Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-612/11-2/AM
z 3 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-612/11-2/AM
Data
2011.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
jednoosobowa działalność gospodarcza
karta podatkowa
usługi fotograficzne


Istota interpretacji
Wykonywanie odbitek przez inne zakłady fotograficzne/laboratoria/ którym Wnioskodawczyni będzie przekazywać zdjęcia w postaci cyfrowej – plików komputerowych zapisanych na kartach (płytach CD) dyskach przenośnych. nie można uznać za usługi specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust.1 pkt 3 cyt. ustawy świadczone jednemu zakładowi fotograficznemu przez drugi zakład fotograficzny, albowiem oba te podmioty prowadzą działalność gospodarczą w zakresie usług fotograficznych



Wniosek ORD-IN 369 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 06.07.2011 r. (data wpływu 08.07.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów w formie karty podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie opodatkowania dochodów w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni w 2011 r. zamierza rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu kompleksowej usługi wykonywania zdjęć portretowych, reportażowych, okolicznościowych w studio fotograficznym oraz poza nim.

Działalność Wnioskodawczyni będzie polegała wyłącznie na fotografowaniu z użyciem aparatu fotograficznego - lustrzanki cyfrowej. Natomiast wykonywanie odbitek dla klientów Wnioskodawczyni będzie powierzać zakładom fotograficznym /laboratoriom/ którym Wnioskodawczyni będzie przekazywać zdjęcia w postaci cyfrowej – plików komputerowych zapisanych na kartach (płytach CD) dyskach przenośnych.

Związku z powyższym zadano następujące pytania.

Która ze stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej jest obowiązująca dla Wnioskodawczyni ... (brak osób zatrudnionych, miejscowość powyżej 50 tyś. mieszkańców.

Zdaniem Wnioskodawczyni

Punkt 90 część I tabeli „ Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa” załącznik nr 3 do ustawy został podzielony na dwie części, dla których obowiązują dwie różne stawki podatku:

Dla rodzaju usług fotograficznych -„świadczonych z wykorzystywaniem urządzeń do samoczynnego automatycznego naświetlania odbitek (samoczynnych printerów)”

oraz dla

  • „usługi pozostałe” -

stawka w roku 2011 r. wynosi odpowiednia 603 zł i 261 zł (brak zatrudnienia miasto powyżej 50 tyś. mieszkańców).

Załącznik nr 4 do ustawy stanowi charakterystykę działalności objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej i tu w punkcie 90 tabeli usługi fotograficzne nie zostały podzielone na dwie części, co oznacza, że charakterystyka działalności dotyczy zarówno usług świadczonych z wykorzystaniem samoczynnych printerów jak i usług pozostałych.

Zdaniem Wnioskodawczyni „samoczynne printery” to urządzenia do naświetlania/powielania odbitek, które stosuje się w laboratoriach fotograficznych (które często też oferują usługę wykonania fotografii ślubnych czy paszportowych).

Studio Wnioskodawczyni będzie wyposażone wyłącznie w lampy oświetleniowe, tła itp. a Wnioskodawczyni sama będzie posługiwać się wyłącznie aparatem fotograficznym, powierzając wykonanie odbitek wspomnianym wyżej laboratoriom.

W opinii Wnioskodawczyni stawka podatku będzie wynosić 261 zł (w bieżącym roku) i w latach kolejnych będzie obliczona przez naczelnika urzędu skarbowego jak dla drugiej części punktu 90 tabeli / załącznika nr 3 do ustawy: usługi fotograficzne/usługi pozostałe.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi fotograficzne wymienione zostały pod poz. 90 załącznika nr 3 do ww. ustawy. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej szczegółowo określono w poz. 90 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Przy czym w myśl art. 25 ust. 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jedną z przesłanek uzasadniających opodatkowanie prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej, a określonej w art. 25 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy w sprawie karty podatkowej jest to aby podatnik wykonujący tę działalność nie korzystał z usług innych podmiotów za wyjątkiem usług specjalistycznych. Jednocześnie normodawca w art. 25 ust. 3 tejże ustawy i dla celów związanych ze stosowaniem przepisów tej ustawy zawarł definicję usług specjalistycznych.

Usługami specjalistycznymi w rozumieniu tej definicji nie są więc usługi wymagające zastosowania skomplikowanego specjalnego sprzętu, czy aparatury przy wykorzystaniu wąskiej, głęboko specjalistycznej wiedzy lecz usługami tymi są czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony rodzaj działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu czy usługi.

Z opisu zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu kompleksowej usługi wykonywania zdjęć portretowych, reportażowych, okolicznościowych w studio fotograficznym oraz poza nim. Jednocześnie Wnioskodawczyni wskazuje, iż działalność będzie polegała wyłącznie na fotografowaniu z użyciem aparatu fotograficznego - lustrzanki cyfrowej. Natomiast wykonywanie odbitek dla klientów Wnioskodawczyni będzie powierzać zakładom fotograficznym /laboratoriom/ którym Wnioskodawczyni będzie przekazywać zdjęcia w postaci cyfrowej – plików komputerowych zapisanych na kartach (płytach CD) dyskach przenośnych.

W tym miejscu należy wskazać, iż usługi fotograficzne wymienione zostały pod poz. 90 załącznika nr 3 do ww. ustawy. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej szczegółowo określono w poz. 90 załącznika nr 4 do tej ustawy. jako: "Wykonywanie w zakładzie i poza zakładem fotografii, filmów i przeźroczy: portretowych, reportażowych, okolicznościowych, krajobrazowych, technicznych, itp; wykonywanie fotokopii, wykonywanie prac powierzonych, sporządzanie odbitek fotograficznych na papierze, porcelanie, itp; przedmiot działalności nie obejmuje prac wykonywanych na kasetach magnetowidowych”.

Wobec powyższego do podstawowego zakresu prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu kompleksowej usługi wykonywania zdjęć należy również wykonywanie odbitek dla klientów.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż wykonywanie odbitek przez inne zakłady fotograficzne/laboratoria/ którym Wnioskodawczyni będzie przekazywać zdjęcia w postaci cyfrowej – plików komputerowych zapisanych na kartach (płytach CD) dyskach przenośnych. nie można uznać za usługi specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy świadczone jednemu zakładowi fotograficznemu przez drugi zakład fotograficzny, albowiem oba te podmioty prowadzą działalność gospodarczą w zakresie usług fotograficznych

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawne oraz przedstawiony stan faktyczny należy zauważyć, iż organ nie udzielił odpowiedzi na pytanie Wnioskodawczyni „Która ze stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej jest obowiązująca dla niej” z uwagi, iż zakres i forma prowadzonej działalności gospodarczej wyklucza możliwość opodatkowanie uzyskiwanych przychodów przez Wnioskodawczynię w formie karty podatkowej.

A zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj