Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.368.2020.1.MT
z 20 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 22 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz braku obowiązku wymiany kasy rejestrującej na kasę on-line - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz braku obowiązku wymiany kasy rejestrującej na kasę on-line.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi od dnia 1 kwietnia 2000 r. działalność gospodarczą pod nazwą … z siedzibą w …, ul…., …. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT. W ramach działalności gospodarczej wykonuje roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKWIU 41.20.Z). W 2016 r., w związku z przekroczeniem 20 000 zł obrotu i dokonaniem sprzedaży gotówkowej dla osoby fizycznej, Wnioskodawca zobowiązany został do zainstalowania kasy rejestrującej i z obowiązku tego się wywiązał. Obecnie Wnioskodawca wszystkie płatności od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej otrzymuje poprzez przelew bankowy. Od dnia 1 stycznia 2021 r. Wnioskodawca zobowiązany jest do stosowania kasy fiskalnej on-line. Biorąc pod uwagę to, że wszystkie płatności za wykonane usługi realizowane są przelewem bankowym Wnioskodawca chce zrezygnować z ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej. Wnioskodawca będzie sprzedawał wszystkie usługi w obrocie bezgotówkowym tj. wszystkie płatności będą realizowane poprzez przelewy bankowe i dokumentowane fakturami, w tym również od osób fizycznych. Taka forma świadczenia usług z mocy prawa jest czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej czynności będzie dotyczyła tzn. jednoznacznie będzie można określić, której transakcji dotyczyła dana zapłata.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


  1. Czy Wnioskodawca może zaprzestać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wobec objęcia zakresem zwolnienia?
  2. Czy w związku z zaprzestaniem sprzedaży gotówkowej Wnioskodawca zobowiązany jest do zakupu i rejestracji kasy fiskalnej on-line skoro nie będzie ona w ogóle użytkowana?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca może zaprzestać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wobec objęcia zakresem zwolnienia. Nie ma potrzeby zakupu i rejestracji kasy fiskalnej on-line, ponieważ nie będzie ona użytkowana.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.


Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej. Tym samym obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów, tj. firm, przedsiębiorstw, organizacji.


Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r., poz. 675). Ustawa ta wprowadziła do ustawy o VAT zmiany w zakresie kas rejestrujących, w tym możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach – obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.


Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.


Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r., poz. 816 z późn. zm.), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.


Ustawa o VAT wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, nie zostali zobowiązani do wymiany kas rejestrujących na kasy on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych „tradycyjnych” kas fiskalnych. Zgodnie bowiem z art. 145a ust. 1, z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.


Stosownie do art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy o VAT podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. - do świadczenia usług budowlanych.


Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U z 2020 r. poz. 1059) przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dnia 30 czerwca 2021 r. - do świadczenia usług budowlanych.


Jak wskazano wyżej, obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.


Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej „rozporządzeniem”.


Regulacje w nim zawarte przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.


Pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.


Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.


W § 4 rozporządzenia zawarto katalog dostaw i świadczenia usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienione w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.


Aby prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej przysługiwało na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.


Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi od dnia 1 kwietnia 2000 r. działalność gospodarczą w ramach której wykonuje roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKWiU 41.20.Z). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca w 2016 r. zobowiązany został do zainstalowania kasy rejestrującej w związku z przekroczeniem 20 000 zł obrotu i dokonaniem sprzedaży gotówkowej dla osoby fizycznej, i z obowiązku tego się wywiązał. Wnioskodawca wszystkie płatności od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej otrzymuje poprzez przelew bankowy. Od dnia 1 stycznia 2021 r. Wnioskodawca zobowiązany jest do stosowania kasy fiskalnej on-line. Wnioskodawca chce zrezygnować z ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej ze względu na to, że wszystkie płatności za wykonane usługi realizowane są przelewem bankowym. Wnioskodawca będzie sprzedawał wszystkie usługi w obrocie bezgotówkowym tj. wszystkie płatności będą realizowane poprzez przelewy bankowe i dokumentowane fakturami, w tym również od osób fizycznych. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej czynności będzie dotyczyła tzn. jednoznacznie będzie można określić, której transakcji dotyczyła dana zapłata.


Ad 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży świadczonych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku z przyjmowaniem za nie płatności wyłącznie w formie bezgotówkowej oraz braku obowiązku ewidencjonowania od dnia 1 lipca 2021 r. obrotu z tytułu sprzedaży usług budowlanych przy zastosowaniu kasy on-line.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży usług budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.


Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca wszystkie płatności od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej otrzymuje poprzez przelew bankowy. Wnioskodawca wszystkie usługi będzie sprzedawał w obrocie bezgotówkowym, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, wykonania jakiej czynności dotyczyła zapłata. Usługi budowlane (PKWiU 41.20.Z) nie zostały również wymienione w § 4 ww. rozporządzenia.


Tym samym spełnione zostaną wszystkie wcześniej wskazane warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży usług wykonywania robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.


Analiza opisu zdarzenia przyszłego pozwala na stwierdzenie, że w rozpatrywanej sprawie spełnione zostaną warunki konieczne do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności tj. wykonywania robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.


W konsekwencji opisana we wniosku sprzedaż usług budowlanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.


Zatem, w stosunku do sprzedaży usług budowlanych, która będzie dokonywana w sposób opisany we wniosku, Wnioskodawca będzie mógł zaprzestać ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej.


W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 wniosku należy uznać za prawidłowe.


Ad 2


Odnosząc się do obowiązku wymiany dotychczas używanej kasy rejestrującej na kasę on-line w związku ze świadczeniem ww. usług budowlanych, należy zauważyć, że obowiązek ten dotyczy tylko ściśle określonych grup podatników.


Należy zauważyć, że zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, termin instalacji kas on-line dla świadczenia usług budowlanych został przedłużony do dnia 30 czerwca 2021 r.


Jak zostało wyżej wykazane, cała sprzedaż świadczonych usług budowlanych dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych będzie korzystała ze zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Zatem, skoro Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług budowlanych, za które zapłata następuje w całości na konto bankowe Wnioskodawcy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła, to konsekwentnie Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku prowadzenia ewidencji takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej on-line. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wymiany używanej kasy rejestrującej na kasę on-line z tytułu świadczenia usług budowlanych i prowadzeniu na niej ewidencji sprzedaży od 1 lipca 2021 r.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul…., …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj