Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.248.2020.2.AM
z 24 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2020 r. (data wpływu 26 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem Strony z dnia 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 7 sierpnia 2020 r. ) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 23 lipca 2020 r. znak sprawy 0114 KDIP4 1.4012.248.2020.1.AM (skutecznie doręczone w dniu 27 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • obniżenia obrotu z tytułu udzielonego rabatu – jest prawidłowe;
  • dokumentowania fakturą korygującą wystawioną zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy, rabatu za okresy miesięczne – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia obrotu z tytułu udzielonego rabatu oraz dokumentowania fakturą korygującą wystawioną zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy, rabatu za okresy miesięczne.


We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe:


  1. A Sp. z o. o. z siedzibą w (…) (dalej jako: „Wnioskodawca”) prowadzi dwa typy sprzedaży sprzętu (komputery i monitory dalej: „Sprzęt”), znajdującego się w ofercie Wnioskodawca (dalej: „Typy Sprzedaży”):
    1. Sprzedaż typowego Sprzętu, który sprzedawany jest na podstawie cennika (dalej: „Sprzedaż Typowa”),
    2. Sprzedaż komponentów do konfiguracji typowych modeli serwerów pod określone projekty - dla tej części sprzedaży ceny sprzedaży ustalane są indywidualnie (dalej: „Sprzedaż Komponentów”).
  2. Każdy z Typów Sprzedaży z założenia obejmuje swoim zakresem inny rodzaj Sprzętu.
  3. W każdym z Typów Sprzedaży w sposób odmienny ustalone są zasady udzielania rabatów. Zasady te są następujące:
    1. W przypadku Sprzedaży Typowej rabat i jego wysokość, co do zasady, wynika z ogłoszonej przez Wnioskodawcę promocji, która ma na celu przyspieszenie rotacji urządzeń znajdujących się w magazynie Wnioskodawcy oraz prowadzić ma do zwiększenia sprzedaży danych modeli Sprzętu. Promocje te ogłaszane są na poszczególne modele Sprzętów, są stałe w okresie danej promocji.
    2. W przypadku Sprzedaży Komponentów, nabywca przy każdorazowym zakupie ustala z Wnioskodawcą wartość rabatu/opustu, jaki może w odniesieniu do danej sprzedaży otrzymać. Udzielenie takiego rabatu i jego wysokość odbywa się na etapie negocjowania ceny i ma na celu dostosowanie ceny skonfigurowanego Sprzętu do poziomu ceny rynkowej danej konfiguracji, tak aby była ona atrakcyjna/konkurencyjna, z zachowaniem oczywiście poziomów marżowych ustalonych u Wnioskodawcy.
  4. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż Sprzętu za pośrednictwem Dystrybutorów tj. podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, w ramach której dokonują one dalszej odsprzedaży zakupionych w Wnioskodawca Towarów (dalej: „Dystrybutorzy”).
  5. Dystrybutorzy przekazują do Wnioskodawca, w formie cyklicznie opracowywanych raportów informacje o dokonanych transakcjach (sprzedaży Sprzętu) na rzecz ostatecznych odbiorców, w ramach poszczególnych Typów Sprzedaży, w postaci tzw. claimów (dalej: „Claim”).
  6. Obecnie Wnioskodawca udziela Dystrybutorom rabatów w cenie sprzedaży Sprzętu, w odniesieniu do poszczególnych Typów Sprzedaży i sprzedawanych w ich ramach modeli Sprzętu, poprzez wystawienie faktury korygującej do faktury dokumentującej sprzedaż Sprzętu w ramach danego Typu Sprzedaży, przy uwzględnieniu zasad rabatowania, dotyczących danego Typu Sprzedaży (tj. Sprzedaży Typowej lub Sprzedaży Komponentów).
  7. Wnioskodawca chciałoby obecnie zmienić zasady rabatowania w ten sposób, że Dystrybutorowi przyznawany byłby jeden rodzaj rabatu transakcyjnego w odniesieniu do wszystkich transakcji sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawca na rzecz Dystrybutora w danym miesiącu, niezależnie od tego, w ramach którego z Typów Sprzedaży miała ona miejsce (dalej: Rabat Miesięczny). Rabat Miesięczny udzielany byłby w stosunku do wszystkich transakcji sprzedaży, jakiej Wnioskodawca dokonało na rzecz Dystrybutora w danym miesiącu, a nie w odniesieniu do ceny zakupu poszczególnych modeli Sprzętu, objętych składanymi w danym miesiącu Claimami. Zakup modeli Sprzętu objętych promocją/związanych z prawem do ustalenia indywidualnego rabatu, wyszczególnionych w Claimie, dawałby tylko prawo do otrzymania Rabatu Miesięcznego w określonej wysokości, w stosunku do całości sprzedaży dokonanej na rzecz Dystrybutora w danym miesiącu, bez względu na to, czy sprzedaż przez Wnioskodawca towarów wykazanych w Claimach, uprawniająca do uzyskania rabatu transakcyjnego w miesiącu, w którym Claim jest składany, miała miejsce w danym miesiącu, czy też w miesiącach wcześniejszych.
  8. Nowe zasady rabatowania wynikałyby z umowy łączącej Wnioskodawcę i Dystrybutora.
  9. W następstwie stosowania opisanych w pkt 7 powyżej zasad rabatowania, Wnioskodawca chciałoby obniżyć obrót za miesiąc, w którym udzielany jest Rabat Miesięczny, na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa o VAT”) oraz zastosować uproszczenie w wystawianej fakturze korygującej, o jakim mowa w art. 106j pkt 3 Ustawy o VAT - Faktura korygująca w poz. przedmiot faktury korekty miałaby wskazane „udzielenie rabatu transakcyjnego do dostaw za miesiąc [...] 2020”, a do niej dołączony byłby załącznik w postaci wszystkich faktur wystawionych na rzecz danego Dystrybutora, w korygowanym okresie tj. w miesiącu w którym Claim został złożony Wnioskodawcy przez Dystrybutora i w następstwie tegoż został Dystrybutorowi udzielony Rabat Miesięczny.


W związku z faktem, iż takie rozwiązanie jest dla Wnioskodawcy rozwiązaniem nowym, Wnioskodawca chciałoby mieć pewność, iż opisany powyżej Rabat Miesięczny może być uznany za rabat, powodujący obniżenie obrotu, o którym mowa w art. 29a ust. 10 Ustawy o VAT w miesiącu jego przyznania, a jego udzielenie może być dokumentowane fakturą korygującą, wystawioną w trybie art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT.


Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 3 sierpnia 2020 uzupełnił informacje zawarte we wniosku wskazując że:

  1. Rabat Miesięczny należny danemu Dystrybutorowi ustalany będzie jako suma wszystkich rabatów, zawartych we wszystkich, złożonych przez Dystrybutora W danym miesiącu, „Claimach”:
    1. rabatów dotyczących sprzedaży produktów promocyjnych – Wnioskodawca wskazuje, iż używane pojęcie „Claim” oznacza rabat należny z tytułu sprzedaży ostatecznemu odbiorcy produktów zakupionych przez Dystrybutora u Wnioskodawcy, ustalany jako iloczyn ilości sprzedanych produktów objętych promocją i wartość jednostkowej obniżenia ceny w ramach ogłoszonego w dacie zakupu u Wnioskodawcy cennika promocyjnego;
    2. rabatów udzielonych do sprzedaży projektowej – Wnioskodawca wskazuje, iż w tym przypadku wysokość Claimu to wartość rabatu ustalana indywidualnie z Dystrybutorem przez handlowca Wnioskodawca, w oparciu o warunki ustalone przez Wnioskodawcę z kontrahentem Wnioskodawca.
    Po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego (tj. miesiąca lub kwartału) Dystrybutor przysyłać będzie Wnioskodawcy raport dotyczący sprzedaży produktów, dokonanej przez siebie na rzecz ostatecznego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym, którego raport dotyczy (dalej: Raport) wraz z zestawieniem kwoty rabatów należnych mu z tytułu dokonania tej sprzedaży, zgodnie z cennikiem/ustaleniami z handlowcem Wnioskodawca.
    Wykazana w Raporcie suma wszystkich należnych Dystrybutorowi, zgodnie ze złożonymi Claimami rabatów, stanowić będzie wysokość Rabatu Miesięcznego, jaki zostanie udzielony Dystrybutorowi przez Wnioskodawcę, w stosunku do ceny sprzedaży wszystkich produktów, zakupionych przez Dystrybutora w miesiącu/kwartale, w którym Raport, zawierający Claimy zostanie złożony, a nie w stosunku do cen zakupów produktów, których Raport dotyczy (w raporcie mogą jednak znajdować się także produkty zakupione w miesiącu, którego Raport dotyczy i wówczas także w stosunku do ceny zakupu tych produktów Rabat Miesięczny będzie udzielany).
  2. Będzie istniał jeden wzór umowy określający model kalkulowania Rabatów Miesięcznych. Warunki przyznania rabatu będą takie same dla każdego z Dystrybutorów.
  3. Rabat Miesięczny stanowić będzie, suma wykazanych w Raportach, składanych za dany okres rozliczeniowy Claimów (czyli należnych zgodnie z cennikiem/ustaleniami rabatów):
    1. należnych Dystrybutorowi zgodnie z cennikiem rabatów dla sprzedaży produktów promocyjnych,
    2. należnych Dystrybutorowi, zgodnie z ustaleniami z handlowcem Wnioskodawca, rabatów dla sprzedaży projektowej,

      - szczegółowe zasady udzielania Rabatu Miesięcznego opisane zostały powyżej.
  4. Rabat Miesięczny będzie uzależniony od dokonania przez Dystrybutora na rzecz ostatecznego odbiorcy, sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym (np. miesiąc/kwartał) produktów ujętych w cenniku produktów promocyjnych oraz produktów wchodzących w skład tzw. sprzedaży projektowej - przy czym obowiązujący będzie stan na datę dokonania zakupu produktów u Wnioskodawcy, a nie stan obowiązujący na datę dokonania sprzedaży produktów przez Dystrybutora na rzecz ostatecznego odbiorcy i wykazania tej sprzedaży w Raporcie i Claimie.
    Zarówno lista produktów objętych cennikiem promocyjnym, jak również finalna lista produktów wchodzących w skład sprzedaży projektowej jest zmienna, jest to uzależnione od potrzeb i możliwości rynkowych i finalnie może obejmować mniejszą lub większą część produktów znajdujących się w portfolio Spółki.
    Natomiast, jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, Rabat Miesięczny ustalony w sposób opisany powyżej, czyli jako: suma rabatów należnych, z uwagi na dokonanie w danym miesiącu/kwartale sprzedaży na rzecz ostatecznego odbiorcy, zgodnie z cennikiem/ustalonych z handlowcem - udzielany byłby w stosunku do ceny sprzedaży wszystkich produktów zakupionych przez Dystrybutora w Wnioskodawca w danym miesiącu/kwartale, w którym zostanie złożony Raport i wykazane w nim Claimy (niezależnie od tego, w którym miesiącu zostały przez Dystrybutora zakupione u Wnioskodawcy produkty, których dotyczą złożone w danym miesiącu Claimy).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy opisany powyżej Rabat Miesięczny skutkuje obniżeniem obrotu w trybie art. 29a ust. 10, w miesiącu, którego będzie dotyczył?
  2. Czy opisany powyżej Rabat Miesięczny może być dokumentowany fakturą korygującą wystawioną w trybie art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. Opisany Rabat Miesięczny, polegający na obniżeniu ceny Sprzętu zakupionego w danym miesiącu z uwagi na sprzedaż określonych modeli Sprzętu ostatecznym odbiorcom dokonaną także we wcześniejszych okresach, ale zaraportowaną w danym miesiącu, stanowi rabat, o którym mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 „Ustawy o VAT”, który skutkuje obniżeniem obrotu w miesiącu, którego Rabat Miesięczny dotyczy o kwotę Rabatu Miesięcznego.
  2. Udzielenie Rabatu Miesięcznego może być dokumentowane fakturą korygującą wystawioną w trybie art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT.

Uzasadnienie


Ad 1


Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 1 Ustawy VAT „Podstawą opodatkowania z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej (...)”.


Artykuł 29a ust. 10 stanowi jednak iż: „Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się m in. o: 1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen”.


Przepis przewiduje więc przypadki, w których podstawa opodatkowania ulega obniżeniu. Omawiana regulacja związana jest z sytuacjami, w których po dokonaniu czynności opodatkowanej, dla której została już określona podstawa opodatkowania, strony uzgodniły obniżenie ceny lub też obniżenie to jest efektem jednostronnej decyzji podatnika, który dokonał dostawy towarów lub wykonał usługę (art. 29a ust. 10 pkt 1).


Artykuł 29a ust. 10 oparty jest na regulacji art. 90 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, który przewiduje, że: „1) w przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie”.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 29a ust. 10 Ustawy o VAT, podstawę opodatkowania obniża się między innymi o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen. Ustawa o VAT nie zawiera definicji używanych w tym przepisie określeń „opustów i obniżek cen”.


Wobec zatem braku definicji pojęć „opust” i „obniżka” w przepisach podatkowych, dokonując ich interpretacji należy posiłkować się przede wszystkim wykładnią językową. Zgodnie z definicjami pojęć „opust” i „obniżka” zamieszczonymi w Słowniku języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/), opust to „zniżka ceny kupna, przyznawana przy zakupach hurtowych”, a „obniżka” to po prostu „zmniejszenie się cen kosztów (...)”. Zgodnie zaś z definicją zawartą w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str. 303) „bonifikata” - to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Natomiast zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”.


Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego „opust” to „zniżka ceny kupna, przyznawana przy zakupach hurtowych”, zaś niektóre słowniki uznają opust za synonim rabatu. Jeśli natomiast wziąć pod uwagę, że rabat jest definiowany jako „obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę; też: ta kwota”, to trzeba stwierdzić, że pojęcie obniżki ceny także odpowiada pojęciu rabatu. Zatem rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru. Pojęcie opustu, czy też obniżki ceny generalnie odpowiada więc pojęciu rabatu, które było używane w przepisach wcześniej obowiązującego art. 29 ustawy o VAT.


W wyroku z 30 lipca 2013 r. (III SA/Wa 377/13, LEX nr 1383416) WSA w Warszawie słusznie wskazał, że o charakterze obniżki nie decyduje jej nazwa.


Rabaty (opusty, obniżki ceny) udzielane przez podatnika mogą przybierać różną formę i de facto wyłącznie od woli stron będzie wynikał ich kształt tj. w jakiej sytuacji, przy spełnieniu jakich warunków rabat, powodujący obniżenie ceny może zostać udzielony.


Zatem, uzasadnione jest stanowisko, iż Rabat Miesięczny mieści się w pojęciu „opust i obniżka ceny” używanym w art. 29a ust. 10 Ustawy o VAT.


W przeciwieństwie do regulacji VATu z 1993 r. obowiązującej przed 1 maja 2004 r. obecnie obowiązująca ustawa nie wprowadza żadnych ograniczeń czasowych udzielania rabatów obniżających podstawę opodatkowania. W przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego przed 1 maja 2004 r., ustawodawca nie uzależnia obecnie prawa do zmniejszenia obrotu od upływu czasu między czynnością, a udzieleniem rabatu (poprzednio rabaty pomniejszały obrót tylko wówczas, gdy zostały przyznane w ciągu roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi). W związku z tym, że ustawodawca nie ustanawia żadnego innego terminu, należy uznać, że udzielone rabaty (opusty, obniżki ceny) zmniejszają obrót praktycznie zawsze, jeśli tylko są odpowiednio udokumentowane.


Zatem prawnie dopuszczalne jest obniżenie obrotu w danym miesiącu o rabat udzielony w odniesieniu do całości sprzedaży dokonanej w danym miesiącu na rzecz jednego Odbiorcy, w sytuacji gdy podstawą faktyczną jego udzielenia jest zakup tylko określonych towarów, dokonany w różnych okresach, ale zaraportowany w danym miesiącu, przy założeniu, że takie zasady rabatowania ustalone będą w umowie łączącej strony.


W świetle powyższego uzasadnione jest stanowisko, iż opisany w stanie faktycznym Rabat Miesięczny spełnia wymogi opisane w art. 29a ust. 10 Ustawy o VAT i może być podstawą do obniżenia obrotu zgodnie z treścią tego przepisu, w miesiącu którego będzie, zgodnie z zasadami umownymi, dotyczył - oczywiście przy spełnieniu się dodatkowego warunku z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, zgodnie z którym, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę.


Ad 2


Jak wynika z art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na podstawie art. 106j ust. 1 Ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury: udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 Ustawy o VAT, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
  4. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub i usługi objętych korektą;
  6. przyczynę korekty;
  7. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  8. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Przepis art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT stanowi jednak, że w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonywanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Należy zauważyć, że regulacja zawarta w art. 106j ust. 2 ustawy, przewiduje możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych jakie taka faktura powinna zawierać. A zatem, Wnioskodawca może udokumentować udzielony rabat handlowy od całości sprzedaży na rzecz kontrahenta, poprzez wystawienie zbiorczej faktury korygującej do wszystkich faktur dotyczących danego okresu rozliczeniowego.


Skoro zatem Rabat Miesięczny, zgodnie z umownymi zasadami jego przyznawania, polegać ma na udzieleniu obniżki w cenie wszystkich zakupionych w danym miesiącu Sprzętów, to może być dokumentowany fakturą korygującą, wystawioną w sposób zdefiniowany w art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe w zakresie obniżenia obrotu z tytułu udzielonego rabatu;
  • nieprawidłowe w zakresie dokumentowania fakturą korygującą wystawioną zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy, rabatu za okresy miesięczne.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Podstawa opodatkowania – w świetle art. 29a ust. 7 ustawy – nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Na mocy art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.


W myśl art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.


Zgodnie z art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.


Z przytoczonych powyżej przepisów wynika przede wszystkim, że podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Przepisy ustawy nie definiują pojęcia „rabat”. Zatem, pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową.


Zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Rozróżnia się przy tym rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.


Uregulowania krajowej ustawy mają swoje odzwierciedlenie w przepisach wspólnotowych i są konsekwencją przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. I tak, art. 29a ustawy stanowi odniesienie do przepisu art. 79 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, z późn. zm, dalej: Dyrektywy 2006/112/WE), zgodnie z którym podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów:

  1. obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnionych w momencie transakcji;
  3. kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c), i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.


Dyrektywa 2006/112/WE w art. 73 oraz art. 90 ust. 1 określa podstawę opodatkowania, przewidując uprawnienia do jej obniżenia w przypadku, faktycznego zmniejszenia obrotu.


W myśl art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE, w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.


Jak stanowi art. 90 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE w przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie.


Konstrukcja podstawy opodatkowania oparta jest bowiem na założeniu proporcjonalności podatku VAT do ceny towarów i usług. W efekcie, każda transakcja podlega podatkowi VAT obliczonemu od rzeczywistej ceny towarów lub usług według stawki, jaka ma zastosowanie do takich towarów i usług. Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE wskazują, że zasada proporcjonalności obowiązuje również w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku rabatów, opustów lub obniżek cen. Ponadto, powyższe dotyczy anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy. Oznacza to, że podatek VAT należny powinien być, co do zasady, proporcjonalny do ceny faktycznej pobranej przez dany podmiot.


Ponadto, należy mieć na uwadze, że konstrukcja podstawy opodatkowania jest wyrazem zasady neutralności podatku VAT. Oznacza ona, że ekonomicznego ciężaru podatku VAT nie powinny ponosić podmioty niebędące ostatecznymi odbiorcami towarów lub usług. W konsekwencji, po obniżeniu ceny transakcyjnej powinno następować proporcjonalne obniżenie podstawy opodatkowania.


Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura powinna zawierać m.in.:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.


W myśl art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

˗ podatnik wystawia fakturę korygującą.


Faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji (art. 106j ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).


W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą (art. 106j ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług).

Jeżeli udzielenie rabatu ma miejsce po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia podstawy opodatkowania (rabat potransakcyjny), wówczas czynność ta wymaga wystawienia faktury korygującej zmniejszającej wartość towarów, zgodnie z art. 106j ustawy. Jednakże możliwe jest wystawienie faktury korygującej wyłącznie w sytuacji udzielenia rabatu bezpośredniemu nabywcy towarów i usług.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi dwa typy sprzedaży sprzętu (komputery i monitory - Sprzęt), znajdującego się w ofercie Wnioskodawcy (Typy Sprzedaży):

  1. Sprzedaż typowego Sprzętu, który sprzedawany jest na podstawie cennika (dalej: „Sprzedaż Typowa”),
  2. Sprzedaż komponentów do konfiguracji typowych modeli serwerów pod określone projekty - dla tej części sprzedaży, ceny sprzedaży ustalane są indywidualnie (dalej: „Sprzedaż Komponentów”).

Każdy z Typów Sprzedaży z założenia obejmuje swoim zakresem inny rodzaj Sprzętu.


W każdym z Typów Sprzedaży w sposób odmienny ustalone są zasady udzielania rabatów. Zasady te są następujące:

  1. W przypadku Sprzedaży Typowej rabat i jego wysokość, co do zasady, wynika z ogłoszonej przez Wnioskodawcę promocji, która ma na celu przyspieszenie rotacji urządzeń znajdujących się w magazynie Wnioskodawca oraz prowadzić ma do zwiększenia sprzedaży danych modeli Sprzętu. Promocje te ogłaszane są na poszczególne modele Sprzętów, są stałe w okresie danej promocji.
  2. W przypadku Sprzedaży Komponentów, nabywca przy każdorazowym zakupie ustala z Wnioskodawcą wartość rabatu/opustu, jaki może w odniesieniu do danej sprzedaży otrzymać. Udzielenie takiego rabatu i jego wysokość odbywa się na etapie negocjowania ceny i ma na celu dostosowanie ceny skonfigurowanego Sprzętu do poziomu ceny rynkowej danej konfiguracji, tak aby była ona atrakcyjna/konkurencyjna, z zachowaniem oczywiście poziomów marżowych ustalonych z Wnioskodawcą.

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż Sprzętu za pośrednictwem Dystrybutorów tj. podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, w ramach której dokonują oni dalszej odsprzedaży zakupionych u Wnioskodawcy Towarów.


Dystrybutorzy przekazują do Wnioskodawcy, w formie cyklicznie opracowywanych raportów informacje o dokonanych transakcjach (sprzedaży Sprzętu) na rzecz ostatecznych odbiorców, w ramach poszczególnych Typów Sprzedaży, w postaci tzw. claimów (Claim).


Obecnie Wnioskodawca udziela Dystrybutorom rabatów w cenie sprzedaży Sprzętu, w odniesieniu do poszczególnych Typów Sprzedaży i sprzedawanych w ich ramach modeli Sprzętu, poprzez wystawienie faktury korygującej do faktury dokumentującej sprzedaż Sprzętu w ramach danego Typu Sprzedaży, przy uwzględnieniu zasad rabatowania, dotyczących danego Typu Sprzedaży (tj. Sprzedaży Typowej lub Sprzedaży Komponentów).


Wnioskodawca chciałby obecnie zmienić zasady rabatowania w ten sposób, że Dystrybutorowi przyznawany byłby jeden rodzaj rabatu transakcyjnego w odniesieniu do wszystkich transakcji sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz Dystrybutora w danym miesiącu, niezależnie od tego, w ramach którego z Typów Sprzedaży miała ona miejsce (Rabat Miesięczny). Rabat Miesięczny udzielany byłby w stosunku do wszystkich transakcji sprzedaży, jakiej Wnioskodawca dokonał na rzecz Dystrybutora w danym miesiącu, a nie w odniesieniu do ceny zakupu poszczególnych modeli Sprzętu, objętych składanymi w danym miesiącu Claimami. Zakup modeli Sprzętu objętych promocją/związanych z prawem do ustalenia indywidualnego rabatu, wyszczególnionych w Claimie, dawałby tylko prawo do otrzymania Rabatu Miesięcznego w określonej wysokości, w stosunku do całości sprzedaży dokonanej na rzecz Dystrybutora w danym miesiącu, bez względu na to, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę towarów wykazanych w Claimach, uprawniająca do uzyskania rabatu transakcyjnego w miesiącu, w którym Claim jest składany, miała miejsce w danym miesiącu czy też w miesiącach wcześniejszych.


Nowe zasady rabatowania wynikałyby z umowy łączącej Wnioskodawcę i Dystrybutora. Będzie istniał jeden wzór umowy określający model kalkulowania Rabatów Miesięcznych. Warunki przyznania rabatu będą takie same dla każdego z Dystrybutorów.


Rabat Miesięczny należny danemu Dystrybutorowi ustalany będzie jako suma wszystkich rabatów, zawartych we wszystkich, złożonych przez Dystrybutora W danym miesiącu, „Claimach”:

  1. rabatów dotyczących sprzedaży produktów promocyjnych - używane pojęcie „Claim” oznacza rabat należny z tytułu sprzedaży ostatecznemu odbiorcy produktów zakupionych przez Dystrybutora u Wnioskodawcy, ustalany jako iloczyn ilości sprzedanych produktów objętych promocją i wartość jednostkowej obniżenia ceny w ramach ogłoszonego w dacie zakupu u Wnioskodawcy cennika promocyjnego;
  2. rabatów udzielonych do sprzedaży projektowej - w tym przypadku wysokość Claimu to wartość rabatu ustalana indywidualnie z Dystrybutorem przez handlowca Wnioskodawca, w oparciu o warunki ustalone przez Wnioskodawca z kontrahentem Wnioskodawcy.

Po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego (tj. miesiąca lub kwartału) Dystrybutor przysyłać będzie Wnioskodawca raport dotyczący sprzedaży produktów, dokonanej przez siebie na rzecz ostatecznego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym, którego raport dotyczy (dalej: Raport) wraz z zestawieniem kwoty rabatów należnych mu z tytułu dokonania tej sprzedaży, zgodnie z cennikiem/ustaleniami z handlowcem Wnioskodawca.


Wykazana w Raporcie suma wszystkich należnych Dystrybutorowi, zgodnie ze złożonymi Claimami rabatów, stanowić będzie wysokość Rabatu Miesięcznego, jaki zostanie udzielony Dystrybutorowi przez Wnioskodawca, w stosunku do ceny sprzedaży wszystkich produktów, zakupionych przez Dystrybutora w miesiącu/kwartale, w którym Raport, zawierający Claimy zostanie złożony, a nie w stosunku do cen zakupów produktów, których Raport dotyczy (w raporcie mogą jednak znajdować się także produkty zakupione w miesiącu, którego Raport dotyczy i wówczas także w stosunku do ceny zakupu tych produktów Rabat Miesięczny będzie udzielany).


Rabat Miesięczny stanowić będzie, suma wykazanych w Raportach, składanych za dany okres rozliczeniowy Claimów (czyli należnych zgodnie z cennikiem/ustaleniami rabatów):

  1. należnych Dystrybutorowi zgodnie z cennikiem rabatów dla sprzedaży produktów promocyjnych;
  2. należnych Dystrybutorowi, zgodnie z ustaleniami z handlowcem Wnioskodawca, rabatów dla sprzedaży projektowej.

Rabat Miesięczny będzie uzależniony od dokonania przez Dystrybutora na rzecz ostatecznego odbiorcy, sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym (np. miesiąc/kwartał) produktów ujętych w cenniku produktów promocyjnych oraz produktów wchodzących w skład tzw. sprzedaży projektowej – przy czym obowiązujący będzie stan na datę dokonania zakupu produktów w Wnioskodawca, a nie stan obowiązujący na datę dokonania sprzedaży produktów przez Dystrybutora na rzecz ostatecznego odbiorcy i wykazania tej sprzedaży w Raporcie i Claim’ie.


Zarówno lista produktów objętych cennikiem promocyjnym, jak również finalna lista produktów wchodzących w skład sprzedaży projektowej jest zmienna, jest to uzależnione od potrzeb i możliwości rynkowych i finalnie może obejmować mniejszą lub większą część produktów znajdujących się w portfolio Spółki.


Rabat Miesięczny ustalony w sposób opisany powyżej, czyli jako: suma rabatów należnych, z uwagi na dokonanie w danym miesiącu/kwartale sprzedaży na rzecz ostatecznego odbiorcy, zgodnie z cennikiem/ustalonych z handlowcem - udzielany byłby w stosunku do ceny sprzedaży wszystkich produktów zakupionych przez Dystrybutora u Wnioskodawcy w danym miesiącu/kwartale, w którym zostanie złożony Raport i wykazane w nim Claimy (niezależnie od tego, w którym miesiącu zostały przez Dystrybutora zakupione u Wnioskodawcy produkty, których dotyczą złożone w danym miesiącu Claimy).


W następstwie stosowania opisanych powyżej zasad rabatowania, Wnioskodawca chciałby obniżyć obrót za miesiąc, w którym udzielany jest Rabat Miesięczny, na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa o VAT”) oraz zastosować uproszczenie w wystawianej fakturze korygującej, o jakim mowa w art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT - Faktura korygująca w poz. przedmiot faktury korekty miałaby wskazane „udzielenie rabatu transakcyjnego do dostaw za miesiąc [...] 2020”, a do niej dołączony byłby załącznik w postaci wszystkich faktur wystawionych na rzecz danego Dystrybutora, w korygowanym okresie tj. w miesiącu, w którym Claim został złożony Wnioskodawcy przez Dystrybutora i w następstwie tegoż został Dystrybutorowi udzielony Rabat Miesięczny.


Ad 1


Wnioskodawca ma wątpliwości, czy opisany powyżej Rabat Miesięczny skutkuje obniżeniem obrotu w trybie art. 29a ust. 10 ustawy, w miesiącu, którego będzie dotyczył.


Z przytoczonego art. 29a ust. 10 ustawy wynika, że podstawę opodatkowania obniża się m.in. o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.


Jak wskazano również powyżej rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi.


Należy przy tym wskazać, że rzeczywisty obrót gospodarczy powinien mieć odzwierciedlenie w prowadzonej dokumentacji. Do obowiązków uczestników obrotu gospodarczego należy uwiarygodnienie dokonanych transakcji. Wnioskodawca udzielający rabatu powinien posiadać dla celów dowodowych dokumenty świadczące o udzielonym rabacie dla danego odbiorcy.

Z okoliczności sprawy wynika, że nowe zasady rabatowania wynikałyby z umowy łączącej Wnioskodawcę i Dystrybutora. Będzie istniał jeden wzór umowy określający model kalkulowania Rabatów Miesięcznych. Warunki przyznania rabatu będą takie same dla każdego z Dystrybutorów.


Rabat Miesięczny stanowić będzie, suma wykazanych w Raportach, składanych za dany okres rozliczeniowy Claimów (czyli należnych zgodnie z cennikiem/ustaleniami rabatów):

  1. należnych Dystrybutorowi zgodnie z cennikiem rabatów dla sprzedaży produktów promocyjnych;
  2. należnych Dystrybutorowi, zgodnie z ustaleniami z handlowcem Wnioskodawca, rabatów dla sprzedaży projektowej.

Tym samym w świetle powołanej definicji rabatu, należy uznać że w opisanym przypadku będziemy mieli do czynienia z pomniejszeniem czyli odstępstwem od ustalonej ceny towarów. W tej sytuacji udzielone rabaty stanowią obniżkę ceny, o której mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT i Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT należnego o kwoty przyznanych rabatów.


W przypadku gdy po wystawieniu faktury dokumentującej daną sprzedaż udzielono opustów lub obniżek cen podatnik obowiązany jest wystawić fakturę korygującą.


Wnioskodawca wskazał, że zamierza dokonać obniżenia podstawy opodatkowania o udzielone rabaty dokumentując ich udzielnie na rzecz Dystrybutorów wystawionymi zbiorczymi fakturami korygującymi.


W celu ujęcia wystawionych zbiorczych faktur korygujących w rozliczeniach VAT Wnioskodawcy wymagane będzie posiadanie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę (Dystrybutora). Obowiązek ten wynika z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, zgodnie z którym, jak wskazano powyżej obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.


Dodatkowo, dla ujęcia zbiorczych faktur korygujących w rozliczeniach Wnioskodawcy możliwe będzie zastosowanie art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym ujęcie faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania jest również możliwe, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. W takiej sytuacji, według art. 29a ust. 16 ustawy o VAT, obniżenie podstawy opodatkowania może nastąpić nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy.


Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy w związku z zadanym pytaniem numer 1 należało uznać je jako prawidłowe.


Ad 2


Wnioskodawca ma także wątpliwości, czy przedstawiony w opisie sprawy Rabat Miesięczny może być dokumentowany fakturą korygująca wystawioną w trybie art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że z brzmienia przedstawionych wyżej regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego (co jest wynikiem zdarzeń wymienionych w art. 106j ust. 1 ustawy) muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą.

Przepisy nie ograniczają możliwości wystawiania faktur zbiorczych w myśl art. 106j ust. 3 ustawy, tylko do przypadków, kiedy zmiana ceny (jej zmniejszenie) dotyczy wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. W pozostałych przypadkach również można wystawiać zbiorcze faktury korygujące, ale te muszą zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy.


Jak wskazał Wnioskodawca Rabat Miesięczny należny danemu Dystrybutorowi ustalany będzie jako suma wszystkich rabatów, zawartych we wszystkich, złożonych przez Dystrybutora W danym miesiącu, „Claimach”:

  1. rabatów dotyczących sprzedaży produktów promocyjnych - używane pojęcie „Claim” oznacza rabat należny z tytułu sprzedaży ostatecznemu odbiorcy produktów zakupionych przez Dystrybutora u Wnioskodawcy, ustalany jako iloczyn ilości sprzedanych produktów objętych promocją i wartość jednostkowej obniżenia ceny w ramach ogłoszonego w dacie zakupu u Wnioskodawca cennika promocyjnego,
  2. rabatów udzielonych do sprzedaży projektowej - w tym przypadku wysokość Claimu to wartość rabatu ustalana indywidualnie z Dystrybutorem przez handlowca Wnioskodawcy, w oparciu o warunki ustalone przez Wnioskodawcą z kontrahentem Wnioskodawcy.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca zamierza udzielić rabatu po transakcji Dystrybutorom, z którymi uprzednio zawrze umowę.


Należy podkreślić, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur, a celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.


Skoro zakup modeli Sprzętu objętych promocją związanych z prawem do ustalenia indywidualnego rabatu, wyszczególnionych w Claimie, dawałby tylko prawo do otrzymania Rabatu Miesięcznego w określonej wysokości nie można uznać, że rabat ten będzie odnosił się do wszystkich transakcji sprzedaży, jakich Wnioskodawca dokonał na rzecz Dystrybutora w danym miesiącu.

Rabat ten nie będzie zatem dotyczył wszystkich dostaw towarów na rzecz danego Dystrybutora w danym okresie, ale będzie odnosił się jedynie do dostaw określonych towarów objętych promocją.


Tym samym, jeśli promocja dotyczyć będzie określonych modeli towarów zasadne będzie korygowanie wyłącznie faktur dotyczących tych towarów a nie wszystkich transakcji sprzedaży, jakich Wnioskodawca dokonał na rzecz Dystrybutora.


Z powyższych względów, tj. z uwagi na okoliczność, że zmiana ceny dotyczyć będzie jedynie części dostaw towarów z danego okresu (jedynie dostaw określonych towarów lub grup towarów) Wnioskodawca nie będzie miał możliwości wystawienia zbiorczej faktury korygującej na podstawie art. 106j ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.


Powołane powyżej przepisy ustawy nie odnoszą się wprost do zagadnienia możliwości wystawiania zbiorczej faktury korygującej innej niż określonej w art. 106j ust. 3 ustawy. Przepisy te nie wyłączają jednak możliwości jej wystawiania. Dlatego też należy przyjąć, że nie ma przeszkód, aby wystawiać zbiorczą fakturę korygującą do co najmniej kilku faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż na rzecz jednego odbiorcy. Zatem, w przypadku np. udzielenia rabatu w odniesieniu do wybranych dostaw towarów dla jednego odbiorcy w danym okresie, również można wystawiać zbiorcze faktury korygujące, ale muszą one zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy.


Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca może wystawić jedną (zbiorczą) fakturę korygującą za dany okres z tytułu udzielenia Rabatu Miesięcznego dla danego Dystrybutora, w sytuacji, jednakże gdy nie dotyczy ona wszystkich transakcji dokonanych pomiędzy Spółką oraz tym Dystrybutorem w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy.


Zatem odnosząc się do opisanego zdarzenia przyszłego, korektą nie mogą być objęte faktury, które dotyczą asortymentu nieobjętego rabatem, tym samym w rozpatrywanym przypadku Wnioskodawca do opisanych Rabatów Miesięcznych nie będzie uprawniony do wystawienia faktury korygującej na podstawie art. 106j ust. 3 ustawy o VAT.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać je za nieprawidłowe.


Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu zawartego w opisie sprawy przedstawionym we wniosku, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj