Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.362.2020.2.JSZ
z 13 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2020 r. (data wpływu 5 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania 23% stawki podatku VAT dla robót budowlanych poza bryłą budynku Hospicjum,
  • zastosowania 8% stawki podatku VAT dla robót budowlanych w obrębie bryły ww. budynku

–jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania 23% stawki podatku VAT dla robót budowlanych poza bryłą budynku Hospicjum,
  • zastosowania 8% stawki podatku VAT dla robót budowlanych w obrębie bryły ww. budynku.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2020 r. (data wpływu 5 sierpnia 2020 r.) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat … [dalej: Powiat lub Wnioskodawca] zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane dotyczące budowy budynku hospicjum [dalej: Budynek Hospicjum] z infrastrukturą techniczną i układem drogowym w ramach Etapu I [dalej: Zamówienie].

W ramach Zamówienia Powiat przewiduje skorzystanie z prawa opcji, w przypadku którego Wnioskodawca dopuszcza możliwość zwiększenia Zamówienia o prace przewidziane w ramach Etapu II.

Prace będące przedmiotem Zamówienia w ramach Etapu I oraz Etapu II obejmować będą następujące rodzaje prac w zakresie budowy Budynku Hospicjum:

  1. Realizację robót budowlanych etap 1,
  2. Instalacje sanitarne zewnętrzne etap 1,
  3. Instalacje sanitarne wewnętrzne etap 1,
  4. Przebudowę urządzeń melioracyjnych,
  5. Instalacje elektryczne etap 1,
  6. Realizację robót budowlanych etap 2,
  7. Instalacje sanitarne wewnętrzne etap 2,
  8. Instalacje elektryczne etap 2,
  9. Przyłącze telekomunikacyjne kanalizacji kablowej,
  10. Roboty drogowe,
  11. Instalację fotowoltaiczną,

[dalej łącznie wymienione prace, jako: Roboty budowlane].

W ramach Robót budowlanych wybudowany ma zostać Budynek Hospicjum, będący obiektem parterowym, rozczłonkowanym, składającym się z połączonych pięciu kubicznych brył. Budynek Hospicjum przeznaczony będzie dla pacjentów wymagających stałej, specjalistycznej i profesjonalnej opieki medycznej typu hospicyjnego. W założeniu Budynek Hospicjum przeznaczony jest dla 32 pacjentów. Budynek Hospicjum ma składać się z części łóżkowej z pokojami 1-2 osobowymi dla pacjentów oraz części administracyjno-biurowej. W Budynku Hospicjum będzie się znajdował m.in. pokój ordynatora i pielęgniarki oddziałowej.

W ramach Robót budowlanych będzie miała miejsce także dostawa oraz montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 120 kW na potrzeby Budynku Hospicjum [dalej: Instalacja]. Instalacja będzie składała się z 436 sztuk paneli fotowoltaicznych zamontowanych na 7 stołach. Panele będą zlokalizowane na systemowej konstrukcji wsporczej, utwierdzonej w/na gruncie w odległości ok. 130 m od bryły Budynku Hospicjum.

Zasadniczo Budynek Hospicjum będzie wykorzystywany do działalności hospicyjnej przez Powiat - bezpośrednio poprzez jednostkę budżetową Powiatu albo poprzez spółkę z o.o. utworzoną przez Powiat. Jednak Powiat nie wyklucza, iż zamiast powyżej wskazanego sposobu wykorzystania, Budynek Hospicjum zostanie nieodpłatnie udostępniony fundacji, która będzie go wykorzystywała do prowadzenia działalności hospicyjnej (hospicjum).

Powiat wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [dalej: DKIS] o uzyskanie wiążącej informacji stawkowej w zakresie podatku od towarów i usług [dalej: VAT] potwierdzającej klasyfikację Budynku Hospicjum do klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych [dalej: PKOB] ex 1264 „budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych”. Zdaniem Powiatu taka bowiem klasyfikacja jest właściwa.

W piśmie z dnia 4 sierpnia 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że przetarg na roboty budowlane dotyczące budowy budynku Hospicjum został ogłoszony przez Powiat 28 maja 2020 r. Przetarg nie został dotychczas rozstrzygnięty.

Instalacja fotowoltaiczna, montowana w ramach robót budowlanych, będzie służyła do wytwarzania energii z odnawialnych źródeł energii obejmujących energię promieniowania słonecznego. Instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku, będzie przyłączona do sieci elektroenergetycznej. Instalacja fotowoltaiczna nie będzie instalacją, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW lub moc osiągalna cieplna w skojarzeniu jest nie większa niż 150 kW, a łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW. Moc instalacji fotowoltaicznej będzie bowiem wynosić 120 kW.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Roboty budowlane w zakresie w jakim obejmują prace poza bryłą Budynku Hospicjum będą podlegać 23% stawce VAT?
  2. Czy zakładając, że Budynek Hospicjum podlega klasyfikacji do klasy PKOB ex 1264 „budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych”, Roboty budowlane w zakresie jakim obejmują prace w bryle Budynku Hospicjum będą podlegać 8% stawce VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Roboty budowlane w zakresie jakim obejmują prace poza bryłą Budynku Hospicjum będą podlegać 23% stawce VAT.
  2. Zakładając, że Budynek Hospicjum podlega klasyfikacji do klasy PKOB ex 1264 „budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych”, Roboty budowlane w zakresie jakim obejmują prace w bryle Budynku Hospicjum będą podlegać 8% stawce VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1

Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT podstawowa stawka VAT wynosi 23%. Jednocześnie, w drodze wyjątku, do określonych w przepisach VAT dostaw towarów i świadczenia usług znajduje zastosowanie 8% stawka VAT.

W myśl art. 41 ust. 12 Ustawy o VAT 8% stawkę VAT stosuje się do:

  1. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12a Ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W tym względzie należy podkreślić, iż zmiana brzmienia art. 41 ust. 12a Ustawy o VAT nastąpiła w dniu 23 listopada 2019 r. na mocy ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw, poprzez dodanie wyrażenia „a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną”.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.) [dalej: Ustawa o OZE] mikroinstalacja jest to instalacja odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kW albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.

W świetle powyższych przepisów oraz ugruntowanej praktyki interpretacyjnej organów podatkowych obniżona 8% stawka VAT ma zastosowanie do robót dotyczących obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym wykonywanych w bryle tych obiektów. Natomiast roboty dotyczące tych obiektów, wykonywane poza budynkiem, podlegają zasadniczo opodatkowaniu 23 % stawką VAT.

Powyższe stanowisko potwierdzają orzeczenia sądów administracyjnych oraz liczne interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe.

Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 3 czerwca 2013 r. sygn. akt. I FPS 7/12 uznał, że „Obniżona stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm., w brzmieniu od 1 stycznia 2008 r.) oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) i w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) nie może mieć zastosowania do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego wykonywanych poza budynkiem”. Tożsame stanowisko zajął m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu z dnia 23 kwietnia 2015 r. sygn. akt III SA/Wa 3323/14.

Prawidłowość takiego podejścia potwierdził również Minister Finansów w odpowiedzi z dnia 27 czerwca 2018 r. na interpelację poselską nr 22718 z 13 czerwca 2018 r. oraz potwierdzają organy podatkowe w wydawanych indywidualnych interpretacjach podatkowych m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 4 lutego 2016 r. nr IBPP2/4512-938/15/JJ.

W związku z objęciem 8% stawką VAT jedynie robót wykonywanych w zakresie bryły budynku zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, roboty budowlane wykonywane poza bryłą Budynku Hospicjum, niezależnie czy przedmiotowy Budynek Hospicjum zostanie zaklasyfikowany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym powinny zostać opodatkowane 23% stawką VAT.

Ponadto w odniesieniu do dostawy i montażu Instalacji powinna znaleźć zastosowanie 23% stawka VAT. Ze względu m.in. na fakt, że Instalacja będzie miała moc wynoszącą 120 KW, a więc większą niż 50 kW, nie będzie spełniała definicji mikroinstalacji w rozumieniu art. 2 pkt 19 Ustawy o OZE, a tym samym dostawa i montaż Instalacji nie może korzystać z 8% stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 12a Ustawy o VAT.

Podsumowując, w odniesieniu do pytania pierwszego, zdaniem Wnioskodawcy Roboty budowlane w zakresie jakim obejmują prace poza bryłą Budynku Hospicjum będą podlegać 23% stawce VAT. Dotyczy to również dostawy i montażu Instalacji ze względu na (i) zlokalizowanie Instalacji poza bryłą Budynku Hospicjum oraz (ii) nie spełnienie przez Instalację definicji mikroinstalacji w rozumieniu Ustawy o OZE.

Ad. 2

Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT podstawowa stawka VAT wynosi 23%. Jednocześnie, w drodze wyjątku, do określonych w przepisach VAT dostaw towarów i świadczenia usług znajduje zastosowanie 8% stawka VAT.

W myśl art. 41 ust. 12 Ustawy o VAT 8% stawkę VAT stosuje się do:

  1. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12a Ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W związku z powyższymi przepisami oraz stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe wszelkie roboty budowlane w jakim obejmują prace w zakresie bryły budynku, który można zaklasyfikować zgodnie z art. 41 ust. 12a Ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym objęte są 8% stawką VAT.

Prawidłowość powyższego stanowiska w przypadkach zbliżonych do przedstawionego zdarzenia przyszłego potwierdził m.in. DKIS w interpretacji z dnia 11 września 2019 r. nr 0113-KDIPT1-2.4012.419.1.AM, stwierdzając, że „w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w zw. z art. 41 ust. 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. W konsekwencji, do pozostałych usług mieszczących się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23%”. Tożsame podejście zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 8 maja 2015 r. nr IBPP2/4512-253/15/KO.

W związku z powyższym zakładając, że Budynek Hospicjum podlega klasyfikacji do klasy PKOB ex 1264 „budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych” Roboty budowlane w zakresie jakim obejmują prace w bryle Budynku Hospicjum zdaniem Wnioskodawcy będą podlegać 8% stawce VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie ma zastosowania do przetargów ogłoszonych po dniu 30 czerwca 2020 r.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo tut. Organ informuje, że podany przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku publikator ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.) jest nieaktualny. Obecny publikator ww. ustawy to Dz. U. z 2020 r., poz. 261, z późn. zm.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj