE zwykle nie ma sformalizowanych (w formie papierowej) umów. A sp. jawna zwyczajowo prowadzi korespondencję email z kontrahentami z UE, na rzecz których realizowany jest transport. W ramach tej korespondencji odbiorcy z UE przesyłają informacje o ewentualnych brakach, uszkodzeniach towaru, warunkach zapłaty i także na jej podstawie można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy. Jednak A sp. jawna nie gromadzi tej korespondencji w formie drukowanej tak by w momencie księgowania oraz przygotowywania deklaracji VAT mieć dowód na skuteczną realizację dostawy do UE.
  • Kontrahenci z UE płacą za dostawę po jej otrzymaniu (firma A sp. jawna kredytuje dostawy). Sytuacje związane z przedpłatami odbiorców z UE na poczet przyszłej dostawy zdarzają się sporadycznie. A zatem A sp. jawna otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru. Sama płatność to przelew na konto bankowe A sp. jawna.

A. sp. jawna dowiaduje się o skutecznym dostarczeniu towaru do odbiorcy na terenie UE drogą email bezpośrednio od odbiorcy gdy towar nie zostanie dostarczony np. jakieś opóźnienie w dostawie. Zwykle jednak jak dostawa dojdzie do skutku odbiorca specjalnie nie informuje A sp. jawna o otrzymaniu towaru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Pytanie odnośnie stanu 1:

  1. Czy posiadając wymienione trzy dokumenty A sp. jawna może stosować stawkę 0% realizując w warunkach opisanego stanu 1 transakcję WDT?

Pytania odnośnie stanu 2:

  1. Czy posiadając wymienione dwa dokumenty A sp. jawna może stosować stawkę 0% realizując w warunkach opisanego stanu 2 transakcję WDT?
  2. Czy jeśli wymienione w stanie faktycznym nr 2 dokumenty mające potwierdzić skuteczność dostarczenia towarów do kontrahenta zagranicznego są niewystarczające istnieje możliwość wzmocnienia siły dowodowej stanowiska przedsiębiorstwa A sp. jawna poprzez dołączenie któregokolwiek dokumentu wymienionego w art. 42 ust. 11 pkt 1 lub pkt 3 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  3. Czy dodatkowe dokumenty wymienione w pytaniu nr 3 mogą mieć postać wydruku komputerowego wykonanego z programu pocztowego (tudzież wyciągu bankowego) bez dodatkowych podpisów osób potwierdzających ich autentyczność?

Pytanie odnośnie stanu nr 3:

  1. Czy posiadając wymienione dokumenty wraz z dodatkowymi oznaczeniami A sp. jawna może stosować stawkę VAT 0% realizując dostawy WDT?

Pytanie odnośnie stanu nr 4:

  1. Czy posiadając wymienione dokumenty wraz z dodatkowymi oznaczeniami A sp. jawna może stosować stawkę VAT 0% realizując dostawy WDT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko odnośnie pytania nr 1 (stan 1):

Nowe przepisy określające wymagania formalne do stosowania stawki 0% przy realizacji transakcji WDT wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2020 (Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2018/1912 z 4 grudnia 2018 art. 45a) wskazują, że aby tą stawkę zastosować należy być w posiadaniu albo dwóch dokumentów wymienionych w art. 45a ust. 3 lit. a) albo co najmniej jednego dokumentu wymienionego w ust. 3 lit. a) oraz co najmniej jednego wymienionego w lit. b). Zdaniem Spółki wymieniony wymóg w opisywanym stanie 1 literalnie jest spełniony. Dodatkowo wymóg zakreślony w art. 45a ust.1 lit. a) aby wymienione w art. 45a ust. 3 lit. a) dokumenty były wystawione przez ,,(...) dwie strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy” także jest spełniony.

Stanowisko odnośnie pytania nr 2 (stan 2):

Zdaniem wnioskodawcy zestaw dokumentów w postaci:

  • własna faktura sprzedaży,
  • oświadczenie potwierdzające zrealizowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystawione przez odbiorcę towaru jest wystarczający i spełnia wymogi Rozporządzenia UE 2018/1912 aby zastosować stawkę 0% przy realizacji transakcji WDT zgodnie z art. 45a ust.1 lit.a-b) Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912.

Wnioskodawca nie posiada innych, formalnych dokumentów wystawionych przez osoby trzecie (niezależne od siebie - sprzedawcy oraz odbiorcy) potwierdzających realizację transakcji WDT, które były by wymienione w art. 45a ust. 3 lit. a-b) Rozporządzenia UE 2018/1912.

Istnieje co prawda techniczna możliwość uzupełnienia dokumentów już gromadzonych w postaci własnej faktury sprzedaży oraz oświadczenia o odbiorze potwierdzającego zrealizowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów o dokumenty wymienione w art. 42 ust. 11 pkt 1 lub pkt 3 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lecz byłoby to obarczone znacznymi nakładami organizacyjnymi stąd na chwilę składania wniosku o interpretację indywidualną dodatkowe dokumenty nie są przez Spółkę - wnioskodawcę gromadzone.

Stanowisko odnośnie pytania nr 3 (stan 2):

Zdaniem Wnioskodawcy jest to możliwe gdyż Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2018/1912 nie znosi całkowicie przepisów krajowych obowiązujących do 31.12.2019 w zakresie dokumentowania skuteczności zrealizowania WDT.

Stanowisko odnośnie pytania nr 4 (stan 2):

Zdaniem Wnioskodawcy dodatkowe dokumenty potwierdzające zrealizowanie dostawy wewnątrzwspólnotowej wymienione w art. 42 ust. 11 pkt 1 lub pkt 3 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mogą mieć formę wydruku komputerowego bez odręcznego podpisu potwierdzającego ich autentyczność gdyż:

  • Korespondencja z kontrahentem odbywa się drogą emailową, której nieodłącznymi elementami są adresy nadawcy (pracownik firmy - nadawcy), adres odbiorcy wiadomości (kontrahent), znaczniki czasowe, przebieg i treść rozmowy, z którego wynika przedmiot transakcji i warunki dostawy,
  • Wyciąg bankowy potwierdzający zrealizowanie płatności za dostawę WDT jest dokumentem banku, który w sposób niebudzący wątpliwości wykazuje ewentualną zapłatę za zrealizowanie dostawy WDT.

Stanowisko odnośnie pytania nr 5 (stan 3):

Zdaniem firmy A sp. jawna wymieniony w opisie stanu nr 3 zestaw dokumentów oraz zastosowane dodatkowe informacje dopisywane ręcznie wypełniają wymogi stawiane przez Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2018/1912 w sprawie stosowania stawki VAT 0% przy realizacji transakcji WDT ponieważ:

  • Zgodnie z art. 45a ust. 1 lit. a tego Rozporządzenia sama dostawa jest fizycznie zrealizowana: ,,sprzedawca [tjA sp. jawna] wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz (...)”, w opisywanym stanie faktycznym nr 3 firmą transportową jest firma kurierska,
  • A s. jawna dzięki dodatkowym informacjom zamieszczanym ręcznie na swojej fakturze sprzedaży oraz na liście przewozowym wystawionym przez firmę kurierską (dla spółki trzeciej tj. F. sp. z o.o.) jest w stanie powiązać dostawę zrealizowaną przez firmę kurierską ze swoją fakturą sprzedaży wypełniając domniemanie o skutecznym dostarczeniu towaru z Polski do kontrahenta z UE.

Stanowisko odnośnie pytania nr 6 (stan 4):

Zdaniem firmy A sp. jawna wymieniony w opisywanym stanie nr 4 zestaw dokumentów oraz zastosowane dodatkowe informacje dopisywane ręcznie wypełniają wymogi stawiane przez Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2018/1912 w sprawie stosowania stawki VAT 0% przy realizacji transakcji WDT. Zgodnie z tym Rozporządzeniem firma A sp. jawna dysponując fakturą zakupu usługi transportowej świadczonej przez firmę kurierską wraz z jej listem przewozowym jest w stanie udowodnić, że skutecznie dokonała dostarczenia towaru do kontrahenta z UE zgodnie z art. 45a Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912. A sp. jawna gromadząc dwa dokumenty wymienione w art. 45a ust. 3 lit. a Rozporządzenia oraz dokonując dodatkowych oznaczeń na tych dokumentach jest w stanie powiązać własną fakturę sprzedaży z zrealizowaną dostawą WDT i dokumentami ją potwierdzającymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Według art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zatem dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka ma siedzibę na terenie Polski i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dla realizacji transakcji wewnątrzwspólnotowych posiada ważny numer identyfikacyjny (tzw. VAT UE). W ramach prowadzonej działalności Spółka sprzedaje towary do kontrahenta niebędącego polskim podatnikiem VAT. Kontrahent posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych (zagraniczny VAT UE). Towary są transportowane z magazynu Spółki położonego na terenie Polski bezpośrednio do magazynu kontrahenta położonego na terenie jego państwa (innego państwa UE). Dla Spółki transakcja ma charakter wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), a dla kontrahenta z UE wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT).

W stanie 1 transport realizowany jest przez firmę zewnętrzną (jej środkami transportu), która wystawia fakturę sprzedaży i przesyła ją do A sp. jawna jednocześnie Spółka A dla potrzeb przygotowania i złożenia comiesięcznej deklaracji VAT oraz Informacji podsumowującej VAT-UE w zakresie transakcji WDT gromadzi komplet dokumentów:

  • Własna faktura sprzedaży. Zawiera dokładną specyfikację wysyłanego towaru (tzn. dokładna nazwa towaru, liczba sztuk, cena jednostkowa netto, wartość netto, kwota podatku VAT, wartość brutto). Faktura zawiera odręcznie wpisany numer faktury za transport (od firmy mającej dostarczyć towar do miejsca przeznaczenia w UE), którym towar wykazany na fakturze ma być dostarczony do odbiorcy.
  • Dokument CMR podpisany przez kierowcę firmy transportowej odbierającej towar do dostarczenia do finalnego odbiorcy na terenie UE. Dokument CMR zawiera: miejsce przeznaczenia (dokładny adres dostawy na terenie UE), wykazane numery faktur sprzedaży firmy A sp. jawna (których dotyczy dany CMR), pieczątkę firmy transportowej i podpis kierowcy odbierającego towar z magazynu A sp. jawna, nr rejestracyjny użytego samochodu. Z samego dokumentu CMR nie wynika wprost, że dana dostawa dotarła finalnie do miejsca przeznaczenia - w egzemplarzu jaki trafia do księgowości brak podpisu w rubryce 24 (potwierdzenie odbioru). Egzemplarz z podpisem w rubryce 24 potwierdzającym skuteczne dostarczenie do odbiorcy w UE pojawia się z księgowości z dużym opóźnieniem uniemożliwiającym w momencie sporządzania deklaracji VAT UE potwierdzenie zrealizowania dostawy.
  • Faktura za transport wystawiona przez firmę zewnętrzną, realizującą fizycznie transport z Polski do siedziby kontrahenta na terenie państwa UE. Faktura zawiera m.in.: specyfikację dostawy, numer rejestracyjny użytego samochodu (zgodny z numerem na CMR), odręcznie wpisany numer faktury sprzedaży A sp. jawna, której dotyczy transport. Z samej faktury nie wynika wprost, że towar został skutecznie dostarczony do miejsca przeznaczenia.
  • Pomiędzy A sp. jawna a odbiorcami z UE zwykle nie ma sformalizowanych (w formie papierowej) umów. A sp. jawna zwyczajowo prowadzi korespondencję email z kontrahentami z UE, na rzecz których realizowany jest transport. W ramach tej korespondencji odbiorcy z UE przesyłają informacje o ewentualnych brakach, uszkodzeniach towaru, warunkach płatności i także na jej podstawie można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE, czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy. Jednak A sp. jawna nie gromadzi tej korespondencji w formie drukowanej tak by w momencie księgowania oraz przygotowywania deklaracji VAT mieć dowód na skuteczną realizację dostawy do UE.
  • Kontrahenci z UE płacą za dostawę po jej otrzymaniu (firma A sp. jawna kredytuje dostawy). Sytuacje związane z przedpłatami odbiorców z UE na poczet przyszłej dostawy zdarzają się sporadycznie. A zatem A sp. jawna otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru. Sama płatność to przelew na konto bankowe A sp. jawna.

W stanie 2 transport realizowany jest przez przedsiębiorstwo A sp. jawna własnym środkiem transportu jednocześnie Spółka A dla potrzeb przygotowania i złożenia comiesięcznej deklaracji VAT oraz Informacji podsumowującej VAT-UE w zakresie transakcji WDT gromadzi komplet dokumentów:

  • Własna faktura sprzedaży. Zawiera dokładną specyfikację wysyłanego towaru (tzn. dokładna nazwa towaru, liczba sztuk, cena jednostkowa netto, wartość netto, kwota podatku VAT, wartość brutto).
  • Oświadczenie potwierdzające zrealizowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, którego elementami są następujące pola: identyfikacja sprzedawcy (nazwa, ważny numer VAT UE, adres), odbiorca towaru (nazwa, ważny numer VAT UE, adres), adres fizycznej dostawy towaru (jeśli różny od adresu siedziby odbiorcy), dokładna specyfikacja wysłanego towaru (z wykazaniem poszczególnych rodzajów i ich ilości), potwierdzenie odbioru dostarczonego towaru do siedziby odbiorcy (lub na adres magazynu należącego do odbiorcy) zawierające podpis osoby odbierającej i datę, oznaczenie środka transportu (nazwa samochodu, numer tablicy rejestracyjnej, oznaczenie właściciela samochodu).
  • Pomiędzy A sp. jawna a odbiorcami z UE zwykle nie ma sformalizowanych (w formie papierowej) umów. A sp. jawna zwyczajowo prowadzi korespondencję email z kontrahentami z UE, na rzecz których realizowany jest transport. W ramach tej korespondencji odbiorcy z UE przesyłają informacje o ewentualnych brakach, uszkodzeniach towaru, warunkach zapłaty i także na jej podstawie można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy. Jednak A sp. jawna nie gromadzi tej korespondencji w formie drukowanej tak by w momencie księgowania oraz przygotowywania deklaracji VAT mieć dowód na skuteczną realizację dostawy do UE.
  • Kontrahenci z UE płacą za dostawę po jej otrzymaniu (firma A sp. jawna kredytuje dostawy). Sytuacje związane z przedpłatami odbiorców z UE na poczet przyszłej dostawy zdarzają się sporadycznie. A zatem A sp. jawna otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru. Sama płatność to przelew na konto bankowe A sp. jawna.

W stanie 3 transport realizowany jest poprzez firmę kurierską ale na konto spółki trzeciej tj. F sp. z o.o. (krajowa spółka z o.o. która ma korzystne umowy z firmą kurierską zamawia na swoje konto transport towaru firmy A sp. jawna) jednocześnie Spółka A dla potrzeb przygotowania i złożenia comiesięcznej deklaracji VAT oraz Informacji podsumowującej VAT-UE w zakresie transakcji WDT gromadzi komplet dokumentów:

  • Faktura sprzedaży firmy A sp. jawna do kontrahenta z UE. Zawiera dokładną specyfikację wysyłanego towaru (tzn. dokładna nazwa towaru, liczba sztuk, cena jednostkowa netto, wartość netto, kwota podatku VAT, wartość brutto). Faktura zawiera ponadto odręcznie wpisany przez pracownika firmy A sp. jawna tzw. tracking number nadawany przez firmę kurierską każdej realizowanej przez siebie dostawie.
  • Skan listu przewozowego, wskazującego firmę nadającą (tj. F sp. z o.o.), firmę odbierającą (kontrahent firmy A sp. jawna) oraz tracking number zgodny z numerem wpisanym odręcznie na fakturze sprzedaży towaru wystawionej przez A sp. jawna. Na liście przewozowym pracownik F sp. z o.o. umieszcza ponadto odręcznie wpisany numer faktury firmy A sp. jawna celem dokładnego skojarzenia konkretnej wysyłki poprzez firmę kurierską ale de facto zrealizowanej na konto firmy trzeciej tj. F sp. z o.o. Skan listu przewozowego nie zawiera podpisu kontrahenta z UE, ale zawiera adres dostarczenia towaru w docelowym kraju UE zgodny z adresem na fakturze sprzedaży A sp. jawna. Nie ma innej informacji wskazującej na skuteczne dostarczenie towaru do kraju UE.
  • Skan faktury zbiorczej firmy kurierskiej wystawionej dla firmy F sp. z o.o. za miniony miesiąc, na której nie ma żadnych wskazań, że zawiera dostawy towaru firmy A sp. jawna. Z tej faktury nie wynika czy towary zostały wywiezione z Polski i skutecznie dostarczone do odbiorcy w UE. Faktura taka co najwyżej zawiera korektę minusującą jej wartość ale w pozycji korekty nie ma wskazania czego to dotyczy.
  • Pomiędzy A sp. jawna a odbiorcami z UE zwykle nie ma sformalizowanych (w formie papierowej) umów. A sp. jawna zwyczajowo prowadzi korespondencję email z kontrahentami z UE, na rzecz których realizowany jest transport. W ramach tej korespondencji odbiorcy z UE przesyłają informacje o ewentualnych brakach, uszkodzeniach towaru, warunkach zapłaty i także na jej podstawie można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy. Jednak A sp. jawna nie gromadzi tej korespondencji w formie drukowanej tak by w momencie księgowania oraz przygotowywania deklaracji VAT mieć dowód na skuteczną realizację dostawy do UE.
  • Kontrahenci z UE płacą za dostawę po jej otrzymaniu (firma A sp. jawna kredytuje dostawy). Sytuacje związane z przedpłatami odbiorców z UE na poczet przyszłej dostawy zdarzają się sporadycznie. A zatem A sp.jawna otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru. Sama płatność to przelew na konto bankowe A sp. jawna.

A. sp. jawna dowiaduje się o skutecznym dostarczeniu towaru do odbiorcy na terenie UE drogą email bezpośrednio od odbiorcy, gdy towar nie zostanie dostarczony np. jakieś opóźnienie w dostawie. Zwykle jednak jak dostawa dojdzie do skutku odbiorca specjalnie nie informuje A sp. jawna o otrzymaniu towaru.

W stanie 4 A sp. jawna dokonuje wysyłki poprzez firmę kurierską ale na swoje konto (nie poprzez inną firmę zamawiającą usługę kurierską) jednocześnie Spółka A dla potrzeb przygotowania i złożenia comiesięcznej deklaracji VAT oraz Informacji podsumowującej VAT-UE w zakresie transakcji WDT gromadzi komplet dokumentów:

  • Własna faktura sprzedaży do kontrahenta z UE z odręcznie wpisanym numerem faktury firmy kurierskiej. Faktura zawiera ponadto dokładną specyfikację wysyłanego towaru (tzn. dokładna nazwa towaru, liczba sztuk, cena jednostkowa netto, wartość netto, kwotę podatku VAT, wartość brutto).
  • List przewozowy firmy kurierskiej wskazujący: A sp. jawną jako nadawcę, wysyłany towar – liczba palet (bez wskazania konkretnych rodzajów towaru wchodzącego w skład palet). Na liście przewozowym pracownicy A sp. jawna odręcznie notują numery faktur sprzedaży towaru jaki był wysłany i oznaczony poprzez liczbę wysyłanych palet na danym liście przewozowym. List przewozowy zawiera wskazanie osoby odbierającej towar z A sp. jawna w imieniu przewoźnika. Nie ma na nim żadnej innej informacji wskazującej na skuteczne dostarczenie towaru do odbiorcy w UE.
  • Faktura sprzedaży usługi transportowej od firmy kurierskiej. Faktura zawiera datę realizacji dostawy, adres w UE pod jaki dostarczono towar i ogólną specyfikację dostawy (waga, objętość) ale bez wskazania rodzaju towaru zgodnego z fakturą sprzedaży wystawioną przez A sp. jawna.
  • Pomiędzy A. sp. jawna a odbiorcami z UE zwykle nie ma sformalizowanych (w formie papierowej) umów. A. sp. jawna zwyczajowo prowadzi korespondencję email z kontrahentami z UE, na rzecz których realizowany jest transport. W ramach tej korespondencji odbiorcy z UE przesyłają informacje o ewentualnych brakach, uszkodzeniach towaru, warunkach zapłaty i także na jej podstawie można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy. Jednak A sp. jawna nie gromadzi tej korespondencji w formie drukowanej tak by w momencie księgowania oraz przygotowywania deklaracji VAT mieć dowód na skuteczną realizację dostawy do UE.
  • Kontrahenci z UE płacą za dostawę po jej otrzymaniu (firma A sp. jawna kredytuje dostawy). Sytuacje związane z przedpłatami odbiorców z UE na poczet przyszłej dostawy zdarzają się sporadycznie. A zatem A. sp. jawna otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru. Sama płatność to przelew na konto bankowe A sp. jawna.

A. sp. jawna dowiaduje się o skutecznym dostarczeniu towaru do odbiorcy na terenie UE drogą email bezpośrednio od odbiorcy gdy towar nie zostanie dostarczony np. jakieś opóźnienie w dostawie. Zwykle jednak jak dostawa dojdzie do skutku odbiorca specjalnie nie informuje A. sp. jawna o otrzymaniu towaru.

Na tle przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy posiadając wymienione dokumenty może zastosować stawkę 0% realizując w warunkach opisanych stanów (1-4) transakcję WDT.

W kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od dnia 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz. Urz. UE L Nr 311 z 7.12.2018, s. 10), zwanego dalej rozporządzeniem 2018/1912. Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Rozporządzenie 2018/1912 wprowadza m.in. domniemania wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

I tak, zgodnie z treścią art. 45a wprowadzonego rozporządzeniem 2018/1912:

  1. Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:
    1. sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;
    2. sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:
      1. pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz
      2. co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.
    Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) pkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.
  2. Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.
  3. Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:
    1. dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;
    2. następujące dokumenty:
      1. polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
      2. dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
      3. poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.


Jednakże wskazać należy, że niespełnienie warunków wprowadzonych rozporządzeniem 2018/1912 nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji dostawca będzie musiał udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42 (art. 41 ust. 3 ustawy).

Należy zaznaczyć, że stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2020 r.), wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
  3. podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Natomiast z dniem 1 lipca 2020 r. ustawa z dnia 28 maja 2020 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 1106) zmieniająca w art. 2 pkt 10 lit. a ustawę o podatku od towarów i usług nadała ww. art. 42 ust. 1 następujące brzmienie:

„Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
  3. podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE”.

Jednocześnie dodając do ustawy obowiązujący od 1 lipca 2020 r. art. 42 ust. 1a w brzmieniu:

„Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:

  1. podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub
  2. złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8

- chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego”.

Należy tu zauważyć, że warunki wymienione w art. 42 ust. 1 ustawy muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowana w ten sposób ma na celu uniknięcie zakłócania konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania.

Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wywozu towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, realizowanej z udziałem przewoźnika lub spedytora odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, mają dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy.

Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 – zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy – są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  2. (uchylony),
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
  4. (uchylony)

– z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Na podstawie zaś art. 42 ust. 4 ustawy w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez ich nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;
  2. adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy;
  3. określenie towarów i ich ilości;
  4. potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  5. rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

Jednak w myśl art. 42 ust. 11 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
  4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Istotne jest zatem to, aby dokumenty, w których posiadaniu jest dokonujący dostawy, zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego. Ponadto, dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, której wymaga ten przepis.

Brzmienie art. 42 ust. 3 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów, potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Nie oznacza to jednak, że dla potwierdzenia tej okoliczności wymagane jest „łączne” posiadanie wszystkich typów dokumentów wymienionych w powyższych przepisach, o ile posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają dostarczenie nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego. Przepisy te określają rodzaje dokumentów, których posiadanie gwarantuje podatnikom bezpieczne stosowanie stawki preferencyjnej w dostawach wewnątrzwspólnotowych.

Powyższe rozważania potwierdza uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 października 2010 r., sygn. akt I FPS 1/10, w której Sąd podkreślił, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów jest przede wszystkim jedną z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o czym stanowi art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy. Co do zasady, polega ona na wywozie towarów z terytorium kraju (Polski), w wykonaniu czynności określonych w art. 7, czyli dostawy towarów, na terytorium innego państwa członkowskiego, w określonych w ustawie warunkach. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, przy spełnieniu określonych w ustawie przesłanek, podlega opodatkowaniu według stawki 0% (tzw. wspólnotowe zwolnienie z prawem do odliczenia), co z jednej strony powoduje, że transakcja wywozu towaru z Polski do innego kraju członkowskiego nie jest obciążana podatkiem, a jednocześnie dostawcy pozwala na odzyskanie podatku uiszczonego przy nabyciu tego towaru, co zapewnia realizację zasady neutralności podatku od towarów i usług. Zasada ta obowiązuje jednak tylko wówczas, gdy w wyniku tej transakcji (wywozu) obowiązek naliczenia podatku ciąży na nabywcy towaru (w innym państwie członkowskim), w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) na terenie jego kraju (zasada opodatkowania w kraju przeznaczenia, konsumpcji). NSA stwierdził, że samo brzmienie art. 42 ust. 3 i 4 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Tym samym, zdaniem Sądu, w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, o ile łącznie potwierdzają fakt dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Zatem, mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, że dla zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest na gruncie polskich przepisów, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz.1325), zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Podsumowując, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% podatnik musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia z terytorium kraju i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Należy wskazać, że przepisy ustawy nie uzależniają zastosowania stawki 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, e-mail, ksero, skan lub faks dokumentu, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy.

Zatem posiadanie przez dostawcę dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy, uprawnia – również od dnia 1 stycznia 2020 r. – do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, że dokumenty posiadane przez Wnioskodawcę w poszczególnych stanach, tj.:

  1. stan nr 1: własna faktura sprzedaży, która zwiera dokładną specyfikację wysyłanego towaru i odręcznie wpisany nr faktury za transport od firmy mającej dostarczyć towar do miejsca przeznaczenia w UE; dokument CMR podpisany przez kierowcę firmy transportowej; faktura za transport wystawiona przez firmę zewnętrzną realizującą fizycznie transport z Polski do siedziby kontrahenta na terenie państwa UE przy jednoczesny prowadzeniu przez Wnioskodawcę korespondencji email z kontrahentami z UE, na podstawie której można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy oraz dokonywaniu przez kontrahenta z UE płatności za dostawę po jej otrzymaniu na konto bankowe Wnioskodawcy (Wnioskodawca otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru jako przelew na konto bankowe)
  2. stan nr 2: własna faktura sprzedaży, która zawiera dokładną specyfikację wysyłanego towaru; oświadczenie potwierdzające zrealizowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, którego elementami są pola: identyfikacja sprzedawcy (nazwa, ważny numer VAT UE, adres), odbiorca towaru (nazwa, ważny numer VAT UE, adres), adres fizycznej dostawy towaru (jeśli różny od adresu siedziby odbiorcy), dokładna specyfikacja wysłanego towaru (z wykazaniem poszczególnych rodzajów i ich ilości), potwierdzenie odbioru dostarczonego towaru do siedziby odbiorcy (lub na adres magazynu należącego do odbiorcy) zawierające podpis osoby odbierającej i datę, oznaczenie środka transportu (nazwa samochodu, numer tablicy rejestracyjnej, oznaczenie właściciela samochodu) przy jednoczesny prowadzeniu przez Wnioskodawcę korespondencji email z kontrahentami z UE, na podstawie której można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy oraz dokonywaniu przez kontrahenta z UE płatności za dostawę po jej otrzymaniu na konto bankowe Wnioskodawcy (Wnioskodawca otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru jako przelew na konto bankowe)
  3. stan nr 3: własna faktura sprzedaży zawierająca dokładną specyfikację wysyłanego towaru oraz odręcznie wpisany przez pracownika Spółki tzw. Tracking number nadawany przez firmę kurierską każdej realizowanej przez siebie dostawie; skan listu przewozowego wskazującego firmę nadającą (tj. F sp. z o.o.), firmę odbierającą oraz tracking number zgodny z numerem wpisanym odręcznie na fakturze sprzedaży oraz odręcznie wpisany numer faktury firmy A sp. jawna celem dokładnego skojarzenia konkretnej wysyłki poprzez firmę kurierską ale de facto zrealizowanej na konto firmy trzeciej tj. F; skan faktury zbiorczej firmy kurierskiej wystawionej dla firmy F sp. z o.o. za miniony miesiąc, na której nie ma żadnych wskazań, że zawiera dostawy towaru firmy A sp. jawna przy jednoczesny prowadzeniu przez Wnioskodawcę korespondencji email z kontrahentami z UE, na podstawie której można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy oraz dokonywaniu przez kontrahenta z UE płatności za dostawę po jej otrzymaniu na konto bankowe Wnioskodawcy (Wnioskodawca otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru jako przelew na konto bankowe)
  4. stan nr 4: własna faktura sprzedaży z odręcznie wpisanym nr faktury firmy kurierskiej zawierającą specyfikację wysyłanego towaru; list przewozowy firmy kurierskiej wskazujący Spółkę jako nadawcę, wskazanie osoby odbierającej towar ze Spółki w imieniu przewoźnika z odręcznie odnotowanym numerem faktury sprzedaży towaru jaki był wysłany i oznaczony poprzez liczbę wysyłanych palet na danym liście przewozowym; faktura sprzedaży usługi transportowej od firmy kurierskiej zawierająca datę realizacji dostawy, adres w UE pod jaki dostarczono towar i ogólną specyfikację dostawy przy jednoczesny prowadzeniu przez Wnioskodawcę korespondencji email z kontrahentami z UE, na podstawie której można określić przed sporządzeniem deklaracji VAT UE czy towar skutecznie został dostarczony do odbiorcy oraz dokonywaniu przez kontrahenta z UE płatności za dostawę po jej otrzymaniu na konto bankowe Wnioskodawcy (Wnioskodawca otrzymuje płatności po skutecznym dostarczeniu towaru jako przelew na konto bankowe)

stanowią dowody dokonania danej dostawy wewnątrzwspólnotowej, które zgodnie z art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy, łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju i tym samym upoważniają Wnioskodawcę (przy spełnieniu pozostałych warunków z art. 42 ustawy) do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do tych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Należy w tym miejscu wskazać, że Wnioskodawca może posiadać dodatkowe dokumenty (inne niż wymienione w opisie sprawy), które potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jako dodatkowe dowody potwierdzające fakt wywiezienia z terytorium kraju i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ zastrzega jednak, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi dysponuje podatnik rzeczywiście potwierdzają dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj