Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.484.2020.2.ASZ
z 21 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2020 r. (data wpływu 16 czerwca 2020 r.), uzupełnionym dwoma pismami z 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 3 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 3 sierpnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 28 lipca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.484.1.ASZ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 3 lipca 2020 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie inwestycji pod nazwą „…”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, 4.3 1 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – ZIT Subregionu Centralnego.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (art 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106)).

W związku z tym Powiat ma możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w całości lub w części (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106)). Beneficjentem oraz realizatorem przedmiotowej inwestycji będzie Powiat. Po zrealizowaniu inwestycji nowopowstała infrastruktura będzie przekazana jednostce budżetowej Powiatu – Powiatowemu Zespołowi Szkół w P.

Głównym założeniem projektu jest termomodemizacja budynku basenu wraz z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii przy szkole powiatowej. W ramach termomodernizacji budynku przewiduje się: ocieplenie dachu pianą PIR, ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem, wymianę stolarki okienno-drzwiowej, modernizację instalacji c.o. (wymianę grzejników oraz montaż zaworów termostatycznych) montaż instalacji wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z funkcją odzysku ciepła, budowę mikroinstalacji fotowoltaicznej na dachu budynku. Celem projektu jest zmniejszenie kosztów ogrzewania i energii elektrycznej, a także zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery oraz poprawa komfortu cieplnego w pomieszczeniach budynku basenu Powiatowego Zespołu.

Okres realizacji projektu: luty 2020 – październik 2022. W modernizowanym budynku prowadzona jest działalność o charakterze mieszanym tj. działalność statutowa oraz działalność opodatkowana VAT (zakup biletów na basen, wynajem torów basenowych przez szkółki pływackie oraz innych użytkowników). W związku z tym, że usługi związane z tą inwestycją będą wykorzystywane na działalność publiczną tj. niepodlegającą podatkowi VAT oraz działalność opodatkowaną Powiat jest uprawniony do odliczenia kwoty podatku naliczonego VAT zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków w okresie programowania 2014-2020 zapłacony VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wówczas gdy beneficjent nie ma prawnych możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W dokumentacji aplikacyjnej należy określić kwalifikowalność podatku VAT z faktur dokumentujących realizację projektu, wykonywanego w ramach zadań własnych Powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 oraz 1 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 roku, Powiat wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Powiat jako beneficjent wychodzi z założenia, że ma prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż przedmiotowa inwestycja będzie służyć przede wszystkim do wypełnienia zadań publicznoprawnych Powiatu, a efekty realizacji zadania w znikomym stopniu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanej. Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Powiatowy Zespół Szkół do wykonywania następujących czynności opodatkowanej – wynajem torów basenowych, sprzedaż biletów na basen, oraz niepodlegających opodatkowaniu – realizacja zadań statutowych. Działalność opodatkowana jest i pozostanie poboczną działalności w stosunku do statutowej. Korzystanie z basenu dla osób z zewnątrz jest zróżnicowane i trudne do przewidzenia. Osiągane przychody z tytułu korzystania z basenu są nieznaczne dla budżetu jednostki. Nabycie towarów usług związanych z wykonaniem projektu będzie dokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca będzie widnieć Powiat.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nie jest możliwe przypisanie dokonanych, w ramach realizacji projektu „…” zakupów w całości do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w budynku basenu w Powiatowym Zespole Szkół prowadzona jest działalność mieszana – działalność statutowa (poza VAT) i działalność opodatkowana.

Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez jednostkę budżetową Powiatu – Powiatowy Zespół Szkół na rok 2020 wynosi 3%.

Wartość ww. wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez Powiatowy Zespół Szkół przekroczył 2%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat, będąc podatnikiem VAT czynnym, ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.4.3.1 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – ZIT Subregionu Centralnego?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane pismem z 3 sierpnia 2020 r.):

W związku z realizacją projektu „…” Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur w oparciu o wskaźniki, wyłącznie w zakresie w jakim budynek basenu będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 2 pkt 8 ww. rozporządzenia – ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to: urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową, zakład budżetowy.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust 1 pkt 1 ww. ustawy) a także z zakresu utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu sprawy wynika, że Powiat, który jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług realizuje projekt pn. „…”. Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez jednostkę budżetową Powiatu – Powiatowy Zespół Szkół do wykonywania czynności opodatkowanej (wynajem torów basenowych, sprzedaż biletów na basen) oraz niepodlegających opodatkowaniu (realizacja zadań statutowych). Nie jest możliwe przypisanie dokonanych, w ramach realizacji projektu zakupów w całości do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez jednostkę budżetową Powiatu Powiatowy Zespół Szkół na rok 2020 wynosi 3%.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Mając na względzie niniejsze uregulowania oraz opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów realizowanych na potrzeby przedmiotowego projektu dotyczącego termomodernizacji budynku basenu wykorzystywanego przez jednostkę budżetową, jednakże tylko w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikający z art. 88 ustawy.

Przy odliczaniu podatku naliczonego od zakupów związanych z termomodernizacją budynku basenu znajdą zastosowanie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.

Ponieważ obrót uzyskiwany przez Gminę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie realizowany bezpośrednio przez jednostkę wykorzystującą budynek basenu (Powiatowy Zespół Szkół), w przypadku realizacji inwestycji służącej działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT) oraz działalności innej niż gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu VAT), odliczenie VAT naliczonego od wydatków na termomodernizację tego budynku powinno nastąpić według prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy ustalonego dla tej jednostki oraz przepisów rozporządzenia.

W konsekwencji Powiat ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług ponoszone w związku z realizacją projektu dotyczącego termomodernizacji budynku basenu na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy oraz cytowanego rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj