Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.342.2020.1.LS
z 19 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2020 r. (data wpływu 23 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kasy on-line od dnia 1 stycznia 2021 r. – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kasy on-line od dnia 1 stycznia 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest to biuro projektowe świadczące usługi polegające na projektowaniu instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych w budynkach oraz sieci i przyłączy sanitarnych dla budynków. Główny kod PKD działalności 71.12.Z „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”. Działalność nie ma charakteru wykonywania ww. instalacji, sieci czy też przyłączy lecz usług polegających na opracowaniu i sporządzaniu dokumentacji technicznych, niezbędnych do późniejszego prawidłowego wykonania ww. instalacji, sieci czy też przyłączy przez firmy świadczące usługi wykonawcze. Zainteresowany posiada kasę fiskalną tradycyjną z tzw. elektroniczną kopią. Jeżeli klientem Wnioskodawcy jest osoba prywatna wystawia on paragon natomiast jeśli firma to fakturę VAT. Wnioskodawca wyczytał, że od stycznia 2021 r. podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług budowlanych będą mieli obowiązek korzystania z kasy fiskalnej online.

W dniu 27 kwietnia 2020 r. Zainteresowany zwrócił się poprzez email (…) z prośbą o wyjaśnienie czy działalność projektowa w branży budowlanej o kodzie PKD 71.12.Z wymaga wprowadzenia w tejże działalności usługowej od stycznia 2021 r. kasy fiskalnej online. Odpowiedź jaką otrzymał Wnioskodawca w dniu 28 kwietnia 2020 r. to: „Ze względu na merytoryczny charakter, Pana zgłoszenie zostało przesłane do Krajowej Informacji Skarbowej”. Następnie po odczekaniu kliku dni Wnioskodawca otrzymał w dniu 4 maja 2020 r. z Krajowej Informacji Skarbowej KIS informację w której niestety Zainteresowany nie znalazł jednoznacznej odpowiedzi na stawiane przeze niego pytanie. KIS nie odpisał jednoznacznie że działalność o kodzie PKD 71.12.Z wymaga bądź nie wymaga wprowadzenia kasy fiskalnej online. Została jedynie przytoczona ogólna formuła, że obowiązkiem stosowania kas online od 1 stycznia 2021 r. objęto podatników – świadczących usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne, budowlane, w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, prawnicze oraz związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu. Dodatkowo KIS w odpowiedzi zwrócił również uwagę na ważną kwestię i tu Wnioskodawca cytuje fragment tejże odpowiedzi: „Zatem, jeżeli usługi świadczone przez Pana mieszczą się pod pojęciem usług budowlanych, to od 1 stycznia 2021 r. podatnik będzie, co do zasady, obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy online”.

Ponieważ odpowiedź Krajowej Informacji Skarbowej z 4 maja 2020 r. nie była jednoznaczna w dniu 8 maja 2020 r. kontynuując temat Wnioskodawca zwrócił się ponownie do Krajowej Informacji Skarbowej z kolejnym pytaniem: „Gdzie mogę znaleźć definicję usług budowlanych gdyż chciałbym określić czy działalność prowadzona przeze mnie mieści się w tej definicji. Główny kod PKD 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”.

Niestety Wnioskodawca nie otrzymał odpowiedzi, w której przytoczono by definicję usług budowlanych lub też nie powołano się na akt prawny w którym taka definicja się znajduje.

W dniu 11 maja 2020 r. Zainteresowany otrzymał z Krajowej Informacji Skarbowej KIS informację iż: „Odpowiadając na pytanie informujemy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji usług budowlanych. W celu potwierdzenia czy w konkretnym stanie faktycznym istnieje obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej online podatnik może wystąpić z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Jak Krajowa Informacja Skarbowa definiujecie pojęcie „usługi budowlane”?
  2. Czy działalność gospodarcza o kodzie PKD 71.12.Z „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”, mająca charakter usług polegających na opracowaniu i sporządzaniu dokumentacji technicznych instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych w budynkach oraz sieci i przyłączy sanitarnych dla budynków mieści się pod pojęciem usług budowlanych?
  3. Czy jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą o kodzie PKD 71.12.Z „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”, mającą charakter usług polegających na opracowaniu i sporządzaniu dokumentacji technicznych wymagane jest wprowadzenie w tejże działalności usługowej kasy fiskalnej online od dnia 1 stycznia 2021 roku?
  4. Czy jeżeli od dnia 1 stycznia 2021 roku w działalności gospodarczej o kodzie PKD 71.12.Z wymagane byłoby wprowadzenie kasy fiskalnej online czy z tego tytułu wymieniając posiadaną kasę fiskalną z tzw. elektroniczną kopią na kasę fiskalną online przysługuje prawo do odliczenia kwoty wydanej na zakup kasy online? Zakup kasy z elektronicznym zapisem kopii na kasę online nastąpiłby przed dniem 1 stycznia 2021 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, budownictwo zgodnie z definicją zawartą w encyklopedii PWN jako dział gospodarki obejmuje wznoszenie, konserwacje, remontowanie i rekonstrukcje budowli. Budownictwo to również dziedzina wiedzy o projektowaniu i realizacji produkcji budowlanej: w skład jej wchodzą działy dotyczące: budowli (przedmiotu realizacji), technologii produkcji i budowania (sposobu realizacji), mechanizacji i automatyzacji procesów, a także nauki ergologiczne, ekonomika oraz zarządzanie systemami produkcyjnymi. (źródło: https://encyklopedia.pwn.pllhaslolbudownictwo;4007797.html).

W ocenie Wnioskodawcy niniejszego zdarzenia przyszłego podstawowym problemem jest brak definicji usług budowlanych. Branża budowlana czy też budownictwo to bardzo szeroki zakres stąd tez w zdefiniowaniu usług budowlanych pomocna będzie ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo Budowlane (Dz. U. 1994 nr 89 poz. 414 wraz z późniejszymi zmianami) oraz związana z nią ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (Dz. U. 2001 nr 5 poz. 42 wraz z późniejszymi zmianami).

Obiektem budowlanym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z art. 17 ustawy Prawo Budowlane uczestnikami procesu budowlanego, w rozumieniu ustawy, są:

  1. inwestor;
  2. inspektor nadzoru inwestorskiego;
  3. projektant;
  4. kierownik budowy lub kierownik robót.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy Prawo Budowlane do obowiązków inwestora należy zorganizowanie procesu budowy, z uwzględnieniem zawartych w przepisach zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, a w szczególności zapewnienie:

  1. opracowania projektu budowlanego i stosownie do potrzeb, innych projektów,
  2. objęcia kierownictwa budowy przez kierownika budowy,
  3. opracowania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
  4. wykonania i odbioru robót budowlanych,
  5. w przypadkach uzasadnionych wysokim stopniem skomplikowania robót budowlanych lub warunkami gruntowymi, nadzoru nad wykonywaniem robót budowlanych – przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych.

Ust. 2 inwestor może ustanowić inspektora nadzoru inwestorskiego na budowie.

Ust. 3 inwestor może zobowiązać projektanta do sprawowania nadzoru autorskiego.

Dodatkowo w ustawie o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa wyraźnie w art. 2 ust. 2 zdefiniowano „Wykonywanie zawodu inżyniera budownictwa polega na projektowaniu obiektów budowlanych, ich realizacji, nadzorze nad procesem ich powstawania, utrzymaniu tych obiektów oraz na edukacji w tym zakresie”.

Z przytoczonych ustaw można wysnuć wniosek, że usługi budowlane to wszelkie usługi związane nie tylko z realizacją obiektów budowlanych, tj. wznoszeniem obiektów, przebudową, remontem czy też rozbiórką ale również usługi polegające na projektowaniu obiektów budowlanych, nadzorze nad procesem ich powstawania czy też utrzymaniu tych obiektów.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24.12.2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (publikacja: Dz. U. z 2007 r., nr 251, poz. 1885, z 2009 r., nr 59, poz. 489 oraz z 20l7 r. poz. 2440) w sekcji F w działach 41, 42, 43 objęto roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego) oraz obejmują prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

W ocenie Wnioskodawcy wszystkie ww. działy sekcji F obejmują usługi budowlane związane z realizacją obiektów budowlanych.

W sekcji M rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) dział 71 obejmuje działalność w zakresie architektury i inżynierii, badania i analizy techniczne.

W ocenie Wnioskodawcy w dziale 71 zawarto „usługi budowlane w zakresie projektowania obiektów budowlanych, oraz nadzór nad procesem ich powstawania. Szczegółowe informacje dotyczące projektowania architektonicznego zawarto w podklasie 71.11.Z Działalność w zakresie architektury” oraz w podklasie 71.12.Z „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”. Opis dodatkowy podklasy 71.12.Z wyraźnie wskazuje na projektowanie inżynierskie, opracowywanie projektów w zakresie instalacji klimatyzacyjnych, chłodniczych, sanitarnych oraz kontroli zanieczyszczeń itp., projektowanie obiektów produkcyjnych i przemysłowych czy też wykonywanie pomiarów geodezyjnych.

Ponieważ brakuje w przepisach definicji usług budowlanych posiłkując się wyżej wymienionymi ustawami oraz rozporządzeniem w ocenie Wnioskodawcy wszystkie usługi związane z realizacją obiektów budowlanych tj. wznoszeniem obiektów, przebudową, remontem czy też rozbiórką, usługi polegające na projektowaniu obiektów budowlanych, nadzorze nad procesem ich powstawania czy też utrzymaniu tych obiektów będą usługami budowlanymi. W mojej ocenie działalność gospodarcza o kodzie PKD 71.12.Z „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”, mająca charakter usług polegających na opracowaniu i sporządzaniu dokumentacji technicznych instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych w budynkach oraz sieci i przyłączy sanitarnych dla budynków idealnie wpisuje się w pojęcie usług budowlanych.

W ocenie Wnioskodawcy każdy podatnik prowadzący działalność gospodarczą o kodzie PKD 71.12.Z „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”, wymaga obowiązkowego wprowadzenia w tejże działalności usługowej kasy fiskalnej online od dnia 1 stycznia 2021 roku.

W ocenie Zainteresowanego od dnia 1 stycznia 2021 roku w działalności gospodarczej o kodzie PKD 71.12.Z wymagane jest wprowadzenie kasy fiskalnej online, stąd też z tego tytułu wymieniając posiadaną kasę fiskalną z tzw. elektroniczną kopią na kasę fiskalną online przysługuje w pełni prawo do odliczenia kwoty wydanej na zakup w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. 2019 r., poz. 816), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. 2019 r., poz. 820) oraz zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r., nr 54 poz. 535 wraz z późniejszymi zmianami).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Ustawa ta zakłada m.in. możliwość dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach – obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalneji chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

W myśl art. 111a ust. 3 ustawy, kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

  1. przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
  2. przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
    1. związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
    2. obejmujących określenie:
      1. sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
      2. sposobu pracy kasy rejestrującej,
    3. zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Art. 111 ust. 6a ustawy określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line. W myśl przywołanego przepisu, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą, a Centralnym Repozytorium Kas określonych w art. 111a ust. 3 (…).

Pojęcie „kasa on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia
2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. 2019 r., poz. 816 z późn. zm.), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Znowelizowana ustawa o VAT wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, zostali zwolnieni z obowiązku posiadania kas rejestracyjnych on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych „tradycyjnych” kas fiskalnych.

Zgodnie z art. 145a ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą, a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.

Zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. – do świadczenia usług budowlanych.

Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1 (art. 145b ust. 2 ustawy).

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 lit c) rozporządzenia ministra finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r., poz. 1059) przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dnia 30 czerwca 2021 r. do świadczenia usług budowlanych.

Powyższy przepis określa, że podatnicy ograniczeni są w możliwości prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do dnia 30 czerwca 2021 r., jeśli świadczą usługi budowlane.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest to biuro projektowe świadczące usługi polegające na projektowaniu instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych w budynkach oraz sieci i przyłączy sanitarnych dla budynków. Główny kod PKD działalności 71.12.Z „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”. Działalność nie ma charakteru wykonywania ww. instalacji, sieci czy też przyłączy lecz usług polegających na opracowaniu i sporządzaniu dokumentacji technicznych, niezbędnych do późniejszego prawidłowego wykonania ww. instalacji, sieci czy też przyłączy przez firmy świadczące usługi wykonawcze. Zainteresowany posiada kasę fiskalną tradycyjną z tzw. elektroniczną kopią. Jeżeli klientem Wnioskodawcy jest osoba prywatna wystawia on paragon natomiast jeśli firma to fakturę VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług polegających na sporządzaniu dokumentacji technicznych instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych w budynkach oraz sieci i przyłączy sanitarnych dla budynków za pomocą kasy rejestrującej on-line od dnia 1 stycznia 2021 r.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 2 lit c) rozporządzenia ministra finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii należy stwierdzić, że dniem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji (granicznym dniem) przy użyciu kas on-line dla usług budowlanych będzie dzień 1 lipca 2021 r.

Aby odpowiedzieć na zadane we wniosku pytania należy przeanalizować czy usługi polegające na sporządzaniu dokumentacji technicznych instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych w budynkach oraz sieci i przyłączy sanitarnych dla budynków stanową usługi budowlane.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji usług budowlanych.

W celu prawidłowej interpretacji pojęcia usługi budowlanej, pomocniczo należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Przez roboty budowlane rozumie się budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7 ustawy Prawo Budowlane). Ww. definicja wymienia kilka rodzajów prac, które zaliczają się do tego rodzaju usług.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy Prawo Budowlane, przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Przebudowa to wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego (art. 3 pkt 7a ustawy Prawo Budowlane).

Remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8 ustawy Prawo Budowlane).

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2) przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (...).

Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Z kolei montaż – według powyższego słownika – to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość”. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

„Przebudowa” zaś, to zgodnie z ww. słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia „roboty budowlane” należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie „robota” oznacza „zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś”.

Wskazać należy, że klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 lipca 2020 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.).

W myśl § 3a ww. rozporządzenia do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie przypadków, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i lit. g ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), załączniku nr 15 do tej ustawy oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 tej ustawy, Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) stosuje się do dnia 31 grudnia 2020 r.

W celu dodatkowego potwierdzenia charakteru usług budowlanych, zasadne jest odniesienie się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do której to klasyfikacji odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Roboty budowlane na gruncie PKWiU z roku 2008 sklasyfikowane są w sekcji F w dziale 41, 42 i 43.

Z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług – klasyfikować je należy jako usługi:

  • Dział 41 obejmuje – roboty ogólnobudowlane dotyczące wszystkich rodzajów budynków oraz budowę kompletnych budynków mieszkalnych, budynków biurowych, budynków handlowych oraz innych budynków użyteczności publicznej, budynków gospodarstw rolnych itp. na własny rachunek lub na zlecenie. Zawierają się w nim prace związane ze wznoszeniem, rozbudową, nadbudową, odbudową, przebudową, remontem oraz montażem budynków z elementów prefabrykowanych o charakterze stałym lub tymczasowym.
  • Dział 42 obejmuje – roboty związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej. Mieszczą się w nim roboty budowlane związane ze wznoszeniem, rozbudową, odbudową, przebudową, remontem, montażem budynków z elementów prefabrykowanych o charakterze stałym lub czasowym.
  • Dział 43 obejmuje – specjalistyczne roboty budowlane związane z budową budynków oraz obiektów inżynierii lądowej i wodnej, prowadzone przez wykonawców posiadających specjalistyczne umiejętności i specjalny sprzęt, w tym m.in.: rozbiórka i przygotowanie terenu pod budowę, budowanie fundamentów, roboty betoniarskie, murarskie, kamieniarskie, montowanie i demontowanie rusztowań, wykonywanie pokryć dachowych, roboty związane z wykonywaniem instalacji budowlanych (np. elektrycznych, wodnokanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych), montaż konstrukcji stalowych, wynajem sprzętu z operatorem, roboty wykończeniowe.

Zatem zakres robót budowlanych określony w ustawie Prawo budowlane oraz na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jest co do zasady tożsamy. Zatem obydwa wyżej wskazane źródła należy stosować dla ustalenia, jakie czynności zaliczają się do usług budowlanych na potrzeby podatku od towarów i usług.

Warto w tym miejscu, również pomocniczo odnieść się do Polskiej Klasyfikacji Działalności wprowadzonej z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r., poz. 1885, z późn. zm.) która w dziale 71 „Działalność w zakresie architektury i inżynierii; badania i analizy techniczne” wskazuje grupowanie 71.12.Z – „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”. Podklasa ta obejmuje:

  • projektowanie inżynierskie (tj. zastosowanie praw fizycznych i zasad inżynierskich w projektowaniu maszyn, materiałów, instrumentów, konstrukcji, procesów i systemów) i doradztwo związane z:
    1. maszynami, procesami przemysłowymi i zakładami przemysłowymi,
    2. projektowaniem w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, hydrotechnikii inżynierii ruchu, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,
    3. projektowaniem w zakresie elektrotechniki i elektroniki, górnictwa, inżynierii chemicznej, technologii budowy maszyn, bezpieczeństwa pracy oraz projektowaniem zakładów przemysłowych, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,
    4. projektowaniem w zakresie techniki zarządzania gospodarką wodną, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,
  • opracowywanie projektów w zakresie instalacji klimatyzacyjnych, chłodniczych, sanitarnych oraz kontroli zanieczyszczeń itp.,
  • projektowanie obiektów produkcyjnych i przemysłowych,
  • wykonywanie pomiarów geofizycznych, geologicznych i sejsmicznych,
  • wykonywanie pomiarów geodezyjnych, w tym dla potrzeb ewidencji:
    1. wykonywanie pomiarów geodezyjnych na i pod powierzchnią Ziemi,
    2. wykonywanie pomiarów hydrologicznych,
    3. opracowywanie map topograficznych i ogólnogeograficznych oraz maptematycznych, w tym ortofotomap.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • wierceń i wykopów próbnych związanych z górnictwem/wydobywaniem surowców, sklasyfikowanych w 09.10.Z, 09.90.Z,
  • działalności w zakresie oprogramowania, sklasyfikowanej w 58.29.Z, 62.01.Z,
  • doradztwa z dziedziny informatycznej, sklasyfikowanego w 62.02.Z, 62.09.Z,
  • wykonywania badań technicznych, sklasyfikowanego w 71.20.B,
  • badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 72.1,
  • projektowania przemysłowego, sklasyfikowanego w 74.10.Z,
  • fotografii lotniczej, sklasyfikowanej w 74.20.Z
  • prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz prowadzenia państwowych ewidencji, sklasyfikowanych w 84.13.Z.

Natomiast zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 71.12 wymieniono „Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne”. W grupowaniu tym wskazano:

  • 71.12.1 Usługi w zakresie inżynierii
    1. 71.12.11 Usługi doradztwa technicznego,
    2. 71.12.12 Usługi projektowania technicznego budynków,
    3. 71.12.13 Usługi projektowania technicznego obiektów energetycznych,
    4. 71.12.14 Usługi projektowania technicznego obiektów związanych z transportem,
    5. 71.12.15 Usługi projektowania technicznego obiektów związanych z gospodarowaniem odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne,
    6. 71.12.16 Usługi projektowania technicznego instalacji wodno-kanalizacyjnych i systemów odwadniających,
    7. 71.12.17 Usługi projektowania technicznego procesów przemysłowych i produkcyjnych,
    8. 71.12.18 Usługi projektowania technicznego systemów telekomunikacyjnych i nadawczych,
    9. 71.12.19 Usługi projektowania technicznego pozostałych przedsięwzięć.
  • 71.12.2 Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej
    1. 71.12.20 Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej.
  • 71.12.3 Usługi geologiczne, geofizyczne i pokrewne w zakresie poszukiwań oraz usługi doradztwa
    1. 71.12.31 Usługi doradztwa w dziedzinie geologii i geofizyki,
    2. 71.12.32 Usługi w dziedzinie geofizyki,
    3. 71.12.33 Usługi w zakresie badania i oceny minerałów,
    4. 71.12.34 Usługi wykonywania pomiarów geodezyjnych,
    5. 71.12.35 Usługi sporządzania map.

Należy jednak zauważyć, że skoro w art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy oraz § 1 ust. 1 pkt 2 lit c) rozporządzenia ministra finansów w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, usługi budowlane nie zostały sklasyfikowane wg PKWiU, to klasyfikacja ta może być jedynie jednym z elementów pomagających w rozstrzygnięciu.

Jak wskazuje powołany wyżej art. 145b ust. 1 pkt 3 lit c) ustawy, ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kasy on-line dotyczy sprzedaży m.in. usług budowlanych.

Z opisu sprawy wynika, że działalność Wnioskodawcy nie ma charakteru wykonywania instalacji, sieci czy też przyłączy lecz usług polegających na opracowaniu i sporządzaniu dokumentacji technicznych, niezbędnych do późniejszego prawidłowego wykonania ww. instalacji, sieci czy też przyłączy przez firmy świadczące usługi wykonawcze.

W świetle przytoczonych przepisów prawa oraz definicji należy stwierdzić, że usługi budowlane obejmują prace związane ze wznoszeniem, rozbudową, nadbudową, odbudową, przebudową, remontem oraz montażem budynków z elementów prefabrykowanych o charakterze stałym lub tymczasowym.

Tym samym usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mieszczą się w kategorii określonej w art. 145b ust. 1 pkt 3 lit c) ustawy.

W odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że realizowana przez Wnioskodawcę sprzedaż usług polegających na opracowaniu i sporządzaniu dokumentacji technicznych, niezbędnych do późniejszego prawidłowego wykonania ww. instalacji, sieci czy też przyłączy nie będzie objęta obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy on-line.

Podsumowując, wykonywana działalność w zakresie sprzedaży usług opracowania i sporządzania dokumentacji technicznych, niezbędnych do późniejszego prawidłowego wykonania instalacji, sieci czy też przyłączy nie będzie obligowała Wnioskodawcę do wymiany kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii na kasę on-line od 1 lipca 2021 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku stosowania kasy on-line od dnia 1 stycznia 2021 r. jest nieprawidłowe.

Wnioskodawca wskazał, że oczekuje odpowiedzi na pytanie nr 4 jedynie w sytuacji uznania, że od dnia 1 stycznia 2021 r. wymagane byłoby wprowadzenie w jego działalności kasy on-line. Uwzględniając zatem udzieloną odpowiedź na pytanie nr 3, w której wskazano, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wymiany kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii na kasę on-line, udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 4 stało się zbędne.

Informuje się jednocześnie, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kasy on-line od dnia 1 stycznia 2021 r. Natomiast w części dotyczącej podatku „inne” (np. podatek od gier, podatek od niektórych instytucji finansowych, zasady ewidencji podatników i płatników), zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj