Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.480.2020.2.JSZ
z 24 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2020 r. (data wpływu 6 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismami z dnia 10 lipca 2020 r. (data wpływu 10 lipca 2020 r.) oraz z dnia 12 sierpnia 2020 r. (data wpływu 13 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych na rzecz Kontrahentów z Hong Kongu i Seszeli oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego, pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony i zwrotu podatku z faktur otrzymanych za zakupione towary i usługi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych na rzecz Kontrahentów z Hong Kongu i Seszeli oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego, pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony i zwrotu podatku z faktur otrzymanych za zakupione towary i usługi.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 10 lipca 2020 r. oraz z dnia 12 sierpnia 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz przedłożenie dokumentu pełnomocnictwa i dowodu uiszczenia opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zarejestrować się w Polsce jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą m.in. na działalności związanej z oprogramowaniem i w zakresie aplikacji na urządzenia mobilne (smartfony, tablety). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nabywa towary i usługi, które następnie wykorzystuje w prowadzeniu swojej działalności (takie jak smartfony, tablety, komputery oraz usługi podwykonawców), udokumentowane fakturami VAT. Wnioskodawca zamierza nawiązać współpracę z podmiotami mającymi swoje siedziby w Hong Kongu i na Seszelach (dalej: Kontrahenci). W siedzibach Kontrahentów znajdują się również ich stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca zamierza współpracować wyłącznie z Kontrahentami mającymi swoje siedziby i stałe miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Hong-Kongu i na Seszelach.

Wnioskodawca będzie świadczyć swoje usługi na rzecz Kontrahentów w zakresie:

  • konsultingu w branży aplikacji oraz gier na smartphony,
  • tworzeniu nowych rozwiązań dla aplikacji na urządzenia mobilne,
  • kontroli jakości aplikacji na urządzenia mobilne,
  • wsparciu technicznym dla klientów,
  • zarządzaniu zespołami obsługi klienta – wsparcia technicznego dla klientów (….) oraz zespołami zapewnienia jakości (…..),
  • optymalizacji pracy zespołów obsługi klienta – wsparcia technicznego dla klientów (…..) oraz zespołów zapewnienia jakości (…..).

Wnioskodawca za ww. usługi będzie pobierać wynagrodzenie od Kontrahentów. Wynagrodzenie będzie dokumentowane przez Wnioskodawcę poprzez wystawienie Kontrahentom faktury VAT, bez naliczanej kwoty podatku VAT należnego, z adnotacją „odwrotne obciążenie”. W związku ze zdarzeniem przyszłym powstała konieczność wystąpienia z przedmiotowym wnioskiem, celem potwierdzenia prawidłowości przyszłych działań Wnioskodawcy w obszarze prawa do odliczania podatku naliczonego, w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do świadczenia usług na rzecz Kontrahentów.

W piśmie z dnia 12 sierpnia 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE. Kontrahenci z Hong Kongu i Seszeli, o których mowa we wniosku są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca pragnie wskazać, że wszyscy Kontrahenci, na rzecz których będzie świadczyć usługi, są profesjonalnymi podmiotami i wykonują samodzielnie działalność gospodarczą. Dlatego też Kontrahentów wskazanych we wniosku można uznać za podatników zgodnie z treścią art. 28a ustawy o VAT, ze względu na spełnienie przez nich przesłanek wskazanych w tym przepisie.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Rozporządzenie): „do "usług świadczonych drogą elektroniczną", o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe."

Wnioskodawca pragnie wskazać, że usługi wskazane we wniosku tj.

  • konsultingu w branży aplikacji oraz gier na smartphony,
  • tworzeniu nowych rozwiązań dla aplikacji na urządzenia mobilne,
  • kontroli jakości aplikacji na urządzenia mobilne,
  • wsparciu technicznym dla klientów,
  • zarządzaniu zespołami obsługi klienta – wsparcia technicznego dla klientów (…..) oraz zespołami zapewnienia jakości (…..),
  • optymalizacji pracy zespołów obsługi klienta – wsparcia technicznego dla klientów (…..) oraz zespołów zapewnienia jakości (…….)

o ile zlecane będą przez Kontrahentów za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, o tyle będą one świadczone na miejscu w siedzibie Wnioskodawcy lub będą zlecane podwykonawcom. Co należy podkreślić usługi świadczone przez Wnioskodawcę zasadniczo nie są zautomatyzowane i wymagają istotnego udziału człowieka, co w konsekwencji nie pozwala ich przyporządkować jako usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 Rozporządzenia. Dlatego, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahentów wskazanych we wniosku nie będą należały do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę wskazane we wniosku, gdyby podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, to nie korzystałyby ze zwolnienia od podatku VAT. Przyjmując hipotetycznie, gdyby usługi wskazane w przedmiotowym wniosku były świadczone na rzecz krajowych kontrahentów (co nie jest przedmiotem wniosku) to na podstawie art. 8 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, spełniają warunki do uznania ich za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Jednocześnie usługi te, nie wypełniają przesłanek wskazanych w art. 43 ustawy o VAT, co w efekcie, jak to zostało wskazane powyżej, nie pozwalałoby na skorzystanie ze zwolnienia od podatku VAT.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, że zamierza współpracować wyłącznie z Kontrahentami mającymi swoje siedziby i stałe miejsca prowadzenia działalności gospodarczej wyłącznie w Hong-Kongu lub na Seszelach. W efekcie wszelkie odliczenia podatku od towarów i usług dokonywane w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą będą miały bezpośredni związek z wykonywanymi usługami na rzecz tych Kontrahentów z Hong Kongu i Seszeli, i związek ten w ocenie Wnioskodawcy nie będzie musiał być potwierdzany żadnymi dodatkowymi dokumentami.

Dla lepszego przedstawienia zagadnienia Wnioskodawca pragnie wskazać, że Kontrahenci zlecając wykonanie określonych usług będą przekazywać niezbędne oprogramowanie, wskazując jakie usługi mają być wykonane i na jakim sprzęcie. Wnioskodawca we własnym zakresie będzie musiał zapewnić niezbędny sprzęt oraz środki do realizacji zleconych przez Kontrahentów usług zgodnie z ich zaleceniami. W konsekwencji wszelkie odliczenia podatku VAT związane z prowadzeniem działalności przez Wnioskodawcę (np. dotyczące nabycia ww. sprzętu) będą miały bezpośredni związek z usługami na rzecz Kontrahentów z Hong Kongu lub Seszeli, jako że będą to jedyne podmioty, z którymi Wnioskodawca będzie współpracować, ale Wnioskodawca nie wie jakich dodatkowych dokumentów oczekiwałby w tym zakresie organ interpretacyjny.

Z kolei w przypadku podwykonawców, współpraca będzie polegać na tym, że Wnioskodawca otrzymując aplikację lub oprogramowanie od Kontrahenta, na którym ma świadczyć swoje usługi, będzie je przekazywać swoim podwykonawcom wraz z listą zadań jakie mają oni na nim wykonać. Następnie podwykonawcy będą raportować w ustalony sposób wykonane zadania. Finalnie zostanie wystawiona przez podwykonawcę faktura VAT na usługi związane z oprogramowaniem, zatem będą to usługi nabywane ściśle w celu realizacji usług Wnioskodawcy na rzecz wskazanych podmiotów zagranicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahentów z Hong Kongu i Seszeli będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski?
  2. Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego oraz pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych za zakupione towary oraz usługi opisane we wniosku, jak również zwrotu podatku naliczonego nad podatkiem należnym, jeżeli miejsce świadczenia usług na rzecz Kontrahentów będzie się znajdować poza terytorium Polski?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahentów z Hong Kongu i Seszeli nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. Natomiast ww. artykuł w ust. 2 wskazuje, że w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako czynny podatnik VAT. Jak wskazał w opisie zdarzenia przyszłego zamierza nawiązać współpracę ze spółkami zarejestrowanymi w Hong Kongu i na Seszelach. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahentów będą polegały głównie na:

  • konsultingu w branży aplikacji oraz gier na smartfony,
  • tworzeniu nowych rozwiązań dla aplikacji na urządzenia mobilne,
  • kontroli jakości aplikacji na urządzenia mobilne,
  • wsparciu technicznym dla klientów,
  • zarządzaniu zespołami obsługi klienta – wsparcia technicznego dla klientów (…..) oraz zespołami zapewnienia jakości (…..),
  • optymalizacji pracy zespołów obsługi klienta – wsparcia technicznego dla klientów (……) oraz zespołów zapewnienia jakości (…..)

Siedziby Kontrahentów znajdują się w Hong Kongu i na Seszelach. W siedzibach Kontrahentów znajduje się również ich stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż Kontrahenci z Hong Kongu oraz Seszeli spełniają definicję podatnika, określoną w art. 28a ustawy o VAT.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 i art. 28n.

Zatem biorąc pod uwagę zdarzenie przyszłe opisane przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT zastrzeżenia nie będą miały zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie. Uwzględniając powyższe, miejscem świadczenia (opodatkowania) usług świadczonych przez Wnioskodawcę będzie odpowiednio terytorium Hong Kongu lub Seszeli, tj. miejsce, gdzie usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Z cytowanego powyżej art. 5 ust. 1 pkt wynika, iż ustawa o podatku od towarów i usług reguluje wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było/jest lub będzie terytorium kraju (tj. Rzeczypospolitej Polskiej), w żaden sposób nie odnosi się ona do czynności, dla których miejsce świadczenia znajduje się na terytorium innych państw. Tym samym, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahentów, dla których miejsce świadczenia będzie znajdowało się na terytorium Hong Kongu lub Seszeli nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja, wydana na gruncie zbliżonego stanu faktycznego: - interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 stycznia 2013 r. (nr IPPP3/443-1076/12-2/SM), według której: „Z cytowanego powyżej art. 5 ust. 1 pkt wynika, iż ustawa o podatku od towarów i usług reguluje wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było/jest lub będzie terytorium kraju (tj. Rzeczypospolitej Polskiej), w żaden sposób nie odnosi się ona do czynności, dla których miejsce świadczenia znajduje się na terytorium innych państw. Tym samym, usługi świadczone przez Wnioskodawczynię, dla których miejsce świadczenia będzie znajdowało się na terytorium Hong Kongu, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.”

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca wniósł o uznanie stanowiska za prawidłowe w pełnym zakresie.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy będzie miał on możliwość odliczenia podatku naliczonego oraz pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych za zakupione towary oraz usługi opisane we wniosku, jak również zwrotu podatku naliczonego nad podatkiem należnym, jeżeli miejsce świadczenia usług będzie się znajdować poza terytorium Polski.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednak w oparciu o art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jak wynika z powyższego przepisu, warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami świadczonymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahentów usługi, które będą polegały głównie na: konsultingu w branży aplikacji oraz gier na smartfony, tworzeniu nowych rozwiązań dla aplikacji na urządzenia mobilne, kontroli jakości aplikacji na urządzenia mobilne, wsparciu technicznym dla klientów, zarządzaniu zespołami obsługi klienta – wsparcia technicznego dla klientów (…..) i zespołami zapewnienia jakości (……) oraz optymalizacji pracy zespołów obsługi klienta – wsparcia technicznego dla klientów (…..) oraz zespołów zapewnienia jakości (……), są usługami z tytułu świadczenia których przysługiwałoby odliczenie podatku naliczonego, gdyby miejsce ich świadczenia znajdowało się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT z faktur otrzymanych za zakupione towary oraz usługi opisane we wniosku, jak również zwrotu podatku naliczonego nad podatkiem należnym, jeżeli będzie posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Co warto podkreślić w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie świadczyć usługi tylko na rzecz Kontrahentów posiadających siedziby albo w Hong-Kongu albo na Seszelach.

Natomiast w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy – art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

W myśl art. 87 ust. 2 ustawy o VAT, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6 i 6a, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku mającego siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanej w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty. Na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej, przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 2 zdanie pierwsze. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio (art. 87 ust. 5 ustawy o VAT).

Uwzględniając powyższe Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego oraz pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych za zakupione towary służące świadczeniu usług, jak również zwrotu podatku naliczonego nad podatkiem należnym, jeżeli miejsce świadczenia usług będzie się znajdować poza terytorium Polski.

Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja, wydana na gruncie zbliżonego stanu faktycznego: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 stycznia 2013 r. (nr IPPP3/443-1076/12-2/SM), według której: „Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Jednak w oparciu o art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Jak wynika z powyższego przepisu, warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami świadczonymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej oraz usługi marketingowe, jak również usługi pośrednictwa przy zakupie towarów i usług od polskich i zagranicznych dostawców, były usługami, z tytułu świadczenia których przysługiwałoby odliczenie podatku naliczonego, gdyby miejsce ich świadczenia znajdowało się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, byłyby usługami, z tytułu świadczenia których przysługiwałoby odliczenie podatku naliczonego. W świetle powyższego, Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z faktur otrzymanych za zakupione towary i usługi związane z usługami świadczonymi poza terytorium kraju, jeżeli będzie posiadała dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.”

Z uwagi na powyższe wnoszę o uznanie stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe w pełnym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

W myśl art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powołany przepis wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.

Podatnikiem według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W świetle regulacji przepisu art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Ww. przepisy wiążą miejsce świadczenia usług z siedzibą usługobiorcy, który winien być podatnikiem tj. podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, a w sytuacji gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy to z tym miejscem.

W myśl art. 28k ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Należy podkreślić, że odnośnie usług świadczonych drogą elektroniczną na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy ustawodawca nie przewidział wyjątku od zasady ogólnej. Natomiast, art. 28k ust. 1 ustawy, ma zastosowanie do usług świadczonych drogą elektroniczną wyłącznie na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.

Przez usługi elektroniczne – stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy - rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Z okoliczności sprawy wynika, że Kontrahenci z Hong Kongu i Seszeli, o których mowa we wniosku są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahentów nie będą należały do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie mają zastosowania. Zatem miejscem świadczenia (opodatkowania) usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahentów z Hong Kongu i Seszeli – na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy – będzie terytorium państwa, w których ww. Kontrahenci posiadają siedzibę i stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tym samym ww. usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Przechodząc do prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczących prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:

  1. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  2. towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Jednocześnie stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

Z treści cytowanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy stanowi, że podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zatem podatnik podatku od towarów i usług, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przy spełnieniu określonych warunków. Przepis ten upoważnia do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik wykazuje fakt dostawy towarów lub świadczenia usług, które z uwagi na przepisy dotyczące miejsca świadczenia opodatkowane są poza terytorium kraju a odliczenie podatku dotyczy tej dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju.

Przepis ten wprowadza dwa podstawowe warunki, których łączne spełnienie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju:

  1. pierwszym z nich jest to, aby hipotetycznie – w przypadku świadczenia takich samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (co do zasady zatem świadczenie usług poza terytorium kraju powinno mieć charakter sprzedaży opodatkowanej);
  2. drugi z tych warunków dotyczy posiadania przez podatnika dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju (powinny to być dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności opodatkowanych poza terytorium kraju i ich związek z importem lub nabyciem towarów i usług na terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności).

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że w niniejszej sprawie Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku ze świadczeniem usług na rzecz Kontrahentów z Hong Kongu i Seszeli – zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy – w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą dotyczyć świadczenia usług przez Wnioskodawcę opodatkowanych poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zatem w sytuacji, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj