Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.455.2020.1.LS
z 26 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2020 r. (data wpływu 6 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na „(…)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, zcentralizowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednak niektóre, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom podatku VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje zarówno transakcji opodatkowanych podatkiem VAT według odpowiednich stawek, jak i zwolnionych.

Gmina w szczególności dokonuje sprzedaży nieruchomości – gruntów, świadczy usługi: dzierżawy/najmu lokali i gruntów użytkowych, dokonuje tzw. refaktur mediów związanych z dzierżawionymi i wynajmowanymi lokalami użytkowymi. Transakcje te Gmina wykazuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT, jako opodatkowane według właściwych stawek podatku, jak również podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina wykonuje także czynności zwolnione od podatku – w szczególności jest to sprzedaż tzw. „starych/używanych” budynków i lokali oraz wynajem lokali na cele mieszkalne, dzierżawy gruntów rolnych. Transakcje te Gmina dokumentuje stosując zwolnienie oraz wykazuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT jako zwolnione od podatku VAT.

Po stronie Gminy występują również inne zdarzenia wynikające z zadań własnych nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami, realizowane przez Gminę w reżimie administracyjnym, publicznoprawnym. W szczególności budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej jak: drogi, chodniki, oświetlenie, place zabaw.

Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pn.: „(…)” w ramach programu „(…)”. W wyniku realizacji projektu powstaną 2 przyszkolne boiska wielofunkcyjne.

Przy szkole podstawowej w B powstanie boisko wielofunkcyjne z nawierzchnią sztuczną poliuretanową przepuszczalną wykonaną na podbudowie z kruszywa łamanego o wymiarach pola gry 23 m x 46 m. Na boisku zaprojektowano następujące pola do gier:

  • boisko do piłki ręcznej – mini piłki nożnej o wym. 20 m x 40 m,
  • 2 boiska do koszykówki o wym. 13 m x 22 m,
  • boisko do siatkówki o wym. 18 m x 9 m,
  • pole gry do tenisa o wym. 23,78 m x 10,97 m.

Ponadto zaprojektowano budowę skoczni do skoku w dal o długości rozbiegu 24 m i zeskoczni o wymiarach 4 m x 8 m jako osobnego obiektu niezintegrowanego z boiskiem wielofunkcyjnym. Szerokość toru rozbiegu wynosi 1,37 m i wykonany zostanie z nawierzchni poliuretanowej. Boisko będzie wyposażone w bramki aluminiowe – 2 szt., kosze do koszykówki – 4 szt., słupki do siatkówki – 1 kmpl. – do gry w siatkówkę, tenisa, badmintona.

Przy obiekcie zostanie zamontowany stojak na rowery ośmio stanowiskowy – 1 szt., ławka parkowa – 1 szt. oraz kosz na śmieci parkowy – 1 szt. Ze względu na bliskość działek sąsiednich z zabudową jednorodzinną wokół boiska wielofunkcyjnego zostanie wykonane ogrodzenie o wysokości 6,0 m. Długość ogrodzenia boiska wynosi 138 mb. W ogrodzeniu zaprojektowano 1 bramę wjazdową 3 m x 2,4 m obowiązkowo otwierana na 180 stopni oraz 2 furtki 1,5 x 2,4 m.

Na terenie inwestycji przewiduję się wykonanie utwardzenia terenu. Przewidziano strefę utwardzenia zapewniającą swobodny dostęp do projektowanych elementów zagospodarowania od strony Szkoły Podstawowej. Utwardzenia zostaną wykończone kostką betonową gr 6 cm na podbudowie z kruszyw łamanych oporowane obrzeżami betonowymi 8x30xl00cm na ławie betonowej z betonu C16/20.

Przy szkole podstawowej w A w wyniku realizacji zadania powstanie boisko wielofunkcyjne z nawierzchnią sztuczną poliuretanową przepuszczalną wykonaną na podbudowie z kruszywa łamanego o wymiarach 23 m x 46 m. Na boisku zaprojektowano następujące pola do gier:

  • boisko do piłki ręcznej – mini piłki nożnej o wym. 20 m x 40 m;
  • 2 boiska do koszykówki o wym. 13 m x 22 m;
  • boisko do siatkówki o wym. 18 m x 9 m;
  • pole gry do tenisa o wym. 23,78 m x 10,97 m.

Boisko będzie wyposażone w bramki aluminiowe – 2 szt., kosze do koszykówki – 4 szt., słupki do siatkówki – 1 kmpl. – do gry w siatkówkę, tenisa, badmintona. Przy obiekcie zostanie zamontowany stojak na rowery ośmio stanowiskowy – 1 szt., ławka parkowa – 2 szt. oraz kosz na śmieci parkowy – 2 szt. Ze względu na bliskość działek sąsiednich z zabudową jednorodzinną wokół boiska wielofunkcyjnego zostanie wykonane ogrodzenie o wysokości 6,0 m. Długość ogrodzenia boiska wynosi 138 mb. W ogrodzeniu zaprojektowano 1 bramę wjazdową 3 m x 2,4 m obowiązkowo otwierana na 180 stopni oraz 2 furtki 1,5 x 2,4 m.

Na terenie inwestycji przewiduję się wykonanie utwardzenia terenu. Przewidziano strefę utwardzenia zapewniającą swobodny dostęp do projektowanych elementów zagospodarowania od strony istniejącej trybuny boiska piłkarskiego. Utwardzenia zostaną wykończone kostką betonową gr 6cm na podbudowie z kruszyw łamanych oporowane obrzeżami betonowymi 15x30x100cm na ławie betonowej z betonu C16/20.

Realizacja projektu ma na celu poprawę stanu przyszkolnej infrastruktury sportowej, przeznaczonej na potrzeby realizacji zajęć wychowania fizycznego, służącej jednocześnie lokalnym społecznościom do aktywnego spędzania czasu wolnego. Powstałe w wyniku realizacji projektu obiekty sportowe będą miały charakter ogólnodostępny, a dostęp do nich będzie nieodpłatny.

Bieżące utrzymanie przez cały okres użytkowania, w tym co najmniej 10 lat od dnia zakończenia zadania, będzie finansowane ze środków budżetowych Gminy. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawione na Gminę (…). Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wykorzystywane będą do realizacji zadań ustawowych gminy określonych w ustawie o samorządzie gminnym, w tym do zadań w zakresie oświaty i sportu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawną możliwość odzyskania naliczonego, podczas realizacji przedsięwzięcia polegającego na „(...)” w ramach programu „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) odzyskanie podatku VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina w związku z wybudowanymi boiskami nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej, boiska będą ogólnodostępne dla użytkowników – nieodpłatnie. Gminie nie przysługuje w związku z tym prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie budowy boisk szkolnych przy Szkole Podstawowej w B oraz przy Szkole Podstawowej w A, gm. (...). Gmina nie będzie miała prawa do odzyskania w tym zakresie podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstania zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, zcentralizowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednak niektóre, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom podatku VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje zarówno transakcji opodatkowanych podatkiem VAT według odpowiednich stawek, jak i zwolnionych. Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pn.: „(...)” w ramach programu „(…)”. W wyniku realizacji projektu powstaną 2 przyszkolne boiska wielofunkcyjne. Przy szkole podstawowej w B powstanie boisko wielofunkcyjne z nawierzchnią sztuczną poliuretanową przepuszczalną wykonaną na podbudowie z kruszywa łamanego o wymiarach pola gry 23 m x 46 m. Na boisku zaprojektowano następujące pola do gier: boisko do piłki ręcznej – mini piłki nożnej o wym. 20 m x 40 m, 2 boiska do koszykówki o wym. 13 m x 22 m, boisko do siatkówki o wym. 18 m x 9 m, pole gry do tenisa o wym. 23,78 m x 10,97 m. Ponadto zaprojektowano budowę skoczni do skoku w dal o długości rozbiegu 24 m i zeskoczni o wymiarach 4 m x 8 m jako osobnego obiektu niezintegrowanego z boiskiem wielofunkcyjnym. Przy obiekcie zostanie zamontowany stojak na rowery ośmio stanowiskowy – 1 szt., ławka parkowa – 1 szt. oraz kosz na śmieci parkowy – 1 szt. Ze względu na bliskość działek sąsiednich z zabudową jednorodzinną wokół boiska wielofunkcyjnego zostanie wykonane ogrodzenie o wysokości 6,0 m. Długość ogrodzenia boiska wynosi 138 mb. W ogrodzeniu zaprojektowano 1 bramę wjazdową 3 m x 2,4 m obowiązkowo otwierana na 180 stopni oraz 2 furtki 1,5 x 2,4 m. Na terenie inwestycji przewiduję się wykonanie utwardzenia terenu. Przewidziano strefę utwardzenia zapewniającą swobodny dostęp do projektowanych elementów zagospodarowania od strony Szkoły Podstawowej. Przy szkole podstawowej w A w wyniku realizacji zadania powstanie boisko wielofunkcyjne z nawierzchnią sztuczną poliuretanową przepuszczalną wykonaną na podbudowie z kruszywa łamanego o wymiarach 23 m x 46 m. Boisko będzie wyposażone w bramki aluminiowe – 2 szt., kosze do koszykówki – 4 szt., słupki do siatkówki – 1 kmpl. – do gry w siatkówkę, tenisa, badmintona. Przy obiekcie zostanie zamontowany stojak na rowery ośmio stanowiskowy – 1 szt., ławka parkowa – 2 szt. oraz kosz na śmieci parkowy – 2 szt. Ze względu na bliskość działek sąsiednich z zabudową jednorodzinną wokół boiska wielofunkcyjnego zostanie wykonane ogrodzenie o wysokości 6,0 m. Długość ogrodzenia boiska wynosi 138 mb. Na terenie inwestycji przewiduję się wykonanie utwardzenia terenu. Przewidziano strefę utwardzenia zapewniającą swobodny dostęp do projektowanych elementów zagospodarowania od strony istniejącej trybuny boiska piłkarskiego. Realizacja projektu ma na celu poprawę stanu przyszkolnej infrastruktury sportowej, przeznaczonej na potrzeby realizacji zajęć wychowania fizycznego, służącej jednocześnie lokalnym społecznościom do aktywnego spędzania czasu wolnego. Powstałe w wyniku realizacji projektu obiekty sportowe będą miały charakter ogólnodostępny, a dostęp do nich będzie nieodpłatny. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wykorzystywane będą do realizacji zadań ustawowych gminy określonych w ustawie o samorządzie gminnym, w tym do zadań w zakresie oświaty i sportu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, podczas realizacji przedsięwzięcia polegającego na „(...)” w ramach programu „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Bowiem w ramach realizowanego przedsięwzięcia Gmina nie będzie dokonywała zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy, a tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT. Jak wynika z wniosku – powstałe w wyniku realizacji projektu obiekty sportowe będą miały charakter ogólnodostępny, a dostęp do nich będzie nieodpłatny. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wykorzystywane będą do realizacji zadań ustawowych gminy określonych w ustawie o samorządzie gminnym, w tym do zadań w zakresie oświaty i sportu.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane przedsięwzięcie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać również zwrot podatku naliczonego na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu (…) podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działał jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na „(...)” w ramach programu „(…)”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj