Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.515.2020.2.KR
z 28 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2020 r. (data wpływu 20 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2020 r. (data wpływu 9 sierpnia 2020 r.), oraz pismem z dnia 7 sierpnia 2020 r. (data wpływu 12 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z Wielkiej Brytanii z polisy ubezpieczeniowej na życie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z Wielkiej Brytanii z polisy ubezpieczeniowej na życie.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), w związku z powyższym pismem z dnia 20 lipca 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.515.2020.1.KR, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 20 lipca 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 3 sierpnia 2020 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem nadanym za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 9 sierpnia 2020 r. oraz pismem nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 7 sierpnia 2020 r. (data wpływu 12 sierpnia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest obywatelem polskim, ale w 1996 r. wraz z mężem wyjechała do Wielkiej Brytanii i zamieszkiwała w tym kraju do początku kwietnia 2011 r. W tym czasie Wnioskodawczyni była brytyjskim rezydentem podatkowym. Dnia 7 kwietnia 2011 r. Wnioskodawczyni przeniosła się do Polski i od tego momentu jej miejsce zamieszkania znajduje się w Polsce.

W dniu 12 kwietnia 1999 r. Wnioskodawczyni zawarła polisę ubezpieczeniową na życie (formalnie składało się na nią 20 identycznych polis) z towarzystwem ubezpieczeniowym … z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Wpłacona wówczas przez Wnioskodawczynię składka została zainwestowana w jednostki prowadzonego przez ubezpieczyciela funduszu inwestycyjnego lokującego środki w akcje, nieruchomości oraz instrumenty o stałej stopie zwrotu, jak np. obligacje i bony skarbowe. Celem dywersyfikacji lokowanych środków jest osiągnięcie wysokiej stopy zwrotu przy zapewnieniu ochrony przed nieuniknionymi okresowymi spadkami inwestycji giełdowych.

W dniu 18 lutego 2019 r. polisa została rozwiązana, w wyniku czego Wnioskodawczyni otrzymała zwrot wpłaconej składki oraz zyski wypracowane przez fundusz pomniejszone o koszty jego zarządzania.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że od dnia 7 kwietnia 2011 r. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.).

Zgodnie z wiedzą Wnioskodawczyni ubezpieczenie zawarto na podstawie brytyjskich przepisów i było ono związane z funduszem inwestycyjnym lokującym środki w akcje, nieruchomości oraz instrumenty o stałej stopie zwrotu, jak np. obligacje i bony skarbowe.

Świadczenie z tytułu ubezpieczenia na życie otrzymała w dniu 22 lutego 2019 r.

Ww. świadczenie z tytułu ubezpieczenia na życie wypłacono Wnioskodawczyni z Wielkiej Brytanii. Przelewu dokonano z rachunku towarzystwa ubezpieczeniowego na rachunek Wnioskodawczyni prowadzony w polskim banku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wypłata świadczenia z tytułu ubezpieczenia w części odpowiadającej kwocie wpłaconej składki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy wypłata świadczenia z tytułu ubezpieczenia w części odpowiadającej dochodom osiągniętym przez fundusz inwestycyjny związany z tym ubezpieczeniem podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1, wypłata świadczenia ubezpieczeniowego w części odpowiadającej kwocie wpłaconej składki jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wynika to z tego, że zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PDOF): „wolne od podatku dochodowego są:

  1. kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:
    1. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, (…),
    2. dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15 i 15a.”

W świetle powyższego przepisu zdaniem Wnioskodawczyni otrzymana przez Nią wypłata jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim stanowi zwrot środków wpłaconych na ubezpieczenie z funduszem kapitałowym. Otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota ubezpieczenia nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą ani prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

Z kolei zgodnie z:

  1. art. 24 ust. 15 ustawy o PDOF: „Dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej (…) w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy”,
  2. art. 24 ust. 15a ustawy o PDOF: „Dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia na życie lub dożycie, zawartą na podstawie odrębnych przepisów, w której świadczenie zakładu ubezpieczeń z tytułu dożycia jest:
    1. ustalane na podstawie określonych indeksów lub innych wartości bazowych albo
    2. równe składce ubezpieczeniowej powiększonej o określony w umowie ubezpieczenia wskaźnik
    -jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a składką wpłaconą do zakładu ubezpieczeń.”

Opodatkowaniu może zatem podlegać jedynie nadwyżka wypłaconej kwoty świadczenia ponad wpłaconą składkę.

W odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2 Wnioskodawczyni uważa, że wypłata świadczeń z tytułu ubezpieczenia w części odpowiadającej dochodom osiągniętym przez fundusz kapitałowy związany z tym ubezpieczeniem jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawczyni wynika z tego, że zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o PDOF: „wolne od podatku dochodowego są:

  1. kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:
    1. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, (…),
    2. dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15 i 15a.”

Z kolei zgodnie z art. 24 ust. 15 ustawy o PDOF: „Dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.”

Dochody wymienione w art. 24 ust. 15a ustawy o PDOF wykraczają poza zakres pytania nr 2.

Zgodnie zaś z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PDOF: „Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a: (…) od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (…)”.

Zatem, dochód osiągnięty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, w tym także z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi podlega opodatkowaniu według stawki 19%.

Jednakże według przepisów przejściowych ujętych w art. 52a pkt 3 ustawy o PDOF „1. Zwalnia się od podatku dochodowego: dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5, jeżeli dochody te są wypłacane podatnikowi na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przez podatnika przed dniem 1 grudnia 2001 r.; zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych w związku z przystąpieniem podatnika do programu oszczędzania z funduszem kapitałowym, bez względu na formę tego programu - w zakresie dochodów z tytułu wpłat (wkładów) do funduszu dokonanych począwszy od dnia 1 grudnia 2001 r., z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 58 i 59 (…)”.

Z powyższego przepisu wynika, że zwolnione z podatku są dochody z udziału w funduszach kapitałowych wypłacane podatnikowi na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przez podatnika przed dniem 1 grudnia 2001 r., jeśli wpłat do funduszu dokonano przed dniem 1 grudnia 2001 r. Opodatkowaniu podlegają jedynie dochody z udziału w funduszach kapitałowych osiągnięte z wpłat do funduszy dokonanych począwszy od dnia 1 grudnia 2001 r.

Z uwagi zaś na to, że Wnioskodawczyni zawarła umowę ubezpieczenia oraz wpłaciła składkę ubezpieczeniową dnia 12 kwietnia 1999 r., tj. przed dniem 1 grudnia 2001 r., otrzymane przez Nią świadczenie ubezpieczeniowe w części odpowiadającej dochodom osiągniętym przez fundusz inwestycyjny jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w 1996 r. wraz z mężem wyjechała do Wielkiej Brytanii i zamieszkiwała w tym kraju do początku kwietnia 2011 r., będąc w tym czasie brytyjskim rezydentem podatkowym. W dniu 7 kwietnia 2011 r. Wnioskodawczyni przeniosła się do Polski i od tego momentu jej miejsce zamieszkania znajduje się w Polsce – posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy.

W dniu 12 kwietnia 1999 r. Wnioskodawczyni zawarła polisę ubezpieczeniową na życie z towarzystwem ubezpieczeniowym z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Ww. ubezpieczenie zawarto na podstawie brytyjskich przepisów i było ono związane z funduszem inwestycyjnym. Wpłacona przez Wnioskodawczynię składka została zainwestowana w jednostki prowadzonego przez ubezpieczyciela funduszu inwestycyjnego lokującego środki w akcje, nieruchomości oraz instrumenty o stałej stopie zwrotu, jak np. obligacje i bony skarbowe. W dniu 18 lutego 2019 r. polisa została rozwiązana, w wyniku czego Wnioskodawczyni otrzymała w dniu 22 lutego 2019 r. zwrot wpłaconej składki oraz zyski wypracowane przez fundusz pomniejszone o koszty jego zarządzania. Ww. świadczenie z tytułu ubezpieczenia na życie wypłacono Wnioskodawczyni z Wielkiej Brytanii. Przelewu dokonano z rachunku towarzystwa ubezpieczeniowego na rachunek Wnioskodawczyni prowadzony w polskim banku.

W związku z tym, że Wnioskodawczyni otrzymała świadczenie z tytułu ubezpieczenia na życie z Wielkiej Brytanii, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała Konwencja z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840), zmodyfikowana przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r., podpisaną w Paryżu dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1369).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej, części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W świetle powyższego, zgodnie z postanowieniami Konwencji polsko-brytyjskiej należności z tytułu ubezpieczenia na życie wypłacone osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce przez ubezpieczyciela z siedzibą w Wielkiej Brytanii podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że świadczenie, które Wnioskodawczyni otrzymała z polisy na życie od brytyjskiej firmy ubezpieczeniowej, z uwagi na to, że miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni jest Polska, podlega opodatkowaniu w Polsce.

Do opodatkowania ww. świadczenia w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:

  1. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,
  2. dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15 i 15a.

We wskazanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca posługuje się zwrotem „kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń”. W związku z powyższym, jeżeli świadczenie wypłacone zostało z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, a nie mieści się ono w punktach a i b przepisu, to takie świadczenie będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przez kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń objęte dyspozycją ww. przepisu rozumie się świadczenia, do wypłaty których zobowiązany jest ubezpieczyciel w związku z zawartą umową ubezpieczenia.

Zgodnie z brzmieniem art. 24 ust. 15 ww. ustawy, dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

Natomiast stosownie do art. 24 ust. 15a ww. ustawy, dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia na życie lub dożycie, zawartą na podstawie odrębnych przepisów, w której świadczenie zakładu ubezpieczeń z tytułu dożycia jest:

  1. ustalane na podstawie określonych indeksów lub innych wartości bazowych albo
  2. równe składce ubezpieczeniowej powiększonej o określony w umowie ubezpieczenia wskaźnik

-jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a składką wpłaconą do zakładu ubezpieczeń.

Kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem dochodów z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z ubezpieczeniem związanym z funduszami kapitałowymi oraz dochodów z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia na życie lub dożycie, zawartą na podstawie odrębnych przepisów, są wolne od podatku dochodowego w myśl postanowień ww. art. 21 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Stosownie do postanowień art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych – oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Zatem, treść art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b) ww. ustawy, wyklucza ze zwolnienia od podatku kwoty otrzymane m.in. z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi.

Natomiast zgodnie z treścią art. 52a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, zwolnione są z podatku dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5, jeżeli dochody te są wypłacane podatnikowi na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przez podatnika przed dniem 1 grudnia 2001 r.; zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych w związku z przystąpieniem podatnika do programu oszczędzania z funduszem kapitałowym, bez względu na formę tego programu – w zakresie dochodów z tytułu wpłat (wkładów) do funduszu dokonanych począwszy od dnia 1 grudnia 2001 r., z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 58 i 59.

Należy zauważyć, że wszelkie zwolnienia zawsze przysługują określonym podmiotom, po spełnieniu przez nie wskazanych warunków.

Z przewidzianego w art. 52a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy zwolnienia przedmiotowego mogą korzystać wyłącznie podatnicy, którzy uzyskali dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych na podstawie umów zawartych przed 1 grudnia 2001 r.

Z powyższego przepisu wynika, że zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów uzyskanych z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, gdy dochody te pochodzą ze środków wpłaconych lub wniesionych wkładów do programu oszczędzania z funduszem inwestycyjnym od dnia 1 grudnia 2001 r., z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 58 i 59 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez względu na to, kiedy podatnik zawarł umowę lub dokonał zapisu. Zwolnienie to stosuje się jedynie do omawianych dochodów, gdy zarówno umowa lub zapis, jak również wpłata lub wkład były dokonane przed dniem 1 grudnia 2001 r. Wpłaty lub wkłady dokonane po tej dacie nie mogą być podstawą do zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez podatnika w związku z inwestowaniem w fundusze kapitałowe.

Reasumując, aby dochód mógł korzystać z ww. zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwa warunki pozytywne: umowa winna być zawarta przez podatnika, który uzyskał dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz zawarcie takiej umowy winno nastąpić przed dniem 1 grudnia 2001 r.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b) oraz art. art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że otrzymane w 2019 r. przez Wnioskodawczynię (osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce) świadczenie z polisy ubezpieczeniowej na życie zawartej w Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Otrzymane przez Wnioskodawczynię świadczenie, z wyjątkiem dochodu uzyskanego z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z ubezpieczeniem związanym z funduszem kapitałowym, o którym mowa w art. 24 ust. 15 ww. ustawy, korzysta ze zwolnienia zawartego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wypłacone Wnioskodawczyni świadczenie w części obejmującej dochód z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z ubezpieczeniem związanym z funduszem kapitałowym, będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe.

Końcowo Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj