Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.334.2020.3.AKA
z 19 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 10 czerwca 2020 r. (data wpływu 10 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2020 r. (data wpływu 23 lipca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 20 lipca 2020 r. (data doręczenia 20 lipca 2020 r.) nr 0114-KDIP1-1.4012.334.2020.2.AKA, 0111-KDIB2-3.4014.174.2020.3.MD oraz 0111-KDIB2-3.4014.209.2020.3.MD, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


We wniosku wspólnym złożonym przez:


Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

  • X Bank Spółka Akcyjna,

Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:

  • Panią R.Z.,
  • Pana T.Z.

Przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Na podstawie art. 14r ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. 2019 poz. 900 ze zm., dalej: OP): X S.A. (dalej: Bank, Zainteresowany będący stroną postępowania), Pani R.Z., będąca osobą fizyczną zamieszkałą w (…) oraz Pan T.Z. będący osobą fizyczną zamieszkałą w (…) działający w niniejszej sprawie wspólnie w związku z pozostawaniem w związku małżeńskim (dalej: Nabywcy, Zainteresowani nie będący stroną postępowania), mający uczestniczyć w tym samym zdarzeniu przyszłym, występują z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidulanej w zakresie przepisów prawa podatkowego.


Wnioskodawcy posiadają interes prawny w ustaleniu konsekwencji podatkowych transakcji sprzedaży nieruchomości na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2018 poz. 2174 ze zm., dalej: UVAT) oraz na gruncie przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. 2017 poz. 1150 ze zm., dalej UPCC).


Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie, że planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Interes prawny Banku polega na potwierdzeniu czy transakcja dostawy własnej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Nabywcy z kolei mają interes prawny w potwierdzeniu czy będą zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości w przypadku zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Sposób opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości w oparciu o przepisy UVAT przekłada się bowiem na opodatkowanie tego samego zdarzenia na podstawie przepisów UPCC. Zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. b UPCC, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlega sprzedaż nieruchomości, jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności. Jednocześnie, zgodnie z art. 4 pkt 1 UPCC, obowiązek podatkowy z tytułu transakcji kupna-sprzedaży ciąży na nabywcy nieruchomości.


Przedmiotem planowanej transakcji kupna-sprzedaży będą następujące składniki majątku Banku (dalej: Nieruchomość):

  1. prawo odrębnej własności lokalu użytkowego nr (…) składającego się z jednego pomieszczenia o powierzchni użytkowej 188,00 m2, znajdującego się w budynku handlowo-usługowym położonym przy ulicy (…) w (…) (dalej: lokal użytkowy),
  2. udział wynoszący 18800/172045 w prawie użytkowania wieczystego działki gruntu, w prawie własności części wspólnych budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali budynku, w którym znajduje się lokal użytkowy.

15 października 1982 r. na podstawie Uchwały Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej (…) zostało przydzielone Y Bankowi spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego nr (…) położonego przy ul. (…) w (…) w związku z realizacją umowy o wybudowanie tego lokalu. Następnie przeszło ono na Z Bank w związku z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia (…), zaś następcą prawnym Z Banku jest X Bank Spółka Akcyjna.


Następnie w drodze umowy z dnia 14 grudnia 2018 r. zawartej ze Spółdzielnią Mieszkaniową (…) ustanowiono odrębną własność Nieruchomości na rzecz Banku.


Lokal będący przedmiotem planowanej sprzedaży został ujęty w księdze wieczystej pod nr KW: (…), a nieruchomość obejmująca budynek w której ww. lokal się znajduje oraz tytuł własności gruntu na którym ów budynek jest posadowiony zostały ujęte w księdze wieczystej pod numerem KW: (…).


Zbywana Nieruchomość od chwili nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego do 2018 r. była użytkowana przez Bank na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.


Bank do stycznia 2009 r. poniósł na opisaną Nieruchomość wydatki przekraczające 30% wartości początkowej, które spełniają warunki do uznania ich za wydatki na ulepszenie w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 865 ze zm., dalej UPDOP). Po dokonaniu ulepszenia Nieruchomość była dalej wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej Banku.


Następnie w sierpniu 2009 r. Bank ponownie poniósł wydatki przekraczające 30% wartości początkowej zaktualizowanej w styczniu 2009 r., które spełniają warunki do uznania ich za wydatki na ulepszenie w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 865 ze zm., dalej UPDOP). Po dokonaniu ulepszenia Nieruchomość była do 2018 r. wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej Banku.


Od ponownego pierwszego zasiedlenia, które nastąpiło w sierpniu 2009 r., upłynął okres dłuższy niż dwa lata.


Nabywcy to osoby fizyczne pozostające w związku małżeńskim, objęte małżeńską wspólnością majątkową.


Nabywcy zamierzają dokonać zakupu Nieruchomości jako osoby fizyczne lub w ramach spółki jawnej jako wyłączni jej wspólnicy.


Wnioskodawcy nie zamierzają korzystać z wyboru opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 UVAT.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że spółka jawna, o której mowa we wniosku nie istnieje i dopiero zostanie utworzona. Zainteresowani niebędący stroną postępowania będą wyłącznymi podmiotami tworzącymi spółkę. Zainteresowani niebędący stroną postępowania nie przystąpią do spółki jawnej, kiedy ta już powstanie – zgodnie z udzielonymi powyżej odpowiedziami, Zainteresowani niebędący stroną postępowania w przyszłości utworzą spółkę jawną, jednocześnie będąc wyłącznymi podmiotami tworzącymi spółkę jawną, jednocześnie będąc wyłącznymi podmiotami tworzącymi spółkę. Stroną kupującą w umowie sprzedaży opisanej we wniosku będzie spółka jawna.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 1):


Czy w powyższym stanie faktycznym planowana, odpłatna dostawa Nieruchomości, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT?


Stanowisko Zainteresowanych,


W ocenie Wnioskodawców odpłatna dostawa Nieruchomości opisanej w opisie zdarzenia przyszłego, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 UVAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, za którą - zgodnie z art. 7 UVAT - uważa się przeniesienie do rozporządzania towarami, jak właściciel.


Pod pojęciem towaru ustawodawca w art. 2 ust. 5 UVAT wskazał rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W przypadku obrotu nieruchomościami budynki i budowle są rzeczami.


W konsekwencji sprzedaż nieruchomości jest w świetle przywołanych przepisów uznawana za odpłatną dostawę towarów.


Co do zasady podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23% (na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 i art. 146aa ust. 1 pkt 1 UVAT). Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub całkowite zwolnienie od podatku.


Na gruncie zdarzenia przyszłego, będącego przedmiotem niniejszego wniosku, szczególne znaczenie mają regulacje zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a UVAT, w których ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości spełniających określone w tych przepisach warunki. Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 29a ust. 8 UVAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 UVAT - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.


Dla porządku należy wskazać, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a UVAT.


Przenosząc powyższe na analizowane tu zdarzenie przyszłe, wskazać należy, że dla oceny zasad opodatkowania dostawy nieruchomości kluczowe jest określenie, czy w stosunku do tej nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeśli tak, to czy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.


Odnosząc powyższe do będącego przedmiotem niniejszego wniosku opisu zdarzenia przyszłego, przyjąć należy, że planowana dostawa opisanej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, albowiem w odniesieniu do Nieruchomości wykorzystywanej przez Bank w prowadzonej działalności gospodarczej doszło do pierwszego zasiedlenia zgodnie z art. 2 pkt 14 UVAT - oddania do użytkowania, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


W stosunku do Nieruchomości doszło do pierwszego zasiedlenia wskutek nabycia przez Bank spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego, który przejęto do użytkowania przez Bank w ramach jego działalności statutowej. Następnie, po dokonaniu ulepszeń do stycznia 2009 r., których łączna wartość przekroczyła 30% początkowej wartości historycznej Nieruchomości, doszło do jej „ponownego” pierwszego zasiedlenia, w związku z dalszym użytkowaniem Nieruchomości przez Bank do prowadzonej działalności gospodarczej.


W dalszej kolejności, po dokonaniu ulepszeń do sierpnia 2009 r., których łączna wartość przekroczyła 30% początkowej wartości Nieruchomości zaktualizowanej w styczniu 2009 r., po raz kolejny doszło do jej „ponownego” pierwszego zasiedlenia, w związku z dalszym użytkowaniem Nieruchomości przez Bank do prowadzonej działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, pierwsze zasiedlenie miało miejsce w 2009 r., więc minął wymagany do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT okres dwóch lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części.


Taka interpretacja przepisów prawa podatkowego została potwierdzona w uzyskanej przez Bank interpretacji indywidualnej z dnia 13 czerwca 2018 r. sygn. 0114-KDIP4.4012.246.2018.2.MPE.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  • oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  • zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.


Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.


W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.


Przez pierwsze zasiedlenie według art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem planowanej transakcji kupna-sprzedaży będą prawo odrębnej własności lokalu użytkowego nr (…) składającego się z jednego pomieszczenia o powierzchni użytkowej 188,00 m2, znajdującego się w budynku handlowo-usługowym oraz udział wynoszący 18800/172045 w prawie użytkowania wieczystego działki gruntu, w prawie własności części wspólnych budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali budynku, w którym znajduje się lokal użytkowy.


W 1982 r. na podstawie Uchwały Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej zostało przydzielone Y Bankowi spółdzielcze własnościowe prawo do ww. lokalu użytkowego w związku z realizacją umowy o wybudowanie tego lokalu. Następnie przeszło ono na Z Bank w związku z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia (…), zaś następcą prawnym Y Banku jest X Bank Spółka Akcyjna. Następnie w drodze umowy z dnia 14 grudnia 2018 r. zawartej ze Spółdzielnią Mieszkaniową ustanowiono odrębną własność Nieruchomości na rzecz Banku. Zbywana Nieruchomość od chwili nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego do 2018 r. była użytkowana przez Bank na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawcy nie zamierzają korzystać z wyboru opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania czy sprzedaż Nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


W celu ustalenia, czy w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy zostały spełnione warunki zastosowania zwolnienia z podatku VAT wynikające z ww. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w odniesieniu do lokalu użytkowego będącego przedmiotem sprzedaży.

Przedstawione okoliczności wskazują, że sprzedaż ww. lokalu użytkowego nr (…) znajdującego się w budynku handlowo-usługowym oraz udziału w prawie własności części wspólnych budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali budynku, nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą ww. obiektów upłyną co najmniej 2 lata. Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Bank do stycznia 2009 r. poniósł na opisaną Nieruchomość wydatki przekraczające 30% wartości początkowej, które spełniają warunki do uznania ich za wydatki na ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Po dokonaniu ulepszenia Nieruchomość była dalej wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej Banku. Następnie w sierpniu 2009 r. Bank ponownie poniósł wydatki przekraczające 30% wartości początkowej zaktualizowanej w styczniu 2009 r., które spełniają warunki do uznania ich za wydatki na ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Po dokonaniu ulepszenia Nieruchomość była do 2018 r. wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej Banku. Od ponownego pierwszego zasiedlenia, które nastąpiło w sierpniu 2009 r., upłynął okres dłuższy niż dwa lata.


Zatem, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie transakcja sprzedaży lokalu użytkowe-go nr (…) znajdującego się w budynku handlowo-usługowym oraz udziału w prawie własności części wspólnych budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali budynku, w którym znajduje się lokal użytkowy może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem tych obiektów, a ich dostawą upłynie okres co najmniej dwóch lat.


Należy przy tym zauważyć, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku. Powyższe wynika z faktu, że zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu uznawane jest za dostawę towaru oraz z tego, że grunt dzieli stawkę zabudowań na nim posadowionych.

Mając na uwadze ww. przytoczone przepisy należy stwierdzić, że ze zwolnienia od podatku – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT – będzie korzystać również dostawa udziału wynoszącego 18800/172045 w prawie użytkowania wieczystego działki gruntu, na którym posadowiony jest wskazany lokal użytkowy nr (…) oraz udział w prawie własności części wspólnych budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali budynku, w którym znajduje się lokal użytkowy.


W konsekwencji w okolicznościach niniejszej sprawy sprzedaż Nieruchomości przez Wnioskodawcę może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Jednocześnie zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj