Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.106.2020.4.JS
z 14 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2020 r. (data wpływu 6 marca 2020 r.), uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2020 r. (data nadania 8 lipca 2020 r., data wpływu 8 lipca 2020 r. ) na wezwanie z dnia 6 maja 2020 r. Nr 0114-KDIP2-1.4010.106.2020.1.JS oraz wezwanie z dnia 15 czerwca 2020 Nr 0114-KDIP2-1.4010.106.2020.2.JS o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność stanowi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 updop, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 cyt. ustawy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność stanowi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 updop, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 cyt. ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) projektuje i wytwarza części do produkcji samochodów pozwalające na lepszą, dłuższą i bardziej efektywną eksploatację pojazdów. Spółka współpracuje z 25-cioma największymi producentami samochodów na świecie. Dynamiczne zmiany na rynku automotive wymuszają stały rozwój komponentów do produkcji samochodów uwzględniające nowe trendy, w tym m.in. w zakresie ochrony środowiska i oczekiwania producentów samochodów. W związku z powyższym, Spółka prowadzi szereg działań o charakterze badawczo-rozwojowym (dalej: „Działalność B+R”), realizowanych systematycznie zarówno na potrzeby wewnętrzne jak i zewnętrzne Spółki (wynikające z rosnących potrzeb klientów odnośnie zamawianych części do samochodów), która obejmuje opracowywanie nowych rodzajów produktów o znacznie usprawnionych parametrach, doskonalenie urządzeń służących do ich wykonania, rozwój technologii produkcji (dalej: „Projekty B+R”).


Działania podejmowane przez pracowników Wnioskodawcy w ramach Projektów B+R ukierunkowane są na nowe odkrycia, mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty. Prace realizowane w ramach Projektów B+R mają i będą miały również w przyszłości charakter twórczy. Zaangażowani pracownicy wykonują działalność prowadzoną systematycznie, której rezultaty mają indywidualny i innowacyjny charakter. Prowadzone prace zmierzają do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej poprzez podejmowanie czynności projektowych oraz walidacyjnych, a także poprzez próby i testy w odpowiednim środowisku testowym. Każdy zakończony sukcesem Projekt B+R, skutkuje pozyskaniem nowej wiedzy lub opracowaniem nowego, autorskiego rozwiązania.


Działalność B+R Spółki realizowana jest głównie w ramach dedykowanego zespołu B+R i polega m.in. na realizacji projektów zmierzających do rozwoju produktów, technologii produkcji czy też na weryfikacji nowych materiałów produkcyjnych, ich walidacji oraz wdrożeniu. Prowadzona Działalność B+R obejmuje w szczególności następujące działania:

  1. opracowywanie nowych produktów/rozwiązań technologicznych na zlecenie klienta zewnętrznego. Projekty te są strategiczne z punktu widzenia działalności prowadzonej przez Spółkę, ze względu na wysoki stopień innowacyjności tychże rozwiązań.
  2. rozwój/istotne ulepszenie opracowanych wcześniej produktów/rozwiązań technologicznych na zlecenie klienta zewnętrznego. Są to ważne inicjatywy dotyczące produktu i/lub procesu produkcyjnego, które co do zasady mogą obejmować zarówno nowe jak i ulepszone produkty. Nie są one jednak tak złożone i strategiczne jak projekty w punkcie „a”.
  3. modyfikowanie opracowanych wcześniej produktów/rozwiązań technologicznych na zlecenie klienta zewnętrznego, nie noszących znamion istotnego rozwoju tych produktów/rozwiązań.
  4. wsparcie inżynieryjne dla procesu produkcyjnego wyrobów produkowanych na zlecenie klienta zewnętrznego.

Wszystkie wskazane powyżej czynności (a-d) tworzą pełny proces B+R związany z opracowaniem nowego/ulepszonego produktu. Każdorazowo proces ten obejmuje czynności wskazane w pkt a lub b, a w zależności od dalszych potrzeb zgłoszonych przez klienta zewnętrznego lub dział produkcyjny obejmuje także czynności wskazane w pkt c i d.


Czynności wpisujące się w kategorie wskazane w pkt a i b są ewidencjonowane w Spółce w formie projektów i stanowią dominującą działalność zespołu B+R. Realizowane są według następującej metodologii:

  1. Opracowywanie koncepcji nowych rozwiązań - na tym etapie powstaje koncepcja nowego lub udoskonalonego produktu lub usługi. Jest to pierwsza koncepcja technologiczna nowych/ulepszonych produktów i technologii na podstawie przedstawionych przez klienta wymagań.
  2. Prace badawczo-rozwojowe ukierunkowane na opracowanie nowych lub ulepszonych produktów obejmujące:
    • rozwijanie/ulepszanie istniejących funkcjonalności w produktach i technologiach
    • opracowywanie nowych produktów/rozwiązań technologicznych dla sektora motoryzacyjnego,
    • tworzenie autorskich produktów/technologii, wraz z opracowywaniem sposobu ich implementacji;
  3. Testowanie technologii obejmujące:
      testowanie projektowanych rozwiązań w środowisku symulacyjnym,
    • projektowanie przypadków/scenariuszy testowych,
    • przygotowywanie środowisk testowych;
  4. Prototypowanie - jednym z etapów projektu jest opracowywanie/budowa prototypu produktu/technologii oraz jego implementacja w małej skali (w środowisku symulacyjnym) obejmujące:
    • czynności podejmowane w celu przeprowadzenia walidacji prototypów nowych rozwiązań u wybranych klientów lub na wybranej próbie w Spółce - tj. pilotaż w ograniczonej skali,
    • walidowanie poprawności funkcjonowania rozwiązania w określonej skali i identyfikowanie błędów lub obszarów do usprawnień,
    • wprowadzanie zmian technologicznych i znaczące ulepszanie rozwiązań na podstawie informacji zwrotnej od uczestników pilotażu.

Czynności wskazane w pkt c i d to dodatkowe czynności uzupełniające podstawową działalność B+R i będące jej naturalną konsekwencją (konieczne jest zapewnienie dalszego wsparcia inżynierskiego po opracowaniu produktu/rozwiązania i przekazania go do fazy produkcyjnej). Są to projekty, w których pracownicy B+R są zaangażowani w prace mające na celu wprowadzenie zmian w istniejących produktach, np. modyfikacji wynikających ze zmian w procesie produkcyjnym lub niewielkich usprawnień.


Projekty takie są zawsze realizowane w odniesieniu do produktów, które były wcześniej opracowywane przez Spółkę. Ich realizacja wymaga wiedzy technicznej związanej z budową, jak również z procesem produkcyjnym i czynnikami wpływającymi na jego przebieg. W związku z tym stanowią one uzupełnienie prowadzonych prac B+R w obrębie danego produktu/ rozwiązania i są niezbędne z punktu widzenia funkcjonalności produktu końcowego. Jednocześnie nie ma sytuacji, w której pracownicy Spółki byliby zaangażowani w takie modyfikacje w stosunku do produktów opracowywanych przez inne podmioty.


Końcowym efektem całego procesu realizacji Projektów B+R obejmującego czynności z pkt a, b, c, d, jest opracowywanie oraz dostarczanie nowych rozwiązań wpływających bezpośrednio na poprawę charakterystyk i parametrów oferowanych produktów. W wyniku prowadzonej Działalności B+R powstają takie rezultaty jak rysunki techniczne, modele 3D, modele matematyczne, specyfikacje techniczne.


Ze względu na zakres prowadzonej Działalności B+R, Spółka zamierza dokonać odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, tj. dokonać odliczenia kosztów Działalności B+R zgodnie z art. 18d oraz 18e ustawy o PDOP (dalej: „Ulga B+R”) w oparciu o definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 w stanie prawnym obowiązującym zarówno do 30 września 2018 r., jak i od 1 października 2018, a w szczególności zaznacza, że:

  • prowadzona Działalność B+R nie stanowi i nie będzie stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o PDOP,
  • w ewidencji rachunkowej Spółka wyodrębni koszty kwalifikowane związane z realizacją Działalności B+R i zostaną one wykazane w zeznaniach podatkowych za lata podatkowe, w których Działalność B+R będzie realizowane,
  • jeśli w 2019 r. i w latach następnych Spółka będzie uzyskiwać przychody z zysków kapitałowych, to odliczeń z tytułu Ulgi B+R Spółka zamierza dokonywać tak, iż kwota odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,
  • Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
  • Spółka zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o PDOP,
  • Spółka zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o PDOP,
  • Spółka nie zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R odpisów amortyzacyjnych od samochodów osobowych, budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością,
  • Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego.


Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 15 czerwca 2020 r. Nr 0114-KDIP2-1.4010.106.2020.2.JS w zw. z wezwaniem z dnia 5 maja 2020 Nr 0114-KDIP2-1.4010.106.2020.1.JS, tutejszy organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.


Pismem z dnia 7 lipca 2020 r. Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na pytania w wystosowanym wezwaniu w następujący sposób:

  1. Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prac B+R są związane z nabywaniem, łączeniem, kształtowaniem i wykorzystywaniem aktualnie dostępnej wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów lub procesów i nie stanowią:
    • czynności wdrożeniowych w zakresie opracowywanych już produktów i usług,
    • produkcji seryjnej/komercyjnej,
    • administrowania serwisów,
    • czynności serwisowych,
    • itp. prac spoza prac B+R?

Odp.: Czynności realizowane przez osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę w ramach działu B+R:

  • mają charakter twórczy,
  • były podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych lub ulepszonych produktów i rozwiązań/technologii,
  • nie obejmowały i nie obejmują: czynności wdrożeniowych w zakresie opracowywanych już produktów i usług, produkcji seryjnej/komercyjnej, administrowania serwisów, czynności serwisowych, itp. prac spoza prac B+R.


Kwalifikacja, czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prac B+R mają wskazany w zapytaniu charakter, a tym samym czy spełniają przesłanki uznania za działalności badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej „updop”) jest przedmiotem wniosku.


  1. Czy czynności wymienione w pkt c i d wniosku tj.: modyfikowanie opracowanych wcześniej produktów/rozwiązań technologicznych na zlecenie klienta zewnętrznego, nie noszących znamion istotnego rozwoju tych produktów/rozwiązań (pkt c prac B+R) oraz wsparcie inżynieryjne dla procesu produkcyjnego wyrobów produkowanych na zlecenie klienta zewnętrznego (pkt d prac B+R):
  1. stanowią kolejny etap prac B+R, w ramach którego ww. działania Wnioskodawcy polegają/polegały/będą polegać na ulepszaniu lub rozwinięciu (modyfikacji) innowacyjnego rozwiązania i zmierzały/zmierzają/będą zmierzać do poprawy użyteczności albo funkcjonalności tych produktów/rozwiązań technologicznych, a czynności te nie miały/nie mają i nie będą miały charakteru okresowych lub rutynowych prac i nie polegały/nie polegają/nie będą polegać na kontroli, nadzorze lub pomocy przy zwykłych czynnościach podejmowanych podczas procesu regeneracji/produkcji?
  2. czy może ww. działania zawarte (w pkt c i pkt d wniosku):
    • w przypadku modyfikacji opracowanych wcześniej produktów/rozwiązań technologicznych - nie zmierzały, nie zmierzają oraz nie będą zmierzać do poprawy użyteczności albo funkcjonalności tych produktów/rozwiązań technologicznych?
    • w przypadku czynności zapewniających wsparcie inżynieryjne dla procesu produkcyjnego wyrobów produkowanych - związane były/są/będą z udzieleniem pomocy przy procesie produkcyjnym polegających na: kontroli, nadzorze lub pomocy przy zwykłych czynnościach podejmowanych podczas procesu/produkcyjnego, czyli czynnościach nie związanych w żaden sposób z pracami zmierzającymi do poprawy użyteczności albo funkcjonalności tych produktów/rozwiązań technologicznych?

Odp.: Wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę czynności (a-d) tworzą pełny proces B+R związany z opracowaniem nowego/ulepszonego produktu/rozwiązania/technologii. Każdorazowo proces ten obejmuje czynności wskazane w pkt a lub b, a w zależności od dalszych potrzeb zgłoszonych przez klienta zewnętrznego lub dział produkcyjny obejmuje także czynności wskazane w pkt c i d.


Czynności wskazane w pkt c i d stanowią uzupełnienie prowadzonych prac w obrębie danego produktu / rozwiązania i są niezbędne z punktu widzenia funkcjonalności produktu końcowego. Nawet wtedy, gdy nowy wyrób lub proces został przekazany do produkcji, nadal często zachodzi konieczność rozwiązywania problemów technicznych, a niektóre z nich mogą wymagać dalszego udoskonalenia. Czynności wskazane w pkt c i d stanowią zatem integralny i niezbędny element całego procesu opracowania nowego lub ulepszonego produktu/rozwiązania/technologii. Do ich realizacji potrzebne są zarówno wiedza techniczna, jak i głęboka znajomości samego produktu. Celem tych czynności jest umożliwienie produkcji i działania innowacyjnych produktów/ rozwiązań/technologii opracowanych przez Spółkę. W konsekwencji, dla skutecznego wdrożenia wyników prowadzonych prac (przede wszystkim w celu umożliwienia wykorzystania ich w środowisku przemysłowym), konieczne jest również wdrożenie tych działań zapewniających zgodność nowych rozwiązań z rzeczywistym środowiskiem przemysłowym, w którym mogą one funkcjonować. Tym samym, czynności wskazane w pkt c i d polegają/polegały/będą polegać na ulepszaniu/rozwinięciu/modyfikacji wybranych aspektów produktu/rozwiązania/technologii opracowanych przez dział B+R Wnioskodawcy i zmierzały/zmierzają/będą zmierzać do poprawy użyteczności albo funkcjonalności tych produktów/rozwiązań/technologii, a jednocześnie czynności te nie miały/nie mają i nie będą miały charakteru okresowych lub rutynowych prac i nie polegały/nie polegają/nie będą polegać na kontroli, nadzorze lub pomocy przy zwykłych czynnościach podejmowanych podczas procesu regeneracji/produkcji.


Kwalifikacja, czy wskazane czynności spełniają przesłanki uznania za działalności badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów updop jest przedmiotem wniosku.


  1. Czy podejmowane przez Wnioskodawcę w przyszłości działania w ramach działalności badawczo-rozwojowej, będą stanowiły prace o charakterze twórczym, indywidualnym (wyraz własnej twórczości intelektualnej), która będzie obejmowała badania naukowe lub prace rozwojowe podejmowane w sposób systematyczny (tj. w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany), a celem tej działalności będzie zwiększenie zasobów wiedzy lub wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań i nie będą stanowiły:
    • czynności wdrożeniowych w zakresie opracowywanych już produktów i usług,
    • produkcji seryjnej/komercyjnej,
    • administrowania serwisów,
    • czynności serwisowych,
    • itp. prac spoza prac B+R?

Odp.: Wnioskodawca prowadzi szereg działań o charakterze badawczo-rozwojowym, realizowanych systematycznie i w sposób ustrukturyzowany zarówno na potrzeby wewnętrzne jak i zewnętrzne (wynikające z rosnących potrzeb klientów odnośnie zamawianych części do samochodów), która obejmuje opracowywanie nowych rodzajów produktów o znacznie usprawnionych parametrach, doskonalenie urządzeń służących do ich wykonania, rozwój technologii produkcji. Działania te podejmowane przez pracowników w ramach wyodrębnionego w strukturze Wnioskodawcy działu B+R są one ukierunkowane na nowe odkrycia, mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty. Prace te mają i będą miały również w przyszłości charakter twórczy. Zaangażowani pracownicy wykonują działalność prowadzoną systematycznie, której rezultaty mają indywidualny i innowacyjny charakter. Prowadzone prace zmierzają do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej poprzez podejmowanie czynności projektowych oraz walidacyjnych, a także poprzez próby i testy w odpowiednim środowisku testowym. Każdy zakończony sukcesem projekt skutkuje pozyskaniem nowej wiedzy lub opracowaniem nowego, autorskiego rozwiązania. Spółka planuje w ten sam sposób prowadzić prace nad opracowywaniem nowych i ulepszonych produktów/rozwiązań/technologii w przyszłości.


Kwalifikacja czy wskazane czynności mają wskazany w zapytaniu charakter, a tym samym czy spełniają przesłanki uznania za działalności badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów updop jest przedmiotem wniosku.


  1. Czy u Wnioskodawcy będą spełnione wszystkie warunki wynikające z treści art. 18d updop?

Odp.: Wnioskodawca zamierza dokonać odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 updop zgodnie z poniższymi założeniami:

  • prowadzone przez Wnioskodawcę prace B+R nie stanowią i nie będą stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a updop,
  • w ewidencji rachunkowej Wnioskodawca wyodrębni koszty kwalifikowane związane z realizacją Działalności B+R i zostaną one wykazane w zeznaniach podatkowych za lata podatkowe, w których Działalność B+R będzie realizowana,
  • jeśli w 2019 r. i w latach następnych Wnioskodawca będzie uzyskiwać przychody z zysków kapitałowych, to odliczeń z tytułu Ulgi B+R Spółka będą dokonywane tak, iż kwota odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,
  • Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
  • Wnioskodawca zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a updop,
  • Wnioskodawca zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 updop,
  • Wnioskodawca nie zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R odpisów amortyzacyjnych od samochodów osobowych, budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością,
  • Wnioskodawca nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R, wraz z działalnością wspierającą, stanowi działalność badawczo- rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP?


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R, wraz z działalnością wspierającą, stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP.


Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


W myśl art. 4a pkt 27 ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od 1stycznia 2016 r. do 30 września 2018 r., badania naukowe oznaczały:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych

W tym okresie w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP, prace rozwojowe oznaczały nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane
do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Natomiast zgodnie z nowelizacją art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o PDOP, która weszła w życie z dniem 1 października 2018 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1669), badania naukowe zdefiniowane w art. 4a pkt 27 ustawy o PDOP jako badania podstawowe i badania aplikacyjne należy rozumieć odpowiednio zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668, dalej: „Prawo o SWIN”). W konsekwencji, na gruncie znowelizowanego art. 4a pkt 27 ustawy o PDOP, badania naukowe to:

  1. badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzenie do nich znaczących ulepszeń.

Natomiast w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP znowelizowanego razem z art. 4a pkt 27 ustawy o PDOP, prace rozwojowe mają oznaczać prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o SWIN. Tym samym, prace rozwojowe na gruncie ustawy o PDOP oznaczają działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.


W brzmieniu przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2017 r., zgodnie z art. 18d. ust. 1 ustawy o PDOP, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o PDOP, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową.


Natomiast w brzmieniu przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2018 r., zgodnie z art. 18d. ust. 1 ustawy o PDOP, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych


Zgodnie z uzasadnieniem przedstawionym przez ustawodawcę, nowelizacja art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o PDOP miała na celu zapewnienie spójności definicji badań naukowych i prac rozwojowych z tymi obowiązującymi w Prawie o SWIN. Z kolei, zgodnie z uzasadnieniem, wprowadzenie nowych definicji związane było z koniecznością rozgraniczenia działalności artystycznej od naukowej i prac rozwojowych: „Jednocześnie projekt przesądza, że badania naukowe i prace rozwojowe prowadzi się w dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych, a twórczość artystyczną - w dziedzinie sztuki i dyscyplinach artystycznych (str. 11 Uzasadnienia).


Jednocześnie ustawodawca wskazał, że dokonując tego rozgraniczenia odwołał się do: „systematyki dziedzin i dyscyplin przyjętej przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), co przesądza o merytorycznym powiązaniu dziedzin i dyscyplin z tym międzynarodowym wzorcem, a także do bezpieczeństwa państwa, konieczności dochowania zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz celów, których realizacji służy klasyfikacja” (str. 11 Uzasadnienia).


Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, dokonana zmiany treści art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o PDOP, miała charakter wyłącznie doprecyzowujący i ujednolicający obowiązujące w polskim prawie definicje, nie zmieniając jednocześnie ich zakresu.


W krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych stosowany jest ponadto Podręcznik Frascati Manual 2015 („The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities; Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development”, (dalej: „Podręcznik Frascati”). Podręcznik Frascati odnosi się bezpośrednio do szeregu czynności wykonywanych w ramach prowadzenia Działalności B+R w sektorze produkcyjnym, które znajdują odniesienie do profilu działalności Spółki


W pierwszej kolejności, mając na względzie procesy oraz specyfikę działalności Spółki, warto odnieść się do pkt 2.50 Podręcznika, który precyzuje kwestie dotyczące prototypowania. Zgodnie z treścią Podręcznika, faza koncepcyjna, projektowanie, budowa i testowanie prototypów należy traktować jako Działalność B+R do momentu wprowadzenia w nich wszelkich niezbędnych zmian i poprawek oraz osiągnięcia zadowalających rezultatów testów. Szereg tego typu czynności ma miejsce w bieżącej, głównej Działalności B+R prowadzonej za pośrednictwem zespołu B+R. Analogiczne traktowanie czynności z obszaru technologii produkcji jako prac badawczo-rozwojowych przewidują również polskie przepisy o statystyce publicznej. Według Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: „GUS”), żeby mówić o realizacji prac badawczo-rozwojowych, działalność Spółki łącznie:

  • jest ukierunkowana na nowe odkrycia (działalność nowatorska);
  • u jej podstaw leżą oryginalne, nieoczywiste, koncepcje i hipotezy (działalność twórcza);
  • brak jest pewności co do jej wyniku końcowego (działalność w warunkach niepewności);
  • jest zaplanowana formalnie i uwzględniona w budżecie (działalność metodyczna);
  • jej wyniki mogą być powtórzone (działalność powtarzalna i/lub możliwa do odtworzenia).


Tym samym, zarówno podstawowa, jak i pozostała Działalność B+R realizowana przez Spółkę wypełnia znamiona definicji GUS, gdyż jej celem jest tworzenie nowych produktów, u których podstaw leżą oryginalne koncepcje i hipotezy. Realizując Działalność B+R Spółka nie posiada pewności co do jej wyniku końcowego. Wszystkie realizowane Projekty B+R są zaplanowane formalnie i uwzględnione w budżecie, a ich rezultaty są powtarzalne.


Dodatkowe wytyczne w zakresie kwalifikowania prowadzonych prac badawczo-rozwojowych GUS przedstawia także w instrukcji do formularza PNT-01, wskazując, że za działalność badawczo-rozwojową w zakresie produkcji i technologii przemysłowej uznaje się przykładowo: badania ukierunkowane na przygotowanie technologii nowych generacji, działalność mającą na celu doprowadzenie do stworzenia planu lub projektu nowego lub znacząco ulepszonego produktu lub procesu. Aby mogła ona zostać zakwalifikowana jako działalność B+R powinna być poprzedzona sformułowaniem koncepcji (na podstawie wcześniejszych badań lub doświadczeń). Można do niej zaklasyfikować projektowanie, konstruowanie i testowanie prototypów, testowanie alternatywnych produktów oraz konstrukcję i eksploatację instalacji próbnych.


W myśl art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.


Z kolei w myśl art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r., od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.


Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka realizuje i będzie realizować w sposób systematyczny Działalność B+R w ramach Projektów B+R. W tym kontekście Spółka zamierza skorzystać z Ulgi B+R w celu odliczenia kosztów kwalifikowanych zgodnie z art. 18d ustawy o PDOP. Warunkiem odliczenia w ramach Ulgi B+R jest by realizowana przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełniała definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a ust. 26 ustawy o PDOP.


Projekty B+R obejmują przede wszystkim projektowanie, budowę i testowanie prototypów nowych technologii i produktów, a także rozwój i znaczące ulepszanie dotychczasowych produktów Wnioskodawcy (czynności wskazane w pkt a i b).


Jednocześnie czynności wskazane w pkt c i d stanowią uzupełnienie prowadzonych prac B+R w obrębie danego produktu/rozwiązania i są niezbędne z punktu widzenia funkcjonalności produktu końcowego. Jednocześnie nie ma sytuacji, w której pracownicy Spółki byliby zaangażowani w takie modyfikacje w stosunku do produktów opracowywanych przez inne podmioty.

Spółka pragnie jednocześnie podkreślić, że czynności wskazane w pkt c i d stanowią Działalność


B+R podejmowaną na zasadach „sprzężenia zwrotnego”. Zgodnie z zapisami w Podręczniku Frascati, nawet wtedy, gdy nowy wyrób lub proces został przekazany do produkcji, nadal często zachodzi konieczność rozwiązywania problemów technicznych, a niektóre z nich mogą wymagać dalszych prac B+R. Tego rodzaju prace B+R podejmowane na zasadzie „sprzężenia zwrotnego” (feedback R&D) powinny być zaliczane do działalności B+R.


Czynności wskazane w pkt c i d stanowią zatem integralny i niezbędny element całego procesu B+R prowadzonego w Spółce. Do ich realizacji Spółka potrzebuje zarówno wiedzy technicznej, jak i głębokiej znajomości samego produktu. Celem tych przedsięwzięć jest umożliwienie produkcji i działania innowacyjnych produktów opracowanych przez Spółkę. W konsekwencji, dla skutecznej realizacji działań badawczych (przede wszystkim umożliwiających klientowi wykorzystanie ich wyników w środowisku przemysłowym), konieczne jest również wdrożenie tych działań zapewniających zgodność nowych rozwiązań z rzeczywistym środowiskiem przemysłowym, w którym mogą one funkcjonować (np. stosowane technologie produkcyjne). Jak zostało wskazane w stanie faktycznym wszystkie czynności (a-d) tworzą pełny proces B+R związany z opracowaniem nowego/ulepszonego produktu. Każdorazowo proces ten obejmuje czynności wskazane w pkt a lub b, a w zależności od dalszych potrzeb zgłoszonych przez klienta zewnętrznego lub dział produkcyjny obejmuje także czynności wskazane w pkt c i d.


W efekcie, zdaniem Spółki, czynności wymienione w pkt c i d należy uznać również za czynności B+R z uwagi na ich nierozerwalność z procesami badawczymi wskazanymi w pkt a i b.


Tym samym, Działalność B+R prowadzona przez Spółkę, wyczerpuje znamiona przytoczonych fragmentów Podręcznika Frascati w pkt 2.50 w zakresie prototypowania, a także przytoczone objaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do formularza PNT-01 opisujące działalność badawczo-rozwojową w zakresie produkcji i technologii przemysłowej.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, działania podejmowane przez pracowników Spółki w ramach Projektów B+R ukierunkowane są na nowe odkrycia, mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty. Prowadzone w ramach wybranych projektów prace, zmierzają do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej poprzez podejmowanie czynności projektowych oraz walidacyjnych, a także poprzez próby i testy w odpowiednich środowiskach testowych. Każdy z Projektów B+R, który został zakończony sukcesem, skutkuje pozyskaniem nowej wiedzy lub opracowaniem nowego, autorskiego rozwiązania. Działalność ta, prowadzona jest w Spółce w sposób systematyczny. Wyniki prowadzonych Projektów B+R są również szeroko rozpowszechniane, poprzez wdrożenie ich na produkcji lub wykorzystanie w bieżącej pracy zakładów produkcyjnych.


Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, charakter wszystkich czynności podejmowanych w ramach Projektów B+R wyczerpuje opisane w ustawie o PDOP, Podręczniku Frascati i objaśnieniach Głównego Urzędu Statystycznego do formularza PNT-01 kryteria kwalifikacji działalności do obszaru B+R.


Tym samym, Wnioskodawca realizuje i będzie realizować Działalność B+R zmierzającą do zdobycia i wykorzystania nowej wiedzy z zakresu technologii produkcji, skutkującej opracowaniem koncepcji i prototypów produktów o nowych funkcjonalnościach, a także rozwój i znaczące ulepszenie dotychczasowych produktów Wnioskodawcy.


Jednocześnie w ramach działalności B+R Wnioskodawca nie prowadzi działań, które zarówno ustawa o PDOP jak i Podręcznik Frascati Manual 2015 wyklucza z działalności badawczo-rozwojowej, w tym m.in. czynności rutynowych niepociągających ze sobą postępu technicznego.


Końcowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że uznanie prac w zakresie produkcji i technologii przemysłowej, za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu ustawy o PDOP zostało potwierdzone przez organy podatkowe, przykładowo przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 16 listopada 2017 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.387.2017.1.APO), przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 10 listopada 2017 r. (sygn. 0115-KDIT2-3.4010.247.2017.1 PS).


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że realizowana przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełnia definicje wskazane w art. 4a pkt 27 oraz pkt 28, a tym samym spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej wskazaną w art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP.


W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R, wraz z działalnością wspierającą, stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP.


W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowisk przedstawionych na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność stanowi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 updop, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 cyt. ustawy – jest prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm.), przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


W myśl art. 4a pkt 27 updop w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r., ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r., ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna

Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018r. poz. 1669, dalej: „Ustawa wprowadzająca”) znowelizowała definicję badań naukowych oraz prac rozwojowych zawartą w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z treścią Ustawy wprowadzającej, nowelizacja powyższych pojęć weszła w życie z dniem 1 października 2018 r.


Należy zaznaczyć, iż przepisy Ustawy wprowadzającej zawierają przepisy intertemporalne jedynie w zakresie nowelizacji art. 18d ust. 4 ustawy o CIT. Natomiast nie zawiera ona przepisów przejściowych w zakresie stosowania definicji „badań naukowych” oraz „prac rozwojowych”.


W myśl art. 4a pkt 27 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r. , ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

  1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
  2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:

  1. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
  2. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r. ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.


W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.


W celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową należy przeprowadzić analizę nakierowaną na:

  1. zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicję wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop);
  2. określenie kosztów działalności badawczo-rozwojowej (poprzez zidentyfikowanie kosztów spełniających definicję „kosztów kwalifikowanych” o jakich mowa w art. 18d updop);
  3. zidentyfikowanie dokumentacji uzasadniającej prawo do skorzystania z ulgi oraz wypełnienie obowiązków formalnych (przede wszystkim w celu realizacji obowiązku wskazanego w art. 9 ust. 1b updop).

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 updop wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.


Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności – badania naukowe i prace rozwojowe zdefiniowane w art. 4a pkt 27-28 updop, tj. w stanie do 30 września 2018 r.: (i) badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz (ii) prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tj. w stanie obowiązującym od 1 października 2018 r.


Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie w art. 4a pkt 28 updop (w stanie prawnym do 30 września 2018 r. ) oraz zawarte w art. 4 ust. 3 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, (w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r.), mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących procesów lub usług z uwagi na brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.


W tym miejscu wskazać należy, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematycznie prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.). Prace rozwojowe mogą obejmować nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.


Podkreślić, w tym miejscu należy, że przepisy o działalności badawczo-naukowej należy interpretować ściśle. Zatem, tylko te działania podatnika można zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej, które wyczerpują znamiona definicji zawartej w treści art. 4a pkt 26 updop, co oznacza, że aktywność podatnika winna być nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym (które nie mają odtwórczego charakteru), związane z postępem naukowym, czy technologicznym.


Zgodnie z art. 18d ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo - rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.


Natomiast, zgodnie z art. 18d ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.


Z przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że:

  1. Wnioskodawca projektuje i wytwarza części do produkcji samochodów pozwalające na lepszą, dłuższą i bardziej efektywną eksploatację pojazdów.
  2. Spółka prowadzi szereg działań o charakterze badawczo-rozwojowym, realizowanych systematycznie zarówno na potrzeby wewnętrzne jak i zewnętrzne Spółki (wynikające z rosnących potrzeb klientów odnośnie zamawianych części do samochodów), która obejmuje opracowywanie nowych rodzajów produktów o znacznie usprawnionych parametrach, doskonalenie urządzeń służących do ich wykonania, rozwój technologii produkcji („Projekty B+R”).
  3. Czynności realizowane przez osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę w ramach działu B+R:
    • mają charakter twórczy,
    • były podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych lub ulepszonych produktów i rozwiązań/technologii,
    • nie obejmowały i nie obejmują: czynności wdrożeniowych w zakresie opracowywanych już produktów i usług, produkcji seryjnej/komercyjnej, administrowania serwisów, czynności serwisowych, itp. prac spoza prac B+R.
  4. Działalność B+R obejmuje w szczególności następujące działania:
    1. opracowywanie nowych produktów/rozwiązań technologicznych na zlecenie klienta zewnętrznego. Projekty te są strategiczne z punktu widzenia działalności prowadzonej przez Spółkę, ze względu na wysoki stopień innowacyjności tychże rozwiązań,
    2. rozwój/istotne ulepszenie opracowanych wcześniej produktów/rozwiązań technologicznych na zlecenie klienta zewnętrznego. Są to ważne inicjatywy dotyczące produktu i/lub procesu produkcyjnego, które co do zasady mogą obejmować zarówno nowe jak i ulepszone produkty. Nie są one jednak tak złożone i strategiczne jak projekty w punkcie „a”,
    3. modyfikowanie opracowanych wcześniej produktów/rozwiązań technologicznych na zlecenie klienta zewnętrznego, nie noszących znamion istotnego rozwoju tych produktów/rozwiązań,
    4. wsparcie inżynieryjne dla procesu produkcyjnego wyrobów produkowanych na zlecenie klienta zewnętrznego.
  5. Czynności wskazane w ww. pkt c i d to dodatkowe czynności uzupełniające podstawową działalność B+R i będące jej naturalną konsekwencją (konieczne jest zapewnienie dalszego wsparcia inżynierskiego po opracowaniu produktu/rozwiązania i przekazania go do fazy produkcyjnej). Są to projekty, w których pracownicy B+R są zaangażowani w prace mające na celu wprowadzenie zmian w istniejących produktach, np. modyfikacji wynikających ze zmian w procesie produkcyjnym lub niewielkich usprawnień.
    Czynności wskazane w pkt c i d polegają, polegały, będą polegać na ulepszaniu/rozwinięciu/modyfikacji wybranych aspektów produktu/rozwiązania/technologii opracowanych przez dział B+R Wnioskodawcy i zmierzały/zmierzają/będą zmierzać do poprawy użyteczności albo funkcjonalności tych produktów/rozwiązań/technologii, a jednocześnie czynności te nie miały/nie mają i nie będą miały charakteru okresowych lub rutynowych prac i nie polegały/nie polegają/nie będą polegać na kontroli, nadzorze lub pomocy przy zwykłych czynnościach podejmowanych podczas procesu regeneracji/produkcji.
  6. Każdy zakończony sukcesem Projekt B+R, skutkuje pozyskaniem nowej wiedzy lub opracowaniem nowego, autorskiego rozwiązania.
  7. Spółka planuje w opisany we wniosku sposób prowadzić prace nad opracowywaniem nowych i ulepszonych produktów/rozwiązań/technologii w przyszłości.
  8. Natomiast z własnego stanowiska w sprawie, wynika również m.in., że:
    • Projekty B+R obejmują przede wszystkim projektowanie, budowę i testowanie prototypów nowych technologii i produktów, a także rozwój i znaczące ulepszanie dotychczasowych produktów Wnioskodawcy (czynności wskazane w pkt a i b). Jednocześnie czynności wskazane w pkt c i d stanowią uzupełnienie prowadzonych prac B+R w obrębie danego produktu/rozwiązania i są niezbędne z punktu widzenia funkcjonalności produktu końcowego,
    • czynności wskazane w pkt c i d stanowią zatem integralny i niezbędny element całego procesu B+R prowadzonego w Spółce.
    • wszystkie czynności (a-d) tworzą pełny proces B+R związany z opracowaniem nowego/ulepszonego produktu. Każdorazowo proces ten obejmuje czynności wskazane w pkt a lub b, a w zależności od dalszych potrzeb zgłoszonych przez klienta zewnętrznego lub dział produkcyjny obejmuje także czynności wskazane w pkt c i d.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że realizowane w Spółce prace będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 updop, zarówno na gruncie przepisów obowiązujących do dnia 30 września 2018 r., jak i przepisów obowiązujących od dnia 1 października 2018 r., i tym samym Spółka jest uprawniona do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w treści art. 18d updop.


Należy jednocześnie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie problematyki będącej ściśle przedmiotem pytania Wnioskodawcy. Treść pytania wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji indywidualnej.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Należy zatem zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określony stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj