Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
IPPB5/4510-995/15-3//S/MW/OK
z 13 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613) w zw. art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 czerwca 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 1616/16 (data wpływu prawomocnego wyroku oraz zwrotu akt sprawy 15 maja 2020 r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2015 r. (data wpływu 28 października 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej specjalnego podatku węglowodorowego w zakresie ustalenia:

  • czy Spółka będzie podatnikiem specjalnego podatku węglowodorowego od zysków z tytułu sprzedaży Kondensatu i od kiedy będzie zobowiązana do jego zapłaty (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,
  • czy Spółka będzie podatnikiem zobowiązanym do zapłaty specjalnego podatku węglowodorowego z tytułu wydobycia Gazu i wykorzystania go w procesie produkcji energii elektrycznej lub energii elektrycznej i ciepła (pytanie nr 2) - jest prawidłowe,
  • czy przy kalkulacji zysku podlegającego opodatkowaniu specjalnym podatkiem węglowodorowym z tytułu sprzedaży Kondensatu, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania jako wydatków kwalifikowanych (pytanie nr 3):
    1. kosztów wydobycia:
      • Kondensatu - jest prawidłowe,
      • Gazu - jest prawidłowe,
    2. kosztów sprzedaży Kondensatu - jest prawidłowe,
    3. kosztów ogólnych w proporcji, w której pozostają przychody Spółki z dostawy węglowodorów do całkowitych przychodów Spółki - jest prawidłowe,
    4. poniesionych przed wejściem w życie ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym:
      • kosztów wydobycia i sprzedaży Kondensatu - jest prawidłowe,
      • kosztów wydobycia Gazu - jest prawidłowe,
      • kosztów ogólnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2015 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej specjalnego podatku węglowodorowego w zakresie ustalenia, skutków podatkowych z tytułu wydobycia Gazu oraz sprzedaży Kondensatu.

Dotychczasowy przebieg postępowania.

W dniu 26 stycznia 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację znak: IPPB5/4510-995/15-2/MW, w której uznał za stanowisko Spółki w zakresie ustalenia:

  • czy Spółka będzie podatnikiem specjalnego podatku węglowodorowego od zysków z tytułu sprzedaży Kondensatu i od kiedy będzie zobowiązana do jego zapłaty (pytanie nr 1) - za prawidłowe,
  • czy Spółka będzie podatnikiem zobowiązanym do zapłaty specjalnego podatku węglowodorowego z tytułu wydobycia Gazu i wykorzystania go w procesie produkcji energii elektrycznej lub energii elektrycznej i ciepła (pytanie nr 2) - za prawidłowe,
  • czy przy kalkulacji zysku podlegającego opodatkowaniu specjalnym podatkiem węglowodorowym z tytułu sprzedaży Kondensatu, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania jako wydatków kwalifikowanych (pytanie nr 3):
    1. kosztów wydobycia:
      • Kondensatu - za prawidłowe,
      • Gazu - za nieprawidłowe,
    2. kosztów sprzedaży Kondensatu - za prawidłowe,
    3. kosztów ogólnych w proporcji, w której pozostają przychody Spółki z dostawy węglowodorów do całkowitych przychodów Spółki - za prawidłowe,
    4. poniesionych przed wejściem w życie ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym:
      • kosztów wydobycia i sprzedaży Kondensatu - za prawidłowe,
      • kosztów wydobycia Gazu - za nieprawidłowe,
      • kosztów ogólnych - za prawidłowe.


Indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego z dnia 26 stycznia 2016 r. nr: IPPB5/4510-995/15-2/MW, została skutecznie doręczona w dniu 29 stycznia 2016 r.

Wnioskodawca na interpretację przepisów prawa podatkowego z 26 stycznia 2016 r. znak IPPB5/4510-995/15-2/MW wniósł pismem z dnia 12 lutego 2016 r. (data wpływu 15 lutego 2016 r.) wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Po przeanalizowaniu zarzutów Strony organ stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej – pismo z dnia 11 marca 2016 r. znak IPPB5/4510-995/15-2/MW.

Wnioskodawca na interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 26 stycznia 2016 r. nr: IPPB5/4510-995/15-2/MW złożył skargę pismem z dnia 15 kwietnia 2016 r. (data wpływu 18 kwietnia 2016 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 12 czerwca 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 1616/16 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną w części uznającej stanowisko Skarżącej za nieprawidłowe.

Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 czerwca 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 1616/16 Minister Finansów działający przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego pismem z dnia 29 września 2017 r. znak 0110-KWR3.4020.94.2017.2.KW.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 13 listopada 2019 r. (data wpływu 20 stycznia 2020 r.), sygn. akt II FSK 3846/17 oddalił skargę kasacyjną Organu.

W dniu 15 maja 2020 r. do tut. Organu wpłynął prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 czerwca 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 1616/16.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w prawomocnym wyroku z dnia 12 czerwca 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 1616/16 uznał, że skarga jest zasadna.

W uzasadnieniu ww. wyroku Sąd wskazał, że „fakt, iż Kondensat będzie przeznaczony do sprzedaży osobom trzecim, a Gaz wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej i ciepła nie zmienia statusu Skarżącej jako podatnika specjalnego podatku węglowodorowego. Skarżąca stała się tym podatnikiem, bowiem prowadzi działalność wydobywczą węglowodorów (art. 3 ust. 1 u.s.p.w.), a Gaz ziemny został wymieniony w art. 2 pkt 11 tej ustawy jako węglowodór. W myśl tych przepisów podatnikiem tego podatku nie staje się ten, kto uzyskuje przychód czy zysk ze sprzedaży węglowodorów, a podmiot, który prowadzi działalność zdefiniowaną w art. 3 ust. 1 u.s.p.w. Nie ma więc racji Minister Finansów, że wydatki na wydobycie Gazu nie mogą stanowić wydatków kwalifikowanych, bo Skarżąca nie jest w tym zakresie podatnikiem tego podatku. Jak wskazano Skarżąca jest podatnikiem z tytułu działalności wydobywczej węglowodorów, a nie ich sprzedaży czy zużycia na potrzeby własne. Okoliczność, że Spółka nie sprzedaje Gazu do podmiotów zewnętrznych powoduje jedynie, że nie powstaje u niej zobowiązanie podatkowe z tego tytułu, ale nie zmienia to statusu Spółki jako podatnika.

Zdaniem Sądu opisane wydatki spełniają warunki konieczne do zaliczenia tych wydatków do wydatków kwalifikowanych, o których mowa art. 11 ust. 1 u.s.p.w., w szczególności warunek celowości rozumiany jako wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodu. Powyższe wynika przede wszystkim z okoliczności przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego wniosku, z których wynika, że poniesienie przez Skarżącą wydatków na wydobycie Gazu będzie ściśle wiązało się z uzyskaniem przez Skarżącą przychodu z tytułu sprzedaży węglowodorów. A zatem wydatki te będą miały wpływ na powstanie przychodu w sposób pośredni, co jest wystarczające do zaliczenia takich wydatków do wydatków kwalifikowanych w rozumieniu art. 11 ust. 1 tej ustawy.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 11 ust. 1 u.s.p.w. wydatkami kwalifikowanymi są wydatki poniesione przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia tych przychodów, w tym wydatki na poszukiwanie, rozpoznawanie, wydobywanie, magazynowanie lub dostawę wydobytych węglowodorów oraz zakończenie działalności wydobywczej węglowodorów, niezwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 12 ust. 1, które w niniejszej sprawie nie zachodzą. Ponownie odwołując się do orzecznictwa sądowoadministracyjnego dotyczącego odpowiednich przepisów ustaw o podatkach dochodowych wskazać należy, że ponoszenie wydatków „w celu” oznacza, że nie zawsze wydatek przynieść musi skutek w postaci osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia jego źródła. W związku z tym do zaliczenia danego wydatku do kosztu kwalifikowanego wystarczające jest wykazanie powiązania takiego wydatku z przychodami, jakie osiąga lub zamierza osiągnąć Skarżąca w przyszłości bądź z zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów. Zdaniem Sądu w odniesieniu do wydatków na wydobycie Gazu takie powiązanie jest widoczne.

Skarżąca wskazała bowiem, że Koszty wydobycia będzie ponosiła w celu uzyskania przychodów w rozumieniu u.s.p.w., gdyż Kondensat jest przeznaczony na sprzedaż. Jednocześnie, celem wydobycia Kondensatu konieczne jest ponoszenie przez Skarżącą wszystkich Kosztów wydobycia. Proces technologiczny wydobycia węglowodorów ze złóż nie pozwala na wydobycie Kondensatu przy użyciu wyłącznie części infrastruktury wydobywczej ani na wydobycie Kondensatu bez „równoczesnego” wydobycia Gazu, ponieważ Gaz i Kondensat wydobywane są łącznie (jako tzw. ciecz złożowa) i nie jest możliwe fizyczne rozdzielenie procesu wydobycia tych substancji i związanych z nim kosztów). Wszystkie Koszty wydobycia dotyczą zatem zawsze wydobycia Kondensatu, bowiem bez ich poniesienia nie byłoby fizycznie możliwe uzyskanie Kondensatu ze złóż.

W związku z tym należy zgodzić się ze Skarżącą, że całość Kosztów wydobycia (zarówno Kondensatu jak i Gazu) jest ponoszona w celu zachowania, zabezpieczenia oraz uzyskania przychodów ze sprzedaży Kondensatu, w rozumieniu art. 8 ust. 1 u.s.p.w., gdyż istnieje związek przyczynowy pomiędzy ponoszonymi przez Skarżącą Kosztami wydobycia a przychodami ze sprzedaży Kondensatu.

Ponadto zasadnie wskazuje Skarżąca, że wydatki na wydobycie Gazu stanowią również wydatki wymienione w art. 11 ust. 3 u.s.p.w. jako wydatki kwalifikowane. (…)

W niniejszej sprawie, zdaniem Sądu, Skarżąca prowadzi wyłącznie działalność wydobywczą, co wyklucza zastosowanie 11 ust. 6 i 8 u.s.p.w. Jak już o tym była mowa powyżej, Spółka prowadzi działalność wydobywczą, a w związku nie przeznaczaniem Gazu do sprzedaży, u Skarżącej nie powstaje obowiązek zapłaty podatku, co nie ma wpływu na status podatnika.”.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony wymaga ponownego rozpatrzenia przez tutejszy Organ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Działalność Wnioskodawcy (zwanego dalej także „Spółką”) koncentruje się na wykorzystywaniu dla celów produkcji energii elektrycznej i ciepła tzw. porzuconych źródeł gazu ziemnego. W związku z powyższym Spółka uzyskała koncesję na wydobycie gazu ziemnego (dalej: „Gaz”, „Gaz ziemny” lub „Faza gazowa”) ze złoża X. i prowadzi jego wydobycie w kopalni gazu - Y. Spółka posiada także koncesję na rozpoznawanie złoża gazu ziemnego (…), gdzie nie jest jeszcze prowadzona działalność wydobywcza oraz prowadzi postępowania zmierzające do uzyskania kolejnych analogicznych koncesji. Gaz ziemny pozyskiwany przez Wnioskodawcę klasyfikowany jest pod kodem CN 2711 21 00 i jest gazem ziemnym zaazotowanym.

Wnioskodawca w celu wydobycia pozostałego w złożu gazu ziemnego wykonuje odwierty w ziemi. Po wykonywaniu odwiertu gaz pod wpływem ciśnienia samoczynnie wydostaje się na powierzchnię. Spółka wydobywa gaz z tzw. złoża kondensatowego. W praktyce oznacza to, że wydobywany gaz ziemny jest zanieczyszczony kondensatem tj. mieszanką węglowodorów ciekłych, o kodzie CN 2709 00 10 (tzw. kondensat). Istnieje również prawdopodobieństwo wystąpienia w wydobywanym gazie tzw. wód złożowych (tj. zasolonej wody zanieczyszczonej w niewielkim stopniu frakcjami węglowodorowymi). Spółka prowadzi zatem działalność wydobywczą w zakresie węglowodorów w postaci Gazu oraz kondensatu (występującego wraz z wodami złożowymi).

Łącznie kondensat i woda złożowa stanowią tzw. „Ciecz złożową”. Faza gazowa wydobywanego gazu ziemnego jest wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej i ciepła łącznie (tj. w skojarzeniu/kogeneracji) lub tylko do produkcji energii elektrycznej, w przypadku przerw w odbiorze ciepła. W tym celu, niewielka część wydobywanego Gazu ziemnego jest także wykorzystywana w procesie technologicznym do wytworzenia ciepła niezbędnego do podgrzania wydobywanego gazu ziemnego oraz kontenera administracyjno-technicznego, tj. w celach prawidłowego funkcjonowania kopalni i zapewnienia ciągłości procesu wytwarzania energii elektrycznej/energii elektrycznej i ciepła.

Zadanie to realizowane jest w taki sposób, że wypływający pod ciśnieniem własnym Gaz ziemny z odwiertu jest kierowany do instalacji wykorzystywanej do produkcji energii elektrycznej i ciepła („instalacja wytwórcza”) w zakładzie Spółki zlokalizowanym na terenie kopalni. Gaz ziemny trafia do Instalacji wytwórczej poprzez instalację przygotowania gazu łączącą ją z odwiertem („Instalacja kopalniana”). Praca Instalacji kopalnianej polega w szczególności na tym, że:

  1. Faza gazowa oddzielana jest od cieczy złożowej.
  2. Ciecz złożowa zostaje rozdzielona na dwie fazy: kondensat i wodę złożową, które są kierowane do dwóch oddzielnych zbiorników.
  3. Po uprzednim podgrzaniu na wymienniku ciepła dochodzi do redukcji ciśnienia Gazu.
  4. Faza gazowa oddzielona od cieczy złożowej, po obniżeniu ciśnienia, trafia do urządzeń produkcji energii elektrycznej i cieplnej (do Instalacji wytwórczej) oraz do urządzenia do produkcji energii cieplnej na potrzeby Instalacji kopalnianej. Ze względu na wykorzystywane w kopalni rozwiązania technologiczne (konstrukcja instalacji) nie ma technicznych możliwości jakiekolwiek innego użycia gazu ziemnego wydobywanego przez Spółkę niż do produkcji energii elektrycznej/ciepła.

W skład Instalacji kopalnianej mogą wchodzić gazociągi/rurociągi o długości sięgającej kilku, a nawet kilkunastu kilometrów. W szczególności, gazociągi takie mogą łączyć odwiert z urządzeniami oddzielającymi fazę gazową od cieczy złożowej lub mogą stanowić element Instalacji kopalnianej fizycznie łączący ją z Instalacją wytwórczą. W takim przypadku gazociąg ten w dalszym ciągu będzie elementem Instalacji kopalnianej, wewnętrznym gazociągiem w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, i nie będzie stanowił sieci przesyłowej ani sieci dystrybucyjnej w rozumieniu art. 3 pkt 1 la i 1 Ib ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.

Wszystkie opisane powyżej etapy, w których wykorzystywany jest Gaz ziemny, stanowią jeden proces technologiczny. Proces ten nie może być ze względów technicznych przerwany lub podzielony. Nie ma też możliwości jakiejkolwiek zmiany kolejności czynności technologicznych.

Kondensat pozyskany w ramach powyższego procesu technologicznego jest przez Spółkę sprzedawany do podmiotów trzecich (dalej: „Kondensat”). Z ekspertyzy sporządzonej przez Instytutu (…) z dnia 18 kwietnia 2013 r. (dalej: „ekspertyza”) wynika, że Kondensat wydobywany przez Spółkę bez stabilizacji i usunięcia związków siarki nie może stanowić surowca na instalacje rafineryjne i petrochemiczne. Z ekspertyzy tej wynika również, że zastosowanie Kondensatu do dalszego przerobu rafineryjnego, w przemyśle petrochemicznym lub chemicznym, lub jako komponentu paliw silnikowych, możliwe będzie dopiero po odsiarczeniu oraz wydzieleniu stabilizowanej gazoliny i odpowiednich węglowodorów. Sprzedaż odbywa się w ten sposób, że Kondensat jest ładowany do autocystern, którymi jest dostarczany do nabywców.

Gaz wydobywany przez Spółkę nie jest przez nią sprzedawany podmiotom trzecim, nie jest wprowadzany do sieci przesyłowej czy też dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne ani nie podlega załadunkowi na środek transportu. Niemal całość wydobywanego przez Spółkę Gazu jest wprowadzana do instalacji wytwarzającej energię elektryczną oraz ciepło (niewielka jego część wykorzystywana jest do celów technologicznych - podgrzewania wydobywanego gazu ziemnego oraz kontenera administracyjno-technicznego, tj. w celach prawidłowego funkcjonowania kopalni i zapewnienia ciągłości procesu produkcji energii elektrycznej/energii elektrycznej i ciepła). W określonych, ściśle technicznych przypadkach, ze względów bezpieczeństwa część Gazu podlega spaleniu na tzw. „świeczce”, tj. bez wykorzystania w ramach wytwarzania energii oraz ciepła (tj. w punkcie spalania gazu, w którym utrzymywany jest stały płomień, i w którym w stanach awaryjnych spalane są nadwyżki wydobywającego się z odwiertu Gazu ziemnego). Energia elektryczna i ciepło wytwarzane przez Spółkę i niewykorzystane na jej własne potrzeby są sprzedawane do podmiotów trzecich (przy czym ciepło jest sprzedawane w zakresie, w jakim istnieje na nie popyt w momencie wytworzenia).

Spółka w ramach powyższej działalności ponosi lub może ponosić szereg wydatków związanych z wydobyciem Gazu oraz Kondensatu („Koszty wydobycia”), tj. w szczególności:

  • koszty rozpoznawania geologicznego, badań i analizy danych sejsmicznych i otworowych, wierceń poszukiwawczych i rozpoznawczych;
  • koszty związane z przygotowaniem odwiertów rozpoznawczych lub wydobywczych, w tym z pracami projektowania, inżynieryjnymi, geologicznymi i geofizycznymi, wydatki związane z uzyskaniem dostępu i przygotowaniem miejsca prac wiertniczych i ich organizacją, wydatki związane z realizacją prac wiertniczych, wydatki na uruchomienie i utrzymanie odwiertów rozpoznawczych lub wydobywczych oraz produkcji, w tym zabiegi intensyfikacji;
  • koszty związane z zaprojektowaniem, przygotowaniem i budową infrastruktury wspierającej działalność wydobywczą węglowodorów (tj. Instalacji kopalnianej);
  • koszty związane z funkcjonowaniem i utrzymaniem Instalacji kopalnianej, w tym jej konserwacją i odtworzeniem oraz związane z ochroną środowiska;
  • podatki i opłaty związane z administrowaniem nieruchomościami, dotyczące nieruchomości, na których znajduje się zakład górniczy;
  • opłatę eksploatacyjną uiszczaną z tytułu wydobycia węglowodorów, wynagrodzenie za ustanowienie użytkowania górniczego oraz środki przeznaczone na fundusz likwidacji zakładu górniczego;
  • koszty związane z magazynowaniem Kondensatu, w tym funkcjonowaniem i utrzymaniem zbiorników na Kondensat oraz wodę złożową oraz urządzeń nalewakowych Kondensatu i wody złożowej;
  • koszty wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników zatrudnionych przy wydobyciu;
  • koszty usług obcych, tj. usług świadczonych przez podmioty trzecie na rzecz Spółki, w szczególności w zakresie bezpośredniej obsługi odwiertu i Instalacji kopalnianej; wśród usług obcych mogą znaleźć się także usługi doradcze związane z wydobyciem, które mogą być świadczone w szczególności przez osoby fizyczne w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez te osoby. Osoby te mogą również pełnić funkcje członków zarządu Spółki;
  • do Kosztów wydobycia Wnioskodawca zalicza także wartość środków trwałych w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości związanych z działalnością wydobywczą węglowodorów - w wysokości określonej na dzień 1 stycznia 2012 r.

Spółka ponosi lub może ponosić także koszty związane z dostawą Kondensatu na rzecz podmiotów trzecich („Koszty sprzedaży”), tj. w szczególności:

  • koszty załadunku na autocysterny;
  • koszty transportu Kondensatu do odbiorcy;
  • koszty wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników zatrudnionych przy sprzedaży Kondensatu;
  • podatek dochodowy od osób prawnych z tytułu dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży Kondensatu.

Spółka ponosi ponadto koszty związane wyłącznie z produkcją energii elektrycznej oraz ciepła (w szczególności koszty utrzymania Instalacji wytwórczej w tym celu wykorzystywanej) („Koszty wytwórcze”), a także koszty związane z całokształtem działalności gospodarczej Spółki („Koszty ogólne”).

Ponieważ Gaz i Kondensat będą wydobywane łącznie, również Koszty wydobycia będą ponoszone jako całość - nie będzie możliwe ponoszenie Kosztów wydobycia dotyczących jedynie wydobywania Gazu albo wydobywania Kondensatu.

Spółka miesięcznie wydobywca Gaz w ilości przekraczającej równowartości 11 MWh oraz Kondensat w ilości przekraczającej 1 tonę.

Spółka będzie prowadzić księgi w sposób, o którym mowa w art. 5 ust. 2 USPW, tj. w sposób pozwalający na określenie wysokości Kosztów wydobycia, Kosztów wytwórczych. Kosztów sprzedaży i Kosztów ogólnych oraz przychodów z tytułu dostawy wydobytych węglowodorów.

Opisane zdarzenie przyszłe dotyczy działalności Spółki począwszy od 1 stycznia 2016 r. przy czym Koszty wydobycia, Koszty sprzedaży i Koszty ogólne mogą być ponoszone także przed tą datą, nie wcześniej jednak niż 4 lata wstecz.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka będzie podatnikiem specjalnego podatku węglowodorowego od zysków z tytułu sprzedaży Kondensatu i od kiedy będzie zobowiązana do jego zapłaty?
  2. Czy Spółka będzie podatnikiem zobowiązanym do zapłaty specjalnego podatku węglowodorowego z tytułu wydobycia Gazu i wykorzystania go w procesie produkcji energii elektrycznej lub energii elektrycznej i ciepła?
  3. Czy przy kalkulacji zysku podlegającego opodatkowaniu specjalnym podatkiem węglowodorowym z tytułu sprzedaży Kondensatu, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania jako wydatków kwalifikowanych wszystkich Kosztów wydobycia i Kosztów sprzedaży oraz Kosztów ogólnych w proporcji, w której pozostają przychody Spółki z dostawy węglowodorów do całkowitych przychodów Spółki?
  4. Czy Spółka będzie podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu, a obowiązek podatkowy Spółki w tym podatku powstanie z chwilą załadunku Kondensatu na autocysterny?
  5. Czy obowiązek zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Kondensatu będzie dotyczył wydobycia Kondensatu począwszy od 1 stycznia 2020 r.?
  6. Czy Spółka będzie podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin z tytułu wydobycia Gazu?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania nr 1-3 dotyczące specjalnego podatku węglowodorowego. W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Wnioskodawca będzie podatnikiem specjalnego podatku węglowodorowego od zysków z tytułu sprzedaży Kondensatu oraz będzie zobowiązany do jego zapłaty począwszy od zysków uzyskanych od 1 stycznia 2020 r.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2014 r. o specjalnym podatku węglowodorowym (Dz.U. z 2014, poz. 1215 z późn. zm., dalej: „USPW”), podstawą opodatkowania jest zysk z działalności wydobywczej węglowodorów stanowiący nadwyżkę uzyskanych w danym roku podatkowym przychodów z działalności wydobywczej węglowodorów nad poniesionymi w danym roku podatkowym wydatkami kwalifikowanymi. Jeżeli wydatki kwalifikowane przekraczają w danym roku sumę przychodów, różnica jest stratą z działalności wydobywczej węglowodorów. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 USPW, przychodami są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne oraz wartość należności uregulowanych w naturze, w tym zaliczki oraz przedpłaty, z tytułu dostawy wydobytych węglowodorów.

Stosownie do art. 2 pkt 11 USPW, za węglowodory uważa się w szczególności ropę naftową oraz jej naturalne pochodne. Kondensat należy do grupy wyrobów akcyzowych o nr 2709 00, tj. do olejów ropy naftowej i olejów otrzymywane z minerałów bitumicznych, surowych. Kondensat stanowi zatem naturalną pochodną ropy naftowej i jako taki spełnia ww. definicję węglowodorów z USPW. Jak stanowi art. 2 pkt 1 USPW, przez opodatkowaną specjalnym podatkiem węglowodorowym dostawę wydobytych węglowodorów należy rozumieć przeniesienie w jakiejkolwiek formie prawa do rozporządzania wydobytymi węglowodorami jak właściciel. Z uwagi na fakt, że Kondensat jest sprzedawany przez Spółkę podmiotom trzecim (innymi słowy - Spółka przenosi na podmioty trzecie prawo do rozporządzania Kondensatem jak właściciel), Spółka dokonuje jego dostawy w rozumieniu USPW. W konsekwencji, otrzymane z tego tytułu pieniądze, wartości pieniężne oraz wartość należności uregulowanych w naturze, w tym zaliczki oraz przedpłaty, będą stanowiły przychody w rozumieniu art. 8 ust. 1 USPW. W rezultacie, w przypadku, w którym Spółka osiągnie z tytułu sprzedaży Kondensatu zysk w rozumieniu art. 13 ust. 1 USPW, będzie zobowiązana do zapłaty specjalnego podatku węglowodorowego. Reasumując, Spółka będzie podatnikiem specjalnego podatku węglowodorowego z tytułu dostawy Kondensatu.

Na podstawie art. 35 ust. 1 USPW, obowiązek zapłaty specjalnego podatku węglowodorowego powstaje od przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2020 r. W konsekwencji, obowiązek podatkowy w tym podatku będzie dotyczył zysków Spółki osiągniętych począwszy od 1 stycznia 2020 r.

Ad. 2

Wnioskodawca nie będzie podatnikiem zobowiązanym do zapłaty specjalnego podatku węglowodorowego z tytułu wydobycia Gazu i wykorzystania w procesie produkcji energii elektrycznej lub energii elektrycznej i ciepła.

Uzasadnienie

Stosownie do art. 2 pkt 11 USPW, za węglowodory uważa się w szczególności gaz ziemny oraz jego naturalne pochodne.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 USPW, podstawą opodatkowania jest zysk z działalności wydobywczej węglowodorów stanowiący nadwyżkę uzyskanych w danym roku podatkowym przychodów z działalności wydobywczej węglowodorów nad poniesionymi w danym roku podatkowym wydatkami kwalifikowanymi. Jeżeli wydatki kwalifikowane przekraczają w danym roku sumę przychodów, różnica jest stratą z działalności wydobywczej węglowodorów. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 USPW, przychodami są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne oraz wartość należności uregulowanych w naturze, w tym zaliczki oraz przedpłaty, z tytułu dostawy wydobytych węglowodorów. Jak stanowi natomiast art. 2 pkt 1 USPW. jako dostawę wydobytych węglowodorów należy rozumieć przeniesienie w jakiejkolwiek formie prawa do rozporządzania wydobytymi węglowodorami jak właściciel.

Spółka wykorzystuje wydobywany Gaz w ramach własnego przedsiębiorstwa, zużywając go do produkcji energii elektrycznej i ciepła, w tym spalając go na „świeczce” ze względów bezpieczeństwa czy do podgrzewania w procesach technologicznych, związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej/energii elektrycznej i ciepła. Spółka nie sprzedaje Gazu na rzecz podmiotów trzecich ani nie przenosi na podmioty trzecie prawa do dysponowania Gazem jak właściciel w jakikolwiek inny sposób. Tym samym, Spółka nie dokonuje dostaw Gazu w rozumieniu przepisów USPW.

W związku z powyższym, Spółka nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwała przychodów, o których mowa w art. 8 ust. 1 USPW, a tym samym - nie będzie uzyskiwała zysków, o których mowa w art. 13 ust. 1 USPW. W konsekwencji, Spółka nie będzie podatnikiem specjalnego podatku węglowodorowego z tytułu wydobycia i wykorzystania Gazu w celach opisanych w niniejszym wniosku.

Powyższe stanowisko potwierdza uzasadnienie projektu USPW, w którym wskazano, że „Definicja dostawy wydobytych węglowodorów oraz działalności wydobywczej ma ograniczyć krąg podatników do podmiotów, które wydobywają węglowodory i następnie je przekazują innym podmiotom.” W odniesieniu do wydobywanego Gazu Spółka nie jest tego rodzaju podmiotem, gdyż nie „przekazuje” w żadnej formie gazu innym podmiotom.

Ad. 3

Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania wszystkich Kosztów wydobycia i wszystkich Kosztów sprzedaży, oraz Kosztów ogólnych w proporcji, w której pozostają przychody Spółki z dostawy węglowodorów do całokształtu przychodów Spółki jako wydatków kwalifikowanych w rozumieniu art. 11 ust. 1 USPW przy obliczaniu zysku ze sprzedaży Kondensatu, z wyłączeniem wydatków wymienionych w art. 12 ust. 1 USPW.

Koszty wydobycia, Koszty sprzedaży i Koszty ogólne (Koszty ogólne proporcjonalnie przypadające na przychody ze sprzedaży węglowodorów w 2016 r.) poniesione w okresie od 2012 do 2015 r. oraz wartość środków trwałych w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości związanych z działalnością wydobywczą węglowodorów - w wysokości określonej na dzień 1 stycznia 2012 r. - mogą zostać zaliczone do wydatków kwalifikowanych w pierwszym roku podatkowym od wejścia w życie USPW.

Uzasadnienie

  1. Koszty wydobycia i Koszty sprzedaży

Stosownie do art. 2 pkt 2 USPW, za działalność wydobywczą węglowodorów należy rozumieć działalność w zakresie wydobywania węglowodorów ze złóż, w tym również w zakresie poszukiwania oraz rozpoznawania złóż węglowodorów, prowadzoną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium znajdującym się poza morzem terytorialnym, będącym wyłączną strefą ekonomiczną.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 USPW, za wydatki kwalifikowane uznaje się wydatki poniesione przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia tych przychodów, w tym wydatki na poszukiwanie, rozpoznawanie, wydobywanie, magazynowanie lub dostawę wydobytych węglowodorów oraz zakończenie działalności wydobywczej węglowodorów, niezwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 12 ust. 1. Jednocześnie, w ust. 3 wymienione zostały przykładowe wydatki spełniające powyższą definicję.

Koszty wydobycia i Koszty sprzedaży są ponoszone przez Spółkę w związku z wydobyciem (łącznie) Gazu ziemnego wraz z Kondensatem (Cieczą złożową), tj. w związku z ich poszukiwaniem, wydobyciem, magazynowaniem rozdzieleniem oraz dostawą Kondensatu do podmiotów trzecich, tym samym, Koszty wydobycia i Koszty sprzedaży są ponoszone w celu wydobywania, magazynowania lub dostawy Kondensatu. Wszystkie Koszty wydobycia mają bowiem na celu m.in. pozyskanie Kondensatu, jego przygotowanie do sprzedaży oraz sprzedaż do podmiotów trzecich. Koszty sprzedaży, jak wskazano, są natomiast ponoszone w celu dostawy (sprzedaży) Kondensatu na rzecz podmiotów trzecich. Koszty wydobycia i Koszty sprzedaży są ponoszone w celu osiągnięcia (zabezpieczenia/zachowania) przychodów w rozumieniu art. 8 ust. 1 USPW, a tym samym spełniają definicję wydatków kwalifikowanych z art. 11 ust. 1 USPW.

Konstrukcja specjalnego podatku węglowodorowego jest zbliżona do konstrukcji podatku dochodowego od osób prawnych. Pomocniczo zatem przy ocenie danego wydatku jako kosztu kwalifikowanego należy przyjąć kryteria potrącalności wydatku jako kosztu uzyskania przychodu na gruncie reguły ustawy o CIT. W praktyce interpretacyjnej organów skarbowych wskazuje się, że dany wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodów jeżeli jest związany z działalnością gospodarczą, został poniesiony celem uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów oraz został poniesiony faktycznie i definitywnie. Organy podatkowe oraz sądy administracyjne wskazują także, że celem zakwalifikowania określonych wydatków jako koszty uzyskania przychodów, ich poniesienie powinno być racjonalnie i gospodarczo uzasadnione.

W omawianym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie ponosił Koszty wydobycia i Koszty sprzedaży w celu osiągnięcia zysków ze sprzedaży Kondensatu. Wydatki nie będą Wnioskodawcy zwracane, w związku z czym poniesie on je w sposób definitywny. Wydatki będą ponadto w całości uzasadnione i konieczne celem osiągnięcia przedmiotowych zysków - nie będzie bowiem możliwe dokonanie sprzedaży Kondensatu (tj. uzyskanie przychodu opodatkowanego specjalnym podatkiem węglowodorowym, jeżeli Wnioskodawca nie poniesie wszystkich opisanych Kosztów wydobycia i Kosztów sprzedaży. W szczególności, nie jest możliwe rozdzielne kosztów wydobycia Kondensatu i Gazu. Wszystkie te wydatki ponoszone są w ramach jednego procesu wydobywczego i są ze sobą nierozerwalnie związane. Natomiast czynności zachodzące w ramach procesu technologicznego wydobycia Gazu i Kondensatu nie mogą być ze względów technicznych przerwane, podzielone, ani nie ma możliwości zmian) ich kolejności. W konsekwencji, wydatki na wydobycie zarówno Gazu jak i Kondensatu będą ponoszone przez Wnioskodawcę łącznie - nie będzie możliwości poniesienia Kosztów wydobycia wyłącznie w odniesieniu do Kondensatu. Koszty wydobycia są zatem racjonalnie i gospodarczo uzasadnionymi, niezbędnymi wydatkami ponoszonymi w celu osiągnięcia opodatkowanych specjalnym podatkiem węglowodorowym zysków ze sprzedaży Kondensatu.

Jednocześnie, wszystkie Koszty wydobycia i Koszty sprzedaży związane są wyłącznie z działalnością związaną z działalnością wydobywczą węglowodorów (tj. Gazu i Kondensatu) w rozumieniu art. 2 pkt 2 USPW. W konsekwencji, nie znajdzie zastosowania przepis art. 11 ust. 8 USPW, przewidujący proporcjonalne rozliczenie wydatków. Przepis ten dotyczy bowiem sytuacji, w której określone wydatki związane są zarówno z działalnością wydobywczą węglowodorów jak i z inną działalnością, a taka sytuacja w odniesieniu do omawianych wydatków nie ma miejsca.

Spółka zwraca też uwagę, że art. 12 ust. 1 pkt 26 USPW nie znajdzie zastosowania do usług obcych świadczonych przez osoby fizyczne pełniące jednocześnie funkcje członków zarządu Spółki. Przepis ten stanowi, że za wydatki kwalifikowane nie uznaje się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Tymczasem zarząd nie jest organem stanowiącym, a organem wykonawczym Spółki.

Reasumując, wszystkie Koszty wydobycia i Koszty sprzedaży będą stanowiły wydatki kwalifikowane w rozumieniu art. 11 ust. 1 USPW, które Spółka będzie rozpoznawała przy ustaleniu zysku z tytułu sprzedaży Kondensatu podlegającego opodatkowaniu specjalnym podatkiem węglowodorowym.

  1. Koszty ogólne

Stosownie do art. 11 ust. 8 USPW, w przypadku gdy zakupione środki trwale, element) wyposażenia lub usługi są wykorzystywane przez podatnika również w działalności niezwiązanej z działalnością wydobywczą węglowodorów; podatnik jest obowiązany do wykazania w księgach rachunkowych poniesionych wydatków na zakup tych środków trwałych, elementów wyposażenia lub usług proporcjonalnie w części dotyczącej wyłącznie działalności wydobywczej węglowodorów, przy czym przepis art. 11 ust. 6 USPW stosuje się odpowiednio (przepis ten przewiduje rozpoznawanie określonych wydatków kwalifikowanych w oparciu o proporcję przychodów ze sprzedaży węglowodorów do całości przychodów podatnika).

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 9 USPW, ww. art. 11 ust. 8 USPW stosuje się odpowiednio do innych wydatków częściowo dotyczących działalności wydobywczej węglowodorów, w tym do wydatków na zapłatę wynagrodzeń.


Powyższe uregulowanie znajdzie zastosowanie do Kosztów ogólnych ponoszonych przez Spółkę, ponieważ są one związane zarówno z działalnością wydobywczą węglowodorów jak i z inną działalnością Spółki. Z uwagi na konieczność odpowiedniego stosowania art. 11 ust. 6 i 8 USPW do tego rodzaju wydatków, jako wydatki kwalifikowane mogą zostać rozpoznane Koszty ogólne w proporcji w której pozostają przychody Spółki z dostawy węglowodorów do całkowitych przychodów Spółki.

  1. Koszty wydobycia, Koszty sprzedaży i Koszty ogólne poniesione przed wejściem w życie USPW oraz wartość środków trwałych w budowie

Spółka będzie uprawniona do uznania w pierwszym roku podatkowym po wejściu w życie USPW za wydatki kwalifikowane Kosztów wydobycia. Kosztów sprzedaży i Kosztów ogólnych (Kosztów ogólnych proporcjonalnie przypadających na przychody ze sprzedaży węglowodorów w 2016 r. podatkowym), poniesionych w okresie od 2012 do 2015 r. oraz wartość środków trwałych w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości związanych z działalnością wydobywczą węglowodorów - w wysokości określonej na dzień 1 stycznia 2012 r.

Konkluzja taka wynika z brzmienia art. 26 pkt 1 i 3 USPW, zgodnie z którym Podatnicy podatku są uprawnieni do zaliczenia do wydatków kwalifikowanych w pierwszym roku podatkowym od dnia wejścia w życie USPW:

  1. wydatków spełniających warunki do uznania ich za wydatki kwalifikowane, poniesionych przed dniem wejścia w życie ustawy w okresie 4 lat kalendarzowych poprzedzających dzień wejścia w życie ustawy;
  2. wartości środków trwałych w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości związanych z działalnością wydobywczą węglowodorów - w wysokości określonej na dzień 1 stycznia 2012 r.

Jeżeli chodzi o Koszty ogólne poniesione w okresie 4 lat poprzedzających wejście w życie USPW, proporcja w jakiej powinny zostać uznane za wydatki kwalifikowane powinna zostać określona w pierwszym roku podatkowym po wejściu w życie USPW. Wynika to z faktu, że dopiero począwszy od 1 stycznia 2016 r. Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody z dostaw węglowodorów w rozumieniu USPW i dopiero od roku podatkowego 2016 będzie możliwe ustalenie przedmiotowej proporcji.

W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy, po uwzględnieniu prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 czerwca 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 1616/16 w świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia:

  • czy Spółka będzie podatnikiem specjalnego podatku węglowodorowego od zysków z tytułu sprzedaży Kondensatu i od kiedy będzie zobowiązana do jego zapłaty (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,
  • czy Spółka będzie podatnikiem zobowiązanym do zapłaty specjalnego podatku węglowodorowego z tytułu wydobycia Gazu i wykorzystania go w procesie produkcji energii elektrycznej lub energii elektrycznej i ciepła (pytanie nr 2) - jest prawidłowe,
  • czy przy kalkulacji zysku podlegającego opodatkowaniu specjalnym podatkiem węglowodorowym z tytułu sprzedaży Kondensatu, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania jako wydatków kwalifikowanych (pytanie nr 3):
    1. kosztów wydobycia:
      • Kondensatu - jest prawidłowe,
      • Gazu - jest prawidłowe,
    2. kosztów sprzedaży Kondensatu - jest prawidłowe,
    3. kosztów ogólnych w proporcji, w której pozostają przychody Spółki z dostawy węglowodorów do całkowitych przychodów Spółki - jest prawidłowe,
    4. poniesionych przed wejściem w życie ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym:
      • kosztów wydobycia i sprzedaży Kondensatu - jest prawidłowe,
      • kosztów wydobycia Gazu - jest prawidłowe,
      • kosztów ogólnych - jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj