Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.290.2020.1.MPU
z 14 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 czerwca 2020 r. (data wpływu – 10 czerwca 2020 r.) uzupełnionego pismem z 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu – 13 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „(…)” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Ww. wniosek uzupełniono pismem z 13 sierpnia 2020 r. (wpływ pisma uzupełniającego).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, którego celem statutowym jest działalność w zakresie ochrony zdrowia. Szpital zaaplikował do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, działanie (…) Infrastruktura ochrony zdrowia w ramach (…) (…) o środki unii europejskiej na realizację projektu pod nazwą ,,(…)”.W tym celu złożył wniosek nr (…), który uzyskał ocenę pozytywną i został wybrany do dofinansowania w ramach przedmiotowego konkursu. Zakres projektu obejmuje poszerzenie bazy sprzętowej do diagnostyki pacjentów z koronawirusem SARS-CoV-2, modernizację infrastruktury szpitala dla potrzeb poprawy standardów higieniczno-sanitarnych oraz zapewnienia bezpieczeństwa epidemiologicznego - zakup urządzeń do dezynfekcji, testów, odczynników diagnostycznych i innych materiałów. Sprzęt zostanie również w pełni wykorzystany po zaniku pandemii.

Celem głównym projektu jest: zwiększenie dostępności i jakości świadczeń medycznych poprzez podjęcie działań ukierunkowanych na diagnostykę, zapobieganie, przeciwdziałanie, zwalczanie choroby COVID-19, wywołanej przez koronawirusa SARS-CoV-2 w (…).

Cele szczegółowe:

  • ochrona ludzkiego życia i zdrowia,
  • ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa,
  • łagodzenie skutków pandemii choroby COVID-19,
  • zapewnienie ochrony personelowi medycznemu szpitala,
  • zwiększenie bezpieczeństwa pracy,

Koszty inwestycji podzielono na 3 zadania:

Zadanie nr 1 - Zakup niezbędnego sprzętu i aparatury medycznej. Zakres zadania obejmuje zakup sprzętu medycznego dla potrzeb (…) w (…) w celu wsparcia podmiotu leczniczego w przeciwdziałaniu rozprzestrzeniania się COVID -19.

Zadanie nr 2 - Środki ochrony indywidualnej. Zakres zadania obejmuje zakup środków co dezynfekcji oraz odczynników, testów i pozostałych dla potrzeb (…) w (…) w celu wsparcia podmiotu leczniczego w przeciwdziałaniu rozprzestrzeniania się COVID -19.

Zadanie nr 3 - Promocja projektu. Wydatek obejmuje zakup i montaż tablicy informacyjno-promocyjnej oraz naklejek na sprzęt. Wydatek konieczny do poniesienia w celu prawidłowej realizacji umowy z Instytucji Zarządzającej (obowiązki promocji) i wypełnienia wytycznych programu w zakresie promocji i informacji.

Zaplanowano zakup następujących urządzeń i wyposażenia:

  1. Respiratory stacjonarne - 8 szt.,
  2. Respiratory transportowe - 2 szt.,
  3. Urządzenia do wysokoprzepływowej terapii tlenem -13 szt..
  4. Aparat do prowadzenia terapii ECMO - 1 szt.,
  5. Ssaki elektryczne - 8 szt.,
  6. Inhalatory ultradźwiękowe - 6 szt.,
  7. Centrala monitorująca z kardiomonitorami w systemie bezprzewodowym (Anestezjologia). - 1 zestaw (1 szt. + 8 szt.),
  8. Centrala monitorująca z kardiomonitorami w systemie bezprzewodowym (Oddział Kardiologiczny) - 1 zestaw (1 szt. + 8+ 4szt.),
  9. Centrala monitorująca z kardiomonitorami w systemie bezprzewodowym (Oddział Wewnętrzny I) - 1 zestaw (1 szt. + 4 szt.),
  10. Centrala monitorująca z kardiomonitorami w systemie bezprzewodowym (Oddział Wewnętrzny II) - 1 zestaw (1 szt. + 4szt.),
  11. Łóżka intensywnego nadzoru z wyposażeniem i materacem przeciwodleżynowym - 8 szt.,
  12. Pompy infuzyjne przepływowe - 40 szt.,
  13. Pompy infuzyjne strzykawkowe - 40 szt.,
  14. Wózki reanimacyjne z defibrylatorami - 3 szt.,
  15. Bronchoskop - 1 szt.,
  16. Aparat USG-2 szt.,
  17. Komora laminama mikrobiologiczna dla Laboratorium - 2 szt.,
  18. Komora laminama dla Laboratorium -1 szt.,
  19. Izolator transportowy do transportu zakażonego pacjenta wewnątrz Szpitala oraz w środkach transportu - 5 szt.,
  20. Odczynniki i testy do wykonywania badań w kierunku SARS-COV-2 -1 komplet,
  21. Preparaty do dezynfekcji rąk - 10 000 szt.,
  22. Montaż systemów zamkniętych do dezynfekcji rąk - 800 szt.,
  23. Preparaty do dezynfekcji powierzchni - 1 zestaw.,
  24. Myjnie-dezynfektory - 25 szt.,
  25. Zamgławiacz pomieszczeń i środków transportu (duży) - 1 szt.,
  26. Zamgławiacz pomieszczeń i środków transportu (mały) - 1 szt.,
  27. Sterylizator parowy -1 szt.,
  28. Autoklaw plazmowy -1 szt.,
  29. Myjnia-dezynfektor przelotowa - 2 szt.,
  30. Myjnia do butów operacyjnych -1 szt.,
  31. Myjnia ultradźwiękowa - 1 szt.,
  32. Zakup środków dezynfekcyjnych oraz pozostałych materiałów do ograniczenia epidemii koronawirusa do dnia 17.04 2020 r.




Zakupiony sprzęt oraz nabyte towary finansowane w ramach projektu pn.: ,,(…)” były i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w całości lub w części?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy nie przysługuje:

  • prawo do odliczenia całości naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu na podstawie art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  • prawo do odliczenia części naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

z uwagi na fakt, że przedmiotowe zakupy są ściśle związane wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów zwykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wyjaśnić należy, że wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają między innymi regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to stosownie do treści art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych „faktur zakupu”, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Zaznaczyć należy, że przypisy art. 90 ustawy mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są przez podatnika w wykonywanej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do czynności opodatkowanych nie jest możliwe.

Wnioskodawca przedstawiając opis stanu faktycznego jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabyte i finansowane w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy podkreślić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Szpital nabywane, w ramach ww. projektu, towary i usługi będzie wykorzystywać wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia całości podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy ani jego części zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „(…)”- jest prawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj