Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.249.2020.1.SG
z 27 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 czerwca 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP w tym samym dniu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nakładów związanych z usunięciem kolizji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2020 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nakładów związanych z usunięciem kolizji.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Zakład” lub „Spółka”), która umiejscowiona jest w trzech lokalizacjach: przy ul. (…) prowadzi działalność w zakresie usług komunalnych (uzdatnianie i dostarczanie wody, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, zbieranie odpadów komunalnych). Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2019 r. Spółka zleciła opracowanie dokumentacji projektowej inwestycji mającej na celu wybudowanie nowej siedziby Zakładu w nowej lokalizacji przy ul. (…) i przebudowę Zakładu przy ul. (…). Z przedmiotowej dokumentacji wynika, że inwestycja będzie prowadzona na działkach położonych przy ul. (…). Spółka posiada grunty będące jej własnością oraz w nieodpłatnym użytkowaniu. Celem inwestycji jest wybudowanie nowych obiektów z uwagi na fakt, iż lokalizacja obecnej siedziby Zakładu jest w centrum miasta co stanowi duże zagrożenie dla mieszkańców. Przedmiotowa inwestycja realizowana jest w interesie gospodarczym Spółki. Przez nieruchomości, na których realizowana jest inwestycja przebiega sieć elektroenergetyczna (linia napięcia SN 15kV), sprawna technicznie służąca do zasilania w energię elektryczną odbiorców do niej podłączonych. Obiekt Spółki - Zakład jest również podłączony do przedmiotowej linii jako odbiorca. Urządzenia elektroenergetyczne są własnością Przedsiębiorstwa Energetycznego i przebiegają przez grunt. Powyższa sieć napowietrzna uniemożliwia bądź znacznie utrudnia prowadzenie przez Spółkę jakichkolwiek prac inwestycyjnych pod tą linią bądź w jej obrębie. W związku z realizacją ww. przedsięwzięcia zaistniała konieczność przebudowy sieci i urządzeń elektroenergetycznych - usunięcie kolizji kablowej. W 2019 r. Spółka zawarła umowę z Przedsiębiorstwem Energetycznym, z której wynika następujący przedmiot prac: dokonanie usunięcia kolizji polegającej na przebudowie linii średniego napięcia (15kV) zgodnie z opracowanym i dostarczonym przez Spółkę projektem technicznym. Umowa określa, iż Spółka zobowiązuje się do pozyskania na własny koszt dokumentacji projektowej, zgody właścicieli gruntów, prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenia robót budowy urządzeń oraz przekazania nieodpłatnie na rzecz Przedsiębiorstwa Energetycznego. W zamian za stworzenie możliwości zrealizowania przez Spółkę planowanej inwestycji poprzez przebudowę sieci elektroenergetycznej przez Przedsiębiorstwo Energetyczne Spółka zobowiązana jest zapłacić temu Przedsiębiorstwu opłatę za usunięcie kolizji w wysokości rzeczywistych nakładów poniesionych w związku z realizacją przebudowy. Spółka zapłaciła Przedsiębiorstwu Energetycznemu zaliczkę w wysokości kosztów określonych w kosztorysie inwestorskim w wysokości brutto: 485.204,15 zł, netto: 394.474,92 zł, VAT 90.729,23 zł. Na potwierdzenie przekazania środków finansowych przez Spółkę zgodnie z umową, Przedsiębiorstwo Energetyczne wystawiło faktury zaliczkowe. Ostateczne rozliczenie opłaty za usunięcie kolizji nastąpi po ostatecznym rozliczeniu przez Przedsiębiorstwo Energetyczne nakładów na realizację usunięcia kolizji. Nie zawarto innych umów związanych z usunięciem kolizji oprócz wyżej wymienionej. Treść umowy stanowi załącznik do wniosku. Poniesione nakłady nie zostaną zwrócone Spółce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, prowadząc działalność może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów nakłady związane z usunięciem kolizji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nakładów poniesionych na usunięcie kolizji jako koszty pośrednie, ponieważ istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowania albo zabezpieczenia źródła ich uzyskania.

Generalnie w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm., dalej: „ustawa”), koszty uzyskania przychodów są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Z powołanego przepisu nie wynika jakie konkretne wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodów musi być racjonalny i gospodarczo uzasadniony oraz spełniać łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony,
  • musi zostać pokryty z zasobów majątkowych Spółki,
  • pozostaje w związku z prowadzoną działalnością,
  • jest definitywny (rzeczywisty),
  • wartość wydatku nie została Spółce zwrócona,
  • został właściwie udokumentowany,
  • został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Przedmiotowe wydatki dotyczą całokształtu działalności Spółki, które wpływają w sposób pośredni na przychody, zatem Spółka zaksięguje powyższe nakłady jako koszty pośrednie w dacie ich faktycznego poniesienia (pozostałe koszty operacyjne).

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy (koszty uzyskania przychodów – przypis Organu) inne niż, koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie poniesienia.

Właścicielem urządzeń elektroenergetycznych jest Przedsiębiorstwo Energetyczne, zatem przebudowa linii napowietrznej nie będzie stanowiła środka trwałego w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Spółka nie zawarła umów cywilno-prawnych z właścicielem urządzeń na używanie urządzeń energetycznych w prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym nie może zakwalifikować poniesionych nakładów do inwestycji w obcym środku trwałym.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, kosztem uzyskania przychodu są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.


Zgodnie z art. 16a ust. 1 powyżej cytowanej ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 16a ust. 2 ww. ustawy amortyzacji podlegają, również z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania:

  1. przyjęte do używania inwestycje w obcych środka trwałych, zwane dalej „inwestycjami w obcych środkach trwałych”,
  2. budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,
  3. składniki majątku, wymienione w ust. 1, niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1, zawartej z właścicielem lub współwłaścicielem tych składników - jeżeli zgodnie z przepisami rozdziału 4a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający

-zwane także środkami trwałymi.

Mając na uwadze powyższe, Spółka zakwalifikuje do pośrednich kosztów uzyskania przychodów nakłady poniesione na usunięcie kolizji kablowej, w momencie ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, że z dniem 1 stycznia 2018 r. zmianie uległo brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406). Zgodnie z obowiązującym brzmieniem tego przepisu, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Powyższa zmiana nie ma jednakże wpływu na ocenę istoty przedstawionego przez Wnioskodawcę stanowiska w sprawie.

Do wniosku dołączono dokument źródłowy. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj