Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.355.2020.1.MS
z 14 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 czerwca 2020 r. (data wpływu – 25 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z realizacją projektu pn.: „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z realizacją projektu pn.: „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Miasto) realizuje niżej opisany projekt:

Tytuł: Instalacje OZE na terenie miasta ….

Regionalny Program Operacyjny Województwa … na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego).

Oś priorytetowa: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna.

Działanie: 4.1 Odnawialne źródła energii.

Poddziałanie: 4.1.3 Odnawialne źródła energii - konkurs.

Okres realizacji: wg wniosku o dofinansowanie 29 grudnia 2017 r. – 31 października 2021 r.; Miasto wnioskuje o wydłużenie terminu realizacji do 31 października 2022 r.

W ramach projektu: „…” przewiduje się udzielenie grantów - dotacja dla osób fizycznych, właścicieli budynków mieszkalnych na terenie Miasta na montaż instalacji OZE (odnawialnych źródeł energii) na budynkach należących do tych osób.

Wnioskodawcą projektu grantowego jest jednostka samorządu terytorialnego. Urząd Miasta odpowiedzialny będzie za przygotowanie i rozliczenie projektu. Zgodnie z założeniami Wnioskodawca projektu grantowego udzieli granty osobom fizycznym, w formule dotacji celowej z jednoczesnym uwzględnieniem kwoty wkładu własnego zgodnie z art. 35 Ustawy wdrożeniowej (t.j. Dz.U. z 2016 poz. 217). Przedmiotem projektu jest udzielenie grantów na montaż 341 instalacji OZE na/w budynkach należących do osób fizycznych znajdujących się na terenie Miasta.

Zgodnie z „Listą zakwalifikowanych” grantobiorców przedmiotowy projekt obejmuje:

  1. instalacje fotowoltaiczne o mocy:
    • 3 kWp. liczba instalacji: 61,
    • 5 kWp. liczba instalacji: 68,
    • 7 kWp. liczba instalacji: 37,
    Razem 166 instalacji.
  2. instalacje solarne:
    • ilość solarów 2, moc 3,5 kW, liczba instalacji: 18,
    • ilość solarów 3, moc 5,25 kW, liczba instalacji: 11,
    Razem 29 instalacji.
  3. pompa ciepła c.w.u. o mocy:
    • 3,5 kW, liczba instalacji: 21,
    Razem 21 instalacji.
  4. Kotły na biomasę o mocy:
    • 10-15 kW, liczba instalacji: 2,
    • 15-20 kW, liczba instalacji: 22,
    • 20-25 kW, liczba instalacji: 60,
    • 25-30 kW, liczba instalacji: 41,
    Razem 125 instalacji.

Wydatki planowane do realizacji w ramach realizowanego projektu to:

  1. Przygotowanie projektu - sporządzenie dokumentacji aplikacyjnej - dokumentacja potrzebna jest do oszacowania kosztów, opisu działań, analizy ekonomicznej i finansowej projektu.
  2. Zadania związane z zarządzaniem: inspektor nadzoru, poniesienie kosztów osobowych.
  3. Promocja projektu.
  4. Udzielenie grantów - dotacji, dla właścicieli domów jednorodzinnych na montaż instalacji fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych, pomp ciepła i kotłów na biomasę w Gminie … na podstawie udzielonych grantów.

Grantobiorcy będą indywidualnie zawierali umowy cywilnoprawne z wykonawcą dotyczące nabycia i montażu instalacji OZE na budynkach należących do osób fizycznych znajdujących się na terenie Miasta. Grantobiorca we własnym zakresie wybierze firmę, która dokona montażu urządzeń. Faktura za wykonaną usługę wystawiona będzie na grantobiorcę. Grant (dotacja celowa) przekazana będzie przez Miasto (grantodawcę) dla mieszkańców (grantobiorców) w formie refundacji poniesionych wydatków przez mieszkańców. Miasto nie będzie stroną umów cywilnoprawnych z wykonawcą dotyczących nabycia lub montażu instalacji OZE na potrzeby gospodarstw domowych mieszkańców. Miasto nie będzie obciążało mieszkańców - grantobiorców kosztami wymienionymi w pkt 1-3.

A tym samym Miasto nie będzie wykonywać żadnej czynności opodatkowanej na rzecz mieszkańców w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Towary i usługi, które będą nabywane do realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Urząd Miasta jako grantodawca ponosi pełną odpowiedzialność za merytoryczną, formalno-prawną i finansową realizację zadania oraz odpowiada za rozliczenie dotacji. Odpowiada również za kontrolę poszczególnych grantobiorców i przedsięwzięć przez nich realizowanych, zgodnie z przyjętym trybem i zasadami przeprowadzania kontroli (zgodnie z zapisami Regulaminu przyznawania osobom fizycznym dotacji celowej na realizację inwestycji polegającej na budowie infrastruktury służącej do produkcji i dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych przyjętym Uchwałą nr 39.372.2018 Rady Miasta z dnia 18 stycznia 2018 r. w sprawie określenia zasad udzielania grantów (dotacji celowych) w ramach realizacji projektu: „Instalacje OZE (odnawialne źródła energii) na terenie Miasta … (Dz. Urz. Woj. … . z dnia 2018 r. poz. 458 z późn. zm.)

Zgodnie z obowiązującymi zasadami projekt będzie funkcjonował w okresie długoterminowym, w ciągu 5 lat od momentu wypłaty ostatniej płatności nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje. W perspektywie tej projekt będzie spełniał kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Zgodnie z wytycznymi Urząd Miasta będzie zobowiązany do zapewnienia trwałości projektu w okresie 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta projektu grantowego. Reguła trwałości została określona również w umowach dotacji z grantobiorcami zgodnie z którymi grantobiorca zobowiązany będzie do zachowania i użytkowania zgodnie z przeznaczeniem nowowybudowanej/ch instalacji objętej/ych przedsięwzięciem, przez co najmniej okres trwałości projektu tj. okres 5 lat od dnia dokonania ostatniej płatności na rzecz grantodawcy.

Przy ustaleniu wysokości grantu podatek VAT naliczony przez wykonawcę grantobiorcy traktowany jest jako koszt niekwalifikowalny, a grantobiorca oświadcza, że wytworzona energia nie będzie wykorzystywana do ewentualnej prowadzonej lub zarejestrowanej w tym budynku mieszkalnym działalności gospodarczej. W tej sytuacji grantobiorca nawet jeśli prowadzi działalność gospodarczą nie może wybudowanej instalacji traktować jako związanej z tą działalnością. Oznacza to, że podatku VAT nie będzie miał prawa odliczyć, zarówno bezpośrednio po wybudowaniu instalacji jak i w czasie trwałości projektu.

Montaż instalacji OZE pozwoli na zmniejszenie emisji do atmosfery szkodliwych związków i substancji, co przełoży się na lepszą jakość powietrza, w przypadku województwa śląskiego jest szczególnie istotne.

Realizacja planowanego przedsięwzięcia spowoduje pozytywne oddziaływanie na klimat. Zagadnienie to należy rozpatrywać jako bilans/różnicę emisji gazów do powietrza w stanie obecnym oraz w stanie docelowym, postrzeganym jako zrealizowane planowane przedsięwzięcie.

Przedmiot realizacji ww. projektu należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. l pkt 1 i 3 ustawy z dania 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Koszty:

Koszt zadania ogółem: 6 899 700,60 zł, w tym:

  • Planowane dofinansowanie ze środków RPO … 2014-2020: 6 553 839,18 zł
  • Planowany wkład własny: 345 861,42 zł, w tym koszty niekwalifikowane: 922,50 zł (wniosek o dofinansowanie).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji projektu: „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji inwestycji. Udzielone przez Wnioskodawcę dofinansowanie mieszkańcom w postaci refundacji poniesionych wydatków dotyczących nabycia instalacji OZE nie będzie stanowić dopłaty do ceny tych instalacji, gdyż Miasto nie weszło w rolę inwestora, a co za tym idzie - nie świadczy usługi ani nie dostarcza towaru na rzecz osób fizycznych (mieszkańców).

Miasto nie jest stroną umów cywilnoprawnych z wykonawcą. Miasto w przedmiotowej sprawie występuje jedynie jako grantodawca. Faktura za wykonany montaż wystawiona będzie na grantobiorcę. Refundacja poniesionych wydatków w ramach udzielonych dotacji nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Przekazane dofinansowanie nie będzie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny, ponieważ brak jest świadczenia usług i dostawy towarów przez gminę. Tym samym Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikających z otrzymanych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020 r., poz. 106; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

W ramach projektu: „…” przewiduje się udzielenie grantów - dotacji dla osób fizycznych, właścicieli budynków mieszkalnych na terenie Miasta na montaż instalacji OZE (odnawialnych źródeł energii) na budynkach należących do tych osób.

Wnioskodawca przewiduje się udzielenie grantów na montaż 341 instalacji OZE.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca poniesie wydatki obejmujące:

  1. Przygotowanie projektu - sporządzenie dokumentacji aplikacyjnej - dokumentacja potrzebna jest do oszacowania kosztów, opisu działań, analizy ekonomicznej i finansowej projektu.
  2. Zadania związane z zarządzaniem: inspektor nadzoru, poniesienie kosztów osobowych.
  3. Promocja projektu.
  4. Udzielenie grantów - dotacji, dla właścicieli domów jednorodzinnych na montaż instalacji fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych, pomp ciepła i kotłów na biomasę w Gminie … na podstawie udzielonych grantów.

Grantobiorcy będą indywidualnie zawierali umowy cywilnoprawne z wykonawcą dotyczące nabycia i montażu instalacji OZE na budynkach należących do osób fizycznych znajdujących się na terenie Miasta …. Grant (dotacja celowa) przekazana będzie przez Miasto (grantodawcę) dla mieszkańców (grantobiorców) w formie refundacji poniesionych wydatków przez mieszkańców. Miasto … nie będzie stroną umów cywilnoprawnych z wykonawcą dotyczących nabycia lub montażu instalacji OZE na potrzeby gospodarstw domowych mieszkańców. Miasto nie będzie obciążało mieszkańców - grantobiorców kosztami wymienionymi w pkt 1-3.

A tym samym Miasto nie będzie wykonywać żadnej czynności opodatkowanej na rzecz mieszkańców w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Towary i usługi, które będą nabywane do realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z realizacją projektu pn.: „…”.

Jak wynika z treści wniosku, realizowany przez Wnioskodawcę projekt: pn.: „…” należy do zakresu działania Wnioskodawcy. Wnioskodawca wykonując przedmiotowe zadanie nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W takim ujęciu Wnioskodawca nie może być uznany za podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wykonanie przedmiotowego projektu następuje w ramach realizacji zadań własnych Gminy.

Ponadto jak już wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabyte przez Gminę w ramach projektu (zakupione na potrzeby realizacji projektu w zakresie przygotowania projektu, zarzadzania projektem i promocji projektu nie były, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnej czynności opodatkowanej na rzecz mieszkańców w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w tym nie będzie obciążał mieszkańców - grantobiorców kosztami poniesionymi na realizację projektu.

W konsekwencji w związku z tym, iż Wnioskodawca realizując wskazany we wniosku projekt nie działa jak podatnik VAT oraz realizowany projekt nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT obciążających Wnioskodawcę dotyczących zakupów dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn.: „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj