Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.121.2020.2.JS
z 25 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku (data wpływu 12 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania Spółki za podatnika z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów zawierających alkohol etylowy oraz zastosowania zwolnienia z akcyzy (część pierwsza pytania oznaczonego nr 1 oraz pytania oznaczone nr 2 i 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania Spółki za podatnika z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów zawierających alkohol etylowy oraz zastosowania zwolnienia z akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

[…] jest spółką handlową z siedzibą w […], wpisaną do rejestru prowadzonego przez tamtejszą […]. Spółka należy do […].

Grupa, w której działa […] jest […]. Oferta grupy […].

[…] wymaga odpowiedniej koordynacji procesów związanych z produkcją i dystrybucją towarów. W ramach przyjętego przez […] modelu biznesowego […] odpowiada w szczególności za następujące obszary: zarządzanie łańcuchem dostaw, zarządzanie zakupami, zarządzanie produkcją oraz dystrybucją na terenie Unii Europejskiej, w tym w Polsce. […] jest zarejestrowana na potrzeby VAT w Polsce […].

Głównym przedmiotem działalności […] na terenie Polski jest zlecanie produkcji wyrobów oraz sprzedaż produktów gotowych na rzecz spółek z Grupy, które są następnie sprzedawane do pomiotów trzecich na terenie Polski.

[…] (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest jedną ze spółek należących do grupy […]. Spółka […] w których objętościowa zawartość alkoholu nie przekracza 1,2% objętości (dalej: Produkty).

Do produkcji Produktów, Spółka zużywa aromaty spożywcze, w których zawartość alkoholu etylowego przekracza 1,2% (dalej: Aromaty).

Wszystkie Aromaty, których dotyczy niniejszy wniosek, są sklasyfikowane według Nomenklatury Scalonej pod kodem: CN 3302 10 – „Mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle; pozostałe preparaty oparte na substancjach zapachowych, w rodzaju stosowanych do produkcji napojów – w rodzaju stosowanych w przemyśle spożywczym lub do produkcji napojów”.

Przedmiotowe Aromaty[…] nabywa wewnątrzwspólnotowo od stron trzecich. Aromaty transportowane są bezpośrednio z poszczególnych państw UE do Wnioskodawcy jako surowce powierzone, które są przez Spółkę odbierane i składowane w magazynie oraz których następnie Spółka używa do produkcji Produktów. Na gruncie prawa cywilnego powierzone surowce przez cały czas należą do […]. Między […] a Spółką nie dochodzi do przeniesienia własności Aromatów. Spółka używa ich do wyprodukowania Produktów, których właścicielem jest […]. Za świadczone przez Spółkę usługi, […] wypłaca uzgodnione wynagrodzenie.

W dalszej kolejności […] sprzedaje wyprodukowane przez Spółkę Produkty do innego podmiotu z Grupy z siedzibą w Polsce, który prowadzi działalność dystrybucyjną na terytorium kraju.

Przedmiotowe Aromaty dostarczane są do Spółki na zasadach Międzynarodowych Reguł Handlu (Incoterms), na podstawie reguł z grupy D (głównie DAP i DDP). Ani Wnioskodawca, ani […] nie są podmiotami wypełniającymi obowiązki płatnika podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego Aromatów. Należy jednocześnie podkreślić, że Spółka jest obecnie płatnikiem podatku akcyzowego w zakresie surowców przeznaczonych do produkcji kosmetyków (pochodne ropy naftowej). Tak jak Aromaty, wspomniane surowce nabywane są z terenu UE przez […] (pozostaje ich właścicielem) i dostarczane do zakładu produkcyjnego Spółki na terenie Polski.

Opisany powyżej przebieg transakcji odnosi się również do zdarzenia przyszłego, gdyż w przyszłości strony opisywanych transakcji zamierzają działać na analogicznych zasadach.

Aromaty na żadnym etapie produkcji nie będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Przeznaczenie Aromatów na cele spożywcze ewidencjonowane jest przez Spółkę w oprogramowaniu […].

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy z tytułu przemieszczenia z terytorium UE na terytorium kraju Aromatów, zawierających alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu powyżej 1,2% objętości tych Aromatów, podmiotem który zostanie uznany za podatnika podatku akcyzowego jest wyłącznie Spółka, a na […] nie ciążą z tego tytułu żadne obowiązki wynikające z ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, wewnątrzwspólnotowe nabycie Aromatów, zawierających alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu powyżej 1,2% objętości, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym?
  3. Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, dla zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego przez Spółkę, wystarczające jest spełnienie warunku późniejszego wykorzystania Aromatów do wytwarzania produktów wskazanych w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, bez konieczności spełniania jakichkolwiek innych warunków?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Podmiotem, który powinien zostać uznany za podatnika podatku akcyzowego z tytułu przemieszczenia z terytorium UE na terytorium kraju Aromatów zawierających alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu powyżej 1,2% objętości tych Aromatów, jest wyłącznie Spółka. Na […] nie będą ciążyć z tego tytułu żadne obowiązki wynikające z ustawy o podatku akcyzowym.
  2. Wewnątrzwspólnotowe nabycie Aromatów zawierających alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu powyżej 1,2% objętości podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.
  3. W opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, dla zastosowania przez Spółkę zwolnienia od podatku akcyzowego wystarczające jest spełnienie warunku późniejszego wykorzystania Aromatów do wytwarzania produktów wskazanych w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, bez konieczności spełniania jakichkolwiek innych warunków.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatnikiem tego podatku jest osoba prawna, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.

Jedną z takich czynności określa art. 8 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy zgodnie, z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym za nabycie wewnątrzwspólnotowe uznaje się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Jak zostało wskazane w przedstawionym stanie faktycznym, Aromaty transportowane są bezpośrednio z poszczególnych państw UE do Spółki jako surowce powierzone, które są przez nią odbierane na terenie Polski i zużywane do wytworzenia Produktów na rzecz […]. Między […] a Spółką nie dochodzi do przeniesienia własności Aromatów.

O ile zatem […] jest podmiotem, który dokonuje zakupu Aromatów, to jednak faktycznym ich odbiorcą na terenie Polski jest Spółka, która wykonuje na nich usługi mające na celu wytworzenie Produktów. Z tego tytułu Wnioskodawca winien być uznany za podatnika podatku akcyzowego.

Powyższe zostało potwierdzone w rozstrzygnięciu wydanym przez organ podatkowy w dniu […] - który przyznał, że Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego z tytułu dokonania na jego rzecz przemieszczenia. W powołanej sprawie, wskazano że wnioskodawca planuje wykonywać usługę produkcyjną dla firmy z Niemiec. Usługa ta polegać ma na produkcji produktów spożywczych – proszków owocowych, w wyniku zastosowania procesu suszenia rozpyłowego. Usługa ma zostać wykonana z powierzonych surowców. Surowce przywożone mają być do Polski, do firmy Zainteresowanego. Właścicielem surowców cały czas ma pozostać jednak firma z Niemiec.

Co istotne, w analizowanym stanie faktycznym nie powinien mieć znaczenia fakt, że między […] a Spółką nie dochodzi do przeniesienia własności Aromatów. Jak bowiem wskazuje się w orzecznictwie, definicja nabycia wewnątrzwspólnotowego z ustawy o podatku akcyzowym nie ma nic wspólnego z nabyciem i nabywcą definiowanym w kodeksie cywilnym (tak m.in. WSA w Białymstoku z dnia 20 lutego 2019 r., sygn. akt I SA/Bk 12/19). Co za tym idzie fakt, że Aromaty pozostają cały czas własnością […] (od zakupu z terenu UE do momentu dostarczenia do ich do Spółki) nie powoduje, że staje się on automatycznie podatnikiem podatku akcyzowego.

Z kolei, należy również ustalić, czy przedmiotowe Aromaty mogą zostać uznane za wyroby akcyzowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym za wyroby akcyzowe uznaje się między innymi napoje alkoholowe.

Z kolei art. 92 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast ww. art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Pod pozycją CN 2208 zamieszczony jest natomiast alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że wyrobem akcyzowym jest zarówno czysty alkohol, jak i ten, który jest zawarty w komponentach oraz wyrobach finalnych. Bez znaczenia jest przy tym, pod jakim kodem CN został sklasyfikowany wyrób zawierający alkohol etylowy o mocy objętościowej przekraczającej 1,2% objętości tego wyrobu.

Przenosząc powyższy na grunt stanu faktycznego należy wskazać, że skoro Spółka wchodzi w posiadanie Aromatów (w celu wykonania na nich usługi przerobu), w których skład wchodzi alkohol etylowy o mocy objętościowej przekraczającej 1,2% ich objętości to Spółka, w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, wchodzi w posiadanie alkoholu etylowego. To z kolei implikuje wniosek, że Spółka wchodzi w posiadanie wyrobów akcyzowych.

Podsumowując, skoro Spółka nabywa w wyniku przemieszczenia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe (jest ich odbiorcą na terenie Polski) to oznacza, że z tytułu tego nabycia, podatnikiem powinna być wyłącznie Spółka, a nie […]. Oczywiście z zastrzeżeniem, że zgodnie z pozostałymi przepisami, Spółce będzie przysługiwać zwolnienie z tego obowiązku (czego dotyczy pytanie drugie niniejszego wniosku).

Powyższe stwierdzenie implikuje też wniosek, że z tytułu dostarczania przedmiotowych Aromatów do Spółki, na […] nie będą ciążyć żadne obowiązki wynikające z ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 2)

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych
o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Przenosząc powyższy przepis na grunt przedmiotowego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że skoro nabywane przez Spółkę Aromaty są i będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do produkcji artykułów spożywczych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, to ich nabycie i wykorzystanie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (wcześniej Dyrektorów Izb Skarbowych), np.:

  • w interpretacji z dnia 6 listopada 2018 r., nr 0111-KDIB3-3.4013.204.2018.l.WR, w której stwierdzono, że: „alkohol etylowy zawarty już w aromatach spożywczych i ekstraktach o kodzie CN 3302 10 stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy”,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 grudnia 2014 r., nr IPPP3/443-956/14-2/SM, w której wskazano, że: „aromat, który podatnik nabywa od producenta w celu wykorzystania w procesie produkcji tostów jako artykułów spożywczych o rzeczywistej mocy objętościowej alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, podlega zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 30 ust 9 pkt 5 u.p.a.”.

Znajduje to potwierdzenie również w doktrynie podatku akcyzowego, np. Jacek Matarewicz w „Ustawa o podatku akcyzowym. Komentarz”, wyd. III 2019 r., w którym komentując art. 30 ustawy o podatku akcyzowym wskazał, że „Artykuł 30 ust. 9 pkt 5 u.p.a. przewiduje zwolnienie z akcyzy alkoholu etylowego zawartego w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Zwolnienie powyższe nie dotyczy aromatów i esencji owocowych, które w swoim składzie zawierają alkohol etylowy, tylko odnosi się wyłącznie do alkoholu etylowego zawartego w ww. wyrobach”.

W tym miejscu należy jeszcze wyjaśnić, że powyższe zwolnienie z akcyzy nie dotyczy aromatów spożywczych, ale zawartego w nich alkoholu etylowego. Same aromaty nie stanowią bowiem wyrobów akcyzowych i jako takie w ogóle nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, skoro Aromaty będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do produkcji artykułów spożywczych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, to ich nabycie przez Spółkę nie skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego.

Ad. 3)

Cytowany powyżej art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym nie stawia dodatkowych (innych niż określone w samym brzmieniu przepisu) warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Warunki takie teoretycznie mogłyby też wynikać z rozporządzenia Ministra Finansów wydanego na podstawie art. 38 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, tj. obecnie rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2018, poz. 2525). Jednakże również w tym rozporządzeniu nie określono żadnych dodatkowych warunków dla zastosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle powyższego, w opinii Spółki, zastosowanie zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, nie jest obarczone żadnymi innymi warunkami niż te, które wskazane zostały w tym przepisie, tj. faktyczne przeznaczenie. W przedmiotowym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Aromaty przeznaczone są do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Podsumowując, skoro Spółka przeznacza nabywane aromaty do celów określonych w przepisie konstytuującym przedmiotowe zwolnienie, to z tego faktu uprawniona będzie do zastosowania zwolnienia z tytułu podatku akcyzowego.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie, w cytowanych już powyżej interpretacjach podatkowych, tj.:

  • w interpretacji z dnia z dnia 6 listopada 2018 r., nr 0111-KDIB3-3.4013.204.2018.l.WR, w której stwierdzono, że: „Powyższe oznacza, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów spożywczych i ekstraktów nie zaliczonych do wyrobów akcyzowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy i ich dalszej odsprzedaży odbiorcom bezpośrednim i pośrednim, będących przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu w produkcie poniżej 1,2% objętości, alkohol zawarty w niniejszych aromatach i ekstraktach będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełnienia dodatkowych warunków, poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5”;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 grudnia 2014 r., nr IPPP3/443-956/14-2/SM, w której wskazano, że: „W świetle obowiązującego stanu prawnego nie są przewidziane żadne szczególne warunki zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 u.p.a. W szczególności zastosowanie tego zwolnienia nie jest uzależnione od zastosowania odpowiednich procedur nabycia, sprzedaży, prowadzenia szczególnych, dedykowanych dokumentacji lub ewidencji. Dla zastosowania zwolnienia aromatu z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9p kt 5 u.p.a. nie jest także konieczny nadzór urzędu celnego nad procesami: przyjęcia aromatu, wydania oraz rozliczenia zużycia aromatu w dalszym procesie produkcyjnym tostów”.

W związku z powyższym, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym do uzyskania przedmiotowego zwolnienia przez Spółkę konieczne jest wyłącznie spełnienie warunków określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. Oprócz nich Spółka nie musi spełniać innych dodatkowych warunków. W szczególności, Spółka nie musi posiadać statusu zarejestrowanego odbiorcy, nie ma też obowiązku: prowadzenia ewidencji dotyczącej wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, pobierania lub składania oświadczeń dotyczących przeznaczenia nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów oraz wystawiania dokumentu dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722), zwana dalej „ustawą”, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy, terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy, terytorium państwa członkowskiego to terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju (…).

Dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego – art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju – art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 21 przez sprzedaż rozumie się czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1. produkcja wyrobów akcyzowych;

2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 10 ust. 1 ustawy).

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego – art. 10 ust. 4 ustawy.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca należący do […] w których objętościowa zawartość alkoholu nie przekracza 1,2%. Do produkcji tych wyrobów, Spółka zużywa aromaty spożywcze, w których zawartość alkohol etylowego przekracza 1,2%. Wszystkie aromaty, których dotyczy niniejszy wniosek, są sklasyfikowane według Nomenklatury Scalonej pod kodem CN 3302 10. Przedmiotowe aromaty są nabywane wewnątrzwspólnotowo przez inną spółkę z Grupy, a następnie transportowane bezpośrednio z poszczególnych państw UE do Wnioskodawcy jako surowce powierzone. Aromaty są przez Spółkę odbierane i składowane w magazynie, a następnie używane do produkcji wyrobów. Powierzone surowce przez cały czas należą do innej niż Wnioskodawca spółki z Grupy. Między spółką z Grupy a Wnioskodawcą nie dochodzi do przeniesienia własności aromatów. Spółka używa aromatów do wyprodukowania wyrobów, których właścicielem również jest spółka z Grupy, a za świadczone przez Spółkę usługi, spółka z Grupy wypłaca uzgodnione wynagrodzenie. W dalszej kolejności, spółka z Grupy sprzedaje wyprodukowane przez Spółkę wyroby o zawartości alkoholu poniżej 1,2% do innego podmiotu z Grupy z siedzibą w Polsce, który prowadzi działalność dystrybucyjną na terytorium kraju.

Aromaty dostarczane są do Spółki z krajów członkowskich głównie na zasadach Incoterms DAP i DDP. Ani Wnioskodawca, ani […] nie są podmiotami wypełniającymi obowiązki płatnika podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego Aromatów. Aromaty na żadnym etapie produkcji nie będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Wątpliwości Spółki odnoszą się do kwestii, czy Spółka zostanie uznana za podatnika z tytułu przemieszczenia z terytorium UE na terytorium kraju przedmiotowych aromatów, zawierających alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu powyżej 1,2% objętości.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości, należy w pierwszej kolejności zaznaczyć, że wyrobami akcyzowymi w myśl ustawy są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy (art. 2 ust. 1 ustawy).

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie – art. 92 ustawy.

Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, oznaczony kodem CN 2207 został wskazany w poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy, a alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe, oznaczony kodem CN 2208 – w poz. 18 tego załącznika.

Z kolei w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, wskazano alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości.

Na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W świetle powyższej definicji, w pełni zgodnej z definicją zawartą w art. 20 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, za alkohol etylowy uznaje się m.in. w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, klasyfikowane do pozycji CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy zawarty (w ilości powyżej 1,2% objętości) w innych wyrobach, objętych innymi pozycjami CN niż wskazane powyżej (np. w aromatach, lekach itp.).

Podkreślić jednocześnie należy, że w tym drugim przypadku definicja alkoholu etylowego obejmuje wyłącznie alkohol etylowy zawarty w innych wyrobach. Za alkohol etylowy nie można natomiast uznać samych aromatów, w których alkohol ten stanowi jedynie składnik i które są klasyfikowane do innych pozycji CN niż pozycje CN 2208 i 2207.

Prawidłowe jest zatem stwierdzenie Wnioskodawcy, że wyrobem akcyzowym jest alkohol zawarty w komponentach (aromatach), bez względu na to, pod jakim kodem CN zostały sklasyfikowane te aromaty zawierające alkohol etylowy o mocy przekraczającej 1,2% objętości. Spółka, wchodząc w posiadanie przedmiotowych aromatów (w celu wykonania na nich usługi przerobu), w których skład wchodzi ww. alkohol etylowy o mocy przekraczającej 1,2% objętości, wchodzi zatem w posiadanie wyrobu akcyzowego.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że ustawa o podatku akcyzowym w art. 13 wskazuje katalog podmiotów będących podatnikami, który odwołuje się zasadniczo do dwóch kryteriów – podmiotowego, które określa krąg podmiotów mogących być podatnikami na gruncie ustawy akcyzowej, a także przedmiotowego, tj. dokonywanie czynności skutkujących powstaniem obowiązku podatkowego. Podmiot dokonujący w sytuacji takiej jak wskazana we wniosku, tj. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w postaci alkoholu etylowego zawartego w aromatach klasyfikowanych do kodu CN 3302 10 dokonuje tym samym czynności opodatkowanej.

Należy wskazać, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym opodatkowane jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych (z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego) rozumiane jako przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Przy czym, podkreślić należy, że z samego tylko tytułu przemieszczenia wyrobów akcyzowych na terytorium kraju nie powstaje jeszcze obowiązek podatkowy.

Obowiązek podatkowy w akcyzie, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 10 ust. 1 ustawy, powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu. Równocześnie, ustawodawca zdecydował się na określenie w przepisach odmiennego sposobu uregulowania obowiązku podatkowego w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego – co wynika z faktu, że organy podatkowe nie zawsze mają możliwość ustalenia momentu dokonania tej czynności. Swobodny przepływ towarów i usług oraz brak kontroli towarów przemieszczanych pomiędzy poszczególnymi państwami Unii Europejskiej powodują bowiem, że nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumiane w ustawie akcyzowej jako przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju nie jest dokumentowane w momencie przekroczenia granicy państwa. Dlatego też w celu umożliwienia precyzyjnego ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego, ustawodawca związał jego powstanie z wystąpieniem innych okoliczności niż samo wykonanie tego przemieszczenia.

Stosownie do art. 10 ust. 4 ustawy, w przypadku nabycia wewnąrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika – nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego.

Zatem ustawodawca, w sytuacji wskazanej w art. 10 ust. 4 ustawy, jako podatnika z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju wskazał podmiot otrzymujący te wyroby na terytorium kraju. Innymi słowy, podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego jest odbiorca wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowej sprawie, aromaty zawierające alkohol etylowy transportowane są bezpośrednio z poszczególnych państw członkowskich UE do Wnioskodawcy jako surowce powierzone, które są przez Spółkę odbierane i składowane w magazynie oraz których następnie Spółka używa do produkcji wyrobów spożywczych. Tym samym Spółka, która odbiera i magazynuje aromaty w zakładzie produkcyjnym na terytorium Polski będzie w tej sytuacji podatnikiem, na którym ciąży obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych (alkoholu zawartego w aromatach).

Odpowiadając zatem na pytanie Spółki w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika akcyzy, należy wskazać, że w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Spółka co do zasady jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w postaci alkoholu etylowego zawartego w aromatach o rzeczywistej mocy objętościowej powyżej 1,2% alkoholu.

Jednocześnie, należy zauważyć, że wskazana powyżej zasada opodatkowania akcyzą nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2%, zawartego we wskazanych aromatach, doznaje wyjątku w związku z brzmieniem art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy.

W myśl tego przepisu zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca produkuje gotowe wyroby spożywcze (np. sosy, lody, zupy), w których objętościowa zawartość alkoholu nie przekracza 1,2% objętości. Do produkcji Spółka zużywa przedmiotowe aromaty spożywcze, w których zawartość alkoholu etylowego przekracza 1,2% objętości, oznaczone kodem CN 3302 10.

Mając zatem na względzie powyższy opis sprawy, jak również przywołany przepis art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, należy stwierdzić, że alkohol etylowy zawarty w aromatach spożywczych oznaczonych kodem Nomenklatury Scalonej CN 3302 10 wykorzystywanych do produkcji wyrobów spożywczych niebędących wyrobami akcyzowymi o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego. Zatem zwolnione od podatku będzie również jego nabycie wewnątrzwspólnotowe.

W tym miejscu należy raz jeszcze podkreślić, że powyższe zwolnienie z akcyzy nie dotyczy aromatów spożywczych oznaczonych kodem CN 3302 10, lecz dotyczy wyłącznie alkoholu etylowego zawartego w tych aromatach. Przy czym, jeżeli nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty byłyby klasyfikowane do wyrobów określonych w załączniku nr 1 do ustawy tj. do kodu CN 2208 (alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe) bądź CN 2207 (alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone) – to wówczas zwolnienie od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy nie będzie mieć zastosowania, gdyż przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia będą wyroby zaliczone do alkoholi etylowych.

Alkohol etylowy zawarty już w aromatach spożywczych i ekstraktach o kodzie CN 3302 10 stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega zatem obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy. Należy jednakże mieć na uwadze, że minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania dla celów zastosowania zwolnienia.

Na podstawie powyższego Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2379). W rozporządzeniu tym nie zostały jednak określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy (inne niż określone w samym brzmieniu przepisu).

Powyższe oznacza, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów spożywczych niezaliczanych do wyrobów akcyzowych, a zawierających w swoim składzie alkohol etylowy oraz produkcji z ich wykorzystaniem gotowych artykułów spożywczych o zawartości alkoholu w produkcie poniżej 1,2% objętości, alkohol zawarty w tych aromatach będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków, poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Innymi słowy, Wnioskodawca korzystając z powyższego zwolnienia nie musi posiadać statusu zarejestrowanego odbiorcy, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczącej wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, nie ma obowiązku pobierania lub składania oświadczeń dotyczących przeznaczenia nabywanych wewnątrzwspólnotowo i odsprzedawanych wyrobów oraz nie ma obowiązku wystawiania dokumentu dostawy.

Niemniej jednak, należy zaznaczyć, że w interesie podatników jest wykazanie, np. w toku prowadzonej kontroli lub prowadzonego postępowania, że ww. aromaty zawierające alkohol etylowy zwolniony od akcyzy będące przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego i zużycia zostały przeznaczone na cele objęte zwolnieniem.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania Spółki za podatnika z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów zawierających alkohol etylowy oraz zastosowania względem alkoholu etylowego zawartego w aromatach zwolnienia z akcyzy bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy – należało uznać je za prawidłowe.

Jednocześnie Organ informuje, że w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o podatku akcyzowym spoczywających na spółce z Grupy (część druga pytania oznaczonego nr 1 we wniosku) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego, interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadmienić należy, że przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie indywidualnej sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy. Natomiast przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga w zakresie praw i obowiązków spoczywających na dostawcy aromatów z państwa członkowskiego oraz na spółce z Grupy (właścicielu wyrobów akcyzowych). W niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w zakresie zadanego pytania i przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, Organ pragnie zauważyć, że dotyczą one konkretnych spraw podatników, osadzonych w określonych okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w nich przedstawionych. W tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj