Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.443.2020.1.AZ
z 28 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej wysyłkowej sprzedaży towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia oraz dokumentowania tej sprzedaży,
  • braku obowiązku wydawania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej paragonów przy jednoczesnej wysyłce na ich rzecz faktur drogą mailową i archiwizacji paragonów fiskalnych w dokumentacji Spółki

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej wysyłkowej sprzedaży towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia oraz dokumentowania tej sprzedaży, braku obowiązku wydawania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej paragonów przy jednoczesnej wysyłce na ich rzecz faktur drogą mailową i archiwizacji paragonów fiskalnych w dokumentacji Spółki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca działa jako spółka komandytowa. W niedalekiej przyszłości spółka planuje rozpoczęcie działalności polegającej na sprzedaży detalicznej różnego rodzaju kosmetyków na terenie Polski. Względem spółki planowany jest aport drogerii internetowej prowadzonej za pomocą strony internetowej.

Towarem stanowiącym przedmiot sprzedaży prowadzonej przez spółkę będą kosmetyki w tym również perfumy i wody toaletowe (PKWiU 20.42.11.0). Sprzedaż będzie prowadzona wysyłkowo. Spółka nie planuje prowadzenia działalności kurierskiej. Towar wysyłany będzie do miejsca wskazanego przez nabywcę za pośrednictwem firm kurierskich. Firmy kurierskie będą wystawiały Spółce faktury za świadczone usługi wraz z zestawieniem dokonanych dostaw (umożliwiającym identyfikację które zamówienie zostało odebrane, pod jakim adresem i kiedy).

Ze względu na przedmiot planowanej działalności spółka szacuje, że większość klientów sklepu internetowego będą stanowiły osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Spółka planuje przyjmować płatność za zakupiony towar:

  1. w formie przedpłaty – nabywca dokonuje zapłaty poprzez płatności online np. przelewem bankowym lub kartą kredytową, za pośrednictwem serwisów (Dotpay.pl) lub bezpośrednio na firmowy rachunek bankowy,
  2. za pobraniem – nabywca dokonuje zapłaty w formie gotówkowej kurierowi w momencie doręczenia przesyłki pod wskazany przez nabywcę adres. Następnie pobrana kwota jest wpłacana na firmowy rachunek bankowy przez firmę kurierską.

W każdym przypadku możliwe będzie połączenie danego zamówienia (towaru, danych nabywcy w tym danych adresowych) z zapłatą, która będzie widniała na rachunku firmowym Spółki. Dokonując zapłaty nabywca będzie dokonywał płatności za towar wraz z kosztami przesyłki. Spółka planuje wystawiać, w zakresie całej sprzedaży wysyłkowej faktury VAT i przesyłać je klientom elektronicznie po zakupie, na podany przez klienta adres e-mail. Dla skutecznego złożenia zamówienia w sklepie konieczna będzie akceptacja postanowień regulaminu sklepu.

Akceptacja regulaminu sklepu będzie równoznaczna z wyrażeniem przez klienta zgody na otrzymanie faktury drogą elektroniczną oraz złożeniem Spółce żądania, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23), dalej: ustawa o VAT. O powyższych zasadach klienci będą informowani w następujący sposób: „Dla skutecznego złożenia zamówienia w naszym sklepie konieczna jest akceptacja Regulaminu Sklepu oraz Polityki Prywatności. Poprzez akceptację postanowień Regulaminu Sklepu między innymi wyrażasz zgodę na otrzymywanie faktur VAT w formie elektronicznej oraz o ile zakupiony towar będą stanowiły perfumy lub wody toaletowe (PKWiU 20.42.11.0) składasz nam jako sprzedającemu żądanie nabywcy, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23) tj. żądanie wystawienia i wydania (udostępnienia) elektronicznej faktury VAT w miejsce paragonu fiskalnego”.

Wnioskodawca w zakresie sprzedaży towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: rozporządzenie), dokonywanej przez Internet, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i dostawy wysyłkowej, płatnej w sposób określony w punktach 1) i 2) powyżej, planuje korzystać na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży tych towarów przy zastosowaniu kasy fiskalnej i wystawiać klientom w związku ze sprzedażą tylko elektroniczne faktury VAT.

Niezależnie spółka w zakresie sprzedaży perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42 11 0) planuje spełniać obowiązek określony w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, tj. ewidencjonować sprzedaż w kasie rejestrującej, zgodnie z przepisami rozporządzenia. Spółka planuje prowadzenie ewidencji sprzedaży w kasie rejestrującej wyłącznie w zakresie sprzedaży perfum i wód toaletowych (PKWiU 20 42.11.0).

Ze względów organizacyjno-technicznych w ramach jednego zamówienia, a tym samym jednej płatności i jednej dostawy, może dochodzić do kilku rodzajów sprzedaży. Może dochodzić do sprzedaży perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0) wraz z innymi towarami z asortymentu Spółki (innymi niż wymienione w § 4 ust 1 pkt 1 rozporządzenia). W takim przypadku Spółka planuje wystawiać klientowi do takiego zamówienia jedną fakturę w wersji elektronicznej obejmującą sprzedaż perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0) oraz sprzedaż innych towarów będących w asortymencie sklepu (innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia), jednocześnie paragon dotyczący takiego zamówienia, w zakresie sprzedaży perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0) spółka zamierza pozostawiać w dokumentacji Spółki wraz z danymi identyfikującymi fakturę w formie elektronicznej zgodnie z przepisem art. 106h ust. 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka przy sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia) przez Internet na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i dostawy wysyłkowej będzie mogła korzystać, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej sprzedaży tych towarów i wystawiać tylko elektroniczne faktury VAT, jeżeli dodatkowo, również w ramach technicznie jednego zamówienia (wspólnej płatności i technicznie doręczenia zakupów jedną przesyłką), będzie prowadzona sprzedaż perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0) zarejestrowana z użyciem kasy fiskalnej?
  2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka dla sprzedaży wysyłkowej perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0) prowadzonej za pośrednictwem sklepu internetowego ewidencjonowanej przy pomocy kasy rejestrującej będzie mogła nie wydawać nabywcy działającemu jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej paragonu w związku z taką sprzedażą (przy założeniu jego wystawienia i zostawienia w dokumentacji Spółki wraz z danymi identyfikującymi fakturę VAT wystawioną i wysłaną mailem do nabywcy) a jedynie przesyłać nabywcy, na wskazany przez niego w zamówieniu adres e-mail, elektroniczną fakturę VAT, w sytuacji gdy żądanie o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o VAT oraz zgodna nabywcy na stosowanie elektronicznej faktury VAT będą wyrażone poprzez samą akceptację przez nabywcę regulaminu sklepu internetowego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad 1) Zdaniem Spółki może ona skorzystać, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej wysyłkowej sprzedaży towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia i wystawiać tylko elektroniczne faktury VAT dotyczące tej sprzedaży. Zdaniem Spółki fakt, że technicznie przedmiotem jednego zamówienia (jednej faktury VAT) opłaconego łącznie i dostarczonego łącznie (np. jedną przesyłką kurierską) mogą być obok towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (np. kremów tj. towarów umożliwiających korzystanie ze zwolnienia) również perfumy lub/i wody toaletowe (PKWiU 20.42.11.0) nie ma znaczenia dla zwolnienia. Z punktu widzenia ustawy o VAT są to odrębne czynności dostawy towarów.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej będzie dotyczyło sprzedaży (czynności) towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia i ich sprzedaż nie będzie wprowadzona na kasę fiskalną natomiast (czynności) sprzedaż (objęta tożsamą elektroniczną fakturą VAT), które nie będą mogły skorzystać ze zwolnienia (tj. sprzedaż perfum lub/i wód toaletowych) niezależnie od objęcia jej elektroniczną fakturą VAT zostanie zaewidencjonowana przy pomocy kasy rejestrującej i paragon pozostanie w dokumentacji Spółki wraz z danymi identyfikującymi fakturę w formie elektronicznej, zgodnie z przepisem art. 106h ust.3 ustawy o VAT.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy o VAT w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej. Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z postanowieniami przepisu, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na podstawie przepisu art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...). Odpowiednie przepisy prawa dopuszczają więc sytuację, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U.2018.2519 z dnia 2018.12.31), (również: rozporządzenie).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia. Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W stosunku do części czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono: dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Na podstawie § 5 ust. 7 rozporządzenia m.in. dostawa niektórych towarów została wyłączona z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Towary te zostały szczegółowo określone w § 4 rozporządzenia. Wyłączenie dotyczy między innymi perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów (§ 4 ust. 1 pkt 1 lit. o) rozporządzenia).

Powyższe prowadzi do wniosku, iż dla skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Spółka planuje korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej wyłącznie w zakresie sprzedaży towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Płatność za zakupiony towar będzie mogła być realizowana według wyboru Klienta:

  1. w formie przedpłaty - nabywca dokonuje zapłaty poprzez płatności online np. przelewem bankowym lub kartą kredytową, za pośrednictwem serwisów (Dotpay.pl) lub bezpośrednio na firmowy rachunek bankowy, lub
  2. za pobraniem - nabywca dokonuje zapłaty w formie gotówkowej kurierowi w momencie doręczenia przesyłki pod wskazany przez nabywcę adres. Przy czym w przypadku wyboru formy „za pobraniem” pobrana przez kuriera przy odbiorze kwota jest wpłacana przez firmę kurierską na firmowy rachunek bankowy Spółki.

W obu przypadkach możliwe więc będzie ustalenie do jakiego konkretnie zamówienia oraz na czyją rzecz (dane nabywcy, w tym jego adres) odnosiła się dana wpłata otrzymana na rachunek firmowy. Nabywca zawsze będzie dokonywał zapłaty za towar wraz z kosztami przesyłki. Na fakturach będą wyszczególnione poszczególne towary (pozycja towaru) i pozycja przesyłki jaką klient wybrał. Towar będzie wysyłany do miejsca wskazanego przez klienta za pośrednictwem firm kurierskich lub poczty. Na całą sprzedaż wysyłkową byłyby wystawiane faktury i przesyłane klientom elektronicznie po zakupie, na podany przez klienta adres e-mail.

Klient składając zamówienie będzie musiał zaakceptować regulamin sklepu, a poprzez jego akceptację wyrazi zgodę na otrzymanie faktury drogą elektroniczną oraz, w zakresie perfum lub wód toaletowych, złoży Spółce jako sprzedającemu żądanie nabywcy, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23). Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za towar będzie jednoznacznie wynikało, jakich konkretnie czynności dotyczyła faktura i na czyją rzecz została dokonana sprzedaż, podane będą również dane nabywcy i jego adres.

Jak zostało już wskazane powyżej ustawodawca dopuszcza wprost możliwość ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrujących jedynie niektórych czynności podatnika. Wystawiona na rzecz nabywcy elektroniczna faktura VAT z punktu widzenia zarówno prawa cywilnego jak i przepisów podatkowych może dokumentować kilka czynności podatnika (faktura zbiorcza). Nie ulega również wątpliwości, iż każda czynność podatnika w postaci sprzedaży poszczególnej rzeczy ruchomej stanowi odrębną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Spółka będzie więc dokonywać kilku odrębnych pod względem prawnym dostaw towarów korzystając jedynie technicznie z jednej przesyłki towaru i umożliwiając nabywcy dokonywanie płatności z tytułu zawartych umów sprzedaży jednym przelewem. W stosunku do każdej z czynności podatnika (każdej dostawy) będą obowiązywały spółkę różne obowiązki prawne. W stosunku do niektórych czynności objętych jedną fakturą VAT będzie ona obowiązana dokonać rejestracji transakcji przy pomocy kasy fiskalnej, a w stosunku do innych (spełniających przesłanki zwolnienia z obowiązku rejestracji przy pomocy kasy rejestrującej) nie będzie miała takiego obowiązku.

Uwzględniając powyższe, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka stoi na stanowisku, iż będzie miała możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej w stosunku do sprzedaży wysyłkowej towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Podstawą zwolnienia będzie postanowienie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, gdyż zapłata za ww. towary będzie wpływa na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie wynikało jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Niezależnym jest tu natomiast fakt czy wystawiona w związku z ww. sprzedażą faktura VAT będzie również dokumentowała inne czynności podatnika, które nie będą mogły korzystać z przedmiotowego zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy fiskalnej. Sprzedaż perfum i wód toaletowych niezależnie od wystawienia i wysłania nabywcy elektronicznej faktury VAT będzie ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej.

Powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje, wydawane na gruncie zbliżonych stanów faktycznych. Można tu powołać:

  • - interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia z dnia 8 listopada 2019 r. (nr 0114-KDIP1-3.4012.428.2019.2.JG), zgodnie z którą „wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia jedynie w stosunku do części dokonywanych przez siebie czynności (wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów częściowo poprzez sprzedaży wysyłkową a częściowo w sklepie stacjonarnym): („Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż zapłata za te towary wpływa na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. W sklepie stacjonarnym natomiast Wnioskodawca zobowiązany jest ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu kasy fiskalnej”.

Podobnie interpretacja z dnia 24 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/4512-494/15/JP: „(...) w odniesieniu do sprzedaży dokonywanej w tzw. punkcie sprzedaży bezpośredniej, gdzie klienci odbierają towar i płaca za niego gotówką, ciąży na Wnioskodawcy obowiązek ewidencji takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Natomiast, niezależnie od ww. sprzedaży bezpośredniej, odnośnie sprzedaży wysyłkowej artykułów dziecięcych (innej niż tej, o której mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej: za które Wnioskodawca otrzymuje zapłatę bezpośrednio na konto bankowe, za pośrednictwem systemu płatności elektronicznej typu PayU bądź też na konto bankowe lecz wpłat na to konto bankowe dokonuje zbiorczo kurier który pobiera opłaty od nabywcy; z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę w sposób opisany we wniosku jednoznacznie będzie wynikać, jakich konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz była dokonana, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej (...)”,

  • interpretację z dnia 22 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-299/15/AJ dotyczącą analogicznej sytuacji do przedstawionej w przedmiotowym wniosku. W interpretacji organ wskazuje wprost, iż: „Jeśli firma sprzeda perfumy i wody toaletowe, to zarejestruje je na kasie fiskalnej. W przypadku sprzedaży innych niż perfumy i wody toaletowe art. kosmetycznych, firma nie będzie musiała rejestrować takiej sprzedaży na kasie fiskalnej”.

AD 2) W ocenie Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie ona mogła dla sprzedaży wysyłkowej:

  • prowadzonej za pośrednictwem sklepu internetowego,
  • której przedmiotem będą perfumy i wody toaletowe (PKWiU 20.42.11.0),
  • ewidencjonowanej przy pomocy kasy rejestrującej,

nie wydawać nabywcy działającemu jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej paragonu w związku z taką sprzedażą. Pomimo wystawienia w związku z tą sprzedażą paragonu i zostawienia go w dokumentacji Spółki wraz z danymi identyfikującymi fakturę VAT wystawioną i wysłaną mailem do nabywcy. Nabywca złoży bowiem Spółce żądanie, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o VAT oraz wyrazi zgodę na stosowanie faktury VAT w formie elektronicznej poprzez akceptację przez nabywcę regulaminu sklepu internetowego zawierającego odpowiednie postanowienia w tym zakresie (przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego powyżej).

Spółka będzie przy tym zobowiązana przesłać nabywcy fakturę VAT dokumentującą ww. sprzedaż, w formie elektronicznej, na skazany przez niego w zamówieniu adres e-mail.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepis art. 111 ust. 3a pkt 1 b) ustawy o VAT nakłada na podatnika prowadzącego ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wystawienia i wydawania nabywcy paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży.

Z kolei art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

W myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 29 kwietnia 2019 r. podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności (. . .).

Jednak zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Ponadto art. 106h ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż. Natomiast ust. 3 powyższego przepisu stanowi, że w przypadku, gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę.

Powyższe prowadzi do wniosku, iż w związku ze sprzedażą zaewidencjonowaną na kasie rejestrującej dokonaną na rzecz nabywcy działającego jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, co najmniej w każdym przypadku gdy nabywca złoży sprzedającemu żądanie wystawienia faktury VAT nie zostanie mu wydany paragon fiskalny, ponieważ zostanie on pozostawiony u sprzedającego w dokumentacji tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę, zgodnie z art. 106h ust. 1 ustawy o VAT.

Niezależnie przepis art. 106n ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. Odpowiednie przepisy ustawy o VAT nie precyzują formy w jakim żądanie nabywcy, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23) powinno nastąpić. Podobnie nie ma wytycznych w zakresie formy oświadczenia woli nabywcy dotyczącego zgody na otrzymanie faktury w formie elektronicznej zgodnie z art. 106n ust.1 ustawy o VAT.

Przepis art. 60 kodeksu cywilnego (Dz U.2019.1145 t.j. z dnia 2019 06.19) dalej: kc, wskazuje, że z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).

W ocenie Spółki wyrażenie przez nabywcę zgody na elektroniczną formę faktury VAT poprzez akceptację regulaminu sklepu należy zatem uznać za wystarczające dla przyjęcia, że taka jest wola nabywcy.

W zakresie żądania nabywcy, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23) organy podatkowe oraz doktryna dopuszczała dotychczas możliwość wydawania nabywcy faktury VAT (zamiast paragonu fiskalnego) nawet bez takiego żądania. „Przyjąć zatem należy, że pogląd prezentowany przez przedstawicieli doktryny prawa podatkowego, mówiący o tym, że jeśli sprzedawca chce wystawić fakturę, to może to uczynić, jest prawidłowy” (tak: Bartosiewicz Adam, VAT. Komentarz, wyd. XI).

Podobnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 11 sierpnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-2 4012.332.2017.1.EJ: „W przedmiotowej sprawie zachodzi specyficzna sytuacja, w której Wnioskodawca będzie ewidencjonował sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej, a ponadto w momencie wydania towaru będzie wystawiał każdorazowo fakturę bez wyraźnego żądania, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy. W konsekwencji jednak zrealizowane zostaje prawo nabywcy w zakresie otrzymania dokumentu zawierającego podstawowe dane o zawartej transakcji. Tym samym zaewidencjonowanie sprzedaży poprzez wystawienie faktury oraz paragonu załączanego do egzemplarza faktury pozostającego u Wnioskodawcy, w tej konkretnej sytuacji będzie prawidłowe, bowiem nabywca wraz z towarem otrzyma dokument potwierdzający dokonany przez niego zakup (czyli w omawianej sprawie fakturę VAT)”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2015 r., sygn. IPPP2/4512-203 /15-4/KOM: „(...) Wnioskodawca ewidencjonując sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej, chce także wystawiać równocześnie fakturę, i to bez żądania wystawienia ze strony nabywcy towaru, którą zamiast paragonu będzie przesyłał wraz z zakupionym towarem do klienta. (...) Z uwagi zatem na opis sprawy oraz przedstawione wyżej przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca może dokumentować każdą sprzedaż fakturą bez uzyskania żądania, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy. Należy jednak podkreślić, że w przypadku sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, sprzedaż ta musi być dokumentowana również przy pomocy kasy fiskalnej, a paragon musi być załączony do egzemplarza faktury pozostającego u Wnioskodawcy”.

Wnioskując zatem z większego na mniejsze, skoro za prawidłowe podejście organy uznają wystawienie i wydanie (przesłanie na adres e-mail nabywcy) faktury VAT dotyczącej sprzedaży zaewidencjonowanej również przy pomocy kasy rejestrującej bez wydawania nabywcy paragonu fiskalnego (pozostawiając paragon w dokumentacji Spółki wraz z danymi identyfikującymi fakturę w formie elektronicznej zgodnie z przepisem art. 106h ust. 3 ustawy o VAT) przy braku wyraźnego żądania nabywcy o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o VAT, to tym bardziej za prawidłowe uznać należy dokonanie powyższego na skutek żądania nabywcy wyrażonego poprzez akceptację postanowień regulaminu sklepu. Z uwagi na powyższe wnoszę o uznanie stanowiska Wnioskodawczym za prawidłowe w pełnym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj