Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.375.2020.2.AW
z 14 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2020 r. (data wpływu 21 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT planowej sprzedaży nieruchomości zabudowanej, tj. działki nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT planowej sprzedaży nieruchomości zabudowanej, tj. działki nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 21 lipca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o należną opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet (zwany dalej: Wnioskodawcą lub Uczelnią) będący czynny podatnikiem podatku od towarów i usług, jest właścicielem działek:

  1. nr 1 – zabudowana:
    1. budynkiem dydaktycznym B,
    2. częścią budynku dydaktycznego E (budynek ten stanowi jeden środek trwały, jednak dla celów organizacyjnych jest podzielony na budynki oznaczone literami C i E),
    3. częścią budynku garażowo-warsztatowego (druga część budynku znajduje się na działce nr 5), budynkiem garażowym,
    4. parkingiem, chodnikiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową;
  2. nr 2 – zabudowana:
    1. budynkiem dydaktycznym A,
    2. budynkiem dydaktycznym D,
    3. częścią budynku dydaktycznego oznaczonego jako C i E, (jak wskazano w pkt 1 lit. b, jest to jeden budynek (środek trwały) podzielony dla celów organizacyjnych na budynki oznaczone literami C i E),
    4. budynkiem portierni,
    5. chodnikiem i drogami dojazdowymi utwardzonymi kostką betonową;
  3. nr 3 – zabudowana:
    1. częścią budynku C i częścią budynku E,
    2. parkingiem, chodnikiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową;
  4. nr 4 – zabudowana:
    1. budynkiem dydaktycznym F,
    2. częścią budynku E,
    3. budynkiem wiaty,
    4. parkingiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową (asfaltem);
  5. nr 5 – zabudowana:
    1. częścią budynku garażowo-warsztatowego,
    2. parkingiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową;
  6. nr 6 – zabudowana:
    1. częścią drogi dojazdowej utwardzoną kostką betonową (ponad 3/4 pow. działki jest utwardzona).

Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży wszystkich wymienionych powyżej zabudowanych działek.

Działki wymienione w pkt 1-5 były użytkowane wieczyście przez Wnioskodawcę. Wszystkie zabudowania znajdujące się na tych działkach powstały nie później niż w latach 60 XX wieku. Następnie, Uczelnia nabyła prawo własności tych zabudowanych działek oraz działki wymienionej w pkt 6 (o czym szerzej dalej).

Jak wynika z decyzji Wojewody z 18 grudnia 2009 r., z dniem 1 września 2005 r. Uczelnia nabyła z mocy prawa prawo własności gruntów, pozostających w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy, tj. działek nr 7 (pkt 1) (z działki 7 została wyodrębniona działka 1), nr 8 (pkt 2) (z działki nr 8 została wyodrębniona działka nr 2), nr 3 (pkt 3). W decyzji z 17 czerwca 2011 r. Wojewoda stwierdził zaś nabycie z dniem 1 września 2005 r. przez Uczelnię prawa własności gruntu oznaczonego jako działka nr 4 (pkt 4), pozostającego dotąd w użytkowaniu wieczystym Uczelni. W 2011 r. Uczelnia nabyła własność działek nr 5 (pkt 5) i nr 6 (pkt 6) od Gminy Miejskiej – Miasto za cenę (…) zł brutto (z bonifikatą), co potwierdza akt notarialny z 28 października 2011 r. dotyczący sprzedaży działek. W przedmiotowym akcie notarialnym (§ 4) stwierdzono, że sprzedaż ta podlega opodatkowaniu stawką 23% podatku od towarów i usług (zwanego dalej: podatkiem VAT) i podlega udokumentowaniu fakturą. Uczelnia częściowo odliczyła podatek naliczony przy nabyciu działek nr 5 i nr 6.

Uczelnia ponosiła wydatki na modernizację (ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) niektórych obiektów znajdujących na działkach, które mają być przedmiotem sprzedaży. Część z tych wydatków przekraczało 30% wartości początkowej nieruchomości, których te modernizacje dotyczyły. Mianowicie 30% wartości początkowej nieruchomości przekroczyły wydatki na modernizację:

  1. budynku A w 2010 r. (wartość ulepszenia: (…) zł),
  2. budynku D w 2004 r. (wartość ulepszenia: (…) zł),
  3. budynku C i E w 2008 r. (wartość ulepszenia: (…) zł),
  4. budynku portierni w 2005 r. (wartość ulepszenia: (…) zł).

Wnioskodawca nie odliczał w ogóle podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ww. modernizację budynków/budowli.

Wnioskodawca zawarł następujące umowy najmu:

  1. 1 kwietnia 2009 r. – umowę najmu lokalu (bufetu) w budynku B – umowa została zawarta na czas nieokreślony,
  2. 1 stycznia 2017 r. – umowę najmu lokalu w budynku B; umowa została zawarta do 30 czerwca 2017 r.,
  3. 15 września 2018 r. – umowa najmu pomieszczeń wraz z mediami w budynku C; umowa została zawarta na czas nieokreślony,
  4. 10 lipca 2019 r. – umowę najmu pomieszczeń wraz z mediami w budynku B; umowa została zawarta na czas nieokreślony.

Uczelnia wydzierżawiała od 1999 r. do chwili obecnej miejsca parkingowe na parkingu położonym na działce nr 1. Uczelnia wynajmuje również od 1993 r. miejsca garażowe w budynku garażu wybudowanym na działce nr 1. W budynku warsztatowo–garażowym znajdującym się na działce nr 1 i nr 5 znajdują się warsztaty i miejsce garażowe wykorzystywane na potrzeby działalności Uczelni; pozostałe boksy garażowe w tym budynku były wynajmowane przez Wnioskodawcę innym podmiotom.

Wszystkie zabudowania (budynki i budowle) znajdujące się na działkach nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6 były wykorzystywane w działalności Uczelni (również do działalności opodatkowanej podatkiem VAT). Na działkach tych zlokalizowany był główny kampus Uczelni. W budynkach dydaktycznych prowadzone były zajęcia ze studentami, w budynkach tych mieściła się siedziba władz Uczelni. Ponadto, jak wskazano wyżej, część tych nieruchomości była wynajmowana lub dzierżawiona na rzecz innych podmiotów (w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT). A zatem użytkowanie poszczególnych budynków/budowli trwa dłużej niż 2 lata od ich wybudowania, nabycia lub ulepszenia przez Wnioskodawcę). Jak wskazano powyżej, obecnie Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży wymienionych powyżej działek o nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6.

Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku z dnia 15 lipca 2020 r. wskazał, że:

Ad 1.

Przedstawił odrębnie dla każdego obiektu czy jest to budynek, budowla czy urządzenie budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1194 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.) – zwana dalej ustawą PrB.

W konsekwencji w odniesieniu do działek:

  1. działka nr 1 – zabudowana jest:
    1. budynkiem dydaktycznym B – budynkiem w rozumieniu PrB,
    2. częścią budynku dydaktycznego E (budynek ten stanowi jeden środek trwały, jednak dla celów organizacyjnych jest podzielony na budynki oznaczone literami C i E) – budynkiem w rozumieniu PrB,
    3. częścią budynku garażowo–warsztatowego (druga część budynku znajduje się na działce nr 5), budynkiem garażowym – budynkami w rozumieniu PrB,
    4. parkingiem, chodnikiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową – budowlami w rozumieniu PrB;
  2. nr 2 – zabudowana jest:
    1. budynkiem dydaktycznym A – budynkiem w rozumieniu PrB,
    2. budynkiem dydaktycznym D – budynkiem w rozumieniu PrB,
    3. częścią budynku dydaktycznego oznaczonego jako C i E, (jak wskazano w pkt 1 lit. b, jest to jeden budynek (środek trwały) podzielony dla celów organizacyjnych na budynki oznaczone literami C i E) – budynkiem w rozumieniu PrB,
    4. budynkiem portierni – budynkiem w rozumieniu PrB,
    5. chodnikiem i drogami dojazdowymi utwardzonymi kostką betonową – budowlami w rozumieniu PrB;
  3. nr 3 – zabudowana jest:
    1. częścią budynku C i częścią budynku E – budynkami w rozumieniu PrB,
    2. parkingiem, chodnikiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową – budowlami w rozumieniu PrB;
  4. nr 4 – zabudowana jest:
    1. budynkiem dydaktycznym F – budynkiem w rozumieniu PrB,
    2. częścią budynku E – budynkiem w rozumieniu PrB,
    3. budynkiem wiaty – budowlą w rozumieniu PrB,
    4. parkingiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową (asfaltem) – budowlami w rozumieniu PrB;
  5. nr 5 – zabudowana jest:
    1. częścią budynku garażowo–warsztatowego – budynkiem w rozumieniu PrB,
    2. parkingiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową – budowlami w rozumieniu PrB;
  6. nr 6 – zabudowana jest:
    1. częścią drogi dojazdowej utwardzoną kostką betonową (ponad 3/4 pow. działki jest utwardzona) – budowlą w rozumieniu PrB.

Ad 2.

Wnioskodawca wskazuje, że sprzedaż wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej działek nastąpi po 1 lipca 2020 r. Jednocześnie zaznaczyć należy, że przedmiotem transakcji będzie sprzedaż wszystkich ww. działek łącznie (w ramach jednej transakcji).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia od podatku VAT do dostawy opisanych w niniejszym wniosku zabudowanych działek o nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie uprawniony on do zastosowania zwolnienia od podatku VAT do dostawy opisanych w niniejszym wniosku zabudowanych działek o nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6.

Na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, dostawa towarów podlega zasadniczo podstawowej stawce podatku VAT (tj. 23%).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się jednak od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Dostawa nieruchomości, która nie spełnia przesłanek do zastosowania ww. zwolnienia z podatku, może być objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Jak wynika z tego przepisu, zwalnia się z podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warto przy tym dodać, że pomimo że dostawa budynku, budowli lub ich części podlega zwolnieniu z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, strony mogą zrezygnować z tego zwolnienia i wybrać opodatkowanie tej transakcji. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 można zrezygnować wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Jak stanowi art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że dla celów opodatkowania podatkiem VAT dostawa działki dzieli los prawny posadowionego na niej budynku lub budowli (bądź ich części).

Przedstawione powyżej przepisy ustawy o VAT dotyczące zwolnienia z podatku dostaw nieruchomości zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego w celu wykonania Dyrektywy. Na podstawie art. 135 ust. 1 lit. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają dostawy budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a. Stosownie zaś do art. 12 ust. 1 lit. a Dyrektywy, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem. Jak wynika z art. 12 ust. 2 Dyrektywy, do celów ust. 1 lit. a „budynek” oznacza dowolną konstrukcję trwale związaną z gruntem. Państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a, do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”. Państwa członkowskie mogą zastosować kryteria inne niż kryterium pierwszego zasiedlenia, takie jak okres upływający między datą ukończenia budynku a datą pierwszej dostawy lub też okres upływający między datą pierwszego zasiedlenia, a datą następnej dostawy, pod warunkiem że okresy te nie przekraczają, odpowiednio, pięciu i dwóch lat.

Obecna definicja pierwszego zasiedlenia została znowelizowana w przepisach ustawy o VAT i obowiązuje od 1 września 2019 r. Stało się to po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanego dalej TSUE) z 16. Listopada 2017 r. w sprawie Kozuba Premium Selection Sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C–308/16). W orzeczeniu tym TSUE stwierdził niezgodność (poprzedniego brzmienia) art. 2 pkt 14 ustawy o VAT z prawem unijnym i wskazał, że pierwsze zasiedlenie oznaczać winno nie tylko pierwsze oddanie budynku do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanej podatkiem VAT (sprzedaży, najmu, dzierżawy), lecz również pierwsze zajęcie przez właściciela w celu wykonywania działalności gospodarczej. Oznacza to, że we wskazanym zakresie definicja pierwszego zasiedlenia określona w ustawie o VAT była niezgodna z prawem UE.

Do dostawy zabudowanych działek, których dotyczy niniejszy wniosek (tj. działek oznaczonych nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6) w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT na rzecz Wnioskodawcy doszło wcześniej niż 2 lata przed planowaną obecnie sprzedażą tych nieruchomości. Wszystkie zabudowania (budynki i budowle) znajdujące się na działkach 1, 2, 3, 4, 5 i 6 były wykorzystywane w działalności Wnioskodawcy (również do działalności opodatkowanej podatkiem VAT). Na działkach tych zlokalizowany był główny kampus Wnioskodawcy. W budynkach dydaktycznych prowadzone były zajęcia ze studentami, w budynkach tych mieściła się siedziba władz. Ponadto, jak wskazano wyżej, część tych nieruchomości była wynajmowana lub dzierżawiona na rzecz innych podmiotów (w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT). A zatem użytkowanie poszczególnych budynków/budowli trwa dłużej niż 2 lata od ich wybudowania, nabycia lub ulepszenia przez Wnioskodawcę).

Z uwagi na to, że Wnioskodawca wykorzystywał wszystkie budynki i budowle przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego zawartym w niniejszym wniosku od momentu nabycia we własnej działalności gospodarczej, do pierwszego zasiedlenia tych nieruchomości doszło już z chwilą ich nabycia przez Wnioskodawcę (czyli do ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT doszło wcześniej niż 2 lata przed planowaną dostawą). W związku z powyższym planowana obecnie sprzedaż działek zabudowanych (tj. działek o nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT. Jednocześnie strony przyszłej transakcji sprzedaży będą mogły skorzystać z tzw. opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT (pod warunkiem że będą zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni i złożą, przed dniem dokonania dostawy tych nieruchomości właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.

Samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu (w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Istotnym jest, aby w ramach określonych transakcji podmiot działał w charakterze podatnika, a więc osoby prowadzącej działalność gospodarczą.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynny podatnikiem podatku od towarów i usług, jest właścicielem działek:

  1. działka nr 1 – zabudowana jest:
    1. budynkiem dydaktycznym B – budynkiem w rozumieniu PrB,
    2. częścią budynku dydaktycznego E (budynek ten stanowi jeden środek trwały, jednak dla celów organizacyjnych jest podzielony na budynki oznaczone literami C i E) – budynkiem w rozumieniu PrB,
    3. częścią budynku garażowo–warsztatowego (druga część budynku znajduje się na działce nr 5), budynkiem garażowym – budynkami w rozumieniu PrB,
    4. parkingiem, chodnikiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową – budowlami w rozumieniu PrB;
  2. nr 2 – zabudowana jest:
    1. budynkiem dydaktycznym A – budynkiem w rozumieniu PrB,
    2. budynkiem dydaktycznym D – budynkiem w rozumieniu PrB,
    3. częścią budynku dydaktycznego oznaczonego jako C i E, (jak wskazano w pkt 1 lit. b, jest to jeden budynek (środek trwały) podzielony dla celów organizacyjnych na budynki oznaczone literami C i E) – budynkiem w rozumieniu PrB,
    4. budynkiem portierni – budynkiem w rozumieniu PrB,
    5. chodnikiem i drogami dojazdowymi utwardzonymi kostką betonową – budowlami w rozumieniu PrB;
  3. nr 3 – zabudowana jest:
    1. częścią budynku C i częścią budynku E – budynkami w rozumieniu PrB,
    2. parkingiem, chodnikiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową – budowlami w rozumieniu PrB;
  4. nr 4 – zabudowana jest:
    1. budynkiem dydaktycznym F – budynkiem w rozumieniu PrB,
    2. częścią budynku E – budynkiem w rozumieniu PrB,
    3. budynkiem wiaty – budowlą w rozumieniu PrB,
    4. parkingiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową (asfaltem) – budowlami w rozumieniu PrB;
  5. nr 5 – zabudowana jest:
    1. częścią budynku garażowo–warsztatowego – budynkiem w rozumieniu PrB,
    2. parkingiem i drogą dojazdową utwardzoną kostką betonową – budowlami w rozumieniu PrB;
  6. nr 6 – zabudowana jest:
    1. częścią drogi dojazdowej utwardzoną kostką betonową (ponad 3/4 pow. działki jest utwardzona) – budowlą w rozumieniu PrB.

Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży wszystkich wymienionych powyżej zabudowanych działek.

Działki wymienione w pkt 1-5 były użytkowane wieczyście przez Wnioskodawcę. Wszystkie zabudowania znajdujące się na tych działkach powstały nie później niż w latach 60 XX wieku. Następnie, Uczelnia nabyła prawo własności tych zabudowanych działek oraz działki wymienionej w pkt 6.

Jak wynika z decyzji Wojewody z 18 grudnia 2009 r., z dniem 1 września 2005 r. Uczelnia nabyła z mocy prawa prawo własności gruntów, pozostających w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy, tj. działek nr 7 (pkt 1) (z działki 7 została wyodrębniona działka 1), nr 8 (pkt 2) (z działki nr 8 została wyodrębniona działka nr 2), nr 3 (pkt 3). W decyzji z 17 czerwca 2011 r. Wojewoda stwierdził zaś nabycie z dniem 1 września 2005 r. przez Uczelnię prawa własności gruntu oznaczonego jako działka nr 4 (pkt 4), pozostającego dotąd w użytkowaniu wieczystym Uczelni. W 2011 r. Uczelnia nabyła własność działek nr 5 (pkt 5) i nr 6 (pkt 6) od Gminy Miejskiej – Miasto za cenę (…) zł brutto (z bonifikatą), co potwierdza akt notarialny z 28 października 2011 r. dotyczący sprzedaży działek. W przedmiotowym akcie notarialnym (4) stwierdzono, że sprzedaż ta podlega opodatkowaniu stawką 23% podatku od towarów i usług (zwanego dalej: podatkiem VAT) i podlega udokumentowaniu fakturą. Uczelnia częściowo odliczyła podatek naliczony przy nabyciu działek nr 5 i nr 6.

Uczelnia ponosiła wydatki na modernizację (ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) niektórych obiektów znajdujących na działkach, które mają być przedmiotem sprzedaży. Część z tych wydatków przekraczało 30% wartości początkowej nieruchomości, których te modernizacje dotyczyły. Mianowicie 30% wartości początkowej nieruchomości przekroczyły wydatki na modernizację:

  1. budynku A w 2010 r. (wartość ulepszenia: (…)zł),
  2. budynku D w 2004 r. (wartość ulepszenia: (…) zł),
  3. budynku C i E w 2008 r. (wartość ulepszenia: (…) zł),
  4. budynku portierni w 2005 r. (wartość ulepszenia: (…) zł).

Wnioskodawca nie odliczał w ogóle podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ww. modernizację budynków/budowli.

Wszystkie zabudowania (budynki i budowle) znajdujące się na działkach nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6 były wykorzystywane w działalności Uczelni (również do działalności opodatkowanej podatkiem VAT). Na działkach tych zlokalizowany był główny kampus Uczelni. W budynkach dydaktycznych prowadzone były zajęcia ze studentami, w budynkach tych mieściła się siedziba władz Uczelni. Ponadto, jak wskazano wyżej, część tych nieruchomości była wynajmowana lub dzierżawiona na rzecz innych podmiotów (w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT). A zatem użytkowanie poszczególnych budynków/budowli trwa dłużej niż 2 lata od ich wybudowania, nabycia lub ulepszenia przez Wnioskodawcę). Jak wskazano powyżej, obecnie Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży wymienionych powyżej działek o nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT czynności sprzedaży zabudowanych działek nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6.

Należy zauważyć, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami spełniających określone w tych przepisach warunki. Zwolnienie od podatku przy sprzedaży ww. towarów jest również możliwe w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Natomiast jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla planowanej czynności dostawy budynków posadowionych na działce nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6 zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do przedmiotowych budynków miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Na działce nr 1 znajdują się w świetle przepisów Prawa budowlanego obiekty stanowiące budynki i budowle, tj.:

  1. budynek dydaktyczny B – budynek w rozumieniu PrB,
  2. część budynku dydaktycznego E (budynek ten stanowi jeden środek trwały, jednak dla celów organizacyjnych jest podzielony na budynki oznaczone literami C i E) – budynek w rozumieniu PrB,
  3. część budynku garażowo–warsztatowego (druga część budynku znajduje się na działce nr 5), budynek garażowy – budynki w rozumieniu PrB,
  4. parking, chodnik i droga dojazdowa utwardzona kostką betonową – budowle w rozumieniu PrB.

Jak wynika z wniosku – na budynku dydaktycznym E Wnioskodawca ponosił wydatki na jego ulepszenie stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej. Na pozostałe budynki/budowle znajdujące się na ww. działce Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie. Analizując ww. informacje w kontekście pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w stosunku do wszystkich budynków/budowli znajdujących się na działce 1 doszło już do pierwszego zasiedlenia. Powyższe wynika z faktu, że część budynku dydaktycznego E, została ulepszona w okresie dłuższym niż 2 lata przed sprzedażą. Pozostałe budynki/budowle na które Wnioskodawca nie ponosił nakładów przekraczających 30% ich wartości początkowej zostały oddane w używanie ponad dwa lata temu.

Na działce nr 2 znajdują się w świetle przepisów Prawa budowlanego obiekty stanowiące budynki i budowle, tj.:

  1. budynek dydaktyczny A – budynek w rozumieniu PrB,
  2. budynek dydaktyczny D – budynek w rozumieniu PrB,
  3. część budynku dydaktycznego oznaczonego jako C i E, (jak wskazano w pkt 1 lit. b, jest to jeden budynek (środek trwały) podzielony dla celów organizacyjnych na budynki oznaczone literami C i E) – budynek w rozumieniu PrB,
  4. budynek portierni – budynek w rozumieniu PrB,
  5. chodnik i drogi dojazdowe utwardzone kostką betonową – budowle w rozumieniu PrB.

Jak wynika z wniosku – na budynek dydaktyczny A i D, część budynku dydaktycznego oznaczonego jako C i E oraz budynek portierni Wnioskodawca ponosił wydatki na ich ulepszenie stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej. Na pozostałe budowle znajdujące się na ww. działce Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie. Analizując ww. informacje w kontekście pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w stosunku do wszystkich budynków/budowli znajdujących się na działce 2 doszło już do pierwszego zasiedlenia. Powyższe wynika z faktu, że budynek dydaktyczny A i D, część budynku dydaktycznego oznaczonego jako C i E oraz budynek portierni, zostały ulepszone, w okresie dłuższym niż 2 lata przed sprzedażą. Pozostałe budowle na które Wnioskodawca nie ponosił nakładów przekraczających 30% ich wartości początkowej zostały oddane w używanie ponad dwa lata temu.

Na działce nr 3 znajdują się w świetle przepisów Prawa budowlanego obiekty stanowiące budynki i budowle, tj.:

  1. część budynku C i część budynku E – budynki w rozumieniu PrB,
  2. parking, chodnik i droga dojazdowa utwardzona kostką betonową – budowle w rozumieniu PrB.

Jak wynika z wniosku – na budynku C i budynku E Wnioskodawca ponosił wydatki na ich ulepszenie stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej. Na pozostałe budowle znajdujące się na ww. działce Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie. Analizując ww. informacje w kontekście pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w stosunku do wszystkich budynków/budowli znajdujących się na działce 3 doszło już do pierwszego zasiedlenia. Powyższe wynika z faktu, że część budynku C i E, została ulepszona w okresie dłuższym niż 2 lata przed sprzedażą. Pozostałe budynki/budowle na które Wnioskodawca nie ponosił nakładów przekraczających 30% ich wartości początkowej zostały oddane w używanie ponad dwa lata temu.

Na działce nr 4 znajdują się w świetle przepisów Prawa budowlanego obiekty stanowiące budynki i budowle, tj.:

  1. budynek dydaktyczny F – budynek w rozumieniu PrB,
  2. część budynku E – budynek w rozumieniu PrB,
  3. budynek wiaty – budowlą w rozumieniu PrB,
  4. parking i droga dojazdowa utwardzona kostką betonową (asfaltem) – budowle w rozumieniu PrB.

Jak wynika z wniosku – na budynku E Wnioskodawca ponosił wydatki na jego ulepszenie stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej. Na pozostałe budynki i budowle znajdujące się na ww. działce Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie. Analizując ww. informacje w kontekście pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w stosunku do wszystkich budynków/budowli znajdujących się na działce 4 doszło już do pierwszego zasiedlenia. Powyższe wynika z faktu, że część budynku E, została ulepszona, w okresie dłuższym niż 2 lata przed sprzedażą. Pozostałe budynki/budowle na które Wnioskodawca nie ponosił nakładów przekraczających 30% ich wartości początkowej zostały oddane w używanie ponad dwa lata temu.

Na działce nr 5 znajdują się w świetle przepisów Prawa budowlanego obiekty stanowiące budynki i budowle, tj.:

  1. część budynku garażowo-warsztatowego – budynek w rozumieniu PrB,
  2. parking i droga dojazdowa utwardzona kostką betonową – budowle w rozumieniu PrB,

oraz na działce nr 6znajduje się:

  1. część drogi dojazdowej utwardzonej kostką betonową (ponad 3/4 pow. działki jest utwardzona) – budowla w rozumieniu PrB.

Jak wynika z wniosku na budynki i budowle znajdujące się na działce nr 5 oraz działce nr 6 Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie. Analizując ww. informacje w kontekście pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w stosunku do wszystkich budynków/budowli znajdujących się na działce 5 i nr 6 doszło już do pierwszego zasiedlenia. Powyższe wynika z faktu, że budynki/budowle na które Wnioskodawca nie ponosił nakładów przekraczających 30% ich wartości początkowej zostały oddane w używanie ponad dwa lata temu.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy na tle przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że zbycie budynków/budowli posadowionych na działce nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6 będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem w rozpatrywanej sprawie w odniesieniu do przedmiotowych budynków/budowli doszło do ich pierwszego zasiedlenia. Ponadto od tego czasu do dnia ich planowanej dostawy miną co najmniej dwa lata. W związku z powyższym – jak już wskazano – dostawa znajdujących się na działce nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6 budynków/budowli zwolniona będzie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wobec zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Należy zauważyć, że stosownie do treści przywołanego art. 29a ust. 8 ustawy, do dostawy gruntu stosuje się analogiczne zasady opodatkowania jak przy dostawie budynków/budowli trwale z nim związanych. Zatem do sprzedaży działki nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6, zastosowanie będzie miało zwolnienie od podatku, tak jak do budynków/budowli, które będą przedmiotem planowanej sprzedaży.

Podsumowując, planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż budynków/budowli znajdujących się na działce nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, pod warunkiem, że do momentu sprzedaży nie zostaną dokonane w odniesieniu do tych budynków/budowli ulepszenia przekraczające 30% ich wartości początkowej. Analogicznie, ze zwolnienia od podatku VAT będzie korzystała również dostawa gruntu, na którym posadowione są przedmiotowe budynki/budowle do czego uprawnia art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku wyroków sądów, tutejszy organ wyjaśnia, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Zatem, wskazane we wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43–300 Bielsko–Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj