Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.413.2020.1.APR
z 7 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu 13 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji obejmujących budowę sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji obejmujących budowę sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Miasto (…) (dalej: „Miasto”) w latach 2015-2016 zrealizowało inwestycję pn. „(…)” (dalej: inwestycja). Zrealizowana przez Miasto inwestycja była finansowana ze środków własnych Miasta oraz ze środków zewnętrznych uzyskanych w ramach (…) na lata 2014-2020. Realizowana przez Miasto inwestycja obejmowała w szczególności wykonanie na należących do Miasta terenach sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych, służących do doprowadzania wody/odprowadzania ścieków. Miasto od momentu zakończenia realizacji inwestycji pozostaje właścicielem ww. infrastruktury. Ponoszone przez Miasto wydatki na realizację opisanych powyżej prac inwestycyjnych (w tym m.in. wydatki na roboty budowlane, dokumentację projektową i techniczną, nadzór inwestorski), były dokumentowane przez usługodawców/dostawców wystawianymi na rzecz Miasta fakturami VAT, z podaniem numeru NIP Miasta.

Na terenie Miasta funkcjonuje spółka będącą spółką komunalną Miasta, w której Miasto posiada 100 % udziałów. Do podstawowego zakresu działalności spółki należy w szczególności realizacja zadań związanych z dostawą wody/odbiorem ścieków, w tym zarządzanie infrastrukturą służącą do wykonywania ww. zadań. W związku z przyjętym na terenie Miasta modelem prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej, Miasto dnia 25 lutego 2020 r. udostępniło powstałą w ramach inwestycji infrastrukturę wodno-kanalizacyjną na rzecz spółki na podstawie umowy użyczenia.

Zgodnie z treścią zawartej umowy, korzystanie z infrastruktury przez spółkę odbywa się nieodpłatnie. Spółka pragnie również wskazać, iż ww. infrastruktura w okresie od oddania jej do użytkowania (2016 r.- zakończenie inwestycji) do momentu zawarcia umowy użyczenia (25 lutego 2020 r.), pozostawała nieużytkowana i znajdowała się na stanie środków trwałych Miasta.

Powyższe oznacza, iż we wskazanym okresie Miasto, spółka ani żaden inny podmiot, nie użytkowały omawianej infrastruktury w celu dostaw wody lub odprowadzania ścieków. Powstała w ramach inwestycji infrastruktura wodno-kanalizacyjna jest i będzie wykorzystywana przez spółkę do realizacji czynności, w związku z którymi spółka będzie pobierała odpłatność (np. dostawa wody/odbiór ścieków). Ponadto ww. infrastruktura nie stanowiła/nie stanowi/nie będzie stanowiła dalszego przedmiotu odpłatnej umowy cywilnoprawnej (np. umowy najmu/dzierżawy).


W związku z przedstawionym powyżej sposobem wykorzystania sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych, spółka pragnie w ramach niniejszego wniosku o interpretację potwierdzić zakres prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na ich wytworzenie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby wykonania w ramach inwestycji sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych?


Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało spółce prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby wykonania w ramach inwestycji sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych.


Uzasadnienie


Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powstała w ramach inwestycji infrastruktura wodno-kanalizacyjna była sfinansowana ze środków własnych Miasta oraz ze środków unijnych i nie była w początkowym okresie wykorzystywana przez Miasto, ani przez inny podmiot na potrzeby wykonywania dostaw wody / odbioru ścieków. Obecnie spółka wykorzystuje ww. infrastrukturę w ramach umowy użyczenia zawartej z Miastem, zgodnie z którą spółka jest uprawniona do korzystania z infrastruktury nieodpłatnie.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej sposób pozyskania i wykorzystania infrastruktury, spółce nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby wykonania w ramach inwestycji sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych z tego względu, iż wydatki poniesione na ich realizację nie były wydatkowane ze środków własnych spółki (czy pozyskanych przez spółkę z zewnątrz).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Jak wynika z wniosku sp. z o.o. z siedzibą w (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Miasto (…) w latach 2015-2016 zrealizowało inwestycję pn. „(…)” (dalej: inwestycja). Zrealizowana przez Miasto inwestycja była finansowana ze środków własnych Miasta oraz ze środków zewnętrznych uzyskanych w ramach (…) na lata 2014-2020. Realizowana przez Miasto inwestycja obejmowała w szczególności wykonanie na należących do Miasta terenach sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych, służących do doprowadzania wody/odprowadzania ścieków. Miasto od momentu zakończenia realizacji inwestycji pozostaje właścicielem ww. infrastruktury. Ponoszone przez Miasto wydatki na realizację opisanych powyżej prac inwestycyjnych (w tym m.in. wydatki na roboty budowlane, dokumentację projektową i techniczną, nadzór inwestorski), były dokumentowane przez usługodawców/dostawców wystawianymi na rzecz Miasta fakturami VAT, z podaniem numeru NIP Miasta.

Na terenie Miasta funkcjonuje spółka będącą spółką komunalną Miasta, w której Miasto posiada 100 % udziałów. Do podstawowego zakresu działalności spółki należy w szczególności realizacja zadań związanych z dostawą wody /odbiorem ścieków, w tym zarządzanie infrastrukturą służącą do wykonywania ww. zadań. W związku z przyjętym na terenie Miasta modelem prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej, Miasto dnia 25 lutego 2020 r. udostępniło powstałą w ramach inwestycji infrastrukturę wodno-kanalizacyjną na rzecz spółki na podstawie umowy użyczenia.

Zgodnie z treścią zawartej umowy, korzystanie z infrastruktury przez spółkę odbywa się nieodpłatnie. Spółka pragnie również wskazać, iż ww. infrastruktura w okresie od oddania jej do użytkowania (2016 r.- zakończenie inwestycji) do momentu zawarcia umowy użyczenia (25 lutego 2020 r.), pozostawała nieużytkowana i znajdowała się na stanie środków trwałych Miasta.

Powyższe oznacza, iż we wskazanym okresie Miasto, spółka ani żaden inny podmiot, nie użytkowały omawianej infrastruktury w celu dostaw wody lub odprowadzania ścieków. Powstała w ramach inwestycji infrastruktura wodno-kanalizacyjna jest i będzie wykorzystywana przez spółkę do realizacji czynności, w związku z którymi spółka będzie pobierała odpłatność (np. dostawa wody/odbiór ścieków). Ponadto ww. infrastruktura nie stanowiła/nie stanowi/nie będzie stanowiła dalszego przedmiotu odpłatnej umowy cywilnoprawnej (np. umowy najmu/dzierżawy).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby wykonania w ramach inwestycji sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych.


Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a.


Zatem, zgodnie z treścią powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.


Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na okoliczność, że nabycia przedmiotowych wydatków na zrealizowanie inwestycji obejmujących budowę sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych dokonało Miasto (…), które otrzymało faktury zakupu, natomiast Wnioskodawca otrzymał ową inwestycję w ramach umowy użyczenia od Miasta (…), to Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na inny podmiot.

Zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy, należy wskazać, że Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z wydatkami na zrealizowanie inwestycji obejmujących budowę sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych, ponieważ nie jest nabywcą towarów i usług - nie ponosił wydatków inwestycyjnych dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowych.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj