Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.374.2020.2.ŻR
z 20 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2020 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” realizowanego na obiektach wydzierżawionych Spółce – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” realizowanego na obiektach wydzierżawionych Spółce.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 7 lipca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina … przystąpiła do realizacji projektu pn. „…” współfinansowanego z Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa … na lata 2014-2020. Beneficjentem projektu jest Gmina…, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zarządzeniem nr … Burmistrza … z dnia 9 listopada 2016 roku wprowadzono centralizację rozliczeń podatku VAT w Gminie … i jej jednostkach, które weszło w życie w dniu 1 stycznia 2017 r.

Przedmiotowa inwestycja będzie polegała na dostawie i montażu 6 instalacji fotowoltaicznych produkujących energię elektryczną na potrzeby 6 obiektów użyteczności publicznej:

  1. Publiczne Gimnazjum im. …. w … (obecnie Szkoła Podstawowa w…), instalacja o mocy - 39,96 kWp,
  2. Oczyszczalnia ścieków w…, instalacja o mocy - 39,96 kWp,
  3. Stacja Uzdatniania Wody w…, instalacja o mocy - 34,78 kWp,
  4. Stacja Uzdatniania wody w…, instalacja o mocy - 29,60 kWp,
  5. Szkoła Podstawowa w …, instalacja o mocy -19,24 kWp,
  6. Szkoła Podstawowa w …, instalacja o mocy - 39,96 kWp.

Budynki szkół podstawowych (obiekty 1, 5 i 6) decyzją Burmistrza … zostały przekazane w trwały zarząd dyrektorom poszczególnych szkół, natomiast pozostałe (obiekty 2, 3, 4) wymienione obiekty zostały wydzierżawione dla … Spółka z o.o. w …. Wszystkie umowy na usługi dystrybucyjne energii elektrycznej dla objętych zadaniem budynków zawarte są pomiędzy Gminą …. a … Spółką Akcyjną. Faktury za realizację zadania objętego projektem będą wystawiane na Gminę …. Gmina … w ramach projektu pozyskała 85% kosztów kwalifikowalnych, tj. … zł. Pozostały koszt stanowi wkład własny, tj. … zł. Budżet całkowity operacji określony na podstawie kosztorysów inwestorskich wynosi … zł brutto. Nabywcą wszelkich dóbr związanych z montażem instalacji fotowoltaicznych będzie Gmina …, a co za tym idzie, to Gmina poniesie wszelkie koszty wytworzenia i utrzymania tych instalacji. Jednakże w przypadku wydzierżawionych obiektów, tj. oczyszczalni i stacji uzdatniania wody (obiekt 2, 3, 4) faktury za usługi dystrybucyjne energii elektrycznej i zużytą energię będą refakturowane przez Gminę dla … Spółka z o.o. na podstawie podpisanej umowy, czyli będzie to część inwestycji związana z działalnością opodatkowaną Gminy, natomiast w przypadku obiektów szkół (obiekt 1, 5, 6) nie będzie przeniesienia kosztów za usługi dystrybucyjne energii elektrycznej i zużytą energię, wiec nie będą to usługi związane z działalnością gospodarczą.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż realizacja wniosku pn. „…” związana będzie z wykonywaniem zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym tj.:

  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  • edukacji publicznej.

Efekty projektu pn.: „…” dotyczącego:

  • budynku Publicznego Gimnazjum, Gmina nie będzie wykorzystywała do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • budynku Szkoły Podstawowej w …, Gmina nie będzie wykorzystywała do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • budynku Szkoły Podstawowej w …., Gmina nie będzie wykorzystywała do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • budynku oczyszczalni ścieków Gmina, będzie wykorzystywała do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • budynku stacji uzdatniania wody w …, Gmina będzie wykorzystywała do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • budynku stacji uzdatniania wody w …, Gmina będzie wykorzystywała do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wydatki dotyczące ww. projektu, które będą poniesione na montaż instalacji fotowoltaicznych położonych na:

  • budynku Publicznego Gimnazjum w całości nie będą dotyczyły prowadzenia działalności gospodarczej,
  • budynku Szkoły Podstawowej w … w całości nie będą dotyczyły prowadzenia działalności gospodarczej,
  • budynku Szkoły Podstawowej w … w całości nie będą dotyczyły prowadzenia działalności gospodarczej,
  • budynku oczyszczalni ścieków w całości będą dotyczyły działalności wyłącznie opodatkowanej z tytułu refakturowania kosztów zużycia energii elektrycznej,
  • budynku stacji uzdatniania wody w … w całości będą dotyczyły działalności wyłącznie opodatkowanej z tytułu refakturowania kosztów zużycia energii elektrycznej,
  • budynku stacji uzdatniania wody w … w całości będą dotyczyły działalności wyłącznie opodatkowanej z tytułu refakturowania kosztów zużycia energii elektrycznej.

Efekty zrealizowanego projektu wykorzystywane przez Gminę … związane będą w przypadku:

  • budynku Publicznego Gimnazjum wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  • budynku Szkoły Podstawowej w … wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  • budynku Szkoły Podstawowej w … wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  • budynku oczyszczalni ścieków wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług;
  • budynku stacji uzdatniania wody w … wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług;
  • budynku stacji uzdatniania wody w … wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Gmina informuje, że nie wystąpią okoliczności związane z wykorzystaniem obiektu do czynności mieszanych, tj. opodatkowanych i zwolnionych jednocześnie na jednym obiekcie. Stąd też nie zachodzi konieczność przyporządkowywania części kwot podatku do poszczególnych czynności.

Energia elektryczna wytworzona poprzez instalacje fotowoltaiczne zamontowane na:

  • budynku Publicznego Gimnazjum będzie wykorzystywana tylko na potrzeby własne funkcjonowania obiektu;
  • budynku Szkoły Podstawowej w … będzie wykorzystywana tylko na potrzeby własne funkcjonowania obiektu;
  • budynku Szkoły Podstawowej będzie wykorzystywana tylko na potrzeby własne funkcjonowania obiektu.

Przystępując do realizacji projektu głównym ograniczeniem i dodatkową punktacją wniosku były instalacje do 40 kWp. Zużycie energii elektrycznej wynikające z faktur na poszczególnych obiektach wynosiło w 2018r.:

  1. Publiczne Gimnazjum (bez hali sportowej) - 35 560 kWh, (zaprojektowano instalację 39,96 kWp.);
  2. Szkoła Podstawowa w … (spis z tylko 1 licznika) - 17 632 kWh, (zaprojektowano instalację 19,24 kWp.);
  3. Szkoła Podstawowa w … - 47 769 kWh, (zaprojektowano instalację 39,96 kWp ).

Z powyższego zestawienia wynika, że zaprojektowane na obiektach instalacje nie zabezpieczą w 100% zużycia energii elektrycznej na każdym z obiektów. Stąd też nie wystąpi w żadnym z przypadków nadwyżka wyprodukowanej energii elektrycznej.

Wartość nakładów przewidywanych w ramach projektu to:

  1. SUW w … (inst. 29,60 kWp.) szacunkowy koszt brutto: … zł.;
  2. Oczyszczalnia ścieków (inst. 39,96 kWp) szacunkowy koszt brutto: … zł.;
  3. SUW w … (inst. 34,78 kWp.) szacunkowy koszt brutto: … zł.

Na pytanie Organu „Jaka jest wysokość czynszu dzierżawnego z tytułu przekazanej na podstawie umowy dzierżawy inwestycji?” Wnioskodawca odpowiedział „W ramach przedmiotowej inwestycji Gmina … nie planuje przekazania wytworzonego majątku w dzierżawę.”

Następnie na pytanie „Ile wynosi miesięczny obrót/roczny obrót z tytułu odpłatnej dzierżawy przedmiotowych budynków?” Zainteresowany odpowiedział „W ramach ww. projektu Gmina nie przewiduje obrotu z tytułu dzierżawy instalacji fotowoltaicznych.”

W dalszej kolejności odpowiadając na pytanie „Czy dotychczasowy czynsz dzierżawny pokrywa dotychczasowe i obecne wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w ramach realizacji ww. projektu?” Wnioskodawca odpowiedział „Instalacje fotowoltaiczne powstałe podczas realizacji projektu nie będą wydzierżawione.”

Na pytanie „Czy po zrealizowaniu projektu, tj. montażu instalacji fotowoltaicznych na wydzierżawianych ww. budynkach, dotychczasowa wartość czynszu zostanie zwiększona na zasadach rynkowych? Jeśli tak, to w jakim stopniu? - należy podać wartość kwotowo i procentowo.” Zaineresowany wskazał „Po zrealizowaniu projektu pn.: „…” wytworzone instalacje będą odrębnym środkiem trwałym i położone na:

  • budynku oczyszczalni ścieków nie będą wydzierżawione Spółce i nie zwiększą wartości czynszu, nastąpi jedynie refakturowanie kosztów przez Gminę za zużytą energię elektryczną,
  • budynku stacji uzdatniania wody w … nie będą wydzierżawione Spółce i nie zwiększą wartości czynszu, nastąpi jedynie refakturowanie kosztów przez Gminę za zużytą energię elektryczną,
  • budynku stacji uzdatniania wody w … nie będą wydzierżawione Spółce i nie zwiększą wartości czynszu, nastąpi jedynie refakturowanie kosztów przez Gminę za zużytą energię elektryczną.”

Następnie na pytanie Organu „Od czego jest/będzie uzależniona wysokość czynszu z tytułu dzierżawy przedmiotowej inwestycji?” Wnioskodawca odpowiedział „W ramach przedmiotowej inwestycji Gmina … nie przekaże wytworzonego majątku w dzierżawę.”

Na pytanie „Czy wysokość czynszu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?” Zainteresowany odpowiedział „W ramach przedmiotowej inwestycji Gmina … nie przekaże wytworzonego majątku w dzierżawę.”

W dalszej kolejności na pytanie „W jakiej relacji pozostaje czynsz dzierżawny z nakładami poniesionymi na inwestycję?” Wnioskodawca odpowiedział „W ramach przedmiotowej inwestycji Gmina … nie przekaże wytworzonego majątku w dzierżawę.”

Odpowiadając na pytanie „Czy wysokość czynszu dzierżawnego pokryje koszty poniesione na realizację projektu?” Zainteresowany wskazał „W ramach przedmiotowej inwestycji Gmina … nie przekaże wytworzonego majątku w dzierżawę.”

Na pytanie „Czy ww. czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację projektu? Jeśli tak, to należy wskazać, w jakim okresie?” Wnioskodawca odpowiedział „Instalacje fotowoltaiczne nie zostaną wydzierżawiane.”

W dalszej kolejności na pytanie „Czy obrót z tytułu przedmiotowej dzierżawy jest/będzie znaczący dla budżetu Gminy?” Zainteresowany wskazał „Nieplanowany jest obrót z tytułu dzierżawy i nie planuje się dodatkowych dochodów z przedmiotowej inwestycji, nastąpi jedynie refakturowanie za zużytą energię elektryczną dla poszczególnych budynków tj.:

  • oczyszczalni ścieków;
  • stacji uzdatniania wody w…;
  • stacji uzdatniania wody w….”

Na pytanie „Czy energia elektryczna wytworzona przez instalacje fotowoltaiczne zamontowane na budynkach użyteczności publicznej wydzierżawionych Spółce, tj. na budynku oczyszczalni ścieków, stacji uzdatniania wody w … i stacji uzdatniania wody w…, będzie zużywana na potrzeby własne tych budynków?” Wnioskodawca odpowiedział „Energia elektryczna wytworzona poprzez instalacje fotowoltaiczne zamontowane na:

  • obiekcie oczyszczalni ścieków będzie wykorzystywana tylko na potrzeby własne;
  • obiekcie stacji uzdatniania wody w … będzie wykorzystywana tylko na potrzeby własne;
  • obiekcie stacji uzdatniania wody w … będzie wykorzystywana tylko na potrzeby własne.”

Odpowiadając na pytanie „Czy ewentualne nadwyżki wytworzonej na ww. budynkach energii elektrycznej Gmina będzie odsprzedawać odpłatnie (za wynagrodzeniem)?” Wnioskodawca wskazał „Przystępując do realizacji projektu głównym ograniczeniem i dodatkową punktacją wniosku były instalacje do 40 kWp. Zużycie energii elektrycznej wynikające z faktur na poszczególnych obiektach wynosiło w 2018r.:

  1. Oczyszczalnia ścieków - 96 381 kWh, (zaprojektowano instalację 39,96 kWp.);
  2. SUW w … - 45 382 kWh, (zaprojektowano instalację 34,78 kWp.);
  3. SUW w … - 67 945 kWh, (zaprojektowano instalację 29,60 kWp.).

Z powyższego zestawienia wynika, że zaprojektowane na obiektach instalacje nie zabezpieczą w 100% zużycia energii elektrycznej na każdym z obiektów. Stąd też nie wystąpi w żadnym z przypadków nadwyżka wyprodukowanej energii elektrycznej.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina … ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” dotyczących obiektów szkolnych (obiekt 1, 5, 6)?
  2. Czy Gmina … ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” dotyczących obiektów oczyszczalni ścieków i stacji uzdatniania wody wydzierżawionych dla … Spółka z o.o. (obiekt 2, 3, 4)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. „…”.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Dodatkowo należy wskazać art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który określa prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, mówiąc, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.: - nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT - nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem należnym.

Stanowisko do pytania 1: Ponieważ efektem inwestycji montażu instalacji fotowoltaicznych będzie wytworzenie energii elektrycznej dla dwóch grup obiektów, Gmina … od części inwestycji, tj. instalacji położonych na obiektach szkół nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem, ponieważ nie będzie to czynność związana z działalnością opodatkowaną Gminy.

Stanowisko do pytania 2: W przypadku instalacji fotowoltaicznych położonych na obiektach stacji uzdatniania wody i oczyszczalni, od których koszty zużycia energii będą refakturowane dla Spółki - Gmina … będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem, gdyż zgodnie z umową obciąży kosztami właściwego odbiorcę czyli … Sp. z o.o. prowadzącego działalność gospodarczą na tych obiektach. Zatem zostanie spełniony warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, którym jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”,
  • nieprawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” realizowanego na obiektach wydzierżawionych Spółce.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. „…” współfinansowanego z Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa … na lata 2014-2020. Gmina … jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotowa inwestycja będzie polegała na dostawie i montażu 6 instalacji fotowoltaicznych produkujących energię elektryczną na potrzeby 6 obiektów użyteczności publicznej:

  1. Publiczne Gimnazjum im. … w … (obecnie Szkoła Podstawowa w…),
  2. Szkoła Podstawowa w…,
  3. Szkoła Podstawowa w …,
  4. Oczyszczalnia ścieków w…,
  5. Stacja Uzdatniania Wody w …,
  6. Stacja Uzdatniania wody w….

Efekty projektu pn.: „…” dotyczącego:

  • budynku Publicznego Gimnazjum, Gmina nie będzie wykorzystywała do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • budynku Szkoły Podstawowej w…., Gmina nie będzie wykorzystywała do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • budynku Szkoły Podstawowej w…., Gmina nie będzie wykorzystywała do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług

Efekty zrealizowanego projektu wykorzystywane przez Gminę związane będą w przypadku:

  • budynku Publicznego Gimnazjum wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  • budynku Szkoły Podstawowej w … wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  • budynku Szkoły Podstawowej w … wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się zatem do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, na budynku Publicznego Gimnazjum, budynku Szkoły Podstawowej w … oraz budynku Szkoły Podstawowej w…, stwierdzić należy, że w odniesieniu do zakupów związanych z realizacją projektu w części dotyczącej ww. budynków warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – efekty dotyczące budynku Publicznego Gimnazjum, budynku Szkoły Podstawowej w … oraz budynku Szkoły Podstawowej w …, Gmina nie będzie wykorzystywała do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty zrealizowanego projektu wykorzystywane przez Gminę związane będą w przypadku budynku Publicznego Gimnazjum, budynku Szkoły Podstawowej w…, budynku Szkoły Podstawowej w … wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na wykonanie instalacji fotowoltaicznych na ww. budynkach.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, w części dotyczącej budynku Publicznego Gimnazjum, budynku Szkoły Podstawowej w … oraz budynku Szkoły Podstawowej w …, ponieważ efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i u usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytanie nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotowa inwestycja również będzie realizowana na budynkach użyteczności publicznej wydzierżawionych Spółce, tj. budynku oczyszczalni ścieków, budynku stacji uzdatniania wody w … oraz budynku stacji uzdatniania wody w …. Instalacje fotowoltaiczne powstałe podczas realizacji projektu nie będą wydzierżawione.

Wytworzone instalacje będą odrębnym środkiem trwałym i położone na:

  • budynku oczyszczalni ścieków nie będą wydzierżawione Spółce i nie zwiększą wartości czynszu, nastąpi jedynie refakturowanie kosztów przez Gminę za zużytą energię elektryczną,
  • budynku stacji uzdatniania wody w … nie będą wydzierżawione Spółce i nie zwiększą wartości czynszu, nastąpi jedynie refakturowanie kosztów przez Gminę za zużytą energię elektryczną,
  • budynku stacji uzdatniania wody w … nie będą wydzierżawione Spółce i nie zwiększą wartości czynszu, nastąpi jedynie refakturowanie kosztów przez Gminę za zużytą energię elektryczną.

Nieplanowany jest obrót z tytułu dzierżawy i nie planuje się dodatkowych dochodów z przedmiotowej inwestycji, nastąpi jedynie refakturowanie za zużytą energię elektryczną dla poszczególnych budynków, tj.:

  • oczyszczalni ścieków;
  • stacji uzdatniania wody w …;
  • stacji uzdatniania wody w ….”

Energia elektryczna wytworzona poprzez instalacje fotowoltaiczne zamontowane na:

  • obiekcie oczyszczalni ścieków będzie wykorzystywana tylko na potrzeby własne;
  • obiekcie stacji uzdatniania wody w … będzie wykorzystywana tylko na potrzeby własne;
  • obiekcie stacji uzdatniania wody w … będzie wykorzystywana tylko na potrzeby własne.

Nie wystąpi w żadnym z przypadków nadwyżka wyprodukowanej energii elektrycznej.

W odniesieniu zatem do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” realizowanego na obiektach wydzierżawionych Spółce, tj. budynku oczyszczalni ścieków, budynku stacji uzdatniania wody w … oraz budynku stacji uzdatniania wody w … należy zauważyć, że Wnioskodawca prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację tej części projektu upatruje wyłącznie w ich związku z obrotem opodatkowanym uzyskanym z tytułu refakturowania kosztów za zużytą energię elektryczną dla poszczególnych budynków.

W niniejszej sytuacji nie można zgodzić się z Wnioskodawcą. W odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach realizacji tej części projektu należy wyjaśnić, że nie występuje związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z ponoszonymi wydatkami na wytworzenie instalacji będących odrębnym środkiem trwały. Należy wskazać, że refakturowane na rzecz Spółki koszty zużycia energii w wydzierżawionych obiektach, dotyczą tylko faktu zużycia przez te podmioty energii elektrycznej. W przedmiotowym przypadku nie dojdzie bowiem do sytuacji, w której będzie miało miejsce przeniesienie na dzierżawcę kosztów inwestycji.

Należy wskazać, że energia elektryczna wytworzona przez instalacje fotowoltaiczne zamontowane na ww. budynkach wydzierżawionych Spółce będzie wykorzystywana tylko na potrzeby własne tych budynków. Przy czym zamontowane na tych budynkach instalacje fotowoltaiczne nie zabezpieczą w 100% zużycia energii elektrycznej na każdym z tych obiektów. Stąd też nie wystąpi w żadnym przypadku nadwyżka wyprodukowanej przez tę instalację energii elektrycznej, którą Gmina odsprzedawałaby za wynagrodzeniem. Nie wystąpi zatem z tego tytułu obrót opodatkowany podatkiem VAT (tj. generujący podatek należny). Faktury wystawiane przez Gminę nie dotyczą w istocie odsprzedaży wyprodukowanej przez przedmiotową instalację energii elektrycznej, gdyż instalacja ta nie generuje nadwyżki tej energii, która mogłaby być przedmiotem dalszego obrotu (odsprzedaży). Tym samym faktury wystawione przez Gminę na rzecz Spółki dotyczą wprawdzie odsprzedaży energii elektrycznej, przy czym nie jest to energia wyprodukowana przez zamontowaną na ww. budynkach instalację, ale odsprzedaż „brakującej" części energii zużytej przez tę Spółkę zakupioną przez Gminę od … S.A. Ponadto, instalacje fotowoltaiczne nie będą wydzierżawiane Spółce i nie zwiększą wartości czynszu, co również wskazuje, że nie będą one związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji powyższego, fakt, że Gmina będzie przenosić koszty zużytej energii elektrycznej na rzecz Spółki nie oznacza, że wytworzone instalacje będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Samo przenoszenie kosztów zużytej energii elektrycznej należy traktować jako odrębne świadczenie, które nie ma wpływu na prawo do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, którego efektem będą wytworzone instalacje.

W związku z powyższym, wytworzone instalacje będące odrębnym środkiem trwałym - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących podatek należny, tym samym stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem w odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach realizacji tej części projektu, polegającego na wytworzeniu instalacji będących odrębnym środkiem trwałym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ww. wydatków, gdyż nie będą one związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą Gminy.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” realizowanego na obiektach wydzierżawionych Spółce, tj. budynku oczyszczalni ścieków, budynku stacji uzdatniania wody w … oraz budynku stacji uzdatniania wody w ….

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj