Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.136.2020.2.AM
z 17 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2020 r. (data wpływu 8 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2020 r. (data nadania 12 sierpnia 2020 r., data wpływu 14 sierpnia 2020 r.) na wezwanie z dnia 4 sierpnia 2020 r. Nr 0114-KDIP2-2.4010.136.2020.1.AM (data doręczenia 5 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy ograniczenie, o którym mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania do Opłat ponoszonych przez Wnioskodawcę z tytułu nabywanych Usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy ograniczenie, o którym mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania do Opłat ponoszonych przez Wnioskodawcę z tytułu nabywanych Usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z siedzibą w Polsce, podlegająca opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich osiągania. Spółka jest jednym z podmiotów powiązanych kapitałowo z A. Sp. z o.o. (dalej: „A.” lub „Usługodawca”) będącej częścią międzynarodowej grupy kapitałowej (…) (dalej: „Grupa”).

Wnioskodawca i Usługodawca są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ustawy CIT.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych, produktów leczniczych, artykułów medycznych, opatrunkowych, toaletowych oraz suplementów diety i kosmetyków. Działalność ta realizowana jest za pośrednictwem sieci aptek i punktów aptecznych prowadzonych przez Spółkę lub jej spółki zależne.

A. jest spółką z siedzibą w Polsce, podlegająca opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich osiągania, będącym franczyzodawcą dla sieci spółek prowadzących sprzedaż produktów leczniczych, wyrobów medycznych, suplementów diety, środków kosmetycznych oraz środków higienicznych. Zgodnie ze strategią Grupy, Usługodawca rozwija sieć aptek działających pod firmą A. oraz aptek stowarzyszonych działających pod odrębną marką, wyróżniających się jednolitą i spójną organizacją, zarządzaniem, reklamą, systemem i filozofią obsługi, zajmujących się sprzedażą wskazanych powyżej kategorii produktów. W ramach prowadzonej działalności Usługodawca dla sieci spółek franczyzowych świadczy szerokie spektrum usług wsparcia w tym usługi księgowe, kadrowe, informatyczne oraz administracyjne. Zakres świadczonych usług określają zawarte z poszczególnymi spółkami z Grupy (w tym z Wnioskodawcą) i spoza niej, dwa rodzaje umów: umowa franczyzy oraz umowa ramowa o świadczenie usług (dalej: „umowa MSA”). Przedmiotem niniejszego wniosku są świadczenia nabywane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy ramowej o świadczenie usług.

Na gruncie umowy MSA Usługodawca świadczy na rzecz Wnioskodawcy szeroko pojęte usługi o charakterze tzw. back-office. Usługi te obejmują: usługi z zakresu księgowości, obsługi kadrowo-płacowej, zarządzania zasobami ludzkimi, wsparcia IT oraz inne usługi administracyjne mające charakter pomocniczy.

Usługi nabywane przez Spółkę w ramach obszarów wskazanych powyżej, zgodnie z brzmieniem umowy MSA obejmują poniższe kategorie usług. Wnioskodawca dokonuje w tym miejscu samodzielnego przypisania poszczególnym usługom składowym symboli zgodnych z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług 2015, które w jego ocenie najtrafniej definiują nabywane usługi.

  1. Usługi księgowe oraz kadrowo-placowe polegające na:
    • prowadzeniu ewidencji księgowej w postaci ksiąg rachunkowych (symbol PKWiU 69.20.2);
    • sporządzaniu zestawień obrotów i sald na koniec każdego miesiąca (symbol PKWiU 69.20.2);
    • sporządzaniu rocznego sprawozdania finansowego (symbol PKWiU 69.20.2);
    • prowadzeniu ewidencji podatkowej dla celów podatku od towarów i usług (symbol PKWiU 69.20.2);
    • prowadzeniu ewidencji podatkowej dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (symbol PKWiU 69.20.2);
    • wystawianiu faktur za usługi świadczone przez apteki na rzecz producentów farmaceutycznych (symbol PKWiU 69.20.2);
    • weryfikacji i księgowaniu dokumentów aptecznych w systemie finansowo-księgowym (faktury zakupu towarów, raporty fiskalne, dokumenty magazynowe, faktury refundacyjne) (symbol PKWiU 69.20.2);
    • weryfikacji i księgowaniu dokumentów dot. kosztów (faktury za usługi ciągłe oraz pozostałe, delegacje pracowników aptek, zaliczki pracownicze, wyciągi bankowe spółek, listy płac i inne) (symbol PKWiU 69.20.2);
    • prowadzeniu ewidencji środków trwałych znajdujących się w aptekach oraz księgowaniu amortyzacji (symbol PKWiU 69.20.2);
    • przygotowywaniu i realizacji płatności za usługi wykonywane na rzecz aptek, za zakupy towarów oraz za pozostałe zobowiązania (np. publiczno-prawne) (symbol PKWiU 69.20.2);
    • udziale w kontrolach podatkowych, czynnościach sprawdzających (symbol PKWiU 69.20.2);
    • udziale w zamknięciu miesiąca - analizie brakujących kosztów aptecznych, tworzeniu rezerw (symbol PKWiU 69.20.2);
    • przekazywaniu procedur księgowych, wsparciu księgowym i wyjaśnianiu wątpliwości dla aptek otwieranych/zamykanych (symbol PKWiU 69.20.2);
    • przygotowywaniu sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego (symbol PKWiU 69.20.2);
    • ustalaniu wysokości zaliczek na podatek dochodowy oraz sporządzaniu w imieniu Spółki miesięcznych deklaracji podatku VAT (symbol PKWiU 69.20.2);
    • sporządzaniu i wysyłaniu deklaracji (CIT, PIT 4R) (symbol PKWiU 69.20.2);
    • utrzymywaniu stałego kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędami Skarbowymi oraz GUS w celu zapewnienia prawidłowej obsługi aptek w zakresie wynikającym z umowy MSA (symbol PKWiU 69.20.2);
    • przekazywaniu deklaracji i innych dokumentów na rzecz uprawnionych podmiotów, do których sporządzania zobowiązana jest Spółka, w terminach wynikających z przepisów prawa (symbol PKWiU 69.20.2);
    • raportowaniu zgodnie z wymaganiami Spółki (symbol PKWiU 69.20.2);
    • współpracy z audytorami w zakresie niezbędnym do wykonywania MSA (symbol PKWiU
    • 69.20.2);
    • sporządzaniu analiz biznesowych (symbol PKWiU 69.20.2);
    • rozliczeniu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (symbol PKWiU 69.20.2);
    • kontaktach z bankami w zakresie niezbędnym do realizacji umowy MSA (symbol PKWiU 82.11.10);
    • sporządzaniu dla pracowników Spółki umów o pracę, list płac, kartotek wynagrodzeń itp. (symbol PKWiU 69.20.2);
    • realizowaniu przelewów bankowych dotyczących wynagrodzeń oraz zobowiązań wobec pracowników, przekazywaniu wynagrodzeń na rachunki bankowe pracowników (symbol PKWiU 69.20.2);
    • przygotowaniu dla pracowników Spółki informacji dotyczących naliczonego wynagrodzenia oraz dokonanych potrąceniach (tzw. paski wypłat) (symbol PKWiU 69.20.2);
    • obsłudze kontroli ZUS, US, PIP i innych uprawnionych podmiotów (symbol PKWiU 69.20.2);
    • tworzeniu umów o pracę i umów towarzyszących (np. o odpowiedzialności materialnej, zakazie konkurencji) (symbol PKWiU 82.9);
    • sporządzaniu umów cywilnoprawnych oraz ich rozliczaniu (symbol PKWiU 82.9);
    • rozliczaniu umów cywilnoprawnych (symbol PKWiU 69.20.2);
    • tworzeniu opisów stanowisk pracy zgodnie z wymogami Spółki (symbol PKWiU 82.9);
    • sporządzaniu i weryfikacji regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania, regulaminu ZFŚS i in. (symbol PKWiU 82.11.10);
    • modyfikacji istniejących dokumentów w celu ich dostosowania do aktualnych przepisów prawa (symbol PKWiU 82.11.10);
    • prowadzeniu ewidencji zwolnień lekarskich, urlopów i innych nieobecności pracowników Spółki (symbol PKWiU 82.11.10).
  2. Usługi w zakresie obsługi kadrowej (HR) polegające na:
    • wyszukiwaniu pracowników, ocenie kandydatów do pracy wraz z rekomendacją spełniania przez nich warunków, etatyzacji (symbol PKWiU 78.10);
    • sporządzaniu dokumentacji pracowniczej (prowadzeniu teczek osobowych, wystawianiu świadectw pracy i innych) (symbol PKWiU 78);
    • weryfikacji prawidłowości rozliczana czasu pracy, sporządzania list plac oraz dbaniu o terminowe wypłaty wynagrodzeń (symbol PKWiU 78);
    • prowadzeniu harmonogramu badań lekarskich pracowników (symbol PKWiU 78);
    • sporządzaniu deklaracji ZUS, PIT, PFRON (symbol PKWiU 69.20.2);
    • przygotowywaniu sprawozdań do GUS (symbol PKWiU 69.20.2);
    • dbaniu o przestrzeganie przepisów BHP, przeprowadzaniu szkoleń wymaganych prawem pracy (symbol PKWiU 78);
    • weryfikacji prawidłowości realizacji umów i zleceń (symbol PKWiU 78);
    • archiwizacji dokumentacji pracowniczej (symbol PKWiU 82.11.10);
    • opracowaniu systemu premiowego i motywacyjnego obowiązującego pracowników Spółki (symbol PKWiU 78);
    • sporządzaniu grafiku czasu pracy zgodnie z wymogami Spółki i z uwzględnieniem regulacji prawnych dotyczących otwarcia i dyżurów aptek (symbol PKWiU 78);
    • prowadzeniu harmonogramu obowiązkowych szkoleń pracowniczych (symbol PKWiU 78).
  3. Usługi informatyczne polegające na:
    • usuwaniu awarii sprzętu komputerowego w aptekach oraz wymianie uszkodzonego sprzętu (symbol PKWiU 95.11.10);
    • kontroli i zapewnieniu bezpieczeństwa sieci komputerowej, sprawności systemów informatycznych i ochrony danych Spółki (symbol PKWiU 62.01.12);
    • pracach programistycznych wspierających działalność aptek (symbol PKWiU 62.01).
  4. Usługi administracyjne polegające na:
    • zaopatrzeniu aptek w materiały biurowe, środki gospodarcze, drobne wyposażenie (symbol PKWiU 82.11.10);
    • dbaniu o czystość w aptekach oraz prowadzeniu harmonogramu i zapewnieniu niezbędnych przeglądów i remontów aptek (symbol PKWiU 74.90.2)
      Ponadto pismem z dnia 12 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że usługi administracyjne polegające na dbaniu o czystość w aptekach oraz prowadzeniu harmonogramu i zapewnieniu niezbędnych przeglądów i remontów aptek polegają na wsparciu technicznym aptek w zakresie:
      • opracowania harmonogramu prac remontowych i modernizacyjnych, którym poddany powinien zostać lokal, w którym mieści się apteka, w celu zapewnienia przewidzianych dla niego standardów,
      • zapewnienia okresowych przeglądów stanu technicznego lokalu, w którym mieści się apteka oraz w razie zaistnienia takiej potrzeby zmian w opisanym powyżej harmonogramie prac remontowych,
      • zapewnieniu wsparcia w zakresie organizacji i administrowaniu pracami remontowymi i modernizacyjnymi wykonywanymi przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne, w sposób eliminujący zaangażowanie pracowników apteki w te działania;
    • administrowaniu umowami z dostawcami mediów do aptek (symbol PKWiU 82.11.10);
    • zapewnieniu obiegu korespondencji między aptekami i realizowaniu wysyłek zewnętrznych (symbol PKWiU 82.11.10);
    • archiwizacji dokumentacji (symbol PKWiU 82.11.10);
    • zapewnieniu ochrony i monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego aptek (np. (…)) (symbol PKWiU 82.11.10);
    • przygotowywaniu dokumentacji do WIF, NFZ i innych instytucji w celu realizacji obowiązków ustawowych aptek i zaleceń pokontrolnych (symbol PKWiU 82.11.10);
    • kompleksowej obsłudze oprogramowania i systemów informatycznych aptek (symbol PKWiU 62.03)
      Pismem z dnia 12 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że usługi administracyjne polegające na kompleksowej obsłudze oprogramowania i systemów informatycznych aptek polegają na wsparciu aptek w zakresie instalacji, aktualizacji oraz bieżącej pomocy w obsłudze oprogramowania i systemów informatycznych, nie wykazującym cech zarządzania systemami informatycznymi lub zarządzania siecią. Tym samym Spółka pragnie wskazać, że zakres tych usług został błędnie zakwalifikowany pod kodem PKWiU 62.03, w miejsce prawidłowego kodu 62.09;
    • opracowaniu i administrowaniu procesem inwentaryzacji zgodnie ze standardami przyjętymi w Spółce (symbol PKWiU 82.11.10);
    • administrowaniu umowami ubezpieczeń OC i innymi, weryfikacja terminowości płatności składek (symbol PKWiU 82.11.10);
    • zapewnieniu obsługi prawnej aptek w zakresie prawa regulacyjnego (symbol PKWiU 69.10).


W dalszej części niniejszego wniosku usługi wskazane powyżej będą nazywane łącznie „Usługami”.

Z tytułu nabywanych Usług, Spółka, uiszcza opłaty (dalej: „Opłaty” lub „Wynagrodzenie”), które spełniają przesłanki uznania ich za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy CIT oraz nie spełniają przesłanek zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Ponadto Spółka oświadcza, że koszty będące przedmiotem zapytania postawionego we wniosku nie zostały i nie zostaną zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, Spółka powzięła wątpliwości czy i w jakim zakresie do powyższych usług wynikających z umowy MSA zastosowanie znaleźć może art. 15e ust. 1 ustawy CIT definiujący katalog usług nabywanych od podmiotów powiązanych, podlegających limitowaniu określonemu w przywołanym przepisie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego ograniczenie, o którym mowa w art. 15e ust. 1 ustawy CIT, nie ma zastosowania do Opłat ponoszonych przez Wnioskodawcę z tytułu nabywanych Usług?

Zdaniem Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, ograniczenie, o którym mowa w art. 15e ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), nie będzie miało zastosowania do Wynagrodzenia ponoszonego przez Wnioskodawcę za nabycie Usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jak wskazano powyżej w ocenie Wnioskodawcy nabywane Usługi spełniają przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodu.

Z dniem 1 stycznia 2018 r. do ustawy CIT zaimplementowany został art. 15e, na mocy którego ograniczona została możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów m.in. wydatków na nabycie szeroko rozumianych usług niematerialnych oraz licencji, poniesionych bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa w art. 11 ustawy CIT lub podmiotów mających siedzibę lub zarząd na terytorium kraju stosującego szkodliwą konkurencję podatkową.

Zgodnie z art. 15e ust. 1 ustawy CIT Podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty:

  1. usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
  2. wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie łub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7,
  3. przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek, innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym w ramach zobowiązań wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz świadczeń o podobnym charakterze

- poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16a-16m, i odsetek.

Zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 4-7 ustawy CIT, do którego odwołuje się powyższa regulacja, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego przedmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

  • autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
  • licencje,
  • prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,
  • wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how).

Jak wynika z treści przywołanego przepisu, zastosowanie ograniczenia w przedmiocie zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest spełnieniem dwóch przesłanek:

  • poniesiony wydatek mieści się w katalogu kosztów wymienionych w art. 15e ust. 1 ustawy CIT,
  • koszty poniesione są na rzecz podmiotu powiązanego, o którym mowa w art. 11 ww. ustawy lub na rzecz podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 9a ust. 6 ustawy CIT.

Z uwagi na fakt, że przedmiotem niniejszego Wniosku jest Umowa zawarta pomiędzy podmiotami powiązanymi, o konieczności zastosowania ograniczenia wynikającego z art. 15e ustawy CIT decydować będzie zaliczenie ponoszonych przez Spółkę wydatków do kategorii kosztów wskazanych w ust. 1 tego przepisu.

Biorąc pod uwagę brak ustawowych definicji usług wskazanych w z art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, Wnioskodawca dla określenia ich zakresu posłużył się definicjami zawartymi w Słowniku Języka Polskiego (Internetowy Słownik Języka Polskiego, http://sjp.pwn.pl., dalej: „SJP”). Zasadność odniesienia się do językowych (słownikowych) definicji tych pojęć została potwierdzona także w opublikowanych 23 kwietnia 2018 r. wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów (dalej: „Wyjaśnienia MF”).

W związku z powyżej przytoczonymi przepisami, Wnioskodawca wskazał, że ponoszone przez niego na mocy Umowy MSA opłaty nie są:

  • kosztem usług doradczych - zgodnie z definicją SJP, zwrot „doradczy” to inaczej «służący radą, doradzający», natomiast czasownik „doradzać” oznacza «udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie»; doradztwo jest zatem udzieleniem porad w zakresie postępowania w obszarze konkretnej materii;

Należy stwierdzić, że w przypadku Wnioskodawcy nie dochodzi do przekazania przez Usługodawcę żadnej opinii, która mogłaby stanowić poradę w przedstawionym rozumieniu, świadczone przez Usługodawcę Usługi nie opierają się na doradztwie, lecz bieżącej obsłudze księgowej, kadrowej, informatycznej i administracyjnej.

  • kosztem usług badania rynku - zgodnie z definicją słownikową, zwrot „badać” oznacza «poznawać coś za pomocą analizy naukowej», natomiast pojęcie „rynek” odnosi się do «całokształtu stosunków handlowych i gospodarczych»; „badanie rynku” należy więc rozumieć jako „poznawanie całokształtu stosunków gospodarczych za pomocą analizy naukowej”;

Nabywając Usługi Wnioskodawca nie otrzymuje od Usługodawcy analiz związanych z badaniem rynku. W obszarze przeprowadzanych analiz, Usługodawca ogranicza się do sporządzenia analiz rachunkowych, niezbędnych do przeprowadzenia procesów księgowych.

  • kosztem usług reklamowych - zgodnie z utrwalonymi poglądami, „reklamę” stanowi «działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług» lub «rozpowszechnianie informacji o towarach, usługach, miejscach i możliwościach nabycia towarów lub korzystania z określonych usług»; doprecyzowania tego terminu dokonano w ramach Wyjaśnień MF, gdzie posłużono się klasyfikacją PKWiU (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz. U. z 2015 r., poz. 1676), zgodnie z którą usługi reklamowe sklasyfikowane są w sekcji M, dziale 73 PKWiU 2015 (klasa 73.1) i obejmują m.in. projektowanie realizowanie kampanii reklamowych i ich umieszczanie w czasopismach, gazetach, radiu i telewizji, lub innych mediach, jak również projektowanie miejsc na cele reklamowe;

W przedmiotowym rozumieniu, Usługi nie stanowią usługi reklamowej, ponieważ nie wiążą się z prezentowaniem towarów produkowanych przez Wnioskodawcę żadnemu odbiorcy zewnętrznemu. Nie są również związane z projektowaniem i realizowaniem kampanii reklamowej, czy umieszczaniem ich w środkach masowego przekazu;

  • kosztem zarządzania i kontroli - zgodnie z definicją słownikową, „zarządzić” oznacza «wydać polecenie» lub „zarządzać” - «sprawować nad czymś zarząd»; „kontrola” to «sprawdzanie czegoś, zestawianie stanu faktycznego ze stanem wymaganym»;

W ramach świadczonych Usług, Usługodawca nie posiada kompetencji zarządczych względem Wnioskodawcy, ani nie sprawuje funkcji kontrolnych nad Wnioskodawcą, tj. w szczególności nie dokonuje czynności weryfikujących działania Spółki;

  • kosztem przetwarzania danych - zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, „przetworzyć” oznacza «przekształcić coś twórczo»; «opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową»; przetwarzanie danych polega zatem na przekształcaniu treści i postaci danych wejściowych; usługi przetwarzania danych mają zatem charakter odtwórczy obejmują elementy takie jak: porządkowanie, archiwizowanie, zabezpieczenie oraz udostępnianie zbiorów danych;

W ramach Umowy, Usługodawca nie dokonuje przetwarzania danych w rozumieniu powyższej definicji, tj. w szczególności nie przekształca twórczo zbiorów danych w celu ich opracowania. Usługi nie polegają na przetwarzaniu istniejących zbiorów danych, więc nie można stwierdzić, że są usługami przetwarzania danych;

  • kosztem ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń - jako świadczeń wynikających z powszechnie zawieranych w obrocie gospodarczym umów o odpowiadających wymienionym w tej literze nazwach lub przewidujących równoważne postanowienia.

Spółka nie uzyskuje żadnego z wymienionych świadczeń w związku z nabywanymi Usługami.

Co więcej, z uwagi na poniższą argumentację, nabywane Usługi swym charakterem nie wpisują się w przywołane w art. 15e ust. 1 pkt 1 „świadczenia o podobnym charakterze”.

Za świadczenia o podobnym charakterze należy, zdaniem Wnioskodawcy, uznać świadczenia równorzędne pod względem prawnym do wymienionych w ustawie. Zgodnie Wyjaśnieniami MF w części odnoszącej się do „Kategorii usług objętych art. 15e ust. 1 ustawy CIT”, powołującymi się na ugruntowany dorobek orzeczniczy rozstrzygający rozumienie zwrotu „świadczenia o podobnym charakterze”, decydujące jest, aby elementy charakterystyczne dla świadczeń wprost wymienionych w ustawie przeważały nad cechami charakterystycznymi dla świadczeń w nich niewymienionych.

Z uwagi na fakt, iż charakter nabywanych Usług jest odmienny od kategorii usług wskazanych wprost w treści tego przepisu, nie sposób zaliczyć ich do świadczeń o charakterze podobnym do nich.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, nabywane Usługi nie mieszczą się w dyspozycji art. 15e ust. l pkt 1 ustawy CIT.

Celem wzmocnienia swojego stanowiska, Spółka przywołuje Wyjaśnienia MF wskazujące kategorie usług nieobjętych zakresem art. 15e ust. 1 ustawy CIT, tj.:

  • usługi prawne sklasyfikowane w dziale 69 PKWiU z 2015 r. obejmujące czynności wykonywane przez radów prawnych, adwokatów, doradców podatkowych;
  • usługi księgowe sklasyfikowane w dziale 69 PKWiU 2015, obejmujące usługi w zakresie audytu finansowego oraz usługi rachunkowo-księgowe;
  • usługi związane z zatrudnieniem sklasyfikowane w dziale 78 PKWiU 2015.

Podsumowanie

Reasumując, stwierdzić należy, że w stosunku do nabywanych przez Wnioskodawcę Usług, z uwagi na ich zakres, nie znajdzie zastosowanie ograniczenie, o którym mowa w art. 15e ustawy CIT.

W świetle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, brak jest w niniejszym przypadku wątpliwości, że Usługi nabywane od Usługodawcy nie są podobne do wskazanych w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy CIT usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze, jak również tytułów wskazanych w pkt 2 i 3 tego przepisu.

Świadczone na rzecz Wnioskodawcy Usługi nie posiadają bowiem żadnych cech wspólnych z ww. świadczeniami.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone na mocy Umowy MSA Opłaty z tytułu Usług nie zawierają się w katalogu usług wskazanych w treści art. 15e ust. 1 ustawy CIT i jako takie nie powinny podlegać ograniczeniom w zaliczaniu ich do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj