Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.293.2020.1.MPU
z 5 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 maja 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących ponoszone przez Jednostkę wydatki inwestycyjne związane z realizacją zadania pn. ,,(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących ponoszone przez Jednostkę wydatki inwestycyjne związane z realizacją zadania pn. ,,(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 6 ze zm.; dalej jako ustawa o lasach), Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia.

Nadleśnictwo (…) będące jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (tj. Dz U z 2020 r poz. 106; dalej jako u.p.t.u ). Z prowadzenia gospodarki leśnej oraz zarządzania lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Są to głównie przychody ze sprzedaży drewna, a także w mniejszym zakresie m in. przychody produkcji szkółkarskiej - sprzedaż sadzonek, a także dokonuje odpłatnego świadczenia usług w ramach zawieranych umów najmu, dzierżawy których przedmiotem są nieruchomości Skarbu Państwa pozostające w zarządzie Nadleśnictwa. Ponadto Nadleśnictwo (…) uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług polegające na organizacji szkoleń, konferencji, wesel i innych uroczystości oraz krótkotrwałego zakwaterowania w okresie letnim w posiadanym Ośrodku Szkoleniowo - Wypoczynkowym w (…).

Nadleśnictwo w zakresie realizowanych zadań określonych przepisami ustawy o lasach wykonuje również czynności które są wyłączone z systemu VAT, tj. czynności które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 u. p.t.u., a także czynności, w wyniku wykonania których nie uzyskuje żadnych przychodów (w tym podlegających VAT). Do czynności tych zaliczyć należy zwłaszcza czynności związane z realizacją pozaprodukcyjnych funkcji lasu (ostatnia część definicji art. 6 ust. 1 ustawy o lasach), z których Nadleśnictwo nie uzyskuje jakichkolwiek przychodów ze sprzedaży.

Zgodnie ze stanem faktycznym Nadleśnictwo (…) wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie projektu ,,(…)” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Oś priorytetowa (…) ,,(…)”, cel szczegółowy priorytetu inwestycyjnego „(…)”.

Głównym celem projektu jest udostępnienie, przy jednoczesnej ochronie lasu i brzegu Jeziora (…) poprzez wytyczenie i utworzenie szlaku turystyczno-rowerowego dwukierunkowego z dopuszczeniem ruchu pieszych w miejscowości (…) wraz z oznakowaniem i tablicami dydaktyczno-ekologicznymi. Realizacja projektu przyczyni się do udostępnienia mieszkańcom i turystom przestrzeni turystycznej i rekreacyjnej, która umożliwi korzystanie z zasobów przyrody w sposób zgodny z wyznaczonymi regułami, a zatem w sposób chroniący las i brzeg jeziora przed nadmierną i niekontrolowaną eksploatacją. W tym celu służyć będzie wytyczona przejezdna trasa położona w strefie ochrony w obszarze chronionego krajobrazu (…)(…), która umożliwi użytkownikom podziwianie walorów przyrodniczych lasu i Jeziora (…).

W skład robót budowlanych wchodzi:

Oznakowanie, zabezpieczenie robót na czas budowy, inwentaryzacja.

Pomiary, osadzenie znaków wysokościowych.

Karczowanie, roboty ziemne, umocnienie skarp (karczowanie krzaków i poszycia: 0,05 ha, karczowanie drzew o średnicy ponad 55 cm: 80 szt. Mechaniczne usunięcie warstwy humusu o śr. grubości 15 cm z załadunkiem i transportem o pow. 4632,65 m.kw, wykonane wykopów z transportem urobku, wykonanie nasypów, wykonanie przykanalików z rur PCV o śr. 20 cm o dł. 48 m, wykonanie koryta o gł. 10 cm i pow. 2807,50 m.kw, wykonanie warstwy odcinającej gr 15 cm zagęszczonej mechanicznie. Wykonanie podbudowy z kruszywa naturalnego gr 15 cm zagęszczonej mechanicznie, obrzeża betonowe o wym. 8x30x100 cm dł. bieżąca 2246 m, wykonanie nawierzchni z mieszanki kruszyw łamanych gr 20 cm zagęszczonej mechanicznie, wykonanie humusowania skarp z obsianiem trawą. Oznakowanie, tablice edukacyjne. Zapewniono nadzór archeologiczny i budowlany.

W celu zapewnienia optymalnego wykorzystania infrastruktury na etapie eksploatacji zapewniono działania promocyjne w postaci publikacji w lokalnych mediach.

Parametry techniczne ścieżki rowerowej:

długość: 1 123 mb;

szerokość: 2,50 m (dwukierunkowy z dopuszczeniem ruchu pieszego); nawierzchnia: kruszywo mineralne;

obrzeża: betonowe;

spadek: jednostronny;

pobocza: obustronne gruntowe o szerokości od 0,30 m;

odwodnienie: powierzchniowy spływ wód opadowych na skarpy;

skarpy ścieżki umocnione poprzez obsianie trawą.

Poziom dofinansowania UE będzie wynosił (…)% wydatków kwalifikowanych Pozostała część wydatków ((…)%) związanych z realizacją przez Nadleśnictwo zadań objętych wnioskiem o dofinansowanie w ramach Projektu zostanie pokryta ze środków własnych Jednostki. Środki pochodzące z dofinansowania UE nie podlegają zwrotowi z zastrzeżeniem, że zostaną wydatkowane zgodnie z umową o dofinansowanie W wyniku realizacji wyżej opisanego projektu Nadleśnictwo nie będzie uzyskiwało żadnych przychodów tzn., nie będzie np. pobierało opłat za korzystanie ze szlaku powstałego w wyniku realizacji wyżej opisanego projektu

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca realizując projekt pn. ,,(…)” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących ponoszone przez Jednostkę wydatki inwestycyjne związane z realizacją wyżej opisanego zadania, mając na uwadze, że projekt zostanie częściowo sfinansowany ze środków własnych Nadleśnictwa, a częściowo ze środków zewnętrznych (bezzwrotnych)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174; dalej jako u.p.t.u.) - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (które w przedmiotowym przypadku nie mają zastosowania), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług(art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy). Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Nadleśnictwo (…), będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarządza majątkiem Skarbu Państwa, z wykorzystaniem tego majątku prowadzi gospodarkę leśną.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach gospodarka leśna, to działalność leśna w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania, z wyjątkiem skupu, drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu. Definicja gospodarki leśnej obejmuje sferę działalności produkcyjnej, w wyniku której uzyskuje się produkty wymienione w definicji gospodarki leśnej i ich sprzedaż (które są opodatkowane podatkiem VAT) oraz sferę działalności nieprodukcyjnej, tj. realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu. Nadleśnictwo z prowadzenia gospodarki leśnej oraz zarządzania lasami gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Są to głównie przychody ze sprzedaży drewna, a także w mniejszym zakresie m.in. przychody produkcji szkółkarskiej - sprzedaż sadzonek, a także dokonuje odpłatnego świadczenia usług w ramach zawieranych umów najmu, dzierżawy których przedmiotem są nieruchomości Skarbu Państwa pozostające w zarządzie Nadleśnictwa. Ponadto Nadleśnictwo (…) uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług polegające na organizacji szkoleń, konferencji, wesel i innych uroczystości oraz krótkotrwałego zakwaterowania w okresie letnim w posiadanym Ośrodku Szkoleniowo - Wypoczynkowym w (…). Wymienione czynności podlegają podatkowi VAT, a tylko niektóre, według norm przypisanych, np. w zakresie najmu są objęte zwolnieniem od tego podatku.

Nadleśnictwo w ramach realizacji gospodarki leśnej - jej funkcji nieprodukcyjnej - realizacji pozaprodukcyjnej funkcji lasu, zrealizowało projekt pn. ,,(…)” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Zrealizowany projekt będzie służył celom rekreacyjno-wypoczynkowym a także dydaktycznym dla społeczności lokalnej i potencjalnych turystów odwiedzających teren a koszty poniesione na ten projekt nie będą służyły uzyskaniu jakichkolwiek przychodów ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, prowadzonej przez Nadleśnictwo Przedmiotowy projekt nie będzie wykorzystywany do celów zarobkowych, np. dla uzyskania przychodów w postaci opłat za korzystanie ze ścieżki powstałej w wyniku realizacji tego projektu. Planowane działania promocyjne, w celu zapewnienia optymalnego wykorzystania infrastruktury zrealizowanego projektu, takie jak: publikacje na stronie internetowej, portalu społecznościowym, informacje w lokalnych mediach, będą informowały, że szlak rowerowy ma służyć turystom pieszym i rowerzystom dla ich poruszania się po lesie w sposób zapewniający poszanowanie zasad ochrony przyrody.

Zdaniem Nadleśnictwa, ponieważ nie jest planowane wykorzystywanie przedmiotowego projektu w celach zarobkowych, to już ten fakt wyklucza istnienie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do jego realizacji, bowiem nie spełniona zostanie dyspozycja zawarta w art. 15 ust 2 ustawy, a mianowicie wykorzystanie nabytych do realizacji projektu towarów i usług dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym również, zdaniem Nadleśnictwa, nie znajdzie zastosowania okoliczność objęta dyspozycją wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem użyte do realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych a służyć będą wyłącznie dla celów propagowania walorów przyrodniczych, turystycznych a także służących ochronie siedliska przyrodniczego, a więc realizować będą funkcję pozprodukcyjną lasu.

Ewentualne zainteresowanie nabyciem od Nadleśnictwa produktów, np. drewna, opodatkowanych podatkiem VAT przez potencjalnych turystów, poruszających się po zrealizowanym w ramach przedmiotowego projektu szlaku turystycznym, nie ma w opisanym przypadku wyraźnego wpływu na sprzedaż tych produktów przez Nadleśnictwo. Na tak dokonaną ocenę, zdaniem Nadleśnictwa nie ma wpływu okoliczność, że koszty realizacji projektu będą w części sfinansowane ze środków UE, a w części ze środków własnych Nadleśnictwa, skoro projekt nie będzie służył uzyskiwaniu jakichkolwiek przychodów, ani nie będzie miał jakiegokolwiek wpływu na sprzedaż.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020 r., poz. 106 ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Nadleśnictwo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Nadleśnictwo w zakresie zadań, określonych przepisami ustawy o lasach, wykonuje również czynności, które nie są objęte podatkiem VAT, tj. czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, a także czynności, w wyniku wykonania których nie uzyskuje żadnych przychodów (w tym podlegających VAT). Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu ,,(…)” Głównym celem projektu jest udostępnienie, przy jednoczesnej ochronie lasu i brzegu Jeziora (…) poprzez wytyczenie i utworzenie szlaku turystyczno-rowerowego dwukierunkowego z dopuszczeniem ruchu pieszych w miejscowości Chruściele wraz z oznakowaniem i tablicami dydaktyczno-ekologicznymi. Realizacja projektu przyczyni się do udostępnienia mieszkańcom i turystom przestrzeni turystycznej i rekreacyjnej, która umożliwi korzystanie z zasobów przyrody w sposób zgodny z wyznaczonymi regułami, a zatem w sposób chroniący las i brzeg jeziora przed nadmierną i niekontrolowaną eksploatacją. W tym celu służyć będzie wytyczona przejezdna trasa położona w strefie ochrony w obszarze chronionego krajobrazu Pojezierza (…), która umożliwi użytkownikom podziwianie walorów przyrodniczych lasu i Jeziora (…). W celu zapewnienia optymalnego wykorzystania infrastruktury na etapie eksploatacji zapewniono działania promocyjne w postaci publikacji w lokalnych mediach. W wyniku realizacji wyżej opisanego projektu Nadleśnictwo nie będzie uzyskiwało żadnych przychodów tzn., nie będzie np. pobierało opłat za korzystanie ze szlaku powstałego w wyniku realizacji wyżej opisanego projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących ponoszone przez Jednostkę wydatki inwestycyjne związane z realizacją ww. zadania

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny.

Wnioskodawca argumentuje, że ponieważ nie jest planowane wykorzystywanie przedmiotowego projektu w celach zarobkowych, to już ten fakt wyklucza istnienie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do jego realizacji, bowiem nie spełniona zostanie dyspozycja zawarta w art. 15 ust 2 ustawy.

Całokształt przedstawionych we wniosku okoliczności wskazuje, że powstała w ramach projektu infrastruktura tj. trasa położona w strefie ochrony w obszarze chronionego krajobrazu pojezierza umożliwiająca użytkownikom podziwianie walorów przyrodniczych lasu i jeziora, będzie udostępniana nieodpłatnie (brak opłat za korzystanie z powstałego szlaku) i umożliwi korzystanie z zasobów przyrody w sposób zgodny z wyznaczonymi regułami, chroniący las ibrzeg jeziora przed nadmierną i niekontrolowaną eksploatacją, nie będzie związana z wykonywanymi przez Wnioskodawcę w czynnościami opodatkowanymi.

Wskazać jednocześnie należy, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. „(…)” ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. brak związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 1325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj