Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.285.2020.1.AW
z 14 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że nabywane towary i usługi przy realizacji Zadań 1, 2, 3 i 4 (z wyłączeniem opracowania studium wykonalności oraz opłaty za zgłoszenie znaku towarowego w Zadaniu nr 1) dotyczą działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT i Miasto nie działa jako organ władzy publicznej, a w związku z tym naliczony w fakturach podatek VAT powinien podlegać odliczeniu w 100% – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że nabywane towary i usługi przy realizacji Zadań 1, 2, 3 i 4 (z wyłączeniem opracowania studium wykonalności oraz opłaty za zgłoszenie znaku towarowego w Zadaniu nr 1) dotyczą działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT i Miasto nie działa jako organ władzy publicznej, a w związku z tym naliczony w fakturach podatek VAT powinien podlegać odliczeniu w 100%.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Jako jednostka samorządu terytorialnego, wypełnia wskazania ustawowe zawarte w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) i jest organem wykonującym zadania publiczne własne i zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami. Do zadań statutowych Miasta należą w szczególności: zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju Miasta, zapewnienie pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty. Realizacja zadań odbywa się poprzez Urząd Miejski i jednostki organizacyjne Miasta. Prowadzona zarówno przez Miasto, jak i jego jednostki organizacyjne działalność z uwagi na swoją różnorodność, podlega opodatkowaniu, zwolnieniu od podatku od towarów i usług bądź nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.).

Miasto realizuje projekt pn. „(…)” (Projekt), dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (RPO 2014-2020).

Jest to projekt partnerski, który Miasto (Partner wiodący) jako beneficjent Projektu realizuje przy współpracy z A S.A. (Partner).

Zadania statutowe Partnera określa Statut A S.A, uchwalony uchwałą rady nadzorczej Spółki dnia (…) czerwca 2019 r. A (A S.A.) działa od roku 1992 na rzecz rozwoju lokalnej i regionalnej przedsiębiorczości, samorządów i instytucji.

Obecnie wiodącą działalnością A S.A. jest realizacja projektów związanych z rozwojem przedsiębiorczości innowacyjnej, poprzez realizację licznych projektów wspierających rozwój biznesu oraz usług komercyjnych. Realizowane usługi przyczyniają się do wzrostu poziomu zatrudnienia i spójności społecznej w regionie, aktywizacji zawodowej społeczeństwa oraz otwierają możliwości pozyskiwania zewnętrznego finansowania dla firm i osób planujących rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. A S.A. figuruje w rejestrze VAT jako podatnik VAT czynny i posiada prawną możliwość odzyskania podatku VAT, w związku z czym wydatki ponoszone w Projekcie z tytułu podatku od towarów i usług VAT są dla Partnera wydatkiem niekwalifikowalnym w Projekcie (nie są dofinansowane ze środków EFRR, a Partner ponosi ich koszt we własnym zakresie).

Projekt zakłada realizację działań o charakterze kompleksowego systemu zarządzania promocją gospodarczą i inwestycyjną subregionu oraz wzmocnienie potencjału gospodarczego. Celem projektu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej oraz rozwoju społeczno-gospodarczego subregionu poprzez stworzenie warunków dla internacjonalizacji działalności gospodarczej i rozwoju sieci współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi.

W ramach projektu realizowane są następujące zadania:

Zadanie 1

Marka.

W ramach tego zadania Miasto realizuje:

  • Opracowanie identyfikacji wizualnej „(…)”,
  • Kampanię promocyjną rozpoznawalności marki „(…)”,
  • Ochronę znaku towarowego „(…)”,
  • Opracowanie, wykonanie i prowadzenie strony internetowej promującej markę „(…)”,
  • Opracowanie studium wykonalności.

W ramach tego zadania Partner – A S.A. realizuje:

  • Kampanię promocyjną rozpoznawalności marki „(…)”.

Zadanie 2

Promocja Gospodarcza.

W ramach tego zadania Miasto realizuje:

  • Organizację i udział w międzynarodowych wydarzeniach gospodarczych: targi, fora gospodarcze, spotkania robocze, wizyty studyjne,
  • Organizowanie Targów,
  • Opracowanie analiz wybranych rynków zagranicznych i/lub możliwość transformacji gospodarczej regionu.

W ramach tego zadania Partner realizuje:

  • Organizację i udział w międzynarodowych wydarzeniach gospodarczych: targi, fora gospodarcze, spotkania robocze, wizyty studyjne,
  • Usługi ekspercko-doradcze w zakresie internacjonalizacji.

Zadanie 3

Promocja Gospodarcza.

W ramach tego zadania Miasto realizuje:

  • Organizację i udział w międzynarodowych imprezach targowych,
  • Organizację misji przyjazdowej przedstawicieli zagranicznych podmiotów i/lub ekspertów dla przedsiębiorców.

W ramach tego zadania Partner realizuje:

  • Organizację i udział w międzynarodowych imprezach targowych,
  • Organizację misji przyjazdowej przedstawicieli zagranicznych podmiotów i/lub ekspertów dla przedsiębiorców.

Zadanie 4

Promocja inwestycyjna.

W ramach zadania Miasto realizuje:

  • Obsługę Bazy ofert inwestycyjnych,
  • Udział w międzynarodowych targach lub wystawach inwestycyjnych w celu zaprezentowania możliwości inwestycyjnych regionu (Partner – A S.A. również realizuje w ramach tego zadania udział w międzynarodowych targach lub wystawach inwestycyjnych w celu zaprezentowania możliwości inwestycyjnych regionu).

Szczegółowa charakterystyka działań podejmowanych przez Miasto w zakresie realizowanych zadań:

Zadanie 1

Budowa marki obejmuje działania związane z budową marki i ma na celu podniesienie poziomu rozpoznawalności subregionu i zbudowanie wizerunku na arenie międzynarodowej poprzez opracowanie spójnej identyfikacji wizualnej. W ramach projektu zaplanowano opracowanie dokumentacji dotyczącej ochrony znaku towarowego „(…)” oraz systemu certyfikacji przedsiębiorców za udział w programie promocji i internacjonalizacji gospodarki regionalnej. Silna i rozpoznawalna marka subregionu, pokazująca i promująca jego największe walory, ma docelowo przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności ofert inwestycyjnych i gospodarczych dla potencjalnych inwestorów zagranicznych.

Opracowanie i wykonanie strony internetowej promującej markę obejmuje uruchomienie witryny internetowej o charakterze promocyjno-informacyjnym stanowiącej element budowania wizerunku marki. Witryna adresowana będzie do przedsiębiorców z Polski oraz z zagranicy. Strona internetowa promująca markę będzie miejscem prezentacji i wymiany informacji na temat działań związanych m.in. z procesem sprawiedliwej transformacji regionu, wskazaniem kierunków działań, potencjału gospodarczego i inwestycyjnego, rozwojem przedsiębiorstw i całego regionu w kierunku umiędzynarodowienia.

Kampanie promocyjne rozpoznawalności marki w regionie i/lub województwie obejmują kampanię wizerunkowo-promocyjną dla mieszkańców regionu, przedsiębiorstw, inwestorów, w tym międzynarodowych. Planowana jest organizacja spotkań roboczych, konferencji i wizyt studyjnych w regionie, kraju i poza jego granicami. Wydarzenia gospodarcze objęte projektem, organizowane na terytorium przewidują udział ekspertów i prelegentów zarówno z kraju, jak i z zagranicy, specjalizujących się w tematyce nowoczesnej energetyki i procesów transformacji energetycznej i gospodarczej regionów pogórniczych.

Opracowanie studium wykonalności – dokument zawierający m.in. uzasadnienie realizacji Projektu oraz opis planowanych do podjęcia działań.

Zadanie 2

Celem organizacji Targów będzie ułatwienie kontaktu między przedsiębiorcami, którzy chcą nawiązać współpracę z partnerami z gałęzi energetyki zawodowej oraz OZE.

Opracowanie analiz wybranych rynków zagranicznych będzie stanowić rozszerzenie dotychczasowej oferty gospodarczej subregionu, docelowo dla pozyskania nowych inwestorów.

Zadanie 3

Promocja gospodarcza poprzez organizację i udział w międzynarodowych imprezach targowych lub wystaw dla przedsiębiorców i innych podmiotów przewiduje zapewnienie przestrzeni wystawienniczej dla regionu, w tym dla firm wybranych w naborze otwartym zorganizowanym przez Miasto. Na stoiskach wystawienniczych w H. oraz T. lub podczas spotkań roboczych firmy będą prezentowały potencjał gospodarczy regionu poprzez swoje zasoby w obszarze innowacyjności i kreatywności. W zorganizowanej przez Miasto misji przyjazdowej przedstawicieli zagranicznych podmiotów i/lub ekspertów dla przedsiębiorców będą brać udział regionalni przedsiębiorcy, którzy będą zainteresowani wymianą handlową, poznaniem nowych technologii i produktów oraz nawiązaniem wspólnej współpracy handlowej, głównie w obszarze OZE, infrastruktury i środowiska.

Zadanie 4

W ramach promocji inwestycyjnej powstanie baza ofert inwestycyjnych, tj. zawierająca tereny inwestycyjne, hale i obiekty magazynowe, oferty współpracy i partnerstwa publiczno-prawnego o zasięgu terytorialnym w obszarze subregionu. Baza będzie służyć obsłudze potencjalnych inwestorów, umożliwi przygotowanie kompleksowej, dostosowanej do potrzeb przedsiębiorcy propozycji nieruchomości. Utworzony katalog ofert będzie narzędziem promocyjnym regionu. Drugim etapem zadania jest organizacja i udział w międzynarodowych targach lub wystawach inwestycyjnych w celu zaprezentowania możliwości inwestycyjnych regionu w celu promowania potencjału inwestycyjnego subregionu na międzynarodowych targach. W ramach promocji inwestycyjnej wystawcą będzie Miasto, które w ramach promocji zaprezentuje tereny przeznaczone pod inwestycje, projekty inwestycyjne obejmujące subregion oraz nieruchomości gospodarcze i jednocześnie będzie prezentować jako subregion oferujący dobrze rozwiniętą infrastrukturę komunikacyjną wykorzystującą technologie OZE, wykwalifikowaną kadrę w obszarze paliwowo-energetycznym i stabilne warunki rozwoju opierające się na odejściu od przemysłu węglowego na rzecz gospodarki nowoczesnej. Kompleksowa promocja ma zwiększyć szanse na znalezienie inwestora.

Reasumując, wydatki poniesione na rzecz realizacji Projektu, tj. zakup towarów i usług wynikających z Zadań 1, 2, 3, 4 będą bezpośrednio związane z:

  • opracowaniem dokumentu – studium wykonalności (Zadanie 1),
  • tworzeniem i opracowywaniem materiałów promocyjnych (Zadanie 1),
  • wynajmem sali, tłumaczy (Zadanie 1),
  • opłatą za zgłoszenie znaku towarowego (Zadanie 1),
  • opłatą za publikację informacji o prawie do znaku towarowego (Zadanie 1),
  • tworzeniem witryn internetowych (Zadanie 1, 4),
  • analizą wybranych rynków zagranicznych (Zadanie 2),
  • organizacją targów i misji gospodarczych (Zadanie 2, 3, 4),
  • kosztem najmu powierzchni targowych, budowy stoisk targowych, opłat rejestracyjnych, zakwaterowaniem, transportem, delegacjami, materiałami promocyjnymi, kosztami tłumaczy, itp. (Zadanie 2, 3, 4,),
  • organizacją spotkań roboczych, wizyt studyjnych i/lub konferencji z udziałem ekspertów krajowych i zagranicznych oraz przedsiębiorców i mieszkańców (Zadanie 1, 2, 3, 4),
  • kosztami organizacji misji gospodarczych w regionie (Zadanie 2, 3, 4),
  • obsługą bazy ofert inwestycyjnych (Zadanie 4).

W ocenie beneficjenta Projektu – Miasta, w zakresie realizowanych zadań, z uwagi na ich specyfikę, cele i rezultaty pojawiła się wątpliwość co do zaistniałych przesłanek zastosowania odliczenia podatku naliczonego. Miasto realizując projekt, spełnia swoje cele statutowe i wynikające z ustawy o samorządzie gminnym (m.in. promocja gminy), a jednocześnie ma wspierać przedsiębiorców. Przy czym działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości pośrednio wpłyną na osiągane dochody przez wsparty sektor przedsiębiorczości. Działania związane z Projektem mają również na celu pozyskać inwestorów w subregionie, co może oznaczać dla Miasta lub pozostałych gmin w subregionie sprzedaż gruntów, nieruchomości pod ich inwestycje, zatem pośrednio wpłynąć na zwiększenie dochodów Miasta. Finansowanie działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w subregionie nie jest bezpośrednią formą przekazania dofinansowania dla przedsiębiorców, tj. nie obejmuje przekazania dofinansowania w ramach dotacji. Natomiast pomoc ma charakter pośredni (Zadanie 3. Promocja inwestycyjna – tj. udział przedsiębiorców w targach sfinansowany jest w całości z budżetu projektu) i jednocześnie spełnia kryteria pomocy publicznej de minimis (wydatki w ramach Zadania 3 zostały zakwalifikowane przez IZ RPO w kategorii rodzaj pomocy jako Pomoc de minimis II). Przyjęcie właściwej dla stanu faktycznego regulacji prawnej ma znaczenie z punktu widzenia właściwego rozstrzygnięcia zaistniałych zobowiązań publiczno-prawnych po stronie JST, jak również jest istotne z punktu widzenia finansowania realizowanego projektu. Stwierdzenie zaistnienia przesłanki stanowiącej podstawę do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych w projekcie wskazuje jednoznacznie, iż podatek od towarów i usług VAT jest niekwalifikowalny w projekcie i nie jest objęty dofinansowaniem ze środków EFRR, oraz stanowi w całości koszt beneficjenta projektu – Miasta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy należy przyjąć, że podatek VAT naliczony na fakturach dotyczących zakupu towarów i usług przy realizacji Zadań 1, 2, 3, 4 (z wyłączeniem opracowania studium wykonalności w Zadaniu nr 1 oraz opłaty za zgłoszenie znaku towarowego w Zadaniu nr 1) w związku z tym, iż ma prowadzić docelowo do osiągnięcia dochodu przez podatnika podatku VAT – Miasto i adresatów wsparcia – przedsiębiorców, dotyczy działalności gospodarczej opodatkowanej i powinien podlegać odliczeniu w 100%, tj. na takich samych zasadach jak u Partnera współrealizującego projekt – A S.A.?
  2. Czy Miasto zachowując obecne stanowisko w sprawie, zgodnie z realizowanym projektem, tj. traktując realizowany projekt w świetle przepisów podatkowych wyłącznie jako organ władzy publicznej – postępuje właściwie?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach przedmiotowego Projektu, w zakresie zadań realizowanych przez Partnera – A S.A., nabywane towary i usługi będą wykorzystywane w 100% do działalności gospodarczej (w zakresie wszystkich zadań realizowanych przez A S.A.) i podlegają w całości odliczeniu z tytułu podatku od towarów i usług VAT, podatek VAT stanowi wydatek niekwalifikowalny w Projekcie (nie jest objęty dofinansowaniem).

W ramach przedmiotowego Projektu, w zakresie zadań realizowanych przez Miasto, czynności związane z nabyciem usług i towarów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.). Wydatki z tytułu podatku od towarów i usług VAT, w związku z przyjętym stanowiskiem jw. zostały uznane za kwalifikowalne w Projekcie i są współfinansowane z EFRR.

Projekt zakłada realizację działań o charakterze kompleksowego systemu zarządzania promocją gospodarczą i inwestycyjną subregionu oraz wzmocnienie potencjału gospodarczego. Celem projektu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej oraz rozwoju społeczno-gospodarczego subregionu poprzez stworzenie warunków dla internacjonalizacji działalności gospodarczej i rozwoju sieci współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi. W związku z tym, iż w ramach realizowanego projektu zachodzić będzie odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, podatek VAT naliczony przy zakupie towarów i usług bezpośrednio związanych z realizacją ww. zadań powinien podlegać w 100% odliczeniu zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

W opinii Wnioskodawcy – Miasta – zgodnie z uzasadnieniem jw. podatek z tytułu dostaw i usług w realizowanym Projekcie powinien podlegać odliczeniu w 100%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości. Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do wykonywanych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, jednak jako jednostka samorządu terytorialnego, wypełnia wskazania ustawowe zawarte w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i jest organem wykonującym zadania publiczne własne i zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami. Do zadań statutowych Miasta należą w szczególności: zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju Miasta, zapewnienie pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty. Realizacja zadań jest prowadzona zarówno przez Miasto, jak i jego jednostki organizacyjne działalność i z uwagi na swoją różnorodność, podlega opodatkowaniu, zwolnieniu od podatku od towarów i usług bądź nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

Miasto realizuje projekt pn. „(…)” dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Jest to projekt partnerski, który Miasto (Partner wiodący) jako beneficjent Projektu realizuje przy współpracy z A S.A. (Partner).

Projekt zakłada realizację działań o charakterze kompleksowego systemu zarządzania promocją gospodarczą i inwestycyjną subregionu oraz wzmocnienie potencjału gospodarczego. Celem projektu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej oraz rozwoju społeczno-gospodarczego subregionu poprzez stworzenie warunków dla internacjonalizacji działalności gospodarczej i rozwoju sieci współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi.

W ramach projektu realizowane są zadania, tj.:

  • Zadanie 1 – w ramach tego zadania Miasto realizuje: opracowanie identyfikacji wizualnej „(…)”, kampanię promocyjną rozpoznawalności marki „(…)”, ochronę znaku towarowego „(…)”, opracowanie, wykonanie i prowadzenie strony internetowej promującej markę „(…)”, opracowanie studium wykonalności.
  • Zadanie 2 – w ramach tego zadania Miasto realizuje: organizację i udział w międzynarodowych wydarzeniach gospodarczych: targi, fora gospodarcze, spotkania robocze, wizyty studyjne, organizowanie Targów, opracowanie analiz wybranych rynków zagranicznych i/lub możliwość transformacji gospodarczej regionu.
  • Zadanie 3 – w ramach tego zadania Miasto realizuje: organizację i udział w międzynarodowych imprezach targowych, organizację misji przyjazdowej przedstawicieli zagranicznych podmiotów i/lub ekspertów dla przedsiębiorców.
  • Zadanie 4 – w ramach zadania Miasto realizuje: obsługę Bazy ofert inwestycyjnych, udział w międzynarodowych targach lub wystawach inwestycyjnych w celu zaprezentowania możliwości inwestycyjnych regionu (Partner – A S.A. również realizuje w ramach tego zadania udział w międzynarodowych targach lub wystawach inwestycyjnych w celu zaprezentowania możliwości inwestycyjnych regionu).

Reasumując, wydatki poniesione na rzecz realizacji Projektu, tj. zakup towarów i usług wynikających z Zadań 1, 2, 3, 4 będą bezpośrednio związane z:

  • opracowaniem dokumentu – studium wykonalności (Zadanie 1),
  • tworzeniem i opracowywaniem materiałów promocyjnych (Zadanie 1),
  • wynajmem sali, tłumaczy (Zadanie 1),
  • opłatą za zgłoszenie znaku towarowego (Zadanie 1),
  • opłatą za publikację informacji o prawie do znaku towarowego (Zadanie 1),
  • tworzeniem witryn internetowych (Zadanie 1, 4),
  • analizą wybranych rynków zagranicznych (Zadanie 2),
  • organizacją targów i misji gospodarczych (Zadanie 2, 3, 4),
  • kosztem najmu powierzchni targowych, budowy stoisk targowych, opłat rejestracyjnych, zakwaterowaniem, transportem, delegacjami, materiałami promocyjnymi, kosztami tłumaczy, itp. (Zadanie 2, 3, 4,),
  • organizacją spotkań roboczych, wizyt studyjnych i/lub konferencji z udziałem ekspertów krajowych i zagranicznych oraz przedsiębiorców i mieszkańców (Zadanie 1, 2, 3, 4),
  • kosztami organizacji misji gospodarczych w regionie (Zadanie 2, 3, 4),
  • obsługą bazy ofert inwestycyjnych (Zadanie 4).

W ocenie beneficjenta Projektu – Miasto realizując projekt, spełnia swoje cele statutowe i wynikające z ustawy o samorządzie gminnym (m.in. promocja gminy), a jednocześnie ma wspierać przedsiębiorców. Przy czym działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości pośrednio wpłyną na osiągane dochody przez wsparty sektor przedsiębiorczości. Działania związane z Projektem mają również na celu pozyskać inwestorów w subregionie, co może oznaczać dla Miasta lub pozostałych gmin w subregionie sprzedaż gruntów, nieruchomości pod ich inwestycje, zatem pośrednio wpłynąć na zwiększenie dochodów Miasta. Finansowanie działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w subregionie nie jest bezpośrednią formą przekazania dofinansowania dla przedsiębiorców, tj. nie obejmuje przekazania dofinansowania w ramach dotacji. Natomiast pomoc ma charakter pośredni (Zadanie 3. Promocja inwestycyjna – tj. udział przedsiębiorców w targach sfinansowany jest w całości z budżetu projektu) i jednocześnie spełnia kryteria pomocy publicznej de minimis (wydatki w ramach Zadania 3 zostały zakwalifikowane przez IZ RPO w kategorii rodzaj pomocy jako Pomoc de minimis II).

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca – w pierwszej kolejności – powziął wątpliwości w kwestii uznania, że nabywane towary i usługi przy realizacji Zadań 1, 2, 3 i 4 (z wyłączeniem opracowania studium wykonalności oraz opłaty za zgłoszenie znaku towarowego w Zadaniu nr 1) dotyczą działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, a w związku z tym naliczony w fakturach podatek VAT powinien podlegać odliczeniu w 100%. Tym samym wskazania, czy Miasto traktując realizowany projekt, wyłącznie jako organ władzy publicznej, postępuje właściwie.

Mając na uwadze powyższe wątpliwości Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że zasadniczym przedmiotem działalności jednostek samorządu terytorialnego są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy gminy, powiatu, województwa. Do zakresu działania m.in. gminy należą zatem wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W sferze publicznoprawnej – co należy podkreślić w niniejszej sprawie – mieści się również promocja gminy, co jednoznacznie wynika z treści art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym.

Tym samym o publicznym bądź prywatnym charakterze działania gminy przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących. Każde działanie podejmowane przez gminę w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, jest traktowane co do zasady jako działanie w charakterze organu władzy publicznej. Z treści powołanych wyżej przepisów wynika wprost, że promocja gminy odbywa się w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując te zadania, działa jako administracja publiczna i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym.

Nie budzi zatem wątpliwości, że budowanie dobrego wizerunku jednostki samorządu terytorialnego oraz jej promocja mieszczą się zarówno w sferze działań publicznych, jak i w interesie społeczności lokalnej.

W niniejszej sprawie na uwagę zasługuje wyrok NSA z dnia 5 lutego 2020 r., sygn. akt I FSK 1505/16, w którym Sąd stwierdził że: „Wydatki na promocję nie mogą być uznane jako bezpośrednie narzędzie do realizacji wymienionych celów komercyjnych (czynności opodatkowanych), gdyż działalność promocyjna i wynikające z nich korzyści dla społeczności lokalnej, z punktu widzenia gminy, zasadniczo dominują nad ewentualnym wzrostem atrakcyjności i wartości nabywanych lub dzierżawionych nieruchomości. Z tego też względu należało stwierdzić, że poniesione wydatki nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi takimi jak sprzedaż lub dzierżawa nieruchomości. W takim związku mogłyby natomiast pozostawać, np. wydatki poniesione w celu przygotowania nieruchomości do sprzedaży lub wydzierżawienia, takie jak koszty operatów geodezyjnych, uzbrojenia terenu, wzniesienia budowli, nakładów na lokale mieszkalne lub użytkowe (analogicznie Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 7 czerwca 2016 r., sygn. akt I FSK 491/16)”.

Natomiast art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że odliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z uregulowań ustawy wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Przepisy Rozdziału 1-4 Tytułu X Dyrektywy VAT (art. 167 i nast.) wprowadzają podstawową regułę wspólnego systemu podatku VAT, zgodnie z którą podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast prawo takie nie przysługuje w przypadku dokonywania transakcji zwolnionych lub nieopodatkowanych.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions ). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc), TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia.

Jednocześnie należy podkreślić, że nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezpośredniość tego powiązania z dokonywaną przez sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dawać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

W niniejszej sprawie Miasto wskazało, że realizując projekt spełnia swoje cele statutowe wynikające z ustawy o samorządzie gminnym w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18), a jednocześnie ma wspierać przedsiębiorców. Zatem w tym celu Wnioskodawca ponosi szereg wydatków, w stosunku do których nie wskazał na jakikolwiek pewny związek z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (najmem bądź dzierżawą nieruchomości, ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego, czy też ze zbyciem mienia komunalnego).

Należy wskazać, że w kwestii uznania przez gminę wydatków związanych z promocją za koszty ogólne wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, który w wyroku z dnia 29 kwietnia 2015 r., sygn. akt I SA/Go 98/15 stwierdził:

„Należy dostrzec różnicę między okolicznościami podejmowania działań o charakterze autopromocyjnym przez gminę oraz typowego przedsiębiorcę, który koszty ponoszone na te działania zalicza do kosztów ogólnych, służących czynnościom opodatkowanym. Należy również zauważyć, że gdyby wskazane we wniosku wydatki nie były związane z zadaniami gminy (dobrem wspólnym jej mieszkańców), to nie mogłyby być realizowane z budżetu tej jednostki samorządu terytorialnego. Gmina bowiem jest podatnikiem VAT, ale nie jest typowym przedsiębiorcą, ukierunkowanym jedynie na maksymalizację zysku.

W przypadku przedsiębiorcy kampania promocyjna lub reklamowa może, choć nie musi, stanowić element cenotwórczy jego towarów. Bezsprzecznie jest jednak narzędziem służącym zwiększeniu przyszłych zysków z prowadzonej działalności gospodarczej. Z tego też względu, w przypadku przedsiębiorcy, kampania reklamowa i poniesione na nią nakłady pozostają w ścisłym związku z czynnościami opodatkowanymi. Dodać należy, że w działalności gospodarczej podejmowanie określonych czynności reklamowych służy, co do zasady, promowaniu zasadniczej działalności zarobkowej danego przedsiębiorcy. Przedsiębiorca (podatnik) nie prowadzi bowiem działalności w zakresie promocji własnych towarów, lecz w zakresie ich sprzedaży w celach zarobkowych. W związku z powyższym, ponoszenie kosztów promocji ma dla przedsiębiorcy rację bytu wtedy, gdy korzystnie wpływa na jego obroty. Tym samym w powyższym przypadku promocja pozostaje w ścisłym związku ze sprzedażą towarów przez podatnika, wypełniającą definicję czynności opodatkowanych”.

Dalej Sąd wskazał, że „w odniesieniu do gminy, w pierwszej kolejności należy zauważyć, że promocja, niezależnie od potencjalnych korzyści z niej wynikających, stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności wymienionej jednostki samorządowej. W tym znaczeniu, promocja może być uznana za cel sam w sobie, gdyż gmina realizuje w ten sposób jedno z zadań własnych, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie. W takim ujęciu gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż występuje jako organ władzy publicznej, wyłączony podmiotowo na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Analizując natomiast działalność promocyjną gminy przez pryzmat realizacji innych celów o istotnym znaczeniu lokalnym należy stwierdzić, że zwiększenie atrakcyjności gminy jako obszaru inwestycyjnego prowadzi do redukcji bezrobocia, wzrostu konkurencji na danym rynku, poprawy infrastruktury, napływu ludności, transferu technologii itd. Z tego też względu nie można uznać, że nakłady na promocje gminy pozostają w ścisłym związku z czynnościami opodatkowanymi, albowiem cel takich działań należy rozpatrywać w znacznie szerszej perspektywie niż zawieranie umów cywilnoprawnych z potencjalnymi inwestorami.

Promocję gminy należy potraktować jako przejaw działalności gminy występującej w charakterze organu władzy publicznej, realizującego zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej. Z tego też względu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT faktury dokumentujące wydatki poniesione przez gminę na puchary, nagrody medali, organizację imprez kulturalno-rekreacyjnych, ogłoszeń promujących Gminę, informacji w prasie o imprezach odbywających się w Gminie nie będą rodziły prawa do odliczenia podatku naliczonego. Z tych względów nie będzie miał zastosowania przepis art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Nie jest wystarczającym w tych okolicznościach wykazania ewentualnie pośredniego związku wydatków z czynnościami opodatkowanymi”.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 kwietnia 2015 r. sygn. akt I FSK 109/14, z dnia 14 września 2012 r., sygn. akt I FSK 1722/11 oraz z dnia 17 października 2013 r. sygn. akt I FSK 1212/12, który stwierdził, że promowanie terenów na cele inwestycyjne jest podejmowane m.in. w celu przeciwdziałania bezrobociu, które należy również do zadań publicznych jednostki samorządu terytorialnego.

Analogiczne lub zbliżone stanowisko Naczelny Sąd Administracyjny zajął w wyrokach z dnia 7 czerwca 2016 r., sygn. akt I FSK 491/16, z dnia 17 listopada 2017 r., sygn. akt I FSK 1682/15 oraz z dnia 19 czerwca 2019 r., sygn. akt I FSK 558/19.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że podejmując działania mające na celu promocję regionu, Wnioskodawca wykonuje czynności z zakresu zadań publicznych, w których skład wchodzą zadania własne gminy (m.in. art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym). Analiza działań Wnioskodawcy potwierdza, że ponoszone wydatki czynione są celem zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej i są związane z czynnościami znajdującymi się poza systemem VAT. Bowiem jak wiadomo istotą działalności Wnioskodawcy nie jest działalność gospodarcza zdefiniowana w art. 15 ust. 2 ustawy, zatem wydatki o charakterze ogólnym (na autopromocję) Wnioskodawcy nie będą stanowiły elementu cenotwórczego dostarczanych przez niego towarów i usług. Wobec tego, Miasto nabywając towary i usługi nie będzie dokonywało ich zakupu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co oznacza, że w tym przypadku nie będzie działało w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Wnioskodawca podejmując działania w zakresie promocji, występuje jako jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania własne wynikające z odrębnych przepisów, co do których nie przysługuje jej prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Tym samym, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z podejmowaniem – jako jednostka samorządu terytorialnego – działań mających na celu realizację zadań własnych w związku z promocją gminy, jako niepowiązanych z czynnościami opodatkowanymi.

Podsumowując, podatek naliczony na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług przy realizacji Zadań 1, 2, 3 i 4 (z wyłączeniem opracowania studium wykonalności oraz opłaty za zgłoszenie znaku towarowego w Zadaniu nr 1) nie będzie dotyczył działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, a w związku z tym Wnioskodawca nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym, Miasto realizując ww. Zadania będzie działało wyłącznie jako organ władzy publicznej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w zdarzeniu przyszłym oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla A S.A.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj