Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.419.2020.2.AZ
z 27 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 maja 2020 r. (data wpływu 26 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z 20 lipca 2020 r. (data wpływu 20 lipca 2020 r.) oraz pismem z 24 lipca 2020 r. (data wpływu 24 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • obowiązku wymiany kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy online – jest prawidłowe,
  • momentu od którego należy liczyć 6-miesięczny termin, aby Miastu przysługiwało prawo do zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas online –jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2020 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wymiany kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy online oraz momentu, od którego należy liczyć 6-miesięczny termin, aby Miastu przysługiwało prawo do zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas online. Wniosek został uzupełniony pismem z 20 lipca 2020 r. (data wpływu 20 lipca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 14 lipca 2020 r. znak 0111- KDIB3-2.4012.419.2020.1.AZ oraz pismem z 24 lipca 2020 r. (data wpływu 24 lipca 2020 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Miasto (dalej jako: Miasto lub Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej jako: podatek VAT), który począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r. prowadzi wraz ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowym wspólne rozliczenia podatku VAT.

Działalność Miasta zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r, o podatku od towarów i usług (Dz. U. z. 2020 r. poz. 106 ze zm. – dalej jako: ustawa o VAT), jak również działalność niepodlegająca ustawie o VAT, realizowana na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2020 poz. 713) jako zadania własne, polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej czyli mieszkańców gminy, prowadzona jest przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego działający w formie jednostki budżetowej Urząd Miejski (dalej jako: Urząd), bądź poprzez powołane jednostki organizacyjne działające, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869), między innymi w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

W związku z dokonywaną sprzedażą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych 15 jednostek organizacyjnych Miasta prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących i drukarek fiskalnych poprzez rejestrowanie transakcji sprzedaży i wystawianie paragonów fiskalnych.

Jednostki organizacyjne Miasta, w związku z wykonywaną przez siebie działalnością, na kasach rejestrujących ewidencjonują następujące rodzaje świadczonych usług oraz sprzedawanych towarów (z uwzględnieniem klasyfikacji tych usług zgodnie i. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.):

  1. usługi w zakresie badań i analiz technicznych oraz naprawy pojazdów świadczone w ramach szkolenia praktycznego uczniów i słuchaczy przez Zespół Szkół Mechanicznych im. .. (dalej jako: ZSM), prowadzący działalność w formie Stacji Kontroli Pojazdów oraz w formie warsztatu samochodowego na stanowiskach naprawczych w hali samochodowej, w tym usługi napraw), obsługi, regulacji pojazdów oraz inne, a także sprzedaż wyrobów i towarów z tym związanych. ZSM w celu realizacji obowiązku stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas online), wynikającego z przepisów ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 675) w grudniu 2019 r. dokonał wymiany dotychczas stosowanej kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii paragonu na kasę online i rozpoczął przy jej użyciu ewidencjonowanie sprzedaży. Usługi konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych według PKWiU sklasyfikowane są w grupowaniu 45.20, natomiast usługi przeglądów technicznych pojazdów w grupowaniu 71.20.14.0;
  2. usługi tanich noclegów dzieciom i młodzieży oraz ich opiekunom przybywającym do B. oraz innym osobom fizycznym, świadczone przez placówkę oświatowo-wychowawczą – Szkolne Schronisko Młodzieżowe „…” (dalej jako: Schronisko), sklasyfikowane zgodnie z PKWiU w grupowaniu 55.20 – usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (grupowanie obejmuje m.in. krótkotrwałe zakwaterowanie w schroniskach młodzieżowych);
  3. usługi zakwaterowania w internatach szkolnych, będących częścią organizacyjną szkół, prowadzonych w celu zapewnienia opieki i wychowania uczniom uczącym się poza miejscem zamieszkania (które można zakwalifikować zgodnie z PKWiU do grupy 55.90.11 – usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne) na rzecz swoich uczniów, uczniów innych szkól, osób indywidualnych niebędących uczniami, grup zorganizowanych, świadczone przez ww. ZSM. Zespół Szkół Rolniczych (dalej jako: ZSR). usługi zakwaterowania w Bursie Szkolnej (dalej jako: Bursa) dla uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, a także dla słuchaczy kolegiów w wieku do 24 roku życia, pracowników służb społecznych, uczniów szkół policealnych i studentów, jak również krótkotrwały najem miejsc noclegowych w Bursie na rzecz innych osób fizycznych, tj. sportowców, wycieczek, grup kursowych:
  4. usługi pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem:
    1. sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 87.90 - pozostałe usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem, świadczone przez Dom Pomocy Społecznej w …. - dalej jako: DPSS,
    2. sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 87.30 – usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem świadczone przez domy opieki na rzecz osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych, wykonywane przez Dom Pomocy Społecznej …. - dalej jako: DPSB (w ramach swojej działalności DPSB dodatkowo świadczy usługi wstępu na pływalnię, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 93.11 obejmującym działalność obiektów sportowych, z których korzystają zarówno podopieczni, jak i osoby fizyczne z zewnątrz);

  5. usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania – sklasyfikowane zgodnie z PKWiU w grupowaniu 88.99 – pozostałe usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane świadczone przez Dzienny Dom Pomocy Społecznej (dalej jako: DDPS). który pobiera opłaty od podopiecznych z tytułu wydawanych posiłków (w ramach działającej jednostce stołówki), dowozu posiłków oraz pobytu w świetlicach;
  6. usługi wyżywienia w stołówkach szkolnych działających jako integralna część szkół Miasta, których celem nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu wyżywienia w ramach realizowanej przez szkoły funkcji opiekuńczej, świadczone na rzecz:
    1. własnych uczniów, również w ramach zapewnienia całodobowego wyżywienia uczniom mieszkającym w internacie działającym przy ZSM i ZSR, wychowanków Bursy oraz uczniów innych szkół Miasta, będących w trudnej sytuacji życiowej, jak również pracowników pedagogicznych i pracowników Bursy – sklasyfikowane według PKWiU w dziale 85 – usługi w zakresie edukacji,
    2. innych osób np. pracowników niepedagogicznych w szkołach, emerytowanych nauczycieli ZSM i ZSR jak również członków rodzin pracowników Bursy, jej emerytowanych pracowników i rencistów oraz innych osób, za pisemną zgodą dyrektora Bursy, zaklasyfikowane w PKWiU do działu 56 – usługi związane z wyżywieniem w grupowaniu 56.29.20 – usługi stołówkowe;

  7. usługi gastronomiczne oraz sprzedaż wyrobów garmażeryjnych, cukierniczych, napojów gorących i zimnych, obiadów i zup świadczone na rzecz uczniów, pracowników oraz osób fizycznych spoza szkoły w ramach działalności Centrum Kształcenia Zawodowego Nr 3. wchodzącego w skład Zespołu Szkół Gastronomicznych (dalej jako: ZSG). m.in. sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 56.10 – usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych, jak też grupowaniu 56.29 – pozostałe usługi gastronomiczne;
  8. usługi wstępu na basen świadczone przez Międzyszkolny Ośrodek Sportowy (dalej jako: MOS), którego działalność sklasyfikowana jest w PKWiU w grupowaniu 85.51 – pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych oraz w grupowaniu 93.11 - działalność obiektów sportowych. MOS pobiera opłaty za naukę pływania dla dzieci i młodzieży w zorganizowanych grupach szkolnych poza zajęciami dydaktyczno-wychowawczymi realizowanymi w szkole, naukę doskonalenia pływania dzieci i młodzieży pozaszkolnej, usługi abonamentowe wstępu na basen, aqua aerobik oraz hydromasaż;
  9. usługi wypożyczenia sprzętu narciarskiego oraz rowerów świadczone przez Szkolę Podstawową Nr 32 (dalej jako: SP 32) sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 77.21 – wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
  10. usługi fryzjerskie i kosmetyczne sklasyfikowane w PKWiU w grupowanie 96.02 – usługi fryzjerskie i pozostałe usługi kosmetyczne, jak również usługi krawieckie świadczone w ramach działalności Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących (dalej jako: ZSTiO);
  11. sprzedaż ryb, kwiatów, diagnostyka opryskiwaczy, sprzedaż inwentarza żywego w ramach działalności ZSR; sklasyfikowana według PKWiU w grupowaniach 03.00.15., 01.30.10. 01.61.10., 01.43.10., 01.45.01., 42. 01.11;
  12. usługi związane z adopcją psów, odbiorem właścicielskim, opłaty za korzystanie z szaletów miejskich w ramach działalności Schroniska dla Zwierząt (dalej jako: SCHZ);
  13. usługi pogrzebowe świadczone przez samorządowy zakład budżetowy - Cmentarz Miejski (dalej jako: CM), sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 96.03.11 - usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzaniem kremacji;
  14. usługi świadczone przez samorządowy zakład budżetowy Miasta - Ośrodek Sportu i Rekreacji (dalej jako: OSIR) realizujący zadania własne Miasta w zakresie kultury fizycznej i turystyki oraz utrzymania terenów rekreacyjnych, obiektów i urządzeń sportowych, między innymi na następujących obiektach:
    1. Pływalnie – usługi wstępu na basen (które obejmują możliwość korzystania ze wszystkich znajdujących się tam atrakcji, takich jak baseny sportowe i rekreacyjne, sauna, jacuzzi), usługi nauki pływania, zajęcia aqua aerobik, sklasyfikowane wg. PKWiU w grupie 93.11 – działalność obiektów sportowych.
    2. Lodowisko – usługi wstępu na lodowisko w celu rekreacyjnej jazdy na łyżwach, sklasyfikowane PKWiU w grupie 93.11– działalność obiektów sportowych.
    3. Ośrodek Sportów Wodnych „…” – usługi wstępu na plażę miejską w okresie letnim (czerwiec-sierpień), korzystanie z wypożyczalni sprzętu sportowego (wodnego, nart, rowerów) przez cały rok, możliwość korzystania przez osoby fizyczne z urządzeń rekreacyjnych takich jak: place zabaw, siłownia na wolnym powietrzu, sklasyfikowane według PKWiU w grupie 93.29 – pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.
    4. Zespół Obiektów Sportowych „…”, w ramach którego funkcjonuje również hotel, świadczący usługi sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 55.10.10 – usługi w zakresie noclegów i usług towarzyszących świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe.


W uzupełnieniu wniosku udzielono następujących informacji.

W przypadku usług wstępu na obiekty takie jak baseny obsługiwane przez jednostki: OSIR, MOS i DPSB, lodowisko (OSIR) oraz plażę miejską (OSIR), które realizują zadania między innymi poprzez prowadzenie działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej, aktywnego w niej uczestnictwa poprzez podnoszenie sprawności fizycznej, organizowanie zajęć sprzyjających prawidłowemu rozwojowi fizycznemu, organizowanie nauki i doskonalenia pływania, szkoleń żeglarskich, treningów, imprez, obozów i zawodów sportowych oraz udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej i wypożyczanie sprzętu sportowego, Wnioskodawca świadczy usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.

Powyższe zadania określone zostały w szczególności w:

1. Regulaminie Organizacyjnym OSIR, stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr ….Prezydenta Miasta z dnia 31 grudnia 2018 r., zgodnie z którym przedmiotem działalności OSIR jest wykonywanie zadań własnych Miasta w zakresie kultury fizycznej i turystyki oraz utrzymanie terenów rekreacyjnych, obiektów i urządzeń sportowych. OSIR realizuje swoje zadania między innymi poprzez prowadzenie działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej, a w jego strukturze organizacyjnej zostały wyodrębnione m.in. obiekty sportowe i rekreacyjne, które w szczególności wykonują zadania z zakresu:

  • świadczenia usług rekreacyjno-sportowych grupom zorganizowanym i osobom indywidualnym, organizowania nauki pływania, prowadzania zajęć gimnastyczno-rekreacyjnych (Zespół Pływalni), świadczenia usług rekreacyjno-sportowych grupom zorganizowanym i osobom indywidualnym, organizowania ogólnodostępnych jazd na łyżwach, kompleksowej obsługi imprez sportowych (Zespół Obiektów „…”, w którym wyodrębnia się m. in. Stadion z podtrybuniem i kortami oraz Lodowisko),
  • świadczenia usług rekreacyjno-sportowych grupom zorganizowanym i osobom indywidualnym, prowadzenia plaży miejskiej, wypożyczania sprzętu sportowo-rekreacyjnego (Ośrodek Sportów Wodnych „…”);

2. Statucie MOS, zgodnie z którym celami i zadaniami ww. jednostki jest rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży poprzez przygotowanie jej do aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej, kształtowanie pożądanych postaw wobec aktywności fizycznej, pogłębianie rozszerzania umiejętności i wiedzy wykraczającej poza programy szkolne w zakresie kultury fizycznej, stwarzanie możliwości podnoszenia sprawności fizycznej oraz uprawiania wybranej dyscypliny sportowej, animacja i organizacja zajęć sprzyjających prawidłowemu rozwojowi fizycznemu. Ponadto, do zadań statutowych MOS należy organizowanie masowej nauki pływania w systemie szkół i przedszkoli, a także z wolnego naboru, prowadzenie grupy korekcji wad postawy, doskonalenia pływania oraz szkolenia żeglarskiego, organizacja masowych imprez sportowo- rekreacyjnych jak też obozów sportowych i turystycznych;

3. Regulaminie Organizacyjnym DPSB, stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr .. Prezydenta Miasta z dnia …. r., zgodnie z którym DPSB oprócz nieodpłatnego udostępnienia pływalni jego mieszkańcom, świadczy także odpłatne usługi wstępu dla osób z zewnątrz (DPSB prowadzi sprzedaż biletów i karnetów wstępu). Pływalnia jest udostępniana osobom z zewnątrz również na podstawie umów na korzystanie w określonym w nich zakresie, zawieranych z zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi. Do zadań działu obsługi Pływalni należy m.in. prowadzenie nauki pływania, właściwe przygotowanie obiektu i organizacja imprez, zawodów, treningów itp.

W zakres podstawowej działalności statutowej DDPS wpisuje się m.in. zapewnienie posiłku osobom będącym podopiecznymi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, skierowanym do ww. jednostki na podstawie decyzji administracyjnej, zgodnie z zarządzeniem Nr … Prezydenta Miasta z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie organizowania przez Dzienny Dom Pomocy Społecznej dowozu posiłków do osób w starszym wieku, ciężko chorych, z niepełnosprawnością ruchową, w szczególności samotnych, które nie są w stanie samodzielnie dotrzeć do punktu wydawania posiłków, tak więc DDPS w ramach dowozu posiłków nie świadczy usług wyżywienia na rzecz odbiorców zewnętrznych, a wyłącznie dla podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej skierowanych do DDPS na podstawie decyzji administracyjnej.

OSIR ewidencjonuje usługi krótkotrwałego zakwaterowania w Hotelu prowadzonym przez ww. zakład budżetowy za pomocą drukarki fiskalnej.

W opisie stanu faktycznego ponadto dodano zapis: W związku z Interpretacją ogólną Nr PT1.8101.3.2019 Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. (Dz. Urz. Min. Fin. z 2020 r. poz. 81), objęte nią usługi z zakresu edukacji oraz pomocy społecznej, w tym więc również usługi wyżywienia świadczone przez DDPS na rzecz jego podopiecznych, obowiązek zapewnienia których wynika z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1507 ze zm.), traktowane dotychczas jako zwolnione, z uwagi na to, że zostały „wyłączone” poza zakres ustawy o VAT, nie będą ewidencjonowane na kasach rejestrujących.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Miasto, w ramach działalności podległych mu jednostek świadczących usługi oraz dokonujących dostaw towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tj. w zakresie naprawy pojazdów samochodowych w ZSM, zakwaterowania w internatach, Bursie, Schronisku, hotelu prowadzonym przez zakład budżetowy, wyżywienia w stołówkach szkolnych, Bursie i domach pomocy społecznej, jak również wstępu na baseny i inne obiekty sportowe, usług fryzjerskich i kosmetycznych, pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem, wypożyczania sprzętu narciarskiego i rowerów, adopcji psów, odbioru właścicielskiego, opłat za korzystanie z szaletów miejskich oraz usług cmentarzy i usług związanych z przeprowadzeniem kremacji, jest zobowiązane, na podstawie art. 145b ustawy o VAT, do wymiany kas rejestrujących i drukarek fiskalnych z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy online, jako podatnik prowadzący działalność w branżach objętych obligatoryjną wymianą ww. urządzeń? (pytanie doprecyzowane w piśmie z 20 lipca 2020 r.)

2. W przypadku potwierdzenia obowiązku wymiany dotychczas użytkowanych kas rejestrujących i drukarek fiskalnych z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy online, czy przepis art. 111 ust. 4 ustawy o VAT dotyczący terminu 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji na kasach online należy interpretować w ten sposób, że Miastu będzie przysługiwało prawo do zwrotu kwot wydatkowanych na ich zakup w wysokości 90% ceny netto, nie więcej niż 700,00 zł, gdy:

  1. rozpocznie prowadzenie ewidencji na kasach online nie później niż w przewidzianych, dla poszczególnych grup towarów bądź usług, ustawowych terminach, o których mowa w art. 145b ust. 3 ustawy o VAT (tj. od dnia 1 stycznia 2020 r., od dnia 1 lipca 2020 r., od dnia 1 stycznia 2021 r.) oraz dokona zakupu kas online nie później niż w terminach:
    1. 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 145b ust. 1 pkt 1;
    2. 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2;
    3. 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 145b ust. 1 pkt 3?
  2. rozpocznie prowadzenie ewidencji na kasach online nie później niż w przewidzianych, dla poszczególnych grup branż, ustawowych terminach, o których mowa w art. 145b ust. 3 ustawy o VAT (tj. od dnia 1 stycznia 2020 r. od dnia 1 lipca 2020 r., od dnia 1 stycznia 2021 r.) oraz dokona zakupu wszystkich kas online do prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów i usług, o których mowa w art. I45b ust. 1 ustawy o VAT w terminie 6 miesięcy od zaewidencjonowania przez ZSM pierwszej sprzedaży na kasie online?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. I

Miasto stoi na stanowisku, iż w związku z obowiązkiem użytkowania kas online przez grupy podatników świadczących usługi wymienione w art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o VAT jako podatnik dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych m.in. usług naprawy pojazdów samochodowych, zobowiązane jest do wymiany dotychczas stosowanej przez ZSM kasy z elektronicznym zapisem kopii paragonu na kasę online. Wskazana jednostka zainstalowała kasę online i rozpoczęła przy jej użyciu prowadzenie ewidencji sprzedaży w grudniu 2019 r. (czyli przed datą graniczną rozpoczęcia prowadzenia ewidencji dla usług w zakresie naprawy pojazdów samochodowych, tj. przed datą 1 stycznia 2020 r.).

Ponadto, zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT podatnicy, w przypadku usług związanych z wyżywieniem świadczonych wyłącznie przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania, mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. W przepisie tym ustawodawca nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych usług, jednakże bazując pomocniczo na tych klasyfikacjach należy stwierdzić, że usługi związane z wyżywieniem ujęte zostały w dziale 56 PKWiU, który to dział obejmuje usługi związane z zapewnieniem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki „na wynos”, z miejscami lub bez miejsc do siedzenia. Nie jest przy tym istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, ale fakt, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji. Natomiast dział 55 PKWiU obejmuje usługi hotelarskie i podobne usługi związane z zakwaterowaniem.

Miasto stoi na stanowisku, że z uwagi na sprzedaż usług gastronomicznych oraz sprzedaż wyrobów garmażeryjnych, cukierniczych, napojów gorących i zimnych, obiadów i zup na rzecz uczniów, pracowników i osób spoza szkoły, wyprodukowanych w ramach zajęć praktycznych w ZSG, jak również sprzedaż wyżywienia w stołówkach szkolnych na rzecz własnych uczniów i pracowników pedagogicznych, innych osób np. pracowników niepedagogicznych ZSR i ZSM, emerytowanych nauczycieli, na rzecz wychowanków Bursy, jej pracowników i ich rodzin, emerytowanych pracowników i rencistów, uczniów szkół Miasta, będących w trudnej sytuacji życiowej oraz innych osób, za pisemną zgodą dyrektora Bursy, jednostki organizacyjne Miasta takie jak: ZSG, ZSR, ZSM, Bursa oraz DDPS świadczą usługi jako stacjonarne placówki gastronomiczne związane z wyżywieniem i będą zobowiązane od dnia 1 lipca 2020 r. do prowadzenia ewidencji sprzedaży tych usług na rzecz osób fizycznych na kasach online.

Natomiast, w zakresie usług krótkotrwałego zakwaterowania Miasto uważa, iż obowiązek wymiany kas na kasy online dotyczy od dnia 1 lipca 2020 r. następujących podległych mu jednostek: OSIR (w zakresie usług świadczonych w prowadzanym przez jednostkę hotelu), Schroniska (usługi noclegowe świadczone w schroniskach młodzieżowych - obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania), ZSR (zakwaterowanie w internatach i bursach szkolnych - uczniowie i zorganizowane grupy na weekend), ZSM (zakwaterowanie w internatach i bursach szkolnych uczniowie i sporadycznie osoby z zewnątrz) oraz Bursy (zakwaterowanie w internatach i bursach szkolnych).

Ponadto zdaniem Miasta ograniczenie czasowe w zakresie ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy pomocy kas rejestrujących innych niż kasy online do 31 grudnia 2020 r. w zakresie usług, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f ma zastosowanie w przypadku usług wstępu na baseny obsługiwane przez jednostki: OSIR, MOS i DPSB, hale i stadiony przeznaczone do sportów zimowych (lodowisko OSIR) oraz plażę miejską (OSIR). Usługi te sklasyfikowane są w PKWiU w dziale 93 – usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją w grupie 93.11działalność obiektów sportowych oraz odpowiednio w grupowaniu 93.29 – pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna. Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy o VAT zaklasyfikowana jest w PKWiU odrębnie w grupowaniu 93.13 i obejmuje głównie działalność centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.

Mając na względzie powyższe Miasto stoi na stanowisku, iż ma obowiązek wymiany kas fiskalnych na kasy online w zakresie wstępu na obiekty sportowe prowadzone przez OSIR, MOS i DPSB.

W ocenie Miasta jest ono również zobowiązane do wymiany kas na kasy online w zakresie usług fryzjerskich wymienionych w art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. a oraz usług kosmetycznych, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o VAT, świadczonych przez ZSTiO, w terminie do dnia 1 stycznia 2021 r.

Natomiast kasy użytkowane przez:

  1. DPSB na której ewidencjonowana jest wyłącznie sprzedaż w zakresie usług pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem:
  2. SP 32 na której ewidencjonowana jest sprzedaż w zakresie usług wypożyczania sprzętu narciarskiego oraz rowerów;
  3. SCHZ, na której ewidencjonowana jest wyłącznie sprzedaż w zakresie adopcji psów, odbioru właścicielskiego oraz opłaty za korzystanie z szaletów miejskich;
  4. CM, na których ewidencjonowana jest sprzedaż w zakresie usług cmentarzy i usług związanych z przeprowadzaniem kremacji,

mogą być nadal stosowane do ewidencjonowania na nich sprzedaży zgodnie z potwierdzeniem, o który mowa w art. 145a ust. 6 ustawy o VAT wydanym na okres do dnia 31 grudnia 2022 r., do czasu ich wyeksploatowania.

Ad. 2

Miasto stoi na stanowisku, iż skoro obowiązek wymiany kas został wskazany przez ustawodawcę w trzech terminach, to również prawo do zwrotu kwot wydatkowanych na ich zakup w wysokości 90% ceny netto, nie więcej niż 700.00 zł, powstanie gdy Miasto:

  1. rozpocznie prowadzenie ewidencji na kasach online nie później niż w przewidzianych, dla poszczególnych grup towarów bądź usług, ustawowych terminach, o których mowa w art. 145b ust. 3 ustawy o VAT tj.
    1. 1 stycznia 2020 r. - dla podatników, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT m.in. świadczących usługi naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów (usługi świadczone przez ZSM);
    2. 1 lipca 2020 r. - dla podatników, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT m.in. świadczących usługi związane z wyżywieniem wyłącznie świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne w tym również sezonowo, (usługi takie świadczą ZSG, ZSR, ZSM, Bursa i DDPS), oraz usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania (usługi takie świadczy OSIR, Schronisko, ZSR, ZSM oraz Bursa);
    3. 1 stycznia 2021 r. - dla podatników, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT m.in. świadczących usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne (usługi takie świadczy ZSTiO) oraz usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu (usługi takie świadczą OSIR., MOS i DPSB) oraz
  2. dokona zakupu, zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT:
    1. wszystkich kas online do ewidencjonowania usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów, świadczonych przez ZSM - w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży, o którym mowa w art. 145b ust. 3 pkt 1;
    2. wszystkich kas online do ewidencjonowania usług świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne w tym również sezonowo świadczonych przez ZSG, ZSR, ZSM, Bursę i DDPS oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania, świadczonych przez OSIR. Schronisko, ZSR, ZSM i Bursę – w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży, o którym mowa w art. 145b ust. 3 pkt 2;
    3. wszystkich kas online do ewidencjonowania usług fryzjerskich i kosmetycznych świadczonych przez ZSTiO oraz usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej świadczonych przez OSIR. MOS i DPSB - w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży, o którym mowa w art. 145b ust. 3 pkt 3.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820) odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT następuje pod warunkiem:

  • rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia wydanego przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a ustawy o VAT i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.
  • posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

Natomiast § 2 ust. 2 ww. rozporządzania stanowi, iż w przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej, odliczenie lub zwrot na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzania ewidencji sprzedaży przez podatnika. W ocenie Miasta, termin 6 miesięcy w celu skorzystania z ulgi na zakup kas online (o którym mowa w ww. przepisie), w sytuacji, gdy dniem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji na kasach online w przypadku Miasta są odrębne dla poszczególnych grup towarów bądź usług, przewidziane przez ustawodawcę trzy terminy, o których mowa w art. 145b ust. 3 ustawy o VAT, liczyć należy odrębnie dla każdej z tych grup, jako:

  1. termin 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży we wszystkich punktach świadczących usługi, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 1;
  2. termin 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży we wszystkich punktach świadczących usługi, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2;
  3. termin 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży we wszystkich punktach świadczących usługi, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 3.

Terminy, do których odnosi się Wnioskodawca w stanowisku własnym do przedstawionego stanu faktycznego, określające graniczne daty rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasach online w zakresie usług wymienionych w art. 145b ustawy o VAT – w przypadku ich przesunięcia przez ustawodawcę odrębnym aktem prawnym – zostaną odpowiednio zastosowane przez Miasto.

W przypadku wymiany kas użytkowanych przez: DPSB, na której ewidencjonowana jest wyłącznie sprzedaż w zakresie usług pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem, SP 32, SCHZ oraz CM, na kasy online – w ocenie Miasta – ulga na ich zakup nie będzie przysługiwała.

Pismem z dnia 20 lipca 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił stanowisko własne następująco.

W związku z interpretacją ogólną Nr PT1.8101.3.2019 Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. (Dz. Urz. Min. Fin. z 2020 r. poz. 81), objęte nią usługi z zakresu edukacji oraz pomocy społecznej, w tym więc również usługi wyżywienia świadczone przez DDPS na rzecz jego podopiecznych, obowiązek zapewnienia których wynika z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1507 ze zm.), traktowane dotychczas jako zwolnione, z uwagi na to, że zostały „wyłączone” poza zakres ustawy o VAT nie będą ewidencjonowane na kasach rejestrujących. Mając na względzie powyższe, Miasto stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku wymiany kasy stosowanej przez DDPS na kasę online, natomiast powołana wyżej interpretacja nie wpływa na zmianę stanowiska Miasta w zakresie obowiązku wymiany kas stosowanych przez jednostki organizacyjne takie jak: ZSG, ZSR, ZSM i Bursę na kasy online, gdyż na kasach rejestrujących ewidencjonują one usługi świadczone na rzecz odbiorców zewnętrznych.

Z uwagi na to, że ujęta w ostatnim zdaniu kwestia nie została objęta pytaniem, Wnioskodawca nie oczekuje odpowiedzi w tym zakresie.

W piśmie z dnia 24 lipca 2020 r. w uzupełnieniu do wniosku z dnia 20 maja 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN dotyczącej obowiązku wymiany dotychczas stosowanych przez jednostki organizacyjne Miasta kas rejestrujących i drukarek fiskalnych z elektronicznym zapisem kopii na kasy online oraz prawa do skorzystania przez Miasto z ulgi na ich zakup, uzupełnionego wnioskiem z dnia 20 lipca 2020 r. w związku z wezwaniem Dyrektora KIS z dnia 14 lipca 2020 r Nr: 0111-KDIB3-2.4012.419.2020.1.AZ, Wnioskodawca doprecyzował, iż Miasto nie oczekuje odpowiedzi w kwestii ujętej w opisie stanowiska własnego przyporządkowanego do pytania nr 2 przedstawionego we wniosku ORD-IN z dnia 20 maja 2020 r., tj. prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas online w zakresie kas użytkowanych przez: 1) DPSB, na której ewidencjonowana jest wyłącznie sprzedaż w zakresie usług pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem, 2) SP32, 3) SCHZ, 4) CM, 5) usług wyżywienia w domach pomocy społecznej (DDPS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • obowiązku wymiany kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy online – jest prawidłowe,
  • momentu od którego należy liczyć 6-miesięczny termin, aby Miastu przysługiwało prawo do zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas online – jest nieprawidłowe.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że od dnia 1 maja 2019 r. obowiązuje ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U., poz. 675), zwana dalej „ustawą zmieniającą”, wprowadzająca zmiany w zakresie przepisów dotyczących kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 4 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących.

Wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 3a pkt 4, stwierdza się na podstawie wpisu wyniku przeglądu technicznego w książce kasy rejestrującej i zapisu daty dokonania tego przeglądu w Centralnym Repozytorium Kas (art. 111 ust. 3aa ustawy).

Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy, do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących (art. 111 ust. 6b ustawy).

Wskazać należy, że ustawa zmieniająca, zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach – obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas online) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Pojęcie „kasa fiskalna online” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U., poz. 816), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że przez kasę online rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Stosownie do art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Obowiązek wymiany kas rejestrujących na kasy online w określonych branżach został przedstawiony w art. 145b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:

  1. do dnia 31 grudnia 2019 r. – do:
    1. świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
    2. sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych;

  2. do dnia 30 czerwca 2020 r. – do:
    1. świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
    2. sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;

  3. do dnia 31 grudnia 2020 r. – do świadczenia usług:
    1. fryzjerskich,
    2. kosmetycznych i kosmetologicznych,
    3. budowlanych,
    4. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
    5. prawniczych,
    6. związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.





Stosownie do art. 145b ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1.

W myśl art. 145b ust. 3 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień:

  1. 1 stycznia 2020 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
  2. 1 lipca 2020 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
  3. 1 stycznia 2021 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z art. 145a ust. 1, z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą, a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.

Z powyższego wynika, że w przypadku podatników prowadzących działalność w innych obszarach niż określone w art. 145b ust. 1 ustawy, ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych „tradycyjnych” kas fiskalnych. Wprowadzono jednak zapis, zgodnie z którym w kasach rejestrujących z papierowym zapisem kopii nie będzie wymieniana pamięć fiskalna. Oznacza to, że dla takich kas – wraz z zapełnieniem pamięci fiskalnej kasy – konieczna będzie ich wymiana. W okresie do 31 grudnia 2022 r. kasę z papierowym zapisem kopii będzie można wymienić na kasę z elektronicznym zapisem kopii lub na kasę online, po tym okresie natomiast już tylko na kasę online.

Zgodnie z art. 145b ust. 5 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, przedłużać terminy określone w ust. 1 i 3, określając rodzaje czynności, dla których termin został przedłużony, oraz dzień upływu przedłużonego terminu, uwzględniając specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej oraz możliwości prowadzenia kontroli celno-skarbowej.

W tym miejscu należy wskazać, że w dniu 19 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U., poz. 1059).

Na podstawie § 1 ww. rozporządzenia Przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług:

  1. do dnia 31 grudnia 2020 r. - do:
    1. świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
    2. sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;

  2. do dnia 30 czerwca 2021 r. - do świadczenia usług:
    1. fryzjerskich,
    2. kosmetycznych i kosmetologicznych,
    3. budowlanych,
    4. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
    5. prawniczych,
    6. związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.




Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia, przedłuża się terminy przyjęte za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 145b ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług:

  1. na dzień 1 stycznia 2021 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
  2. na dzień 1 lipca 2021 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Tym samym, mając na uwadze zapisy art. 145b ust. 1 oraz art. 145b ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia są obligatoryjnie zobowiązani do rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas online od 1 stycznia 2021 r., podatnicy, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia są obligatoryjnie zobowiązani do rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas online od 1 lipca 2021 r., a zatem są zobowiązani do wymiany wszystkich kas starego typu na kasy online do tego terminu.

Z opisu sprawy wynika, że w związku z dokonywaną sprzedażą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych 15 jednostek organizacyjnych Miasta prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących i drukarek fiskalnych przez rejestrowanie transakcji sprzedaży i wystawianie paragonów fiskalnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas online, w ramach działalności podległych mu jednostek świadczących usługi oraz dokonujących dostaw towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tj. w zakresie:

  1. naprawy pojazdów samochodowych w ZSM,
  2. zakwaterowania w internatach, Bursie, Schronisku, hotelu prowadzonym przez zakład budżetowy,
  3. wyżywienia w stołówkach szkolnych, Bursie,
  4. wstępu na baseny i inne obiekty sportowe,
  5. usług fryzjerskich i kosmetycznych,
  6. wypożyczania sprzętu narciarskiego i rowerów,
  7. adopcji psów, odbioru właścicielskiego, opłat za korzystanie z szaletów miejskich oraz usług cmentarzy i usług związanych z przeprowadzeniem kremacji,

1. W treści wniosku wskazano, że Zespół Szkół Mechanicznych (ZSM), prowadzący działalność w formie Stacji Kontroli Pojazdów oraz w formie warsztatu samochodowego na stanowiskach naprawczych w hali samochodowej, w tym usługi napraw, obsługi, regulacji pojazdów oraz inne, a także sprzedaż wyrobów i towarów z tym związanych, w celu realizacji obowiązku stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas online), wynikającego z przepisów ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 675) w grudniu 2019 r. dokonał wymiany dotychczas stosowanej kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii paragonu na kasę online i rozpoczął przy jej użyciu ewidencjonowanie sprzedaży.

Jak już wcześniej wskazano w myśl art. 145b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. – do świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów. Zatem Wnioskodawca obowiązany był do wymiany dotychczas stosowanej kasy na kasę online w terminie do 31 grudnia 2019 r.

2. Stosownie do art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. – do świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.

Mając na uwadze brzmienie § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, należy stwierdzić, że dniem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji (granicznym dniem) przy użyciu kas online dla usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania – będzie dzień 1 stycznia 2021 r.

Należy zwrócić uwagę, że w przepisie tym ustawodawca nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych usług, jednakże bazując pomocniczo na tych klasyfikacjach należy stwierdzić, że usługi związane z wyżywieniem ujęte zostały w Dziale 56 PKWiU, który to Dział obejmuje usługi związane z zapewnieniem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki „na wynos”, z lub bez miejsc do siedzenia. Nie jest przy tym istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, ale fakt, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji. Dział PKWiU 55.20 obejmuje usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania, natomiast Dział 55.90.11 obejmuje usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem gastronomii rozumie się „działalność produkcyjno-usługową obejmującą prowadzenie restauracji, barów, itp.” oraz „sztukę przyrządzania potraw”.

Natomiast zgodnie z definicją stosowaną w statystyce publicznej placówka gastronomiczna to zakład lub punkt gastronomiczny stały lub sezonowy, którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.

Placówki gastronomiczne dzielą się na:

  • placówki ogólnie dostępne;
  • placówki nastawione na obsługę określonych grup konsumentów.

Placówki gastronomiczne mogą być prowadzone m.in. w obrębie hoteli, moteli, zajazdów, schronisk, pól campingowych, w pensjonatach, domach wypoczynkowych i innych miejscach krótkotrwałego pobytu jak też w wagonach kolejowych wchodzących w skład pociągu oraz na statkach pasażerskich. Do placówek gastronomicznych nie zalicza się ruchomych punktów sprzedaży detalicznej i automatów sprzedażowych. Dalej według Głównego Urzędu Statystycznego, stacjonarne placówki gastronomiczne to m.in. bary, punkty gastronomiczne, restauracje, sezonowe placówki gastronomiczne, stołówki.

Natomiast stołówka to placówka zbiorowego żywienia zapewniająca określonym grupom konsumentów, posiłki (głównie obiadowe), ale także śniadaniowe i kolacje.

Według dodatkowych wyjaśnień metodologicznych, stołówka może również wydawać posiłki jednorazowe. Jest wyodrębniona organizacyjnie i lokalowo, zlokalizowana na terenie zakładu pracy (stołówka pracownicza), szkół, uczelni, ośrodków wypoczynkowych. Prowadzi ograniczony asortyment posiłków przy zastosowaniu samoobsługi lub obsługi kelnerskiej, stosując przy tym w przeważającej części system abonamentowej sprzedaży i wydawania posiłków.

Jak wskazano w treści wniosku jednostki organizacyjne Miasta, w związku z wykonywaną przez siebie działalnością, na kasach rejestrujących ewidencjonują następujące rodzaje świadczonych usług oraz sprzedawanych towarów:

  • usługi wyżywienia w stołówkach szkolnych, świadczone na rzecz: własnych uczniów, również w ramach zapewnienia całodobowego wyżywienia uczniom mieszkającym w internacie działającym przy ZSM i ZSR, wychowanków Bursy oraz uczniów innych szkół Miasta, jak również pracowników pedagogicznych i pracowników Bursy – sklasyfikowane według PKWiU w dziale 85 – usługi w zakresie edukacji, innych osób np. pracowników niepedagogicznych w szkołach, emerytowanych nauczycieli ZSM i ZSR jak również członków rodzin pracowników Bursy, jej emerytowanych pracowników i rencistów oraz innych osób, za pisemną zgodą dyrektora Bursy, zaklasyfikowane w PKWiU do działu 56 – usługi związane z wyżywieniem w grupowaniu 56.29.20 – usługi stołówkowe;
  • usługi gastronomiczne oraz sprzedaż wyrobów garmażeryjnych, cukierniczych, napojów gorących i zimnych, obiadów i zup świadczone na rzecz uczniów, pracowników oraz osób fizycznych spoza szkoły w ramach działalności Centrum Kształcenia Zawodowego wchodzącego w skład Zespołu Szkół Gastronomicznych (ZSG). m.in. sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 56.10 – usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych, jak też grupowaniu 56.29 – pozostałe usługi gastronomiczne,
  • usługi tanich noclegów dzieciom i młodzieży oraz ich opiekunom przybywającym do B. oraz innym osobom fizycznym, świadczone przez placówkę oświatowo-wychowawczą – Szkolne Schronisko Młodzieżowe (Schronisko), sklasyfikowane zgodnie z PKWiU w grupowaniu 55.20 – usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania,
  • usługi zakwaterowania w internatach szkolnych, będących częścią organizacyjną szkół, prowadzonych w celu zapewnienia opieki i wychowania uczniom uczącym się poza miejscem zamieszkania (które można zakwalifikować zgodnie z PKWiU do grupy 55.90.11 – usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne) na rzecz swoich uczniów, uczniów innych szkół, osób indywidualnych niebędących uczniami, grup zorganizowanych, świadczone przez Zespół Szkół Mechanicznych (ZSM), Zespół Szkół Rolniczych (ZSR), usługi zakwaterowania w Bursie Szkolnej (Bursa), dla uczniów, a także dla słuchaczy kolegiów, pracowników służb społecznych, uczniów szkół policealnych i studentów, jak również krótkotrwały najem miejsc noclegowych w Bursie na rzecz innych osób fizycznych, tj. sportowców, wycieczek, grup kursowych;
  • usługi świadczone przez samorządowy zakład budżetowy Miasta - Ośrodek Sportu i Rekreacji (OSIR) między innymi za pośrednictwem Zespołu Obiektów Sportowych „Zwierzyniec”, w ramach którego funkcjonuje również hotel, świadczący usługi sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 55.10.10 – usługi w zakresie noclegów i usług towarzyszących świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe;

Zatem z uwagi na sprzedaż usług gastronomicznych, obiadów i zup na rzecz osób spoza szkoły, wyprodukowanych w ramach zajęć praktycznych w ZSG, jak również sprzedaż wyżywienia w stołówkach szkolnych na rzecz odbiorców zewnętrznych Bursy, ZSM, ZSR – jednostki organizacyjne Miasta takie jak: ZSG, ZSR, ZSM, oraz Bursa świadczą usługi jako stacjonarne placówki gastronomiczne związane z wyżywieniem i będą zobowiązane do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii na kasy online do dnia 31 grudnia 2020 r. oraz rozpoczęcia ewidencjonowania tych usług za pomocą kas online od 1 stycznia 2021 r. na podstawie art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy w zw. z § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.

Natomiast, w zakresie usług krótkotrwałego zakwaterowania – obowiązek wymiany kas na kasy online oraz rozpoczęcia ewidencjonowania tych usług za pomocą kas online – na podstawie art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy w zw. z § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia – dotyczy od dnia 1 stycznia 2021 następujących jednostek: OSIR (w zakresie usług świadczonych w prowadzanym przez jednostkę hotelu), Schroniska (w zakresie usług noclegów dzieciom i młodzieży oraz ich opiekunom przybywającym do B. oraz innym osobom fizycznym), ZSR, ZSM, oraz Bursy (w zakresie usług zakwaterowania w internatach i bursach szkolnych – odbiorców zewnętrznych).

1. Jednostki organizacyjne Miasta, w związku z wykonywaną przez siebie działalnością, za pomocą kas rejestrujących ewidencjonują również:

  • usługi wstępu na basen świadczone przez Międzyszkolny Ośrodek Sportowy (MOS), którego działalność sklasyfikowana jest w PKWiU w grupowaniu 85.51 – pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych oraz w grupowaniu 93.11 - działalność obiektów sportowych. MOS pobiera opłaty za naukę pływania dla dzieci i młodzieży w zorganizowanych grupach szkolnych poza zajęciami dydaktyczno-wychowawczymi realizowanymi w szkole, naukę doskonalenia pływania dzieci i młodzieży pozaszkolnej, usługi abonamentowe wstępu na basen, aqua aerobik oraz hydromasaż;
  • usługi świadczone przez samorządowy zakład budżetowy Miasta - Ośrodek Sportu i Rekreacji (OSIR) realizujący zadania własne Miasta w zakresie kultury fizycznej i turystyki oraz utrzymania terenów rekreacyjnych, obiektów i urządzeń sportowych, między innymi na następujących obiektach:
  • Pływalnie – usługi wstępu na basen (które obejmują możliwość korzystania ze wszystkich znajdujących się tam atrakcji, takich jak baseny sportowe i rekreacyjne, sauna, jacuzzi), usługi nauki pływania, zajęcia aqua aerobik, sklasyfikowane według PKWiU w grupie 93.11 – działalność obiektów sportowych.
  • Lodowisko – usługi wstępu na lodowisko w celu rekreacyjnej jazdy na łyżwach, sklasyfikowane PKWiU w grupie 93.11– działalność obiektów sportowych.
  • Ośrodek Sportów Wodnych – usługi wstępu na plażę miejską w okresie letnim (czerwiec-sierpień), korzystanie z wypożyczalni sprzętu sportowego (wodnego, nart, rowerów) przez cały rok, możliwość korzystania przez osoby fizyczne z urządzeń rekreacyjnych takich jak: place zabaw, siłownia na wolnym powietrzu, sklasyfikowane według PKWiU w grupie 93.29 – pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.
  • usługi wstępu na pływalnię, świadczone dodatkowo w ramach działalności DPSB, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 93.11 obejmującym działalność obiektów sportowych, z których korzystają zarówno podopieczni, jak i osoby fizyczne z zewnątrz.

W przypadku usług wstępu na obiekty takie jak baseny obsługiwane przez jednostki: OSIR, MOS i DPSB, lodowisko (OSIR) oraz plażę miejską (OSIR), które realizują zadania między innymi poprzez prowadzenie działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej, aktywnego w niej uczestnictwa poprzez podnoszenie sprawności fizycznej, organizowanie zajęć sprzyjających prawidłowemu rozwojowi fizycznemu, organizowanie nauki i doskonalenia pływania, szkoleń żeglarskich, treningów, imprez, obozów i zawodów sportowych oraz udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej i wypożyczanie sprzętu sportowego, Wnioskodawca świadczy usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.

Tym samym mając na uwadze powyższe regulacje prawne należy stwierdzić, że skoro – jak wynika z opisu sprawy – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – Wnioskodawca świadczy usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej w zakresie wstępu, to stosownie do zapisu art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f) ustaw w zw. z § 1 ust. 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, będzie zobowiązany do wymiany kas na kasy online oraz rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą tych kas usług wstępu na obiekty takie jak baseny obsługiwane przez jednostki: OSIR, MOS i DPSB, lodowisko (OSIR) oraz plażę miejską (OSIR) – od 1 lipca 2021 r.

2. Miasto za pośrednictwem Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących (ZSTiO), świadczy również usługi fryzjerskie i kosmetyczne, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w PKWiU w grupowaniu 96.02 – usługi fryzjerskie i pozostałe usługi kosmetyczne.

W zakresie wyżej wymienionych usług fryzjerskich i kosmetycznych, Miasto zobowiązane będzie do wymiany kas na kasy online oraz rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą tych kas w terminie do dnia 1 lipca 2021 r. na podstawie art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. a) i lit. b) ustawy w zw. z § 1 ust. 1 pkt 2 lit a) i lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.

W odniesieniu natomiast do kas użytkowanych przez:

  • SP 32 na której ewidencjonowana jest sprzedaż w zakresie usług wypożyczania sprzętu narciarskiego oraz rowerów;
  • SCHZ, na której ewidencjonowana jest wyłącznie sprzedaż w zakresie adopcji psów, odbioru właścicielskiego oraz opłaty za korzystanie z szaletów miejskich;
  • CM, na których ewidencjonowana jest sprzedaż w zakresie usług cmentarzy i usług związanych z przeprowadzaniem kremacji,

mogą być nadal stosowane kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do ewidencjonowania na nich sprzedaży zgodnie z potwierdzeniem, o który mowa w art. 145a ust. 6 ustawy o VAT wydanym na okres do dnia 31 grudnia 2022 r., do czasu ich wyeksploatowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako 1 jest prawidłowe.



Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także interpretacji 6-miesięcznego terminu, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, u których:

  1. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
  2. nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży

–mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot, o których mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z odliczeniem albo zwrotem tych kwot.

Od 1 maja 2019 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U., poz. 820).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanej dalej „kwotą wydaną na zakup”, lub jej zwrot następuje pod warunkiem:

  1. rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
  2. posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

W przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot, o którym mowa w ust. 1, na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika (§ 2 ust. 2 cyt. rozporządzenia).

Z powołanych przepisów wynika zatem, że prawo do odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup kas rejestrujących mają podatnicy:

  • wobec których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących,
  • którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas online,
  • wobec których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży, dotychczas nie używali kas online lub kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas online,
  • którzy prowadzą działalność gospodarczą w branżach określonych w art. 145b ust. 1 ustawy w zw. z § 1 ust. 1 rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii i na podstawie tych przepisów są obowiązani do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy online i dokonali tej wymiany w terminach określonych w tym przepisie.

Zaznaczyć należy, że zarówno przepisy art. 111 ustawy o VAT jak i przepisy rozporządzenia w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, są przepisami ogólnymi dotyczącymi wszystkich podatników, a nie tylko podatników zobowiązanych do wymiany kas rejestrujących, tym samym okres 6 miesięcy wskazany w art. 111 ust. 4 oraz w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, nie dotyczy podatników zobowiązanych do wymiany kas starego typu na kasy online.

Zatem „ulga” dla podatników wskazanych w art. 145b ust. 1 ustawy (podatnicy zobowiązani do wymiany kas na kasy online) przysługuje gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki.

  • obowiązek wymiany kas wynika z ustawy,
  • zostanie rozpoczęta ewidencja na kasach online najpóźniej w terminach wskazanych w art. 145b ust. 3 oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, czyli w terminach od których dana grupa podatników ma obowiązek stosowania kas online.

Przenosząc powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że Miastu będzie przysługiwało prawo do zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas online w wysokości 90% ceny netto, nie więcej niż 700,00 zł, gdy:

  • do dnia 31 grudnia 2019 r. dokona wymiany wszystkich kas rejestrujących świadczenie usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów, tj. (usługi świadczone przez ZSM),
  • do dnia 31 grudnia 2020 r. dokona wymiany wszystkich kas rejestrujących świadczenie usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania, (usługi gastronomiczne świadczone przez ZSG, ZSM, ZSR, Bursy oraz usługi krótkotrwałego zakwaterowania świadczone przez OSIR, Schronisko, ZSR, ZSM oraz Bursy,
  • do dnia 30 czerwca 2021 r. dokona wymiany wszystkich kas rejestrujących świadczenie usług fryzjerskich, kosmetycznych (usługi świadczone przez ZSTiO) oraz związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu (usługi świadczone przez MOS, OSIR, BPSB).

oraz rozpocznie ewidencjonowanie za pomocą tych kas;

  • od dnia 1 stycznia 2020 r. usług naprawy pojazdów (…),
  • od dnia 1 stycznia 2021 r. usług gastronomicznych oraz krótkotrwałego zakwaterowania,
  • od dnia 1 lipca 2021 r. fryzjerskich, kosmetycznych oraz związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy wskazać należy, że Wnioskodawca mógł/będzie mógł skorzystać z odliczenia od podatku należnego ulgi na zakup kas rejestrujących online, jeżeli dokonał/dokona wymiany kasy rejestrującej użytkowanych w jednostkach organizacyjnych Miasta i rozpoczął/rozpocznie na nich ewidencjonowanie w ww. terminach oraz spełnił/spełni warunki wskazane w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie momentu od którego należy liczyć 6-miesięczny termin, aby Miastu przysługiwało prawo do zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas online, jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego…., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj