Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.519.2020.2.MKA
z 24 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2020 r. (data wpływu 22 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2020 r. (data wpływu 18 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 i 14f Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z 10 sierpnia 2020 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.519.2020.1.MKA, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano 10 sierpnia 2020 r., skutecznie doręczono 12 sierpnia 2020 r., natomiast 18 sierpnia 2020 r. do tut. organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej 14 sierpnia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na hurtowej sprzedaży wyrobów porcelanowych, ceramicznych i szklanych.

Kontrahentami Wnioskodawcy są m.in. podmioty prowadzące detaliczną sprzedaż ww. produktów. W celu zwiększenia i wspierania własnej sprzedaży Wnioskodawca zamierza przeprowadzić działania promocyjne i motywacyjne polegające na ogłoszeniu Akcji promocyjnej dla swoich kontrahentów oraz ich pracowników.

Program prowadzony jest w celu nagradzania uczestników, którzy prowadzą sprzedaż towarów określonej marki, zakupionych od Wnioskodawcy.

Wnioskodawca, jako Organizator w celu przeprowadzenia Akcji promocyjnej przygotowuje odpowiedni regulamin, w którym określił, że uczestnikiem akcji może być:

„sprzedawca zatrudniony w stacjonarnych punktach sprzedaży detalicznej - pełnoletnia osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych zatrudniona w punkcie sprzedaży oferującym produkty z oferty i zakresu działalności Organizatora bądź osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w takim zakresie - przedsiębiorca prowadzący taki punkt”.

Nagrodą w akcji promocyjnej będzie premia pieniężna - uczestnik otrzyma od Wnioskodawcy kartę prepaid, która będzie zasilana raz na kwartał kwotą uzależnioną od osiągniętego przez danego uczestnika obrotu towarami.

Premiowana będzie sprzedaż towarów wskazanych przez Wnioskodawcę w załączniku do regulaminu akcji promocyjnej, a warunkiem otrzymania nagrody będzie wypracowanie obrotu na poziomie wskazanym w regulaminie. Wysokość nagrody będzie zależna od wysokości wypracowanego przez uczestnika obrotu.

W regulaminie Wnioskodawca chciałby zamieścić informacje o zasadach rozliczeń podatkowych z tytułu wypłaconych nagród, jednakże nie jest jasne w jaki sposób osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej miałby rozliczać się z otrzymanych w konkursie kwot.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podano następujące informacje.

Akcja promocyjna prowadzona przez Wnioskodawcę nie będzie miała charakteru typowego konkursu, bowiem nie będzie elementu współzawodnictwa, nie będzie to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników - każdy uczestnik, który weźmie udział w akcji promocyjnej i spełni jedynie wymóg wypracowania określonego obrotu w danym okresie rozliczeniowym otrzyma nagrodę w postaci karty prepaid, na którą będzie otrzymywał środki pieniężne w wysokości określonej procentowo zależnej od sprzedaży. Otrzymanie środków pieniężnych nie będzie w żaden sposób zależne od uzyskanych obrotów przez innych uczestników, zatem pod uwagę każdorazowo będzie brany wyłącznie obrót uzyskany przez danego uczestnika. Jednakże zostanie sporządzony regulamin akcji promocyjnej, wraz ze wskazaniem jej nazwy, organizatora, uczestników, nagród i zasad ich otrzymywania.

W szczególności w regulaminie mają pojawić się następujące zapisy regulujące sposób otrzymywania nagród:

  1. Nagrodą w Akcji promocyjnej jest karta prepaid.
  2. Karta zostanie wydana Uczestnikowi w siedzibie Organizatora lub w miejscu pracy Uczestnika w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania Formularza zgłoszeniowego.
  3. Karta jest wydawana z zerowym saldem, zasilenie karty następuje po spełnieniu przez Uczestnika warunków określonych niniejszym Regulaminem, tj. sprzedaży produktów z oferty i zakresu działalności Organizatora o wartości co najmniej 1 000 netto w danym okresie rozliczeniowym zrealizowanej w danym punkcie sprzedaży.
  4. Zasilenie karty prepaid następuje na poniższych warunkach:
    1. w przypadku sprzedaży produktów z oferty i zakresu działalności Organizatora, określonych w niniejszym Regulaminie o wartości nie mniejszej aniżeli 1 000 zł w danym okresie rozliczeniowym w danym punkcie sprzedaży zasilenie wyniesie 2 % od wartości sprzedaży netto;
    2. w przypadku sprzedaży produktów z oferty i zakresu działalności Organizatora, określonych w niniejszym Regulaminie o wartości nie mniejszej aniżeli 2 000 zł w danym okresie rozliczeniowym w danym punkcie sprzedaży zasilenie wyniesie 3 % od wartości sprzedaży netto;
    3. w przypadku sprzedaży produktów z oferty i zakresu działalności Organizatora, określonych w niniejszym Regulaminie o wartości nie mniejszej aniżeli 5 000 w danym okresie rozliczeniowym w danym punkcie sprzedaży zasilenie wyniesie 5 % od wartości sprzedaży netto;
  5. W przypadku wypracowania przez Uczestnika obrotu netto w wysokości wskazanej w ust. 3, Organizator dokona zasilenia karty kwotą określoną w ust 4. w terminie do 10-go dnia miesiąca następującego po danym okresie rozliczeniowym.

Wobec powyższego akcja promocyjna organizowana przez Wnioskodawcę nie ma elementu współzawodnictwa, bowiem uczestnicy nie będą konkurować o osiągnięcie najlepszego wyniku w celu wyłonienia zwycięzcy, wypłacanie nagród następuje indywidualnie dla każdego uczestnika, bez względu na uzyskane efekty przez innych uczestników.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z wydaniem nagród na rzecz uczestników w postaci wpłat na karty prepaid - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - Wnioskodawca będzie zobowiązany do pobrania 10% zryczałtowanego podatku na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT i przekazania do urzędu skarbowego kwot pobranego zryczałtowanego podatku oraz deklaracji PIT-8AR?
  2. Czy w związku z wydawanymi nagrodami, Wnioskodawca zobowiązany będzie do sporządzenia i przekazania urzędowi skarbowemu oraz uczestnikom - osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, będzie on pełnił funkcje płatnika w przypadku uczestników - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku i przekazania go do urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Art. 10 updof wymienia źródła przychodów, ust. 1 pkt 9 tego artykułu określa, że przychodem mogą być również inne źródła.

Dalej należy wskazać, że zgodnie z art. 20 ust. 1 updof, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Wreszcie na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 updof od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 updof, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Z kolei art. 42 ust. 1 updof stanowi, że płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Art. 42 ust 1a updof nakłada na płatnika obowiązek: w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Zestawienie powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że nagrody wypłacane przez Wnioskodawcę uczestnikom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej będą nagrodą wygraną w konkursie, a zatem innym przychodem w rozumieniu art. 20 ust. 1 updof, wobec czego Wnioskodawca będzie płatnikiem tego podatku i w związku z tym będzie obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od dokonywanych wpłat i przekazywać go właściwemu urzędowi skarbowemu, a także przesyłać roczną deklaracje według ustalonego wzoru.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2, w świetle powyższych rozważań oraz zgodnie z art. 42a updof, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wobec powyższego Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany sporządzić i przesłać uczestnikowi - osobie fizycznej, nieprowadzącej działalności gospodarczej oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informację PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy odrębnym źródłem przychodów są inne źródła, za które zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, że zamierza przeprowadzić działania promocyjne i motywacyjne poprzez zorganizowanie akcji promocyjnej swoich produktów, która nie będzie miała charakteru konkursu. Akcja promocyjna będzie skierowana m.in. do pracowników kontrahentów. Uczestnikami będą pełnoletnie osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, zatrudnione w punkcie sprzedaży oferującym produkty z oferty i zakresu działalności Organizatora. Uczestnik, który weźmie udział w akcji promocyjnej po spełnieniu wymogu wypracowania określonego obrotu w danym okresie rozliczeniowym otrzyma nagrodę w postaci karty prepaid, na którą będzie otrzymywał środki pieniężne w wysokości określonej procentowo od sprzedaży. Otrzymanie środków pieniężnych nie będzie w żaden sposób zależne od uzyskanych obrotów przez innych uczestników, zatem pod uwagę każdorazowo będzie brany wyłącznie obrót uzyskany przez danego uczestnika.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca powziął wątpliwość czy będzie zobowiązany do pobrania 10% zryczałtowanego podatku na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT. Przepis ten mówi między innymi o obowiązku poboru przez płatnika podatku od wygranych w konkursach oraz nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, z późn. zm.). I tak, treść art. 535 ww. Kodeksu stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną (internetowy Słownik języka polskiego – www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru lub usługi, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów/usług). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

W kontekście przytoczonych powyżej przepisów oraz poczynionych wywodów należy stwierdzić, że z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia rzeczy.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz przytoczonych argumentów należy stwierdzić, że akcja promocyjna organizowana przez Wnioskodawcę dla pracowników kontrahentów, w której nastąpi zasilenie karty prepaid po osiągnięciu odpowiedniego progu sprzedaży (otrzymanie nagrody jest uzależnione do wielkości sprzedaży) nie jest związane ze sprzedażą premiową.

Należy również nadmienić, że motywowanie, jako element zarządzania, polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały zaangażowanie pracowników, sprzedawców określonych towarów na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania człowieka za pośrednictwem określonych bodźców. Celem systemu motywacyjnego jest zachęcenie do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia całości.

Z przedstawionego opisu wynika więc, że akcja organizowana przez Wnioskodawcę, nosi cechy programu motywacyjnego.

Przedmiotowe nagrody zostaną przyznane uczestnikom zorganizowanej przez Wnioskodawcę akcji, której głównym celem będzie zwiększenie sprzedaży produktów Spółki. Otrzymanie „nagrody” przez uczestników (pracowników kontrahentów) jest uzależnione od wielkości sprzedaży. Nagrody te stanowią zatem dodatkową gratyfikację (premię) za dobre wyniki sprzedaży.

Działania motywacyjne to motywowanie jego uczestnika do efektywniejszej pracy, poprawy jej wyników oraz osiągnięcia określonych zysków przez organizatora konkursu. Tego rodzaju cele realizowane są w ramach odrębnego przedsięwzięcia jakim jest w szczególności program motywacyjny. To przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostki do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem jej indywidualnych umiejętności oraz warunkami otoczenia doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści finansowych zarówno dla uczestnika programu jak i jego organizatora.

Program motywacyjny tworzony jest dla konkretnego podmiotu, uwzględniają zatem jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania sprzedawców zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród i kar. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań sprzedawców oraz praw rządzących wartością nagród.

Program motywacyjny to długoterminowe, zaplanowane motywowanie odbiorców programu (np. sprzedawców, pośredników) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie im w zamian pożądanych korzyści. Podstawowym celem programu motywacyjnego jest zatem osiągnięcie określonych korzyści finansowych przez organizatora programu a także zwiększenie motywacji i wydajności uczestników programu poprzez nagrodzenie najlepszych (zapłata za wymierne efekty a nie za starania).

Zatem uzyskana przez pracowników kontrahentów programu motywacyjnego organizowanego przez Wnioskodawcę nagroda związana jest z osiągnięciem najlepszych rezultatów w zorganizowanej przez Wnioskodawcę akcji promocyjnej, który charakterystyką, odpowiada programowi motywacyjnemu.

Tym samym nagrody otrzymywane przez uczestników, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (pracowników kontrahentów) w ramach planowanej akcji promocyjnej nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową. Ponadto z uwagi na fakt, że akcja promocyjna – jak wskazał Wnioskdoawca – nie jest konkursem, nagrody te nie stanowią nagród otrzymanych w konkursie. Tym samym do ich opodatkowania nie będą miały zastosowania uregulowania zawarte w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy.

Przychód z tego tytułu stanowić będzie dla pracowników kontrahentów przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zatem na Wnioskodawcy udostępniającym ww. nagrody nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród, co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 42a cytowanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Podsumowując, w świetle powołanych powyżej przepisów prawa i przedstawionego zdarzenia przyszłego, nagrody wydawane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej będą stanowiły dla tych osób przychód z innych źródeł.

Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ przepis ten odnosi się do nagród związanych ze sprzedażą premiową, a te opisane we wniosku takimi nie są. Zatem Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8AR. Wnioskodawca będzie natomiast obowiązany do wystawienia informacji PIT-11, w której uwzględni ten przychód.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj