Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.206.2020.4.JK
z 11 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2020 r. (data wpływu 29 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2020 r. (data wpływu 30 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w związku z dokonaniem podziału nieruchomości na mniejsze działki, dokonywaniem sprzedaży wydzielonych działek w krótkich lub dłuższych odstępach czasowych, Wnioskodawczyni będzie działała w charakterze osoby prowadzącej działalność handlową, tzn. że jego działalność w tym zakresie przybierze formę zawodową (profesjonalną) i zbywanie nieruchomości będzie następowało w wykonaniu działalności gospodarczej, w tym działalności opodatkowanej podatkiem VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w związku z dokonaniem podziału nieruchomości na mniejsze działki, dokonywaniem sprzedaży wydzielonych działek w krótkich lub dłuższych odstępach czasowych, Wnioskodawczyni będzie działała w charakterze osoby prowadzącej działalność handlową, tzn. że jego działalność w tym zakresie przybierze formę zawodową (profesjonalną) i zbywanie nieruchomości będzie następowało w wykonaniu działalności gospodarczej, w tym działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 lipca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest obywatelem Polski, niemającym miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.). Wnioskodawczyni od 52 (pięćdziesięciu dwóch) lat zamieszkuje na stałe na terytorium X. Tam koncentruje się Jej cała aktywność życiowa, posiada tam centrum interesów osobistych.

Do Polski Wnioskodawczyni przyjeżdża tylko w okresie letnim (wakacyjnym), na czas nie dłuższy niż 2 miesiące w roku. Zatrzymuje się wówczas w nieruchomości rodzinnej w (…), której jest współwłaścicielem, i gdzie posiada formalny adres zameldowania.

W X mieszka z mężem, utrzymując się z oszczędności (środków uzyskanych ze sprzedaży dużej nieruchomości rodzinnej w Y), w domu rodzinnym męża (obywatela X). Nie osiąga na terytorium Polski żadnych dochodów. Stosownie do powyższego, do Wnioskodawczyni ma zastosowanie przepis art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawczyni jest właścicielem nieruchomości niezabudowanych na terenie Polski, w postaci:

  • nieruchomości położonej w A, gmina B, województwo (…), objętej księgą wieczystą o numerze (…), nabytej na podstawie umowy przeniesienia własności z dnia (…) r., zawartej na podstawie warunkowej umowy sprzedaży z dnia (…) r., o powierzchni (…) ha
  • nieruchomości położonej w A, gmina B, województwo (…), objętej księgą wieczystą o numerze (…), nabytej na podstawie umowy przeniesienia prawa własności z dnia (…) r., zawartej na podstawie warunkowej umowy sprzedaży z dnia (…) r., o powierzchni (…) ha,
  • nieruchomości położonej w A, gmina B, województwo (…), objętej księgą wieczystą o numerze (…), nabytej na podstawie umowy przeniesienia prawa własności z dnia (…) r., zawartej na podstawie warunkowej umowy sprzedaży z dnia (…) r., o powierzchni (…) ha.

Nieruchomości zostały zakupione przez Wnioskodawczyni za środków pochodzących ze sprzedaży nieruchomości rodzinnej, o której była mowa powyżej, jako lokata kapitału.

Nieruchomości nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla ich terenów nie były także wydawane decyzje o warunkach zabudowy.

Wnioskodawczyni zamierza dokonać sprzedaży wyżej wymienionych nieruchomości. Ze względu na dużą powierzchnię nieruchomości, oraz fakt, że nieruchomości te obejmują tereny rolne, podlegające ograniczeniom w obrocie na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, Wnioskodawczyni dokonała podziału nieruchomości na działki o powierzchni mniejszej niż 1 ha, w tym na działki przeznaczone pod drogi wewnętrzne, i zamierza dokonywać sprzedaży nowo wydzielonych działek wchodzących w skład nieruchomości. Czynności sprzedaży działek będą prawdopodobnie dokonywane w różnym czasie, w dłuższych lub krótszych odstępach. Poza dokonaniem podziału geodezyjnego, Wnioskodawczyni nie zamierza dokonywać innych czynności mogących zmienić charakter działek, w szczególności nie zamierza występować o uzyskanie dla działek decyzji o warunkach zabudowy ani podejmować innych działań mogących zwiększyć wartość działek.

Wnioskodawczyni nie zamierza przeznaczać dochodów ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe.

Wnioskodawczyni w okresie od czerwca (…) r. do chwili obecnej nie dokonywała sprzedaży stanowiących Jej własność nieruchomości.

Wnioskodawczyni nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej, i przedmiotowe nieruchomości nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie wykorzystywała nieruchomości, które zamierza sprzedać, do jakichkolwiek czynności opodatkowanych lub zwolnionych z podatku VAT, w szczególności, nie wynajmowała/wydzierżawiała działek.

W piśmie z dnia 30 lipca 2020 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Zainteresowana poinformowała, że:

  1. Nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  2. Przedmiotem sprzedaży mają być działki powstałe z podziału nieruchomości wskazanych we wniosku (tj. nieruchomości objętych księgami wieczystymi o numerach (…)). Jednakże biorąc pod uwagę stanowisko Organu zawarte w części III wezwania z dnia 16 lipca 2020 r., oraz złożone niżej w odniesieniu do tej części wezwania uzupełnienia i wyjaśnienia, w tym uzupełnienia w zakresie wniesionych opłat od zdarzeń przyszłych w podatku od towarów i usług, Wnioskodawczyni wskazuje, że przedmiotem wniosku w zakresie podatku od towarów i usług w przedmiotowej sprawie jest planowana sprzedaż działek o numerach 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, powstałych z podziału działki nr 0 wchodzącej w skład nieruchomości objętej księgą wieczystą (…). Wymienione wyżej działki zostały wydzielone w roku (…), na wniosek Pani (…). Oprócz działek wskazanych wyżej, wydzielona została także działka nr 21, jako geodezyjnie wytyczona droga dojazdowa, na której to działce zgodnie z warunkami podziału powinna zostać ustanowiona służebność przejścia i przejazdu dla działek o numerach od 6 do 20, jako dostęp dla tych działek do drogi publicznej. Pozostałe działki mają bezpośredni dostęp do drogi publicznej.
  3. Nabycie wszystkich nieruchomości wskazanych we wniosku ORD-IN nie było wykonywane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie były to czynności podlegające opodatkowaniu, podatek VAT nie był naliczony.
  4. Przy nabyciu wszystkich wskazanych we wniosku nieruchomości Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
    • działka nr 1 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 2 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 3 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 4 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 5 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 6 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 7 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 8 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 9 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 10 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 11 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 12 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 13 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 14 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 15 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 16 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 17 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 18 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 19 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług,
    • działka nr 20 nie była i nie jest wykorzystywana do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług.
    • działka nr 1 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej.
    • działka nr 2 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 3 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 4 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 5 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 6 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 7 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 8 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 9 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 10 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 11 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 12 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 13 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 14 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 15 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 16 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 17 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 18 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 19 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej,
    • działka nr 20 nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Wnioskodawczynię – działka obejmuje niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej.
    • działka nr 1 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 2 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 3 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 4 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 5 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 6 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 7 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 8 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 9 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 10 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 11 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 12 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 13 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 14 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 15 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 16 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 17 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 18 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 19 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • działka nr 20 nie była, nie jest i nie będzie udostępniana przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej.
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży żadnych czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 1 do sprzedaży, w tym w szczególności czynności uzbrojenia terenu, ogrodzenia, wystąpienia o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wytyczenia dróg dojazdowych do działki. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży żadnych czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 2 do sprzedaży, w tym w szczególności czynności uzbrojenia terenu, ogrodzenia, wystąpienia o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wytyczenia dróg dojazdowych do działki. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży żadnych czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 3 do sprzedaży, w tym w szczególności czynności uzbrojenia terenu, ogrodzenia, wystąpienia o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wytyczenia dróg dojazdowych do działki. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży żadnych czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 4 do sprzedaży, w tym w szczególności czynności uzbrojenia terenu, ogrodzenia, wystąpienia o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wytyczenia dróg dojazdowych do działki. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży żadnych czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 5 do sprzedaży, w tym w szczególności czynności uzbrojenia terenu, ogrodzenia, wystąpienia o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wytyczenia dróg dojazdowych do działki. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 6 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 7 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 8 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 9 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 10 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 11 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 12 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 13 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 14 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 15 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 16 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 17 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 18 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 19 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej,
    • Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonej działki nr 20 do sprzedaży polegających w szczególności na uzbrojeniu terenu, ogrodzeniu, wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla zapewnienia dostępu tej działki do drogi publicznej została wytyczona geodezyjnie droga dojazdowa na działce nr 21. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej.
  1. 10.
    • dla terenu działki nr 1 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 2 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 3 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 4 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 5 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 6 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 7 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 8 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 9 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 10 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 11 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 12 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 13 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 14 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 15 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 16 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 17 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 18 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 19 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości,
    • dla terenu działki nr 20 nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tej działki. Dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości.
  1. Wnioskodawczyni nie udzielała pełnomocnictw lub jakichkolwiek innych umocowań prawnych do działania w Jej imieniu w celu przygotowania działek mających być przedmiotem zbycia do sprzedaży. Wnioskodawczyni nie wyklucza, że udzieli do dnia sprzedaży pełnomocnictwa Swojemu synowi, przebywającemu na stałe w Polsce celem załatwiania w Jej imieniu spraw formalnych związanych ze sprzedażą działek.
  2. Wnioskodawczyni podjęła decyzję o zakupie działek będąc w sytuacji posiadania wolnych środków pieniężnych (gotówki), które nie musiały być przeznaczane na żaden konkretny cel. Zakup nieruchomości, które następnie zostały podzielone na działki, w tym na działki objęte wnioskiem w zakresie podatku od towarów i usług, był wynikiem wyboru Wnioskodawczyni pomiędzy możliwością „trzymania” środków pieniężnych na rachunku bankowym, a przeznaczeniem ich na zakup nieruchomości jako alternatywy dla przechowywania pieniędzy na koncie w banku. Tym samym używając pojęcia „lokata kapitału” Wnioskodawczyni miała i ma na myśli ulokowanie środków pieniężnych w nieruchomości poprzez ich zakup, zamiast deponowania tych środków pieniężnych na rachunku bankowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie sprawy, w związku z dokonaniem podziału nieruchomości Wnioskodawczyni na mniejsze działki, i dokonywaniem sprzedaży wydzielonych działek w krótkich lub dłuższych odstępach czasowych, możliwe jest przyjęcie, że Wnioskodawczyni będzie działała w charakterze osoby prowadzącej działalność handlową, tzn. że Jej działalność w tym zakresie przybierze formę zawodową (profesjonalną) i zbywanie nieruchomości będzie następowało w wykonaniu działalności gospodarczej, w tym działalności opodatkowanej podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w stanie faktycznym przedmiotowej sprawy nie jest możliwe i zasadne przyjęcie, że w związku z dokonaniem podziału nieruchomości Wnioskodawczyni, na mniejsze działki, i dokonywaniem sprzedaży wydzielonych działek w krótkich lub dłuższych odstępach czasowych, Wnioskodawczyni będzie działała w charakterze osoby prowadzącej działalność handlową, tzn. że Jej działalność w tym zakresie przybierze formę zawodową (profesjonalną) i zbywanie nieruchomości będzie następowało w wykonaniu działalności gospodarczej, w tym działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości (działki) działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czyli stałą (powtarzalność czynności i zamiar wykazany obiektywnymi dowodami ich kontynuacji), a w konsekwencji zorganizowaną. Powszechnie przyjmowanym przez orzecznictwo jest stanowisko, że nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego (prywatnego), który nie został nabyty w celach odsprzedaży (w celach handlowych), lecz dla spożytkowania w celach prywatnych. Liczba i zakres transakcji sprzedaży gruntów nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem opodatkowania, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą osoba dokonała podziału gruntu na działki, nawet jeżeli podział ten był dokonywany w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej, sama z siebie nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje mają następować, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 maja 2014 r. I FSK 774/13).

Dla wzmocnienia słuszności stanowiska Wnioskodawczyni podkreślenia wymaga w tym miejscu, że wskazany wyżej wyrok NSA dotyczył stanu faktycznego, w którym sprzedaży miały podlegać działki o charakterze budowlanym. Sąd wskazał w uzasadnieniu wyroku, że zbycie (...) nawet kilkunastu działek o charakterze budowlanym (udziałów w takich działkach), powstałych z podziału gruntu rolnego i po uzyskaniu warunków ich zabudowy, nie stanowi per se działalności handlowej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż brak przesłanek świadczących o takiej aktywności sprzedawcy w zakresie zbycia przedmiotowych udziałów w gruncie, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności), co wskazuje, że w takim przypadku mamy do czynienia z czynnościami mieszczącymi się w ramach zarządu majątkiem prywatnym, niemającym cech działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Wskazania wymaga w tym miejscu, że Wnioskodawczyni zamierza dokonywać sprzedaży nieruchomości, w tym części nieruchomości w postaci wydzielonych geodezyjnie działek, niezabudowanych, nie objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nieposiadających ustalonych warunków zabudowy w drodze decyzji, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Tym samym działki te nie stanowią terenów budowlanych, o których mowa w art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.). Dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazać należy także na stanowisko wyrażone w wyroku TSUE z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10 Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C- 180/10), oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10), w którym wskazano m.in. kryteria, jakimi należy kierować się dla uznania danej transakcji dostawy (sprzedaży) gruntów za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i tym samym za czynności dokonywane w ramach działalności gospodarczej. Trybunał stwierdził, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Nadto sama liczba i zakres transakcji sprzedaży dokonanych nie ma charakteru decydującego, gdyż zakres transakcji sprzedaży nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Wellcome Trust, pkt 37). Także okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

W świetle powyższego przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając grunty działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną (np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze). Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie pojedynczych z tych okoliczności.

Z przedstawionego we wniosku stanu sprawy wynika, że jedyną czynnością dokonaną bezpośrednio przez Wnioskodawczynię jest dokonanie podziału nieruchomości nabytej ponad 5 lat temu do majątku prywatnego i w celach prywatnych (jako lokata kapitału), w celu dokonania jej sprzedaży. Okoliczność ta nie może przesądzać o prowadzeniu działalności gospodarczej. Jak wynika bowiem z przedstawionych wyżej stanowisk prezentowanych w orzecznictwie, okoliczność podziału gruntu na działki, nawet w celu osiągnięcia wyższej ceny, nie jest decydująca. Nie można pozbawiać osób, którym przysługuje prawo własności, podejmowania działań ukierunkowanych na korzystne z ich punktu widzenia zbycie należącego do nich majątku. Właściciel realizując swoje uprawnienie do korzystania oraz dysponowania przedmiotem tego prawa może podejmować działania zmierzające do podziału nieruchomości. Okoliczności te same w sobie, podejmowane nawet znaczną ilość razy nie mogą przemawiać za uznaniem, że późniejsza sprzedaż nieruchomości następuje w ramach działalności gospodarczej, (zob. też wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 listopada 2018 r., sygn. akt I SA/Po 594/18).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów – w rozumieniu art. 7 ustawy – podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej – zawarta w ustawie – ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższego nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

W powołanym wyżej orzeczeniu TSUE wskazał, że inaczej jest w przypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.). Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W podobny sposób kwestię tę rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest obywatelem Polski, niemającym miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni od 52 (pięćdziesięciu dwóch) lat zamieszkuje na stałe na terytorium X. Tam koncentruje się Jej cała aktywność życiowa, posiada tam centrum interesów osobistych.

Wnioskodawczyni jest właścicielem nieruchomości niezabudowanych na terenie Polski. Nieruchomości zostały zakupione przez Wnioskodawczynię ze środków pochodzących ze sprzedaży nieruchomości rodzinnej.

Nieruchomości nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla ich terenów nie były także wydawane decyzje o warunkach zabudowy.

Wnioskodawczyni zamierza dokonać sprzedaży wyżej wymienionych nieruchomości. Ze względu na dużą powierzchnię nieruchomości, oraz fakt, że nieruchomości te obejmują tereny rolne, podlegające ograniczeniom w obrocie na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, Wnioskodawczyni dokonała podziału nieruchomości na działki o powierzchni mniejszej niż 1 ha, w tym na działki przeznaczone pod drogi wewnętrzne, i zamierza dokonywać sprzedaży nowo wydzielonych działek wchodzących w skład nieruchomości. Czynności sprzedaży działek będą prawdopodobnie dokonywane w różnym czasie, w dłuższych lub krótszych odstępach. Poza dokonaniem podziału geodezyjnego, Wnioskodawczyni nie zamierza dokonywać innych czynności mogących zmienić charakter działek, w szczególności nie zamierza występować o uzyskanie dla działek decyzji o warunkach zabudowy ani podejmować innych działań mogących zwiększyć wartość działek.

Wnioskodawczyni nie zamierza przeznaczać dochodów ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe.

Wnioskodawczyni w okresie od czerwca (…) r. do chwili obecnej nie dokonywała sprzedaży stanowiących jej własność nieruchomości.

Wnioskodawczyni nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej, i przedmiotowe nieruchomości nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie wykorzystywała nieruchomości, które zamierza sprzedać, do jakichkolwiek czynności opodatkowanych lub zwolnionych z podatku VAT, w szczególności, nie wynajmowała/wydzierżawiała działek.

Zainteresowana nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przedmiotem wniosku w zakresie podatku od towarów i usług w przedmiotowej sprawie jest planowana sprzedaż działek o numerach 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, powstałych z podziału działki nr 0. Oprócz działek wskazanych wyżej wydzielona została także działka nr 21, jako geodezyjnie wytyczona droga dojazdowa, na której to działce zgodnie z warunkami podziału powinna zostać ustanowiona służebność przejścia i przejazdu dla działek o numerach od 6 do 20, jako dostęp dla tych działek do drogi publicznej. Pozostałe działki mają bezpośredni dostęp do drogi publicznej. Nabycie wszystkich nieruchomości wskazanych we wniosku ORD-IN nie było wykonywane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem i usług. Nie były to czynności podlegające opodatkowaniu, podatek VAT nie był naliczony. Przy nabyciu wszystkich wskazanych we wniosku nieruchomości Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowe działki nie były i nie są wykorzystywane do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług. Działki nie były w żaden sposób wykorzystywane przez Wnioskodawczynię – działki obejmują niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej. Przedmiotowe działki nie były, nie są i nie będą udostępniane przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej. Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży żadnych czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonych działek do sprzedaży, w tym w szczególności czynności uzbrojenia terenu, ogrodzenia, wystąpienia o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wytyczenia dróg dojazdowych do działki. Wnioskodawczyni będzie prowadzić „zwykłe”, zwyczajowo przyjęte działania informacyjne w celu sprzedaży nieruchomości, jak ogłoszenia w sieci internetowej. Dla terenu działek nie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przyjąć zatem należy, że do momentu sprzedaży nie zostanie uchwalony miejscowy plan dla tych działek. Dla działek nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, według wiedzy Wnioskodawczyni nikt nie wystąpił też z wnioskiem, aby taka decyzja została wydana w przyszłości. Wnioskodawczyni nie udzielała pełnomocnictw lub jakichkolwiek innych umocowań prawnych do działania w Jej imieniu w celu przygotowania działek mających być przedmiotem zbycia do sprzedaży. Wnioskodawczyni nie wyklucza, że udzieli do dnia sprzedaży pełnomocnictwa Swojemu synowi przebywającemu na stałe w Polsce celem załatwiania w Jej imieniu spraw formalnych związanych ze sprzedażą działek.

Wnioskodawczyni podjęła decyzję o zakupie działek będąc w sytuacji posiadania wolnych środków pieniężnych (gotówki), które nie musiały być przeznaczane na żaden konkretny cel. Zakup nieruchomości, które następnie zostały podzielone na działki, w tym na działki objęte wnioskiem w zakresie podatku od towarów i usług, był wynikiem wyboru Wnioskodawczyni pomiędzy możliwością „trzymania” środków pieniężnych na rachunku bankowym, a przeznaczeniem ich na zakup nieruchomości jako alternatywy dla przechowywania pieniędzy na koncie w banku. Tym samym używając pojęcia „lokata kapitału” Wnioskodawczyni miała i ma na myśli ulokowanie środków pieniężnych w nieruchomości poprzez ich zakup, zamiast deponowania tych środków pieniężnych na rachunku bankowym.

Wątpliwości Zainteresowanej w rozpatrywanej sprawie dotyczą wskazania, czy w związku z dokonaniem podziału nieruchomości na mniejsze działki, dokonywaniem sprzedaży wydzielonych działek w krótkich lub dłuższych odstępach czasowych, Wnioskodawczyni będzie działała w charakterze osoby prowadzącej działalność handlową, tzn. że Jej działalność w tym zakresie przybierze formę zawodową (profesjonalną) i zbywanie nieruchomości będzie następowało w wykonaniu działalności gospodarczej, w tym działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W celu wyjaśnienia wątpliwości Wnioskodawczyni należy w pierwszej kolejności ustalić, czy w odniesieniu do opisanej czynności sprzedaży nieruchomości, Zainteresowana będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W kontekście powyższych rozważań, istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni podejmowała działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta winna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.

Z zawartego we wniosku opisu sprawy nie wynika taka aktywność Zainteresowanej, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Wnioskodawczyni nie podjęła ciągu działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami. Nieruchomości zostały zakupione przez Wnioskodawczynię za środków pochodzących ze sprzedaży nieruchomości rodzinnej. Nabycie wszystkich nieruchomości wskazanych we wniosku nie było wykonywane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem i usług. Nie były to czynności podlegającej opodatkowaniu, podatek VAT nie był naliczony. Przy nabyciu wszystkich wskazanych we wniosku nieruchomości Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowe działki nie były i nie są wykorzystywane do żadnych czynności, które podlegają bądź są zwolnione od podatku od towarów i usług. Działki nie były w żaden sposób wykorzystywane przez Wnioskodawczynię – działki obejmują niezabudowane tereny rolne. Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać na tej działce działalności rolniczej, ani żadnej innej. Przedmiotowe działki nie były, nie są i nie będą udostępniane przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie umowy cywilnoprawnej. Wnioskodawczyni nie dokonywała i nie będzie dokonywać do dnia sprzedaży żadnych czynności (nakładów) w celu przygotowania wydzielonych działek do sprzedaży, w tym w szczególności czynności uzbrojenia terenu, ogrodzenia, wystąpienia o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wytyczenia dróg dojazdowych do działki. Jedyne czynności dokonane bezpośrednio przez Wnioskodawczynię to dokonanie podziału nieruchomości nabytej ponad 5 lat temu do majątku prywatnego i w celach prywatnych (jako lokata kapitału), w celu dokonania jej sprzedaży oraz ogłoszenia o sprzedaży w sieci internetowej.

W niniejszej sprawie brak jest więc przesłanek pozwalających uznać, że dokonując dostawy działek Zainteresowana wystąpi w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Brak tego statusu pozbawia Zainteresowaną cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w zakresie sprzedaży wskazanych działek, a ich dostawę, cech czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawę towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnik podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie takich przesłanek brak.

Tym samym w rozpatrywanej sprawie sprzedaż wydzielonych działek można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Wnioskodawczyni dokonując dostawy działek będzie korzystać z przysługującego Jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Podsumowując, w przedstawionym stanie sprawy, w związku z dokonaniem podziału nieruchomości Wnioskodawczyni, na mniejsze działki, i dokonywaniem sprzedaży wydzielonych działek, w krótkich lub dłuższych odstępach czasowych, Wnioskodawczyni nie będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie zadanego pytania odnoszącego się do podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w związku z dokonaniem podziału nieruchomości na mniejsze działki, dokonywaniem sprzedaży wydzielonych działek w krótkich lub dłuższych odstępach czasowych, Wnioskodawczyni będzie działała w charakterze osoby prowadzącej działalność handlową, tzn. że jego działalność w tym zakresie przybierze formę zawodową (profesjonalną) i zbywanie nieruchomości będzie następowało w wykonaniu działalności gospodarczej, w tym działalności opodatkowanej podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Z kolei, w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdyby okazało się, że Wnioskodawczyni wszystkich wyżej opisanych czynności nie podjęła w ramach zarządu majątkiem prywatnym, lecz w innym celu.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj